2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rautatielain muuttamisesta
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Esillä oleva raideliikenteeseen liittyvä esitys
sinällään ei ole ongelmallinen, kun ajatellaan
Trafiin liittyviä, Liikenteen turvallisuusvirastoon liittyviä, sertifiointi-
ja ratarekisterisäännöksiä,
mutta haluan, herra puhemies, liittää tämän
laajempaan kehykseen elikkä ylipäänsä meidän
raideliikenteen asemaan. Se tulee olemaan alueellisen ja kansallisen
kilpailukyvyn kannalta entistä keskeisempää,
ja myöskin tässä tilanteessa, jossa rikkidirektiivin
kaltaiset uhat ovat päällä, on varmistettava,
että Suomen teollisuus pystyy tehokkaasti ja raideturvallisuuden
varmistaen toimimaan.
Hallitusohjelmassahan käytiin aika voimakasta keskustelua
EU-säännösten pohjalta siitä,
pitäisikö esimerkiksi henkilöliikenteen
kilpailuttaminen hyväksyä, mutta on tärkeätä tässä yhteydessä todeta,
että hallitusohjelmassa todetaan nimenomaan, että "VR
Oy säilytetään valtio-omisteisena palvelutaso-ohjauksen
piirissä. EU-kilpailusääntöihin
pohjautuvasta kilpailusta henki-löliikenteen osalta voidaan
päättää vasta kilpailun avaamisen
hyödyistä ja haitoista tehdyn perusteellisen kokonaistaloudellisen
arvion pohjalta. Tällöin on varmistettava kokonaistaloudellinen
tehokkuus, raideturvallisuus, palveluiden saatavuus sekä henkilöstön
aseman tasa-arvoinen turvaaminen". (Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, pyydän salia hivenen rauhoittumaan,
jotta voidaan keskittyä rautatielain muutosasiaan.
Tämä näkökohta on hyväksytty
siis hallitusohjelmassa mutta myöskin eduskunnan valtiovarainvaliokunnan
budjettimietinnössä, ja lähestymistavan
on myöskin yksiselitteisesti VR:n hallintoneuvosto 18.12.
viime vuonna hyväksynyt.
Tässä asiassa on nyt syytä huomioida
tätä kokonaisuutta. Meillä on tehty eräitä oikorataratkaisuja
ikään kuin jo henkilöliikenteen kilpailuttamisen
osalta. On pyritty siirtämään VR:n henkilöstön
koulutusta pois VR:ltä jopa konduktöörejä myöten,
ja konduktöörit eivät normaalisti toimi
tavarakuljetuksen puolella, elikkä on aivan erikoisia virityksiä ollut
havaittavissa, samoin kuin valtioneuvoston kanslian alaisuuteen,
ikään kuin olisi henkilöliikenteen kilpailu
päällä, pyritään perustamaan
liikenteen omistajaohjausyksikön alle liikenteenohjausyhtiö.
Nämä asiat on kyllä kokonaisuuden kannalta
syytä vakavasti myös arvioida.
Meillä on pikkuisen havaittavissa tällaista ideologista
yksityistämishalua, ja tältä osin Trafi,
tämä Liikenteen turvallisuusvirasto, kenties on
vähän kolkkapoikamaisesti, myöskin hyvin nopeasti
EU:n ikään kuin näitä kirjauksia,
joita muissa EU-maissa edes hyllyltä ei oteta — meillä ikään
kuin ryhdytään jo tekemään esityksiä näistä asioista.
Meidän on EU-asioiden osalta tältäkin
osin kyettävä siirtymään mallioppilaasta malliosaajaksi.
EU-suunnitelmia ei pidä kaavamaisesti edes ideologisista
syistä runtata annettuina totuuksina Suomen kuljetusjärjestelmään, ja
ei pidä rakentaa näitä ohitusraiteita
hallitusohjelman kansallisesti tärkeälle linjaukselle.
Tällaista lähenevät suunnitelmat on nimenomaan otettava
kokonaisarviointiin.
Kansallisesti on tärkeää muistaa
Valtionrautateiden niin henkilö- kuin tavaraliikenteen
avainhenkilöiden osaamisen saaminen jatkossakin kuten myös
se, että Suomen raideliikenteen esimerkiksi kaventaminen
eurooppalaisiin mittoihin kuvasi kyllä erikoista lähestymistapaa,
joka viime vuonna jouduttiin hallituksen ja eduskunnan toimesta
myöskin torjumaan. Olihan erikoista, että me olisimme
rikkidirektiivin kaltaisella tavalla ampuneet myös toiseen
polveemme Venäjä-strategian ja rautateidemme kehittämisen
kannalta lähtemällä raideleveyden kaventamisesta liikkeelle.
Herra puhemies! Kun raideliikenteestä puhutaan, niin
me tarvitsemme nyt voimakkaita panostuksia muun muassa ratasiltojen
kunnon nostamiseen, myöskin kaluston tehostamiseen, ja meillä on
oltava painorajoituksiltaan 25 tonnin rataverkkoa teollisuuden,
vientiteollisuuden, tarpeita vastaavalla tavalla. Hanko—Hyvinkään kaltaisia
uusia rataosuuksia on nopeutettava käyttöön
otettavaksi. Sitten on myöskin tehtävä ihan
niitä perustavaa laatua olevia kysymyksiä, kuten
tämä vantaalainen kirjeen lähettäjä,
joka kysyy raidekilpailusta: Millaisilla ehdoilla raideliikenteen
kilpailu avataan? Peritäänkö uusilta yrittäjiltä korvausta
kiskoista ja vaihteistoista, liikenteen opasteista, rautateiden
sähköistämisestä? Peritäänkö maksua
näiden kunnostamisesta ja uusimisesta, kunnossa pitämisestä,
kunnossapitokalustosta ja henkilöstöstä,
ja pääsevätkö uudet ulkomaiset
varakkaat konsernit ilmaiseksi valmiiseen?
Meillä ei ole kaksoisraidejärjestelmää,
elikkä siellä on yleensä yksi juna tietyssä paikassa
kulkemassa. Koko tämä järjestelmä on
kansallisesti syytä arvioida, eivätkä ne
Englannin kilpailuttamiskokemukset turvallisuuden ja muunkaan osalta
niin kovin hyviä olleet. Eli tältä osalta
on nyt syytä myöskin miettiä, millä tavalla
tätä kokonaisuutta mietitään,
ettemme mene pala palalta eteenpäin ja muistamme myös
tämän hallitusohjelman edellytyksen kansallisten
etujen turvaamisesta ja Suomen vientiteollisuuden ja aluekehityksen
etujen huomioon ottamisesta.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhdyn lähes kaikilta osin edustaja
Rajamäen puheenvuoroon, mutta haluan kyllä korostaa
sitä, että ei myöskään
aivan ideologisista syistä pidä vastustaa sitä,
jos meidän rataliikennettämme pystyisi vieläkin
enemmän kehittämään. Ja
kyllä minä toivoisin, et- tä vaikkapa
Pori—Harjavalta—Kokemäki-välille
voisi kunnallinen palveluntuottaja tuoda lisää henkilöliikennettä ja
sitä kautta ihan oikeasti kehittää meidän
raideverkostomme hyödyllisempää käyttöä.
Samoin ehkä näissä uudistusvaiheissa
pitää erityisesti keskittyä siihen, että meidän pitää nyt
kumipyörillä oleva rautateiden liikennekuorma
pystyä saamaan takaisin raiteille ja sitä kautta
tehostaa meidän raideliikennettämme. Se on ympäristön
kannalta kestävää kehitystä ja
se on energiatalouden kannalta järkevin ratkaisu.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä nyt tuli hieman sellainen
olo, että edustaja Rajamäki teki itse ongelman,
nosti sen esille ja sitten ryhtyi tarmokkaasti torjumaan tätä ongelmaa.
Mitä tulee tähän hötkyilyyn
raideliikenteen avaamisen osalta, niin sellaista kyllä ei
ole ollut ilmassa, ei edellisen hallituksen aikana eikä tämänkään
hallituksen aikana. On hyvä muistaa, että sopimukset
nyt ovat niin, että 2017 on mahdollista, että pääkaupunkiseudulla
avataan, ja sitten henkilöliikenteessä koko maan
osalta on voimassa sopimus, joka on 2019 vuoden loppuun saakka.
Se, mistä minä kannan huolta, on tavaraliikenne,
johonka pitäisikin saada minusta kilpailua aikaiseksi.
Sehän vapautettiin jo 2007 vuoden alusta, ja nyt eletään
vuotta 2013. Pitäisin erittäin hyvänä,
että meille raideliikenteeseen haettaisiin kokemusta ensin
sieltä tavaraliikenteen puolelta. Sinne tuli pienimuotoisesti
kilpailua.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän edustaja Rajamäen esitykseen
ja erääseen kohtaan, kun hän puhui tästä mahdollisuudesta
jatkossa entistä enemmässä määrin
antaa VR:n toimintoja muille kuin VR:lle. Haluan muistuttaa Iso-Britanniasta.
