Täysistunnon pöytäkirja 22/2013 vp

PTK 22/2013 vp

22. TIISTAINA 12. MAALISKUUTA 2013 kello 14.04

Tarkistettu versio 2.0

4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain 6 §:n muuttamisesta

 

Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annettua lakia ja Harmaan talouden selvitysyksiköstä annettua lakia. Esityksen tarkoituksena on estää harmaata taloutta. Niin kuin tiedetään, pääministeri Kataisen hallitusohjelman yksi keskeisimmistä uusista ohjelmista on harmaan talouden torjunta ja siihen liittyvät toimenpiteet, ja se on hallitusohjelmaan selkeästi kirjattu. Tässä esityksessä tavoitellaan kuljetusalan harmaan talouden kitkemistä ja tuon piilotalouden saamista verotuksen piiriin.

Keinoina ehdotetaan liikennelupapakon selkeyttämistä valvonnan parantamiseksi ja tasapuolisten kilpailun edellytysten luomiseksi. Lisäksi ehdotetaan liikennelupaehtojen kiristämistä eräiltä osin, kuljetuksen tilaajan vastuun lisäämistä lakia noudattavien kuljetusyritysten valitsemiseksi ja liikennelupaviranomaisten tekemien tarkastusten lisäämistä.

Lupapakko ehdotetaan säännösten selkeyttämisen vuoksi laajennettavaksi myös liikennetraktorien lisäksi muihinkin traktoreihin silloin, kun niillä tehdään kaupallista tavarankuljetusta. Lupaa ei kuitenkaan vaadittaisi esimerkiksi lumen kuljettamiseen tieltä eikä maa-, metsä-, eläin-, riista- tai kalatalouden harjoittamiseen liittyviin kuljetuksiin. Liikennelupaa ei myöskään tarvittaisi muuhun työhön liittyvissä kuljetuksissa silloin, kun työn tekijänä on yksi kuljettajista.

Ammattimaisen kuljetuksen tilaajan vastuuta laajennetaan niin, että kuljetussopimusta ei saa tehdä ennen kuin on selvitetty, että kuljetuksen suorittaja on rekisteröitynyt arvonlisäverovelvolliseksi silloin, jos hän on arvonlisäverovelvollinen, eikä tiedossa ole, ettei kuljetuksen suorittaja täytä laissa säädettyjä velvoitteitaan työnantajana esimerkiksi työehtosopimuksen tai työturvallisuussäännösten mukaan. Tämä uusi lisäys tähän vastaa tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta annetun lain perusperiaatteita. Kuljetuksen tilaajan vastuu koskisi yli 500 euron arvoisia kuljetussopimuksia, ja selvitysvelvollisuus kohdistuu myös kabotaasikuljetuksiin.

Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää tätä esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta korostaa, että harmaan talouden estämisessä on kysymys myös yritysten välisen reilun kilpailun edellytysten takaamisesta. Asiantuntijakuulemisen perusteella valiokunta ehdotti eräitä muutoksia ykköslakiehdotukseen. Kakkoslakiehdotus esitetään otettavaksi käyttöön muutoksitta.

Nostan tuosta ykköslakiesityksestä, johon tuli useita muutoksia valiokuntakäsittelyssä, esille muutaman kohdan keskeisimpiä pykäliä.

5 a § Kuljetuksen tilaajan selvitysvelvollisuus: Siinä kuljetuksen tilaajalla tai tämän edustajalla on ennen kuljetuksesta sopimista velvollisuus selvittää, että kuljetuksen suorittajalla on liikennelupa tai kuljetuksen suorittajalla on oikeus suorittaa kuljetus ilman liikennelupaa tai kabotaasia ja että kuljetuksen suorittaja on merkitty arvonlisäverolain mukaiseen arvonlisäverovelvollisten rekisteriin. Sopimusta ei saa tehdä, jos nämä edellytykset eivät täyty, ei myöskään, jos tilaaja tietää tai hänen olisi pitänyt tietää, ettei toinen osapuoli elikkä tämä kuljetuksen suorittaja aio täyttää lakisääteisiä velvoitteitaan työnantajana.

Tähän 5 a §:ään valiokunta lisäsi myös valvontaviranomaisia koskevan uuden momentin niin, että tätä lakia ja sen noudattamista valvovat tulli ja poliisi.

