Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hätäkeskusten moitteeton
toiminta on hyvin tärkeä osa jokaisen suomalaisen
turvallisuutta. Ihmisillä on oltava varmuus siitä,
että hädän sattuessa apu tulee perille
nopeasti ja oikeaan paikkaan. Nyt ministeri Holmlund, jota hämmästyksekseni
en siellä aitiossa näe, on pistämässä tätä koko
juuri uudistettua järjestelmää uusiksi
melko kaoottiselta pohjalta. Seurauksena, ministeri Holmlund, teidän
uudelleenjärjestelyistänne paikallistuntemus hätäkeskuksissa
ohenee merkittävällä tavalla. Meillä ei
pitäisi olla sellaisten riskien vaaraa, että apu
tulee paikalle liian myöhään, puhumattakaan
siitä, että se ei tulisi oikeaan paikkaan.
Ministeri Holmlund, jatkuva hätäkeskusjärjestelmän
myllääminen vaarantaa ihmisten turvallisuuden,
ja kysyn teiltä, arvoisa ministeri: Ettekö ole
huolissanne siitä, että teidän uudistuksenne
vaarantaa suomalaisten ihmisten turvallisuuden?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Pahoittelen, että juoksin tässä viime
hetkellä saliin ja kuulin vain loppuosan, mutta voin arvata
kyllä, mitä tämä kysymys koskee.
Ensinnäkin varmasti on syytä muistaa, että myös
eduskunnan hallintovaliokunta on käynyt keskustelua ja
käsitellyt tämän uuden aluejaon perusteita
ja myös SDP:n erittäin asiantuntevat edustajat
ovat yhtyneet tähän kokonaisuuteen. Uskon, että varmasti
ed. Viitanen saa sieltä erittäin hyvät
neuvot tähän kysymykseen.
On tietysti aivan selvä, että jokainen uudistus on
tietyllä tavalla riski, ja se on tietysti iso kysymys.
Ja on aivan selvä, että kun tätä uudistusta tehdään,
me tulemme pitämään kaikissa vaiheissa
huolta siitä, että se, mikä joustaa,
on aikataulu, ei suinkaan se, että ihmisten turvallisuudesta tippaakaan
tingittäisiin.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Toivoisin kyllä nyt ministeriltä pysymistä totuudessa,
kun hän esittelee SDP:n puolesta SDP:n kantoja näihin
asioihin. Mutta, arvoisa ministeri, näemme lukuisia otsikoita
lehdissä. Tänään esimerkiksi
hätäkeskuspäivystäjät
kertovat olevansa hyvin huolissaan uudistuksesta, kysytään
sitä, miksi eurot tuntuvat olevan se määräävä tekijä tässä uudistuksessa.
Kova vimma on kehittää hallintoa, mutta missään
ei tule esille, että näitä temppuja tehtäisiin
suomalaisten kuolleisuuden vähentämiseksi.
Kuten sanottu, ministeri, tämä johtaa paikallistuntemuksen
heikentymiseen. Esimerkiksi meillä Pirkanmaalla, missä tämä on
aiheuttanut kovasti hämmennystä ja huolta, lasketaan,
että 80 prosenttia henkilöstöstä ei
aio muuttaa työpaikkaansa. Ministeri, tämä järjestelmä oli
juuri pistetty uudelle tolalle, uusia tiloja oli rakennettu, vanhoja
peruskorjattu, tehty uudistuksia.
Ministeri, onko teillä tietoa tai laskelmia siitä, paljonko
nämä tähänastiset uudistukset,
peruskorjaukset tiloissa, ovat maksaneet, ja onko teillä ajatusta
siitä, kuinka pitkäksi aikaa kenties näitä tiloja
nyt sitten jää tyhjilleen?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tuohon paikallistuntemuskysymykseen.
On tietysti syytä muistaa, että kaikki ne viranomaiset,
joille hätäkeskus lähettää tehtävät,
eli muun muassa poliisi, pelastustoimi, kiireellinen sairaankuljetus,
lähtevät tismalleen samasta paikasta kuin tälläkin
hetkellä, eli apu ei mene yhtään kauemmaksi.
Ainoastaan puhelimeen vastataan eri paikkakunnalla, lähtökohtaisesti
maan alla, kuten tälläkin hetkellä, osittain
myös maanpäällisissä tiloissa.