Siellähän kävi niin, että kun
tämä rautarouva Margaret Thatcher pääministerinä päätti
privatisoida Iso-Britannian rautatieliikenteen, ostajia toki löytyi,
ensimmäisen kaupan jälkeen tuli toinen kauppa,
kolmas kauppa ja taisi olla puolenkymmentä kauppaa ennen
kuin älyttiin se, että otetaan rautatiet jälleen
Iso-Britannian hallintaan ja huostaan. Siinä vaiheessa
rautateiden kunto puhumattakaan kalustosta meni niin huonoksi, että minä olen
ymmärtänyt, että rautateiden kunnostaminen
tämän privatisointiketjun jälkeen tuli erittäin
kalliiksi Iso-Britannian veronmaksajille. Tästä haluan
varoittaa. Jos ja kun pää avataan ja annetaan
pahalle pikkusormi, niin se saattaa viedä todellakin jossakin
aikayksikössä koko käden.
Kalle Jokinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Rautatieverkon yksityistämistä ei
pidä tehdä, siitä on esimerkkejä maailmalta,
mutta sen sijaan esimerkiksi edustaja Myllykoski toi täällä esille
erittäin hyvän näkökulman siitä,
että kaupunkiseutujen joukkoliikennettä pitäisi
kehittää ja tutkia ne mahdollisuudet, joita raideliikenteen
lisäämiseen kaupunkiseuduilla on. Tosin en rajaisi
sitä vain kunnalliseksi toiminnaksi, niin kuin edustaja
Myllykoski täällä sanoi, eli että pitäisi
kunnallisesti operaattorina toimia siellä. EU:ssa rautatietoiminnan operaatiotoiminnan
vapauttamista ajetaan, ja se tulee meilläkin vastaan ja
pitää ottaa kantaa siihen jossain vaiheessa. Nimenomaan
kaupunkiseutujen lähiliikenne voisi olla sellainen, siellä voitaisiin
lisätä sitä raideliikenteen tarjontaa
esimerkiksi niillä rataosuuksilla, joilla tällä hetkellä VR
ei liikennöi, mutta se saattaisi yksityisten toimijoiden
operoimana olla kannattavaa toimintaa, ja se pitää tutkia
jatkossa.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ministeri Vehviläinen entisenä liikenneministerinä tunnustautui
aika pitkälti äidiksi tähän
ajelehtivaan raideliikenteen yksityistämisviritykseen,
ja tältä osin tämän logiikan
mukaanhan varmaan VR:n pitäisi antaa veturit ja vaunutkin
ja sitten siitä syntyy jotain lisäarvoa ja kilpailua.
Meidän rataverkkomme tällä hetkellä on
todella erittäin voimakkaiden panostusten tarpeessa, ja
tältä osin täytyy sanoa, että pitää miettiä, millä tavalla
me kansallisen talous- ja työllisyyspolitiikan edellytysten
näkökulmasta pystymme varmistamaan alueellisen
ja kansallisen kilpailukyvyn, ja tässä suhteessa
ei tällainen yksinomainen kilpailutustavoite voi olla hyvä.
Raideammattilaiset Euroopassa eivät myöskään
hyväksy esimerkiksi neljännessä raidepaketissa
olevia pakkokilpailutuksen elementtejä eivätkä infran täydellistä irrottamista
valtion hallinnasta ja sen täysin vapaata kilpailuttamista.
Myös Saksa ja Ranska valvovat tässäkin
asiassa erittäin tarkkaan etuansa.
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koska ystävämme EU tietää tässäkin
asiassa kaikki asiat paremmin kuin me itse täällä Suomessa,
niin raideliikenteen yksityistäminen tulee, halusimme sitä tai
emme. Tämän johdosta on järkevää tehdä kokeiluluontoisia
osuuksia joillekin raideosuuksille.
Kuten edustaja Myllykoski sanoi, niin me olemme keskustelleet
muutamaankin otteeseen tästä paikallisjunasta.
Se voi olla hyvinkin yksi tämmöinen kokeilupaikka.
Tavaraliikenteen puolella tarvitsee muistaa se, että se
on hyvin marginaalinen alue, mille raideliikenne sopii parhaiten.
Lastauksen pitää olla yhdessä paikassa,
purun toisessa, ja sen pitää olla massatuotantoa.
Elikkä tieliikenteen osuutta tavaraliikenteessä ei
sovi unohtaa.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan nyt vielä edustaja Rajamäelle
todeta sen, että tavaraliikenteen avaaminen kilpailulle
tehtiin Vanhanen ykkösen aikana, jolloin oli sosialidemokraattinen
liikenneministeri, ja pidän sitä järkevänä,
että sellainen päätös tehtiin.
Ja niin kuin hetki sitten sanoin, pitäisin hyvänä,
että saisimme pienimuotoisesti myös tavaraliikennepuolelle
kilpailua. Miksi kannatan sitä? Kannatan tietysti sen takia,
että meillä on viime vuosilta esimerkkejä siitä,
että VR on hinnoitellut eri yrityksille, eri teollisuudenaloille
vähän eri tavalla sitä, mitä ne
kuljetukset maksavat, ja myös kuljettanut rahtia halvemmalla
pidempiä reittejä pitkin, ja se ei ole kyllä minun
mielestäni hyvää raidepolitiikkaa. Pitäisi saada
ruuhkaisilta raideosuuksilta liikennettä pois, ja pitäisin
hyvänä, että pienimuotoisesti tavaraliikennettä lähdettäisiin
rivakasti kokeilemaan.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni edustaja Rajamäki
oli sillä tavalla ihan oikeassa, että näitä asioita
sopii myöskin ennakoida, koska kyllä Euroopan
unionin alueella sitten ensin bussiliikenne vapautetaan kilpailulle
ja sen jälkeen rautatiet, ja meillä kansallisesti
on kyllä nyt iso vaade siihen, että niitä rautateitä koskien
Kaakkois-Suomen osalta ainakin matkailua ja myöskin totta
kai teollisuutta — siellä on kaksoisraidehankkeita,
siellä on sen tapaisia asioita — pitää saada eteenpäin.
Kyllä tässä sopii ihan oikeasti sitten, edelleenkäsin
lainaan edustaja Rajamäkeä, olla varovainen ennen
kuin lähdetään yltiöpäisesti näitä asioita
tekemään. Tämän valvonnan pitää joka
tapauksessa olla meillä yhteiskunnan näpeissä,
ja siihenhän tämä lakiesitys, josta nyt
puhutaan, antaa myöskin mahdollisuuden.
Kaj Turunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tavaraliikenteen
ja myös henkilöliikenteen kilpailutusta tulee
harkita, mikäli VR ei saa asioitaan kuntoon. Otan esimerkit
ihan läheltä, siis minun läheltäni Savonlinnasta.
Viime vaalikaudella siellä kunnostettiin Savonlinna—Huutokoski-rata,
johon laitettiin 43 miljoonaa euroa. Siellä menee noin yksi
juna viikossa, ja sitten lumiaikaan, talvisaikaan, ei mene junia
ollenkaan. Täysin turha investointi sen suhteen.
Samoiten meillä on Savonlinnassa vaneritehdas, jonne
rakennettiin ratapiha ja kuviteltiin niin, että saadaan
kaupungin keskustasta rekkaliikenne kokonaan pois, että saadaan
rautateille sitten nämä vanerit, vaan ei toiminut.
VR siirtää siitä huolimatta, tästä uudesta
ratapihasta huolimatta, kuljetukset kumipyörille selityksenä se, että ei
kannata tuoda junaa sinne. Tarvitsee olla vähintään
20 vaunua tavaraa, että se on kannattavaa toimintaa. No,
15 vaunua tulee päivässä. Se ei riitä,
tai se ei ole kannattavaa: nämä lähtevät kumipyörillä liikenteeseen.
Yksinkertainen ratkaisumalli (Puhemies koputtaa) voisi olla, että kuljetetaan
joka toinen päivä.
Mikko Savola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ei tässä yksityistämisessä kyllä hötkyilyä liikaa
ole. Vuoteen 2019 asti on VR:lle käytännössä sovittu
monopoliasema tässä meidän raideliikenteessämme.
Herra puhemies! Suomen poikittaiset liikenneyhteydet. Niitä on
muun muassa Keskipohjolan vihreä kuljetuskäytävähanke,
mihin kuuluvat maakunnan liitot, Suomen puolelta muun muassa Pohjanmaa,
Etelä-Pohjanmaa ja Keski-Suomi, joka ajaa vahvasti sitä,
että raideliikenne säilyy mahdollisimman vahvana.
Puukuljetukset ovat yksi keskeinen osa tällä välillä,
ja kyllä siinä on ainakin nähty yhtenä olennaisena
osana se, että jos kilpailua saataisiin aikaan, myös
puukuljetukset voisivat lähteä paremmin tällä rataosuudella
liikkeelle. Tällä hetkellä valitettava
tilanne on se, niin kuin tässä salissa jo kuultiin
aiemminkin, että kumipyöräliikenne on
edullisempaa kuin raideliikenne puukuljetuksissa, ja tämä täytyisi
kyllä saada käännettyä niin
päin, että myös raiteilla on mahdollisuus
kuljettaa. Meillä on kuitenkin erittäin hyvä (Puhemies
koputtaa) ja kattava rataverkosto myös Suomessa.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Raidekilpailusta päättäminen
on tehtävä jäsenmaassa ja tietysti tehtävä sillä tavalla,
että me varmistamme Suomen erityisolosuhteiden kuljetusjärjestelmiä ja
liikenneturvallisuuden huomioon ottamisen. Kilpailu ei ole oikotie
onneen. Kokonaissäästöjen syntyminen ja
merkittävä palvelutason paraneminen raideliikenteessä kilpailutuksen
kautta on kyllä asiantuntijaselvitysten mukaan epätodennäköistä.
