Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on hallituksen esitys,
jonka olisi suonut tulleen esitellyksi lähetekeskustelussa
jo 1995—1999 eduskunnassa. Silloin tuli rahanpesulainsäädäntö tänne,
niin kuin ed. Rajamäki erinomaisen hyvin muistaa. Siitä kävimme
silloin kovasti keskustelua ja silloin totesimme, että tällaiset
käteisen rahan siirrot ovat todellinen ongelma. Sitä vakuuttelua
ei oikeastaan meidän kahden lisäksi tainnut kukaan
oikein uskoa.
Kysymyshän on siitä, että meillä on
olemassa eräs ylikansallinen valuutta, jota painetaan,
tuotetaan kolmivuorotyössä, niin kuin eräs
tasavallan presidentti kerran sen asian lausui, kolmivuorotyössä niin
paljon kuin vaan keritään sitä tuottaa
sen takia, että paitsi että asianomainen suuri länsimainen
länsivaltio nojaa tähän valuuttaan, niin
sen valuutan puitteissa toimii ylikansallinen rikollisuus keskeisesti
siirtämällä valtavia määriä käteisvaroja
valtiosta toiseen, alueelta toiselle jnp.
Nyt on vihdoinkin Euroopan yhteisössä herätty
siihen, että harmaata taloutta ei saada missään nimessä kuriin,
jollei käteisrahan liikennettä ruveta seuraamaan.
Tässä on käynyt kaksi ilmiötä, joissa
odotukset eivät ole toteutuneet. Yksi oli se, että kun
siirrytään sähköiseen tiedonvälitykseen, niin
paperinen tiedonvälitys menettää merkityksensä ja
papereita ei enää lähetellä paikasta
toiseen ja paperin kulutus tätä myötä vähenee.
Tilannehan on aivan toisinpäin, että paperin kulutus
on vaan lisääntynyt ja varmuuden vuoksi se sama
kuitenkin laitetaan paperille ja sitten se vielä varmistetaan
paperilla. Sähköinen allekirjoituskaan ei ole
lähtenyt sillä tavalla käyntiin kuin oli
utopistisesti ajateltu.
Niin ikään ajateltiin, että kun ruvetaan
toteuttamaan yli rajojen transaktioita, niin siinä yhteydessä sitten
käteisen rahan merkitys hävenee ihan kokonaan
pois ja vielä aivan erikoisesti, kun siirrytään
korttitalouteen. Siinä Visat ja muut kortit vinkuvat, ja
sillä tavalla tämä asia hoidetaan. Oli
selvä odotus, että Suomen Pankin setelipainon,
niin kuin sitä silloin aikanaan kutsuttiin, tuote harvinaistuu
ja lopulta, kun oikein hyvin siirrytään tänne
korttimaailmaan, ei tarvita tätä käteistä valuuttaa
juuri ollenkaan.
Arvoisa puhemies! Tilanne on aivan kokonaan toisenlainen. Meillä täällä kotimaassakin
ollaan
tilanteessa, että käteisen määrä,
liikenteessä olevan käteisen määrä,
on ensin kaksinkertaistunut ja nyt se on sitten kolminkertaistunut.
Kun kerran eräällä pakkovisiitillä Suomen
Pankissa kysyttiin pankinjohtaja Holkerilta, kuinkas paljon meillä on
käteistä valuuttaa liikenteessä, niin hän
sitten, jolleka tämä vastuutehtävä kuului,
rupesi nikottelemaan oikein, että paljonko se nyt onkaan,
kun se on aina se sama. Sitten hän kovasti kyseli ympäriltään,
että no, paljonkos meillä tänä päivänä sitä on.
Sitä on 11 miljardin markan edestä, käteistä valuuttaa
ulkopuolella pankin, ja se siitä vähenee kyllä nyt
jnp. Näinhän siis ei ole käynyt vaan
päinvastoin.
Jo vuonna 1995 ja 1996 oli nähtävissä selvästi merkkejä siitä,
että olemme menossa pahempaan suuntaan sen takia, että käteisen
valuutan siirtymiset, siirrot kaakkoisrajan yli ja Suomen kautta muualle
maailmaan lisääntyivät räjähdysmäisesti.
Ne olivat silloin jo yli 10 miljardin markan edestä valuuttoja.
Ja nyt ollaan sitten tilanteessa, että vihdoinkin Euroopan
yhteisö on havainnut tämän asian.
Tämä on aika viehättävä,
arvoisa puhemies, tämä hallituksen esitys, kun
on olemassa koko joukko asioita, joita ei saa kutsua niitten oikeilla nimillä.
Tämähän kuuluu tämän
alan diplomatiaan. Täältä voisi ottaa
yhden sitaatin: "Kysymys ei ole rikollisuuden valvonnasta vaan lähinnä käteisrahaliikenteen
seurannasta - -". Aivan kauniisti kerta kaikkiaan, arvoisa
puhemies, sanottu, "seurannasta", jossa yritettäisiin rehellisyyden nimessä saada
rikolliset ainekset kuriin ja saada harmaata taloutta torjuttua
mahdollisuuksien mukaan ja sen mukaista rahanpesua myöskin. Sehän
on sen harmaan talouden rinnakkais-, toveri-ilmiö.
Arvoisa puhemies! Minä hartaasti toivon, että eduskunta
tekee ennätyksen siinä, kuinka nopeasti tulee
mietintö saliin. Nimittäin kun tässä tämä direktiivikin
astuu 1.6. vihdoinkin voimaan Euroopan yhteisön tasolla,
niin nyt olisi — asetus tulee voimaan silloin — suotavaa,
että tämä seurantalakikin kansallisesti
tulee silloin voimaan.
Keskustelu päättyi.