Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! UPM:n eilinen ilmoitus vähentää Suomesta 3 000
työpaikkaa järkytti varmasti meitä kaikkia.
Se järkytti työntekijöitä, heidän
perheitään, näitä teollisuuspaikkakuntia
ja, koska tuo määrä on niin valtava,
varmasti koko suomalaista yhteiskuntaa. Heitä ei varmaan
tässä tilanteessa lohduta yhtään
se tieto, että Suomi on maailman kilpailukykyisin valtio
erilaisissa mittauksissa, jos se kuitenkin johtaa siihen, että työpaikkoja täältä
siirtyy
muualle. Kysynkin hallitukselta:
Onko jo näin pikaisesti hallituksella mietittynä keinoja,
täsmätoimia, joilla näitä perheitä, työntekijöitä ja
paikkakuntia voitaisiin julkisen vallan toimesta tukea?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Häkämies
totesi, tuo eilinen uutinen järkytti kaikkia. Se oli hyvin
dramaattinen uutinen Suomen mittakaavassa. Toimenpiteet, vaikka
ne ajoittuvat useammalle vuodelle, tulevat aiheuttamaan huomattavaa
huolta tuhansille perheille ja vaikeuksia erittäin monille paikkakunnille.
Hallitus piti aiheesta eilen neuvottelun, jonka eräänä johtopäätöksenä päätimme
perustaa erillisen projektiryhmän kauppa- ja teollisuusministeriön
valtiosihteerin johdolla, johonka kootaan kaikki ne keskeiset viranomaistahot,
jotka tulevat tukitoimenpiteitä suunnittelemaan yhdessä noiden
teollisuuspaikkakuntien kanssa ja toivottavasti myös yhteistyössä tämän yhtiön
kanssa.
Lisäksi ilmaisimme toiveemme siitä, että myös
yhtiön puolella vielä hyvin tarkkaan harkitaan
ja katsotaan, ovatko kaikki nuo toimenpiteet tarpeellisia, joista
eilen uutisoitiin. Tätä valmistelua on nyt tehty
tämän päivän aikana kauppa-
ja teollisuusministeriön johdolla, ja ministeri Pekkarinen
voi tarkemmin mennä niihin toimenpiteisiin, joita on kaavailtu.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Jo tämän päivän
aikaan kaikille te-keskuksille on annettu ohjeet siitä,
että niiden tulee toimittaa maanantaiaamuun kello 9:ään
mennessä ensimmäinen arvionsa siitä,
mihin toimiin voitaisiin ryhtyä te-keskuksen johdolla paikallisten
kuntien, yritysten ja elinkeino-organisaatioitten kanssa paikallisesti
niiden ongelmien lievittämiseksi, joihin joka tapauksessa
nuo paikkakunnat ja nuo seudut nyt ovat joutumassa. Tämän
lisäksi todellakin tämä valtakunnallinen
koordinaatioryhmä on aloittanut jo työnsä.
Huomenaamuna kello 10:ltä se ensimmäisen kerran
kuuntelee UPM-Kymmenen johtoa ja myöhemmin myöskin
toisen merkittävän eli Foxconnin johtohenkilöitä siitä,
millä tavalla, minkälaisella aikataululla ja miten
menetellen mainitut yhtiöt aikovat toimia ilmoittamansa
mukaisessa suunnassa. Tarkoitus on, että tämän
jälkeen tuo työryhmä, Anssi Paasivirran
vetämä, aika nopeasti valmistelee arvion siitä,
mitä valtakunnan tasolla pitäisi tehdä,
tarvitaanko kenties resursseja ja minkälaisiin toimenpiteisiin
ja millä tavalla näillä resursseilla
yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa voitaisiin sitä pehmitystä,
sitä helpotusta antaa siihen tilanteeseen, joka nyt on syntynyt
ja syntymässä, paremminkin syntymässä,
aika monilla, korostan, aika monilla paikkakunnilla.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! On syytä kannustaa ja tukea hallitusta
näiden tukitoimien löytämisessä,
mutta kun on toisaalta tiedossa, että työpaikkakato
on tapahtunut viime vuosina, ja pelättävissä,
että tuo kehitys edelleen jatkuu, on ehkä syytä laajentaa
keskustelua hallituksen teollisuuspoliittiseen linjaan. Silloin
varmasti on syytä jämäköittää teollisuuspolitiikkaa, puhutaan
sitten energian hinnasta ja saatavuudesta, koulutuksesta, osaamisen
säilyttämisestä. Otan vain yhden esimerkin:
KTM:n energiapoliittinen selvitysmies Mikko Kara esimerkiksi totesi
omassa arviossaan, että Suomessa ei tarvita tulevaisuudessa
kuudetta ydinvoimalaa, koska siihen mennessä teolliset
työpaikat, energiaa käyttävät
teolliset työpaikat, ovat Suomesta hävinneet.
Aikooko hallitus ikään kuin tyytyä tämän tyyppisiin
arvioihin, vai onko odotettavissa, että hallitus jämäköittää teollisuuspoliittista
linjaansa ja tuo suomalaiselle teollisuudelle ennustettavuutta,
koska kyllä me tulevaisuudessakin teollisia työpaikkoja
tässä Suomessa tarvitsemme?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ei hallitus ajattele samalla tavalla kuin
Mikko Kara. Kyllä meillä on kaikki vahvat perusteet
uskoa siihen, että metsäteollisuus, sen eri jalostusalat,
kutakuinkin kaikki, varmasti jatkossakin ovat menestysaloja Suomessa.
Kannattaa kiinnittää eilisessäkin huomiota
siihen, että samalla kun yhtiö ilmoitti merkittävistä irtisanomisista,
se samalla ilmoitti investoivansa erityisesti Suomeen. Ylivoimaisesti
valtaosan kaikesta siitä, mitä yritys jatkossa
investoi, se tulee investoimaan tänne Suomeen. (Ed. Laitinen:
Aika vaatimattomia toimia!)
Toisekseen, muutoinkin meillä paraikaa valmistellaan
osaamiskeskus- ja osaamiskeskittymäohjelmia, joissa ajatus
on se, että Suomi arvioidessaan, mitkä ovat ne
menestysalat Suomen teollisuudelle, joutuu tunnistamaan ne vahvuudet,
mitä meillä on, ja metsä, sen jalostaminen,
se osaaminen, myös näissä yhteyksissä tunnistetaan
siksi toimialaksi, millä aiotaan menestyä.
