4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kaupallisista tavarankuljetuksista
tiellä annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
sekä Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun
lain 6 §:n muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kaupallisista tavarankuljetuksista
tiellä annettua lakia ja Harmaan talouden selvitysyksiköstä annettua
lakia. Esityksen tarkoituksena on estää harmaata
taloutta. Niin kuin tiedetään, pääministeri
Kataisen hallitusohjelman yksi keskeisimmistä uusista ohjelmista
on harmaan talouden torjunta ja siihen liittyvät toimenpiteet,
ja se on hallitusohjelmaan selkeästi kirjattu. Tässä esityksessä tavoitellaan kuljetusalan
harmaan talouden kitkemistä ja tuon piilotalouden saamista
verotuksen piiriin.
Keinoina ehdotetaan liikennelupapakon selkeyttämistä valvonnan
parantamiseksi ja tasapuolisten kilpailun edellytysten luomiseksi.
Lisäksi ehdotetaan liikennelupaehtojen kiristämistä eräiltä osin,
kuljetuksen tilaajan vastuun lisäämistä lakia
noudattavien kuljetusyritysten valitsemiseksi ja liikennelupaviranomaisten
tekemien tarkastusten lisäämistä.
Lupapakko ehdotetaan säännösten selkeyttämisen
vuoksi laajennettavaksi myös liikennetraktorien lisäksi
muihinkin traktoreihin silloin, kun niillä tehdään
kaupallista tavarankuljetusta. Lupaa ei kuitenkaan vaadittaisi esimerkiksi
lumen kuljettamiseen tieltä eikä maa-, metsä-, eläin-,
riista- tai kalatalouden harjoittamiseen liittyviin kuljetuksiin.
Liikennelupaa ei myöskään tarvittaisi
muuhun työhön liittyvissä kuljetuksissa
silloin, kun työn tekijänä on yksi kuljettajista.
Ammattimaisen kuljetuksen tilaajan vastuuta laajennetaan niin,
että kuljetussopimusta ei saa tehdä ennen kuin
on selvitetty, että kuljetuksen suorittaja on rekisteröitynyt
arvonlisäverovelvolliseksi silloin, jos hän on
arvonlisäverovelvollinen, eikä tiedossa ole, ettei
kuljetuksen suorittaja täytä laissa säädettyjä velvoitteitaan
työnantajana esimerkiksi työehtosopimuksen tai
työturvallisuussäännösten mukaan.
Tämä uusi lisäys tähän
vastaa tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta annetun lain
perusperiaatteita. Kuljetuksen tilaajan vastuu koskisi yli 500 euron
arvoisia kuljetussopimuksia, ja selvitysvelvollisuus kohdistuu myös
kabotaasikuljetuksiin.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää tätä esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta korostaa, että harmaan
talouden estämisessä on kysymys myös
yritysten välisen reilun kilpailun edellytysten takaamisesta.
Asiantuntijakuulemisen perusteella valiokunta ehdotti eräitä muutoksia
ykköslakiehdotukseen. Kakkoslakiehdotus esitetään
otettavaksi käyttöön muutoksitta.
Nostan tuosta ykköslakiesityksestä, johon
tuli useita muutoksia valiokuntakäsittelyssä,
esille muutaman kohdan keskeisimpiä pykäliä.
5 a § Kuljetuksen tilaajan selvitysvelvollisuus:
Siinä kuljetuksen tilaajalla tai tämän
edustajalla on ennen kuljetuksesta sopimista velvollisuus selvittää,
että kuljetuksen suorittajalla on liikennelupa tai kuljetuksen
suorittajalla on oikeus suorittaa kuljetus ilman liikennelupaa tai
kabotaasia ja että kuljetuksen suorittaja on merkitty arvonlisäverolain
mukaiseen arvonlisäverovelvollisten rekisteriin. Sopimusta
ei saa tehdä, jos nämä edellytykset eivät
täyty, ei myöskään, jos tilaaja
tietää tai hänen olisi pitänyt
tietää, ettei toinen osapuoli elikkä tämä kuljetuksen
suorittaja aio täyttää lakisääteisiä velvoitteitaan
työnantajana.
Tähän 5 a §:ään
valiokunta lisäsi myös valvontaviranomaisia koskevan
uuden momentin niin, että tätä lakia
ja sen noudattamista valvovat tulli ja poliisi.
