3) Hallituksen esitys laiksi autoverolain muuttamisesta
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunta on toisessa käsittelyssä päättämässä autoverolain
uudistamisesta. Tässä yhteydessä on paikallaan
muutama sana veropolitiikan tilasta yleensä Suomessa ja
lainvalmistelusta, verolakien valmistelusta.
Tämä autoverolakiesityshän valtiovarainvaliokunnan
verojaostossa käsiteltiin muutamassa viikossa, siirryttiin
hallituksen tällaisesta mallinnetusta verotusarvosta yleiseen
vähittäismyyntiarvoon. Lakia paljon yksinkertaistettiin
ja tehtiin todella monia selkeitä parannuksia.
Arvoisa puhemies! Vaikka olen itsekin verojaoston jäsen,
niin rohkenen sanoa, että kun viikossa loppujen lopuksi
suoritettiin tämä yhteenveto, tämä on
tämän eduskunnan upeimpia suorituksia lainsäädännön
alueella. Vaihtoehtona olisi ollut joko se, että hallituksen
lakiehdotus olisi jouduttu hylkäämään,
mikä olisi ehdottomasti pitänyt tehdä normaalioloissa,
koska se oli monimutkaisuudessaan perustuslain hengen vastainen
ja myöskin johti syrjiviin ratkaisuihin ja sitä kautta
valituskierteeseen. Toinen mahdollisuus olisi ollut todella hyväksyä se,
mutta se olisi juuri johtanut näihin ongelmiin.
Nyt kun kuitenkin pystyttiin autoverolakia uudistamaan ja saamaan
uudistus voimaan niin kuin EY-tuomioistuin edellyttää,
niin tästä tilanteesta hyötyvät
nyt kaikki. Olen varma, että kuluttajat, auton ostajat,
hyötyvät, varsinkin uusien autojen ostajat hyötyvät
tästä tilanteesta, autokauppa hyötyy,
kauppa vilkastuu ja myöskin valtio veronsaajana hyötyy.
On selvää, että autokaupassa on ollut
patoutunutta kysyntää ja se lähtee tänä vuonna
ja on lähtenyt liikkeelle ja verotuottokertymä on
parempi kuin se olisi ilman tätä verouudistusta,
näin uskon. Toki tämä talouskuva hieman
hiljentää ehkä autokauppaa, jos ei ole
talouskasvua, mutta se olisi hiljentänyt sitä vanhankin
lain aikana ilman muuta.
Kuten valiokunnan mietinnössä todetaan, tarvitaan
toinen aalto ensi syksynä ja sen valmistelu on aloitettava
laaja-alaisesti ja nopeasti. Tässä suhteessa täällä on
myöskin ponnet, joissa todetaan, mitä pitää tehdä.
Eduskunnassa on myöskin jaettu ponsia, ja tämähän
sopii, mutta kyllä jo tässä valiokunnan
mietinnössä nämä asiat on linjattu,
mitä tulee tehdä.
Puhemies! Hallituksen yksi ongelma on ollut se, että sillä ei
ole lainkaan ollut tällä vaalikaudella veropoliittista
ministerivaliokuntaa. Näin ollen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa ei
ehditä verotuksesta keskustella. Eipä ole eduskunnassakaan
juuri keskusteltu. Veroministeri Siimes ei täällä juuri
käy keskustelua verotuksesta, ja ministeri Niinistöllä on
omat kiireensä — hän on toki sentään
osallistunut keskusteluun. Tämä on kyllä näkynyt
sitten jälkinä.
Tähän liittyy nyt tavallaan Arvelan työryhmän
työ. Virkamiehet tekevät esityksen, ja siitä sitten
käydään keskustelua. Mielenkiintoista
on, että kun valtiovarainministeri Niinistön asettama työryhmä,
tämä Arvelan työryhmä, tekee
esityksen, niin sitten saman puolueen ministeri alkaa heti tehdä hyökkäyksiä tätä
esitystä vastaan
ja tekee siitä hallituskysymyksen. (Ed. Laakso: Ei koko
esitystä vastaan, vain osaa vastaan!) — Kyllä,
osaa vastaan. — Nyt sitten ylijohtaja Arvela eilen totesi,
että hänen esityksensä ei olekaan kovin
ajankohtainen, kun suhdanteet ovat heikentyneet. Minusta veropolitiikka
ei pidä tehdä suhdanteiden takia. Ymmärrän
sen, että verokilpailu on hiljentynyt jossain määrin,
mutta ei veropolitiikkaa kuitenkaan tehdä suhdanteissa.
On selvää, että Arvelan työryhmän
linjaukset pk-yritysten ja perheyritysten osalta olisivat johtaneet
sellaiseen verotuksen kiristymiseen, että sitä ei
missään oloissa voi hyväksyä,
keskusta ei sitä hyväksy. Mutta minusta on outoa,
että kun kokoomuksen ministerit esittävät
ja käyvät siitä keskustelua keskenään,
siitä aletaan sitten muille heittää kapuloita.
Onkin hyvä, että tämä työryhmä laitetaan
hyllyyn ja verovalmistelua, uudistusta, tehdään
toiselta pohjalta. Toki se oli sinällään
looginen kokonaisuus, mutta yrittäjyys- ja työllisyysnäkökohdat
jäivät vallan huomioon ottamatta. Mutta tämä liittyy
juuri siihen, että hallituksessa ei ole käyty
keskustelua veropolitiikasta ja virkamiehet ovat lähteneet
tätä hommaa hoitamaan ja vetämään.
Myöskin autoverotuksessa valmistelu tapahtui yhden
virkamiehen toimesta. Kuitenkin tämä on sellainen
asia, että tämä vaatisi laaja-alaista valmistelua,
niin kuin veropolitiikka yleensä vaatii. Pitäisi
kuulla eri toimijatahoja, totta kai autoalaa, auton ostajia, auton
myyjiä, Tullia, veronmaksajia ja monia eri kuluttajatahoja.
Tätä ei lainkaan tehty. Miten tämä on
muuten mahdollista, kun kaksi vuotta tiedettiin ja kauemminkin on tiedetty,
että Suomessa täytyy autoverotusta uudistaa, että tällaista
laaja-alaista valmistelua ei tapahtunut, vaan törmättiin
siihen, että asiantuntija asiantuntijan jälkeen
tulee eduskuntaan ja sanoo, että ei näin voida
toimia.
Tämä kuvastaa hallituksen veropolitiikan heikkoutta.
On luotettu siihen, että kun on tehty tuloveron kevennyksiä,
veropolitiikka menee tästä vaan vasemmalla kädellä.
Ei se näin ole, vaan kyllä siinä olisi
vaadittu laaja-alaista valmistelua, keskustelua ja eri tahojen kuuntelemista.
Jos ei eduskunta olisi nyt pelastanut tätä autoveroesitystä,
olisi ollut aika nolo päätös nykyisille
valtiovarainministereille ja ministeriön työlle, että me
olisimme joutuneet menemään vaaleihin niin, että vaalien
aikana olisi ollut se tilanne, että meillä ei
ole lakia, johon vero perustuu.
Tästä pitäisi nyt ottaa oppia ja
lähteä todella siitä, että verotusta
pitää valmistella laaja-alaisemmin. Esimerkiksi
autoverotuksen osalta, totta kai, ministeriössä pitää olla
erityinen ajoneuvoveroyksikkö, jossa on useampia ihmisiä valmistelemassa.
Mielestäni työryhmätyötäkin voidaan
toteuttaa, kuulla eri asiantuntijatahoja ajoissa, ettei täällä eduskunnassa
vasta aleta kuulemaan. Totta kai täälläkin
pitää kuulla, mutta verovalmistelussa tämä on
aivan välttämätöntä. Kyllä hallituksen
sisällä pitää olla myöskin
foorumi, missä veropolitiikan uudistamistarpeista ja haasteista
keskustellaan. Tämä tilanne on ollut onneton,
että virkamiehet ja ministeri vasemmalla kädellä hoitelevat
hyvin keskeistä yhteiskunnan aluetta.
Arvoisa puhemies! Vielä korostan, että tästä tilanteesta
uusi, ehkä parempikin hallitus, mikä on tulossa,
ottaa nyt oppia. Meidän täytyy autoverotusta uudistaa,
niin kuin eduskuntakin edellyttää, nopeasti vielä jatkovalmistelun
osalta. Eduskunta edellyttää autoverolain jatkovalmistelun
käynnistämistä niin, että pakettiautojen
ja eräiden erityisajoneuvojen, kuten muutto-, museo-, harrasteautojen,
tilataksien sekä invalidiautojen verotusta koskevien säännösten
ajantasaisuus tarkistetaan. Myöskin tässä yhteydessä on tämä korinvaihtoasia,
mikä on täällä nostettu esille,
yksi ilman muuta hoidettava kysymys.
Toiseksi eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy
toimenpiteisiin autovero- ja moottoriajoneuvoverolainsäädännön
laaja-alaiseksi uudistamiseksi pidemmällä aikavälillä.
Erityisesti huomiota tulee kiinnittää siihen,
miten verojärjestelmän avulla voidaan edistää ympäristöohjausta
ja tavoitteita liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Tässä olisi
ehkä hyvä myös sana liikenneturvallisuus
mainita ja varmaan otetaankin huomioon. EU:ssahan myydään
85 prosenttia autoista ilman hankinnan verotusta. Esimerkiksi Ruotsissa
ei ole lainkaan autoveroa. Ymmärrämme, että on jatkossakin
paineita alentaa autoverotusta Suomessa ja uudistaa tätä koko
järjestelmää.
Kolmanneksi eduskunta edellyttää, että Tullilaitokselle
annetaan riittävät resurssit autoverotuksen toimeenpanoa
varten. Nyt kun eduskunta uudisti tätä lakia tällä tavalla,
ei tarvita ihan niin paljon virkamiehiä kuin olisi tarvittu
hallituksen monimutkaisen esityksen soveltamiseksi. Joitakin periaatteita
toki huomioidaan sitten, kun Tulli tätä lakia
soveltaa. Siellä on ihan hyviä keskeisiä periaatteita,
joita toki pitää soveltaa. Mutta on selvää,
että Tulli tarvitsee sellaiset resurssit, että siellä on
pätevää henkilökuntaa, että tullaus
toimii nopeasti ja joustavasti ja että kuluttajat saavat
autonsa käyttöön kohtuullisessa ajassa.
Tulkitsen myös, että eduskunnan linjauksessa suositaan
uusien autojen hankintaa hieman enemmän käytettyjen
autojen osalta. Se on oikea linja. Suomen on aika uudistaa Suomen
autokantaa. Suomalainen perheauto on aivan liian kallis. Sen pitää olla
edullisempi ja meidän autokantamme uudistua ympäristöystävällisyyden
takia, turvallisuuden takia ja liikenteen sujuvuuden takia.
Puhemies! Todella toivon, että ensi eduskunta sitten
jatkaa tätä mallikasta työtä,
mikä on aloitettu, ja nämä yksityiskohdat
saadaan kuntoon ja että Suomessa suunnitelmallisesti ja
laaja-alaisesti uudistetaan verotusta myöskin tältä osin.
Ed. Kekkonen merkitään
läsnä olevaksi.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Ala-Nissilälle,
että hallituksen esitys autoverolain muutoksesta oli välttämätön
pakko. Valtiovarainvaliokunnan verojaosto todella kerrankin teki
hyvää ja oikean suuntaista työtä (Ed.