Muutoin, arvoisa puhemies — tämä ei
paljon lämmitä niitä, jotka ovat nyt
joutuneet ongelmiin — kannattaa huomata myös se
seikka, että viimeisen vuoden aikaan vastaavasti tänne
on syntynyt tuhansittain (Puhemies koputtaa) uusia työpaikkoja
nimenomaan teollisuuden aloille. Se on globalisaation positiivinen
puoli.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kun kysyjän sekä ensimmäisestä että toisesta
kysymyksestä oli pääteltävissä se,
että ikään kuin metsäteollisuudella
olisi myös tuotantoa siirtynyt Suomesta ulos ja tämä olisi
syy näihin irtisanomisiin, niin on kuitenkin syytä todeta,
että kyllä metsäteollisuuden tuotannon määrä Suomessa
on ollut verraten vakaa ja pikemminkin pitkässä juoksussa
kasvussa eikä tähänkään
muutokseen ymmärtääkseni liity pyrkimyksiä tuotannon
alentamiseen. Toiminta on tehostumassa, ja metsäteollisuudessakin
on erittäin suuri haaste ylläpitää kilpailukykyä monilla
meille tärkeillä paperilaatualoilla. Euroopassa
on aika kova ylituotannon vaihe ja suomalaiset yritykset toivottavasti
tulevat pärjäämään tässä tilanteessa.
Nämä taustat ehkä jonkin verran tekevät
ymmärrettäväksi, miksi yhtiö tähän suuntaan
toimii, mutta se ei todellakaan helpota meitä siinä,
että 2 900 henkilöä tulee vähentymään
tästä yhdestä yhtiöstä seuraavien
kolmen vuoden aikana, ja tässä tarvitaan kaikkien
näiden paikkakuntien, tämän yhtiön
ja valtion viranomaisten tukea, jotta pystytään
löytämään korvaavia työpaikkoja.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys aika pitkälti
kansalaisten luottamuksesta yhteiskuntaan ja poliittiseen päätöksentekoon. Tilanne
on sillä tavoin järkyttävä,
että näitä mitataan nyt tämän
jälkiseurauksina. Kun suomalaisen yritystoiminnan puolelta
on useasti vedottu henkilökunnan sopeutumiskykyyn yritystoiminnassa,
niin tässä tapauksessa, kun puhun Voikkaan paperitehtaan
lopettamisesta, on justiin päinvastainen tausta: Tehtaan
henkilökunta on sitoutunut kymmenen vuotta sitten tervehdyttämään
tehtaan, ja se on onnistunut. Viime joulukuussa tehtaan yritysjohto
ja henkilökunta sitoutuivat myöskin tervehdyttämään.
Nämä kaikki tällaiset toimenpiteet on
mitätöity. Kysyisin hallitukselta:
Mitä toimenpiteitä voitaisiin tehdä,
että yritykseen sitoutumiseen mukaan käyvät
ihmiset saisivat jonkunlaisen takeen siitä, että tällaiset toimenpiteet
tuottavat myöskin heidän kannaltaan jonkin merkittävän
lopputuloksen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Valitettavasti tällaista sitoumusta
on aika vaikea tehdä, jossa jonkin yrityksen sisällä tehdään
pitkäaikaisia tervehdyttämistoimia ja sitten lopulta
kuitenkin yritys päätyy nähdyn kaltaiseen
ratkaisuun. Kannattaa tunnistaa ehkä myös tämän
poliittisen järjestelmän, sekä eduskunnan että hallituksen,
rajallinen valta tämän tyyppisissä toimissa.
Ei ehkä kannata myöskään luoda
sitä kuvaa, että valtiovalta pystyisi tällaisissa
yksityisen elinkeinoelämän kysymyksissä tämän
tyyppisiä päätöksiä yksiselitteisesti
estämään. Mutta me voimme olla sitten
auttamassa näissä jälkiseurauksissa tehdyllä tavalla,
ja hallitus omalta puoleltaan kyllä on pannut likoon tässä koko
organisaationsa niin, että pystytään
tähän tilanteeseen tarttumaan.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Metsäteollisuuden toinen haara,
mekaaninen metsäteollisuus, olisi nyt nostettava korkealle puunkäytön
lisäämisessä. Myös erilaisia
puutuoteteollisuuden projekteja tarvitaan helpottamaan työllisyyttä ja
siihen liittyvää yritystoimintaa tässä kaaoksessa.
Mitä hallitus tekee sen eteen, etteivät puuklusterit
sammu niiltä paikkakunnilta, joissa ne työllistävät
lähes koko kunnan tai kylän? Miten jaksaa PuuSuomi-projekti?
Eikö nyt olisi aika saada puulle toisenlainen arvo kuin
aikaisemmin?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Vajaa vuosi sitten hallitus hyväksyi
perusteellisen valmistelun jälkeen tällaisen yhtäältä puutuoteohjelman,
jonka tarkoituksena on edistää nimenomaan puutuoteteollisuuden
menestystä sekä sen osaamisen että muun
menestymisen osan osalta, ja erillisen tällaisen puurakentamisen
ohjelman. Näihin ohjelmiin on monella tavalla päätetty
panostaa, ja on jo panostettu, ja jatkossakin on tarkoitus panostaa
aina siinä määrin, että kilpailevan
materiaalin edustajat ovat valittaneet asiasta oikein kilpailuviranomaisille
asti. Tämä ehkä kuvaa jotain siitä,
millä tavalla vakavasti hallitus on kuitenkin sekä puun
mekaanisen käytön että muun puurakentamiseen
liittyvän työn edistämisen ottanut.
Minä uskon ja luotan siihen, että tällä alalla suomalaisilla
yrityksillä on menestysmahdollisuuksia. Siitä on
jälkiä myös aivan viime viikoiltakin,
jos kohta samanaikaisesti on esimerkiksi sahoja viimeisten kuukausien
aikaan tunnistettu, jotka ovat joutuneet vaikeuksiin ja jotka ovat
vähentäneet. Mutta vähän pitemmälle
tapahtuvalla jalostuksella, sillä se menestyssauma lähinnä on.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tuo eilispäivän ratkaisuhan
tarkoittaa todellakin tuhansia välittömiä työpaikan
menetyksiä, mutta sen lisäksi myöskin
tavattoman paljon välillisiä työpaikan
menetyksiä. Alihankintaketjussa se merkitsee erittäin
suurta iskua monen tehdaspaikkakunnan kuntataloudelle ja vaikuttaa
yleensä näiden seutujen ostovoiman heikkenemiseen
ja palvelusektoriin. On oikeastaan vaikea vielä nähdä sitä laaja-alaisuutta,
mitä tästä seuraa. Siksi tarvitaan myöskin
laaja-alaisia toimia.