Paikallistuntemus on erittäin tärkeää sille
viranomaiselle, joka lähtee paikalle, ja se on tietysti
ennen kaikkea varmistettava. Myös paikannusjärjestelmät
ovat jo tälläkin hetkellä kohtuullisen hyviä.
Meillä on katvealueita, joilla ne eivät aivan
täysin toimi, mutta tätä kehitystyötä tehdään jatkuvasti.
Hätäkeskustietojärjestelmä on
kaikkein tärkein työkalu, ja sen ajan tasalla
pitäminen ja pysyminen on erittäin tärkeää.
Vuoteen 2015 mennessä meillä on täysin
uusi järjestelmä, joka vastaa, ei aivan kaikkiin,
mutta varmasti valtaosaan kaikista ongelmakohdista, joita täällä on
epäilty ja esitetty. Se on hyvin tärkeää.
Koko uudistuksen tulee olla valmis vuonna 2015, ja se tarkoittaa
sekä uutta hätäkeskuslakia, joka on parhaillaan
eduskunnan käsittelyssä, että myös
rakenneuudistusta, joka on nyt tekeillä, ja samanaikaisesti
myös uutta tietojärjestelmää, (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) johon liittyy toiminnan ja tietojärjestelmän
kokonaisuudistus.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Onko ministeriö tehnyt vertailuja
esimerkiksi yhdeksän hätäkeskuksen malliin,
jolloinka olisi suunnilleen vanhan läänijaon pohjalta
löytynyt hyvin luontevat toiminta-alueet, joilla olisi
paikallistuntemus ollut parempi, joilla olisi käytetty hyväksi
vasta uudistettuja tiloja ja sitä koulutettua henkilökuntaa,
joka nykyisissä hätäkeskuksissa on. Esimerkiksi
Hämeenlinnassa tehtiin varta vasten, juuri tätä tarkoitusta
varten, tilat, joista on vuokrasopimus vuoteen 2019 asti.
Miten paljon näitä ylimääräisiä kustannuksia tyhjien
tilojen vuokrien maksamisesta tällä ministerin
esittämällä mallilla syntyy?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on syytä muistuttaa, että Hätäkeskuslaitoksen
kokonaisbudjetti on 55 miljoonaa euroa. Tästä on
80 prosenttia henkilöstökuluja, 10 prosenttia
toimitilakuluja ja 10 prosenttia tietoliikenne- ja muita kuluja.
Eli kaiken kaikkiaan toimitilakulut ovat varsin pieni osa koko laitoksen
budjetista. Niiden merkitys on pieni verrattuna muihin kysymyksiin.
On ihan selvää, että tulemme etsimään
aktiivisesti käyttöä niille tiloille,
jotka nyt jäävät tyhjilleen ennalta sovitun
aikataulun mukaisesti. Ei ole tarkoituksenmukaista pitää tyhjiä tiloja.
Sen takia on myös tärkeää, että uusia
tiloja ei rakenneta. Pitäisin kestämättömänä sitä,
että joutuisimme uudistuksen takia rakentamaan uusia seiniä. Perusperiaate
on se, että vähemmän hallintoa, vähemmän
seiniä, enemmän ja parempia resursseja hätäkeskuspalvelun
toteuttamiseen. Tämä on kautta uudistuksen menevä periaate.
On myös syytä muistaa, että nämä 80
prosenttia henkilöstökustannuksia, jotka mainitsin,
kattaa 739 henkilötyövuotta. Tästä on
pelkkiä hallintovirkoja 116, salin sisäisiä hallintovirkoja
89, eli 205 hallintovirkaa 739 henkilötyövuoden osalta.
Minun on aivan pakko kysyä, (Puhemies: Jälleen
minuutti on kulunut!) onko tämä suhde mielestänne
oikea.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta nyt ministeri ei ollut oikein reilu,
kun hän meni hallintovaliokunnan ja eduskunnan hyväksymän
mietinnön taakse, koska siinä ei todellakaan otettu
kantaa aluejakoon, vaan kaikki ne perustelut, jotka tähän
liittyivät, henkilöstön osaamiseen, jaksamiseen
ja saamiseen, olivat kynnyskysymyksiä, millä ylipäätään
hätäkeskukset voivat selviytyä. Toisaalta
tämä nykyinen järjestelmä ei
ole sisäänajettu. Mutta minä kysyn ministeriltä vielä:
Kun hätäkeskusten tehtävä on
antaa nimenomaan poliisille, terveystoimelle, ensihoidolle, sosiaalitoimelle
palveluita, niin onko tämä aluejako nyt tehty
niin, että nämä yhteistyökumppanit
on unohdettu kokonaan?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin pahoittelen sitä,
ed. Hiltunen, jos koitte pahaksi tämän minun viittaukseni.
