2) Hallituksen esitys laiksi joukkoliikenteen tarkastusmaksusta
annetun lain, rikoslain 17 luvun 6 §:n ja järjestyksenvalvojista
annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Käsiteltävänä on
lakivaliokunnan mietintö hallituksen esityksestä joukkoliikenteen
tarkastusmaksuksi.
Tarkastusmaksun mahdollisuus laajenee koko maahan ja tarkastusmaksu
korottuu. Hallitus esitti myös, että jatkossa
kunnat voivat niin erikseen hakiessaan käyttää myös
tarkastusmaksujen valvonnassa erillisiä turvamiehiä.
Lakivaliokunta kaikki nämä esitykset hyväksyi,
piti niitä hyvinä, mutta korjasi esitystä siltä osin,
että näillä mahdollisesti käytettävillä turvallisuusalan
ihmisillä on samat valtuudet, samalla tavalla kirjoitetut
valtuudet kuin lipuntarkastajillakin. Ilmeisesti jonkinlainen inhimillinen
erehdys tai kömmähdys oli lähtenyt määrittelemään
näiden kahden tarkastajajoukon valtuuksia aivan eri sanamuodoilla
harhaanjohtavasti ja mahdollisesti jopa antanut semmoisen virheellisen
käsityksen, että näillä vartijoilla
olisi ollut suuremmat muun muassa voimankäyttöoikeudet
kuin lipuntarkastajilla. Tältä osin on tilanne
normalisoitu.
Hallitus pohti esityksessään pitkään
sitä, pitäisikö pummilla ajaminen suomeksi
sanottuna kriminalisoida. Aikoinaan rikospaketin yhteydessä virkamiesvalmistelussa
oli ajateltu erillistä rikosta nimeltä palvelupetos,
joka tarkoittaisi sitä, että vaikka ei normaalin
petoksen tapaisesti nimenomaisesti erehdytä ketään
henkilöä mutta tarkoituksellisesti esimerkiksi
käyttää kunnallista palvelua aikomattakaan
maksaa siitä, niin se voisi olla kriminalisoitua.
Hallitus päätyi kuitenkin siihen, että tälläkään kertaa
tätä kriminalisointia ei tehdä. Lakivaliokunta
tällä kertaa hyväksyi tämän
hallituksen arvion sen takia, että vielä ei ole
selvitetty riittävän paljon, kuinka paljon pummilla
ajamisessa on kysymys absoluuttisesta maksukyvyttömyydestä,
kuinka paljon taas sitten oikeasti moraalittomasta, tietoisesta,
paheksuttavasta käytöksestä.
Lakivaliokunta vaatii, että tämä erikseen
selvitetään ja tähän kriminalisointiin
palataan näiden selvitysten jälkeen, koska valiokunnassa
on aika paljon semmoista ilmaa, että jos ihmiset tietoisesti
toisten veronmaksajien kustannuksella käyttävät
kunnallisia palveluita itse maksamatta, niin se on paheksuttavaa.
Erityisen paheksuttavaa, ja lakivaliokunta tästä jo
mielipiteensä ilmaisi ja pyytää oikeusministeriön
selvittämään, on tietoinen, suunnitelmallinen
maksamatta ajaminen. Teistä aika monet ovat varmaan julkisuudessa
kuulleet, mutta meillä on verkostoja, joissa nimenomaan
yllytetään käyttämään
kunnallisia liikennepalveluita maksamatta maksuja ja vielä keskenään
... (Ed. Zyskowicz: Siis teillä?) — Ei, meillä Suomessa
on, ed. Zyskowicz. Ed. Zyskowicz, jos nyt kuuntelisitte kuitenkin,
kun tässä olen sitä mieltä,
että tämmöinen toiminta pitää kriminalisoida,
niin silloin ehkä tuon kaltainen vihjailu on aika asiatonta. — Valiokunta
siis erityisesti kehottaa harkitsemaan sen kriminalisointia tulevaisuudessa,
jos suunnitelmallisesti, tietoisesti harrastetaan ja mainostetaan
pummilla ajamista, palveluiden maksamatta jättämistä.
Muilta osin esitys oli mitä tervetullein. On todella
tärkeätä, että jatkossa tarkastusmaksut
voivat olla myös korkeampia. Tämä on
ainakin meillä Helsingissä ihan merkittävän
mittaluokan ongelma, että ihmiset eivät maksa
palveluistaan.
