Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa puhemies! Satamatyönantajia edustava Satamaoperaattorit
on ajanut ahtausalan sopimusneuvottelut umpikujaan. Media on antanut
auliisti sivustatukea, ja nyt tässä on valhe vallan
päällä. Todellisuudessa työnantajapuoli
kieltäytyy neuvottelemasta muutosturvasta, josta sovittiin
raamit jo edellisessä työehtosopimuksessa kaksi
vuotta sitten. Työnantaja ajaa satamissa monia heikennyksiä ahtaajien
työehtoihin: jaksotyötä, osa-aikatyötä ja
tilapäisen työvoiman käytön
lisäämistä. Tätä ahtaajat
lakollaan nyt vastustavat ja vastaan taistelevat. Työnantaja
haluaa täyden hyödyn Suomen työläisten
heikosta irtisanomissuojasta. Akt ajaa muutosturvaa: sitä,
ettei satamista potkita väkeä ja vaihdeta heitä tilapäisiin
työntekijöihin. Siitä tässä on
nyt kysymys. Ahtaajat haluavat vain säilyttää työpaikkansa,
eivät muuta. Kaikki muu on työnantajien ja median
levittämää roskaa. (Puhemies: Kysymykseen!)
Mitä hallitus aikoo tehdä työnantajien
vyörytyksen pysäyttämiseksi? Mitä aiotte
tehdä muutosturvan ja heikon irtisanomissuojan parantamiseksi?
Mitä aiotte tehdä työttömyyden
lisääntymisen estämiseksi?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä olisi
ensiarvoisen tärkeää, että osapuolet
saavuttaisivat neuvotteluissa sovun, jotta tämä lakko
päättyisi. Neuvottelut ovat olleet hyvin vaikeat,
niitä käydään tälläkin
hetkellä valtakunnansovittelijan johdolla. Prosessi on
ollut vaikea, mutta se on käynnissä. Olennaista
on se, että osapuolet pääsevät
sopuun, että molemmilla osapuolilla on halua ja tahtoa
sopia tästä asiasta, ja asia on tässä mielessä osapuolten
käsissä. Mielestäni meidän ei
ole syytä tässä vaiheessa täällä ottaa
kantaa yksittäisiin kysymyksiin, jotka ovat neuvottelupöydässä.
Ne asiat ovat nyt neuvottelijoiden käsissä, ja
tähän kysymykseen ei ole liitetty erillisiä lainsäädäntöhankkeita,
jotka kumpuaisivat tästä vaikeasta tilanteesta.
Yleisesti ottaen muutosturvan osalta tietenkin tehdään
hallituksessa kolmikantaisesti jatkuvasti töitä lainsäädännön
ja työelämän pelisääntöjen kehittämiseksi.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa puhemies! Eri puolilta maata on tullut hälyttäviä viestejä työnantajapuolen
valmisteluista, joilla tähdätään
laillisen työtaistelun murtamiseen rikkurityövoimalla.
Mitä hallitus aikoo tehdä Suomen perustuslain
ja Ilon, Kansainvälisen työjärjestön,
monien sopimusten vahvistaman lakko-oikeuden puolustamiseksi?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Kuten kysyjä totesi, lakko-oikeus
on vahva perusoikeus, jolla on perustansa sekä meidän
perustuslaissamme että kansainvälisissä sopimuksissa,
ja tässä valossa tietenkään
ei kenelläkään — ei hallituksella
eikä kenelläkään muullakaan — ole
mahdollisuuksia olla murtamassa lakko-oikeutta.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta ei ole oikea paikka yksittäisten työtaistelujen
ratkomiselle, puhumattakaan niiden päättämisestä.
