Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteessa n:o 13/2002
ehdotetaan muutettavaksi sosiaalihuoltolakia siten, että lailla
turvattaisiin sosiaali- ja vanhustyön laadukkuus ja henkilöstön
jaksaminen. Muutos toteutettaisiin lisäämällä 17.
päivänä syyskuuta 1982 annettuun sosiaalihuoltolain
(710/1982) 17 §:ään uusi 5 ja
6 momentti seuraavasti:
"Kunnan on valtion tukemana varmistettava laadukas ja asiakaslähtöinen
sosiaali- ja vanhustyö riittävillä voimavaroilla
siten, että henkilöstön mitoitustarpeiden
osalta turvataan yhtenäinen lainsäädäntö koko
maassa.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin sosiaali- ja vanhustyön riittävistä voimavaroista
sekä valtion rahoitusosuudesta."
Tällä hetkellä henkilöstöä koskevat
mitoitusperusteet ovat ainoastaan sosiaali- ja terveysministeriön
suosituksena.
Perusteluissa esitetään vanhustyön
osalta ensinnäkin, että Suomi ikääntyy
seuraavan kolmen vuosikymmenen aikana voimakkaasti, mikä on tullut
esille muun muassa tänään aiemmin käydyssä kuntoutusselontekokeskustelussa,
kun suuret ikäluokat vanhenevat ja siirtyvät asteittain
eläkkeelle. Nyt Suomessa on jo yli 773 000 yli
65-vuotiasta. Ikääntyvän väestön
määrä alkaa kasvaa, ja seuraavan kolmenkymmenen
vuoden aikana ikäihmisten osuus väestöstä lähes
kaksinkertaistuu.
Vanhushuollon resurssit ovat tällä hetkellä riittämättömät.
Suomen perushoitajien SuPerin jäsenille tehdyn kyselyn
vastaukset kertovat, että vanhustenhoito kaipaa kiireesti
lisää koulutettuja työntekijöitä ja
hoitajien jaksamiseen on kiinnitettävä huomiota.
Kyselyn tulokset tukevat aiempia tietoja suomalaisen vanhustenhuollon puutteista.
Yli 90 prosenttia vastaajista katsoo, että hoitohenkilökuntaa
ei ole riittävästi. Tämänlaisia
tuloksia on saatu myös muista tutkimuksista.
Sosiaalityön osalta on todettava se, että sosiaalisektorilla
asiakkaita ja avuntarvitsijoita on paljon, mutta päteviä työntekijöitä niukasti.
Syynä työntekijävajeeseen on huono palkkaus,
mutta ennen kaikkea liian suuret asiakasmäärät
yhtä työntekijää kohden, mikä johtaakin
työntekijöiden väsymiseen ja loppuunpalamiseen.
Sosiaalityöntekijöiden liiton tutkimuksen mukaan
sosiaalialan työ kuormittaa henkisesti. Joka viides sosiaalialan
työntekijä kokee psyykkistä kuormitusta.
Väsymisen syynä ovat tavoitteiden ja mahdollisuuksien
välinen ristiriita sekä kiireinen työtahti
ja liiallinen työmäärä.
Vuonna 2000 pelkästään toimeentulotukea saavia
kotitalouksia oli kaikkiaan 271 686 ja henkilöitä näissä kotitalouksissa
yhteensä 454 353. Lukuun ei sisälly esimerkiksi
lastensuojelu, jonka osuus sosiaalityöstä on valtava
ja ennen kaikkea koko yhteiskunnan kannalta ensisijaisen tärkeä.
Tutkimukset osoittavat, että lastensuojelua tarvitsevien
lasten ja nuorten määrä on kaksinkertaistunut
10 vuoden aikana. Kolmasosassa Etelä-Suomen kunnista on
liian vähän sosiaalityöntekijöitä.
Tilanne on huonontunut viimeisten kolmen vuoden aikana etenkin keskikokoisissa
kunnissa. Pienissä kunnissa tilanne oli vaikea jo ennestään.
Valtakunnallisten suositusten mukaan kunnassa tulisi olla yksi sosiaalityöntekijä
2 000:ta
asukasta kohden. Etelä-Suomen läänissä 89
kunnasta on nyt 29 sellaista yli 2 000 asukkaan kuntaa,
jotka eivät täytä minimiä, vaikka
asiakastyötä tekevät esimiehet lasketaan
mukaan. Kolme vuotta sitten tällaisia kuntia oli 14. Tämä käy
ilmi Etelä-Suomen lääninhallituksen selvityksestä,
joka koskee sosiaalityön tilaa Etelä-Suomen läänissä vuonna
2001. Ongelma ei ole pelkästään Etelä-Suomea
koskeva, vaan saman ongelman parissa taistelee koko Suomi. Tiedotusvälineitten
mukaan esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaan sosiaalityön palvelutaso uhkaa
laskea alle suositustason. Erään sosiaalijohtajan
mukaan jonoja on kaikkialla eikä supistuvalla työntekijämäärällä asioita
kyetä hoitamaan.
Ongelmia aiheuttaa sekin, että kuntiin ei saada työntekijöitä,
vaikka virkoja olisi. Lakia sosiaalipalvelujen tasosta ei ole olemassa,
mutta suosituksia ja ohjeita kunnille on annettu. Suositus ei paljon
auta, jos asiakasmäärät ovat kasvavia. Pohjois-Suomessa
on monia kuntia, joissa on vain yksi sosiaalityöntekijä.
Sosiaali- ja terveysministeriön suosituksen mukaan kunnassa
pitäisi olla yksi sosiaalityöntekijä 2 000:ta
asukasta kohti. Tämä luku toteutuu pohjoisessa
harvoin.
