Täysistunnon pöytäkirja 23/2005 vp

PTK 23/2005 vp

23. TORSTAINA 10. MAALISKUUTA 2005 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

8) Laki käräjäoikeuslain 6 §:n muuttamisesta

 

Petri  Neittaanmäki  /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Raahessa syntyi alkuvuodesta erikoinen tilanne, kun käräjäoikeuden laamanni kyseenalaisti kaupungin nimeämän nuoren lautamiehen kelpoisuuden tehtäväänsä. Laamannin mielestä Oulussa opiskeleva mutta Raahessa kirjoilla oleva henkilö ei voi toimia lautamiehenä Raahessa. Perusteluna näkemykselleen laamanni vetosi käräjäoikeuslakiin, jonka mukaan lautamiehen tulee olla käräjäoikeuden tuomiopiirissä asuva henkilö. Laista ei käy ilmi, miten asuminen tässä yhteydessä määritellään.

Jos asuinkunnan määritelmää alettaisiin tulkita Raahen käräjäoikeuden laamannin tapaan, asetettaisiin muualla kuin kotikunnassaan töiden, opintojen tai muiden syiden vuoksi tilapäisesti asuvat sekä ne, joilla on asunto myös toisella paikkakunnalla, erikoiseen ja hankalaan asemaan. Tällaisissa tapauksissa kansalaisten perusoikeudet vaarantuisivat.

Käräjäoikeuslaissa mainittu asuinpaikan vaatimus on epäselvä, koska sanan tulkinnasta on syntynyt erimielisyyksiä. Esimerkiksi Oulun käräjäoikeudessa lakia tulkitaan siten, että lautamiehen kelpoisuuden edellytys on nimenomaan kotipaikka, koska asuinpaikkaa ei voida määritellä yksiselitteisesti. Muualla lainsäädännössä kotikunta määritellään ensisijaiseksi asuinkunnaksi. Kotikuntalain 3 §:n mukaan henkilön kotikunta ei muutu, jos hänen asumisensa toisessa kunnassa johtuu pääasiassa esimerkiksi enintään yhden vuoden kestävästä työtehtävästä, opiskelusta, sairaudesta tai muusta näihin rinnastettavasta syystä. Kotikunta on kunta, jossa henkilöllä on äänioikeus ja oikeus asettua ehdolle ja jonne hän veronsa maksaa. Tämän valossa on luontevaa, että lautamiesten kelpoisuusehtoja selkiytetään siten, että heidän kotikuntansa tulkinnanvaraisen asuinkunnan sijaan edellytetään sijaitsevan käräjäoikeuden tuomiopiirin alueella. Jälkikäteen valitusteitse tapahtuva arviointi, onko lautamies tilapäisen asuinpaikan muutoksen vuoksi menettänyt kelpoisuutensa toimia tehtävässään, ei ole tarkoituksenmukaista.

Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteessani ehdotetaankin, että käräjäoikeuslain 6 §:n 1 momenttia muutetaan siten, että lautamiesten kotikunnan tulee olla käräjäoikeuden tuomiopiirin alueella aiemman asuinkunnan sijasta.

Jaana  Ylä-Mononen  /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Varsin perusteltu aloite ed. Neittaanmäeltä. Kiinnittäisin muutoinkin huomiota tähän lautamiesten valintaprosessiin. Itse kunnallisena luottamushenkilönä ja poliittisiin neuvotteluihin useampaan kertaan osallistuneena koen tämän kohdan aina hämmennystä herättävänä, kun on nimettävä ikään kuin poliittisessa neuvotteluprosessissa henkilöitä, joiden erityistä sopivuutta sanan kaikissa merkityksissä joudutaan arvioimaan ilman, että sitten tosiasiallisesti on mitään erityistä varmaa tietoa, ovatko nämä lautamiehet sopivia vai eivät. Harvoinhan tällaisia Raahen tapauksia tulee mistään muustakaan syystä, mutta joka tapauksessa tämä menettely on varsin outo minun mielestäni, ja uskon, että samaa ajatellaan siellä sun täällä, kun poliittisia neuvotteluja käydään ja sitten joudutaan todellakin henkilöitten henkilökohtaisia ominaisuuksia arvioimaan, heidän ongelmiaan, heidän taloustilannettaan, riippuvaisuuttaan jostakin tai sitä, onko alkoholin käyttöä tai muuta. Se on todellista problematiikkaa. Ehkä tämän valinnan pitäisi kokonaisuudessaankin tapahtua jotenkin toisin.

Keskustelu päättyy.