Nyt vielä kysyn, aikooko hallitus nyt ryhtyä nopeasti
valmistelemaan tavallaan toimenpiteitä näiden
tehdaspaikkakuntien kuntien talouden helpottamiseksi, pikapakettia
siihen. Millä tavalla aiotaan käyttää työllisyysperusteisia
varoja, ja ennen muuta, millä tavalla aiotaan lisätä niitä varoja,
joilla saadaan uutta yritystoimintaa, nykyisiä yrityksiä lisäämään
investointeja ja sen kautta lisäämään
työpaikkoja?
Ja, puhemies, totean vielä: Eilinen oli siitä esimerkki,
mitä globalisaatio vie. Mutta globalisaatio on myös
tuonut. Voidaan sanoa, että hallitus voi kirjata taskuunsa
650 miljoonan euron ylimääräisen osinkotulon
viime vuodelta. Tässä on teille rahaa. Millä tavalla
tätä aiotaan käyttää globalisaation
haittojen torjumiseen?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Näiden kyseisten yritysten työntekijöiden,
joita nämä välittömät ongelmat
tulevat koskemaan, heidän kannaltaan tärkeää on
se, että meillä on voimassa oleva muutosturvalainsäädäntö.
Välittömästi sillä hetkellä, kun
yritysjohto on antanut nämä ilmoitukset, ne prosessit
ovat lähteneet liikkeelle, joita varten muutosturvalainsäädäntö on
olemassa. Viime vuonna muutosturvaan varattuja rahoja jäi
käyttämättä suorastaan. Tänä vuonna
on varattu noin 30 miljoonaa. Nämä ovat työministeriön
pääluokassa olevia rahoja. Hallitus näiltä osin
on kohtuudella jo varsinaisessa budjetissa varautunut.
Hivenen vaikeampi on tilanne nimenomaan niissä resursseissa,
joita tarvitaan nyt korvaavien työpaikkojen synnyttämiseen.
Luulen, että tämän nyt käynnistyvän
valmistelutyön tuloksena joudutaan arvioimaan tarve, pitäisikö lisätä investointi-,
kehittämis-, toimintaympäristö- ja vastaavia
varoja niin, että ne kohdennettaisiin tässä tapauksessa
juuri niille ongelma-alueille, ongelmapaikkakunnille, joita on eri
puolilla Suomea.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Noin 15 vuotta sitten me elimme tilanteessa,
jossa Wärtsilä Meriteollisuus meni konkurssiin
ja noin 8 000 ihmistä joutui välittömästi portista
ulos ja paljon, paljon muita välillisesti. Silloin asia
hoidettiin, ja sen seurauksenä meillä on aika
hyvä järjestelmä nyt.
Täällä on tänään
puhuttu paljon siitä, että panostetaan uusien
työpaikkojen luomiseen. Nyt haluaisin kysyä hallitukselta,
eikö olisi myös syytä keskittyä siihen,
että olemassa olevia työpaikkoja säilytetään,
että yrityksiä kannustetaan investointien ja muiden
toimintojen kautta siihen, että nämä työpaikat
säilyvät. On paljon helpompi sitten luoda vähän
uusia.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kokenut teollisuusmies tietää,
mitä pitää tehdä. Näin
hallitus toimi viimeksi maanantaina tällä viikolla.
Hallitus päätti valtuuttaa Finnveran myöntämään
takaukset hankkeelle, joka tuo 5 850 henkilötyövuotta Suomeen
ja vielä pitää täsmälleen
saman suuruisen option sisällään: maailman
kahden kaikkien aikojen suurimman risteilijälaivan rakentamisesta
täällä meillä Suomessa oli tässä tapauksessa kysymys.
Vastaavalla tavalla hallitus toki toimii nyt myös näillä paikkakunnilla,
jotka ovat nyt ongelmien kohteena. Kun puhuin uusista työpaikoista,
tarkoitin sekä olemassa olevissa yrityksissä rohkaisua
investoida että myöskin mahdollisesti noille seuduille
muualta tulevia investointeja, molemmat ovat tärkeitä.
Luulen, että molempia niitä tarvitaan.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Häkämiehen kannattaa
ehkä tutustua tarkemmin selvitysmies Karan lausuntoihin.
Teolliset työpaikat eivät ole häviämässä Suomesta.
Sen sijaan on aiheellista kysyä, kasvaako niitten määrä niin
paljon, että energian kulutus myös tulevaisuudessa
merkittävästi lisääntyy.
Ed. Kauppila kiinnitti huomiota puutuotesektoriin, joten en
palaa enää siihen, mutta kysyisin näistä uusista
työpaikoista. Teknologiateollisuus, joka nyt ei ole tullut
tunnetuksi erityisesti ympäristöjärjestönä,
on esittänyt, että tuulivoima-ala voisi Suomessa
työllistää seuraavien 15 vuoden aikana
18 000 ihmistä eli yhdeksänkertaisesti
nykymäärän. 18 000 työpaikkaa
on aika paljon.
Miten tällaisia uusia, moderniin, kestävään teknologiaan
liittyviä työpaikkoja hallitus aikoo edistää?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hallitus on juuri päättänyt
periaateohjelmassaan, että se tulee paitsi ensi vuonna
myöskin tästä eteenpäin tulevien
vuosien aikaan käyttämään yksin
Tekesin kautta vuosittain 60 miljoonaa euroa sellaisiin teknologiahankkeisiin,
innovaatiohankkeisiin, jotka tähtäävät
nimenomaan uusiutuvien energialähteitten käytön
hyödyntämiseen. Tässä ilman
muuta tuulivoimateknologia on tärkeässä fokuksessa
mukana. Suomalaiset yritykset nyt tänään
jo ovat tuulivoimateknologiassa ja sen rakentamisessa erittäin
merkittäviä toimijoita maailmalla. Minä luotan
ja hallituskin luottaa varmaan siihen, että kasvumahdollisuudet
tällä alalla ovat aika suuret.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Värderade ministrar! Det är
intressant med den här summan på nästan
3 000, att så många familjer och enskilda
och samhällen skall beröras. Finland har haft
en ganska avvisande inställning till EU:s globaliseringsfond,
och nu frågar jag:
Har det i regeringen diskuterats att ni skulle ha en annorlunda
inställning till den här fonden och eventuellt
på den här punkten vända er till den
för att hjälpa de nödställda
orterna?
Arvoisa ministeri! Luku melkein 3 000 menetettyä työpaikkaa
on järkyttävän suuri ja suuri isku kaikille
niille paikkakunnille, joita se koskettaa. Luku on aika lähellä niitä raja-arvoja,
joita on esitetty niin sanotussa globalisaatiorahastossa, jota suunnitellaan
EU:ssa ja jota myös Suomi pitkin hampain oli hyväksymässä viime joulukuussa.
