Mikko Kuoppa /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Suomessa on mielestäni kaksi ammattiryhmää,
joitten edut poikkeavat heikompaan suuntaan todella merkittävästi.
Toinen on perhepäivähoitajat ja toinen on omaishoitajat. Nyt
aion puhua nimenomaan omaishoitajien asiasta, koska tämä lakialoitteeni
koskee sitä, että omaishoitajien tilannetta parannettaisiin
edes osittain.
Ongelma lain ja asetuksen soveltamisessa on se, että kunnat
toteuttavat hyvin kirjavasti tämän lain velvoitteita
omaishoidon tuen järjestämisestä ja kustannuksista.
Joissakin kunnissa omaishoidon tukeen suhtaudutaan hyvin nihkeästi
ja varataan hyvin pienet määrärahat.
Toisissa kunnissa taas tämä on vakiintunut sosiaalipalvelun osa
ja siihen suhtaudutaan myönteisesti ja omaishoitajan asiat
ovat kohtuullisessa kunnossa. Omaishoidon tuen suuruus ja laajuus
eri kunnissa vaihtelee siten tuntuvasti. Jotta omaishoitoa tarvitsevien
ja omaishoidon tukea antavien omaisten asema olisi turvatumpi, tulisi
lakia muuttaa siten, että korostetaan kansalaisen oikeutta
omaishoidon tukeen silloin, kun se on tarkoituksenmukainen tapa
järjestää sairaan, vammaisen, vanhuksen
tai muun apua tarvitsevan henkilön hoito.
Maaliskuussa 2004 ministeri Hyssälän asettaman
selvityshenkilön, tohtori Elli Aaltosen raportti valmistui
omaishoidon tuen uudistamisesta. Olemme erittäin huolestuneita
iäkkäiden ja huonokuntoisten omaishoitajien asemasta,
koska tuettu omaishoito jatkossa mielletään entistä enemmän
osaksi palvelurakennetta. Omaishoitajien todelliseen määrään
nähden tuen saajien määrän kaksinkertaistaminen
on riittämätöntä, sillä näitä omaishoidon
tuen tarpeessa olevia on paljon paljon enemmän. Pari vuotta
sitten tehdyn arvion mukaan Suomessa on noin 300 000 todellista
omaishoitajaa. Heistä vain 25 000 sai lakisääteistä omaishoidon
tukea vuonna 2002.
Sosiaali- ja terveysministeriön teettämässä selvityksessä kaavaillaan
omaishoidon tukeen tarpeellisia uudistuksia, jotka edellä mainitun selvityshenkilön
ehdotuksen mukaan toteutettaisiin vuosina 2005—2012. Näitä uudistuksia
olisi mielestäni kiirehdittävä ja välittömästi
tarvittaisiin toimia omaishoidon tukea tarvitsevien ja sitä antavien
ihmisten aseman parantamiseksi. Tässähän
on tietenkin se ongelma, että jos kunta ei varaa määrärahoja
omaishoidon tukeen, niin se voi jättää kokonaan
tämän omaishoidon tuen maksamatta, ja omaishoidon
tuki on nimenomaan sellainen tukimuoto, joka vähentää laitoshoidon
tarvetta. Se on kiistattomasti voitu osoittaa. Ja mitä paremmat
omaishoidon tuen ehdot ovat, niin on tietenkin selvää,
että se mahdollistaa myös sitä useamman
omaishoitajana toimimisen, kun muistetaan vielä se, että nämä omaishoitajat
ovat useimmiten eläkkeellä olevia, hyvinkin iäkkäitä ihmisiä,
erityisesti eläkeläispuoliso hoitaa toista eläkeläispuolisoa.
Esitän, että sosiaalihuoltolain 27 a § täsmennetään
siten, että kunnalla on velvollisuus antaa omaishoidon
tukea silloin, kun se on tarkoituksenmukaisin tapa järjestää hoito
tai huolenpito, jota henkilö tarvitsee alentuneen toimintakyvyn,
sairauden, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn vuoksi.