Saarinen: Aina!) auto- ja moottoriajoneuvoverotuksen korjaamiseksi.
Mutta henkilökohtaisesti olisin sitä mieltä,
että jatkossa ehdottomasti autovero- ja moottoriajoneuvoverotus
pitäisi ottaa puhtaalta pöydältä ja
mennä siihen systeemiin kuin Saksassa ja Ruotsissa, että käyttömaksu
otettaisiin käyttöön. Silloin byrokratiaa
purettaisiin valtavasti. Käyttömaksu tarkoittaa
sitä, että autovero maksettaisiin kahdeksan vuoden
aikana siitä, kun auto ostetaan. Silloin se lisäisi
todella uusien autojen hankintaa, kun tavallisen Suomen kansalaisen
ei tarvitsisi heti maksaa sitä autoveroa. Tämmöisiä terveisiä sinne
tulevalle verojaostolle.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Eduskunta ansaitsee todella kiitokset siitä,
että nyt autoverolaista saa tolkun. Jos veroesitys olisi
hyväksytty hallituksen esittämässä muodossa,
sen soveltaminen olisi ollut käytännössä mahdotonta.
Eli tässä suhteessa eduskunta on tehnyt hyvää työtä.
Mitä tulee Arvelan työryhmän veroesityksiin, on
muistettava se, ettei kokoomus ole arvostellut valtaosaa Arvelan
esityksistä, ei esitystä varallisuusveron poistamisesta,
ei esitystä siitä, että suurimpien tulojen
progressiota lievennettäisiin, ei sitä, että kiinteistöveroa
korotettaisiin, ei sitä, että pääomatulojen
verotusta lievennettäisiin nykyisestä. Ainoastaan
osinkotulojen verotuksen osalta kokoomus on arvostellut tätä esitystä.
(Puhemies koputtaa) Eli valtaosa kyllä kelpaa, mutta tämä yksi,
joka kohdistuisi pääomatulojen (Puhemies koputtaa)
verotuksen kiristämiseen, ei kokoomukselle kelpaa.
Puhemies:
Ed. Laakso, meillä on nyt käsittelyssä autoverolaki!
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä kritisoin sitä, että saman
puolueen ministerit eivät tunne toistensa tekemistä ja
syntyy hyvin ristiriitainen kuva.
Ed. Kuosmasen osalta toivotan menestystä, kun te vaaleissa
vaaditte käyttömaksua autoille. Laittakaa se vaalimainokseennekin
näkyviin.
Sinällään minusta kuitenkin vakavammin
sanoen meillä tarvitaan laaja-alainen autoverotuksen uudistaminen,
mutta ei tässä tarvitse lyödä linjoja
kiinni siltä osin, vaan se pitää tehdä työryhmän
puitteissa laaja-alaisesti. Nyt lähivuosina, tänä ja
ensi vuonna, kyllä autoveroa kertyy, kun autokauppa vilkastuu,
ja luulen, että autoveron tuotto kasvaa viimevuotisesta.
Klaus Bremer /r:
Värderade fru talman! Jo viime vuosituhannella, tarkemmin
sanottuna 90-luvun puolivälissä, nykyinen liikenneministeri, silloinen
verojaoksen puheenjohtaja ed. Kimmo Sasi totesi, että jo
vuonna 94 eräs valtiovarainministeriön virkamies
tahallisesti harhautti eduskuntaa autoverolain antaessaan, eli antaessaan hallitukselle
sittemmin, jos näin korjataan. On ihmeteltävä,
kuinka kauan tämä eduskunta ja kuinka kauan hallitus
katselee tällaista virkamiestä, joka jatkuvasti
pitelee tätä käsissään
ja jatkuvasti harhauttaa eduskuntaa.
EY-tuomioistuin antoi langettavan tuomion Suomen autoverolaille
siksi, että se on syrjivä. Sana syrjivä oli
siinä ratkaiseva. Kun vielä luen EU:n autodirektiivin
11 artiklan, niin toivoisin — tämä nimittäin
on se, mikä ei uppoa nyt näköjään
täällä laista päättävien
päähän — että tämä jollain
tavalla selkiytyisi. 11 artikla sanoo, että jäsenvaltion
on varmistettava, että ajoneuvolle määrätyn
veron määrä ei ole suurempi kuin tuon jäsenvaltion
kotimarkkinoilla olevan samanlaisen ajoneuvon sisältämän
jäännösveron määrä. Tämä autoveroesitys,
jota nyt täällä ollaan hyväksymässä,
on edelleen yhtä lailla syrjivä. Mikään
syrjivyyselementti ei ole poistunut. Ensimmäisessä käsittelyssä annoin
siitä esimerkin. Luen sen uudestaan.
Jos haluan Saksasta tuoda auton, jonka hinta on 20 000
euroa, siinä on päällä Saksan
alv 3 200 euroa, mutta kun se tuodaan Suomen, Saksan alv:han
poistuu. Nyt sitten haetaan Suomesta vastaava, samanlainen, 20 000
euroa maksava auto. Siitäkin otetaan alv pois, mutta alv
on määräävä kuitenkin.
Sen suomalaisen auton hinnassa on alvia 4 400 euroa. Nyt
kun se tuodaan Saksasta, ensimmäisenä lätkäistään
4 400 euroa siihen saksalaiseen autoon. Sen jälkeen
katsotaan, mikä on autovero siinä Suomessa olevassa
autossa. Se on 6 182 euroa, ja se pannaan siihen Saksasta tuotuun
autoon päälle. Sen jälkeen tapahtuu se, mikä on
syrjivää. Suomessa on kaksoisverotus; EU hyväksyy
kaksoisverotuksen, mutta ei sitä, että sen vero
ja hinta yhteensä menee yli tämän saksalaisen
hinnan. Nyt sitten kun Suomessa pannaan tämä joku
vero — se ei ole arvonlisävero, sattuu olemaan
saman suuruinen, mutta se on joku vero, sillä ei ole nimeä — vielä autoveron päälle,
niin Suomessa tämän auton autoveron määräksi
tulee 7 542 euroa, ja EU ei hyväksy korkeampaa
kuin mikä Suomessa on pelkän autoveron arvo: 6 182
euroa. Tätä on vaikea selittää tekstissä,
mutta rautalangalla sen voi kyllä taivuttaa aika helposti.
Joka tapauksessa tulos tämän autoverolain mukaan
on se, että Suomessa edelleen syrjitään
ulkomailta tuotua autoa noin 6 prosenttia. Se on ehdottomasti syrjivä,
ja kun tästä tehdään uusi valitus
EU:hun, sieltä tulee kuin bumerangina: uudistakaa autovero,
se ei käy.
Kun latelin tätä esimerkkiä viimeksi
ensimmäisessä käsittelyssä,
verojaoksen puheenjohtaja ed. Kantalainen tuli luokseni ja sanoi,
että mehän olemme tämän huomioineet,
me olemme huomioineet sen, kun käsittelimme 6 a §:ää,
jossa sanotaan, että jos kannetun veron määrä ylittää sen
veron, joka sisältyy markkinoilla olevaan vastaavan ajoneuvon
jäljellä olevaan arvoon, veron ylittävää määrää ei
kanneta. Tähän hän vetosi, että sitä ei
sitten kanneta, mutta tämä kohta, joka on 6 a §:ssä,
koskee aivan eri asiaa. Se ei koske tätä pääasiaa.
Meillä on edelleen autoverolaki nyt sitten, joka on selkeästi
syrjivä. Tässä on monta muuta huvittavaa,
surullisen huvittavaa, asiakohtaa.
Arvoisa rouva puhemies! Korkein hallinto-oikeus on tässä kuussa
antanut periaateratkaisun, ennakkopäätöksen,
muuttoautosta, jossa KHO toteaa selvästi, että ensin
on selvitettävä suomalaisen veron syrjivyys ja
vasta sitten verotettava. Tämä autoveroesitys
kuitenkin määrää, että ensin
on verotettava ja sitten vasta selvitetään mahdollinen
syrjivyys. Siis nyt täällä hyväksytään autoverolaki,
joka on selvästi ristiriidassa KHO:n aivan tuoreen päätöksen
kanssa, tästä ei ole mitään
epäilyjä. Tämä on sellainen
asia, jota ei voi jatkaa, vaan se pitää korjata
johonkin suuntaan.
Tämä ei suinkaan, rouva puhemies, ole ainoa ristiriita.
Myös ajoneuvolaki 30.11., joka meillä hyväksyttiin,
kohtelee museoajoneuvoja aivan eri tavalla kuin tämä autoveroesitys.
Tämä autoveroesitys kumoaa tietyllä tavalla
sen, minkä eduskunta yksimielisesti on päättänyt
museoajoneuvoista. Jätän tämän
kohdan selvityksen ed. Kanervalle.
Eduskunta hyväksyi ajoneuvolain hyväksyessään
myöskin autojen turvallisuus- ja korjausrakentamiseen liittyvän
periaatteen, että kerran autoverotetun osan siirtäminen
toiseen jo kertaalleen autoverotettuun autoon ei voi johtaa vielä kerran
uuteen autoveron maksuun. Nythän tässä ollaan
tekemässä juuri niin. Se että korin vaihto johtaa
aina uuteen autoveroon, hyväksyttiin valitettavasti ensimmäisessä käsittelyssä.
Tässä nimenomaan on kysymys, niin kuin liikennevaliokunta
perustelee verojaokselle antamassaan lausunnossa, liikenneturvallisuudesta
ja kansantaloudesta. Kansantaloudellisesti on mieletöntä,
että auto, joka muuten on teknisesti hyvässä kunnossa
mutta jonka kori on esimerkiksi puhki ruostunut taikka mennyt kieroon
jonkin onnettomuuden takia, puretaan osiin ja viedään
romikseen. Järkevämpää on vaihtaa
siihen toinen kori sellaisesta autosta, josta jo kerran on maksettu
autovero, eikä se voi minkään järjen
mukaan johtaa vielä kerran uuden autoveron maksamiseen,
mutta me olemme päättäneet ensimmäisessä käsittelyssä,
että näin tapahtuu.
Tämä taistelu korin vaihdon toisesta autoveromaksusta
on valtiovarainministeriön tämän kyseisen
harhauttavan virkamiehen hellittämätöntä politiikkaa,
jonka eduskunta on lukuisia kertoja tyrmännyt. Luen mielelläni
tässä nyt teille verojaoksen puheenjohtajan, nykyisen
liikenneministerin puheesta eduskunnalle, kun eduskunta vuonna 97
tyrmäsi tämän saman esityksen, että korin
vaihto johtaa aina uuteen autoveroon. Näin totesi nykyinen
liikenneministeri Sasi: "Syytä on ehkä tässä yhteydessä todeta,
että aikoinaan, kun joulukuussa 94 tämä autoverolaki
säädettiin, eduskunnalle annettiin täysin
selvästi väärä käsitys
erään valtiovarainministeriön virkamiehen toimesta
siitä, mikä tuo veronhuojennusetuus kaiken kaikkiaan
on." Se on raskasta tekstiä, mutta tämä sama
virkamies toimii yhä edelleen ja on antanut nyt tämän
lain uudestaan eduskunnalle.