Onko hallituksen keskuudessa keskusteltu siitä, halutaanko
kääntyä tämän rahaston
puoleen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Rahasto ei ole vielä valmis. Sen
rahaston mittakaavaksi on arvioitu 500 miljoonaa euroa. Se on tietysti
mittava näin yksittäisenä rahastona,
ja sen alustavat säännöt, joista on keskusteltu,
saattaisivat soveltua hyvinkin tähän Voikkaan
tapaukseen. Tosin ne kynnysarvot, joita siinä rahastossa
on, ovat edelleen neuvottelujen kohteena. Mutta kannattaa suhteuttaa
tämä 500 miljoonaa nyt väestöosuuksiin.
Tämä 500 miljoonaa aivan Suomen väestöosuuteen
katsottuna tekisi noin 5 miljoonaa euroa. Meillä on pelkästään
työministeriössä työllisyysperusteisiin investointeihin
varattu liki 30 miljoonaa euroa. Siitä on osa jaettu te-keskuksiin,
mutta siitä on osa jakamatta juuri tämän
tyyppisiä ongelmia varten. Kyllä meillä varsinkin
näin alkuvuodesta budjetissa on määrärahoja,
eikä ensimmäinen kysymys nyt näihin ongelmiin
vastaamisessa olekaan nämä määrärahat.
Niihin, totta kai, pitää palata sitten lisäbudjeteissa,
jos niiden osalta tulee ongelmaa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on kysymys
globalisaatiosta ja sen vaikutuksista. Lienee niin, että metsäteollisuuden
osaltakin tämä on alkua.
Onko hallitus ollenkaan miettinyt sitä asiaa, mitä Itä-Suomi,
keskinen Järvi-Suomi tulee menettämään
ja saamaan, tai yleensäkin, onko mahdollisuus saada mitään?
Kun Saimaan kanavaneuvottelut takkuilevat, vesiteitten merkitys
on aivan ratkaiseva, onko hankkeita niin, että selvitettäisiin
muun muassa Kymijoen kanavan kannattavuus ja Mäntyharjun
kanavan kautta yhdistäminen sitten tämän
Päijänteen ja Saimaan välille? Onko hallitus
aikomassa mitään tämän asian suhteen?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Saimaan kanavan neuvotteluista voidaan varmasti
esittää monenlaisia arvioita. Oma käsitykseni
on, että ne ovat hyvässä vauhdissa ja
tämän kevään aikana pyritään
saamaan ratkaisuja siinä asiassa. Mitä tulee näihin
muihin isoihin uusiin investointeihin, niin tässä me
olemme sitten niiden reunaehtojen puitteissa toimimassa, mitkä koskevat
oikeastaan kaikkea liikennepuolen infrastruktuurin parantamista,
ja niin kuin hyvin kansanedustajat tietävät, niin
listat sillä puolella ovat hyvin pitkät. Niitä kannattavuuslaskelmia
on kyllä tehty myös uusien kanavainvestointien
suhteen, mutta tässä vaiheessa laskelmat osoittavat,
että valtiontalouden liikkumavara on sellainen, että niihin uusiin
isoihin investointeihin ei olisi nyt näköpiirissä olevassa
tulevaisuudessa varaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä valitettavasti on
todettava, että työntekijät ulos ja osakekurssi
ylös ja UPM-Kymmene aikoo maksaa osinkoja 392 miljoonaa
euroa, mikäli yhtiökokous tuon esityksen hyväksyy.
Mutta kysyisin tässä arvoisalta kauppa- ja teollisuusministeriltä:
Onko sellaista mahdollisuutta, kun nyt on kokonainen tehdas,
joka aiotaan kerralla sulkea, että hallitus aloittaisi
UPM-Kymmenen kanssa neuvottelut siitä, voitaisiinko jollakin
omistusjärjestelyllä, jossa Suomen valtio olisi
mukana, pelastaa tämä tehdas, niin että se
voisi jatkaa toimintaansa ja nimenomaan sellaisella sektorilla, joka
sopii myös UPM:lle, niin että nämä tuotteet ovat
sellaisia, jotka eivät sitten kilpailisi nimenomaan UPM-Kymmene
Oyj:n omien tuotteiden kanssa?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kyllä aika, jolloin valtio menee
ostamaan tehtaita yksityisiltä yrityksiltä, jotka
ovat maailmanlaajuisesti omistettuja, taitaa olla ohitse.
Toisekseen, miten mahtaa olla, haluaako UPM-Kymmene edes, vaikka
valtio tulisi jotenkin kuvioihin mukaan, jos sellainen ajatuskoe tehtäisiin,
näin omistetun toimijan jotenkin kilpailijaksi sitten sille
markkinalle, mistä se haluaa vähän
lähteä samanaikaisesti pois? Kyllä pääpaino
on nyt, kun valtio omalta osaltaan yrittää olla
hakemassa ratkaisuja, ehkä hivenen muualla, niissä toimissa,
millä voidaan kenties minimoida se irtisanomisten määrä näissä yrityksissä,
näissä toimipaikoissa, kaikissa, joilla voidaan siis
minimoida irtisanomisten määrä, ja niissä toimissa,
joilla pyritään luomaan uusia korvaavia työpaikkoja
olemassa oleviin yrityksiin siellä tai jopa houkuttelemaan
uusia yrityksiä paikkakunnalle.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Meitä oli kymmenen kansanedustajaa pääjohtaja
Jussi Pesosen vieraana tässä hiljattain, pari
viikkoa sitten, ja hän kertoi markkinatilanteen, (Ed. Jaakonsaari:
Tämä oli seuraus!) että 65 miljoonaa
tonnia on tarjontaa Euroopassa ja kysyntää on
41 miljoonaa tonnia, Pohjois-Amerikassa on 60 miljoonaa tonnia tarjontaa
ja 42 miljoonaa tonnia kysyntää ja ainut kasvava markkina
on Venäjä ja sitten Kaukoitä. Kaukoidässä on
30 miljoonaa tonnia kysyntää ja se kasvaa vuosittain,
kun täällä vain 0,5 prosenttia on mahdollista.
Asun Kouvolassa ja kysyn pääministeriltä,
kun sieltä todennäköisesti Iltalehden
mukaan Stora Enso vähentää Anjalankosken
tehtailta 1 300 työpaikkaa, Summasta 500, kuten
tämän päivän Iltalehti kertoo:
Miksi Ruotsi on poistanut paperiteollisuudelta sähköveron
ja te, hallitus, vaan lisäätte sähköveroa?
Lupaatte tietysti puolittaa, mutta teidät tuntien kuitenkin,
hallituksen edustajat, te varmasti petätte tässäkin
asiassa meitä. (Välihuutoja)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Jos strategiassa pyritään
sähkövero puolittamaan, niin ei se tarkoita lisäämistä.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus on kertonut täällä toimenpiteitä, mitä valtakunnan
tasolla tehdään, ja ne ovat erittäin
ansiokkaita, esimerkiksi tämä kriisipaketti, jota
sabluunaa tietysti käytetään eri kriisipaikkakunnilla.
