1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi hovioikeuslain ja
hallinto-oikeuslain 1 ja 2 §:n sekä eräiden
niihin liittyvien lakien muuttamisesta
Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä on
kyse hovi- ja hallinto-oikeuksien rakenneuudistuksesta. Hovioikeuksien
määrää vähennetään
yhdellä ja hallinto-oikeuksien kahdella. Uudistuksen myötä hovioikeuksia
olisi viisi ja hallinto-oikeuksia kuusi. Taustalla on pääministeri Jyrki
Kataisen hallitusohjelma.
Lakivaliokunta hyväksyi viime viikon perjantaina esitystä puoltavan
mietinnön. Esitys on luonteva jatko muutama vuosi sitten
toteutetulle käräjäoikeuksien rakenneuudistukselle,
jossa käräjäoikeuksista muodostettiin
aiempaa suurempia yksiköitä. Käräjäoikeusverkoston
uudistamisesta saadut kokemukset ovat olleet myönteisiä. Vastaavalla
tavalla voidaan arvioida, että suuremmat yksiköt
vahvistavat hovi- ja hallinto-oikeuksien toimintakykyä...
Puhemies Eero Heinäluoma:
(koputtaa)
Arvoisa edustaja, pyydän salia hiljentymään
kuuntelemaan asian esittelyä. — Olkaa hyvä.
Kiitos. — Vastaavalla tavalla voidaan arvioida, että suuremmat
yksiköt vahvistavat hovi- ja hallinto-oikeuksien toimintakykyä sekä asiantuntemusta
ja osaamista. Osa nykyisistä hovi- ja hallinto-oikeuksista
on nimittäin sekä asia- että henkilöstömäärältään
varsin pieniä. Lisäksihän rakenneuudistusta
puoltaa asiamäärien vähentyminen.
Esityksessä ehdotetaan, että Itä-Suomen
hovioikeus ja Kouvolan hovioikeus yhdistetään
ja sijoitetaan Kuopioon. Lisäksi ehdotetaan, että Kouvolan
hallinto-oikeus ja Kuopion hallinto-oikeus yhdistetään
ja sijoitetaan Kuopioon ja että Oulun hallinto-oikeus ja
Rovaniemen hallinto-oikeus yhdistetään ja sijoitetaan
Ouluun. Hallituksen esittämä ratkaisu rakenneuudistukseksi poikkeaa
hallituksen esitystä edeltäneen laajapohjaisen
toimikuntatyön ehdotuksista siinä, että toimikunta
ehdotti yhdistetyn hovioikeuden sijoituspaikaksi Kouvolaa.
Lakivaliokunta on päätynyt puoltamaan hallituksen
esittämiä sijoituspaikkoja, joiden määrittämisessä on
kiinnitetty huomiota paitsi nykyiseen väestömäärään,
myös ennusteiden mukaiseen väestönkehitykseen
sekä tuomioistuinten maantieteelliseen sijaintiin tuomiopiirissään. Myös
tuomioistuinten henkilöstö- ja asiamäärät on
otettu huomioon. Kuopiota hovioikeuden sijoituspaikaksi puoltaa
erityisesti sen maantieteellinen sijainti lähempänä tulevan
tuomiopiirin keskiötä. Kuopiossa on jo nykyisin
vahva oikeudellinen keskittymä, joka uudistuksen myötä entisestään
vahvistuu. Toisaalta myös Rovaniemelle jää varsin
vahva oikeudellinen keskittymä siitäkin huolimatta,
että hallinto-oikeus sijoitetaan Ouluun.
Rakenneuudistuksen kohteena olevien hallinto-oikeuksien tuomiopiiri
laajenee maantieteellisesti erittäin merkittävästi.
Lakivaliokunta on tämän vuoksi päätynyt
ehdottamaan hallinto-oikeuksien nimien muuttamista siten, että Ouluun
sijoittuvan hallinto-oikeuden nimi olisi Pohjois-Suomen hallinto-oikeus
ja Kuopioon sijoittuvan hallinto-oikeuden nimi Itä-Suomen
hallinto-oikeus. Sen sijaan valiokunta ei pidä tarpeellisena muuttaa
Kuopioon sijoittuvan Itä-Suomen hovioikeuden nimeä,
koska se kuvaa hyvin myös rakenneuudistuksen jälkeistä hovioikeutta
ja sen tuomiopiiriä.