Akt:n taholta esitetty vaatimus sinällänsä ei
ole tästä maailmasta eikä tästä ajasta,
mutta silti eduskunta ei ole siinä osapuoli eikä ole
ratkomassa sitä. Mutta suomalainen yhteiskunta on kehittymässä siihen
suuntaan, että yhä enemmän avainalat
ottavat sellaisen roolin, jossa koko meidän kansantaloutemme
saatetaan vaaralliseen ja vaaran tilaan.
Arvoisa herra puhemies! Kysynkin pääministeriltä arviota
siitä, miten suomalaista yhteiskuntaa voitaisiin kehittää niin,
että tietyn tyyppinen konsensus myös työmarkkinoilla
voisi edistyä ja — ilman että puututaan
tähän lakko-oikeuskysymykseen — voitaisiin
olla ehkäisemässä tämän tyyppisiä tilanteita,
joita meillä maassa tällä hetkellä on.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus toimii järjestäytymisvapauden puolesta,
se on perusoikeus. Mutta järjestäytymisvapauteenkin
liittyy ja pitää liittyä laajempi vastuu,
ja nyt on kyse siitä, että kumpikin osapuoli tässä kiistassa
löytäisi sovun. Tästä maan talous
kärsii erittäin raskaasti. Tuoreimman tilaston
mukaan jo 42 prosenttia meidän paperikoneistamme seisoo
tämän takia. Määrä kasvaa joka
päivä. Muilla aloilla on jo paljon enemmän työttömiä kuin
satamissa on töissä väkeä. Taloudelliset
tappiot ovat valtavan mittavia.
Vaikka on täysi oikeus ja vapaus taistella omien oikeuksiensa
puolesta, pitäisi samalla kuitenkin käyttää järkeä tämän
kokonaisuuden puolesta. Hallitus vetoaa, kuten olemme tehneet koko tämän
kiistan ajan, erittäin vakavasti sen puolesta, että osapuolet
löytävät sovun. Valtakunnansovittelija
tekee työtä mutta ei ole kyennyt ratkaisemaan
asiaa. Osapuolet ovat aivan liian kaukana toisistaan, ja jossain
vaiheessa pitäisi kyllä pystyä ottamaan
järki käteen ja katsoa, mitä tämä homma
maksaa koko kansantaloudelle: ovatko vaatimukset oikeita, ovatko
tarjoukset oikeita? Tämä kiista pitää saada
ratkaistua nopeasti.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Toivomme, että kiista saataisiin
mahdollisimman nopeasti ratkaistua. Mutta vielä on pitkä matka
tietysti siihen, kun edellisen kerran paperikoneet seisoivat oikein
pitkän päälle. Silloin työnantajat
laittoivat työsulun, seitsemäksi viikoksi paperikoneet
kiinni. Ei silloin oltu näistä kuluista huolestuneita.
Mutta iso kysymys tässä on, arvoisa työministeri,
se, että Suomessa on helppoa ja halpaa irtisanoa. Käteen
lyödään ainoastaan irtisanomisilmoitus.
Irtisanomisajan palkka toki maksetaan, mutta silloinkin pitää olla
töissä. Jos verrataan eurooppalaiseen tasoon,
Suomessa on erittäin helppoa panna pysyvissä työsuhteissa
olevia pihalle, ottaa osa-aikaisia, tilapäisiä vuokratyöntekijöitä tilalle.
Esimerkiksi kun Nokia siirsi Bochumin tehtaan Romaniaan — siellä on
parempi irtisanomissuoja — 200 miljoonaa euroa Nokia joutui
maksamaan korvauksia, noin 70 000—80 000
euroa per työntekijä.
Onko, työministeri, hallitus nyt valmis tuomaan esityksen
siitä, että siirrymme eurooppalaisen irtisanomissuojan
tasolle? Sillä saadaan pikaisesti tämäkin
kiista ratkaistua.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Suomalainen järjestelmä koostuu
sellaisesta kokonaisuudesta, jossa irtisanomissuoja ei ole niin
korkea kuin esimerkiksi monissa Etelä-Euroopan maissa.