Edelleen ministeri Sasi totesi silloin korin vaihdosta: "Lisäksi
on tehty vielä kaksi muuta muutosta. Toinen koskee korin
vaihtoa. Tarkoitus oli panna kaikki autot, joissa tehdään
korin vaihto, täysimääräisesti
autoverolle. Tuosta on luovuttu, koska on muun muassa eräs
yritys, jolle kauppa- ja teollisuusministeriö antaa kehittämistukea
korien vaihtamiseen." Ministeri Sasi, silloin ed. Sasi, jatkaa edelleen:
"Tietysti se, että toinen käsi ei tiedä mitä toinen
tekee, ei ole tarkoituksenmukaista." Edelleen tästä asiasta
valiokunta totesi: "Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotettu
muutos johtaisi kuitenkin siihen, että mahdollisten veronkiertotapausten
lisäksi tosiasiassa estettäisiin myös
aivan normaali ilman minkäänlaista veronkiertotarkoitusta
tapahtuva autojen uudelleen muokkaus ja rakentelu. Tämä johtaisi
alalla toimivan liiketoiminnan lakkaamiseen ja aiheuttaisi siten
työttömyyttä. - - Valiokunta ei hyväksy
tätä - -." Tänä päivänä tilanne
on aivan sama. Suomi on täynnä pieniä erikoispajoja,
jotka tekevät tätä korinvaihtotyötä, käyttävät
koreja, joista kerran jo on maksettu autovero. Nyt pitäisi
sitten maksaa uudestaan se vero.
Arvoisa rouva puhemies! Olen yhdessä ed. Kanervan kanssa
tekemässä lausumaehdotusta, joka koskee tätä korin
vaihtoa. Lausumaehdotuksemme perusteluissa, joita ei jaeta eduskunnalle, toteamme:
"Hallituksen esityksen 271/2002 mukaisesti lakiehdotuksen
ensimmäisessä käsittelyssä 14.2.2003
hyväksyttiin, että ajoneuvoa verotetaan aina uudelleen,
jos itsekantava kori vaihdetaan. Tämä lakimuutos
on ristiriidassa eduskunnan vastikään 30.11.2002
yksimielisesti hyväksymän ajoneuvolain (1090/2002)
mietinnön kanssa. Uuden ajoneuvolain 7 §:n 1 momentin käsittelyn
yhteydessä liikennevaliokunta mietinnössään
19/2002 korosti, että autoverolakia tulisi soveltaa
ja tarkistaa siten, että ajoneuvo ei joudu ylimääräisten
veroseuraamusten kohteeksi vain sen vuoksi, että sen liikenneturvallisuutta
on parannettu osilla, joista veroa on jo maksettu ja jotka ovat
omiaan parantamaan liikenneturvallisuutta." — Myös
tässä välihuomaus vielä: Kansantalouden
kannalta se on järjetöntä purkaa auto osiin
tai vielä romuksi vain, koska kori on kiero tai puhki ruostunut,
mutta auto muuten teknisesti hyväkuntoinen, kuten jo sanoin
kerran. — "Eduskunta hyväksyi tämän
mietinnön perusteella ajoneuvolain yksimielisesti. Tässä esitetyllä eduskunnan
ristiriitaisella lyhyen ajan kuluessa muuttuneella kannalla on merkitystä sekä liikenneturvallisuuden,
että kansantalouden näkökulmasta.
Kaksi esimerkkiä: Toisen ajoneuvon kori on ilmasto-olosuhteissamme
ruostunut käyttökelvottomaksi, mutta sen tekniikka
on hyvässä kunnossa. Toinen, aikanaan paremmin
ruostesuojatun tai paremmin hoidetun auton kori on säilynyt täysin
ehjänä, mutta tekniikka on loppuunajettu. Sen
sijaan, että nämä autot hävitettäisiin,
on kansantaloudellisesti järkevää tehdä niistä yksi
auto. Kun molemmista autoista on aikanaan maksettu autovero, veromenetyksiä ei
synny, mutta työllisyyden kautta syntyy verotuloja.
Toisena esimerkkinä voidaan ottaa ajoneuvo, joka on
joutunut niin pahaan liikenneonnettomuuteen, että sen koria
ei voida korjata liikenneturvallisuuden vaatimukset täyttävään
kuntoon. On tarkoituksenmukaista, että auton hävittämisen
sijaan siihen vaihdetaan ehjä kori autosta, jonka tekniikka
on ajettu loppuun. Kun molemmista autoista tässä tapauksessa
on maksettu autovero, ei veromenetyksiä synny, mutta työllistämisen
kautta syntyy verotettavaa tuloa.
Näiden esimerkkien valossa ja ottaen huomioon, että hyväksyessään
ajoneuvolain eduskunta viime marraskuussa hyväksyi sen
valiokuntamietinnössä otetun kannan, että jo
kerran verotetuista ajoneuvon osista ei tule määrätä uutta
veroa, lain ensimmäisessä käsittelyssä hyväksytty kanta
auton korin vaihtamiseen ei voi olla perusteltu ja hyväksyttävissä.
Kysymys verotuksen suhtautumisesta auton korin vaihtamiseen on ollut
esillä aikaisemminkin, ja silloin eduskunta on omaksunut
toisen, tässä perustellun kannan".
Arvoisa rouva puhemies! Minulla on täällä esimerkkejä vielä,
mutta enpähän lue enää. Kyllä tämä asia
nyt tuli sanottua niin selvästi, että vain rautalangan
vääntäminen puuttuu. Tällä perusteella
tein lausumaehdotuksen: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus antaa lakiesityksen, jolla poistetaan nyt
hyväksytyn lain 3 §:n säännös, jonka
mukaan ajoneuvoa verotetaan aina uudelleen, jos itsekantavalla korilla
varustetun ajoneuvon kori vaihdetaan." Tänään
on todettu, taisi olla puhemiesneuvostossa, että näin
ei voi sanoa, kun kerran ensimmäisessä käsittelyssä juuri
on päätetty jättää pykälään
se lause, että aina verotetaan uudestaan. Tämä lausuma
on muuttunut sisällöltään sen
suuntaiseksi, että hallitus seuraa tilannetta ja jos antaa
aihetta, niin se välittömästi korjaa
tämän pykälän kohdan.
Arvoisa rouva puhemies! Teen siis seuraavan lausumaehdotuksen:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
seuraa nyt hyväksytyn autoverolain soveltamiskäytäntöä,
ja mikäli aihetta ilmenee, ryhtyy toimenpiteisiin nyt hyväksytyn
lain säännösten muuttamiseksi siihen
suuntaan, että ajoneuvoa ei verotettaisi uudelleen, jos
itsekantavalla korilla varustetun ajoneuvon kori vaihdetaan."
Maria Kaisa Aula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Bremer tuossa puheenvuoronsa alkuvaiheessa
aika voimakkaasti moitti tätä lakiesitystä valmistellutta
virkamiestä ja muun muassa sanoi, että virkamies
on antanut tämän esityksen eduskunnalle. Näinhän
ei ole, vaan esityksen antaa tänne hallitus ja hallituksen asianomaiset
ministerit vastaavat siitä, että se on asianmukainen
ja laadukkaasti valmisteltu. Valtiovarainministeriössä on
kaksikin ministeriä, ministeri Niinistö ja ministeri
Siimes, joiden olisi varmastikin pitänyt panostaa enemmän
tämän asian läpikäyntiin, valmisteluun
ja siihen, että se olisi tehty laajapohjaisesti. Minä en
lähtisi tällä tavalla moittimaan sitä virkamiestä,
joka varmasti on hyvinkin tunnollisesti täyttänyt
sen oman tehtävänsä ja tehnyt parhaansa
tämän asian tänne saattamiseksi, mutta
enempikin kohdistaisin ne moitteet ministereille ja asiasta vastuullisille,
joiden olisi pitänyt huolehtia tämän
asian valmistelusta ja asianmukaisten voimavarojen suuntaamisesta
siihen lainvalmistelutyöhön. Juuri tästä samasta
aiheesta puhuimme tuossa edellisen, valtioneuvostolain kohdalla.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremer varmasti tietää,
minkä takia tätä autoverolakia lähdettiin
uudistamaan. Se johtuu juuri tuosta EY-tuomioistuimen päätöksestä,
joka koski nimenomaan käytettyjä tuontiautoja.
Ei tässä lyhyessä ajassa ole kaikkiin
asioihin voitu paneutua ja kaikkia asioita muuttaa, mutta kyllä minä,
ed. Bremer, olen melko varma, enkä edes melko vaan olen
varma, siitä että jos Tulli noudattaa lainsäätäjän
tahtoa, ei tapahdu syrjintää, niin kuin te väitätte.
Jos lainsäätäjän tahto toteutuu
siellä tullipiirissä eli tuotteelle, autolle,
määrätään verotusarvoksi yleinen
vähittäismyyntiarvo, niin silloin ei varmasti
tapahdu mitään syrjintää.
Ulla Juurola /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Bremer täällä toteaa, että nyt
käsiteltävänä oleva laki ja
mietintö täällä eduskunnassa
on syrjivä, niin väite on kyllä, jos melkein
sanoisin, edesvastuuton tässä tilanteessa. Sehän
on ollut se pääperiaate, että koko ajan lainvalmistelussa
täällä eduskunnassa olemme pyrkineet
estämään, että käytettyjen
autojen tuonnin yhteydessä ei tapahtuisi syrjintää,
ja kaikki EY-asiantuntijat, jotka meillä ovat olleet käytössä,
parhaimmat mahdolliset, todistavat, että näin
tämä laki nyt on tehty, että tämä ei
ole syrjivä.
Kuten täällä ed. Kallis äsken
totesi, jos Tulli näitä periaatteita, jotka olemme
mietinnössä ja laissa todenneet, soveltaa, näin
tulee käymään. Tämä on
ihan kaikkein tärkein asia koko tässä laissa.
Ed. Tennilä merkitään
läsnä olevaksi.
Klaus Bremer /r (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minä rakastan ed. Juurolan
sinisiä silmiä ja hänen hyväuskoisuuttaan, mutta
nyt valitettavasti on niin, että minun ei tarvitse vakuuttaa
syrjivyydestä enää mitään.
Se menee EU:hun valituksena ja sieltä tulee vastaus: tämä on
kiistatta syrjivä laki, joka nyt ollaan hyväksymässä tässä.
Ed. Kallis, ei meidän tarvitse ottaa askelta taaksepäin
niin kuin tässä korin vaihdossa. Sehän
on ollut meiltä hylättynä aina siihen
asti, kunnes se nyt yhtäkkiä hyväksytään
kiireen puutteessa tässä, ja minä syytän
tässä ed. Aulaa.
Ed. Aula, minä sanoin aivan selvästi, että virkamies
antaa esityksen hallituksen kautta, hallituksen kautta. Pyydän
teitä tarkistamaan pöytäkirjasta, voin
tuoda sen teidän silmienne eteen, mutta te haluatte pitää jo
vaalipuheita täällä ja syyttää ministereitä,
kun te valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajana olette yksi suurimpia
vastuullisia tässä asiassa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Maria Kaisa Aula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Bremer, en ole edes ehdokkaana, että sillä tavalla
minulla ei ole intressiä vaalipuheisiin, mutta minusta
on turha kaikkia näitä moitteita kaataa yhden
virkamiehen niskaan, koska lait antaa tänne hallitus. Siellä on
muka Rkp:n ministereitä myöskin ja valtiovarainministereitä kaksinkin
kappalein. He vastaavat siitä, minkälaisia esityksiä tänne
on tullut.