Lakivaliokunta on saanut runsaasti lisäselvityksiä oikeusministeriöltä hallituksen
esityksen taloudellisista ja muista vaikutusarvioista. Näitä lisäselvityksiä käsitellään
tarkemmin valiokunnan mietinnössä.
Etäisyys tuomioistuimen sijaintipaikkaan voi osalle
kansalaisista rakennemuutoksen myötä pidentyä.
Tämä ei kuitenkaan valiokunnan mielestä merkittävästi
vaikuta oikeuden saatavuuteen ja asianosaisten asemaan käytännössä.
Tämä johtuu kirjallisen menettelyn suuresta merkityksestä hovi-
ja hallinto-oikeuksissa. Niissä tilanteissa, joissa suullinen
istunto on tarpeen, tuomioistuin voi järjestää sen
muuallakin kuin sijoituspaikassaan, sillä Kouvolaan jää pysyvä istuntopaikka
sekä hovioikeudelle että hallinto-oikeudelle ja Rovaniemelle
hallinto-oikeudelle. Lisäksi Kouvolan istuntopaikassa voi
olla henkilöstöä Itä-Suomen
hovioikeuden pääkäsittelyjen järjestämiseksi
enintään vuoden 2016 loppuun saakka.
Valiokunta on lisäksi selvittänyt sellaista vaihtoehtoa,
jossa Kouvolaan jätettäisiin hallituksen esityksessä ehdotettujen
pysyvien istuntopaikkojen sijasta sivukansliat sekä hovi-
että hallinto-oikeutta varten, samoin kuin sitä,
että Rovaniemelle jätettäisiin hallinto-oikeutta
varten sivukanslia. Valiokunta on saamansa selvityksen perusteella
päätynyt siihen, ettei sivukanslioita voida pitää tarpeellisina
eikä perusteltuina. Tämä johtuu muun
muassa suullisten käsittelyjen määrän
vähäisyydestä hallinto-oikeuksissa. Sivukanslioiden
jättäminen myös vaarantaisi uudistuksen
tavoitteet keskittää toimintoja aiempaa suurempiin
yksiköihin ja hankaloittaisi tuomioistuinten käytännön
toimintaa ja johtamista. Myös henkilöstösäästöt
jäisivät toteutumatta.
Lisäksi valiokunta on ehdottanut muutoksia hallinto-oikeuslain
muuttamista koskevan toisen lakiehdotuksen siirtymäsäännöksiin
siltä osin, kuin niissä säädetään
henkilöstön siirtämisestä ja nimittämisestä.
Muutosten taustalla on valiokunnan ehdotus hallinto-oikeuksien nimien
muuttamisesta. Samasta syystä muutoksia ehdotetaan myös
5. ja 6. lakiehdotukseen.
Mietintöön sisältyy kaksi hylkäysehdotuksen sisältävää vastalausetta.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys hovi- ja hallinto-oikeuksien rakenneuudistuksesta
oli viime vuoden lopulla täällä lähetekeskustelussa, ja
kun ottaa huomioon sen erittäin kriittisen keskustelun,
mitä asiasta käytiin, niin kyllä olen
erittäin pettynyt, että valiokuntakäsittelyssä ei
mitään muutosta asiaan tullut, ainoastaan lähdettiin näillä hallinto-oikeuksien
nimillä, voisi sanoa, leikkimään. Nehän
tosiasiassa eivät mitään lisäarvoa
tuo tähän uudistukseen tai siihen tosiasiaan,
että ne paikkakunnat, joilta tämä hallinto-oikeus
tai hovi-oikeus lakkaa, kyllä todellisuudessa kärsivät
merkittävästi tilanteesta.