Kilpailun avaaminen ei todella tuota suoraa taloudellista hyötyä.
Pahimmillaan se voi sekoittaa raideliikenteen. Komission ehdotus
esimerkiksi valtion kalustoyhtiöstä jättäisi
kalustoriskit yhteiskunnan maksettavaksi. Tätä kolkkapoika-asennetta
kuvaa mielestäni kyllä kaluston lunastaminen valtiolle
ja VR:n pilkkominen, mitä jopa esitetään
eräässä yhteydessä. Suomen elintärkeät
edut alueellisen ja kansallisen kilpailukyvyn kannalta eivät
voi syrjäytyä todella nyt tämmöisen
ideologisen yksityistämisvimman edessä ja siinä,
että mennään kaavamaisesti ilman Suomen
kansallisen edun arviointia tässä asiassa eteenpäin.
Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tuohon edustaja Turusen kommenttiin
on kyllä sanottava, että eihän se Huutokoski—Savonlinna-väli
turha investointi ollut, mikä viime kaudella saatiin aikaiseksi.
Jos sitä ei olisi tehty, niin koko rataväli olisi
kääritty rullalle. Kuten edustaja Vehviläinen
aikaisemmin totesi, niin valitettavasti VR jostain syystä haluaa
suosia myös pitempiä reittejä eikä ole
sitä kautta ollut tukemassa sitä, että sillä välillä tavaraliikennettä voimakkaammin
liikkuisi.
Rautateiden henkilöliikenteen yksityistämisestä täytyy
sanoa, että sinällänsä en ole
sen avaamisesta itsekään innostunut, mutta Etelä-Savon
edustajat olemme yhdessä ja myös maakuntaliiton
taholta yrittäneet edistää sitä asiaa,
että Huutokoski—Savonlinna-välille olisi
henkilöliikennettä saatu ja sitä kautta
myös lisäkäyttöä tuolle
ratavälille. Ennen kaikkea tietysti toivon, että tavaraliikenne
siellä ryhtyisi kulkemaan nyt, kun se on kunnostettu asianmukaiselle
tasolle.
Kaj Turunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Komille vastaisin, että on
totta, että mikäli tätä 43 miljoonan
investointia ei oltaisi tehty, niin rata olisi käyttämättömässä kunnossa.
Nyt tehtiin se investointi, nyt se on erittäin hyvässä kunnossa,
mutta niin kuin sanottu, sille ei ole mitään käyttöä.
Tämän keskustelun jälkeen sen verran
voi antaa periksi, että jos me saamme liikennettä siihen,
silloin siitä ei muodostu turhaa investointia. Mikäli
siellä ei ole liikennettä, niin silloinhan se
on aivan turha investointi.
Ylipäänsäkin näyttää olevan,
että niin tavaraliikenteessä kuin henkilöliikenteessäkin
rautateillä suuri ongelma on VR itse. Sen takia jossain määrin
täytyy kilpailu pystyä sallimaan, jos sillä saadaa sitten
VR:n selkärankaa pikkuisen oikaistua. (Kari Rajamäki:
Viron malli puhuu taas!)
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä edustaja Turuselle, että teidän
kannattaa kyllä tosiaankin kysyä VR:ltä,
miksi he eivät käytä Savonlinna—Huutokoski-rataa.
Se on olennainen kysymys. He ajavat mieluummin halvemmalla Kaakonkulmalle
puutavaraa ruuhkaista Savon rataa pitkin, kun pääsisi
suoremmalla. Se ei voi olla oikein. Kannattaa kysellä,
mistä se kaiken kaikkiaan johtuu.
Kannattaa palauttaa myös mieleen sitä viime vaalikauden
tilannetta, miksi teimme parannuksia ja joitakin lakkautusuhan alla
olleita ratayhteyksiä korjattiin. Sehän johtui
siitä, että Venäjältä oli
kovat puutullit Suomeen ja me tarvitsimme sellaisia päätöksiä,
joilla saadaan puuta kuljetettua kohtalaisen edullisesti pidempiä ja
yhä pidempiä matkoja. Siitä johtui se,
että myös teimme päätöksiä siitä,
että eräitä hiljaisia rataosuuksia kunnostettiin,
raiteita, jotka olivat käyttökiellossa, kunnostettiin.
Nyt on kyllä myös meistä politiikoista
kiinni se, että myös niitä kunnostettuja
raiteita käytetään. Siihen minä kyllä peräänkuuluttaisin
sitä, (Puhemies koputtaa) että olisi myös
kilpailua.
Merja Kuusisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Raideliikenteen kehittäminen ja rataverkoston
kunnossapitoon panostaminen on järkevää.
Näin toimien voimme tarjota ihmisille ympäristöystävällisemmän
vaihtoehdon työmatka- ja vapaa-ajan liikkumiseen. Sen lisäksi
pidän erittäin tärkeänä,
että Hanko—Hyvinkää-radan sähköistäminen
on toteutettava myös mahdollisimman pian.
Mitä tähän kilpailutukseen tulee,
niin en ole missään nimessä kilpailutuksen
kannalla. Olen erittäin tyytyväinen, että meillä hallitusohjelmaan
on kumminkin kirjattu lause siitä, että kilpailutus
ei ole tämän hallituskauden aikana ajankohtaista.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Myönnän vielä nyt pyydetyt kymmenen
puheenvuoroa, ja sen jälkeen mentäisiin takaisin
puhujalistaan.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Ei voi muuta kuin edellisiin yhtyä.
Muistan ne ajat, kun edustaja Sasi oli kovasti rautateitä panemassa
lihoiksi juuri sillä idealla, että parhaat päältä ja
Englannin malli ja muuta. Niistä asioista keskusteltiin
paljonkin silloin, ja se on kyllä hyvä, ettei
tämän nykyisen hallituksen ohjelmassa ole tämä kysymys
siinä muodossa kuin sitä pahimmillaan joskus ajettiin.
Toinen asia on sitten tämä dieselpetos, jo
edellinen Mauri Pekkarisen junailema ja Kataisen valtiovarainministerinä toimittama
juttu. Ihmiset houkuteltiin jopa yksityisautoissa dieseliin, ja sitten
dieselin vero nousi niin älyttömäksi,
että nykyään ei oikeastaan Suomessa kohta
ole enää rekkaliikennettä. Tämä koko
tähän puualaankin kohdistuva, suomalaiseen pienyrittäjyyteen
rekkaliikenteessä kohdistuva petos on ollut niin häikäilemätön,
että jotenkin voisi sovittaa sitten valtakunnallisesti
just niin, että hyödynnettäisiin näitä jo
pois käytöstä pantuja rataosuuksia (Puhemies
koputtaa) ja yritettäisiin luonnonkin kannalta, kun Suomi
on tämmöinen luontoesimerkillinen maa, hyödyntää rautateitä enemmän.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toimiessani liikenneministerinä ei
missään vaiheessa ollut kysymys siitä,
että oltaisiin laitettu VR lihoiksi, vaan ministerinä lähdin
siitä, että pitäisi asettaa selkeät
tulostavoitteet VR:lle, ja niitten tavoitteitten pitää olla läpinäkyvät,
että nähdään, miten ne toteutuvat. VR:n
tulos oli yhtenä kokonaisuutena, mutta sitä ei
oltu jaettu sektoreittain, ja vaadin sitä, että jokaiselta
sektorilta pitää olla oma tulos, jotta nähdään,
mikä se kannattavuus kaiken kaikkiaan on.
Mitä tulee sitten kilpailun avaamiseen, niin lähtökohtaisesti
suhtauduin myönteisesti kilpailun avaamiseen, mutta silloin
keskustelu kohdistui lähinnä pääkaupunkiseudun
liikenteeseen. Olen sitä mieltä, että jos
halutaan, että kilpailua lisätään,
niin hyvin voidaan ajatella, että täällä on yhtiö,
jossa on joko pääkaupunkiseudun kunnat tai pääkaupunkiseudun
kunnat ja VR yhdessä — en usko, että muita
kilpailijoita tänne tulee. Mutta tältä osin
joustavia menettelytapoja pitäisi soveltaa.
Kaiken kaikkiaan uskon siihen, että mitä tehokkaampi
kilpailu meillä on, sitä parempia rautatiepalveluita
saadaan. Se nähdään Keski-Euroopassa
tällä hetkellä. Mitä tulee meidän
raidekapasiteettiimme, niin kun minä katson, kuinka paljon
junia liikkuu Keski-Euroopassa raiteilla, niin uskon, että meillä voidaan
raidekapasiteetin käyttöä tehostaa.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos raideliikenne vapautetaan kilpailulle,
niin kannattaa muistaa se, että silloin kilpaillaan vain
niistä rataosuuksista, jotka ovat kannattavia, niistä,
jotka tälläkin hetkellä pitävät
VR:ää pystyssä. Silloin pannaan viimeinen
niitti muun muassa Seinäjoki—Kaskinen-radalle
ja sen myötä myös Kaskisen satamalle.
Silloin pannaan viimeinen niitti myös Helsinki—Kemijärvi-yöliikenteelle,
sitä ei kukaan tule tänne tekemään
eikä ajamaan.
Pääkaupunkiseudun hyvin tuottavat reitit halutaan
varmasti kilpailuttaa, halutaan ottaa pois meiltä, mutta
kuka sen jälkeen huolehtii meidän raiteistamme,
niiden kunnosta, kuka huolehtii asemista? Ja entäs jos
tänne tulee vielä sellaista kalustoa, jossa raideväli
on vähän toinen kuin meillä? Olen kuullut,
että se saattaa ajaa kyllä näitä meidän
raiteitamme pitkin, jos on vain se muutama milli heittoa, mutta
kestävätkö meidän raiteidemme
pohjat sitä? Kuka ottaa vastuun siitä, jos sen
seurauksena tulee näitä isoja junaonnettomuuksia?