Sitten otan esille 7 §:n, jossa käsitellään
ilman lupaa sallittua kaupallista liikennettä, ja otan
esille muutaman valiokunnan lisäyksen ja huomion.
Tuossa pykälässä kerrotaan esimerkiksi
siitä, että metsätyöurakoinnissa,
jos metsätyökoneen kuljettaja osallistuu myös
tähän laitteiden kuljetukseen metsään
ja sieltä pois, niin silloin liikennelupaa ei tarvita.
Myöskin tuon 7 §:n 5 kohtaan valiokunta
lisäsi sen, että paitsi maa-, metsä-, eläin-
ja kalatalouden myöskään riistatalouden kuljetuksissa
traktorilla ei liikennelupaa edellytetä. Kyseisen pykälän
13 kohtaan lisättiin tarkennus siitä, että liikenneturvallisuutta
vaarantavien rikkoutuneiden ajoneuvojen siirto tieltä lähimpään
turvalliseen paikkaan on mahdollista myös kaupallisesti
ilman liikennelupaa. Tämä ongelma nousi esille
erityisesti suurten ketjukolarien tai onnettomuussumien aiheuttamien
tarpeiden vuoksi.
Arvoisa puhemies! Aivan viimeiseksi tuohon 8 §:ään
Liikenneluvan myöntämisen edellytykset, jossa
sanotaan, että liikennelupa myönnetään
hakijalle, jolla ei ole veroihin, lakisääteisiin eläke-,
tapaturma- tai työttömyysvakuutusmaksuihin tai
tullin perimiin maksuihin liittyen velvollisuuksien laiminlyöntejä.
Valiokunta lisäsi tähän pykälään
kokonaisuusharkintamomentin, 7 momentin, ja se kuuluu niin, että "jos
edellä mainittu tai siihen välittömästi
verrattavissa oleva aikaisempi toiminta ei osoita hakijaa ilmeisen
sopimattomaksi harjoittamaan tässä laissa tarkoitettua
luvanvaraista toimintaa".
Näillä ja useilla muillakin lisäyksillä valiokunta
esittää, että tämä lakiesitys
asetetaan voimaan, ja aivan lopuksi, arvoisa puhemies, haluan osoittaa
kiitokset tämän lain valmistelusta. Valmistelu
oli osallistuvaa, eri tahoja kuultiin ja heidän näkemyksiään
vietiin tuohon lakitekstiin, mutta aivan viime metreillä aikataulusyyt,
nämä useat yksityiskohdat, joita valiokunta sitten
joutui omassa kuulemisessaan lisäämään,
sitten aiheuttivat sen, että aika paljon tähän
vielä lisäyksiä tehtiin, mutta tuo perusteellinen
kuuleminen asianosaisten osalta oli kyllä hyvin tehty.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Harmaa talous nyt käsiteltäväänkin
asiaan liittyen on erittäin tärkeä asia.
Vielä mittavampi se on koko yhteiskuntaa koskevana ongelmana. Täällä meidän
pitäisi käydä tämän
epäkohdan kimppuun, mutta päätöksenteon
suurena ongelmana on se, että asioita valmistelevat ja
niistä päättävät eivät
aina ota kokonaisuutta riittävästi huomioon.
Kustannustehokkuuden nimissä nyt esimerkiksi liikkuva
poliisi lakkautetaan ja toiminnot siirretään osaksi
muuta poliisitoimintaa. Tällä tempulla on arvioitu
säästettävän muutama miljoona
euroa. Sinänsä muutamankin miljoonan euron säästäminen
on ihan paikallaan, jos se olisi sitä ihan oikeasti, mutta
kun ei ole. Vaikka nyt luvataan, että liikennevalvonnan
resursseja ei karsita, niin sitä ei monikaan usko, en minä ainakaan.
Jo nyt olen kuullut kahdelta paikkakunnalta, että niillä ainakin
pohditaan liikennevalvontaa tekevien poliisien osittaista siirtoa
muihin tehtäviin heti, kun se on mahdollista. Toki nyt ministeri
lupailee, että näin ei tapahdu, mutta meidän
pitää muistaa, että ministerit ja hallitukset
tulevat ja menevät. Tilanne voi olla jo täysin toinen
muutaman vuoden kuluttua.