Näyttää siltä, että hallituksen
keskittämislinja ei jää tähän,
mitä tulee myös oikeudellisiin instituutioihin,
nimittäin tänään tuli tietoon
sellainen neuvottelukunnan tulos, että käräjäoikeuksien määrääkin
oltaisiin puolittamassa Suomessa. Tällainen linja kyllä vaarantaa
kansalaisten oikeusturvan saatavuuden ja saavutettavuuden, ja siinä mielessä kannan
kyllä erittäin syvää huolta kansalaisten
oikeusturvan toteutumisesta.
Mutta, arvoisa puhemies, tässä hallituksen
esityksessä minusta keskeinen ongelma on se, että tässä on
lähdetty vailla mitään perusteita hallinto-oikeuksien
paikkoja sijoittamaan niin, etteivät ne palvele tehokkuuden
ja tarkoituksenmukaisuuden näkökulmaa. Ymmärrän,
että kun täällä lähdetään
tekemään valintoja paikkakuntien välillä,
niin aina tulee vastakkainasettelua, enkä itsekään
halua asettaa Rovaniemeä ja Oulua hallinto-oikeuden kannalta
vastakkain, mutta täytyy rehellisyyden nimissä todeta
se, että ei Oulun vahvuuksia ole nyt eikä tulevaisuudessa
oikeudellisen keskittymän synnyttäminen sinne.
Rovaniemellä sen sijaan tämä on aivan
keskeinen vahvuus. Meillä on oikeustieteellinen tiedekunta
Rovaniemellä, meillä on siellä Trafin
yksikkö, meillä on hovioikeus, siellä on
myös muita instituutioita, jotka käsittelevät
oikeudellisia asioita, muun muassa ely-keskus — tiepuoleen liittyvät
valitukset — ja nyt olisi ollut kaikki perusteet nimenomaan
hakea ratkaisua, jossa vahvistetaan niitä alueellisia vahvuuksia.
Kun joudutaan tekemään ja jos tehdään
valintoja sen puolesta, että keskitetään
toimintoja tehokkuuden saavuttamiseksi, niin silloin pitäisi
tehdä ratkaisuja, jotka nimenomaan niitä alueellisia
vahvuuksia vahvistavat.
Lapin yliopiston oikeustieteen opiskelijatkin menettävät
tässä erinomaisen mahdollisuuden harjoitella hallinto-oikeuksissa,
saada valtionhallinnon harjoittelupaikkoja siellä ja seurata
sitä oikeudellista toimintaa. Siinä mielessä olen
todella pettynyt, että hallitus ja oikeusministeriö ovat päätyneet
tällaiseen ratkaisuun ja valiokunta ei ole lähtenyt
tätä ratkaisua oikaisemaan.
Täytyy sanoa, että jos täällä paikalla
on joitakin Lapin kansanedustajia, jotka käyttävät
tämän asian puolesta puheenvuoroja ja samaan aikaan vaativat
oikeusklusteria Rovaniemelle mutta äänestävät
tämän hallituksen esityksen puolesta, niin sanat
ja teot ovat kyllä todella pahasti ristiriidassa. Tässä asiassa,
arvoisa puhemies, ei olisi mitään muuta järkevää ja
perusteltua ratkaisua, eikä myöskään
ministeri lähetekeskustelussa löytänyt
esteitä sille, että Pohjois-Suomessa hallinto-oikeus
olisi pitänyt sijoittaa ehdottomasti Rovaniemelle.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvä jatkaa
tätä Lapin yliopiston juristien puheenvuoroa tästä asiasta
eli siitä, mitä on tapahtumassa suomalaiselle
oikeuskentälle. Tänään juuri
on tullut tämä tieto, uutinen oikeusministeriön
neuvottelukunnalta, että siellä on valtava lisäkarsiminen
edessä. Tämä hallituksen esitys on siis
vain alkutekoa sille, mitä on tulossa. Näyttää siltä,
että tuomioistuimia olisi karsittava kovalla otteella.
Jopa korkein hallinto-oikeus oltaisiin mahdollisesti lakkauttamassa
jatkossa. Ollaanko siihen todellakin menossa? Kestääkö meidän
juridiikka tätä asiaa?