Pentti Kettunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näissä asioissa ei kannata olla
sinisilmäinen. Olen edustaja Rajamäen kanssa täysin — lähes
täysin — samaa mieltä näistä asioista.
Jos raideliikenne avataan kilpailulle, niin kuka voi kuvitella,
että ulkomaiset yhtiöt tulevat kilpailemaan hiljaisilla
rataosuuksilla, joissa ei pärjää VR:kään?
Eivät varmasti tule, vaan he tulevat kuorimaan kerman päältä,
ja se johtaa siihen, että kohta eduskunta ja maan hallitus
joutuu miettimään sitä, millä tavalla
pystytään pitämään
VR pystyssä, niin että myöskin pohjoisessa
ja Itä-Suomessa yleensä rataliikennettä,
rautatieliikennettä, on. Siis kannattaa olla näissä asioissa,
sanotaanko, viisaasti höperö.
Juho Eerola /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Jalonen totesi, rautatieliikenne
tullaan yksityistämään, halusimmepa me
sitä tai emme. EU tulee halutessaan vielä tämänkin
asian puolestamme päättämään.
Tästä syystä asiaan onkin syytä varautua
ja kokeilla asiaa ehkä joillakin rataosuuksilla, joko kaupunkiliikenteessä tai
sitten muuten.
Yksi varteenotettava rataosuus tällaiselle kokeilulle
olisi esimerkiksi Helsingin, Kotkan ja Pietarin välinen
rantarataosuus, jos sellainen viimeinkin saataisiin usean vuoden
jahkailun jälkeen aikaiseksi. Kasvavan itäturismin
myötä tällä olisi merkitystä Kaakkois-Suomelle,
ja ehkä osa satamaliikenteestäkin saataisiin oikeille
raiteille.
On totta, että VR ei kaikilta osin toimi tyydyttävästi.
Tästä syystä yksityistämistä ei
tässä asiassa tule nähdä ihan
pelkästään peikkona.
Teuvo Hakkarainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minulla on semmoinen kokemus VR:stä,
että siellä toimii ainoastaan laskutus. Otetaan
esimerkki: Kannonkoskella on asema, ja siinä vieressä,
3 kilometrin päässä, oli puulaani, mutta
kun se ei VR:lle käynyt, että siinä lastataan,
piti ajaa takaisinpäin 40 kilometriä ja siellä sitten,
Keitelepohjassa, lastattiin ja ajettiin siitä ohitse. Eihän
tästä tule kuin kustannuksia.
Sitten vielä siitä sen verran, että jos
raideliikenteeseen siirretään puunkuljetus, niin
se tulee isoissa määrissä ja se maahanlasku,
mitä VR:stä joudutaan tekemään,
maksaa 2—3 euroa kiinto, se on kustannuksia. Mutta nyt
kun kumipyörillä esimerkiksi sahoille ja tehtaille
viedään puuta, siellä on ajat annettu,
ja kun tuodaan suoraan kumipyöriltä sinne tehtaalle
se tavara, se menee suoraan lajitteluun ja siinä on kustannukset
pois.
Timo V. Korhonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sinällään tässä keskustelussa
ei ole vielä sanallakaan viitattu itse tähän
lakiesitykseen, mutta mitä kilpailutukseen tulee, niin
kyllä itsekin näen sen sillä tavalla,
että ei missään tapauksessa kilpailutusta
voida hyväksyä sillä tavalla, että tänne
tulee kilpailijoita, jotka ottavat vain rusinat pullasta.
VR:n erityinen ongelmahan on kaiken kaikkiaan rataverkon läpäisykyky,
ja on ihan selvä asia, että raideliikenteen vapauttaminen
kilpailulle laajemmin onnistuu vasta siinä vaiheessa, kun
rata- ja raideverkko kaiken kaikkiaan sen mahdollistaa. Se tarkoittaa
käytännössä sitä, että muun muassa
näitä kaksoisraiteita menee pitkin ja poikin tätä laajaa
maata. Eli kun tässä salissa keskustellaan rautatieliikenteen
kilpailutuksesta ja vapauttamisesta kilpailulle, pitää samassa
yhteydessä mitä suurimmassa määrin
keskustella siitä, millä tavalla me olemme valmiita
investoimaan myös sitten rataverkkoon.
Harri Jaskari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minä olisin tukenut tuota edustaja
Jokisen näkökulmaa, että me katsoisimme
esimerkiksi kaupunkiseutujen henkilöliikennettä rautatien
puolella. Jos ottaa esimerkkinä vaikka Tampereen seudun,
oman kotiseutuni, se olisi täysin optimaalinen siihen lähijunaliikenteeseen
koko kaupunkiseudulla. Nyt näyttää vain
siltä, kun ollaan keskusteltu esimerkiksi VR:n kanssa,
että VR sanoo, että sinne ei mahdu. Ei ole kunnolla
objektiivista tutkimusta, mahtuuko sinne vai ei. Sitten jos näyttää,
että sinne ei mahdu, niin sen jälkeen täytyisi
tietysti katsoa, pitäisikö tehdä seuraavia
investointeja lisäraiteille kaupunkiseuduilla. Ja tietysti
kilpailunäkökulmasta voisi kysyä, onko
se kilpailuhaitta myöskin VR:lle, jos esimerkiksi lähiliikenne
kilpailutettaisiin eikä sitten pidempiä reittejä.
Voisihan sitä ajatella jopa niin, että se kääntää ihmisiä enempi
junapuolelle, kun nykyisin kaupunkiseudulla tullaan keskuksiin tai
mennään omaan kotiin autolla.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisat edustajat, meillä on semmoinen erikoinen
akustiikka täällä, että sieltä perältä kuuluu
suoraan tänne, mitä te puhutte, jolloin ongelma
on se, että täällä ei kuule
sitten puhujaa sen jälkeen — se, mitä mielenkiintoista
siellä tapahtuu, ei ole tässä niinkään
tärkeää. (Naurua)
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kuten tässä jo Jaskaria edellä Jokinen
olen samoilla linjoilla, että meidän pitää uskaltaa
katsoa tätä asiaa myös toisin. Meillä on
neljä kehittyvää kaupunkiseutua, joissa
raideliikenteen nykyinen, seisakkeilla oleva lähiliikenne
voisi hyvinkin olla. Meillä on Tampere—Ylöjärvi,
Lahti—Heinola, Turku—Salo ja erityisesti, totta
kai, paras ja mahtavin, Pori ja Harjavalta. Minä en usko,
että sinne saadaan yksityistä toimijaa. Sen takia
sanoin, että nämä seutukunnat yhteisvoimin,
yhdellä kunnallisella liikelaitoksella, voisivat ottaa
tämän lähiliikenteen hanskaansa ja pyörittää sitä niin
kuin kuuluisi. Meillä on 40 kilometrin alueella neljä keskustaajamaa:
Pori, Ulvila, Nakkila, Harjavalta — ja Kokemäki
sitten jo hieman kauempana. Näitä pitää uskaltaa
lähteä selvittämään,
ja viisaassa hallitusohjelmassa tämä on mainittu,
että asia pitää selvittää.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Raiderakentamisesta on Suomessa huutava pula.
Täällä on muutamassa puheenvuorossa puhuttu
ihan oikein siitä, että niitä kaksoisraiteita
pitää rakentaa sinne, missä on tarvis,
ja eräs seutu on Kaakkois-Suomi ilman muuta, Luumäki—Imatra-kaksoisraide,
sille radalle ei nimittäin sovi enää yhtään
täyspitkää junaa vuorokaudessa lisää.
Mutta kaiken kaikkiaan keskusteluun raideliikenteen vapauttamisesta:
kyllähän siellä se kansallinen etu pitää katsoa
ja tehtävä aikanaan, jos joudutaan sellaisiin
temppuihin, kokonaisarvio laajana, jossa on otettava huomioon turvallisuus, henkilöstö
ja
osaaminen, ja kyllä kannattaa myöskin sitä Englannin
esimerkkiä Thatcherin vuosilta varoa.
Kalle Jokinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Teollisuuden kilpailukyky on tällä hetkellä yksi
maamme keskeisistä ongelmista talouden kannalta. Siinä kuljetuskustannukset
näyttelevät aivan merkittävää osaa. Tällä hetkellä ollaan
esimerkiksi raskaan liikenteen mittoja, painoja ja massoja muuttamassa
tämän kilpailukyvyn parantamiseksi. Kuulostaa aika
omituiselta, että sitten raideliikenteen puolella ei olla
valmiita hakemaan vaihtoehtoja, joilla näitä teollisuuden
kilpailukykyyn vaikuttavia kuljetuskustannuksia voitaisiin alentaa.
Tavaraliikenteen puolella kilpailu on ollut jo avointa meillä lainsäädännön
puitteissa, mutta kysymys on kalustosta. Ei ole sopivaa kalustoa, koska
tämä raideleveys on meillä erilainen
kuin Euroopassa. Sen vuoksi täällä edustaja
Rajamäenkin esille nostama valtion kalustoyhtiö tulisi harkita
tarkkaan: olisiko siinä avain, jonka kautta pystyttäisiin
avaamaan tätä tavaraliikenteen kilpailua?