Sitten otan esille 7 §:n, jossa käsitellään ilman lupaa sallittua kaupallista liikennettä, ja otan esille muutaman valiokunnan lisäyksen ja huomion.

Tuossa pykälässä kerrotaan esimerkiksi siitä, että metsätyöurakoinnissa, jos metsätyökoneen kuljettaja osallistuu myös tähän laitteiden kuljetukseen metsään ja sieltä pois, niin silloin liikennelupaa ei tarvita. Myöskin tuon 7 §:n 5 kohtaan valiokunta lisäsi sen, että paitsi maa-, metsä-, eläin- ja kalatalouden myöskään riistatalouden kuljetuksissa traktorilla ei liikennelupaa edellytetä. Kyseisen pykälän 13 kohtaan lisättiin tarkennus siitä, että liikenneturvallisuutta vaarantavien rikkoutuneiden ajoneuvojen siirto tieltä lähimpään turvalliseen paikkaan on mahdollista myös kaupallisesti ilman liikennelupaa. Tämä ongelma nousi esille erityisesti suurten ketjukolarien tai onnettomuussumien aiheuttamien tarpeiden vuoksi.

Arvoisa puhemies! Aivan viimeiseksi tuohon 8 §:ään Liikenneluvan myöntämisen edellytykset, jossa sanotaan, että liikennelupa myönnetään hakijalle, jolla ei ole veroihin, lakisääteisiin eläke-, tapaturma- tai työttömyysvakuutusmaksuihin tai tullin perimiin maksuihin liittyen velvollisuuksien laiminlyöntejä. Valiokunta lisäsi tähän pykälään kokonaisuusharkintamomentin, 7 momentin, ja se kuuluu niin, että "jos edellä mainittu tai siihen välittömästi verrattavissa oleva aikaisempi toiminta ei osoita hakijaa ilmeisen sopimattomaksi harjoittamaan tässä laissa tarkoitettua luvanvaraista toimintaa".

Näillä ja useilla muillakin lisäyksillä valiokunta esittää, että tämä lakiesitys asetetaan voimaan, ja aivan lopuksi, arvoisa puhemies, haluan osoittaa kiitokset tämän lain valmistelusta. Valmistelu oli osallistuvaa, eri tahoja kuultiin ja heidän näkemyksiään vietiin tuohon lakitekstiin, mutta aivan viime metreillä aikataulusyyt, nämä useat yksityiskohdat, joita valiokunta sitten joutui omassa kuulemisessaan lisäämään, sitten aiheuttivat sen, että aika paljon tähän vielä lisäyksiä tehtiin, mutta tuo perusteellinen kuuleminen asianosaisten osalta oli kyllä hyvin tehty.

Reijo Tossavainen /ps:

Arvoisa herra puhemies! Harmaa talous nyt käsiteltäväänkin asiaan liittyen on erittäin tärkeä asia. Vielä mittavampi se on koko yhteiskuntaa koskevana ongelmana. Täällä meidän pitäisi käydä tämän epäkohdan kimppuun, mutta päätöksenteon suurena ongelmana on se, että asioita valmistelevat ja niistä päättävät eivät aina ota kokonaisuutta riittävästi huomioon.

Kustannustehokkuuden nimissä nyt esimerkiksi liikkuva poliisi lakkautetaan ja toiminnot siirretään osaksi muuta poliisitoimintaa. Tällä tempulla on arvioitu säästettävän muutama miljoona euroa. Sinänsä muutamankin miljoonan euron säästäminen on ihan paikallaan, jos se olisi sitä ihan oikeasti, mutta kun ei ole. Vaikka nyt luvataan, että liikennevalvonnan resursseja ei karsita, niin sitä ei monikaan usko, en minä ainakaan. Jo nyt olen kuullut kahdelta paikkakunnalta, että niillä ainakin pohditaan liikennevalvontaa tekevien poliisien osittaista siirtoa muihin tehtäviin heti, kun se on mahdollista. Toki nyt ministeri lupailee, että näin ei tapahdu, mutta meidän pitää muistaa, että ministerit ja hallitukset tulevat ja menevät. Tilanne voi olla jo täysin toinen muutaman vuoden kuluttua.