Valtiovarainvaliokunnassa verojaosto on kyllä tehnyt
parhaansa tämän esityksen muuttamiseksi ja korjaamiseksi
semmoiseksi, että se on näihin olosuhteisiin nähden
mahdollisimman hyvä. Varmaankaan ei jokaista kohtaa ole
pystytty tässä aikataulussa korjaamaan parhaaksi
mahdolliseksi, mutta siitä on seuraavan eduskunnan hyvä jatkaa.
Olen samaa mieltä kuin ed. Juurola, että ainakaan
minun korviini ei ole kuulunut sellaisia moitteita EU-oikeuden asiantuntijoilta
tai muilta, että tämä nyt säädettävä laki
olisi syrjivä, vaan päinvastoin tässä juuri
poistetaan ne olennaiset puutteet, jotka vanhassa autoverolainsäädännössä olivat.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremer loistavana asiantuntijana
mellastaa nyt marginaalissa ja on siltä osin oikeassa,
että asioita jää hoitamatta. Mutta ne
ovat marginaalisia tähän pääasiaan
verrattuna. Harvoin lainsäädäntötyössä asiantuntijoilla
on ollut niin merkittävää osuutta kuin
tässä, asiantuntija Bremerinkin lausunnot on otettu pääasiassa
huomioon tässä esityksessä.
EY-tuomioistuinasiantuntija on ollut hyvin keskeinen henkilö,
joka nimenomaan EY-lainsäädäntöä tuntee.
Koko asian ponnistuslankkuna on ollut tämä syrjimättömyys,
ja sitten on katsottu, miten pitää kirjoittaa,
jotta tämä ehto täyttyy. Näinpäin
tässä on puuhun menty.
Ola Rosendahl /r(vastauspuheenvuoro):
Ärade fru talman, arvoisa rouva puhemies! Minä en
ota kantaa tähän syrjivyyteen, sen ratkaisee tietysti
EY-tuomioistuin, mutta verojaostossa on ollut asiantuntijana korkeimman
hallinto-oikeuden edustaja, jota myöskin on kuultu meidän
valmistelussamme. Kyllä me olemme pyrkineet siihen, että tämä ei
olisi syrjivä, siis suhteessa vastaavien autojen verotusosuuteen
Suomen markkinoilla. Tämä nyt ei koske Saksan
markkinoita vaan Suomen markkinoita. Toivon, että tämä pitää paikkansa.
Mitä tulee ponteen, minusta on vähän
huonoa lainsäädäntöä,
jos me nyt hyväksymme 3 §:n ja heti perään
ponnen, että samassa pykälässä olevat
säännökset muutettaisiin. Nyt eduskunnalla ei
ole ollut hallituksen perusteluja tähän, mutta ne
on jaettu verojaostolle. Niissä sanotaan: "Rakennemuutoksia
on tehty runsaasti käyttäen hyväksi valvonnan
vaikeutta. Tämä on koitunut eräissä tapauksissa
ajoneuvojen myöhempien omistajien vahingoksi, kun rakennemuutokset ovat
tulleet tavalla tai toisella ilmi. Tämän vuoksi
ehdotetaan, että säännöstä tarkistettaisiin
siten, että helpoiten valvottavissa oleva ja käytännössä myös
ajoneuvon luonteeseen eri ikäiseksi varsin paljon vaikuttava
ajoneuvon korin vaihto olisi aina uudelleen verotuksen perusteena."
Tämä oli hallituksen perustelu, ja valiokunta nyt
ehdottaa ponnessa 1 ja ponnessa 4, että näitä asioita
sitten nyt tarkistettaisiin seuraavalla lakiesityskierroksella.
Klaus Bremer /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Aula tässä yrittää selittää toisin
päin asioita sillä, että hän
ei ole ehdokkaana. Minäkään en ole ehdokkaana
seuraavissa vaaleissa. Mutta se ei varmasti poista teidän
haluanne ajaa tietyllä tavalla oppositiopolitiikkaa eli
oman puolueenne politiikkaa tässäkin asiassa.
Näin minä ymmärsin sen.
Arvoisa puhemies! Se, että tässä annetaan
tietty syy virkamiehelle, joka tätä on valmistellut: hänhän
on vitsi koko automaailmassa — ollut jo kymmenen vuotta.
Tässä on epäilyttävää ja
ihmeteltävää se, että eduskunta
ei ymmärrä koko tätä asiaa,
niin kuin se ei ymmärrä nytkään,
että tässä on syrjiviä elementtejä.
Te tulette sen näkemään kiistattomasti.
EU tarttuu tähänkin autoveroesitykseen.
Ed. Korva merkitään
läsnä olevaksi.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan ensimmäiseksi haluan todeta,
että valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja ed. Aula on
toiminut valtiovarainvaliokunnan asioissa tasapuolisesti. Hän
on siitä harvinainen puheenjohtaja, jolle pitää antaa
kunnia sen johdosta, että hän on useimmissa asioissa
esitellyt asiat koko valiokunnan kannalta oikean suuntaisesti ja
oikeudenmukaisesti. Tässäkin lakiehdotuksessa, totean,
valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja on toiminut pelisääntöjen
mukaisesti.
Arvoisa puhemies! Hallitus on antanut tämän esityksen,
ja voidaan todeta, että hallituksen ministerien olisi pitänyt
paremmin perehtyä tähän lainsäädäntöön.
Tämähän oli ongelmallinen nimenomaan
perustelujen suhteen, mutta perustelut on voitu korjata valtiovarainvaliokunnan
verojaostossa, joka on myöskin tehnyt erittäin
paljon muutoksia ja korjauksia tähän lainsäädäntöön,
ja on sellainen jaosto, joka tässä talossa tekee,
voidaan sanoa, jaostojen kohdalla suurimman työmäärän.
Tästä haluan antaa erikoisen kiitoksen verojaostolle,
että yleensäkin on päästy käsittelemään
autoverouudistusta ja on voitu muun muassa moottoripyörien
ja museoautojen osalta vielä tehdä korjauksia,
jotka tuntuivat aivan mahdottomilta.
Se, mikä tässä laissa on ollut ongelma,
on se, että kun on niin sanottuja merkkiautoja, niiden hintoihin
ei voida päästä kiinni, koska on olemassa
tietynlainen liikesalaisuus. Toiselta puolen on tietenkin ilman
muuta selvää, että autoliikkeidenkin
on tultava toimeen jollakin tavalla. Kun sitten miettii, miten verotukset
näissä kysymyksissä menevät,
menevätkö ne oikeudenmukaisesti, niin tämä on
sellainen asia, johon on mielestäni aika vaikea löytää tässä vaiheessa
ratkaisua, mikä on oikean suuntainen. Toiselta puolen itse
näen, että tämä laki on hyvä sen
johdosta, että suomalaiset firmat pärjäävät
kilpailutilanteessa Suomessa. Ehkä tämä on
jonkinlainen vastine myöskin saksalaisille merkkiautoille,
että pärjätään myöskin
näissä tilanteissa. Itse näen tämän
asian myönteisenä.
Mitä tulee sitten niin sanottuun toimitusmaksuun, niin
se on hankala. Kun joudutaan pieniä osia liittämään
autoihin, niin jos tulee tämä toimitusmaksu, autoliikkeet
joutuvat kohtuuttomuuksiin, ja voi olla, että asiakas vie
sitten auton korjattavaksi joihinkin nyrkkipajoihin, ja tähän saattaa
muodostua sitten niin sanottua harmaata taloutta. Jos olen ihan
oikein ymmärtänyt, niin tämä on
korjattu verojaoston toimesta. Uskon, että verojaoston
jäsenet vielä tähdentävät
tätä asiaa. Kun itse en ole verojaoston jäsen,
niin en hyvin tarkkaan sisällöistä tiedä,
mutta olen saanut sen käsityksen, että tämä asia
on verojaostossa korjattu. Kun tässä totean ed.
Saarisen liikkeitä, niin näin on myöskin
tapahtunut.
Kaiken kaikkiaan tätä lakia on odotettu, ja olen
iloinen siitä, että me olemme saaneet tämän lain
joka tapauksessa, vaikka se on viimeisimpinä asioina käsittelyssä.
Tämä tulee antamaan potkua meidän autofirmoillemme
niin, että sielläkin säilyy työpaikat.
Sitten sanoisin näihin veronalennuksiin, että sehän
on riippuvainen tällä hetkellä maailman kansainvälisestä tilanteesta,
mikä maailmassa tilanne tulee olemaan tämän
päivän Euroopan unionin, Irakin asioiden kohdalla.
Ne kaikki vaikuttavat verokysymyksiin. Itse haluan tässä yhteydessä,
arvoisa puhemies — vaikka kohdistan puheenvuoroni autoverolakiin — todeta,
että myöskin autoverotuksen osuuteen tulee vaikuttamaan maailmantilanne.
Me joudumme hyvin syvällisesti ja tarkkaan näitä asioita
miettimään.
Arvoisa puhemies! Yksi asia, jonka johdosta tulin tänne
puhumaan, oli se, että olen tehnyt lakialoitteen liittyen
autoverolain 51 §:ään ja sen muuttamiseen.
Lakialoitteeni on hylätty, koska se pykälä ei
ole ollut auki. Ymmärrän myöskin tämän
kohdan, mutta haluaisin tuoda kuitenkin esille sen, että vaikeavammaisten
kohdalla voisimme myöskin toimia niin, että auton
hintaan sisältyvä autovero voitaisiin palauttaa
kokonaan tai osittain.
Autoveroa voidaan palauttaa henkilölle, jonka liikunta-
tai näkövammasta aiheutuva pysyvä haitta-aste
on vähintään 80 prosenttia ja jonka henkilökohtaiseen
käyttöön auto tulee, tai henkilölle,
jonka vammasta tai sairaudesta aiheutuva pysyvä haitta-aste
on vähintään 60 prosenttia ja jolle auto
on työn, toimen tai ammattiin valmistumista varten tapahtuvan
opiskelun hoitamiseksi olennaisen tarpeellinen. Tässä on
nimittäin tulkinnan varaa osittain. Myöskin tämän
pykälän kohdalla on olemassa jo veronhuojennuksia, mutta
tässä on ristiriitoja. Kaikki eivät pääse
tämän pykälän piiriin, ja sen
johdosta, arvoisa puhemies, halusin tämän asian
tuoda esille. Vielä totean sen, että liikkumismahdollisuuksien
tukeminen esimerkiksi oman auton hankinnan kautta kuuluu nimenomaan
vaikeavammaisen ihmisen jokapäiväiselle selviytymiselle
välttämättömiin palveluihin.
Näin ollen olisi perusteltua, että työhön
tai opiskeluun liittyvää tarveharkintaa pitäisi
käyttää muidenkin hyväksi kuin
nykyisin on tehty.
Arvoisa puhemies! Vielä kerran kiitän valtiovarain
verojaostoa siitä työstä, että eduskunta
käsittelee nyt tätä lakia viimeisessä käsittelyssä. Pian
laki astuu voimaan, ja tätä verotuslainsäädäntöön
liittyvää autoverolakia voidaan alkaa toteuttaa
Suomessa.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä siihen ed. Tykkyläisen
arvioon, että puheenjohtaja Aula ja valtiovarainvaliokunta ovat
tehneet tässä asiassa varmasti parhaansa. Kun
otetaan huomioon se esitys, joka tänne tuotiin, valiokunta
on tehnyt varsin mittavan työn, ed. Ala-Nissilää lainaten:
upean työn. Mutta kun tämä aikataulu
oli niin tiukka kuin se oli, niin ehkä tästä aikataulusta
johtuen tähän jäi pari tämmöistä ongelmakohtaa,
jotka nyt kannattaa ehkä poimia esille senkin vuoksi, että tämä valmistelutyö kuulemma
vielä jatkuu.