Mutta jokainen paikkakunta on kuitenkin erilainen, ja tunnen tietysti
erittäin hyvin Voikkaan, koska olen asunut siellä koko
lapsuuteni ja nuoruuteni ja myös tunnen tämän
tehtaan, minkä toiminta ollaan lopettamassa. Kysyisinkin
hallitukselta:
Olisiko mahdollista saada aikaan erityispaketti juuri ne olosuhteet
huomioon ottaen, mitä paikkakunnalla on, koska Kuusankoskella
suurin osa väestöstä saa elantonsa välillisesti
tai välittömästi UPM-Kymmeneltä,
joten kun sieltä nyt loppuu tämä toiminta
ja työpaikat vähenevät, sen myötä palvelut
myös vähenevät ja nämä kaikki toimenpiteet,
mitä on ehdotettu, eivät tällaisinaan
varmaan auta sitä tilannetta? Voitteko harkita erityispakettia?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ne toimet, mitkä koskevat irtisanomisuhan
alaisia ihmisiä ja mahdollisesti irtisanottavia, ovat tietysti
aina samanlaisia, koska sama valtakunnallinen lainsäädäntö koskee
jokaista. Tämän me varmaan kaikki tiedämmekin.
Sitten taas niissä erityisissä toimissa, joilla
pyritään joko pienentämään
näitä irtisanomisten määriä tai
joilla pyritään luomaan uusia työpaikkoja,
jokaista paikkakuntaa kohti ja varten rakennetaan oma paikkakuntakohtainen
ohjelma. Siinä määrin ne olosuhteet ovat
kuitenkin erilaisia jokaisella paikkakunnalla, että kokemus osoittaa,
että on semmoinen prototyyppimalli, jossa suurin piirtein
sanotaan ne toimet, mitä voidaan ottaa käyttöön,
mutta viime kädessä se arkkitehtuuri tapahtuu
aina paikkakuntakohtaisesti. Niin myös niissä ohjeissa,
jotka nyt ovat menneet kentälle, lähtökohta
on tämä.
Timo Soini /ps:
Herra puhemies! Valuutan ja sen arvon pitäisi ilmentää talouden
tilaa. Euro on enemmän poliittinen valuutta kuin taloudellinen valuutta.
Suomella ei ole nyt mahdollisuutta devalvoida ja siten auttaa vientiteollisuutta
kysyntähäiriöissä ja muissa
kilpailukykytekijöissä. EU-jäsenyys romautti
suomalaisen talonpojan toimeentulon.
Onko nyt Emu-jäsenyys sopeuttamassa suomalaisen duunarin,
talonpojan kohtaloon, eli onko raha- ja valuuttapolitiikan keinot
osana teollisuuspolitiikkaa lopullisesti menetetty?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ehkä tässä näiden
syiden arvioinnissa nuo ed. Kuosmasen esittämät
luvut tästä eurooppalaisesta ylituotannosta suhteessa
kysyntään ovat pikemminkin se selittävä tekijä,
miksi globaali metsäteollisuus on hakemassa järjestelyjä, joissa
se pyrkii sovittamaan tuotannon paremmin kulutuksen määrään.
Meille on ollut etu se, että meillä on vakaa valuutta
ja alhainen korkotaso. Se luo ennustettavuutta yritysten kannalta
ja erityisesti teollisuuden kannalta, joka tekee investointeja pitkälle
ajalle eteenpäin. On etu se, että on opittu siihen,
että meillä on vakaat valuuttamarkkinat, vakaa
korkomarkkina, ja opitaan myös siihen, että hätään
ei tule sitten avuksi se, että tehdään
devalvaatio, jolla annetaan ensiapua.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Irtisanottavien edellytyksiä työllistyä uudelleen on
tarkoitus parantaa muutosturvan avulla, kuten ministeri Pekkarinen
totesi. Niin UPM:llä kuin muuallakin nykypäivänä irtisanomiset
koskettavat myös niitä, joiden työ on
määräaikaista. Tällä hetkellä muutosturva
tuo mahdollisuuksia kuitenkin vain vakituisille työntekijöille.
Onko tässä yhteydessä tarkoitus harkita,
että muutosturvan tarjoamat mahdollisuudet koskisivat laajempaa
joukkoa, myös niitä, joilla ei ole ollut pitkäaikaista
työhistoriaa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Nyt työministeri ei ole paikalla,
että pystyisi varman tulkinnan kertomaan siitä,
kuinka paljon tässä pystytään
soveltamaan. Mutta muutoin nyt muutosturvaa tullaan näiden
tapausten kohdalla toivottavasti käyttämään
kaikessa laajuudessaan. Se kuitenkin tarjoaa sellaisen tien, jolla
yksilötasolla pystytään antamaan edellytyksiä valmentaa
mahdollista seuraavaa ammattia varten. Uskon, että nämä muutosturvan
mahdollisuudet tullaan nyt hyödyntämään
näillä paikkakunnilla täystehoisesti.
Mutta täytyy palata tähän kysymykseen,
onko tässä soveltamisessa jouston varaa, millä tavalla
se voi määräaikaisia koskea.
Minna Sirnö /vas:
Kiitoksia, arvoisa puhemies! Erityiskiitokset ajoituksesta! — Eilinen katastrofaalinen
uutinen ei valitettavasti tullut yllätyksenä.
Kaikki ajattelevat ja tiedotusvälineitä seuraavat
ihmiset aavistivat tai itse asiassa tiesivät tämän
jo, koska metsäteollisuuden työnantajat ilmoittivat
sen suoraan ylipitkän ja yhteiskuntavastuuta osoittamattoman
sulkunsa aikana viime kesänä. Tuolloin hallitus
ei halunnut millään tavalla sorkkia asiaa todennäköisesti
siksi, että se oli siis työnantajapuolen sulku,
ja siitä tiedetään seuraukset, mutta
tällä hetkellä vastaavia uhkia on ilmassa
muillakin aloilla, jotka saattavat hyvinkin nopealla aikataululla
laueta.
Miten hallitus aikoo estää jatkossa tämän tyyppiset
katastrofit?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hyvä kysymys ja voin antaa vain vajavaisen
vastauksen. Yksinkertaisesti Suomen on huolehdittava eri tavoin — siihen
tarvitaan varmaan monia eri toimia — siitä, että meidän
elinkeinoelämämme, sekä teollisuuden
että muidenkin elinkeinoelämän alojen, tuottavuuskehitys
on mahdollisimman hyvä, että siitä seuraa
mahdollisimman hyvä kilpailukyky sekä ulkoa tänne
tulvivien tuotteitten ja palveluiden kanssa että myöskin
niillä tavaroilla ja palveluilla, mitä meiltä viedään
ulos, siis että niillä olisi mahdollisimman hyvä kilpailukyky.
