4) Hallituksen esitys eduskunnalle lasten myynnistä,
lapsiprostituutiosta ja lapsipornografiasta tehdyn lapsen oikeuksia
koskevan yleissopimuksen valinnaisen pöytäkirjan
hyväksymisestä ja laiksi pöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
jatkui
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Silloin kun puhutaan kansainvälisestä sopimuksesta,
joka koskee lapsiin kohdistuvia rikoksia ja niitten ehkäisyä,
ollaan erittäin tärkeän asian äärellä.
Tässä kohti, kun perjantaina asian käsittely keskeytyi,
haluaisin nostaa esille yhden asian, joka kiinnittää huomiota,
ja se on se, että kun näitä kansainvälisiä sopimuksia
Suomikin on allekirjoittanut — tämän
kyseessä olevan sopimuksen vuonna 2000 ja sitten myös
nyt täällä prosessissa olevan Euroopan
neuvoston sopimuksen, joka myös liittyy samaan aihealueeseen,
vuonna 2005 — niin ihmettelen hieman sitä, miksi
nämä kansainväliset sopimukset tulevat
näin myöhään, tämäkin
vasta 12 vuotta allekirjoituksen jälkeen, tänne
eduskuntaan ratifioitavaksi.
Ymmärrän toki sen, että samaan aikaan,
kun näitä sopimuksia allekirjoitetaan, halutaan
tietenkin lainsäädäntöä saattaa
ajan tasalle ja sopimuksen mukaiseksi ja toisaalta tehdä myös
ehkä lainsäädäntöön
kokonaisuudistuksia, jotka koskevat tätä aihealuetta,
mutta näkisin, että Suomen kansainvälisen
maineenkin kannalta olisi hyvä, että voisimme
aika ripeästi tämäntyyppiset sopimukset
allekirjoittaa. Ja kun perjantaina myös keskusteltiin tästä aihepiiristä ja
edustaja Pekosen tekemästä toimenpidealoitteesta
koskien sitä, että lapsen myyminen ja lapsen antaminen
eteenpäin korvausta vastaan tehtäisiin rikolliseksi
teoksi, niin uskon, että tätä kannatetaan hyvin
laajasti, ja odotankin, että hallitus ryhtyisi toimenpiteisiin
tämän asian suhteen.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan järkyttäviä asioita
on viime päivinäkin saatu lukea lehdistä siitä,
miten aikuiset miehet netin kautta saalistavat alaikäisiä tyttöjä ja käyttävät
heitä seksuaalisesti hyväkseen. Tutkittavana näkyy
olevan juttu, jossa jopa kymmentä miestä epäillään
näin toteutetuista törkeistä rikoksista.
Olemmeko me tehneet kaiken, minkä voimme, estääksemme
tällaista toimintaa ja rangaistaksemme asianmukaisesti
siitä? Totta kai aina voidaan vaatia kovempia rangaistuksia,
ja ne saattavat näissä lapsiin kohdistuvissa seksuaalirikoksissakin
olla paikallaan.
Mutta toinen puoli on poliisin toimintavaltuudet. Onko poliisilla
käytössään kaikki ne mahdollisuudet,
mitä oikeusvaltiossa voi olla, jotta tällaisten
lapsiin kohdistuvien rikosten ennaltaehkäiseminen ja selvittäminen
olisi mahdollista? Tiedän, että kun puhun poliisin
toimintavaltuuksien parantamisen puolesta, niin usein huudellaan,
että ajan jotain poliisivaltiota tai isoveli valvoo -valtiota,
mutta siitä ei ole kyse, vaan siitä, että Suomessakin
poliisille pitää antaa kaikki ne toimintavaltuudet,
mitä oikeusvaltiossa voidaan antaa rikosten ennaltaehkäisemiseksi
ja rikollisten kiinni saamiseksi.
Tällä hetkellä ajattelen poliisin
peitetoimintaa verkossa. Sikäli kuin olen oikein tulkinnut,
niin Suomessa... — Anteeksi, tulen pönttöön.
(Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle)
Herra puhemies! Sikäli kuin olen oikein tulkinnut,
niin Suomessa poliisilla ei ole mahdollisuutta sellaiseen peitetoimintaan,
että poliisi nettiin laittautuisi väärällä persoonallisuudella,
tekeytyisi vaikka nuoreksi tytöksi ja tätä kautta pystyisi
paljastamaan ja saamaan kiinni sellaisia henkilöitä,
jotka rikollisessa tarkoituksessa ja pyrkien käyttämään
nuoria tyttöjä seksuaalisesti hyväksi
saalistavat verkossa. Suomessa siis poliisi ei voi näin
toimia. Miksi ei voi? Olen lehdistä havainnut, että esimerkiksi
Hollannissa näin voi toimia.
Olemmeko me huolissamme näitten rikollisten oikeusturvasta?
Onko meidän mielestämme väärin,
että joku pedofiilirikollinen hairahtuu poliisille tekemään
näitä seksuaalisia ehdotuksia ja sitä kautta
jää kiinni toiminnastaan? Sekö meitä huolestuttaa,
näiden konnien oikeusturva? Vai olemmeko me enemmän
huolissamme näiden alaikäisten tyttöjen
ja poikienkin oikeusturvasta? Ja jos me olemme enemmän
huolissamme heidän oikeusturvastaan ja siitä,
että he eivät joutuisi tällaisten iljettävien
ja ehkä koko elämän ajaksi heitä traumatisoivien
rikosten uhreiksi, niin silloin meidän pitäisi
antaa poliisille kaikki ne toimintaedellytykset, joita voidaan ajatella
annettavan.
Herra puhemies! Jos oikeusministeri on paikalla — ei
näytä olevan — niin kysyisin häneltä — tai
sitten kysyn, jos joku muu tietää — miksi Suomessa
poliisille ei ole annettu oikeutta sellaiseen peitetoimintaan, että poliisi
voisi netissä toimia tällä tavoin kuvaamallani
tavalla näiden rikollisten kiinni saamiseksi ja heidän,
pahempien rikollisten, aikeittensa ehkäisemiseksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Edustaja Sasi varmaankin tietäisi, mutta hän
ei näytä olevan paikalla, joten, edustaja Pelkonen,
olkaa hyvä!
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Helsinkiin hylätyn romanialaislapsen
tapauksen myötä kävi ilmi, ettei lapsen
myymistä luokitella tällä hetkellä maassamme
rikolliseksi toiminnaksi, ja jo maalaisjärki kertoo joka
ikiselle meistä, ettei kenenkään ihmisen,
varsinkaan pienen lapsen, myyntiä eteenpäin tule
sallia missään olosuhteissa.
Edustaja Pekonen on jättänyt eduskunnalle tärkeän
toimenpidealoitteen lain muuttamiseksi niin, että lapsen
myyminen ylipäätään ilman sen kummempaa
hyväksikäytön tarkoitusta tehtäisiin
rikolliseksi toiminnaksi, ja tämä toimenpidealoite
on enemmän kuin kannatettava. Myöskin lakivaliokunnan
puheenjohtaja, edustaja Holmlund toi perjantaina esittelypuheenvuorossaan
esille tarpeen lainkohtien tarkemmasta selvittämisestä ja
muuttamisesta. Lainsäädännössämme
oleva aukko tulee korjata mitä pikimmiten ja saattaa ihmiskauppaa
koskeva lainsäädäntömme ajan
tasalle.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Asiaa käsiteltiin täällä salissa
jo perjantaina. Niin kuin tässä edellä on
todettu, ihmiskaupparikoksen tunnusmerkit täyttyvät
vasta, jos lapsen myymisellä on tarkoitus saattaa hänet
seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi,
pakkotyöhön tai muihin ihmisarvoa loukkaaviin
olosuhteisiin taikka jos kyseessä on elimen tai kudoksen
poistaminen taloudellisessa hyötytarkoituksessa. Toivon,
että edustaja Tolvasen tekemä kirjallinen kysymys
sekä oma kirjallinen kysymykseni ja toimenpidealoitteeni
johtavat lain muuttamiseen niin, että lapsen myymisestä tulee
kriminalisoitua myös Suomessa.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Poliisin resurssien vähentäminen
on omiaan edesauttamaan sitä, että kaikenlainen
nyt kyseessä olevan asian ennaltaehkäisy tai siihen
puuttuminen tulee vaikeutumaan entisestään. Se
tulee kaiken lisäksi varmasti myös lisäämään
näitä rikoksia.
