Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Esityksenä olevat tietohallintakeskuksen
uudistukset ovat varmastikin aiheellisia. Viranomaisyhteistyön
kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää ajatellen
niin kansalaisten kuin viranomaistenkin käyttämiä palveluja.
Nykyselvityksen mukaan poliisin tietohallintakeskus on tehnyt yhteistyötä viranomaisyhteistyönä
palveluperiaatteella.
Varsinaisesti tietohallinnassa on kuitenkin erityisiä puutteita
nimenomaan yhteistyöverkoston ja rekisterien käytön
suhteessa. Tähän asti sopimusperusteisesti tietojärjestelmistä kootut niin
sanotut käyttöoikeuslohkot eivät sinällään vielä turvaa
sitä, että viranomaisilla olisi mahdollisuus estottomaan
tehtävien hoitoon. Esimerkkinä käytän
haastemiehen tehtäviä.
Haastemiehellä on yksittäistä tiedoksiantotehtävää suorittaessaan
oikeus saada tietoa salassapitosäännösten
estämättä viranomaisilta, julkista tehtävää hoitavalta
yhteisöltä sekä teletoimintaa tai postitoimintaa
harjoittavalta laitokselta tai yhteisöltä. Tämän
lisäksi haastemiehillä on haastemieslain 4 a §:ään
nojaten kyselyoikeus valtion eri rekistereihin, kuten väestö-,
liikenne- ja kauppa- sekä vankirekisteriin.
Arvoisa puhemies! Nämä yhteydet eivät
kuitenkaan riitä. Yleensä käy niin, että osa
tiedoksiannoista saadaan toimitetuiksi, mutta toinen osa tai tarvittava
yksi osa jää puuttumaan. Juuri tämän
ratkaisevan osan tai sen surullisen yhden takia jää istunto
osin tai kokonaan pitämättä. Osittainen
istunnon pitäminen tarkoittaa, että asiaa käsitellään
muilta osin kuin puuttuvan henkilön osalta. Tämä onnistuu
harvoin. Tämä kaikki tietysti maksaa, ja tässä on
todellinen rahareikä. Tällä viittaan
myös oikeusministeri Braxin peräänkuuluttamaan
ongelmaan turhista ja kalliiksi tulevista oikeusistunnoista.
No, miksi viranomaisyhteistyö ei sitten toimi? Poliisilla
on käytössään niin sanottu Patja-rekisteri,
johon syötetään kaikki se tieto, mitä poliisi
toiminnassaan tarvitsee, muun muassa kiinniotetut ja etsintäkuulutetut
sekä varotiedot. Juuri näitä tietoja
tarvittaisiin muun muassa vaikeasti tavoitettavien haastamiseksi.
Kuitenkin tuomioistuimilta ja poliisilta puuttuu yhteinen järjestelmä eikä tieto
kulje.
Arvoisa puhemies! Ratkaisuksi voisi tarjota seuraavia toimia:
Ensiksikin, tiedoksiantotehtävää suorittavalle
virkamiehelle pitäisi mahdollistaa kyselyoikeus Patja-rekisteriin.
Tämä reaaliaikaisen tiedon saanti luo paremmat
edellytykset henkilöiden tavoittamiseksi. Patja-rekisterissä poliisilain
perusteella kiinniotetut henkilöt ovat kiinniotettuina
vain 12—24 tuntia riippuen kiinnioton perusteista. Useimmiten
kiinniotot ovat yö- taikka viikonloppuaikaan sijoittuvia,
ja tämä on juuri se ongelma. Kiinniotettuna on
se henkilö, jota tuomioistuin kaipaisi akuutisti. Kyselyoikeudella
kyseenomaisesta rekisteristä saatava lisäapu on
valtava ja varmuudella poistaisi ongelmia tuomioistuimien turhakäytössä.
Bonuksena tässä on työtätekevän
virkamiehen työturvallisuus, sillä varotietoja
ei ole missään muualla saatavilla. Varotiedoilla
tarkoitetaan tietysti, että poliisi on syöttänyt
henkilöön liittyen vaaratietoja koskien aseistautumista,
väkivaltaa jne.
Nykyinen haastemieslain mukainen tietojen saannin oikeutus on
auttamattomasti jäänyt ajan hampaisiin. Nykymuodossa
nämä kyselyt tehdään puhelimitse,
ja se tarkoittaa kahden eri virkamiehen sitomista tehtävään.
Toinen parannusratkaisu voisi olla se, että samaiselle
virkamiehelle mahdollistetaan tietojensyöttöoikeus
Patja-rekisteriin. Käytännössä poliisin
kanssa tekemisiin joutuvan henkilön tiedot tarkastetaan
aina, kun siihen on edellytykset. Mikäli tavoiteltavien
henkilöiden tietoja voisi syöttää nykyistä järjestelmää kevyemmin
ja nopeammin, tämä osaltaan parantaisi tiedoksiannon
onnistumista. Nykyään tuomioistuin pyytää poliisia
syöttämään etsintäkuulutuksen,
kun mitkään muut keinot henkilön tavoittamiseksi
eivät tuota tulosta. Tämä tietojensyöttöoikeus
ei takaa onnistunutta lopputulosta pelkästään,
eikä tietenkään ole tarkoituksenmukaista
syöttää kaikkia tavoiteltavia henkilöitä rekisteriin.
Sen sijaan kyselyoikeuden saaminen on se ratkaiseva toimi, sillä sen
avulla saatava hyöty on huomattavasti suurempi. Kyselyoikeus
on kenties helpommin hyväksyttävä ja
teknisesti järjestettävissä oleva asia.
Tämä siksi, että jo tällä hetkellä kyselyoikeus
on monen eri valtion rekisteriin.
Tietohallintaa parannettaessa on todellakin toivottavaa, että nimenomaan
tämä tärkeä viranomaisyhteistyö voi
toimia riittävästi. Se on myös merkittävä taloutta
parantava seikka.
Keskustelu päättyi.