Ajoneuvokulttuurin vaalimista ei ole tunnustettu kulttuurityöksi
näihin päiviin saakka. Uusi ajoneuvolaki sen nyt
sitten tunnustaa. Mutta tätä tunnustusta on etsitty
jo pitemmän aikaa. Kun 98 edellisen kerran autoverolakia
muutettiin, niin silloin hallitusta kehotettiin ryhtymään
toimenpiteisiin museoautojen verotuksen tason alentamiseksi. Tämä lausuma
ei vieläkään ole johtanut minkäänlaiseen
tulokseen ja toimenpiteeseen, ei tässäkään
yhteydessä. Ajankohtainen esitys autoverolain muuttamisesta,
siis tämä esitys, jonka eduskunta 14. päivä ensimmäisessä käsittelyssä hyväksyi,
sisältää toistamiseen säännöksen,
jonka mukaan museoajoneuvoa tulisi verottaa samojen säännösten
perusteella kuin kaikkia muitakin ajoneuvoja.
Kyseessä oleva säännös on
ristiriidassa sen liikennevaliokunnan mietinnön kanssa,
jonka pohjalta eduskunta marraskuun viimeinen päivä viime
vuonna hyväksyi ajoneuvolain. Eduskunnan yksimieliseksi
tahdoksi tuossa mietinnössä tuli se, että museoajoneuvoista
ei pitäisi periä autoveroa. Liikennevaliokunta
sai antaa tästä autoverolain muutoksesta lausunnon
ja toisti siinä oman mietintönsä kannan.
Valiokunta korosti, että useimmiten museoajoneuvona rekisteriin
merkittäviin harrasteajoneuvoihin kohdistuvalla autoverolla
ei ole sanottavaa fiskaalista merkitystä, mutta on oletettavissa,
että veron poistamisella olisi harrastuksen elpyessä tuloveron
ja erilaisten välillisten verojen kertymää lisäävä vaikutus.
Ajoneuvolain hyväksymisen myötä koko
museoauto-käsite muuttui sillä tavalla, että sen
museoautostatuksen antaa nyt katsastustoimipaikka. Siihen saakka,
ajoneuvolakiin saakka, sen antoi Suomen Automobiilihistoriallinen
klubi, joka hyväksyi sen museoautoksi, ja se sai tämän
museoautostatuksen, oli se sitten rekisteröity taikka ei.
Jos tämä valtakunnallinen järjestö oli
hyväksynyt sen museoautoksi, se oli museoauto, oli se rekisterissä tai
ei. Nyt tilanne on sellainen, että tämä museoautostatus
saavutetaan vaan, kun katsastusmies asianomaiselta järjestöltä lausunnon saatuaan
hyväksyy sen auton museoautoksi, toisin sanoen tarkastaa,
että se on säilytetty alkuperäisessä kunnossa
tai entisöity sellaiseksi, ja se merkitään
museoautona rekisteriin. Ilman tätä merkitsemistä museoautona
rekisteriin se ei saa tätä museoauton statusta.
Kun tätä asiaa pohdittiin liikennevaliokunnassa,
niin tämä autoverolain muutoksen esitellyt virkamies
sanoi, että tämä asia on ajateltu hoitaa niin,
että näillä museoautoilla ajettaisiin
tällaisilla muovisilla kertakäyttöisillä siirtokilvillä.
Ei tämä ajaminen ole se ongelma, vaan se museoautostatuksen
saavuttaminen. Näillä ei juurikaan ajeta, joissakin
tapahtumissa ehkä. Yleensä niitä säilytetään
museoissa, niin kuin museoesineitä säilytetään.
Kun auto saa tämän museoautostatuksen, niin se
ei ole auto siinä mielessä, mitä autoverolaissa
tarkoitetaan, vaan se on tämmöinen kulttuuriesine.
Tässä on totta se, että valtiovarainvaliokunta on
tehnyt ansiokkaan lausuman siitä, että tämän vuoden
aikana tämä museoajoneuvon verotus pitää selvittää,
mutta kun siinä lausumassa museoauto on niputettu harrasteautojen,
tilataksien jne. kanssa, niin se ei erotu sieltä sillä tavalla
kuin sen pitäisi erottua. Nimittäin tilataksin
verottaminen ei ole ongelmatonta ja harrasteajoneuvon määritteleminen
ei ole ongelmatonta, mutta museoajoneuvon käsite on täällä marraskuun
viimeinen päivä määritelty.
Tämän vuoksi ehdotan lausumaa, joka kuuluu:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää, olisiko tarpeen ryhtyä lainsäädäntötoimenpiteisiin
autoveron poistamiseksi ajoneuvolain 24 §:n tarkoittamien
museoajoneuvojen osalta." Toivon, että valtiovarainvaliokunta
ymmärtää, että tämä ei
ole heidän työnsä aliarvioimista ja mitätöimistä.
Ymmärrän sen kiireen, millä sitä työtä on
tehty, mutta tämä museoauto täytyy irrottaa niistä tilatakseista
ja harrastaja-ajoneuvoista, joitten määritteleminen
tulee varmasti jatkotyössäkin olemaan ongelmallista.
Sitten muutama ajatus korin vaihdosta, jonka ed. Bremer otti
täällä jo esille.
Sille hallituksen esityksen tekstille, joka täällä luettiin,
minä luulen tietäväni selityksen. Nimittäin
on yrittäjä, joka teki näitä korinvaihtoja sillä tavalla,
että hän suomalaiseen autoon pani Saksasta tuodun
korin ja myi auton edelleen, ja veroseuraamus kohdistui sitten kolmanteen
henkilöön. Tämä on tietysti
ikävä ilmiö, mutta tämä ei
ollut mahdollista muutoin kuin niin, että katsastustoimipaikka
oli siinä bisneksessä mukana.
Nimittäin kun tämmöinen korinvaihtokatsastus
tehdään, niin ne osat, jotka siihen kanta-autoon
jäävät, joko katsastusmiehen sinetillä tai
siihen osaan meistämällä merkitään,
ja niitä osia ei sitten saa vaihtaa. Eurooppalaisen auton
kori voidaan identifioida varsin monesta kohdasta, ja eurooppalaisessa
korissa on tähän identifiointiin tarvittavia salanumeroita
sellaisissa paikoissa, joita normaali kuluttaja ei tiedä,
mutta jotka merkkiliike tietää ja jotka valistunut
katsastustoimipaikka tietää. Näin ollen
tämmöinen vilpillinen menettely, johon tässä hallituksen
esityksessä viitataan, on mahdollista yleensä vain
katsastustoimipaikan myötävaikutuksella. Se katsastustoimipaikka,
josta minun kokemuspiirissäni olevassa asiassa on kysymys,
sitten menettikin toimilupansa.
Se, että on sattunut olemaan Pohjois-Karjalassa yksi
ja Hämeessä toinen tämmöinen
vilpillinen yrittäjä, ei saisi estää rehellistä liiketoimintaa
niillä perusteilla, jotka ed. Bremer täällä ansiokkaasti
esitti.
Kun ed. Kuosmanen täällä toi esille
tämän käyttömaksun, niin siitä vielä yksi
ajatus: Varmasti me olemme siirtymässä verotuksessa
siihen suuntaan, kuin Kuosmanen esitti, että autovero peritään
8—10 vuoden aikana käyttömaksuina, mutta — ja
tämän ajatuksen ministeri Niinistökin
tässä aitiossa lähetekeskustelussa ymmärsi — sitä käyttömaksua,
joka autoveron tilalle tulee, ei pidä panna niille autoille,
joista on maksettu korkein mahdollinen autovero, joista on maksettu
kaikki ne käyttömaksut, joita kulloinenkin valtiovarainministeri
on kehdannut esittää, ja vanhimmista vielä tullikin.
Näistä autoista on taatusti verot maksettu. Tämän
käyttömaksun pitää kohdistua
niihin autoihin, jotka tuodaan sen jälkeen, kun tämä autoverolaki
on kokonaisuudessaan uudistettu.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on aikaisemmissa
puheenvuoroissa aivan perustellusti arvosteltu hallituksen esityksen
valmistelua. Siihen kritiikkiin on aivan syytä yhtyä.
Tässä keskustelussa on osittain esitetty arvostelua myös
valiokunnan mietintöön ja siinä tekemättä jätettyihin
mahdollisiin muutosesityksiin. Ne esitykset, mitä täällä on
aikaisemmin lausuman muodossa tuotu esiin, käytännössä sisältyvät
hyvin pitkälle valiokunnan mietinnössä oleviin
lausumaehdotuksiin. Siinä on asetettu myös aikataulu.
Mikäli eduskunta hyväksyy nuo lausumat, niin se
edellyttää jatkovalmistelua ja esitysten antamista
vielä tämän vuoden puolella.
Kokonaisuutena ottaen itse pidän tätä valiokunnan
mietintöä onnistuneena. Siinä onnistuttiin
jalostamaan hallituksen esitys siihen muotoon, että se
on kansalaisillekin ymmärrettävässä muodossa
kirjattu. Tämä tukee myös autokannan
uusiutumista uusien autojen muodossa, mikä on niin liikenneturvallisuuden
kuin ympäristön kannalta oikea periaate.
Myönteisenä voi pitää myös
sitä, että alennuksen piiriin pääsevät
myös moottoripyörät ja niin sanotut citypakettiautot.
Vielä myönteisenä elementtinä voi
todeta sen, että autovero säilyy tuon esityksen
mukaan edelleen lievästi progressiivisena ja suosii halpojen,
vähän kuluttavien autojen käyttöä.
Myös se on ympäristön kannalta myönteinen
piirre.
Erkki Kanerva /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siihen, mitä ed. Polvi sanoi, että valiokunta
on tehnyt ansiokasta työtä, on syytä yhtyä.
Mutta sanon vielä kerran sen, että kun tässä lausumassa
on niputettu museoautojen kanssa nämä tilataksit
ja harrasteautot ja kun varsinkin harrasteauton määritteleminen
tulee olemaan ongelma, niin toivon, että valtiovarainvaliokunnan
jäsenetkin ymmärtäisivät sen,
että museoauto pitää toisella lausumalla
irrottaa siitä paketista.
Mauri Salo /kesk:
Rouva puhemies! Valtiovarainvaliokunta ja erityisesti verojaos
on selvinnyt erinomaisesti haasteesta, jonka valmistelevat virkamiehet
heille antoivat. Tämä lakiesitys oli taas kerran
osoitus siitä, kuinka meillä virkamiehet suhtautuvat
eduskunnan vaateisiin. Eduskuntahan on toivonut ministeriöltä jo
pitkän aikaa sitten autoveroesitystä, jota tietenkään
valtiovarainministeri itsessään ei halunnut aikanaan
antaa, mutta nyt viime tingassa se tuli.