Aivan lopuksi, herra puhemies, tämmöinen ideologinen
valtiollisen monopolin linnoittaminenkaan ei ole tätä päivää.
Mikään tämmöinen ideologinen
kilpailun avaaminen ei kuulu tähän asiaan, vaan
rationaalinen harkinta. Harvoin kilpailun avaamisesta on asiakkaille
ollut haittaa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että pääsemme
tänään keskustelemaan rata-asioista vähän
laajemminkin. Ehkä tämän päivän
esityksessä ei tule näitä kaikkia asioita
esille, mutta tämän rata-asian merkityksen vuoksi
on hyvä, että keskustelemme nytten vaikka rata-asiasta
Savukoskelle, joka on hyvinkin ajankohtainen asia.
Elikkä nämä kaivosasiat. Pohjoisen
kaivosasioitten merkitys on lisääntynyt ja lisääntynyt.
Nyt Jäämeren rata-asia, mitä kautta sitten
tehdäänkin, on todella merkittävä ja
tärkeä ottaa keskusteluun nytten, ettei se tule
muka yllätyksenä sitten muutaman vuoden päästä.
Varsinkin Sodankylässä on työn alla todella
suuria kaivoshankkeita: Sakatti, Kevitsa on jo aloittanut, mitä kaikkia
näitä tulee olemaankin, mutta kuljetusasiat tulee
olla todella järkevästi hoidettuna.
Toinen on sitten puupuolen asiat: miten me puutavaraa tulemme
jatkossa kuljettamaan? Rautatie on ainoa järkevä vaihtoehto,
eli nyt ne Jäämeren rata-asiat todella pitää ottaa
vakavasti.
Sitten näistä puukuljetuksista ja muistakin
se, että nämä meidän tienpohjat
eivät tule kestämään, maantiepohjat,
varsinkin jos tämä rekkaliikenne tulee menemään
76-metrisiksi rekoiksi. Jos tulee lisääntymään
tämä puutavaran ja muitten raskaiden aineiden
kuljettaminen yksirenkaisilla rattaistuksilla, niin meidän
tiet eivät kestä. Meidän rataliikenteeseen
on kiinnitettävä entistä enemmän
huomiota, jotta me saamme parannettua näitten ratojen kuntoa.
Sitten tämä rikkidirektiivi. Se kyllä tulee
nyt ajamaan hyvin paljon meriltä radoille tätä kuljetusta.
Elikkä paineita, paineita siihen, että saamme
kaikki rata-asiat kuntoon.
Näillä eväillä nyt sitten
miettimään. No, ehkä ensimmäinen
pohjoisen rata-asia on se, että Savukoskelle Sokliin aletaan
sitä rataa rakentamaan Sallan kautta. Nämä eivät
ole todellakaan naurun asioita, vaan muualla mietitään
rataverkoston korjaamista, pohjoisessa puhutaan vakavasti ratojen
rakentamisesta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu
nyt rataverkoston avaamisesta kilpailulle ja on sanottu, että sitä voitaisiin
harjoitella tai aloitella sillä, että avattaisiin
kilpailu tavaraliikenteen puolella. Jos näin tehtäisiin,
niin siinä täytyy muistaa yksi asia, ja se on
se, että se antaisi lisää vauhtia sille,
että meidän kuljetusyrittäjämme
kuolisivat, että meidän kuljetusala kuolisi kokonaan.
Tässä kohdassa on hyvä muistaa se,
että Euroopan unioni on päättänyt
vapauttaa kabotaasiliikenteen, mikä tulee tarkoittamaan
sitä, että Euroopan unionin rekat kulkevat Suomessa
päästä päähän
ja ottavat täällä huomattavasti useampia lasteja
ajettavakseen kuin tähän saakka on ollut mahdollista,
ja kun ottaa huomioon sen, minkälaisilla polttoaineen hinnoilla
Euroopan unionin rekat voivat täällä ajaa,
se tarkoittaa sitä, että suomalainen kuljetusteollisuus
kaatuu. Kun siihen otetaan päälle se, että siirretään
loppukin tavaraliikenne sitten kilpailun vapauttamalle VR:lle, niin
sen jälkeen tässä maassa ei ole enää yhtään ainutta
rekkaa.
Tämä on vakava asia, mitä täytyy
vakavasti miettiä. Meillä on olemassa elinkeinohaara,
joka elää sillä, että kuljettaa
kumipyörillä tavaroita pisteestä A pisteeseen
B. Meidän on tehtävä kaikkemme sen eteen,
että nämä kuljetusyrittäjät ja
nämä kuljetusalan työpaikat pysyvät
pystyssä. Tähän uhkaan kun lisäämme
vielä sen, että meillä on vanhat jäänteet
olemassa ystävämme Neuvostoliiton ajoilta, jolloinka
tehtiin sopimus siitä, että kun sieltä tulevat
rekat tänne, niin ne saavat ottaa niin paljon sikäläistä löpöä autoon
matkaan kuin Suomessa ajaessa tarvitaan, kukas sen pystyy enää mittaamaan,
kuinka paljon siellä sitten on mukana sitä löpöä,
joka on huomattavasti halvempaa kuin täällä Shelliltä tai
jostain muualta haettu polttoneste?
Sinänsä, kun puhutaan kilpailun vapauttamisesta — mennään
nyt henkilöliikenteen puolelle — on todellakin
muistettava se, että se ei riitä, että kilpailu
vapautetaan. Sitten pitää varmasti vapauttaa myöskin
raidekunnossapito, sitten pitää vapauttaa myöskin
asemien aukioloaika. Siihen kyllä toivoisin kilpailua,
että näitä asemia joku pitäisi
auki, tällä hetkellähän ne eivät
ole auki. Mutta semmoinen talonpoikaisjärjen käyttö, vaikka
miten me haluamme kilpailuttaa, pitäisi ottaa esille, ja
meidän pitäisi muistaa sellainen asia, että kilpailuetu
on asia, jota jokainen kansa, jokainen maa saa kansallisesti käyttää.
Meidän kannattaa käyttää tässä meidän
kansallisia asioitamme, jos haluamme sitä, että meidän
VR:kin toimii jollakin tavalla tästä eteenpäin,
ja jos sinne jotain kilpailua tehdään, niin se
täytyy tehdä yhdessä meidän
kuljetusyrittäjien kanssa, jolloinka me pystymme lyömään
kiilan EU:n kabotaasiliikenteelle täällä.
Mutta talonpoikaisjärki pitäisi ottaa tässä maassa
käyttöön edelleen. Se on mennyt liian kauas.
Vai onko kenties tässäkin asiassa niin, että jos
sitten tämä tavaraliikenne raiteilla ja kumipyörät
yhdistettäisiin — niin kuin ennen oli kontit,
jotka siellä kulkivat — sanotaanko silloin, että Suomi
saa liikaa kilpailuetua hoitaessaan omia asioitaan?
Nämä ovat vakavia asioita. Meidän
on syytä puuttua näihin asioihin. Meidän
on syytä pitää kiinni siitä,
että suomalaiset elinkeinot jatkavat elämistään
ja pystyvät elämään tämänkin
jälkeen ja että suomalaiset elinkeinoyrittäjät
pystyvät työllistämään
tämän maan ihmisiä, jotta tässä maassa
säilyisi ostovoima ja me pärjäisimme tulevaisuudessakin.
Kalle Jokinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aivan kahteen kohtaan tartun tuossa
edustaja Tolppasen puheenvuorossa. Kun hän sanoi, että jos
tavaraliikenteen kilpailuttaminen avataan Suomessa, se on jo avattu, eli
sille ei ole tällä hetkellä muita esteitä kuin nämä käytännön
esteet, eli meidän eriävästä raideleveydestä johtuen
kalustoa ei ole saatavilla niin helposti, että se kilpailu
lähtisi kunnolla liikkeelle. Eli tavaraliikenteen kilpailu
on jo Suomessa mahdollista.
Sitten toinen asia, jota haluan myös tarkentaa hiukan,
oli tämä kabotaasin vapauttaminen tai avaaminen
kokonaan. EU:ssahan on periaatteena tavaran ja henkilöiden
vapaa liikkuvuus, mutta Suomi ei ole avaamassa kabotaasia vapaasti, vaan
liikennevaliokunnassa esimerkiksi juuri tällä hetkellä on
käsitteillä kabotaasiin liittyvä asia, ja
siellä ollaan päinvastoin tiukentamassa sitä. Näkemys
on se, että tiukennetaan sitä eikä avata sitä.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvä asia, jos
liikennevaliokunnassa nyt ollaan panemassa sitten kapuloita rattaisiin.
Tähän saakka on ollut tietona se, että kabotaasi
vapautuu 2014 ja meillä ei ole mitään
sanomista siihen. Mutta olen todella iloinen, jos liikennevaliokunnassa
uskalletaan nyt näyttää keltaista korttia.
Se on kolmas kerta, kun Suomi sen tekee. Se on hieno juttu, tuen
teitä kaikilla rintamilla.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
hyvää keskustelua käyty raideliikenteen
kehittämisestä Suomessa, ja varmasti sitä kehittämistä paljon
tarvitaankin lisää. Meillä on paljon
kohteita Suomessa, rataosuuksia, jotka tarvitsevat niin perusparannuksia
kuin muuten panostuksia siihen, että ne palvelisivat yhä paremmin
asiakkaitamme.