Kerron tästä yhden esimerkin, joka sattui
juuri eilen, kun kävin lähikaupassa. Kassa kertoi, että sinne
oli tullut seurue, jossa oli noin 10—13-vuotias tyttö — tyttö oli
ilmiselvästi humalassa, ja hänellä oli
kädessään likööripullo — ja
kolme aikuista miestä, ja he ostivat kaikki matkalaukulliset
keskikaljaa sieltä matkaan ja poistuivat siitä ja
menivät naapuritalon ovesta sisään, mistä tämä myyjä näki,
minne he menivät. Hän soitti poliisille, että nyt
olisi varmasti syytä puuttua asiaan, että hän
epäilee vahvasti tässä tällaista
lapsen hyväksikäyttöä, mikä tapahtuu
näiden ovien takana. Kolmeen tuntiin ei poliisipartio ennättänyt paikalle.
Eli jos me teemme täällä päätöksiä näistä asioista,
meidän täytyy antaa myöskin resurssit
näiden asioitten valvomiselle ja näitten asioiden
oikeuteen saattamiselle.
Sitten tästä lasten myynnistä. Siinähän
tosiaan silloin, kun puhutaan ihmiskaupasta — täytyy
muistaa, että Suomi ei ole ratifioinut ihmiskauppapykälääkään — ihmiskaupassa
tarvitaan se, että toinen ihminen laitetaan alistettuun
asemaan. Mutta siitä huolimatta lapsen myyminen siten,
että lapsesta saadaan rahaa, on varmasti syytä kriminalisoida,
koska meillä on olemassa ihan laillisiakin kanavia, mitä kautta
lapsia voidaan antaa adoptioon tai lapsia voidaan antaa kasvatettavaksi
ja turvata sillä tavalla lapselle turvallinen elämä.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Jo perjantaina aloitetussa keskustelussa edustaja Pekonen
toi esille erittäin tärkeän esimerkin epäilystä,
että romanialaisäiti olisi tarkoituksella jättänyt
lapsensa Suomeen ja yrittänyt myydä lapsensa mahdollisesti
Viroon. Edustaja Pekonen kertoi jättäneensä asiasta
toimenpidealoitteen, ja tuen edustaja Pekosen esittämän
asiakohdan kirjaamista lakiin, jotta lapsen myyminen luokiteltaisiin
rangaistavaksi ihmiskaupaksi.
Useasti lainsäädännöllisissä toimissa
yllättyy, millaisia puutteita olemassa olevasta lainsäädännöstä löytyy.
On hieman vaikeahkoa ymmärtää, ettei
lapsen myyminen ole ollut vuoteen 2012 mennessä tunnistettavissa
oleva rikosnimike. Asia edellyttää siten pikaista
lainsäädännöllistä korjausta
ja tämä pöytäkirjasisältö hyväksymistä.
Hallituksen esitys lasten myynnistä, prostituutiosta
ja lapsipornografiasta tehdyn lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen
valinnaisen pöytäkirjan hyväksymisestä ja
laiksi pöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
on erittäin tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen. Näin
totesimme myös lakivaliokunnassa useita asiantuntijoita
kuultuamme. Pöytäkirja velvoittaa sopimusvaltioita
kieltämään ja kriminalisoimaan lasten
myynnin sekä hyväksikäytön prostituutiossa
ja pornografiassa. Erittäin tärkeää on,
että pöytäkirja sisältää määräyksiä lapsiuhrien
oikeuksien ja etujen huomioinnista rikosoikeudenkäynnin
aikana. Huomioitavaa on, että pöytäkirjan
hyväksyminen edellyttää epäasiallisen
adoptiosuostumuksen hankkimisen säätämistä rangaistavaksi.
Suomi on tämän kriminalisointivelvoitteen osalta
jo hyvissä asemissa juuri toteutetun adoptiolainsäädännön uudistuksen
osalta. Tämä astuu voimaan jo kuluvan vuoden heinäkuussa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä käsiteltävä asiahan
koskee lasten oikeuksia koskevan yleissopimuksen valinnaisen pöytäkirjan
hyväksymistä, ja nyt, koska tämä aihe
tämän varjolla rönsyilee näin
paljon kokeneempienkin kansanedustajien johdosta, minä jatkan tästä samasta
aiheesta.
Haluaisin esittää asian Ben Zyskowiczille, joka
piti juuri tuossa alussa erinomaisen puheen, jossa hän
sanoi, että meidän pitää antaa
kaikki välineet poliisille rikollisten kiinni saamiseksi. Nyt,
kun näin puhuu hallituspuolueen johtava poliitikko, näin
uskon, heitän teille yhden tämmöisen
käytännön keinon, jolla voitte vähentää lasten
turvattomuutta. Olen tällä viikolla tehnyt ministereille
kysymyksen — en tiedä, keneltä ministeriltä vastaus
tulee — turvanapin saamiseksi internetiin keskustelupalstoille,
josta lapset saavat suoran yhteyden poliisiin. Tällainen
turvanappikäytäntö on olemassa muun muassa
Isossa-Britanniassa, ja siellä on hyviä tuloksia
siitä: sieltä on saatu 1 100 pidätystä,
jotka ovat johtaneet 260 seksuaalirikollisen verkoston tuhoutumiseen.
Tämä hyvin yksinkertainen asia vaatisi ehkä lainsäädäntöä,
jos millään muulla keinolla ei saada näitä sosiaalisia
foorumeita ottamaan tämmöisiä suoria
yhteyksiä poliisiin, jolloin voidaan ilmiantaa heti tämmöiset
epäilyt. Tämä toki vaatii silloin poliisille
lisää voimavaroja, myös ehkä jonkun
verran lainsäädännön muutosta,
jotta he pystyvät toimimaan ja puuttumaan asiaan välittömästi.
Ei tämä aina rahasta kiinni ole, vaan tahdosta tämä on
kiinni. Toivoisin kovasti, että, Ben, ottaisit tämän
teidän ryhmässänne esille, ja lukekaa
se ministerille esittämäni kysymys. Tämmöisillä pienillä teoilla
lähdetään suojelemaan Suomen lapsia kaikilta
nettisaalistajilta.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Ben Zyskowicz kysyi oikein
ja hyvin, olemmeko tehneet kaikkemme ja voitavamme lasten seksuaalisen
hyväksikäytön estämisessä. Mielestäni
emme.
Lakialoite lasten ja nuorten kanssa vapaaehtoistyötä tekevien
velvollisuudesta toimittaa rikosrekisteriote työsuhteen
alkaessa olisi yksi liike, joka olisi otettava käsittelyyn.
Esteenä ei voida pitää sitä,
että rikosrekisteriotteen lisääntynyt tilaaminen
työllistäisi sen kirjoittajia, ei myöskään
pelkoa siitä, että se tyrehdyttäisi vapaaehtoistyön.