Marokon edustajainhuoneen
puhemiehen vierailu
Ensimmäinen varapuhemies:
Arvoisat kansanedustajat! Ilmoitan, että Marokon edustajainhuoneen
puhemies Abdelwahed Radi seurueineen on saapunut seuraamaan täysistuntoa. Eduskunnan
puolesta lausun arvoisat vieraat tervetulleiksi eduskuntaan. (Suosionosoituksia)
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Varmasti lakivaliokunnan linjaus on tuossa
oikea, mitä ed. Brax valiokunnan puheenjohtajana kertoi.
On toki niin, että meidän pitää vahvistaa julkista
liikennettä kaikin keinoin. Tässä kohdin on
vain todettava se, että sekä ilmastonmuutosnäkökulmasta
että yleisesti kestävän kehityksen kohdalta
me olemme joukkoliikenteen kehittymisen suhteen jäämässä junasta.
Nyt hallituksen toimet muuten kuin esimerkiksi tämän
lakiesityksen suhteen ovat kyllä kovasti myöhässä ja ristiriitaisia,
kun joukkoliikenteen tuki jää pienemmäksi
esimerkiksi tänä vuonna kuin se oli 2005, ja tästähän
eduskunta on paljon keskustellut. Tällaiset yksityiskohdat
ovat paikallaan, mutta kaiken kaikkiaan joukkoliikenteen tukemista
tarvitsemme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja kestävän
kehityksen edistämiseksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Lakivaliokunta on aivan oikein ottanut kantaa
nimenomaan liputta matkustamiseen, ja liikennevaliokuntahan omassa
lausunnossaan painotti nimenomaan juuri tätä,
koska asiantuntijakuulemisessa sielläkin tuli selvästi
ilmi se, että tämä on joissakin piireissä jopa
valitettava "maan tapa" taikka yllytetään toinen
toistaan matkustamaan ja se on ikään kuin eräs
urheilulaji.
Arvoisa puhemies! Tietysti halutaan, että tällä tarkastusmaksulla
on ennalta estävä vaikutus, mutta kun sitä ei
voida muuntaa, se menettää sen merkityksensä,
eli kun joissakin tilanteissa toistuvasti ja tahallisesti tätä pummilla
matkustamista tehdään, se pitää saada
kriminalisoitua.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni lakivaliokunta on
aivan oikein lopussa korostanut, että oikeusministeriön
tulee selvittää tämä kriminalisointi,
mikä minun mielestäni olisi välttämätöntä.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa rouva puhemies! Asiassa on periaatteellinen puoli,
minkä takia kuuntelin tarkasti lakivaliokunnan puheenjohtajan
ed. Braxin kannanotot tästä asiasta. Tässä käsittelen
vain tätä tarkastusmaksun kriminalisointia taikka
sen kriminalisoimatta jättämistä tässä tapauksessa.
Tämä on minusta nyt juuri se keskeinen asia.
Tässähän on lähtökohtana
se, että tässä seuraamusjärjestelmässä — hallituksen
esityksessä siis — tämä tarkastusmaksun
määrääminen on ikään
kuin oikeudelliselta luonteeltaan hallinnollinen eikä siis
rikosoikeudellinen seuraamus, ja tästä syystä sitä ei
nyt sitten lähdetty tekemään rangaistavaksi
teoksi. Mutta siinä suhteessa, mitä nyt valiokunta
on pohtinut tässä huomioon ottaen lausunnot liikenne-
ja viestintävaliokunnalta jne., niin ymmärrän
näin, että valiokunnalla on näkemys siitä,
että pyrkimys estää julkisen vallan ylläpitämän
joukkoliikenteen käyttäminen vastikkeetta olisi
sinänsä hyväksyttävä perusta uudelle
kriminalisoinnille.
Kun valiokunta toteaa, että tätä on
ollut vaikea arvioida, voitaisiinko juuri uuden rikossäännöksen
säätämisellä vaikuttaa niihin
henkilöihin, jotka nykyisin jättävät
tietoisesti tämän matkalipun hankkimatta, se on
minusta selvää tekstiä. Sitten on vielä se,
että liputta matkustavien joukossa erityisen ongelmaryhmän
muodostavat ne henkilöt, jotka toistuvasti jättävät
tämän lipun maksamatta. Tässä nyt
sitten, kun tähän liittyy näitä epävarmuustekijöitä,
lakivaliokunta on yhtynyt hallituksen esitykseen, mutta ongelma
on siis jäljellä.