Täytyy tässä aluksi kysyä,
kuinka moni tietää, missä, millä paikkakunnalla,
juna pysähtyy kolme kertaa Suomessa. Se paikkakunta on
6 500 asukkaan Ähtäri, se paikkakunta,
mistä tulen. Se on Haapamäen radan varrella, Haapamäen
radan, joka kulkee muun muassa Seinäjoelta Haapamäen
kautta Jyväskylään tai Haapamäeltä Vilppulan
kautta Tampereelle. Se on yksi tärkeimmistä poikittaisliikenneyhteyksistä,
mitä meiltä löytyy, ja nimenomaan tavaraliikenteen osalta
kuin myös henkilöliikenteen osalta siinä olisi
myös paljon lisää kehittämismahdollisuuksia.
Kuten tuossa debattipuheenvuorossani sanoin, niin tavaraliikenteen
osalta, erityisesti puunkuljetusten osalta, on raideliikenne liian heikossa
asemassa tällä hetkellä. Eli toisin sanoen
kumipyörillä, vaikka siinäkin kustannukset ovat
radikaalisti nousseet, on edullisempi kuljettaa puunkuljetuksia
aina satamiin ja tehtaille asti kuin mitä se on rautateitse.
Sen vuoksi tämä yksityisten toimijoiden mukaantulo
saattaisi antaa mahdollisuuksia myös tältä osin
puunkuljetusten kehittämiseen ja sitä kautta raideverkon
hyödyntämiseen. Henkilöliikenteen osaltahan
sopimus liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n
kesken on tehty niin, että ennen vuotta 2019 tässä ei
tule tulemaan muutoksia nykyiseen verrattuna.
Herra puhemies! Keskipohjolan vihreä kuljetuskäytävä.
Meillä on tästä hanke, mihinkä kuuluu
maakunnan liittoja Pohjoismaista, niin Norjasta, Ruotsista kuin
sitten meiltä Suomen puolelta, Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa
ja Keski-Suomi muun muassa. Tämä hanke, jonka
kustannusarvio ja kustannuksetkin ovat olleet useita miljoonia euroja,
on kaksivaiheinen, ja sen tehtävänä on
ollut edistää nimenomaan tätä poikittaisliikennettä Pohjoismaiden
alueelta aina Norjan Trondheimista tuonne Venäjän
rajalle saakka. Siinä on useita kohtia, mihinkä parannusta
tarvitaan, ja siinä on myös hyviä visioita
sen suhteen, mitä raideliikenteen kehittämisessä,
ylipäätään liikenteen, tavarakuljetusten
kehittämisessä, tulisi lähiaikoina tehdä.
Yksi akuuteimmista on Suupohjan rata, jonka muun muassa edustaja
Hautala hyvin tuntee siltä alueelta tulevana. Siellä on
peruskorjaustarve suuri. Muun muassa me Vaasan vaalipiirin kansanedustajat
olemme yhteistuumin tästä talousarvioaloitteita
tehneet ja pyrkineet toimimaan sen eteen, että rahoitus
tähän peruskorjaukseen tulisi, mutta vielä ainakaan
tämän vuoden talousarvioon sitä ei tullut.
Mutta jotta hyvä Kaskisten satama pystyttäisiin
hyödyntämään täysimääräisesti,
myös tämän rataosuuden tulisi olla kunnossa.
Se on yksi tärkeä osa tätä Keskipohjolan
vihreää kuljetuskäytävää.
Myös alueen elinkeinoelämälle Suupohjan
alueella ja Etelä-Pohjanmaalla yleensä sillä on
valtava merkitys.
Seinäjoen sijainti on erinomainen muun muassa logistiikkakeskuksen
perustamiseen. Siitä lähtee raideverkosto moneen
suuntaan, lähtee niin sinne Kaskisten suuntaan kuin sitten
pohjoiseen ja myöskin keskiseen Suomeen Jyväskylän
suuntaan ja sitten myös tänne etelään
päin Tampereen kautta. Seinäjoen logistiikkakeskus
pystyisi palvelemaan hyvin laajaa aluetta toimiessaan.
Herra puhemies! Kun puhutaan henkilöliikenteestä eri
rataosuuksilla Suomessa, olisi äärimmäisen
tärkeää, että me saisimme sitä paremmin ihmisten
hyödyksi. Esimerkiksi Haapamäen radan sillä osuudella,
joka kulkee siis Seinäjoen ja Jyväskylän
välillä, tätä rataosuutta pystyttäisiin käyttämään
pendelöintiin, työmatkaliikenteeseen, huomattavasti
sujuvammin, jos siihen junavuorot saataisiin sellaisiksi, että ne
palvelisivat työmatkaliikennettä eli että aamuiksi
saataisiin junavuoroja molempiin suuntiin menemään
kuin myös sitten iltapäivällä.
Kalustoahan tälle rataosuudelle on saatu jo hyvin,
on saatu parempaa kalustoa, kevyempää kalustoa,
edullisempaa sellaista kuin mitä siinä aiemmin
on ollut. Yksi junapari vielä menee niitä kuuluisia
sinisiä vaunuja, mutta kiskobussit rullaavat tällä osuudella.
Tästä VR:n suuntaan täytyy antaa edelleen
noottia siinä mielessä, että näitä junavuoroja
täytyisi kehittää pendelöintiin
sopivammiksi. Sellaisia akuutteja peruskorjaustarpeita siellä myös
on, eli kiskojen hitsaaminen sekä sitten pidemmän
tähtäimen suunnitelmana sähköistäminen
tulisi ottaa vakavasti tämän vuosikymmenen investointilistalle.
Täällä oli myös puhetta
siitä, että kaksoisraiteita tarvittaisiin Suomeen,
ja yksi tällainen väli on Tampereen ja Seinäjoen
väli. Välttämättä kaksoisraidetta
tähän ei tarvitse rakentaa, sillä tämän
Haapamäen radan voisi saada palvelemaan hyvinkin toisena
rataparina tälle välille nimenomaan esimerkiksi
tavaraliikenteen kuljetusten osalta, ettei se olisi kuormittamassa
henkilöliikennettä Tampereen ja Seinäjoen
välillä.
Mutta, herra puhemies, rataverkosto meillä Suomessa
on kohtuullisen hyvä. Pidetään siitä kiinni,
kehitetään sitä edelleen ja huolehditaan täällä eduskunnassa,
että riittävät panostukset sen infran
ylläpitämiseksi säilyvät.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tulin nyt tähän vähän
pitempään selvitykseen, kun täällä näistä historiallisista
perspektiiveistä aivan kuin aikoinaan liikenneministeri,
nykyinen edustaja Sasi muisti asioita niin kuin muisti.
Mutta tästä edellisestä puheesta
tuli mieleen, että kun itse olin Vaasan läänissä hommissa,
niin koskaan ei oikein selvitetty, minkä takia silloinen
liikenneministeri Ole Norrback teki nämä aikataulut.
Yhtäkkiä vain tipautettiin, kun Vaasasta Seinäjoelle
tuli — kun siinä ovat nämä Alavus, Ähtäri
ja muut — tipautettiin kaikki. Opiskelijat käyttivät
näitä junia hyvin paljon ja menivät Jyväskylään,
ja yhtäkkiä vain pölläytettiin tämä Haapamäen
reitti alas, ja se on jätetty, ajettu alas ihan tahallaan.
Kukaan ei oikein pystynyt selvittämään,
mitä yksityisautoilua se palveli, koska ainakin opiskelijat
rupesivat ajamaan sitten autoilla kohti Jyväskylää jnp.
Ja tosiaan, kun tämmöisiä asioita ei
korjata — kun ei ole välttämättä sitä ymmärrystä edes
uusilla hallituksilla, kun ne aina vain nuorenevat ja nuorenevat,
mitä nyt pari ikäpresidenttiä on malliksi,
että olisi jotain kokemustakin hallituksessa — niin
tosiaan toivoisin, että tämä hoidettaisiin
siellä Seinäjoki-akselilla. Ja miksei Tampereelle
voisi tehdä sitten sitä tuplarataakin, ja kun
pahin suunnitelmahan on se, että unohdetaan koko Tampere,
että Jyväskylästä vedetään
varmaan kohta jo silta Päijänteen yli pitkittäin,
että pääsee Pendolla Lahteen, että unohdetaan
sitten kaikki nämä, Haapamäki ja muut
jutut, jos oikein bisnes jyllää.
Mutta tosiaan, aikoinaan 90-luvulla minä ja silloinen
lehdistösihteerini, monen lehden perustaja Waldemar Wallenius
teimme kirjelmän tai isonkin tutkielman siitä,
kuinka kilpailuttamista ei pitäisi soveltaa aloille, joille
se ei kuulu. Käytimme silloin surkeimpana esimerkkinä tulevaisuudesta,
miten käy Ylelle, ja nyt kun olen Ylen hallintoneuvoston
jäsen, keksin uuden sanankin: ylemielisyys. Tämmöinen
ylemielisyys on harvinaislaatuista, arvoisa puheenjohtaja.