Erityisesti kuitenkin kaipaan tässä yhteydessä korvaavaa
esitystä siitä, millä tämä nyt
autoveron tuotto tulevaisuudessa budjettiin korvataan. Ymmärrän
tämän vuoden osalta sen, että kiihtynyt
autokauppa kattaa tämän veromomentin, mutta tulevaisuudessa
tilanne on varmasti erilainen. Erityisen painoarvon annan niille
ihmisille, jotka huolestuneina kysyvät, kuinka meidän
tulevaisuudessa käy, joudummeko me maksamaan autoveron
alennuksen, me, jotka emme koskaan kykene ostamaan uutta autoa,
ja otetaanko sitten uudessa veromallissa ympäristötekijät
huomioon, jolloin erityisesti taas kerran vanhojen autojen omistajat
maksavat vieläkin suuremman summan tästä.
Olisi ollut hyvän hallinnon mukaista, että nämä asiat
olisi tuotu kerralla yhdessä laissa.
Ed. Ranta-Muotio merkitään
läsnä olevaksi.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Lähden liikkeelle ed. Salon
puheenvuorosta. Tässä monestakin syystä,
joista aikapula oli kaikkein merkittävin, eräällä tavalla
sivuraiteille ovat jääneet asiat, jotka liittyvät
esimerkiksi lain taloudellisiin vaikutuksiin, ympäristöpoliittisiin vaikutuksiin
tai liikenneturvallisuuteen. Tässä on otettu lähtökohdaksi,
että pannaan täytäntöön EY-tuomioistuimen
langettava päätös, jotta meillä olisi
sellaista lainsäädäntöä,
joka ei ole käytännössä syrjivää.
Se on ollut ihan johtotähtenä. Aika näyttää,
miten siinä sitten onnistutaan.
Toistan vielä tässäkin yhteydessä sen,
että hallituksen harjoittama toiminta siltä osin,
että hallitus on ikään kuin venkoillut
itsestäänselvää asiaa vastaan
vuosikaudet tietoisena siitä, kuinka tulee käymään,
on aiheuttanut aikataulun, joka on ollut ihan käsittämättömän
tiukka. Siinä yhteydessä on eduskunta lainsäädäntöelimenä saatettu
hyvin kiperään, vaikeaan, ikävään
asemaan. Näin ei pitäisi hallinnossa toimia, että eduskunta
laitetaan tällä tavalla seinää vasten.
Sanoin lain ensimmäisessä käsittelyssä,
että hallitukselle pitää antaa tästä laiskanläksyt.
Tässä yhteydessä, etten puhuisi ihan
samaa puhetta, sanon, että pitää antaa
sellaiset entisen malliset ehdot eli kesälukemista.
Vielä jatkovalmisteluun, joka on myöskin osa tätä asiaa
ja liittyy tähän aikataulukysymykseen ja sen ongelmatiikkaan.
Tässä yhteydessä nyt on todettava,
että osa ajoneuvokannasta jää edelleen
tuontihintaan perustuvan verojärjestelmän piiriin,
tärkeimpänä ryhmänä pakettiautot,
joihin liittyvät kysymykset ovat olleet niin laajavaikutteisia,
ettei niitä ole voitu käsitellä tässä yhteydessä.
Myös eräiden erityisryhmiin kuuluvien ajoneuvojen,
kuten muutto-, museo- ja harrasteautojen, tilataksien sekä invalidiautojen,
verotus vaatii jatkoselvittelyä. Valiokunnan saamissa lausunnoissa
on kiinnitetty huomiota myös esimerkiksi moottoripyörien
luokittelun vanhentuneisuuteen. Lisäksi ajoneuvolain kokonaisuudistuksen
vaikutuksia autoverolain säännöksiin
ei ole otettu vielä täysin huomioon.
Valiokunta esittääkin näistä syistä,
että autoverotusta koskeva jatkovalmistelu käynnistettäisiin
mahdollisimman nopeasti, niin että hallituksen esitys voidaan
näiltä osin antaa eduskunnalle vielä tämän
vuoden aikana. Jatkovalmistelun tulee tapahtua alusta alkaen riittävän
laajapohjaisen asiantuntemuksen turvin. Erityistä huomiota tulee
kiinnittää eurooppaoikeudellisten kysymysten tarkasteluun.
Kun tätä taustaa vasten peilaa edustajakollega
Erkki Kanervan, joka tuntee ja tietää asian ja
on sydämellään tässä asiassa mukana,
lausumaehdotusta, joka kuuluu "Eduskunta edellyttää,
että hallitus selvittää, olisiko" — siis
konditionaalissa: olisiko — "tarpeen ryhtyä lainsäädäntötoimenpiteisiin
autoveron poistamiseksi ajoneuvolain 24 §:n tarkoittamien
museoajoneuvojen osalta", niin valtiovarainvaliokunnan mietintö on
paljon tiukempi ed. Kanervan lausumaesitykseen nähden,
koska siellä on määräaika ja
nopeasti laajapohjainen valmistelu. Asiallisesti se pyrkii samaan
tavoitteeseen. Eivät ne ole ristiriitaisia, ne tähtäävät
samaan maaliin, mutta valtiovarainvaliokunta on sanonut sen paljon
tiukemmin. Siinä mielessä en ole huolestunut museoajoneuvojen
tulevasta hallinnollisesta kohtelusta.
Sitten täällä on kannettu huolta
myös siitä, missä järjestyksessä verotetaan,
verotetaanko ensin ja sitten valitetaan vai päinvastoin.
Kun tämän lain mukaan verottajan on pyrittävä syrjimättömyyteen — se
on jokaiseen pykälään sisään
kirjoitettu ja se on koko homman lähtökohtaa — niin
ei tässä tapauksessa verottajana esiintyvällä Tullilaitoksella
voi olla sellaista lähtökohtaa tai sellaista toiminta-ajatusta,
että sen päätöksistä aina
valitettaisiin tai että se pyrkisi maksimoimaan valitusten
määrän, vaan kyllä kai Tullilla
on kuitenkin mielessä, jos se vähänkään kunnioittaa
omaa työtään, että sen työn
onnistumisastettahan mitataan sillä, kuinka syrjimättömiä ratkaisuja
Tullilaitos pystyy tekemään. Tässä jää aika
paljon käytännön tilanteitten varaan, se
on tunnustettava, mutta kyllä tässä jokin
lähtökulma pitää ottaa hyppyriltä.
Katsotaan sitten, miten alastulo onnistuu.
En minäkään ole kuullut, kun täällä ovat
hyvin asioita tuntevat kollegat käyttäneet puheenvuoroja,
että kukaan olisi tätä haukkunut ja arvostellut
sillä tavalla torsoksi, että tämä olisi
esimerkiksi hylättävä tai että tämä olisi
huonommassa asennossa nyt kuin hallituksen alkuperäinen
esitys. Markkinat ja monet muut asiantuntijat sanoivat, että jos
ette mitään muuta keksi siellä verojaostossa,
niin hyväksykää edes se hallituksen alkuperäinen
esitys, koska tilanne kentällä on ollut päällä jo
1.1. tämän vuoden alusta. Me tulemme tälle
rastille armotta myöhässä, monta kuukautta
myöhässä, ja jos tässä asiassa eduskunnan
sisällä olisi ollut huonoa henkeä, jotenkin
joku ryhmä olisi viivytellyt, kuka tahansa — nostan
hattua esimerkiksi oppositiolle, koska tässä on
ollut aineksia myös oppositiopolitiikkaan, jolloinka olisi
voitu hidastaa prosessia — silloin tämä koko
asia olisi vesittynyt näitten valtiopäivien osalta
ja siirtynyt seuraaville valtiopäiville. Olisi kulunut
aikaa, markkinat olisivat olleet epävarmat, ja tässä mielessä olisi
tullut varmasti enemmän vahinkoa kuin hyötyä.
Nyt saadaan kuitenkin asia maaliin. Tässä on kiittäminen
kaikkia niitä, jotka ovat ymmärtäneet
asian tärkeyden ja myös sen vakavuuden.
Täällä on kiitoksia jaettu, mutta
harvemmin on vielä verojaoston puheenjohtajaa Kari Kantalaista
kiitetty. Kyllä hänen henkilökohtainen
panoksensa, että hän pystyi kuljettamaan ne asiat sillä tehokkuudella
myös jaoston läpi, ansaitsee kiitoksensa. Siinä varmaan
oli onnellista, että valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja
ed. Aula oli myös verojaoston jäsen, jolloin asia
myös meni valtiovaroissa aika sujuvasti eteenpäin.
Arvoisa rouva puhemies! Tämä ei varmaan ole
maailman paras autoveropaketti, mutta tämä on
hyvä, ja hyvän vihollinen on usein se paras. Jos
sitä tavoitellaan, silloin kuluu aikaa eikä saada
sitä hyvääkään aikaiseksi,
eli ollaan tyytyväisiä tähän.
Kun tähän sisältyy jatkovalmisteluehto,
niin tässä on varmasti niitten asioitten lisäksi, joihin
lausumassa kiinnitetään jatkovalmisteluehto, edessä myös
niitten kokemusten hyödyntäminen jonkun ajan kuluttua.
Kun nähdään sitten, miten tämä käytännössä toimii
tai ei toimi, mitkä siellä ovat niitä kipu-
ja kitkapisteitä, niin niitäkin on sitten mahdollisuus
korjata. Mutta yritetään tällä päästä liikenteeseen.
Ulla Juurola /sd:
Arvoisa puhemies! Sellaisen lainsäätämisprosessin,
johon valtiovarain verojaosto tämän autoverolain
uudistuksen yhteydessä joutui, ei kyllä pitäisi
jatkossa toistua. Kun asiantuntijakuulemisen lähtötilanteessa
lähes kaikki asiantuntijat totesivat, että esitys
johtaa lähes kaikissa yksityistapauksissa syrjivyyteen
eurooppaoikeudellisessa merkityksessä nimenomaan käytettyjen
tuontiautojen osalta, oli selvää, että koko
jaoston työn peruslähtökohta oli se,
että laki, jonka halusimme välttämättä hyväksyttäväksi
näillä valtiopäivillä, ei olisi
syrjivä. Tämän vuoksi tietysti meidän
työmme pitkälti myöskin kohdistui siihen,
miten määritellään tämä yleinen
vähittäismyyntiarvo ja mitä kaikkia tekijöitä säädetään
tämän yhteydessä laissa. Tämä prosessi
oli myös merkittävä tässä lainsäädäntötyössä.
Sen verran totean vielä ed. Bremerin puheeseen, että tietysti
syrjimättömyys olisi varmaa, jos autoveroa ei
perittäisi lainkaan, mutta tietysti me koko ajan teimme
töitä paitsi siinä, että laki
ei olisi syrjivä, myöskin siinä, että autoveroa
kertyisi, koska näitä tuloja ehdottomasti myöskin tarvitaan.
En tiedä, onko tässä joku perustavaa laatua
oleva erimielisyys siitä, voidaanko tämän perittävän
autoveron yhteydessä periä alvia vai ei. Minun
käsitykseni mukaan EY-oikeus hyväksyy tämän
alvin perimisen.
Hyvin nopeasti tässä lähtötilanteessa
selvisi myös, että lain valmistelussa valtiovarainministeriön
vero-osasto ei ollut lainkaan tehnyt yhteistyötä esimerkiksi
Tullilaitoksen kanssa. Tämä oli myöskin
se syy, miksi sitten verojaosto teki hyvinkin uutterasti työtä nimenomaan
kuunnellen EY-oikeuden asiantuntijoita, valtiovarainministeriön
vero-osastoa, mutta myöskin Tullia. Tämän
prosessin tulos on nyt sitten tässä nähtävillä.