Toisaalta meillä on kollektiivisesti rahoitettu ansiosidonnainen
työttömyysturva, meillä on kohtuullisen
joustavat työmarkkinat. Tämä malli on
kokonaisuus, ja mielestäni se on aika hyvä kokonaisuus
työllisyysasteenkin kannalta. Jos me katsomme niitä maita,
joissa irtisanomissuoja on erittäin korkea, tämän
kriisin aikana ne ovat juuri ne maat, joissa esimerkiksi nuorisotyöttömyys
on kasvanut vielä huimasti enemmän kuin Suomessa.
Eli järjestelmä, jossa työmarkkinat ovat
joustavat — vaikka tietenkään ei meilläkään
irtisanominen ole kenellekään mikään
itsestäänselvyys — työmarkkinoiden
joustavuus kokonaisuudessaan edesauttaa myös nuorten ihmisten
pääsyä työelämään.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Työllisyys paranee parhaiten
talouskasvun kautta, ja sitä pitäisi edistää muun
muassa palkkaratkaisuilla. Mutta ei. Satamissa kuvitellaan, että Akt
on tärkeämpi kuin bkt, ja samaan aikaan yritysjohtajat
ahnehtivat itselleen uusia optio-ohjelmia. Tässä Kauppalehdessä joulukuulta
lukee, että optio-ohjelmia tehdään entistä vauhtia.
Se on pöyristyttävää, että tässä pörssikurssien
alhossa tehdään uusia optio-ohjelmia, jotta voidaan
juhlia muutaman vuoden päästä suuria
optiovoittoja.
Pääministeri Vanhanen, te tapaatte tänään työurien
pidentämisen merkeissä työmarkkinaosapuolia.
Eikö mitään olisi tehtävissä,
että työmarkkinoilla molemmat osapuolet, johto
ja työntekijät, palkansaajat, enemmän
osoittaisivat vastuullisuutta ja näkisivät, miten
tänä päivänä ja nyt
tarvitaan yhteisvastuun tunnetta ja tekoja? (Välihuutoja)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Olen tänään ollut
työmarkkinakeskusjärjestöjen johtoon
yhteydessä, ja kyllä kummallakin puolella tehdään
tässä satamalakossa työtä. Keskusjärjestöt
kytkettiin myös heti tuoreeltaan tämän
kiistan ratkaisemiseen. He ovat valtakunnansovittelijan tukena eri
tavoin ja ovat tarjonneet tässä apua. Sekin väline
on jatkuvasti käytössä.
Eero Heinäluoma /sd:
Herra puhemies! Todellakin meillä on poikkeuksellisen
vaikea tilanne työmarkkinoilla. Ihmisillä on huolta
työpaikasta, on paljon irtisanomisia, ja se luo tietysti turvattomuutta.
Meillä on parhaillaan käynnissä kemianteollisuudessa
ylempien toimihenkilöiden työtaistelu, ja onneksi
yliopistopuolella työriita kyettiin välttämään.
Olisi siis ollut syytä viime vuoden puolella saada laaja
tuloratkaisu. Tiedämme, että se ei ole onnistunut.
Mutta kysyn nyt pääministeriltä:
Kun olette siis ollut tänään ilmeisesti
ensimmäistä kertaa yhteydessä keskusjärjestöihin
tämän vaikean satama-alan tilanteen takia, oletteko
kysynyt heiltä, voiko hallitus tehdä jotain palkansaajien
muutosturvan parantamiseksi? Onko joitain semmoisia toiveita heidän
suunnallaan, joissa hallitus voisi toimia kiistan ratkaisun hyväksi?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Olin kyllä yhteydessä aivan
tuoreeltaan, välittömästi, silloin kun
tämä kiista alkoi, (Ed. Zyskowicz: Siitä ei
ole raportoitu Heinäluomalle!) myös keskusjärjestöjen
osalla. Niin kuin sanoin, keskusjärjestöt on kytketty
tähän ratkaisun hakemiseen heti alkuvaiheesta,
ja se on tapahtunut myös heidän omasta tahdostaan.