Arvoisa puhemies! Lähivuosina vapautetaan niin sanottua kabotaasiliikennettä. Se johtaa monien mielestä täysin kestämättömään tilanteeseen, ellei valvovan poliisin resursseja lisätä merkittävästi nykyisestä. Mikäli resursseja ei lisätä, tilanne johtaa siihen, että yhteiskunnalle aiheutuu helposti kymmenien miljoonien tappiot menetettyinä tuloina. Sen lisäksi jopa monelta tuhannelta ihmiseltä voi mennä työpaikka kuljetus-elinkeinon piiristä. Tämän pitäisi olla erittäin vakavasti noteerattava asia, mutta silti liikkuva poliisi lakkautetaan. Se on täysin käsittämätön teko, sillä muutaman miljoonan säästöllä yhteiskunnalle aiheutetaan monikymmenkertainen tappio. Tällainen toiminta on sitä kuuluisaa hölmöläisten touhua.

Suna Kymäläinen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Kyseessä oleva hallituksen esitys on osa harmaan talouden estämistalkoita, siis osa hallituksen yhtä kärkihanketta, harmaan talouden torjuntaa. Tällä lakimuutoksella perataan kilpailuhaittoja, minkä johdosta hallituksen esitys tulee erittäin suureen tarpeeseen. Valvonnan parantaminen sekä liikennelupaehtojen kiristäminen, kuljetuksen tilaajan vastuun lisääminen lakia noudattavan kuljetusyrittäjän valikoitumiseksi sekä liikennelupaviranomaisten osalta tehtävien tarkastusten lisääminen tasapainottavat ja oikeudenmukaistavat kaupallista tavarantoimittamista ja antavat siten rehelliselle yrittäjälle terveemmän toimintaympäristön.

Arvoisa herra puhemies! Liikennevaliokunnassa puolsimme esitystä ja näimme sen tarpeellisuuden ja siten tärkeyden. Valiokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi selventävän momentin, jolla tulli- ja poliisiviranomaiset valvovat nimenomaisesti tilaajavastuun noudattamista. Haluaisin tässä yhteydessä jälleen kerran muistuttaa, että uusia tehtäviä esitettäessä on erittäin tärkeää huolehtia myös valvovien viranomaisten resursseista, jotta tehtäväksi annettu tulee hoidetuksi toivotulla tavalla — tämä pienenä sivuhuomautuksena, vaikka kokonaisvaltaisesti hallituksen esityk-sen mukaisesti valvontavastuu lain noudattamisesta onkin toimivaltaisissa ely-keskuksissa.

Arto Satonen /kok:

Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hyvä hallituksen esitys, johon liikenne- ja viestintävaliokunta on tehnyt myöskin erittäin hyvän mietinnön. Kun hallitusta muodostettaessa, kuten täällä jo mainittiin, tämä harmaan talouden torjunta nousi yhdeksi hyvin keskeiseksi asiaksi ja oli mahdollisuus siinä työryhmässä olla mukana, niin silloin päätettiin, että on selvästi kolme sellaista toimialaa, jossa on perusteltua mennä harmaan talouden torjunnassa pidemmälle ja ottaa käyttöön kovempia keinoja kuin muilla sektoreilla. Tässä yhteydessä nousivat esille rakennusala, hotelli-, ravintola- ja majoitusala ja kuljetusala.

Pidän itse näistä nyt tehtävistä muutoksista kaikkein merkittävimpänä sitä, että tulee tämä tilaajan selvitysvastuu käyttöön, koska silloin, kun sille tilaajalle tulee velvoite ottaa selvää siitä, että käyttää liikennöitsijää, joka hoitaa asianmukaisesti asiansa, liikennelupa on kunnossa, siellä on kunnossa työehdot, joita noudatetaan, kalusto kunnossa jnp., silloin me pääsemme tässä asiassa eteenpäin. Valvonta on tietysti tärkeää, se, mitä poliisi voi tehdä, on se sitten liikkuva poliisi tai osana jotain muuta poliisijärjestelmää, mutta se valvonta on kuitenkin vain pieni osa. Eli kyllä tämä ala täytyy saada valvomaan itse itseään, ja silloin nimenomaan tilaajan selvitysvastuun onnistuminen ja käytännössä johtaminen siihen, että näitä urakoita ja sopimuksia ei anneta niille yrityksille, jotka eivät yhteisillä pelisäännöillä pelaa, on kaikkein tehokkain tapa torjua harmaata taloutta ja tukea rehellistä suomalaista kuljetusyrittäjyyttä.