Nyt kun ymmärsin näin, että valiokunta
pitää tärkeänä sitä,
että selvitettäisiin yhteistyössä se, keitä nämä maksun
laiminlyövät henkilöt ovat ja heidän
vaikuttimensa, että meillä olisi ikään
kuin täsmällistä tietoa sen mahdollisen
tulevan kriminalisoinnin pohjaksi, niin minä totean nyt
vain tässä sitten sen, että kun lakivaliokunta
sanoo, että tämä on tärkeätä selvittää,
voitaisiinko tällainen suunnitelmallinen liputta matkustaminen kriminalisoida,
tätä tulemme selvittämään.
Tässä on minusta kyse periaatteellisesta kannasta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Asiantuntijakuulemisessa saimme tietää kyllä, että osalle
kansalaisista liputta matkustaminen on jopa harrastus. Meillä on
paljon henkilöitä, jotka ovat jääneet
kymmeniä kertoja vuosittain kiinni toistuvasta matkustamisesta
ilman asianmukaista lippua. On aivan selvää, että tämä teko
on tietenkin moitittava, mutta se osoittaa myöskin sen, että kiinnijäämisriski
välttämättä lipun maksamatta
jättämisessä ei ole riittävän
suuri.
Kaikki ne tehostamistoimenpiteet, joilla esimerkiksi pyritään
rajoittamaan henkilöitten pääsyä tietyille
alueille, kuten esimerkiksi Lontoossa ja ulkomailla, voivat olla
jonkinlaisia ratkaisuja, joilla estetään, että laiturialueelle
esimerkiksi ei pääse kuin asianmukaista matkalippua
esittämällä tai laittamalla se tiettyyn
laitteeseen, joka lukee, että henkilöllä on
asianmukainen ja voimassa oleva maksulippu. Tämä laki
ei ole välttämättä ratkaisu
näihin ongelmiin, ja kannustan oikeusministeriä miettimään
edelleen kaikkia niitä yksittäisiä toimenpiteitä,
joilla tällainen moitittava käyttäytyminen
saadaan minimoitua Suomessa.
Pelkkä vähävaraisuus joskus saattaa
olla ymmärrettävää, mutta Suomen
rikosoikeuden periaatteiden mukaisesti, jos on kovinkin säälittävästä tapauksesta
kysymys ja on tosiasiallisesti vähävarainen tai
ei ole pystynyt lippua ostamaan, niin tällaiselle henkilölle
voidaan jättää rikosoikeuden sääntöjen
mukaan rangaistus täytäntöönpanematta.
Ne pitäisi harkita aina erikseen silloin, kun kysymyksessä on
tällainen tilanne, mutta yleinen peruste, että tätä ei
kriminalisoida, se ei voi olla.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokuntahan käsitteli
tätä asiaa ja antoi tästä lakiasiainvaliokunnalle
lausunnon, ja kyllä nyt, arvoisa ministeri, on niin, että tämä jatkuva
piittaamaton liputta matkustaminen on niin laajaa varsinkin tässä kaupungissa,
Helsingissä, että valiokunnan lausunnon henkihän
oli se, että tämä olisi pitänyt kriminalisoida
jo nyt, tarkastusmaksukäytäntö ei riitä.
Nyt en valitettavasti muista tässä yhteydessä niitä summia,
mutta puhutaan vähintään satojentuhansien
eurojen menetyksistä per vuosi, todennäköisesti
suuremmista. Tämä on hyvin tarkoituksellista.
Sitten on hyvä kuitenkin meidän muistaa myöskin
se, että meillähän on yhteiskunnassa
jo paljon erilaisia mekanismeja. Erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa
olevien tasavertaista mahdollisuutta käyttää joukkoliikennettä tuetaan
jo nyt erilaisten lipputyyppien avulla. Sen lisäksi on myös
hyvä muistaa se, että meillä on sosiaalipuolella
sellaisia tukirakenteita, jotka tarjoavat mahdollisuuden hankkia
lippu sellaisissakin tilanteissa, joissa henkilön varallisuustilanne
on heikko.