Olen ymmärtänyt, että rikosrekisteriotteen
tarkastamista sähköisesti on myös nostettu esiin,
ja sitä pitäisi nostaa vieläkin enemmän. Ehkä asia
on myös kehitteillä jossakin. Kun se saadaan toimimaan — mikä olisi
erittäin toivottavaa, mutta taitaa kuitenkin olla vielä vaikeaa — helpottaisi
se työnantajia työntekijöiden taustojen
selvittämisessä. Se olisi äärettömän
tärkeää. Se olisi myös helppoa,
ja tällä tavalla voisimme vaikuttaa siihen, että yhä useampi
lapsi ja nuori säästyisi seksuaaliselta hyväksikäytöltä.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan tätä yleissopimusta,
jota tässä on esitelty, ja lämpimästi
myös edustaja Pekosen esityksiä ja kirjallista
kysymystä aiheesta. Itsekin olen samansisältöisen
tehnyt.
Mutta edustaja Zyskowicz piti loistavan puheenvuoron tuossa,
ja siihen tarkennuksena sanoisin, että tämmöinen
peitetoiminta on poliisilla mahdollista toki ihan oikeassa maailmassa
ja myös virtuaalimaailmassa eli netissä, mutta
se vaatii kyllä sitten, että on joku vakava rikosepäily
jo olemassa. Sen lisäksi pitää poliisin
olla hyvin varovainen, ettei yllytä ketään,
esimerkiksi pedofiilia, siellä rikokseen, vaan se poliisin
oleskelu siellä on hyvin passiivista ja todella vaatii vakavan
rikosepäilyn. Siinä on lainsäädännössä varmaan
tarkentamista.
Ennen kaikkea ennalta estävät toimet ovat
niitä, joilla näitä lapsiin kohdistuvia
rikoksia estetään, ja siinä erilaiset
järjestöt ovat tehneet loistavan työn.
Sen lisäksi rangaistuksien koventaminen, kun niihin yhdistetään
hoito, on tehokas keino sekä myös vangin vapautuessa
vaarallisuusarvio. Näillä pystymme paljon vähentämään
sen riskiä, että lapset eli pojat ja tytöt — nykyisin
siis myös pojat ovat hyvin paljon seksuaalisen hyväksikäytön
uhreina — joutuvat uhreiksi. Ja vielä sitten äärikeinona,
jos joku rikollinen toistuvasti käyttää lapsia
seksuaalisesti hyväkseen eikä vankeusrangaistuksesta
ja hoidoista huolimatta parane vaan jatkaa tekojaan, niin kyllä edelleen peräänkuulutan
kemiallisen kastraation tekemistä ja nimenomaan pakolla,
ei vapaaehtoisesti. Se on se viimeinen keino, jolla lapsia pystytään
suojelemaan.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Zyskowicz piti erinomaisen
puheen, jossa hän kantoi huolta poliisin toimintaedellytyksistä.
Kuten edustaja Zyskowicz hyvin tietää, esitutkintaan
vaikuttavat myös tietysti poliisin rahalliset resurssit,
ja kun edustaja Zyskowicz on johtavan hallituspuolueen erittäin
merkittävä ja vaikuttava poliitikko, niin minä toivon, että hän
ottaa ja vie viestiä budjettiriiheen, että siellä huolehdittaisiin
myös näistä poliisin toimintaedellytyksistä elikkä rahallisista
resursseista. Jos ja kun saadaan hyvä ja erinomainen laki voimaan,
niin täytyyhän meillä myöskin
olla resursseja valvoa tämän lain kirjaimen ja
hengen noudattamista.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä me elämme aikamoisessa
maailmassa kaiken kaikkiaan, kun tällaisia lakeja pitää ruveta
säätämään. Siitä tulevaisuudesta
ei missään nimessä pidä säästää millään
tavalla, ja kun nämä lapset joutuvat lapsiprostituution
kohteeksi tai mihin tahansa, mitä tässä lakiesityksessä on
mainittu, niin kyllähän siitä jää näille
lapsille elinikäiset traumat. Se ei saa olla meille resurssikysymys,
ja minun mielestäni tämä ei välttämättä ihan
resurssikysymys olekaan, vaan kyllä tämä on
yhteiskunnassa moraalikysymys kaiken kaikkiaan. Niin kuin sanoin,
me elämme aikamoisessa maailmassa, kun lapsia myydään
ja Suomessa, sivistysvaltiossa, pitää säätää lakeja
siitä, että lapsia ei saa myydä.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Ilmi tulleet pedofiliatapaukset ovat erittäin
tuomittavia. Mutta edustaja Zyskowiczin puheesta jäin hieman
hämmästelemään sitä,
että kun kokoomus on ollut hallituksessa jo vuosikausia
ja ongelma on kuitenkin ollut jo tiedossa aiemminkin, niin miksi
ette ole jo aiemmin puuttunut tähän vakavaan ongelmaan.
Eli miksi? Ja koettakaa nyt ainakin tällä kertaa
toimia sen puolesta, että tämä menee
läpi.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valitettavasti meillä on rikoslainsäädännössä ja
poliisien toimintavaltuuksissa edelleen tänäkin
päivänä ja tulevaisuudessakin monenlaisia
ongelmia, joita pitää pyrkiä korjaamaan,
esimerkiksi tämä törkeiden rikosten valmistelun
kriminalisointi. Se nostettiin esiin muistaakseni tässä salissa
noin neljä vuotta sitten, ja nyt tämän
päivän lehdestä saatoimme lukea, että työryhmä jättää lähiaikoina
mietintönsä, eli kovin ovat hitaita nämä korjaukset.
Myös näissä poliisien toimintavaltuuksissa,
jotka liittyvät peitetoimintaan, on näitä rajankäyntiongelmia
ja niiden selventämistarpeita nähty useasti aikaisemmin,
mutta valitettavasti kovin hitaasti näitä asioita
korjataan.
Tässä esille nostamassani asiassa on ilmeisesti
kyse juuri siitä, että lakia pitäisi
siten selventää, että tällainen
poliisin peitetoiminta ennalta ehkäisevässä tarkoituksessa
olisi mahdollista.
Mikael Jungner /sd:
Arvoisa puhemies! Ilokseni huomaan, että Ben Zyskowiczin
kanssa meitä yhdistää paitsi yhteinen
näkemys itäisen naapurimme historiasta myös
tämä pedofiliavastaisuus. Tämähän
on ehdottomasti vastenmielisintä ja myös yksittäisten
ihmisten kannalta tuhoisinta rikollista toimintaa, johon on syytä ottaa tiukka
ote. Yhteiskunta on kulkemassa siihen suuntaan, jossa verkossa tapahtuu
ja myös nuoret hyvinkin nuorena sinne menevät.
Ja tässä ympäristössä tämäntyyppisen
epäasiallisen toiminnan vaara on suuri.
Itsekin olen ollut mukana tällaisessa perusteellisessa
työssä, jossa on esimerkiksi kerrottu vinkkejä teini-ikäisten
vanhemmille, että pitäkää tietokoneet
olohuoneessa jne., jotta vanhemmat voivat seurata lastensa tekemisiä.
Mutta tämä Zyskowiczin konkreettinen ehdotus on äärimmäisen
kannatettava, nimittäin poliisin peitetoiminta — selkeä,
valtuutettu — on ennalta ehkäisevää.
Silloin pedofiilit tietävät siellä pyöries-sään,
että on riski, että siellä on tosiaan
poliisi. Tällä ennaltaehkäisyllä todennäköisesti
olisi mittava tätä asiaa hyvään
suuntaan vievä vaikutus.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa puhemies! Kannatan myöskin tätä yleissopimusta
ja sen saattamista ajan tasalle. Edustaja Pekosen toimenpidealoite
on ehdottomasti myöskin kannatettava.