Me emme nyt hae tähän yksittäiseen
kiistaan hallituksen tasolla ratkaisua, vaan se pitää löytää siellä neuvottelupöydässä.
Pitää luottaa nyt siihen, että järjestöjen
ja keskusjärjestöjen sovittelijoiden kesken löytyy
se tapa edetä. Mikäli siellä jotain sellaista
ilmenisi, jossa valtiota tarvitaan, niin me kyllä vastaamme
heti.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Jokin aika sitten rajamiesten kohdalla haluttiin
lakko-oikeutta rajoittaa Helsingissä järjestettyjen
pituushyppykisojen vuoksi, hoitajien työtaistelun uhatessa
säädettiin eduskunnassa pikapikaa lakonmurtolaki,
ja nyt yritetään ahtaajien laillinen työtaistelu
murtaa ulkomaalaisella rikkurityövoimalla.
Mikä on hallituksen ministereitten kanta siihen, mikä on
avainryhmä työmarkkinoilla, sellainen ryhmä,
jonka perustuslaillisia oikeuksia voidaan rajoittaa? Jos teillä kerran
on sellaisia haluja ja pyrkimyksiä, että te
haluatte näitä oikeuksia rajoittaa, eikö olisi
reilua kertoa, mikä on kulloinkin se avainryhmä,
jolta nämä oikeudet viedään?
Tässähän lopputulema on se, että kun
tarpeeksi monta avainryhmää nimetään,
niin enää jäävät jäljelle
vain ne työntekijäryhmät, joiden lakko
ei enää mitään vaikutakaan.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Palaan vielä edelliseen kysymykseen. Välittömästi
silloin, kun tämä kiista alkoi, kävin itse
asiantuntijoiden kanssa lävitse sen kysymyksen, onko tässä kiistassa
sellaista ratkaisua, joka vaatisi mahdollisesti työttömyysturvalainsäädännön
tai eläkelainsäädännön
puolella sellaisia vaikutuksia, jotka vaatisivat myös sitten
valtiovallan edustajat mukaan. Vastaus oli yksiselitteisesti: ei
ole. Myös Akt:n vaatimukset on mitoitettu sillä tavalla,
että se ei vaadi niin sanotusti kolmikantaista valmistelua
tai valtion mukaanottoa.
Tämä eduskunta muistaa hyvin Tehyn lakon alla
tehdyn lainsäädännön, ja sen
kohdalla katsottiin, että voidaan mennä lainsäädäntötoimenpiteisiin,
koska ihmisen hengen tai terveyden turvaaminen, oikeus terveyteen,
on perusoikeutena vahvempi kuin järjestäytymisen
vapaus. Myös perustuslakivaliokunta yhtyi tähän.
Se loi sen juridisen pohjan, että haluttiin suojella ihmisten henkeä ja
terveyttä. Siihen oli mahdollisuus, ja se laki myös
läpäisi tämän. Sen sijaan taloudellisia vahinkoja
ei katsota sellaisiksi, että ne antaisivat mahdollisuuden
puuttua järjestäytymisvapauteen.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta tuntuu, että koko suomalainen
yhteiskunta on huolissaan tästä yhteiskunnan tilasta,
jossa tällainen 3 000 ihmisen aiheuttama tilanne
on ratkaisematon. Tämä on todella huolestuttavaa
sen takia, että se kertoo yhteiskunnan tilasta ja kyvyttömyydestä puuttua
tällaisiin ongelmiin. Minusta hallituksen aikanaan valitsema
linja irrottautua työmarkkinapolitiikasta on varmasti sellainen
asia, jota pitää uudelleen harkita. Jos hallituksen
taholta tässäkin yhteydessä ilmoitetaan,
että he eivät halua millään
tavalla tähän puuttua, niin se kertoo edesvastuuttomuudesta, jota
tällainen politiikka hallituksen kautta on edustanut. Tiedän
kuusankoskelaisena, mitä inhimillistä hätää irtisanominen
ja siitä johtuva taloustilanne aiheuttaa ihmisille, perheille
jne., kun muutosturvaa ei ole: inhimillistä hätää ja
monta muuta tekijää.