Esityksessä 27 a § 2 momentin sanat "omahoidon
tukea voidaan antaa" pitää korvata sanoilla "omaishoidon
tukea on annettava". Sanojen "on mahdollista" jälkeen lisätään
sanat "ja on tarkoituksenmukaisinta". Tarkoituksena ei ole, että omaishoidon
tuki syrjäyttäisi muut hoitomuodot, kuten kunnan
itse järjestämän kotipalvelun tai sairaanhoidon,
silloin kun ne ovat tarkoituksenmukaisia. Siis näitä ei
ole tarkoitus syrjäyttää vaan täydentää ja
tehdä mahdolliseksi omaishoitajien työn arvostaminen
nykyistä paremmin ja niin, että myöskin
omaishoitajia olisi jatkossakin, koska se on yhteiskunnalle ylivoimaisesti edullisin
hoitomuoto, koska valtaosa näistä omaishoidettavista
on sellaisia, että jos heillä ei ole omaishoitajaa,
niin he joutuvat laitoshoitoon. Tässä on myöskin
nämä inhimillisyysnäkökohdat
hyvin tärkeästi otettava huomioon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuopan aloite on tärkeä,
ja se menee jälleen sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, niin
kuin yleensä nämä tämäntyyppiset
asiat. Kaikki me, jotka olemme täällä salissa,
tiedämme hyvin omaishoidon tilanteen. Kuntien sairaan-
ja terveydenhoito, vanhustenhoiva ei toimisi ilman näitä omaishoitajia.
He hoitavat läheisiään. Siinä on
takana tietysti ihmissuhde ja inhimillisyys. He tekevät
sitä 24 tuntia vuorokaudessa, useimmiten 365 päivää vuodessa,
ja nämäkin lainsäädännölliset
helpotukset, mitä on heille tehty, usein eivät
sitten kuitenkaan toteudu. Ne ovat hyvin vaatimattomia, kaksi päivää kuukaudessa
ikään kuin vapaapäivää,
mutta usein hoidettavat ovat sellaisia, että toista hoitopaikkaa
on vaikea löytää. Kuntien talous on myös,
niin kuin monta kertaa on todettu, huonommassa kunnossa kuin koskaan.
Varsin monen kunnan osalla on näin, ja näin ollen
tämä omaishoitoon osoitettu määräraha
kuntien budjetissa loppuu säännönmukaisesti hyvissä ajoin
vuoden aikana jo usein paljon ennen vuoden keskivaihetta. Näin
ollen, kun uusia sitoumuksia tehdään ja sopimuksia
kunnan kanssa, niin vastaus on, että rahat ovat loppu,
jolloinka sitten niitä ei voi tehdä. Lopuksi haluan
todeta, että usein vielä tämä raha
menee veroihin. Se lasketaan muun tulon päälle
ja verotusprogressio leikkaa sen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ehdottomasti kannatan ed. Kuopan aloitetta
tässä, jotta sosiaalipuolellekin liitettäisiin
tämmöinen subjektiivinen oikeus, että kunnan
on järjestettävä omaishoito. Ed. Kuoppa
tuossa perusteluissaan totesi monia hyviä asioita, en lähde
niitä kertaamaan, mutta sen verran toteaisin, jotta ei ole
kyse siitä, jotta on erisuuruisia korvausluokkia kunnissa.
Meillä on tänä vuonna yksi kunta Suomessa,
joka ei järjestä omaishoitoa ollenkaan. Elikkä siellä on
Juuan kunta tuolla Pohjois-Karjalassa, jossa kunta ei varannut budjettiin
ollenkaan varoja, jolloin siellä kunnassa kaikki omaishoidon
sopimukset loppuivat viime vuoden lopulla, 2004 vuoden loppuun,
mikä tarkoittaa sitä, jotta vaikka meillä on
laki olemassa tästä omaishoidosta, niin
se on sinällään kuollut kirjain, koska
siinä ei ole tuommoista subjektiivista oikeutta. Hiljattain
sain kirjalliseen kysymykseen, omaan tekemääni kysymykseen,
vastauksen ministeri Hyssälältä, ja hän
vastasi, jotta nyt ollaan valmistelemassa jotain sosiaalilainsäädäntöä,
jossa tullaan pohtimaan tämä asia, jotta
voisiko tästä tulla tämmöinen
oikeus, niin kuin ed. Kuoppa esittää. Mutta saa
nyt nähdä, se työryhmän määräaika
on jonnekin syksyyn, saa nähdä, saadaanko
silloin jotain valmista. Mutta jotain tämän tyyppistä pitää ehdottomasti
tulla. Olisin kyllä laittanut tähän aloitteeseen
nimeni, jos ed. Kuoppa olisi tullut pyytämään
tähän nimeäni. Huomasin, että tässä ei
ole kuin vasemmistoliiton nimiä.
Keskustelu päättyy.