Osmo Kokko /ps:

Arvoisa puhemies! Se on totta, niin kuin edustaja Satonen sanoi, että tämä hallituksen esitys on hyvä, ja näin opposition edustajanakin voin sanoa, että tämä on oikeansuuntainen. Minäkin puutun myös tähän tilaajavastuuasiaan, että nyt tämä rupeaa niin kuin järkeistymään sillä tavalla, että tosissaan siellä tilaajataholla on sitä vastuuta: se selvittää, minkälainen tilanne tässä yrityksessä on, että nämä kaikki lakisääteiset velvoitteet on hoidettu. Tämä on tärkeintä juuri siksi, että tosissaan nämä harmaat ja pelurit, jotka ovat tällä hetkellä siellä toimineet, ovat häviämässä tältä alalta ja todella tämä ala rupeaa tervehtymään. Tämä on merkittävä työllistäväkin tekijä tässä yhteiskunnassa.

Tietysti sitten voidaan tästä Tullin ja poliisin valvonnasta todella sanoa, niin kuin edustaja Tossavainen totesi puheenvuorossa, että kun olemme nyt lp:tä todennäköisesti siinä jollakin tavalla muuttamassa, niin se huolestuttaa, onko siellä riittävästi sitten sitä asiantuntemusta ja riittääkö ammattitaitoa, että pystytään tätä valvontaa hoitamaan, koska väkisinkin tarvitaan myös tätä valvontaa tässä asiassa. Se ei yksistään riitä, että tämä tilaajataho hoitaa tämän ja selvittää; myös näitä pistokokeita ja valvontaa tässä asiassa tarvitaan.

Mutta muuten asia on ihan hyvä, ja ennen kaikkea kuulemishetkissä otettiin hyvin huomioon myös SKALin näkemys näissä asioissa, koska se on tämän alan asiantuntija.

Markku Eestilä /kok:

Arvoisa puhemies! Itsekin pidän hyvänä, että tässä ammattiliikkeitten edustajien eli SKALin mielipiteet on otettu huomioon. Kuten edustaja Satonenkin täällä totesi, niin kyllä tämä harmaan talouden torjunta on varmaan se kaikkein tärkein liikenteessä ja kuljetusalalla tällä hetkellä. On laskettu sen olevan yli 200 miljoonaa, ja siellä jää palkkoja ja arvonlisäveroja noin 100 miljoonaa saamatta.

Tämä tilaajavastuulaki, kun se ulotetaan sitten terveisiin yrityksiin ikään kuin sen varmistamiseksi, että ne ovat terveitä yrityksiä eivätkä ole sellaisia, jotka kiertävät veroja ja jättävät ne maksamatta, on erittäin hyvä. Mutta sen verran tästä laittomasta kabotaasista, että kun tulli kuitenkin kuvaa näitä autoja, mitkä maahan tulevat, ja poliisin toiminta on nyt osoittanut, en tiedä, onko se resurssien puutetta vai muuta, että hekin ovat ikään kuin nostaneet tämän laittoman kabotaasin valvonnassa kädet pystyyn, niin se on hieman huolestuttava piirre siitäkin näkökulmasta, että meillä on maan rajojen sisällä paljon tapahtumia, jotka heti välittömästi mennään toteamaan ja sinne kohdennetaan resursseja.

Eli kyllä tämä täytyy nyt tässä salissa sanoa, että kun tällainen merkittävä harmaa talous on rehottanut pitkään, se ei voi olla niin, että poliisin resurssit ovat syynä siihen, että vuodesta toiseen sitä ei saada kuriin. Olivatpa ne kabotaasin säännöt jatkossa mitä tahansa, niin kyllä ehdoton edellytys on, että tulli, poliisi ja kaikki nämä kameravalvonnat, mitä teillä on, tekevät yhteistyötä sillä tavalla, että tämä laiton toiminta saadaan kuriin, ja myös se toiminta, mikä ei välttämättä liity EU-maihin mutta lähtee tämmöisestä polttoaineen tuomisesta maahan, joka on täysin eri verokohtelun piirissä, ja sitä käytetään täällä esimerkiksi pysäköintipaikalla imemällä sitä toisiin autoihin ja muihin. Kyllä näihin täytyy vahvasti puuttua, koska tämä rikollinen toiminta on ehdottomasti kitkettävä pois Suomesta.

Yleiskeskustelu päättyi.