Ettekö, pääministeri, voi nyt nöyrtyä tässä asiassa
ja palata päiväjärjestykseen ja ryhtyä työmarkkinajärjestöjen
kanssa ratkaisemaan tätä asiaa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Juuri tässä olen kertonut
sen, kuinka paljon tässä tehdään
työtä tämän merkeissä.
Täällä joka toinen puheenvuoro varoittaa
siitä, että älkää vain
puuttuko millään tapaa järjestäytymisvapauteen
tai muuhun, eli toivotaan, että valtio ei puuttuisi tällaiseen. Äsken
myös kuvasin sen, että jos tämä olisi
ollut tämmöinen tyypillinen kolmikantajuttu, jossa
tarvitaan myös oikeasti valtiota mukaan ratkaisun tekemiseen — sellainen
tämä ei ole, mutta jos tämä olisi
ollut — niin siitä olisi tietysti seurannut seuraava
kysymys: Pitäisikö tällaisia yleisiä asioita
ratkoa 3 000 työntekijän kohdalla yleisesti?
Eikö se pitäisi tehdä keskusjärjestötasolla
koko työmarkkinakenttää koskien? Oma
vastaukseni on: kyllä, näin pitäisi tehdä.
Me valmistelemme kolmikannassa asioita, jotka kattavat aina koko
työelämän. Se on ollut se pitkä perinne,
joka myös tupojen aikana on ollut. Mutta tämän
kysymyksen kohdalla ei sellaisia lainsäädäntövaatimuksia
ole, joissa muutettaisiin lakia, vaikka nämä Akt:n
vaatimukset menisivät lävitse.
Minusta jatkossakin työelämää pitää kehittää kolmikannassa,
ja silloin hallituksen neuvottelukumppanina ovat keskusjärjestöt,
ja siinä järjestetään se kolmikantayhteistyö.
Nyt yritetään näiden keskusjärjestöjen
kanssa (Puhemies: Nyt minuutti on umpeutunut!) yhdessä auttaa
ratkaisun hakemista tähän kiistaan.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ahtaajat haluavat ehkäistä tilapäisellä työvoimalla
keinottelun satamissa ja ahtausalalla. He haluavat säilyttää työpaikkansa.
Lakon aiheuttamista seurauksista kantaa kyllä vastuun myös EK,
ja suuret metsä-, metalli- ja kemian alan yritykset käyttävät
määräysvaltaa Satamaoperaattoreissa eli
satamapuolen työnantajapuolella.
Oletteko vedonneet EK:hon ja suuriin työnantajiin,
että myös he kantavat vastuunsa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Nämä vetoamiset ovat olleet
kyllä hyvin tasapuolisia. Omissakin puheenvuoroissani olen aina
sanonut, että sekä vaatimusten että tarjousten
pitää olla tähän tilanteeseen
sopivia. Kummankin osapuolen pitää ottaa tämä tilanne
huomioon.
Huomaan, että mielellänne kävisitte
itse sisällöstä kiistaan ja hakisitte
eduskuntaa tai hallitusta erotuomariksi itse tähän
sisältöön liittyen. En usko, että se
auttaa tämän ratkaisun hakemista. Meistä jokaisella
on varmaan henkilökohtainen mielipide siitä, onko
12 kuukauden erorahavaatimus yhdelle sektorille oikeutettu vai ei,
mutta ei ole viisasta ottaa tällaiseen kysymykseen sisältökantaa.
Se ei ole eduskunnan eikä hallituksen tehtävä.