Arvoisa puhemies! Lähivuosina vapautetaan niin sanottua
kabotaasiliikennettä. Se johtaa monien mielestä täysin
kestämättömään tilanteeseen,
ellei valvovan poliisin resursseja lisätä merkittävästi
nykyisestä. Mikäli resursseja ei lisätä,
tilanne johtaa siihen, että yhteiskunnalle aiheutuu helposti
kymmenien miljoonien tappiot menetettyinä tuloina. Sen
lisäksi jopa monelta tuhannelta ihmiseltä voi
mennä työpaikka kuljetus-elinkeinon piiristä.
Tämän pitäisi olla erittäin
vakavasti noteerattava asia, mutta silti liikkuva poliisi lakkautetaan.
Se on täysin käsittämätön
teko, sillä muutaman miljoonan säästöllä yhteiskunnalle
aiheutetaan monikymmenkertainen tappio. Tällainen toiminta
on sitä kuuluisaa hölmöläisten
touhua.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä oleva hallituksen
esitys on osa harmaan talouden estämistalkoita, siis osa
hallituksen yhtä kärkihanketta, harmaan talouden
torjuntaa. Tällä lakimuutoksella perataan kilpailuhaittoja,
minkä johdosta hallituksen esitys tulee erittäin
suureen tarpeeseen. Valvonnan parantaminen sekä liikennelupaehtojen
kiristäminen, kuljetuksen tilaajan vastuun lisääminen
lakia noudattavan kuljetusyrittäjän valikoitumiseksi sekä liikennelupaviranomaisten
osalta tehtävien tarkastusten lisääminen
tasapainottavat ja oikeudenmukaistavat kaupallista tavarantoimittamista ja
antavat siten rehelliselle yrittäjälle terveemmän
toimintaympäristön.
Arvoisa herra puhemies! Liikennevaliokunnassa puolsimme esitystä ja
näimme sen tarpeellisuuden ja siten tärkeyden.
Valiokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi
selventävän momentin, jolla tulli- ja poliisiviranomaiset
valvovat nimenomaisesti tilaajavastuun noudattamista. Haluaisin
tässä yhteydessä jälleen kerran
muistuttaa, että uusia tehtäviä esitettäessä on
erittäin tärkeää huolehtia myös
valvovien viranomaisten resursseista, jotta tehtäväksi
annettu tulee hoidetuksi toivotulla tavalla — tämä pienenä sivuhuomautuksena,
vaikka kokonaisvaltaisesti hallituksen esityk-sen mukaisesti valvontavastuu
lain noudattamisesta onkin toimivaltaisissa ely-keskuksissa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hyvä hallituksen
esitys, johon liikenne- ja viestintävaliokunta on tehnyt
myöskin erittäin hyvän mietinnön.
Kun hallitusta muodostettaessa, kuten täällä jo
mainittiin, tämä harmaan talouden torjunta nousi
yhdeksi hyvin keskeiseksi asiaksi ja oli mahdollisuus siinä työryhmässä olla
mukana, niin silloin päätettiin, että on
selvästi kolme sellaista toimialaa, jossa on perusteltua
mennä harmaan talouden torjunnassa pidemmälle
ja ottaa käyttöön kovempia keinoja kuin muilla
sektoreilla. Tässä yhteydessä nousivat esille
rakennusala, hotelli-, ravintola- ja majoitusala ja kuljetusala.
Pidän itse näistä nyt tehtävistä muutoksista kaikkein
merkittävimpänä sitä, että tulee
tämä tilaajan selvitysvastuu käyttöön,
koska silloin, kun sille tilaajalle tulee velvoite ottaa selvää siitä,
että käyttää liikennöitsijää,
joka hoitaa asianmukaisesti asiansa, liikennelupa on kunnossa, siellä on kunnossa
työehdot, joita noudatetaan, kalusto kunnossa jnp., silloin
me pääsemme tässä asiassa eteenpäin.