Tässä tarvitaan varmaan monia konsteja, monia
keinoja. Jos niille keinoille haluaa yhden yhteisen nimittäjän
sanoa, niistä keinoista varmaan tärkeimmät
ovat kaikki sellaiset, jotka liittyvät osaamiseen, tietotaitoon,
maailman parhaan teknologian tuottamiseen ja sen maailman parhaan teknologian
hyödyntämiseen kaikilla mahdollisilla tuotannonaloilla.
Aika yleinen vastaus, mutta — aika hyvä. (Naurua)
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Näissä ikävissä uutisissa,
mitä metsäteollisuudesta on ympäri Suomea
kuulunut viime päivinä, mielestäni tämä kaipaisi
nyt hieman laajempialaista katsomusta, sen kautta kun näitä ikäviä viestejä on
kantautunut esimerkiksi Joensuussa Perlos Oy:ltä, samanlaisia
monelta pieneltä paikkakunnalta. Aikanaan kun Ilomantsin Mölnlycken
tehdas lakkasi, meni 136 työpaikkaa, mikä paikkakuntakohtaisesti
oli vielä suurempi katastrofi.
Tuli mieleen edellisiin puheenvuoroihin ja arvoisien ministerien
vastauksiin viitaten, eikö tässä olisi
nyt tarpeen, sanotaanko, pienten paikkakuntien, juuri tällaisten
paikkakuntien, jotka ovat nyt menettäjinä, saada
esimerkiksi investointipaketti, jolla valtio ottaisi selvän
vastuun uusista investoinneista, mutta veropoliittisin keinoin,
esimerkiksi poisto-oikeutta hieman edullisemmaksi tekemällä pienyrityksiä varten,
kuten monissa puheenvuoroissa on tullut esille, jolloin pienyritykset
itse investoisivat ja pienillä veropoliittisilla porkkanoilla
ikään kuin höystettäisiin yksityisiä investointeja.
Tämä olisi oikeaa tietä, koska ne työpaikathan
syntyvät vain pieniin ja keskisuuriin yrityksiin todennäköisesti.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on tullut
paljon hyviä ideoita, ne on kaikki syytä laittaa
korvan taakse. Jokaiseen paikkakuntaan, joka kokee tällaisen
poikkeuksellisen syvän rakennemuutoksen, pitää myös
valtiovallan puolelta kohdistaa erityistä huomiota. Näin
on tehty tämän vaalikauden aikanakin olleissa
vastaavissa tilanteissa. Nyt tuli kerralla monta paikkakuntaa, joilla tarvitaan
näitä toimenpiteitä, ja juuri sitä varten nyt
tämä eilenkin asetettu työryhmä työskentelee.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ehkä tässä ed. Hoskosen
kysymykseen liittyen kannattaa kuitenkin Pohjois-Karjala mainita
aivan erityisesti niitten välineitten osalta, mitä on
käytettävissä tämän
Perloksen, sanotaan, jälkihoidonkin osalta. Periaatteessa
siellä investointeihin voidaan myöntää,
eikä vain periaatteessa vaan myöskin käytännössä,
aina 30 prosentin suuruiset investointiavustukset. Se on yksi esimerkki
niitten toimien mittavuudesta, ne ovat Suomen parhaita. Sitä enemmän
ei voi missään muualla myöntää kuin
Pohjois-Karjalassa voi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämä UPM:n
päätös on varmasti seuraus siitä,
mitä ed. Kuosmanen mainitsi, mutta myöskin kvartaalikapitalismin
seuraus. Heti, kun UPM tiedotti tästä, pörssikurssi
nousi. Ilman näitä lopettamisiakin UPM tekisi
ilmeisesti voittoa, eli kysymyksessä on voiton maksimointi.
Me elämme sellaisessa maailmassa, missä näin
toimitaan. Mutta tästä on hyötynyt myöskin
valtio, valtion osinkotulot nousevat tänä vuonna
ennätysmäärään, lähes
miljardiin. Satoja miljoonia ovat valtion osinkotulot.
Kun tilanne on tällainen, eikö voitaisi nyt
antaa tuosta osinkomäärästä todella
huomattava summa uusien yritysten investointeihin? Maassamme on
kyllä enemmän investointihakemuksia kuin on määrärahaa,
kysytään enemmän investointiavustusta
kuin on määrärahaa. Nostetaan (Puhemies:
Saanko kysymyksen?) nyt oikein kunnolla, niin silloin ehkä tämä ongelma myöskin
poistuu.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Pieni tarkennus siihen, mitä valtionyhtiöistä on
tulossa tänä vuonna. Nyt jo tiedetään,
että se on ei vajaa miljardi vaan vähintään
1 200 miljoonaa euroa. Eli globalisaatiolla on se hyvä puolensakin
ja se on muun muassa sitä, että nämä valtionyhtiöt,
jotka menestyvät, jotka paitsi hallituksen hyvien tekojen, niin
myöskin globalisaatioilmiön seurauksena menestyvät,
ne tuottavat. Tässä työssä,
mikä nyt on käynnistynyt, varmasti arvioidaan
myös se, riittävätkö ne budjetoidut
rahat ja onko muun muassa näistä syistä,
mihin ed. Kallis viittasi, kenties mahdollista vielä jollakin
tavalla lisäresursoida. Näiltä osin asia
on tietysti tässä vaiheessa täysin auki.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa herra puhemies! On selvää, että tähän
akuuttiin kriisiin etsitään vastauksia, mutta
metsät ja metsäteollisuus ovat olleet ja niiden
pitää olla jatkossakin Suomen talouden eräs
peruskivijalka. Kysyisinkin:
Minkälaisia metsäpoliittisia toimenpiteitä hallitus
aikoo suunnata, jotta hakkuumahdollisuuksia tulisi lisää,
lisääntyvien tuotantomäärien
mukana tulisi kilpailukykyä ja metsänomistuskin olisi
kannattavaa? Nämä ovat semmoisia asioita, joilla
ratkaistaan tulevaisuutta. Toki on selvää, että tämä akuutti
kriisi pitää ratkaista ja kansalaisten ongelmat
ottaa huomioon.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Tämä UPM:n ilmoitus ja kapasiteetin
leikkaaminen tietyillä sektoreilla ei todellakaan tarkoita
sitä, että metsäklusteri kokonaisuutena,
sen volyymi, olisi alenemassa, vaan päinvastoin. Se edellyttää tietysti
sitä, että raaka-aineen tuotannossa, puun kasvatuksessa,
pitää pyrkiä yhä parempaan tulokseen.