Tämän uuden esityksen mukaan, mikä oli
työn alla, hovioikeuksia tulisi olemaan vain neljä,
ja samassa tekstissä lukee, että hovi- ja hallinto-oikeudet
laitettaisiin yhteen. Sehän tarkoittaisi sitä,
että kun nyt ollaan esittämässä,
että Rovaniemeltä otetaan pois tämä hallinto-oikeus,
niin nyt sieltä oltaisiin tämän jälkeen
ottamassa myös hovioikeus pois. Tämäkö se
on meidän juridiikkamme ja oikeuslaitoksemme tavoitteena?
Ei kestä varmaankaan olla.
Elikkä pitäisi herätä myös
hallituspuolueiden tässä tilanteessa, että mihin
tässä ollaan menossa. Kyllä me olemme
oikeusvaltiossa, tai ainakin meidän pitäisi olla,
mutta näyttää siltä, että kohta emme
ole. Rovaniemen hallinto-oikeuden lopettaminen merkitsisi sitä,
että puolet Suomen pinta-alasta tulisi olemaan yhden hallintotuomioistuimen
tuomiopiirinä. Onko se tarkoitus?
Tuomariliitto, jota pidämme hyvinkin asiantuntevana
ja asiantuntijana, on ilmoittanut vastustavansa niin hovi- kuin
hallinto-oikeuden yhdistämisasioita. Tuomariliitto on todennut
myös, ettei ehdotusta rannikkoalueelle sijoittuvista neljästä hallinto-oikeudesta
voi pitää alueellisesti tasapainoisena ratkaisuna.
RKP:n ministereille tällainen ratkaisu tietenkin on lähes
yhtä mieluinen kuin joku Dragsvikin varuskunnan säilyttämisasia.
Hallituksen esityksestä syntyvät säästöt
ovat hyvin kyseenalaisia. Esimerkiksi matkapäivien kustannukset:
Varsinkin Oulun hallinto-oikeudessa, joka kattaa puolet Suomesta,
välimatkat muodostuisivat jatkossa täysin kohtuuttomiksi. Hallinto-oikeuksien
työ käsittää paljon suullisia kuulemisia
muun muassa lastensuojeluasioissa, ulkomaalaisasioissa ja erilaisten
katselmusten pitämisiä.
Nyt Rovaniemen hallinto-oikeudesta on lähdetty Utsjoelle
asti pitämään katselmusta ja käyty
siellä yhtenä päivänä.
Saamieni tietojen mukaan käytäntö on
ollut se, että esittelijä ja jopa kolme tuomaria
ovat lähteneet yhdellä omalla autolla ja käyneet
siellä päivämukin. Rovaniemen keskeinen
sijainti on mahdollistanut tämän, vaikka päivälle
onkin tullut pituutta.
Oulusta käsin tämä ei todellakaan
enää onnistu. Meno—paluu-ajomatka Oulusta
Nuorgamiin olisi noin 18 tuntia. Paljonko tulee maksamaan kahden
päivän työmatkat kaikkine asiaankuuluvine
korvauksineen? Onko tämä tehokasta verovarojen
käyttöä? Se, että sivuistuntopaikka
säilyisi Rovaniemellä, ei merkitse käytännössä yhtään
mitään. Ne paikat eivät tule Rovaniemelle. Jos
katselmus on pidettävä Enontekiöllä tai
lastensuojeluasiaan on mentävä tutustumaan Kittilään,
niin se Rovaniemen istuntopaikka ei paranna oikeusturvaa eikä tuo
yhtään säästöjä.
Tässä on kyse myös asiakaspalvelusta.
Tuomioistuimen on mentävä paikan päälle
tilanteissa, joissa ihmisten oikeusturva sitä välttämättä edellyttää.
Rovaniemen hallinto-oikeudelle oikeuden asiat ovat olleet sellaisia,
että se on joutunut järjestämään
paljon enemmän katselmuksia ja suullisia kuulemisia. Lapissa
on sitä paitsi kasvava kaivosteollisuus ja kaivosvalitukset
tulevat luultavasti lisääntymään
entistä enemmän ja niin myös katselmukset
siellä. Eli välimatkat ja matkat vain pidentyvät
ja pidentyvät.