Näin ollen maksukyvyttömyys tai vähävaraisuus
ei ole oikeutus eikä siitä saa muodostua oikeutusta
liputta matkustamiselle, ja näin ollen ei sille voida asettaa
merkitystä arvioitaessa yksittäistapauksessa liputta
matkustaneen henkilön teon moitittavuutta. Minusta olisi
hyvä, että tämä näkökulma
otettaisiin nyt vakavasti ja mahdollisimman nopeasti hallitus ryhtyisi
valmistelemaan tätä asiaa sillä tavoin,
että tämä teko kriminalisoidaan.
Arto Bryggare /sd:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa ed. Laukkanen vähän
pohdiskeli aivan oikein sitä, mikä kehitys Helsingin
seudulla tässä asiassa on ollut. Meillä Helsingissä ehkä vähän lievästi
on suhtauduttu niihin teknisiin mahdollisuuksiin, joita pitäisi
käyttää ja tullaan käyttämään
jatkossa entistä enemmän.
Mutta minä myös ajattelin kysäistä lakivaliokunnalta,
kun täällä pohdiskellaan myös
tarkastajien määrän lisäämisen
vaikutuksia liputta matkustamiseen: Olen kuullut, että sillä on
vaikutusta, mutta kun täällä annetaan
ymmärtää, että sitä ei
olisi ollut, onko nyt minulla väärää tietoa
vai ovatko asiantuntijat täällä eri mieltä,
mutta minä olen kuullut, että se olisi suoraan
verrannollinen lipputuloon? Kun tarkastajia lisättiin,
liputta matkustaminen sitä kautta väheni. Tämäkin
on yksi vaihtoehto, jota tulee pohtia.
Mutta niin kuin ed. Laukkanen sanoi, kyllä tämä kriminalisointipointti
pitää myös katsoa tarkasti läpi,
sillä suuntaus on hyvin huolestuttava. Tämä on
murentamassa sitä peruslähtökohtaa, joka
esimerkiksi Helsingin seudulla on erinomainen. Me olemme menestyneet
erinomaisen hyvin joukkoliikennevertailussa kansainvälisesti,
ja se kehitys tulee taata sillä tavoin, että kaikki,
jotka matkustavat joukkoliikenteellä, maksavat sen jo nyt
julkisesti yli 50 prosentilla tuetun matkansa.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Tietysti tässä asiassa pitää ottaa
huomioon sekin, mikä on lipun hinta, eli kyllä tässä sosiaalinen puolikin
minusta pitää ottaa huomioon. Itse kuljeskelen
junalla ja seurailen Tikkurilan, Pasilan ja Helsingin väliä,
ja kyllähän siinä varmasti on semmoinen
ammattikunta, mutta ainakin omasta mielestäni ne ovat yhteiskunnan
vähäosaisempia, jotka matkustelevat pummilla ja
ovat varsin taitavia siinä. Täytyy muistaa, että joukkoliikenteen
hintataso myöskin nousee koko ajan, mikä tekee
riskin sille, että haluaa lintsata.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni on hyvä,
että liikennevaliokunta, lakivaliokunta ja lakivaliokunnan
puheenjohtaja ed. Brax puheenvuorossaan, nämä kaikki ovat
korostaneet tätä pummilla matkustamisen tuomittavuutta
ja edellyttäneet, että selvitetään sitä,
tulisiko kriminalisoinnissa edetä, ottaa se seuraava askel.
Haluaisin yleisemmin todeta, että me kaikki yhteiskunnassa
tuomitsemme kyllä sen, kun henkilö varastaa joltain
toiselta henkilöltä tai varastaa jostakin kaupasta
tai liikkeestä, mutta meidän pitäisi
ankarammin suhtautua myös siihen, kun varastetaan yhteisestä kassasta.
Silloin kun matkustetaan pummilla tai tehdään
veropetoksia tai muita ankarampia talousrikoksia tai käytetään
sosiaaliturvaa perusteettomasti ja väärin, kaikissa
näissä tilanteissa viime kädessä rehelliset
muut kansalaiset ovat maksumiehinä. Kun tämä ajattelu
ymmärretään ja ymmärrettäisiin, silloin
suhtautuminen myös kansalaisten keskuudessa tällaisiin
erilaisiin, nyt puheena oleviin väärinkäytöksiin
olisi varmasti ankarampaa.
Lainsäätäjä voi antaa erilaisia
signaaleja, ja juuri tämä mahdollinen kriminalisointi
näiden tarkoituksellisten ja toistuvien pummilla matkustamisten
kohdalla voisi olla se nyt tässä asiassa tarvittava
signaali.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Oli ilahduttavaa kuulla, että oikeusministeri
Leena Luhtanen ottaa vakavasti lakivaliokunnan toiveen.