Täytyy todeta, että tätä prosessia
oli edesauttamassa myöskin meidän erinomainen
valiokuntaneuvoksemme.
Jos kohta valmistelua voidaan kriittisesti arvioida, täytyy
kuitenkin myöskin todeta, että kyllä tämä prosessi
oli varsin mielenkiintoinen. Siinä todellakin tunsi olevansa
mukana lainvalmistelutyössä. Siinä suhteessa
se varmasti oli myöskin opettavaista.
Täällä on ensimmäisessä käsittelyssä käyty lain
sisältöä monipuolisesti läpi,
joten en puutu enää näihin yksityiskohtiin.
Mutta lopputulosta voi tietysti helposti arvostella erityisesti
sen vuoksi, että vaikka tähän nyt saatiin
moottoripyörät mukaan, niin kaikkia näitä erityisajoneuvoja
me emme mitenkään pystyneet lakiin saamaan tällä valmisteluajalla
mukaan. Mutta koko ajanhan on ollut varsin selvää,
että tätä autoverouudistusta pitää jatkaa.
Sitä pitää jatkaa, ja siinä ovat
mukana erityisesti nämä erityisajoneuvot, kuten
muutto-, museo- ja harrasteautojen, tilataksien sekä invalidiautojen
verotus.
Kuten ed. Erkki Kanerva sanoi, tätä asiaa
on mietinnössä käsitelty, mutta tässä on
myöskin lausuma, joka käsittelee tätä jatkotyöskentelyä. Olen
täysin samaa mieltä ed. Saarisen kanssa, että minusta
tämä nyt käsittelyssä oleva
ensimmäinen lausumaehdotus on tässä suhteessa
tiukempi. Me edellytämme, että tämä jatkovalmistelu
käynnistetään, se käynnistetään
myöskin museoautojen osalta ja että tämä esitys
on annettava eduskunnalle vielä kuluvan vuoden aikana, siis
vuoden 2003 aikana, joten en voi ymmärtää tämän
lausumaehdotuksen esittämistä.
Erkki Kanerva /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yritän auttaa ed. Juurolaa ymmärtämään
sen. Nimittäin ne siinä jatkoselvitykseen pantavat
ovat ajoneuvoja, niin kuin muuttoauto, harrasteauto, tilataksi jne.
Museoauto on kulttuuriesine. Tällä lausumalla,
joka nyt on esillä, poimitaan se kulttuuriesine pois sieltä ajoneuvojen
joukosta.
Klaus Bremer /r:
Värderade fru talman! Ed. Saarinen, te pesitte kauniilla
tavalla puhtaaksi tavan, jolla annetaan autoveroesitys. Te käytitte
sanontaa venkoili, totesitte vain, että on väärin,
että hallinto venkoili niin kauan tämän
uuden esityksen antamisen kanssa, ja totesitte, että eduskunnalle
ehdotus annettiin niin myöhään, ettei
tätä ehditty kunnolla käsitellä.
Ed. Saarinen, näin tapahtui myöskin vuonna 94.
Se annettiin aivan viime hetkellä, ennen kuin eduskunta
meni talvilomalle, kun tuli vuoden 95 uusi autoverolaki. Samoin
kun sitä muutettiin vuonna 98, se annettiin marraskuun
viimeisellä viikolla juuri siihen samaan hässäkkään,
kun tiedettiin, että kaikki budjetin loppukäsittelyt
ja äänestykset ovat edessä ja sen jälkeen
odottaa joululoma kansanedustajia, annettiin jopa sillä tavalla,
että vaikka sitä käsiteltiin silloin
kuinka kiireesti, niin perjantaina 18.12., jolloin täysistunnon
alettua ensimmäiset kansanedustajat lähtivät
jo puoleenpäivään joululomalle, Finnairin
koneet täyttyivät, viimeiset budjettiäänestykset
suoritettiin siinä kello kahdeksan maissa illalla ja täällä oli
enää 102 kansanedustajaa. Kaikkein viimeisimpänä käytiin
tämä autoveroäänestys, 12 minuuttia
yli 8 illalla, siis 20.12., ja 102 kansanedustajaa oli paikalla.
Kyllähän tämä kiireen hyödyntäminen
tässä on aivan johdonmukaista eikä millään
tavalla hyväksyttävää nyt, kun
tämä tuloskin on käsillä.
Ed. Juurola, jottei tässä nyt jäisi
väärä käsitys minusta ja suhtautumisestani
verojaokseen, niin toistan, luen tästä, minkä sanoin,
kun ensimmäinen käsittely oli. Aloitin näin,
arvoisa puhemies: "Mahdottomalta tuntuvaan tehtävään
nähden valtiovarainvaliokunnan verojaos on tehnyt kerrassaan
uskomattoman työsuorituksen viimeiseen saakka sabotoivasta,
vastaan hangoittelevasta ja estelevästä valtiovarainministeriöstä huolimatta
jättäessään melkein joka kohdastaan korjatun,
siivotun ja selkeytetyn esityksen autoveron muuttamiseksi. Olen
täynnä ihailua ja ehdotan yhteistä hatunnostoa
upeasta suorituksesta verojaokselle." Toivottavasti te olette tyytyväinen.
(Ed. Saarinen: Se oli hyvä uusinta!) Annoin kaiken tunnustuksen.
Vielä jatkoin: "On upeaa, että verojaos otti omasta
aloitteestaan käsittelyynsä myös citypakettiautot,
moottoripyörät, myöskin tämän
kuuden kuukauden säännön muutoksen siitä huolimatta,
että se edelleen tulee olemaan tämän
vuoden loppuun saakka selkeästi syrjivä - - otti
myöskin homeveron korjattavakseen sekä vaati verotuksen
pohjaksi Autodatan taulukoidun markkinahintaluettelon sijaan huomattavasti
laajemman yleisen vähittäismyyntihinnan." Eikö tässä nyt
ole kehua ihan tarpeeksi?
Se ei poista sitä tosiasiaa, että EU puhuu
ajoneuvoverosta, ei henkilöautoverosta, ja tässä jäi näitä aukkoja,
joita nyt on tuotu esille. Aukkoja on kuin sveitsinjuustossa reikiä,
ja ne nyt sitten tullaan ilmeisesti viemään loppuun
saakka.
Pakko on todeta kuitenkin tästä petollisesta virkamiehestä,
josta ed. Sasi, nykyinen liikenneministeri, puhui jo vuoden 94 autoverolain
käsittelyn kohdalla, että sama henkilö jatkaa
edelleen ja sama henkilö istui myöskin liikennevaliokunnan
kuultavana ja puhui aivan pehmoisia — en tiedä,
tässä ilmeisesti ei voida paljastaa salaisuuksia,
mitä valiokuntakäsittelyssä on tehty, mutta
puhui aivan pehmoisia.
Arvoisa puhemies! Näin tullaan siihen tilanteeseen,
että kysyn uudestaan, kuinka kauan voidaan eduskunnassa
katsoa, että tällä tavalla junaillaan
autoveroasioita eteenpäin.
Lopuksi haluaisin sanoa ed. Juurolalle, että kyllä alvia
todella saa periä ja alvia peritään, Suomessa
enemmän kuin Saksassa ja useimmissa muissa maissa, ajoneuvosta.
Myöskin EU on hyväksynyt sen, että veroakin
saa verottaa. Minusta täällä pitäisi
käydä keskustelua siitä moraalista, kuinka
oikein on, että veroa verotetaan. Mutta nythän
Suomessa tapahtuu se, että korkean autoveron päälle
tulee vielä joku vero, jolla ei ole nimeä, se
on joku vero, 22 prosenttia. Nyt syrjivyys syntyy siitä,
että kun autovero ja sitten tämä joku
vero tulevat päällekkäin, prosentit ovat niin
korkeita, verosumma nousee niin korkeaksi, että siitä seuraa
valitettavasti ihan selkeää syrjintää,
joka on vastoin EU:n ajoneuvoverodirektiivin 11 artiklaa, jonka
ensimmäisessä puheenvuorossani luin ja jota en
sen vuoksi lue uudestaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremer mielestäni valotti
erinomaisen hyvin kiirettä ja kiireen hyväksikäyttömahdollisuutta
tämän koko verokysymyksen käsittelyssä. On
selkeästi nähtävissä ja tunnistettavissa
se, että hallitus ei uskaltanut mennä vaaleihin
niin, että tämä asia olisi ollut vähänkään
kesken, vaan tässä viimeisen kiireen huumassa
saatetaan asia jonkinnäköiseen järjestykseen.
Kyllähän tässä on nähtävissä niin,
että kun valtion veronkantotarve ei ole mihinkään
katoamassa, näillä käyttömaksuilla
ja muilla tämä veronalennus korvataan ja aina
on nähtävissä se vanha lausuma, mikä on mieleeni
aina jäänyt, että kyllä tässä köyhää kansaa
rokotetaan, ja köyhä kansa on se kärsivä kansa,
erityisesti maaseudulla oleva väki, joka välttämättä liikkuakseen
tarvitsee autoa ja jolle nämä mahdolliset käyttömaksut,
millä tämä verokysymys korvataan, erityisesti
kostautuvat.
Rouva puhemies! Pakkohan tämä on näin
hyväksyä ja nähdä, mutta keskenhän
tämä asia tässä jää.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle: Jos hän vaivautuisi
lukemaan tämän autoveropaketin, niin on kerrottava
kuitenkin, että autoverohan tässä yhteydessä halpenee.
On mahdollista, että auton hankinta halpenee, niin kuin
markkinoilla on jo tapahtunut, että autojen hinnat ovat
halventuneet.
Tämähän johtui EY-lainsäädännöstä.
Tässä on kiire. Me olemme myöhässä.
Lainsäädännön olisi pitänyt
olla jo toiminnassa 1.1. tämän vuoden alusta alkaen.
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Saarinen on varsin oikeassa, mutta jos hallitus
olisi ollut kovin tehokas ja toimeenpaneva, niin nämä asiat
olisi hoidettu jo aikaisemmin. Tämä näkemykseni
ei kumonnut sitä asiaa, etteikö autojen hinta
laske siinä kun verotus laskee, mutta kyllä vaan
tämä aukko jää tänne
valtion kassaan tällä pohjalla. Mutta hyvä näinkin.
Huonomminkin olisi vielä voinut olla olemassa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn siihen ed. Bremerin arvostukseen,
jota hän osoitti verojaostoa ja valtiovarainvaliokuntaa
kohtaan. Olin siellä parissa istumisessa läsnä tuuraamassa
ed. Polvea, ja jo se kertoi minulle, miten mahdottoman suuresta
ja vaikeasta asiakokonaisuudesta käsittelyssä tällä aikataululla
oli kysymys. Täytyy todella nostaa hattua, yhdyn siihen
hatunnostotoivomukseen, että tämä urakka
on läpiviety. Mutta täytyy samalla tunnustaa, että keskenhän
tämä jäi. Ajan puute nähtävästi johti
siihen, että niin kuin täällä lausumassa
on todettu, monet tällaiset ajoneuvoratkaisut jäivät hoitamatta.