Nämä poliisin resurssikysymykset nousevat elävästi
esiin, kun puhutaan näistä kovista rikosjutuista
ja rikostaustoista. Valeprofiilinhan poliisi pystyy tekemään
tuonne nettisivuille, mutta niin kuin edustaja Tolvanen totesi,
sen kanssa pitää kyllä olla äärimmäisen
varovainen. Ennalta ehkäisevä työ on
nykyisillä resursseilla poliisilla aika köykäistä,
yksinkertaisesti resurssit eivät siihen riitä.
Kun tuossa työn puolesta on joskus joutunut katsomaan
noita pedofiilien kuva-arkistoja, niin siinä kyllä vanha äijäkin
hyytyy. Se on kovaa tarinaa, ja toivottavasti siihen saadaan parannusta monessa
mielessä.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! On erinomaisen hyvä, että täällä on
nostettu esiin poliisien toimintavaltuudet ja määrärahat.
Kun ajatellaan tätä kansainvälistä sopimusta,
niin mehän tiedämme, että eihän
tämän ratifioiminen sinänsä estä tätä rikollisuutta
eikä ehkäise, vaan me tarvitsemme riittävät
voimavarat poliiseille. Kysymys on toimintavaltuuksista mutta myös
osittain rahasta. Nyt vastikään saimmekin tämän Aaltomaan
työryhmän raportin, joka kertoo, että jos
poliisien lukumäärä aiotaan pitää nykyisellä tasolla,
tarvitaan 43 miljoonaa lisää rahaa, ja toivoisin,
että kun tämä asia on nyt tiedossa ja
tiedämme, kuinka vakavasta asiasta on kysymys, niin tulevassa
kehysriihessäkin otettaisiin tämä huomioon
ja turvattaisiin poliisien riittävä määrä Suomessa,
jotta näitä rikoksia voitaisiin tutkia ja saattaa
sitten oikeuden eteen näitä rikollisia.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Kiinnitin huomiota edustaja Tolvasen mainintaan
siitä, kun hän poliisina sanoo, että poliisi
ei voi puuttua rikokseen muuten kuin vakavan rikosepäilyn olemassa
olemisen jälkeen tehdä tätä peitetoimintaa.
Sitä varmaan tarkoitit.
Tuli mieleen, että jos poliisi kerran ei voi tätä peitetoimintaa
nykyisen lainsäädännön kautta nytten
tehdä, niin onko mahdollista, tietääkö Tolvanen
vastausta siihen, että jos esimerkiksi toimittajat osallistuisivat
tähän nettipedofiilien kiinni saamiseen omalla
peitetoiminnallaan siten, että ovat lapsen profiililla
netissä, ja kun heihin otetaan yhteyttä ja he
menevät sovitulle tapaamiselleen ja mikäli siellä kaikki
aineisto sitten löytyy netistä, edeltä käydyt
keskustelut ja sitten sen tapaamisen yhteydessä, niin sitten
poliisi suorittaisi samanaikaisesti siellä pidätyksen?
Onko tämä nykyisen lainsäädännön
ollessa mahdollista? Tästähän oli hyvä ohjelmasarja
aikanaan televisiossakin, jos muistatte, Predator. Amerikassahan
tätä harrastivat kovastikin, ja siellä saatiin
paljon kiinni näitä rikollisia. Miten nykyinen
lainsäädäntö? Olisi kiva tietää,
onnistuisiko tämmöinen.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Toimintaympäristö muuttuu
ja rikolliset muuttuvat siinä mukana, ja kaikki se kysyy
lisää resursseja myös poliiseilta. Hallitusohjelmaan
kirjattiin viime vuoden kesäkuussa, että poliisien
määrä vakiinnutetaan silloiselle tasolle,
joka tarkoittaa 7 700:aa poliisia.
Poliisiylijohtaja Mikko Paateron mukaan ja myös tämän
viime viikolla tulleen selvityksen mukaan 2015 meillä on
mahdollisesti enää 7 000 poliisia. Kyllä se
tarkoittaa sitä, että edellytykset, mahdollisuudet
nykyisen toiminnan ylläpitämiseen ja kasvavien
uusien rikollisten toimintamuotojen, kuten nettirikollisuuden ja
tämän tyyppisen toiminnan, estämiseen
heikkenevät. Oma toivomukseni on, että Suomen
ja suomalaisten sisäinen turvallisuus, kansan sisäinen
turvallisuus, huomioidaan tulevassa kehysriihessä. Olen
jättänyt asiaa koskevan kirjallisen kysymyksen
vauhdittaakseni asian käsittelyä.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen kylläkin ollut täällä vasta
vähän alle vuoden, mutta täytyy sanoa,
että kyllä edellinen hallitus on tehnyt toimia
muun muassa tämmöisten seksuaalirikosten rangaistusten
kiristämiseksi sekä myös antanut mahdollisuuden
erilaisiin pakkokeinoihin. Turha syyttää ihan
siitä, että täällä mitään
ei olisi tehty, mutta ikävä kyllä maailma
muuttuu ja toimintaympäristö muuttuu niin nopealla
tahdilla, että lainsäädäntö laahaa jäljessä,
ja siinä on kehitettävää.
Peitetoimintaa pystyy todella verkossa tekemään
poliisi vakavissa rikosepäilyissä. Itse kukin
siviilinähän meistä voi tehdä sitä ihan
niin paljon kuin lystää ja provosoida ihmisiä tekemään
ehdotuksia, mutta poliisi ei voi yllyttää ketään
rikokseen. Siinä tulee vaan näyttöongelmia, ja
jos vaikka edustaja Niikko tai joku toimittaja sieltä paljastaa
joitain seksuaalirikollisia, niin se pitää myös
todistaa. Kyllä minä jättäisin
mieluummin ammattilaisille tämän todistelun kuin siviileille.
Siinä on monta oikeusturvanäkökohtaa.
Mitä tulee rikosten paljastamiseen, niin se on todella
vaativaa ja ammattilaisten työtä. Muistan vanhasta
elämästäni, kun perustettiin poliisiin tämmöinen
niin sanottu paljastava ryhmä paljastamaan netissä seksuaalirikollisia.
Se teki loistavaa työtä. Siihen kuului noin puolenkymmentä ihmistä,
mutta valitettavasti nyt tietojen mukaan siitä on jouduttu
vähentämään muutamia ihmisiä,
ja tulos ei voi olla silloin tietenkään yhtä hyvä.
Siispä kun täällä nyt poliisien
resursseista puhutaan, niin muistetaan, että siihen liittyy
paljon muutakin kuin kadulla partioiva maija. Siihen liittyy myös
rikostutkinta, jota nämä säästöt
tulevat koskemaan entistä kovemmin. Kun täällä tuntuu
olevan intoa korvamerkitä rahaa poliisille, niin kannattaisiko
nyt miettiä, että korvamerkitään
rahaa tämmöisten seksuaalirikosten ja väkivaltarikosten
ehkäisyyn?
Sanni Grahn-Laasonen /kok:
Arvoisa puhemies! Me elämme sellaisessa maailmassa,
jossa vanhemmille tulevat monesti yllätyksenä ne vaarat,
joita lapset ja nuoret kohtaavat, ja ylipäätänsä se
elämä, mitä nuoren ja lapsen elämään kuuluu.
Tämä yleissopimus on erittäin tarpeellinen
ja kannatettava, kuten myös sen selvittäminen, onko
meillä kansallisessa lainsäädännössä aukko
koskien lapsen myymistä, romanialaisäidin tapaus
huomioiden. Kiitos Pekoselle toimenpidealoitteesta!
Kysyin tätä asiaa tänään
vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet’lta,
joka kertoi, ettei ollut tällaiseen lainsäädäntöepäkohtaan
törmännyt tai sitä tutkinut. Hän
piti niin ikään kannatettavana, että asiaa
selvitetään, vaikka tällaisessa tapauksessa
ei välttämättä määritelmän
mukaisesta ihmiskaupasta olekaan kyse, koska siihen ei välttämättä liity
tällaista hyväksikäyttötarkoitusta.