Haluaisin kommentoida ed. Petri Salon näkemystä siitä,
että kenties ei tarkasteta tarpeeksi. Itse päivittäin
joukkoliikennettä käyttävänä toteaisin,
että tarkastuksia on lisätty paljon, ne toimivat
ja tällä hetkellä harkitaan myös
metroportteja. Mutta siinä on kääntöpuolena
se, että suurin osa matkustajistahan on matkansa maksavia,
rehellisiä ihmisiä, jotka haluavat, että julkisen
liikenteen käyttö on miellyttävää ja
tapahtuu arvostavassa hengessä, jolloin tavallaan se, että jokainen
matkustaja joka kerta ikään kuin läpivalaistaan
ja tutkitaan siinä pelossa, että hän
kenties on pummi, ei voi olla ainoa reitti vaan uskon samaan, mitä ed.
Zyskowicz sanoi tästä, että kriminalisoinnin
kautta saataisiin se yhteiskunnan viesti, että tässä on
kysymys varastamisesta ja se sinänsä on väärin,
eikä vain sitten todella kunnollisten matkustajien jatkuvilla
tarkastuksilla. Se voi myös vähentää joukkoliikenteen
käyttöä.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! On aivan oikein, että tästä kriminalisoinnista
puhutaan. Kun olen jonkun aikaa aikanani itse asunut täällä ja
paljon matkustanut, niin kyllä monenlaista yrittäjää löytyy.
Sen verran toteaisin vain ed. Kauppilan puheenvuoroon, että eivät
kaikki, jotka tätä liputta, maksutta matkustamista
yrittävät, ole suinkaan vähäosaisempia.
Kyllä siinä on joukko sellaisia, joilla on aivan
selkeä tarkoitus tehdä näin ja jotka
tekevät sen ihan harkiten, vaikka olisi varaa maksaakin.
Se on suuri ongelma Pääkaupunkiseudulla, mutta
on muuallakin.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Julkisen liikenteen kaikilla käyttäjillä pitää olla yhdenvertainen
velvollisuus maksaa käyttämistään
palveluista. Todella, niin kuin ed. Nepponen totesi, on monenlaisia
pummilla ajajia. Mutta toisaalta totean myöskin ed. Virtaselle,
että sosiaalinen asema ei saa tuottaa oikeutta tehdä vääryyttä yhteiskuntaa
kohtaan, elikkä jos vähävaraisille annetaan
oikeus varastaa ja tehdä rikoksia, niin että niistä toiset
joutuvat oikeudelliseen vastuuseen mutta toiset eivät,
niin tämä ei enää ole oikeusvaltion
mukaista.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vielä ed. Krohnille,
että en luonnollisestikaan käytä niin
paljon joukkoliikennevälineitä kuin te helsinkiläiset
mutta käytän keskimäärin ehkä kerran
viikossa ja olen käyttänyt seitsemän vuotta
raitiovaunua sekä Itä-Pasilaan että Töölöön
ja myöskin lähiliikennejunia. Kertaakaan seitsemän
vuoden aikana en ole joutunut tarkastuksen kohteeksi ja teen siitä ehkä joitakin
johtopäätöksiä.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Minulle jäi vain päällimmäiseksi
tämä rangaistavuus. Jos mietitään
sitten, keitä siitä jollakin tavalla rangaistaan,
tulevatko ne sakot sosiaalitoimen maksuun taikka mihin ne menevät?
Jos sitten lähdetään moraalipuolta puhumaan,
niin voidaan sanoa, että optiot ja tämmöiset
isommat jutut ovat moraalisesti paljon isompia juttuja.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Vain muutama ikään kuin
tilastotieto 16 vuotta Helsingissä asuneena ja takavuosina
runsaasti Helsingin julkista liikennettä käyttäneenä.
Muistaisin valiokunnan käsittelyssä ilmenneen,
että Hkl menettää vuosittain noin 6 miljoonaa
euroa lipputuloina juuri niin sanotusta pummilla matkustamisesta.
Ilmi tuli myös se, että on olemassa kolmen kärki,
kolme henkilöä, jotka kilpailevat rästissä olevien
rikesakkojen määrästä, ja se
on jo ylittänyt sata, joten kyllä tähän
olisi syytä jollakin tavalla puuttua.
Yleiskeskustelu päättyy.