Erityisesti olen aikaisemminkin kantanut huolta sekä museoajoneuvoista
että harrasteajoneuvoista, niiden verokohtelusta. Siihen
tilanteeseen on tämän lausuman mukaan saatava korjaus
vielä tämän vuoden aikana.
Olin kyllä myöskin pettynyt siihen, että tähän suureen
muutokseen tehtiin tämän korin vaihdon osalta
heikennys. Sille ei ollut mitään perusteita, mutta
ymmärrän toisaalta sen, että sen muutoksen
arvioinnin kokonaisuuden kannalta ei nähtävästi
jaostossa aikaa riittänyt. On kyllä suorastaan
törkeää, että edellytetään,
että ajoneuvo joka tapauksessa aina verotetaan uudelleen,
kun siihen kori vaihdetaan. Tämä oli erittäin
huono juttu tässä yhteydessä.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä autoverolakiasia
on tunteita herättävä ja varmasti meille
jokaiselle kohdallaan, koska useimmat meistäkin autoa käyttävät
joutuvat sekä käytettyjen että uusienkin
autojen parissa, ainakin joku, pyörimään.
Veronmaksu on niissä asioissa aina semmoinen kirpaiseva
kohta, jolloinka takataskua aina kutitetaan. Olen tätä asiaa koettanut
rauhallisesti miettiä, ja ainoa, mikä minua on
erityisesti närästänyt tässä asiassa,
on erään europarlamentaarikon öykkäröinti
tämän asian tiimoilta ja esiin nostaminen. Kun
kyseessä oleva parlamentaarikko ei itse maksa penniäkään
veroa Suomeen, niin mielestäni hän on silloin
vähän esteellinen näihin meidän
suomalaisten asioihin puuttumaan, mutta ilmeisesti jonkinlainen
puheoikeus täällä kaikilla on kuitenkin. (Ed.
S. Lahtela: Valitettavasti!) — No valitettavasti näin,
ed. Lahtela, voisi sanoa.
Minä ymmärrän ed. Bremerin ja ed.
Kanervan huolen korinvaihtoautoista ja siitä ongelmatiikasta,
mikä niihin liittyy. Tässä voisin kertoa erään
omakohtaisen kokemuksen siitä, että ymmärrän
myös toisaalta hallituksen esityksen ja sen, että tarvetta
tähänkin ongelmaan puuttumiseen on. Tällä hetkellä tiilenpäitä lukemassa
oleva yrittäjä suoritti tuolla meilläkin
Mäntän kaupungissa näitä korin
vaihtoja useita kymmeniä, pääasiassa
Mercedeksiin, joita Saksasta sitten tuotiin tai varastettiin. Näitä autoja
tuotiin myös vähän muualta, mutta pääasiassa
Saksasta, ja sitten pelkkiä papereita vietiin, ja vähän
sekaisilla papereilla ja ilman papereita tuotiin autoja, joihin
sitten korin vaihto toimeksiantona suoritettiin.
Silloin haeskelin dieselautoa, 97 taisi olla vuosi. Kävin
itsekin tässä kyseisessä pajassa katsomassa
yhtä autoa, ja yrittäjä kertoi, miten
tämä korin vaihto suoritetaan, ja siinä oli
auto juuri, johon oli vaihdettu vähän yhtä sun
toista osaa, ja se oli menossa katsastuskonttorille. Minä kysyin, että mitä sitten,
kun se sieltä katsastuskonttorilta tulee: "No, vaihdetaan
nämä saksalaiset osat takaisin." Totesin siinä vaiheessa,
että nyt oli kyse sellaisesta toiminnasta, että en
uskonut sen kovin pitkään kestävän.
Sanoin siinä vaimolle kotona, että ollaan liian
köyhiä tähän hommaan, tässä voi
käydä köpelösti. Eikä sitten
kovin monta kuukautta mennytkään, kun kyseinen
yrittäjä pidätettiin ja homma alkoi kulkea
eteenpäin ja useita kymmeniä autoja eri puolilla
paikkakuntaa ja eri paikkakunnilla meni ajokieltoon. Nyt niitä seisoo
missä mikäkin puitten alla siellä sun täällä,
koska ihmiset eivät ole pystyneet maksamaan eivätkä ole
halunneet maksaa niitä veroja, joita niistä olisi
langetettu. Tässä kolmas osapuoli joutui täysin
syyttömänä kärsimään
näistä asioista.
Ymmärrän silloin, että tähänkin
asiaan pitää joku korjaus saada aikaan. Toisaalta
edustajien Kanerva ja Bremer ponnessa sanotaan näin, että kun
näistä autoista on verot jo maksettu, niin ilmeisesti
problematiikka on sitten siinä, milloin todetaan niitten
verojen maksaminen ja saadaan nämä ketkut täältä pois.
Hyvän asian pilaa useimmiten aina joku heikoin lenkki.
Voidaan sanoa, että hyvä homma, mutta jätkät
pilasi, kuten monessa muussakin asiassa.
Myöskin museoajoneuvojen kohdalla voisin yhtyä ed.
Kanervan kantaan ja olla vilpittömästi kannattamassa
sitä. Toivoisin, että tästä kuitenkin
saataisiin päätös aikaiseksi, koska uusien
autojen ajoneuvoveron alentaminen on ihan hyvä asia ja
sitä kautta me saisimme tänne tuoreempaa kalustoa.
Uskon, että tällä eteenpäin
päästään, mutta toivoisin, että nämä kaksi
kohtaa otettaisiin huomioon välittömästi
seuraavan hallituksen ja eduskunnan alettua.
Klaus Bremer /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ymmärrän hyvin ed. Rönnin
huolen tässä korinvaihtoasiassa, jos on niinkin
läheltä joutunut näkemään
sitä, kotipaikkakunnalla.
Kuitenkin luen mielelläni tässä sen,
mitä valtiovarainvaliokunnan mietinnössä vuonna
97 todettiin: "Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotettu muutos
johtaisi kuitenkin siihen, että mahdollisten veronkiertotapausten
lisäksi tosiasiassa estettäisiin myös
aivan normaali ilman minkäänlaista veronkiertotarkoitusta
tapahtuva autojen uudelleen muokkaus ja rakentelu." Näinhän
on, että ei lakia voida jättää säätämättä sen takia,
että epäillään, että joku
käyttää sitä väärin. Aina
joku käyttää sitä väärin.
Ed. Rönni, kaikissa niissä tapauksissa katsastuspaikka
on se, joka on paljastanut näitä. Katsastusviranomainen
on ollut jopa mukana näissä tiilenpääasioissa,
ja sekin on tuomittu. Mutta yleensä, jos saksalaisia osia
vaihdetaan katsastuksen jälkeen uudestaan, niin seuraavan
katsastuksen tehtävä on todeta se.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys autoverolain
muuttamisesta on tullut valiokunnasta huomattavasti paljon parempana
ulos kuin se sinne meni. Tässä suhteessa on ihan
syytä antaa tunnustusta valiokunnalle.
Lopputulos on kohtuullinen ja sillä voidaan elää,
mutta niin kuin täällä on todettu, tiettyjen erityisajoneuvojen
kohdalla se vielä odottaa parannuksia ja korjauksia. On
sangen valitettavaa, että nämä asiat
yleensä jäävät eduskunnassa
aina tähän ihan viime tippaan ja kiireellä korjattaviksi.
Samoin viestin haluaisin tässä vielä lähettää yhden
kerran, että lainvalmistelu olisi syytä tehdä paremmin.
Erityisesti liikennevaliokuntakin on monesti joutunut tämän
huonon lainvalmistelun eteen ja kirjoittamaan lähes kaiken
sitten asiantuntijoiden avulla uusiksi.
Tulevaisuus luonnollisesti pitää sisällään
sen, että myöskin ajoneuvoverotus tulee olemaan
uudistuksen kohteena osana sitä laajaa verouudistuspakettia,
mikä tulevina vuosina on tehtävä, ja sillä tavalla,
että tässä maassa liikkuminen ja myös
peruspalvelut pystytään turvaamaan.
Ola Rosendahl /r:
Värderade fru talman, arvoisa rouva puhemies! Täällä pohdittiin äsken verotustason
korkeutta ja myöskin sen oikeudenmukaisuutta. Verojaostossa
katsottiin, että koska arvonlisävero lasketaan
kiinteän prosentin mukaisena suoraan autoverosta, lakiin
ei ole aihetta ottaa säännöksiä yhteisöoikeuden
mukaisuuden varmistamiseksi. Autoverolain 5 §:n mukaan
alv seuraa täysin matemaattisesti autoveron määrää. Alv
lasketaan prosenttiosuutena autoverosta, kuten tiedetään.
Autoverolle laskettava arvonlisävero muuttuu juuri niin
paljon kuin autoveron määrä edellyttää.
Tämä koskee myöskin muutoksia valituksen
seurauksena.
Värderade fru talman! På grund av budgetbalansen
och tidsnöd hade inte skattedelegationen och finansutskottet
möjlighet att ta ställning till bilskattens storlek
och till rättvisefrågan, utan vi eftersträvade
en skattenivå som sänker bilskatten med en sjättedel
precis som i regeringens förslag. Vi ville hålla
oss till den budgetram inom vilken regeringen fungerade.
Klaus Bremer /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rosendahl antoi tässä kyllä hämmästyttävän
todistuksen, tai sitten ymmärsin väärin.
Nimittäin meillähän on sekä arvonlisävero
että autovero että sitten vielä tämä joku
vero, joka on arvonlisäveron suuruinen ja joka lasketaan
autoveron päälle. Eli meillä on kaksoisverotus
tässä veron päälle, ja se on
asia, jonka EU on hyväksynyt. Syrjivyys syntyy siitä, että nämä prosentit
ovat niin korkeita, että summa nousee huomattavasti yli
vastaavan lähtömaan verotuksen ja Suomessa jäljellä olevan
verojäännöksen.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremerille voisin sanoa, että kertomassani tapauksessa
meidän katsastustoimistomme ei saanut tästä mitään
rikkeitä eikä syyllistynyt rikolliseen toimintaan
eikä sitä rangaistu, mutta ilmeisesti nämä paljastuivat
sitten toisen katsastustoimiston toimesta.
Lisäksi haluaisin sanoa, että kannatan ed.
Erkki Kanervan tekemää lausumaehdotusta.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Bremerin tekemää lausumaehdotusta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Seivästö mielestäni
hyvin havainnollisti tämän erinomaisen ratkaisun,
mikä tässä on syntynyt valiokuntakäsittelyn
aikana, että on saatu tällainen kansaan menevä säädösnäköala
tähän asiaan, mitä voidaan ymmärtää ja
käsittää. Itselleni se on ehkä vieläkin
ehkä liian monitajuinen ja vaikea, mutta selvästi
siitä jotakin saa irti; hallituksen esityksestä ei
saanut irti yhtään mitään.
Ola Rosendahl /r:
Arvoisa rouva puhemies! Vastauksena ed. Bremerin äskeiseen
puheenvuoroon toistan sen, mitä äsken sanoin,
kun viittasin autoverolain 5 §:ään. Siinä juuri
puhutaan sekä autoverosta että alv:sta, joka lasketaan
autoverosta, siis tästä niin sanotusta, miten
sitä nyt kutsuttaisiin, lisäautoverosta, ja äsken
puhuin juuri molemmista, siis tästä automaattisesta
lisäautoverosta myöskin.
Keskustelu päättyy.