Tarkoitin sitä, että mielestäni eduskunnan
hallintovaliokunta teki erinomaista työtä ja perehtyi
huolellisesti asiaan. Lupaan, että kaikki ne kysymykset,
mitä valiokunta on omassa työssään
esittänyt, otetaan myös huomioon. Se oli erittäin
hyvä lausunto, ja pidämme sitä todellakin
tärkeänä.
On hyvin tärkeää, että yhteistyöviranomaiset sitoutuvat
ja ovat mukana tässä työssä.
Tämä vaatii vielä erittäin paljon
hiomista ja yhteisten toimintamallien saamista. Ei riitä pelkästään
se, että ihmisiä siirretään
toisesta paikasta toiseen päivystämään,
vaan tämä tarkoittaa sitä, että alueella
todellakin toimitaan yhteisten toimintamallien mukaisesti. Lähtökohtana
pitää olla se, että yhtään
siirtopäätöstä emme tee, ennen
kuin voimme olla täysin varmoja siitä, että palvelu toimii
ja ihmiset eivät joudu sellaiseen tilanteeseen, että eivät
saisi hädän hetkellä apua.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Kansalaisten mielestä varmasti on
kovin hämmentävää, kun jatkuvasti
siirretään näitä eri hallinnollisia
alueita ja perustetaan uusia viranomaisia, on allia ja ellyä,
ja en itsekään jaksa niitä muistaa.
Mutta näiden hätäkeskusten osalta
ongelma on ne valtavan suuret alueet. Tietenkin turkulaisena kansanedustajana
voin olla tyytyväinen, että saariston erityisolosuhteet
ja kielikysymys on otettu huomioon. Mutta siitä huolimatta
joutuu lukemaan niistä tapauksista, joissa apu, esimerkiksi
ambulanssi, on lähetetty aivan väärään osoitteeseen
sen vuoksi, että puheluun vastataan jossain aivan muualla
päin Suomea kuin minne se apu tarvitaan.
Mitä suunnitelmia on nyt näiden valtavien
alueiden sisällä, että ihmiset saavat
avun sinne paikkakunnalle, minne he sen tarvitsevat?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin meillä on välittömästi
käynnistetty muutoshanke, joka kattaa jokaisen alueen kohdalta
erityistarpeet ja erityiskysymykset alkaen toimitilakysymyksistä ja
käyden läpi joka ikisen päivystäjän
tilanteen. Eli tulemme käytännössä varmistamaan
täysin sen, että uusi keskus on täysin
toimintakykyinen, ennen kuin se voidaan yhdistettynä keskuksena laittaa
toimintaan.
Silloin kun aluejaon perusteita selvitettiin, kävi
varsin selväksi, että alueiden pitäisi
olla mahdollisimman tasakokoisia ja samanlaatuisia, jotta palvelu
olisi kaikkialla Suomessa samantasoinen. Tämä tarkoittaa
käytännössä sitä, että minimiasukasluvun
tulee olla 650 000—700 000. Sehän
toteutuu tässä uudistuksessa. Ainoa poikkeus on
Pääkaupunkiseutu, jossa on 1,5 miljoonan asukkaan
keskittymä. Tämän erityisperuste on se,
että Pääkaupunkiseudun riskialuetta ei
tule jakaa, vaan sen tulee toimia yhtenä kokonaisuutena.
Sille on erityisen vahvat omat perusteet. Jo aikaisempien hallitusten
aikana pohdittiin sitä, että Pääkaupunkiseutu
voisi olla yksi kokonaisuus, ja se toimii nyt sitten tämän
uudistuksen jälkeen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Olitte vihkimässä Joensuussa
hätäkeskusta vasta hiljattain, onko tästä vajaa
kaksi vuotta. Eikö silloin tullut mieleen, jotta miten
tämmöisiä investointeja tehdään,
eikös tämä ole virheinvestointi? Pitäisihän
valtionhallinnossa katsoa pitemmällä tähtäyksellä kuin
että tehdään uusia rakennuksia ja tämmöisiä putiikkeja
ja sitten ykskaks tehdään vastakkainen päätös.