Tällä hetkellä meillä Suomessa
puun kasvu on 87 miljoonaa kuutiometriä vuodessa, ja kun
nyt teemme Kansallisen metsäohjelman päivitystä,
jonka ensimmäinen osa valmistuu kesällä,
sen yhteydessä tulee harkittavaksi se, olisiko syytä panostaa
metsäsektorille enemmän, jotta voitaisiin nostaa
tämä puun tuotto 100 miljoonaan kuutiometriin.
Se olisi mahdollista tietyillä panostuksilla, ja sitten
tätä biomassaa voitaisiin käyttää sekä teollisuuden
raaka-aineeksi että kasvaviin energiantuotannon tarpeisiin.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Metsäteollisuuden Euroopan suurimmista
yrityksistä suurin, kolmanneksi suurin ja neljänneksi
suurin ovat juuri suomalaisia yrityksiä. Ongelma paperisektorilla
tulee juuri täällä puhutusta ylitarjonnasta
ja sitä kautta hinnanmuodostuksesta. Mutta suomalaiset
yritykset ovat kuitenkin hakeutuneet ja jopa hakeutumassa myös
Eurooppaan, ja tämä on aika ristiriitaista tässä kysymyksessä.
Globalisaation kautta tarjottavat uudet markkinat ja muut ovat helpommin
ehkä ymmärrettävissä yritysten
strategioiden kautta, mutta onko hallituksella selkeät verolaskelmat
muun muassa verokohtelun kautta, koska kilpailutekijöinä osaaminen,
infra, työvoima ja energia ja energian hinta ovat juuri
näitä tekijöitä, joiden kautta
yritykset katsovat tulevaisuuteen? Paikkakuntalistalle kuuluu myös Länsi-Suomesta
Pietarsaari; 200 työpaikkaa uhan alla sielläkin
on prosentuaalisesti ikävän iso luku.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Suomi on energian hinnassa ja verotuksessa
hyvin kilpailukykyinen Keski-Euroopan maiden kanssa. Siinä suhteessa suuria
eroja ei ole. Tietysti voi kysyä, mitenkä on nyt
ylipäänsä mahdollista, että maailman
kuuden suurimman metsäteollisuusyrityksen joukossa on kolme
suomalaista tai osin suomalais-ruotsalaista yritystä. Ja
kai se vastaus on juuri siinä, että suomalaiset
yritykset ovat menneet, metsäteollisuusyrityksetkin, ei
vain Eurooppaan vaan koko maailmaan menestyäkseen, pärjätäkseen
edes jollakin tavalla, ja aika hyvin ovat pärjänneet myös
täällä kotimaassa. Niiden on ollut ja
jatkossakin on oltava ja toimittava yltympäri maailman,
siellä, missä ovat markkinat, ja nyt valitettavasti
voi sanoa tämän viimeisen päätöksen
jälkeen, myös siellä, missä on
entistä enemmän ja entistä halvempaa
raaka-ainetta maailmalta saatavissa. Tämä on kova
haaste, ja meidän pitää niitä osia
menestyksessämme, jotka ovat vahvuuksia ja jotka voivat
olla meille vieläkin vahvempia, kehittää ja
sitä kautta lunastaa menestyksemme.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Herra puhemies! Täällä on noussut
jo esille, että muutosturva ja yritysten toimintaedellytysten
parantaminen ovat keinoja. Sen lisäksi haluaisin esittää kysymyksen,
kun aikamoinen määrä verokertymiä tulee
heikkenemään näiltä paikkakunnilta,
joita suurtyöttömyys kohtaa. Meillähän
on muun muassa Lahden kaupungissa ennestään jo
15 prosentin työttömyys ja nyt, kun Foxconn lopetti Hollolan
tehtaan ja aikoo lopettaa Lahdessa oman tehtaansa, niin tulee jälleen
noin 400 työtöntä lisää.
Viime vuosikymmenellä tuli noin 10 000 työtöntä eri
teollisuudenhaaroista. Se asettaa todella suuria haasteita myös
kuntataloudelle.
Voidaanko tehdä myös niiltä osin
joitakin erityistoimia näille paikkakunnille?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Kun hallitus on jakanut harkinnanvaraisia
avustuksia, niin yksi lisäperuste on ollut niin sanotut
rakennemuutosalueet. Nyt, jos me ajattelemme sen yhdyskunnan tulevaisuutta,
niin kaikkein nopein ja ensisijainen tarve on tietysti se, että saadaan
voimavaroja, sekä henkisiä että taloudellisia,
korvaaviin työpaikkoihin, jotta tämä menetys
sille yhdyskunnalle olisi mahdollisimman pieni. Kun sitä menetystä joka
tapauksessa tulee, seuraavaksi täytyy arvioida, millä tavalla
voidaan sitä menetystä pienentää ja
toisaalta myöskin ehkä ennalta ehkäisevästi
antaa voimavaroja, jotta kuntakin voi olla mukana niiden uusien
työpaikkojen luomisessa. Erityisen hankala on tilanne esimerkiksi
Kuusankoskella, jossa on jo muutoinkin yhdyskuntarakenteen muutoksen
johdosta ollut ongelmia taloudessa niin, että harkinnanvaraista
apua on sitten muutamana vuonna jouduttu myöntämään,
ja nyt, kun kohtaa tällainen onnettomuus, on välttämätöntä,
että myöskin pyritään lisäbudjetissa
katsomaan mahdollisuudet harkinnanvaraisten lisäämiseen
niin, että nämä paikkakunnat voisivat
olla sitten osallisina ja pääsisivät
tähän uusien työpaikkojen luomiseen mukaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! UPM-konserni maksoi osinkoja 12 000
euroa työntekijää ja toimihenkilöä kohti.
Vuoden 2005 lopun henkilöstömäärä oli
31 500.
Mitkä ovat ne ahneuden rajat, joita osakkeenomistajilla
on? Onko niitä lainkaan? Mitä hallitus aikoo itse
asiassa tehdä sen viimeisen, sen todellisen asian hyväksi,
että voitaisiin tarjota tuotannollista työtä näille
ihmisille elikkä pyörittää näitä tehtaita?
Ne eivät ole tuottaneet tappiota, ja yhtiön osingot
ovat todella korkeat. Mikä on hallituksen vastaus näille
lähes 3 000:lle työttömäksi
joutuvalle työntekijälle?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tässä on kyselytunnilla
kuvattu niitä toimenpiteitä, joissa valtiovalta
voi olla mukana. Se on tietysti se panos, joka valtion pitää antaa.