Kun sanoo, että jostain kumman syystä vanhan
vallan toimittajat ja johtajat ovat vallanneet koko laitoksen ja
sitten pitäisi olla parlamentaarista, niin siellä ei
ole esimerkiksi perussuomalaisten edustusta ollenkaan. Ajankohtais-
ja uutispäällikkö on vanhan kansan miehiä,
kiihkokepulainen. Jotkut sanovat, että kyllä se
enemmän on kokoomuksen jyrä, mutta kuitenkin,
ohjelmat ovat sen mukaisia. Sitten jos arvostelee sitä,
mitenköhän toimittajista alkaa olla suomenruotsalaisia
40 prosenttia — eikä sinänsä siis
suomenruotsalaisuudessa mitään vikaa ole, mutta
kun RKP sitten hyödyntää näitä asioita — niin
tätä ei oteta mitenkään kuuleviin
korviinkaan. Suomen kansalaiset, tekin siellä, nuoret ihmiset,
teidän vanhempanne, rahoitatte tätä,
tätä laitosta, sillä ei ole kilpailua
mihinkään muuhun. Kaikki muu tiedonvälitys
Suomessa joutuu tappelemaan, lehdistö, aina vain paperilehdet
vähenevät, ja sitten kun ne ovat täällä konsernien,
Alma Median ja Helsingin medioiden kurimuksessa, sitten näiden
tv-asemienkin ohjelmat huononevat ja mainokset lisääntyvät.
Ja Ylen ei tarvitse tehdä mitään muuta
kuin olla ylimielinen, vanhakantaisen poliittinen, kunnes sitten
pikkuhiljaa kuolee aina vain enemmän vasemmistoliittolaisia
ja sosialidemokraatteja jnp., ja RKP:läisiä kyllä piisaa,
koska maahanmuuttajat nykyään käännytetään
ruotsinkielisiksi.
Eli meillä on tämmöinen laitos, joka
on maailman huonoin esimerkki siitä, miten kilpailuttaminen
ei sovi tietyille alueille, ja minä väitän, että kun
VR:n kohdalla on tämmöinen verkosto olemassa rakennettuna,
niin se kilpailuttaminen ei sovi sinne myöskään
yhtään. Toki tämmöisessä puu-
ja muussa vastaavassa raskasliikenteessä olisi hyvä hyödyntää niitä jo
olemassa olevia ratoja, vähän korjata niitä,
vähän enemmänkin korjata, mutta kun nyt
ei ole enää varaa näillä hallituksilla
korjata tämmöisiä yleishyödyllisiä pääratojakaan,
ainoastaan joitain suomenruotsalaisia rannikkoratoja, vetää vähän
kultapäällysteistä raidetta sinne, että kehtaa
liikkua parempikin eliitti tämmöisessä kansankoneistossa.
Mutta tosiaan, näin vähän huumoriakin,
kun on vakava asia, jos sallitaan.
Tämä isojen firmojen tulo Suomeen. Me kaikki
tiedämme, että tämä ylikansallisuus
on ennen kaikkea rahastusta. Suomikin on yllättävän
iso alue sitten tässä, jos saadaan tämmöinen
jatkuvasti rahastettava koneisto haltuun, tämmöinen päivittäin
hyvin toimiva suomalainen, Suomen yhteiskunta — kaikki
kunnia myös sosialidemokraateille aikoinaan siitä,
että on rakennettu tämmöinen tosi hyvin
toimiva yhteiskunta — niin sitten, kun sitä aletaan
lyödä lihoiksi, niin justiin tämmöisiin
siinä iskee ulkomainen, ylikansallinen, kapitalistinen
iso raha, jos käyttäisi tämmöistä vanhaa
termiä. Eli kaikki tietävät, mitä Englannissa
historiassa tapahtui. Sen jälkeen, kun siirryttiin näihin
yksityisiin rautateihin, onnettomuudet 15 vuodessa lisääntyivät
sadoin prosentein, eli piittaamattomuus radan ylläpidosta,
kaikesta kunnossatoiminnasta ja muusta vastaavasta kunnossapidosta
väheni. Samaten myös henkilökunta väheni.
Jos meikäläinen jotain voi kehua, kun käyn aina äitiä omahoitamassa
ahkerasti, niin VR:llä — vaikka onkin saneerattu
kuin viimeistä päivää, pantu
niin kuin lihoiksilyöntikuntoon — konduktöörit
edelleen ovat säilyttäneet huumorintajunsa, vaikkei
se nyt ihan mitään lentävä kalakukko -meininkiä enää olekaan,
mutta kuitenkin yllättävän hyvin. Ja
semmoista yhteiskunnallista tiedostamista on syntynyt siitä,
mikäköhän tätä VR:ää on
vaivannut. No, minä olen sitten joutunut kertomaan, että tämä on
tämmöinen porvarillinen keskusta-oikeiston, rahabisnesmiesten
ja kokoomuksen aloittama juttu, että ajetaan VR:n palvelut
niin surkeaan kuntoon, että kansakin alkaa vaatia jotain
semmoista, että voisihan se yksityistäminen toimia.
Eli hallitukset eivät ole antaneet rahaa VR:n ylläpitoon,
on valittu tämmöinen saneeraajapäällikkö,
mikä tämä on, Aro, isoilla rahoilla,
joka herättää pahaa verta. Nimittäin
väitän, että Suomen oikeiston konsulttifirmoilta
löytyy tämmöistä Himas-älyä kaikilla
tasoilla, eli kuinka tavallaan ajetaan huonoon kuntoon valtionyhtiöitä,
sosialidemokraattienkin rakentamaa yhteiskuntaa, jotta sitten saataisiin
kansa vaatimaan sitä, että palvelun on parannuttava.
Ja kun Aamulehti ja Helsingin Sanomat, jotka ovat näiden
samojen ja RKP:läisten tahojen omistuksessa, todistavat,
kuinka autuasta on tämmöinen yrittäjyys,
kuinka palvelu paranee, niin eikö kansakin ole kohta jo
hyväksymässä sen, että Kimmo
Sasi saa oman rautatien Tampere—Helsinki-välille,
oikein nopean luotijunan, jossa on hirvittävät
hinnat, ja kaikki muut jätetään rappiolle?
Kaikkiallahan tämä kaava on näkynyt.
Se on jopa näkynyt vasemmiston politiikassa. Ei ole kohta
enää mitään muuta kansasta välittävää puoluetta
kuin perussuomalaiset, joilla on vielä ihanteita, koska
ei ole annettu niitten rapautua tässä hirvittävän
rahapaineen ja mediavallan kurimuksessa ja kuristuksessa — koko
systeemin tämmöinen ihanteellisuus, sen ei ole
vielä annettu sielusta kadota. Eli minä väittäisin,
että tämä VR:n kilpailuttamis- tai lihoiksilyömisjuttu
on näitä viimeisiä niittejä,
mitä ikinä tähän on tulossa.
Tästä esimerkkinä vielä lyhyesti
se, että meillähän ajettiin tässä älyttömässä Pendo-kilpailussa
suomalainen junan- ja vaunujenrakentamistaito lähes kokonaan
alas. Siihenkin olisi ollut monta ratkaisua, näihin raideleveys-
ja muihin ongelmiin. Ne olivat kaikki suomalaisia innovatiivisia asioita,
mutta aina kun suomalaista innovatiivisuutta näkyy pienessä mikroyrityksessä tai
pienen pienessä, keskisuuressa, niin se on ikään kuin
tämän mantran vihollinen, tämän
Suomen mediamantran, että me olemme yritysten puolella
mutta ainoastaan näitten ylikansallisten suuryritysten.
Tämäkin osaamisen taito ajettiin alas, ja nytten
täällä houritaan sitten jostain siitä,
että suomalaista osaamista tarvittaisiin näillä aloilla. Eli
tämä on ennen kaikkea pelkkää näytelmällistä juttua,
jonka ainoa tavoite on se, että jotkut taustavoimat, jotka
sitten rahoittavat näitä puolueita ja muuta vastaavasti — ja
mediakoneistot — saisivat enemmän ja enemmän
rahaa, jotta pystyisivät hämäämään
ja pitämään kansan tyytyväisenä.
En missään nimessä kannata tämän
asian viemistä pitemmälle, ja elän toivossa,
että ainakin vasemmistopuolueet, jopa vihreät
ymmärtäisivät tämän
asian vaikka siltä pohjalta, että jos on yksityisiä ratoja,
niin sitten alkaa hirveä ramppinki ja sitten saastuu luonto
taas vähän enemmän, kun rikkaat koko
ajan ajavat vain tämmöisillä, jotka olivat
ennen kansan vehkeitä.
Heikki Autto /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä edustaja Virtanenhan käytti
hyvin monipuolisen, polveilevan puheenvuoron. Mutta tosiaan, kun
hän sitten totesi, että hän ei kannata
tätä asian eteenpäinviemistä,
ja itsekin liikenne- ja viestintävaliokunnan varajäsen olen,
niin vielä häneltä tarkentaisin sitä,
viittasiko hän tähän hallituksen esitykseen,
jossa esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kalustoyksikön kunnossapidosta
vastaavan yksikön sertifiointeja ja ratarekisteriä koskevia
rautatielain säännöksiä.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Suhtaudun erittäin kriittisesti rautatieliikenteen
kilpailuttamiseen ja perustelenkin sitä sillä,
että kun viime hallituskaudella kilpailutettiin postipalvelut,
näinhän siinä kävi, että Itella
voitti sen kilpailun, ja sen seurauksena kävi niin ikävästi,
että maaseudun hiljaiset paikkakunnat jäivät
ilman palveluita tai sitten sieltä kokonaan lakkautettiin postitoimipaikat,
ja määritelmä oli se, että kohtuullisen
matkan päähän turvataan postipalvelut. No,
se kohtuullinen matka on vielä määrittelemättä.