Sitten toinen kysymys tähän liittyen: Eikös nykytekniikalla
olisi voitu hoitaa ja voitaisi hoitaa jatkossakin siten, jotta päivystäjät
voisivat olla siellä alueella eikä kaikkia keskitetä johonkin
isoon kokonaisuuteen johonkin maan alle niin kuin tässä tapauksessa
Kuopioon?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Siitä olen ed. Lahtelan kanssa täysin
samaa mieltä, että mielestäni on rakennettu
aika paljon turhia tiloja ja ehkä olisi pitänyt ajatella
aikaisemmin, kun näitä tilapäätöksiä on tehty.
Itse olen keskeyttänyt ne kaksi tilahanketta, jotka on
ollut mahdollisuus keskeyttää, mutta esimerkiksi
on monia hankkeita, jotka ovat olleet jo niin pitkällä,
että niiden keskeyttäminen ei ole ollut mahdollista.
Siksi tietysti meillä on ikään kuin hieman
hankala tilanne, kun on paljon uusia tiloja. Uskon kuitenkin, että saamme niille
aivan järkevää käyttöä.
On myös syytä huomata, että Suomi
tulisi periaatteessa toimeen yhdellä tai kahdella keskuksella,
mutta viidentoista keskuksen siirtäminen kahteen keskukseen
on mielestäni liian radikaali muutos eikä ole
riittävän turvallinen toteutettavaksi. (Eduskunnasta:
Miten ihmiset tulevat toimeen?) — Ihmiset tulevat toimeen
aivan samalla lailla kuin keskuksetkin, ihmisiä vartenhan
jokainen päivystäjä on olemassa.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin demarit ovat kyllä hyväksyneet
ihan täysin tämän hallituksen ehdotuksen,
niin että siinä mielessä tuen ministeriä.
Hän kyllä kertoo ihan oikein, että näin
asia on. Perussuomalaiset ja vasemmistoliitto olivat vastaan tässä asiassa,
ja se näkyy kyllä näissä eriävissä mielipiteissä.
Siinä mielessä puhutaan vähän
niin kuin turhasta asiasta, tämä on hyväksytty.
Mutta kyllä tämä ratkaisu on alueille
huono. Se vie palvelut sieltä pois ja merkitsee kyllä sitä, että tämä keskittymispolitiikka
jatkuu. Kysynkin:
Oliko oikein, että koko Pohjois-Suomi pantiin yhden
aluehallinnon piiriin elikkä Lappi ja Oulun lääni
kuuluvat samaan? Se on kovin suuri alue, ja silloin paikallistuntemus
tulee kyllä siitä kärsimään.
Minusta tämä ei ollut hyvä ratkaisu.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! En halua mitätöidä millään
tavalla paikallistuntemuksen merkitystä, mutta paikallistuntemusta
myös aika pitkälti liioitellaan. Meillä on
tänä päivänä varsin
hyvät järjestelmät, jotka toimivat apuna.
On aivan selvää, että kun uudistusta
tehdään, niin jokaisen uudessa keskuksessa olevan
päivystäjän pitää olla
tietoinen, koulutettu ja täysin tuntea koko oman alueensa
toiminnot. Tästä tullaan huolehtimaan koulutuksen
kautta, siihen tullaan erityisesti panostamaan. Voitte olla täysin
varma, että emme jätä mitään
sattuman varaan tässä uudistuksessa. On erinomaisen
tärkeää kaikkien kannalta, että tämä uudistuu.
Enkä usko myöskään, että vasemmistoliiton
etu on se, että hallintoa meillä on näin moninkertaisesti,
koska ilman muutoksia emme myöskään pysty
hallintoa vähentämään. Kaikkien
etu on se, että meillä on asiantuntevia, osaavia päivystäjiä,
puheluihin vastataan nopeasti, apu tulee läheltä,
niin kuin se tulee myös tämän uudistuksen
jälkeen, ja mahdollisimman keveällä hallinnolla
ja pienin kiinteistökustannuksin.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kyllä Keski-Suomessa myös
on oltu täysin tyrmistyneitä sekä aluejakoon
että sitten hätäkeskuksen sijoituspaikkaan.