Joka tapauksessa lapsen myyminen ei voi olla sallittua lainsäädännössä,
ja meidän on tehtävä töitä sen
eteen, ettei tämäntyyppinen kehitys missään
muodossa rantaudu Suomeen.
Maailma muuttuu niin nopeasti, että tarvitaan ihan
jatkuvaa keskustelua keinoista, joilla uudentyyppiseen rikollisuuteen
voidaan vastata lainsäädännöllä.
Olisi tärkeää, että poliisien
resurssileikkauksista huolimatta meillä olisi aikaa panostaa
netissä tapahtuvaan poliisityöhön, sillä siihen maailmaan,
jota tämän päivän lapset ja
nuoret elävät, netti kuuluu aivan luontevana osana.
Tämä peitetoiminta epäilemättä vaatisi
pelisäännöt, mutta väärinkäytösten
pelko ei voi olla syy olla mahdollistamatta sitä keinoa,
joka mahdollisesti pysäyttäisi netissä tapahtuvan
tai netistä alkunsa saavan lapsiin ja nuoriin kohdistuvan seksuaalirikoksen.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan lämpimästi
tätä yleissopimuksen valinnaisen pöytäkirjan
hyväksymistä. Kun tätä lakivaliokunnassa
käsiteltiin, niin sekä asiantuntijat että valiokunnan
jäsenet olivat ehdottomasti tämän kannalla.
Lapsiin kohdistuvia rikoksia tulee pyrkiä ehkäisemään
kaikin keinoin, ja rangaistusasteikkojakin ja niiden tiukentamista
tulee tutkia.
Täällä on käytetty erittäin
hyviä puheenvuoroja. Niistä vain haluaisin nostaa
esille edustaja Zyskowiczin puheenvuoron. Se oli todella hyvä, ja
toivon lämpimästi, että siinä esille
otettuja asioita selvitetään, voidaanko niitä viedä eteenpäin. Myöskin
edustaja Pekosen toimenpidealoite on erittäin kannatettava
ja eteenpäinvietävä. Yksi tärkeä asia,
mikä täällä on tullut esille
ja mitä itse haluaisin myöskin painottaa, on poliisin
ja poliisien resurssit, että niitä turvattaisiin
ja niitä pystyttäisiin käyttämään
myöskin näihin tärkeisiin asioihin.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sen verran täytyy todeta,
että ehkä aika pitkälle keskustelu on
mennyt tästä alkuperäisestä aiheesta
eli varsinaisen yleissopimuksen hyväksymisestä,
mutta samaan hengenvetoon täytyy todeta, että mielestäni
täällä on käyty erinomaista
keskustelua. Itse tässä lakivaliokunnan puheenjohtajana
olen pyrkinyt laittamaan korvan taakse paljon hyviä kommentteja,
joita voidaan sitten hyödyntää myös
lainsäädäntötyössä.
Mielestäni edustaja Pekosen aloite on erinomainen esimerkki
siitä, miten elävä elämä tuo meidän
eteemme tilanteita, joita ei ole lainsäädännöllä osattu
ennakoida etukäteen. Pidän hyvänä myös
sitä, että edustajat Pekonen ja Tolvanen ovat
tehneet myös kirjalliset kysymykset, joiden kautta saadaan
vastauksia siihen, onko tällä hetkellä asia
tiedostettu myös oikeusministeriössä ja
ollaanko tekemässä asialle toimenpiteitä. Uskon,
että myös tämä keskustelu, mitä salissa on
käyty, omalta osaltaan palvelee sitä tavoitetta.
Mielestäni pitää olla päivänselvää,
että lapsia ei voi eikä saa myydä. Tämän
pitää olla yksiselitteinen asia ihan riippumatta
siitä, mikä on tarkoitus. Lapsi on ihminen, ja
ihminen ei voi olla kaupan kohde.
Täällä on noussut useitakin kysymyksiä esille.
Edustaja Zyskowicz puhui paljon poliisin toimivaltuuksista, ja ehkä tähän
yhteyteen haluaisin huomauttaa, että viime hallituskaudella
tehtiin valtavan iso työ poliisi-, esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön
kokonaisuudistuksen läpiviemiseksi — myös
eduskunta teki siinä erinomaisen ja laajan työn — ja
tämä astuu voimaan 2014. On syytä kuitenkin
muistaa, että toimivaltuuksia pitää jatkuvasti
päivittää ja myös arvioida sitä,
ovatko ne riittäviä ja ajan tasalla. Internetmaailma
tuo meille paljon hyvää, mutta se tuo myös
paljon huolestuttavaa, ja internet on samalla myös rikollisten
toimintakenttä. On erittäin valitettavaa ja surullista,
että se on ennen kaikkea myös pedofiilien ja lasten
hyväksikäyttäjien temmellyskenttä.
Pidän ensiarvoisen tärkeänä sitä, että meillä on
riittävät resurssit ja riittävät
toimivaltuudet poliisilla suorittaa tätä tärkeää ja
arvokasta tehtävää, ja siksi on tärkeää,
että seuraamme hyvin tarkkaan, onko nykyinen lainsäädäntö ja
voimaan astuva lainsäädäntö riittävä tältä osin.
Edustaja Niikko puhui näppäimestä,
jolla voi suoraan saada yhteyden poliisiin. Viime kaudellahan käynnistettiin
niin sanottu poliisin nettivihje. Aika monet sivustot ovat ottaneet
sivuilleen tällaisen nettivihjenäppäimen,
jolta voi saada poliisiin yhteyden. Nyt jos en väärin
muista, niin se kuitenkaan ei ole kiireellisille asioille vaan pikemminkin
sellaisille, joita ehditään sitten käsitellä rauhassa.
Näiden ilmoituksien määrät,
mitä tulee, ovat varsin suuria, eli on tärkeää tietysti myös
se, että pystytään seulomaan sieltä sellaiset
kysymykset, jotka erityisesti vaativat seurantaa ja tarkempaa viitettä siitä,
liikkuuko netissä henkilöitä, jotka houkuttelevat
lapsia.
Kaiken kaikkiaan poliisin virtuaalipoliisitoimintaa on aika
paljon tehostettu ja lisätty viime kaudella, mutta itse
kannan myös erittäin suurta huolta siitä,
että nykyinen resurssitilanne turvaa aidosti sen, että myös
tulevaisuudessa poliisin tietotekniikkapuolen rikollisuuden tutkinta-
ja selvitystyö ja myös virtuaalipoliisitoiminta
voidaan ylläpitää. Tämä on
mielestäni iso huoli, ja toivon, että myös
eduskunta varsin yksituumaisesti tähän asiaan
kiinnittää huomiota.
Nettipoliisithan liikkuvat muun muassa IRC-Galleriassa, Facebookissa,
ja ne ovat niitä sivuja, missä tänä päivänä nuoret,
lapsetkin myös, ovat mukana. On tärkeätä,
että ollaan nimenomaan siellä, missä nuoria
ja lapsia liikkuu, kiinnitetään huomiota heidän
huoliinsa, myös muihinkin kuin pelkästään
näihin kaikkein rankimpiin eli lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön
ja houkutteluun liittyviin kysymyksiin.
Lämpimästi toivon, että voimme myös
täällä olla huolehtimassa siitä,
että resursointi on riittävää.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan,
että eduskunta hyväksyisi New Yorkissa vuonna
2000 tehdyn lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen pöytäkirjan.
Pöytäkirja velvoittaa sopimusvaltioita kieltämään
lasten myynnin sekä lasten hyväksikäytön
prostituutiossa ja pornografiassa. Lasten myynnillä tarkoitetaan
esimerkiksi liiketointa, jolla henkilö luovuttaa lapsen
toiselle henkilölle palkkiota tai muuta etuisuutta vastaan.