Siinä olisikin filosofi Himaselle töitä yhden
700 000 euron edestä. Mutta ihan tähän
vedoten minä kyllä vakavasti jätän
liikennevaliokunnan pohdittavaksi sen, kannattaako mennä, kun
meillä on lähitulevaisuudessa näin huono esimerkki
kuin postin kilpailuttaminen.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on kyllä edellä käyty
todella mielenkiintoista ja monipuolista keskustelua tosiaan tästä hallituksen
esityksestä, jossa todella ehdotetaan muutettavaksi kalustoyksikön
kunnossapidosta vastaavan yksikön sertifiointia ja ratarekisteriä koskevia
rautatielain säännöksiä. Itse
asiassa tosiaan tästä istunnon pöytäkirjastahan
saisi tämän rekisterin koottua. Täällä on
varmasti kaikki rataosuudet kyllä jo kattavasti mainittu.
Mutta koska tosiaan tämä uusi ratarekisteri kattaisi
valtion rataverkon lisäksi Suomen rautatiejärjestelmään
kuuluvat yksityisraiteet myös, niin ilmeisesti tästä on
tämä keskustelu lähtenyt liikkeelle,
ja tietysti tällaisia yksityisiä raiteita on teollisuusalueilla
tai muilla vastaavilla, missä sitten jonkun yksityisen
toimijan tarvitsee tällaisen valtion rataverkkoon kuulumattoman
alueen kautta tai sinne alueelle tavaraa rautateitse siirtää.
Mutta koska lähetekeskustelussa ollaan, niin toki haluan
myös sitten itse evästää valiokuntaa, että vaikka
valtakunnan hallitus onkin nyt tällä vaalikaudella
ollut kiitettävän aktiivinen tutkimaan rautatieliikenteen
eri vaihtoehtoja, juuri viime viikolla julkaistiin raportti kaivosliikenteen
kehittämistarpeista, ja ylipäätään
ollut aktiivinen omassa arktisessa politiikassaan, tämä nykyinen
hallitus, niin kyllä edelleen kannustan valiokuntaa olemaan
visionäärinen sen suhteen, miten näistä pohjoisen
mahdollisuuksista entistä paremmin saadaan työtä ja
toimeentuloa, sitä kautta hyvinvoinnin pohjaa meille suomalaisille.
Arktisen alueen mahdollisuudet ovat koko Euroopan osalta nousemassa
politiikan keskiöön, ja jotta niitä täysimääräisesti
voidaan uusien työpaikkojen luomiseksi Suomeen hyödyntää,
niin ne vaativat hyviä logistisia yhteyksiä. Sitä varten esimerkiksi
jo tässä keskustelussa aiemmin noussut yhteys
Jäämerelle, Jäämeren rata, on
erittäin kannatettava asia, ja sen suhteen kannattaa olla hyvin
visionäärinen ja ennakkoluuloton, miten esimerkiksi
nämä rahoitusratkaisut saadaan aikaan.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Hetken jo kuvittelin, että olen
puhumassa väärässä pykälässä,
kun asiat hieman rönsyilivät. Yritän itse
pitäytyä nyt suurin piirtein tässä hallituksen esityksessä.
Mielestäni tämä esitys ei ole sinällään
ongelmallinen, koska tämän muutoksen jälkeen
valvonta ja rekisteröinti on yksissä käsissä ja
se on sitten valtion käsissä kaiken kaikkiaan,
se on erinomaisen hyvä juttu, ja se ulottuu myös
sitten siihen Suomen rautatiejärjestelmään
ja yksityisrautateihin asti. Se on erinomainen asia, että tämä on
yhteiskunnan käsissä.
Ajatellen nyt tätä rönsyillyttä keskustelua, joka
lähti tästä mahdollisesta rautatieliikenteen kilpailuttamisesta,
kyllä minun mielestäni tämä lakiesitys
myöskin omalta osaltaan vastaa siihen tulevaan haasteeseen,
että näitä mahdollisesti sitten aletaan
kilpailuttaa ja ulkoistaa. Totta kai erityisesti siinä tilanteessa
sopii valvonnan olla yhteiskunnalla ja tiukasti.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä käydystä keskustelusta
ei välttämättä voi heti päätellä,
että kyseessä ovat tosiaan ratarekisteröintiin
liittyvät rautatielain säädösmuutokset.
Mutta toisaaltahan tämä keskustelu kuvastaa hyvin
sitä, että eduskunnassa koetaan rautatiet hyvin
tärkeäksi verkostoksi meidän maassamme.
Rautatieverkosto on kansallista varalli-suuttamme, ja tietysti meidän
kaikkien täytyy kantaa siitä huolta. Valitettavasti
nyt viimeisinä vuosina on kuitenkin käynyt niin,
että rataverkostoinvestoinnit ovat pääsääntöisesti
keskittyneet etelä—pohjois-suuntaan tai sitten
täältä etelästä idän
ja lännen suuntaan ja tuolla Väli-Suomessa verkostot
ovat sitten päässeet rapistumaan.
Täällä keskustelussakin mainittiin
Suupohjan rata, joka on merkittävä rata Kaskisten
satamasta Seinäjoen kautta eteenpäin, rata, joka
palvelisi enimmillään aina Norjasta Venäjälle
saakka kulkevaa tavaraliikennettä. Tämä rata
vaatisi välttämättä kunnostusta,
sillä siellä ovat ajonopeudet laskeneet jopa alle
30 kilometrin tuntinopeuteen, mikä on sitten nostanut radan
käyttökustannuksia. Myöskin turvallisuusnäkökohdat
ovat tällä Suupohjan radalla äärimmäisen
huonossa vaiheessa, koska valitettavia onnettomuuksia menneinä vuosina
on siellä tapahtunut.
Kun me emme tiedä sitä, mihin kaikkeen me voisimme
tulevaisuudessa hyödyntää tätä rataverkostoa,
niin on tärkeää pitää kiinni
tästä kansallisesta varallisuudesta ja pyrkiä sitä kehittämään.
On todennäköistä, että fossiilisten
polttoaineiden vähentymisen myötä myöskin
kiskobussit voisivat olla sellainen liikenneväline, jota voitaisiin
sitten käyttää näillä rataverkostoilla.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan myös laittaa tässä niin
kuin herneen soppaan, koska olen ikäni käyttänyt
henkilöliikennettä — harvemmin olen tavarajunassa
kulkenut — mutta jälleen saamme todeta, että odotettavissa
on, että EU:n komissio avaa henkilöliikenteen
kilpailutettavaksi, sillä EU:n komissio on antanut tammikuulla
30. päivä esityksen Euroopan unionin neljänneksi
rautatiepaketiksi. Kyllä meidän jäsenmaiden
pitäisi tehdä kaikkemme, että me voisimme
tällaisissa asioissa päättää,
kilpailutetaanko vai ei. Pitäisi sitten olla sellaisia
muita keinoja, millä tätä rautatieliikennettä saataisiin parannettua.
Niin kuin täällä monet ovat sanoneet,
raskasta tukkiliikennettä kuljetetaan tänä päivänä kumipyörillä,
ja pitäisi kyllä tehdä kaikki voitava,
että tämä asia korjaannutettaisiin. Kaikkien,
jotka tuolla EU:n päässä nyt ovat, pitäisi
tällaiset tyrmäykset tyrmätä kohta,
mitä tuolta EU:n tasolta on tämän asian
merkeissä kuultu.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minustakin on tärkeää,
että pidetään huolta kaikesta siitä,
mikä sitten kelpaa rekisteröitäväksi.
Eli koko Suomen aluekehityksen kannalta, tulevien ilmastokysymysten
ja -haasteitten kannalta raideliikenteellä on
kyllä tilansa ja sijansa. Tässä mielessä se,
että erityisesti Väli-Suomessa tämä poikittaisliikenne — täällä taisi joku
edustajista siitä vähän puhuakin — on
jäänyt lapsenkenkiin, on kieltämättä vähän
huolestuttavaa. Voi olla sellaisiakin aikoja, jolloin monesta syystä,
ihan jo tällaisista turvallisuussyistäkin, tarvittaisiin
toimivaa poikittaisliikennettä. Nyt kyllä, sanoisiko
nyt näin, on vaarassa, että ne radat rapistuvat
kaiken aikaa.
Toinen esimerkki siitä, millä tavalla, nyt
joudun kyllä sanomaan, nykyinen hallitus ei ole huolehtinut
tästä tehtävästään,
raideliikenteestä sisämaassa, liittyy sellaiseen
yksittäiseen hankkeeseen, kohteeseen, elikkä rataosuuteen Äänekosken
ja Haapajärven välillä. Edellinen hallitus käynnisti
tämän peruskorjauksen Äänekoskelta ylöspäin
Saarijärvelle saakka, ja tarkoitus oli, että peruskorjausta
sitten jatkettaisiin Saarijärveltä Haapajärvelle,
jotta se koko rataosuus, kun tuolta Oulusta tullaan Jyväskylään,
olisi ihan oikein käytettävissä. Nyt
on käynyt niin, että jatkorahoitus Saarijärveltä ylöspäin
Haapajärvelle on poikki, mikä käytännössä tarkoittaa
sitä, että sen Äänekosken ja
Saarijärven välin peruskunnostamisen kannattavuudelta
tippuu aimo siivu kokonaan pois. Tällaisiin epäjohdonmukaisuuksiin
ei pitäisi olla näinä aikoina varaa,
ei aluekehityksen kannalta eikä monesta muustakaan syystä.
Keskustelu päättyi.