Kun aluejakoa muun muassa ministeriö ja valtioneuvosto
perustelivat sillä, että yhteydet ovat Vaasan
suuntaan terveydenhuollon, poliisitoimen ym. osalta, niin sehän ei
pidä lainkaan paikkaansa eli ne perustelut siltä osin
olivat jo hakoteillä. Tämä on tietystikin
hallituksen säästöpolitiikkaa, joka sinänsä on
perusteltua, mutta ei säästöjä turvallisuuden
kustannuksella pidä kyllä tehdä. Tässä se
ketju on tavattoman tärkeä. Kun joku iso onnettomuus
tai tulipalo tai vastaava tapahtuu, niin sen ketjun pitää toimia,
ja nyt on suuri vaara, että se ei pelaa tämän
systeemin ansiosta. Siksi kysyn:
Oletteko todella nyt uhranneet kansalaisten omaisuudensuojan
ja turvan tämän säästölinjan ja
keskittämispolitiikan alttarille?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Poliisipartio, pelastuslaitos ja ambulanssi
tulevat aivan yhtä nopeasti kuin ne tulevat tänäkin
päivänä. Tässä ei ole
mitään eroa. Ainoastaan puhelimeen vastataan hieman
kauempaa.
On myös varsin selvää, että silloin
kun keskukset ovat isompia, myös pystytään
nopeammin palvelemaan ja ruuhkautuminen vähenee. Tähän
kuuluu myös keskusten verkottaminen toisiinsa, ja se on
mielestäni erittäin tärkeää,
koska siinäkin tilanteessa, jossa yksi keskus jostakin poikkeuksellisesta
syystä ruuhkautuu, on erittäin tärkeää,
että puheluun vastataan mahdollisimman nopeasti. Silloin
kun ruuhka purkautuu, puhelu voidaan palauttaa takaisin sille alueelle,
jolta se on tullut. Se on tietysti ensisijainen tavoite, mutta koskaan
emme saisi joutua sellaiseen tilanteeseen, että hätäkeskus
ei vastaa. Isommat keskukset voivat vastata paremmin. Tällä hetkellä tilanne
on se, että pienissä keskuksissa päivystäjä vastaanottaa
5 000 puhelua vuodessa, suurimmissa keskuksissa 10 000,
ja tätä työtaakkaa ei myöskään
voi jakaa, eli nykyinen järjestelmä ei sitä mahdollista.
Tuleva järjestelmä onneksi tässä onnistuu,
ja siihen tullaan pääsemään,
ja se helpottaa myös päivystäjien työtaakkaa.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisa ministeri, minä olen
kyllä nyt todella ihmeissäni, kun minusta tuntuu,
että te vähättelette kovin paljon nyt
tätä paikallistuntemuksen merkitystä.
Täällä esimerkiksi aluetieteen professori on
antanut aika painavan lausunnon, että alueet tulevat aivan
liian suuriksi ja keskukset jäävät teknisten
apuvälineiden varaan. Kun tekniset apuvälineet
sitten pettävät, ei ole ihmisiä, joilla olisi
paikallistuntemusta. Eli arvoisa ministeri, kyllä se nyt
on vaan niin, että te ja hallitus kannatte tästä nyt
ison vastuun. Ihmiset tuntevat kovasti turvattomuutta, (Ed. Zyskowicz:
Tehän lietsotte sitä!) ja tämä koko
uudistus aikamoisine kaoottisine piirteineen aiheuttaa todella paljon hämmentyneisyyttä
ja
epävarmuutta.
Mitä te, ministeri Holmlund, aiotte vastata näille
ihmisille, jotka kysyvät turvallisuutensa perään?
Ettekö te ole ollenkaan huolissanne siitä, että tämä uudistus
vaarantaa ihmisten turvallisuutta?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Jos jokaisessa päätöksessä päällimmäisenä on
pelko, ei voi koskaan päättää mitään.
Me olemme lähteneet siitä, että pyrimme varmistamaan
mahdollisimman moninkertaisin toimin, että kaikki toimii
moitteettomasti. On kuitenkin syytä muistaa, että silloin
kun kyse on ihmisistä — myös päivystäjät
ovat ihmisiä — saattaa tapahtua virheitä.
Nämäkin pyritään minimoimaan.
Mielestäni on täysin perusteetonta väittää,
että oltaisiin täysin tietojärjestelmien
varassa. Ne ovat lähes joka paikassa oleellinen kysymys,
mutta kuten aikaisemmin jo totesin, se kaikkein tärkein
paikallistuntemus on sillä palolaitoksella, poliisipartiolla,
se on ambulanssilla, se on sillä väellä,
joka lähtee paikan päälle auttamaan.
Mielestäni ei myöskään perusteettomasti pidä pelotella
ihmisiä. Totuus pitää kertoa. Sen kerron
minä ja toivon, että kerrotte myös te,
ed. Viitanen.