Valvonta on tietysti tärkeää, se, mitä poliisi
voi tehdä, on se sitten liikkuva poliisi tai osana jotain
muuta poliisijärjestelmää, mutta se valvonta
on kuitenkin vain pieni osa. Eli kyllä tämä ala
täytyy saada valvomaan itse itseään,
ja silloin nimenomaan tilaajan selvitysvastuun onnistuminen ja käytännössä johtaminen
siihen, että näitä urakoita ja sopimuksia
ei anneta niille yrityksille, jotka eivät yhteisillä pelisäännöillä pelaa,
on kaikkein tehokkain tapa torjua harmaata taloutta ja tukea rehellistä suomalaista
kuljetusyrittäjyyttä.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Se on totta, niin kuin edustaja Satonen sanoi,
että tämä hallituksen esitys on hyvä,
ja näin opposition edustajanakin voin sanoa, että tämä on
oikeansuuntainen. Minäkin puutun myös tähän
tilaajavastuuasiaan, että nyt tämä rupeaa
niin kuin järkeistymään sillä tavalla,
että tosissaan siellä tilaajataholla on sitä vastuuta:
se selvittää, minkälainen tilanne tässä yrityksessä on,
että nämä kaikki lakisääteiset
velvoitteet on hoidettu. Tämä on tärkeintä juuri
siksi, että tosissaan nämä harmaat ja
pelurit, jotka ovat tällä hetkellä siellä toimineet,
ovat häviämässä tältä alalta
ja todella tämä ala rupeaa tervehtymään.
Tämä on merkittävä työllistäväkin
tekijä tässä yhteiskunnassa.
Tietysti sitten voidaan tästä Tullin ja poliisin valvonnasta
todella sanoa, niin kuin edustaja Tossavainen totesi puheenvuorossa,
että kun olemme nyt lp:tä todennäköisesti
siinä jollakin tavalla muuttamassa, niin se huolestuttaa,
onko siellä riittävästi sitten sitä asiantuntemusta
ja riittääkö ammattitaitoa, että pystytään
tätä valvontaa hoitamaan, koska väkisinkin
tarvitaan myös tätä valvontaa tässä asiassa.
Se ei yksistään riitä, että tämä tilaajataho
hoitaa tämän ja selvittää; myös
näitä pistokokeita ja valvontaa tässä asiassa
tarvitaan.
Mutta muuten asia on ihan hyvä, ja ennen kaikkea kuulemishetkissä otettiin
hyvin huomioon myös SKALin näkemys näissä asioissa,
koska se on tämän alan asiantuntija.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Itsekin pidän hyvänä,
että tässä ammattiliikkeitten edustajien
eli SKALin mielipiteet on otettu huomioon. Kuten edustaja Satonenkin
täällä totesi, niin kyllä tämä harmaan
talouden torjunta on varmaan se kaikkein tärkein liikenteessä ja
kuljetusalalla tällä hetkellä. On laskettu
sen olevan yli 200 miljoonaa, ja siellä jää palkkoja
ja arvonlisäveroja noin 100 miljoonaa saamatta.
Tämä tilaajavastuulaki, kun se ulotetaan sitten
terveisiin yrityksiin ikään kuin sen varmistamiseksi,
että ne ovat terveitä yrityksiä eivätkä ole sellaisia,
jotka kiertävät veroja ja jättävät
ne maksamatta, on erittäin hyvä. Mutta sen verran tästä laittomasta
kabotaasista, että kun tulli kuitenkin kuvaa näitä autoja,
mitkä maahan tulevat, ja poliisin toiminta on nyt osoittanut,
en tiedä, onko se resurssien puutetta vai muuta, että hekin ovat
ikään kuin nostaneet tämän laittoman
kabotaasin valvonnassa kädet pystyyn, niin se on hieman
huolestuttava piirre siitäkin näkökulmasta, että meillä on
maan rajojen sisällä paljon tapahtumia, jotka
heti välittömästi mennään
toteamaan ja sinne kohdennetaan resursseja.
Eli kyllä tämä täytyy nyt
tässä salissa sanoa, että kun tällainen
merkittävä harmaa talous on rehottanut pitkään,
se ei voi olla niin, että poliisin resurssit ovat syynä siihen,
että vuodesta toiseen sitä ei saada kuriin. Olivatpa
ne kabotaasin säännöt jatkossa mitä tahansa,
niin kyllä ehdoton edellytys on, että tulli, poliisi
ja kaikki nämä kameravalvonnat, mitä teillä on,
tekevät yhteistyötä sillä tavalla,
että tämä laiton toiminta saadaan kuriin,
ja myös se toiminta, mikä ei välttämättä liity
EU-maihin mutta lähtee tämmöisestä polttoaineen
tuomisesta maahan, joka on täysin eri verokohtelun piirissä,
ja sitä käytetään täällä esimerkiksi
pysäköintipaikalla imemällä sitä toisiin autoihin
ja muihin. Kyllä näihin täytyy vahvasti puuttua,
koska tämä rikollinen toiminta on ehdottomasti
kitkettävä pois Suomesta.
Yleiskeskustelu päättyi.