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolvanen otti tässä aikaisemmin
puheessaan esiin sen, että toistuvien pedofiilitekojen
kohdalta olisi mahdollisuus lainsäädäntöä muuttaa
siten, että hyväksyttäisiin myös
kemiallinen kastraatio, ja siitä olen hänen kanssaan
aivan samaa mieltä.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan myös tätä yleissopimuksen
hyväksymistä. Kun täällä on
laajennettu keskustelua, niin ehkä minun mielestäni
kaikkein kauhistuttavimmalta tuntuu, kun lapsi joutuu oman perheenjäsenensä tai
sukulaisensa uhriksi. Ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä olisi
myös se, että kouluissa tulisi käydä hyvin
laajaa keskustelua ja siellä myös olisi lapsilla ja
koululaisilla koulukuraattorit ja -psykologit, joidenka
apuun he voisivat turvautua. Tiedämme myös käytännössä,
että sellainen lapsi tai nuori, joka on kokenut tämän,
ei välttämättä selviä tästä elämästä milloinkaan,
ja toivon, että tosiaan näitä asteikkoja
rangaistuksissa kovennettaisiin. Myös ihmetyttää se,
että jossain päin Suomea esimerkiksi hovioikeudet
ovat laskeneet näitä tuomioita, mitä perusoikeuden
tuomioistuin on antanut. Mietityttää, miksi näin
on.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Voimme vaan kuvitella, miltä niistä lapsista
ja nuorista on tuntunut, jotka aikanaan ovat Suomessa olleet kunnantalon
pihalla ja joita isännät ovat sitten huutaneet
huutokaupassa huutolaislapsiksi, kuka halvimmalla ottaa. Ehkä jotkut
meistä ovat jopa keskustelleet tällaisten ihmisten
kanssa, jotka siellä ovat olleet. Ne ovat hyvin vaikuttavia keskusteluja
olleet. Yhteiskunta on kehittynyt paljon, ja onneksi on niistä ajoista
päästy eroon, mutta tämä ilmiö,
että lapsia myydään ja huonosti kohdellaan,
on edelleen keskuudessamme.
Lastensuojelun tarpeen kasvulla on yhteys laajemminkin yhteiskuntamme
nykytilaan. Se liittyy esimerkiksi avioeroihin ja perheiden pahoinvointiin.
Ajatelkaa, että lastensuojeluun käytetään
rahaa saman verran kuin koko lukiokoulutukseen Suomessa. Tämä on
vakava ilmiö kaiken kaikkiaan.
Tämä asia, mikä nyt on esillä,
on yksi karmeimpia ilmiöitä tässä koko
lastensuojelutarpeen kentässä, ja tämä hallituksen
esitys ja lakivaliokunnan mietintö on tietysti ilman muuta
hyväksyttävä ja hyväksyn ne.
Tässä yhteydessä kyllä on
tuotava esiin sekin, että kyllä meidän
poliisien resurssit on turvattava kaikilla toimintatasoilla. Siinä on
kysymys kansallisesta turvallisuudesta ja myös niistä asioista,
joita tämän asian yhteydessä täällä on
ansiokkaasti käsitelty.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minä voin vilpittömästi
olla onnellinen ja iloinen siitä hyvästä keskustelusta,
mitä tässä salissa on tämän
asian tiimoilta käyty, avaajana edustaja Zyskowicz erinomaisella
puheenvuorollansa.
Mutta tämä kuitenkin on hyvin vakava asia siinä mielessä,
että tässä ei parane lähteä hätiköimään
näitten lainsäädäntöjen
kanssa sillä tavalla yksioikoisesti. Asia sinänsä on
mitä kannatettavin, mutta jos me yksioikoisesti kategorisoimme lapsen
myymisen rikolliseksi teoksi, niin minulle tuli heti mieleen tämmöinen
ajatus kuin kohdunvuokraus, joka sinänsä on varmasti
ihan hyvä ja ymmärrettävä asia,
mutta hyvin äkkiä tulkiten se saattaa jopa mennä tämän
lain sisälle, ja se ei suinkaan varmasti ole tarkoitus.
Eli jatkossa pitää huolehtia myös tämmöisestä laillisesta
tavasta, en nyt sanoisi myydä lapsia, mutta huolehtia siitä,
että lapsella tulee olemaan jatkossakin rakastavat vanhemmat.
Mutta tässä on tullut esille myöskin
rangaistusten koventaminen. Meillähän joka tapauksessa
rikoslaissa on mahdollisuus hyvinkin laajaa skaalaa käyttää rangaistuksia
erilaisissa rikoksissa, mutta valitettavan usein tuomioistuimella
tahtoo olla se asteikon alapää enemmän
käytössä kuin yläpää.
Tietysti lainsäädäntöelimenä ei eduskunta
hirveästi voi kantaa ottaa näihin tuomioistuimien
päätöksiin, mutta jaan tässä nyt yleisen
oikeustajun ja kansalaisten huolen näistä rangaistuksista
ja niitten lievyydestä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Holmlund, lakivaliokunnan puheenjohtaja: kiitos
tästä tiedosta ja erinomaisesta puheesta siitä,
että seuraatte tilannetta. Mainitsit myös siitä, että poliisi
on tavoitettavissa netissä. Haluaisin vielä ihan
semmoisen tiedon antaa, kun esimerkiksi viime viikolla oli Aamulehdessä uutinen kymmenen
henkilön pidättämisestä lasten
hyväksikäyttötapauksessa. Siellä mainittiin
tämmöinen yhteisö kuin Kuvake.net, missä on
yli 130 000 lasta ja nuorta rekisteröityneenä,
ja se oli se pääkäyttöfoorumi.
Otin välittömästi yhteyttä tänne
omistajatahoon, ylläpitojohtoon, tämän
tapauksen jälkeen ja kysyin, kuinka innokkaita te olisitte
itse ottamaan käyttöön tämmöisen
turvanappisysteemin. Nytten vähän siteeraan heidän johdon
mainintaa tästä asiasta: "Meillä ei ole
mitään turvanappia vastaavaa vastaan. Tällaisesta on
joskus keskusteltu poliisin edustajan kanssa, mutta asia ei käsittääkseni
ole edennyt viranomaispuolella aiemmin."
Elikkä myös nämä sosiaaliset
foorumit haluavat nähtävästi tämmöistä turvanappia,
ainakin Kuvake.net halusi tämän viestin perusteella, mutta
tämä on varmaan tössännyt sitten
siihen, että poliisilla ei ole ollut resursseja sinne toiseen päähän
päivystämään ja ottamaan vastaan
niitä vinkkejä, koska se varmaan vaatisi sitten
jonkunnäköistä välitöntä seuraamista
ja puuttumista.
Toivoisin, että tämä otettaisiin
vakavasti siellä hallituspuolueitten jäsenten
keskuudessa ja nostaisitte asian siellä esille ja veisitte
tämän tämän hallituskauden aikana
läpi, niin että saataisiin tämmöisiä yksinkertaisia,
hyviä keinoja lasten ja nuorten avuksi. Heille ne ovat
ensiarvoisen tärkeitä. Niitä linkkejä ei
pidä piilottaa minnekään välilehtien
tai hakujen taakse, vaan niiden pitää tulla etusivuille
joka kerta näkyviin, kun he chattailevat tuolla nettimaailmassa.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa poliiseilla on todella liian vähäiset
mahdollisuudet selvittää lapsiin kohdistuneita
seksuaalirikoksia, joten poliisien resursseja on lisättävä.
Täällä on keskusteltu nyt niin yhtäläisesti
asiasta, että todennäköisesti saamme
tähän parannuksen myös lain muodossa.