Arvoisa puhemies! Vanhustyössä eletään
voimavarojen äärirajoilla, eikä tilannetta
paranna se, että suurten ikäluokkien eläkkeelle
siirtyminen vaikuttaa voimakkaasti alojen henkilöstöön 10 vuoden
sisällä. Tällä hetkellä kireä työtahti
ja tehtävien vaativuuden jatkuva kasvu uuvuttavat ja aiheuttavat
pakoa perustehtävistä paremmin resursoituihin
tehtäviin.
Sosiaali- ja terveysministeriön tavoite- ja toimintaohjelmassa
2000—2003 tavoitteena on sosiaalityön vahvistaminen.
Sosiaalisten ongelmien asianmukainen käsittely edellyttää,
että kunnissa varmistetaan sosiaalityön riittävät
voimavarat. Tätä tavoitetta tukemassa on suositus,
että kunnat varmistavat sosiaalityön riittävät
voimavarat siten, että jokaista 2 000:ta asukasta
kohden on vähintään yksi sosiaalityöntekijä.
Omat suositukset on olemassa myös vanhustyön osalta STM:n
ja Suomen Kuntaliiton ikäihmisten hoitoa ja palvelua koskevissa
laatusuosituksissa. Perusongelmana on se, että kuntien
resurssit ovat niukat ja tällä tavoin näistä suosituksista
ei pystytä pitämään kiinni.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan lakiin perusteellista
määritystä riittävistä voimavaroista
ja myös valtion osallistumisesta rahoitukseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kannattaa ed. Antti Rantakankaan lakialoitetta
13/2002 valtiopäiviltä. Olen myös yksi
aloitteen allekirjoittajista. Ongelmat, joita tässä aloitteen
perusteluissa on tuotu esille, ovat ikävä kyllä kovaa
arkitodellisuutta, ja tässä kärsivät
ennen kaikkea vanhukset. Vanhusten parissa hoito- ja hoivatyössä kunnat
ovat joutuneet vähentämään henkilöstöä,
ja siksi kerta kaikkiaan työssä on liian vähän
henkilöitä. Tämä näkyy monella
tavalla ongelmina. Itse työn suoritus saattaa kärsiä,
mutta ennen kaikkea hoito- ja hoivatyössä olevat
henkilöt kokevat sen, että he eivät tahdo
jaksaa, ja tämä näkyy monina sairauslomina
ja monina muina ongelmina.
Kunnat eivät tietysti tahallaan ole vähentäneet henkilöitä hoito-
ja hoivatyössä, vaan kunnat ovat olleet pakotetut
etsimään kaikkialta niitä keinoja, millä voitaisiin
menoja vähentää. Puhutaan säästöistä.
Minä ymmärrän säästöillä sitä, että jotain
rahaa pannaan talteen ja se on joskus sieltä otettavissa.
Kyse on näissä asioissa leikkauksista,
ja leikkausten kohteena ovat, ikävä kyllä,
monta kertaa vanhukset.
Minun puoleeni henkilökohtaisesti kansalaiset kääntyvät
juuri näiden kysymysten merkeissä varsin paljon,
nimenomaan hoito- ja hoivatyössä niin laitoksissa
kuin kotipalvelussa tai omaishoitajina toimivat kuin myös
ihmiset, jotka ovat huolissaan vanhusten jaksamisesta, tai sitten
hoito- ja hoivatyössä olevien puolisot ovat huolissaan
puolison jaksamisesta työssään. Esimerkiksi
on monia vanhusten hoitokoteja, joissa yöaikana ei ole
henkilöitä, jotka päivystäisivät. Kerrotaan
hyvin usein tapahtuvan sitä, että vanhus ei osaa
tai ei pysty käyttämään niitä sähköisiä hälytyslaitteita,
joita on, vaan aamulla, sitten kun hoitohenkilökunta tulee
työpaikalleen, se löytää vanhuksia
sieltä makaamasta lattioilta, ja tämä on
tietysti hyvin epäinhimillinen tilanne.
Nyt ed. Antti Rantakangas on aivan oikein tuonut tämän
hädän ja huolen esille, mikä tässä kysymyksessä on.
En syyllistä missään tapauksessa kuntia.
Pienten kuntien kesken tulisi etsiä, aivan kuten kuntien
kesken muutenkin, yhteistyötä. Mielestäni
sosiaalitoimen sektorilla tässä voitaisiin aivan
hyvin löytää yhteisen työn muotoja,
yhteisiä viranhaltijoita ja tätä kautta
jakaa kustannuksia. Varmasti näin on tehty ja tullaan tekemään,
mutta perusongelma on se, että kuntien valtionosuudet ovat
puolittuneet viimeisten 10 vuoden aikana nimenomaan sosiaali- ja
terveystoimen osalta, ja tämä on johtanut siihen,
että voimavarat, joilla tätä vaativaa
tehtävää kuntien tulisi hoitaa, ovat
kerta kaikkiaan riittämättömät.
Aloitteessa aivan oikein halutaan korostaa valtion roolia ja
vastuuta. Tämä näkökohta tulisi entistä enemmän
tiedostaa. Tällä hetkellä tuntuu olevan
kuitenkin kehityksen linja juuri päinvastainen: vastuuta
ollaan siirtämässä kunnille entistä enemmän,
ja tämä jos mikä on synnyttämässä laajaa
eriarvoisuutta ja ennen kaikkea hoito- ja hoivatyössä laadullista
heikkenemistä ja henkilökunnan työuupumista
ja sairastumisia. Myös nämä maksavat.
Tehtävässä tulisi, aivan kuten aloitteessa
todetaan, korostaa valtion vastuuta mahdollisimman hyvien palvelujen
ja hyvien työolosuhteitten takaamiseksi.
Keskustelu päättyy.