Hyvin tärkeä viesti on se, että koko
valtio on tässä nyt tukena sekä näille
paikkakunnille että erityisesti näille ihmisille.
Tällaisessa markkinataloudessa, missä elämme,
valtion on aika vaikea mennä yksityistä yritystä,
osakeyhtiötä, (Ed. Kuoppa: Palataan Kekkosen aikaan!)
määräämään,
mitä se tekee. Ne toimivat markkinoilla omilla ehdoillaan.
Meillä on tiedossa se, että metsäteollisuuden
kannattavuus viime vuoden aikana meni käytännössä nollaan.
Eli tämä kilpailukykyongelma on todellinen, kannattavuusongelma
on todellinen, se kannattaa tiedostaa ja se ei puhumalla muutu.
Haaste on kova.
Siihen vastauksena metsäteollisuuden tulevaisuuden
kannalta on se, että me huolehdimme siitä, että Suomessa
on eräs maailman korkeimmista tai maailman korkein metsätalouden
osaaminen sen kaikilla sektoreilla metsästä paperikoneisiin
asti. Tämä osaamisesta huolehtiminen on tärkeintä.
(Puhemies koputtaa) Yleisellä veropolitiikalla olemme huolehtineet
siitä muun muassa tällä kolmen prosenttiyksikön
yritysverotuksen keventämisellä, että yrityksille
jäisi myös investointeihin (Puhemies: Aika!) varaa.
Tässä mitataan tietysti yritystenkin vastuuta,
että ne käyttävät tätä helpotusta
myös tulevaisuuden investointeihin.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Tässä on käsitelty
käytännölliseltä tasolta tätä asiaa ihan
kysymysten puolelta kelvollisesti. On sanonta Mauri (Naurua) — ja
nyt, kun sanon Mauri, niin en todellakaan tarkoita istuvaa ministeriä, en — Mauri
on tehnyt tehtävänsä, Mauri saa mennä.
(Naurua)
Tämä Kuusankoski—Voikkaa-tapaus on
hyvin tyylipuhdas sellainen tapaus, josta on tullut symboli sille
vauraudelle ja hyvinvoinnille, mistä koko isänmaa
on saanut nauttia. Pitkälti yli puolet Suomen itsenäisyyden
ajasta on ollut aikaa, jolloin puunjalostusteollisuus on ollut yli puolet
meidän kansantuotteestamme. Nyt kuitenkaan enää näitä ei
näytä tarvittavan syistä, jotka ovat
jääneet vähän hämäriksi.
Kysymykseni on puolifilosofinen:
Tiedostaako hallitus sen kunniavelan, mikä isänmaalla
on näitä paikkakuntia kohtaan? Minun mielestäni
tähän ei riitä vastaukseksi kyllä tai
ei.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Kekkonen osui kyllä aika syvälle
tässä myös tämän asian
ytimeen. Tällä eilisellä uutisella on
paljon syvällisempi vaikutus meidän yhteiskuntaamme
kuin vain yhden yrityksen ratkaisut, ehkä juuri näistä tekijöistä johtuen,
joita kuvasitte.
Muistan tavattoman hyvin 60-luvulta sen, kun omat sukulaiseni
olivat Lievestuoreen sellutehtaalla töissä. Kun
se tehdas lopetettiin, koko paikkakunta meni apatiaan pitkäksi
aikaa. Ainakin siinä lähipiirissä vaikutus
oli tavattoman pitkä ja meni syvälle sieluun.
Luulen, että näiden eilisten uutisten vaikutus on
vähän samanlainen koko maan ja kansan suuntaan,
mutta silti pitää katsoa tulevaisuuteen, pitää katsoa
eteenpäin ja uskoa hyvin vahvasti siihen, että Suomi
on tulevaisuudessa myös metsäteollisuuden maa.
Siellä nyt tapahtuu tehostamista ja rationalisointia, mikä on
valitettavaa, mutta samalla pitää meidän
huolehtia siitä, että iskukykyä jatkossa
riittää.
Jere Lahti /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on puhuttu tästä tilanteesta
ja siihen liittyvästä ikään
kuin tulipalon sammuttamisesta. Me tiedämme, että teollinen
työntekijä Suomessa maksaa 23 euroa henkilösivukuluja
tunnilta, siirtymätalouksissa, Balteissa, Unkarissa ja
Tshekissä, Puolassa jne., noin 4 euroa, puhumattakaan Aasiasta — Kiina,
Intia — puoli euroa, 2 euroa. Me emme voi pärjätä tässä kilpailussa
vanhoilla konsteilla.
Onko hallitus selvittänyt tai pyrkimässä selvittämään
meidän tilanteemme ennakkoon, missä seuraavaksi
pamahtaa ja miten sen vauriot mahdollisimman hyvin minimoidaan?
Me joudumme todellakin lähtemään
siitä, että meidän teollisen tuotantomme
konvertointi (Puhemies: Saammeko kysymyksen?) sellaiseksi, että se
on kilpailukykyistä, mahdollistuu vain sitä kautta,
että valtiontalouden rakenne ja tuki yrityksille on olemassa.
Voidaanko odottaa, että hallitus ennakoi nyt riittävän
pitkälle asioita, ja millä tavalla, että vastaaviin
tulipalonsammutushankkeisiin ei tarvitse lähteä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Emme me työvoiman halpuudessa pärjää,
emme Baltian maille, emme itäisen Keski-Euroopan maille
ja vielä vähemmän kiinalaisille ja muille
vastaaville, eikä se Suomen menestyksen hakeminen voikaan
tapahtua siitä, että me olisimme tuossa kisassa
erityisesti mukana. Kyllä se on nimenomaan siinä osaamisessa
ja tiedossa, taidossa, teknologiassa. Koko tuotantorakenteen uudistaminen,
se uudistusvauhti, sen pitäminen niin nopeana kuin suinkin
ja sitä kautta sen tuottavuuden, mahdollisimman hyvän
sellaisen, varmistaminen on kaikessa a ja o. Suomessa teollisuus
liki ainoana Euroopan unionin jäsenmaana tuottavuuskehityksessä on
pärjännyt amerikkalaisten kanssa. Muut Euroopan
unionin maat eivät sitä oikeastaan ole tehneet.
Hallitus pyrkii jatkamaan, varmistamaan, että tämä suunta
jatkuu teollisuuden osalta, mutta se ei edes riitä koko
kansantalouden menestyksen kannalta, että vain teollisuudessa
tuottavuuskehitys jatkaa tällä uralla, vaan myös
muilla sektoreilla, myös palvelusektorilla, (Puhemies koputtaa)
tuottavuuskehityksen parantamisen hyväksi on tehtävä työtä.