Meidän täytyy myös muistaa, että näillä pedofiileilla
on kaikilla myös läheisiä ihmisiä,
joten kanssaihmisillä on vastuu: jos pääsee
selville, että on vakava epäilys lapsiin kohdistuvasta
rikkeestä, niin läheisillä ihmisillä on
myös velvollisuus siitä ilmoittaa eteenpäin.
Ja Ben Zyskowiczille kiitos erittäin hyvästä puheenvuorosta!
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun täällä on puhuttu
näistä rangaistusasteikoista ja ehkä rangaistusten
lievyydestäkin, niin haluaisin kuitenkin todeta, että luotan
kyllä suomalaiseen oikeusjärjestelmään,
että se toimii. Kun nämä ovat yksittäistapauksia,
niin on hyvä, että ei kovin tarkkaan kommentoida — ainakaan
itse en pysty lähtemään niitä kommentoimaan — mikä nyt
on oikea tuomio. Meillähän on tietty asteikko,
ja kun olen jutellut näitten asiantuntijoiden kanssa, niin
on tullut sellainen käsitys, että yksi ongelma
näissä on myös se, että kun
puhutaan rikosnimikkeestä "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö",
niin tämän nimikkeen alle mahtuu niin valtavan
suuri kirjo erilaisia tapauksia, jotka ovat eriasteisia vakavuusasteiltaan,
ja tämä voisi olla kanssa asia, jota pitäisi
ehkä tutkia, pitäisikö siellä lähteä tekemään
jotain muutoksia sen suhteen, jotta sitten lainsäätäjä pystyisi
myös ohjaamaan paremmin sitä rangaistuskäytäntöä ja
-asteikon käyttöä.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin kannatan tämän
hyvän yleissopimuksen hyväksymistä. Näihin
epäkohtiin varmasti voidaan puuttua vielä myöhemmin.
Lakivaliokunta käsitteli tätä asiaa
todellakin perusteellisesti ja kuuli tästä laajalti
asiantuntijoita. Lapsen myymistä ei kuitenkaan käsitelty tätä mietintöä tehtäessä.
Tämän mietinnön valmistuttua tuli vasta
ilmi tämä tapaus, jossa äiti oli yrittänyt
myydä lapsensa. Tämä tapaus ei kuitenkaan
johtanut rikostutkintaan, koska sopivaa rikosnimikettä ei
löytynyt. Jos tämä järkyttävä tapaus
olisi tullut ilmi vähän aikaisemmin, olisi lakivaliokunta
voinut käsitellä asiaa tätä mietintöä tehdessään.
Kiitän laajasta kannatuksesta täällä salissa
ja jään odottamaan oikeusministerin kantaa tähän asiaan.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pekonen tuossa vei oikeastaan sanat
suustani. Toteaisin vaan, että tässä lapsen
myymisessä tai pois antamisessa tosiaan poliisi teki esitutkinnan
ja koetti kaikin keinoin soveltaa sitä ihmiskauppapykälää siihen,
mutta se ei käynyt. Ja nyt julkisuudessa olleiden tietojen
mukaan voisin päätellä — en
tiedä, pitääkö paikkaansa — että käteen
jäänee ainoastaan rekisterimerkintärikos.
Se on jotenkin absurdia, että jos lapsen myy, antaa pois,
niin kyse on jostain rekisterimerkintärikoksesta — jos
tämä pitää paikkaansa.
Mutta edustaja Soukolalle sanoisin tästä kohdunvuokrausasiasta,
että meillä kyllä tuolla lakivaliokunnassa
oli tämä adoptiolainsäädäntö hyvin
laajassa käsittelyssä ja se laki tulee voimaan 1.7.,
joten siellä on kyllä nämä niin
sanotut lailliset adoptiot käsitelty hyvin laajasti.
Myös rikoslakiin tulee tiettyjä pykäliä,
jotka eivät kyllä sovellu tähän
lapsen myymiseen. Olen niitäkin katsonut noin niin kuin
jatkoa ajatellen, kävisivätkö ne, mutta
ne eivät valitettavasti käy. Pitää laajentaa
ihan liikaa sitä pykälää.
Tässä lainsäädännössä on
paljon kehitettävää. Tämä sopimus,
mitä nyt käsitellään, on oikein hyvä.
Ja on hienoa, että täältä löytyy
kannatusta muun muassa lainsäädännön
kehittämiselle. Otetaan yksi esimerkki: Tässä jos
tulisi nyt joku hätäpainike sinne nettiin, mistä voisi
painaa, että nyt tarvitaan poliisin apua, että täällä on
joku seksuaalirikollinen liikkeessä, niin poliisinhan todennäköisesti
sen jälkeen pitäisi selvittää tämän
rikollisen IP-osoite. Normaali, tavallinen siviili-ihminen saa sen
ihan tuosta vaan operaattorilta, mutta poliisin pitää hakea
oikeudelta ensin lupa, että se saa operaattorilta sen luvan.
Nämä ovat pikkuasioita, mutta ne muodostuvat rikostutkinnassa
isoiksi asioiksi, kun pitäisi saada asioita nopeasti eteenpäin.
Lainsäädännössä on
paljon kehitettävää. Kun aikakausi muuttuu,
niin lait laahaavat perässä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on todella hyvä, ja varmasti on hyvä, että lainsäädännön
kehittämistä jatketaan tämänkin
lain käsittelyn jälkeen. Mutta kun miettii, että kaikki
lapsiin kohdistuvat väärinkäytökset
ovat erittäin tuomittavia ja se tuntuu todella pahalta,
että meidän täytyy tällaista lainsäädäntöä tehdä,
että meillä on niin paljon pahoja aikuisia, pahoja
ihmisiä, jotka voivat väärinkäyttää hauraita
lapsia, niin siihen nähden voin sanoa ihan suoraan, että meidän
täytyy lainsäätäjinä tehdä kaikki
mahdollinen, jotta rikolliset eivät pysty toistamaan näitä rikoksiaan
ja ettei siitä tule samalla kierrettä, että istutaan
linnassa jonkun aikaa ja palataan taas vapaana ja taas samat rikokset
uusitaan jne. Se täytyy saada kyllä estettyä.
Maailma on hyvin erilainen kuin silloin, kun me olimme nuoria:
Ei ollut mitään tietoa vastaavasta, että olisi
pedofiileja. Jotain karkkisetiä joskus näki tien
päällä, mutta niistä vanhemmat
osasivat varoitella. Nykyisin tilanne on vähän
erilainen, kun on tuo nettimaailma: aikuisetkaan eivät tunne
niitä vaaroja, mitä kaikkea siellä piilee,
ja nuoret, lapset, ihmiset eivät osaa kuvitellakaan, mihin
vaaraan joutuvat. Toivon, että poliisille annetaan riittävästi
voimavaroja ja saadaan tätä ongelmaa hillittyä ja
toivon mukaan kokonaan pois karsittua.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minusta on erittäin tärkeää,
että tänä päivänä uskalletaan
puhua entistä enemmän ääneen paitsi
niistä entisajan namusedistä, joihin edustaja
viittasi, myös siitä, millaisen riskin kohteeksi ja
millaisen uhan kohteeksi lapsi ja nuori voi joutua eri tilanteissa.
Tietysti tässä pitää muistaa, että turhaan
ei saa pelotella, mutta sinisilmäisyys on näissä asioissa
aina pahaksi ja myös siltä osin, että lapsen
vanhempien ja myös muiden, jotka ovat lapsen kanssa päivittäin
ja säännöllisesti tekemisissä,
tulee tiedostaa ne asiat ja pyrkiä myös auttamaan
lasta tunnistamaan tällaiset erilaiset uhkatilanteet.
Täällä oli keskustelua myös
tästä vinkkinapista. Itse asiassa tilannehan on
tällä hetkellä se, että poliisin
sivuilta löytyy nettivihjekuvake ja myös ohjeet
kuvakkeen linkittämiseen, ja ainakin minun tietojeni mukaan
tämä viesti myös menee poliisille, ja
uskon, että tämän tiedon pitäisi
olla kyllä ajantasainen. Täällä muutamassa
puheenvuorossa vaan nousi esille, että näin ei
olisi. Sivuilta se kuitenkin löytyy, ja sen voi jokainen
tarkistaa.
Ehkä tähän yhteyteen on hyvä vielä todeta, että kun
puhumme tänä päivänäkin
kansainvälisestä sopimuksesta, niin erittäin
tärkeää työtä tekee
poliisi ja tekevät myös muiden maiden poliisit
kansainvälisillä areenoilla. Eli on erittäin
hyviä esimerkkejä siitä, miten isoja
pedofiilirinkejä on saatu paljastettua, ja tämä on
myös äärimmäisen tärkeä asia.
Meillä pitää olla toimivaltuudet mutta
myös yhteistyöverkostot ja mahdollisuudet tehdä näitä yhteisiä laajoja
projekteja, joilla todellakin saadaan kiinni kovan luokan tekijöitä, pahoja
rikollisia.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Pari huomiota pitkällisen keskustelun
päätteeksi.
Tässähän on aika lailla laaja yksimielisyys
siitä, että tämä voimaan saatettava
yleissopimus pitäisi laventaa näihin lapsenmyyntitilanteisiin. Tämmöinen
tavallinen lukija tai tavallinen juristikin olisi luullut kaiken
aikaa, että kun puhutaan ihmiskaupan kriminalisoinnista,
se pitää sisällään
myös tällaisen suoranaisen ihmisen, varsinkin
lapsen, myynnin. Tässä on kysymys siitä ehkä laveammastakin
ongelmasta kansainvälisten yleissopimusten voimaan saattamisessa,
että turhan tarkasti syynätään,
että se vain niillä reunaehdoilla säädetään
Suomessa tarkkaan voimaan, jotka siinä kansainvälisessä sopimuksessa luetellaan.
Järkevää olisi, että katsottaisiin
nyt sitten samalla, että jos on tämmöinen
hyväksikäyttöön johtava, erityisen
tuomittava tilanne, niin myös niin sanotusti tavallinen
lapsen myynti tulisi kriminalisoiduksi samalla. Tämä on
varmaan hyvä nopeasti täydentää tältä osin
ja yleensäkin katsoa sitten näitä kansainvälisiä instrumentteja
voimaan saatettaessa, että myös Suomen oikeusjärjestyksen
kannalta tulee toimiva kokonaisuus: ei pelkästään
millimetrin tarkasti sitä kansainvälistä sopimusta
implementoida Suomessa, vaan katsotaan myös, että aukkopaikat
tulevat tilkityiksi.
Operaattoreiden vastuuta näissä nettimaailman
rikosilmiöissä, ei vain lapsipornografian osalta
vaan myös muissa, tulee lisätä. Tällä hetkellä,
kun operaattoreiden vapaus ja vastuu eivät ole tasapainossa,
se johtaa näiden väärinkäytösten
leviämiseen. Tarvitaan operaattoreille selvempiä toiminta-
ja tiedonantovelvoitteita, toisella puolella sitten taas viranomaisille
oikeus saada niitä tietoja. Yhteiskunnan yhteinen tehtävä on
edistää näitä varhaisen puuttumisen
malleja. Osaksi tietysti on kysymys siitä, että lainsäädäntö ja
toimintavaltuudet ovat ajan tasalla, mutta kysymys on myös
tämmöisestä yleisemmästä tietoisuuden
tasosta, että puututaan tämmöisiin vaarallisiin
ja haitallisiin ilmiöihin.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua kun on
kuunnellut, niin on hyvä, että näihin
asioihin vakavalla kädellä puututaan. Tämä lapsenmyyntiasia,
joka on ollut paljon tässä keskustelussa esillä,
on tietysti sellainen, joka on syytä huolehtia kuntoon.
Olen edustaja Koskisen kanssa samaa mieltä, että operaattoreiden
ja toimijoiden vastuuta on ehdottomasti vahvistettava. Mutta kyllä kun
entisenä opettajana muistelen sitä, millä tavalla muun
muassa internetmaailma kouluihin tuli ja lasten arkeen, niin erittäin
suuressa roolissa on tänä päivänä ja
oli silloin luonnollisesti se kodin rooli, mutta myös koulun
rooli. On hyvä, että nämä asiat
ovat nyt niin paljon esillä, että ne kodeissa
myös tiedostetaan.
Muistan sen, miten tuossa noin kymmenen vuotta sitten vielä tilanne
oli se, että perheissä eivät vanhemmat
oikeastaan edes tienneet, minkälainen maailma internet
oli, missä jo silloin lapset ja nuoret liikkuivat hyvinkin
luontevasti. Kyllä se on juuri näin kuin edustaja
Holmlund toi esille, että tämä sinisilmäisyys
internetissä on jotenkin kovin tavanomainen piirre ja siihen
sortuu varmasti siellä helpolla itse kukin erilaisissa tilanteissa.
On sitten kyse minkälaisista huijauksista tahansa taikka
seksuaalirikollisuudesta tai muusta, niin se on omanlaisensa maailma
ja se vaatii myös meiltä aikuisilta aivan erityistä tarkkaavaisuutta
kaikessa toiminnassa. Pidän hyvänä sitä,
että myös näitä nopeita keinoja
puuttua rikollisuuteen on helpotettu internetissä muun muassa
näiden hälytysjärjestelmien, ilmiantonappien
ja muiden kautta. Ne ovat tuottaneet ihan hyvää tulosta,
ja tätä työtä on syytä jatkaa.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Koskinen nosti tuossa esille
sen, että tässä on kyseessä porsaanreikä,
ja se on aivan totta, siltä näyttää varsin
todennäköisesti. Ehkä on syytä kuitenkin
todeta, että lakivaliokunta kävi varsin perusteellisen
asiantuntijakuulemisen ja käsittelyn, ja pidän
oikeastaan hieman harmillisenakin sitä, että siinä yhteydessä tällainen
ongelmakysymys ei noussut esille. Se olisi voitu tavallaan jo ennen
valiokunnan mietinnön saliin tuomista ottaa esille, mutta
nyt tässä tilanteessa se ei ole mahdollista. Onneksi
kuitenkin tämä asia jatkuu vielä, ja
odotamme sitten ministerin vastauksia kirjallisiin kysymyksiin.
Sitten on syytä katsoa, pitääkö selkeästi
ryhtyä lainsäädäntötoimiin
tämän asiantilan parantamiseksi ja muuttamiseksi
kaiken kaikkiaan.
Ehkä vielä lyhyesti tuohon operaattorien vastuuseen,
jota edustaja Heinonenkin nosti esille. Se on tavattoman haasteellinen
kysymys, koska netissä liikkuu hyvin paljon sellaista tavaraa,
jonka kovin mielellään sieltä myös
pois toivoisi. Kuitenkin, kun eri sivustojen ylläpitäjät
ovat eri puolilla maailmaa, tämä on erittäin
haasteellinen kysymys. Silloin kun on pohdittu muun muassa lapsipornografian
estolistojen laatimista, tämä on aiheuttanut valtavan
paljon kritiikkiä. Kuitenkin on samaan aikaan syytä todeta,
että niillä pyritään suojaamaan
lasta ja lapsia ja tavallaan hyväksikäyttöä myös
tätä kautta. Mutta haasteellista on tämäntyyppinen
lainsäädäntö.
Keskustelu päättyi.