Ihmeellistä on myös, että keskittämispoliitikot
eivät välitä keskittymistä,
juuri niin kuin Lohikin äsken mainitsi. Sellaisia löytyy
kerrankin Lapista: Rovaniemellä on Lapin yliopiston oikeustieteiden
tiedekunta, käräjäoikeus, hovioikeus,
hallinto-oikeus. Samalla kun muutoin perustellaan tuomioistuinverkon
uudistusta oikeudellisilla keskittymillä ja sellaisten
tuomilla eduilla, niin Pohjois-Suomen oikeudellisesta keskittymästä hallinto-oikeus
revitään väkisin etelän suuntaan.
Tämän jälkeen saa nähdä,
mitä Lapin yliopistolle ja oikeustieteiden tiedekunnalle
tulee käymään.
Lopuksi totean: Nytkö lähdemme takaisin historiassa?
Maakunnista on kohta kadonnut poliisi, rajavartiosto ja tuomioistuinlaitos,
mutta verot kruunu sieltä silti edelleen jaksaa kantaa.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sitä saa, mitä tilaa,
on joskus ollut tapana sanoa. Oikeuslaitosreformihan tältä osin
laitettiin liikkeelle Tuija Braxin ollessa oikeusministerinä,
ja Sevónin johdolla työskenteli työryhmä,
jonka työryhmän lopputuotteessa oli paljon tarkoitushakuisuutta
ja suoranaisia virheitä.
Vaikka olenkin kuopiolainen, niin ei tässä tilanteessa
voi jubileerata. On erittäin valitettavaa, että kaupungit
asetettiin keskinäiseen kilpailutilanteeseen ja vastakkainasetteluun,
mihin jo edustaja Lohi aiemmassa puheenvuorossaan viittasi.
Tätä uudistusta perustellaan tehostamisella
ja säästöjen hakemisella. Voi olla, että tulee
hyvin kallista säästämistä:
kallista siinä mielessä, että kansalaisten
oikeusturva ratkaisevalla tavalla heikentyy, ja yhtäältä kallista
sillä tavalla, että kulut, joita ei osattukaan
ennakoida, tulevat kohtuuttomalla tavalla kasvamaan. Ylipäätänsä,
kun oikeusministeriön hallinnonalassa sitten kokonaisuudessa
liikutaan kovinkin pienissä summissa, kunnianhimoiset pyrkimykset
huomattaviin säästöihin eivät
ole realistisia.
Arvoisa herra puhemies! Tämä päivä muutoinkin
on musta päivä. Olemme saaneet uutisissa kuulla
oikeusministeriön työryhmän järkyttävästä esityksestä,
että käräjäoikeudet vähennettäisiin
puoleen, lautamiesjärjestelmästä luovuttaisiin
kokonaisuudessaan ja hallinto-oikeuksia ja hovioikeuksia vähennettäisiin.
Viime kädessä me nakerramme oikeusvaltion perustaa.
Semmoinen kehitys ei ole terve.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Rovaniemen hallinto-oikeuden siirtäminen
Rovaniemeltä Ouluun noudattaa johdonmukaisesti hallituksen
keskittämislinjaa. Hallitus sanoo hakevansa tällä tehokkuutta.
Oikeudenkäytössä on kuitenkin muitakin
arvoja. Tässä tapauksessa tuleva Oulun hallinto-oikeus
on yli puolen Suomen hallinto-oikeus. Maantieteellinen alue on käsittämättömän
laaja. Hallinto-oikeus on saattanut järjestää tähän
asti myös suullisia käsittelyjä, joihin
on prosessissa mukana olevilla ollut mahdollista saapua paikan päälle
kuultavaksi. Etäisyydet ovat kuitenkin nyt niin suuria — siis
yli 700 kilometriä tulee varmaan etäisimmistä paikoista — että tämän
muutoksen säästötavoitteet, joita hallitus
tavoittelee, eivät todennäköisesti toteudu.
Rahat menevät tien päälle.
Toinen ulottuvuus on se, että tämä tuleva
Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden alue on myös kulttuurisesti
hyvin erilainen alue. Ajatellaanpa vain sitä, millainen
on elinpiiri niillä ihmisillä, jotka asuvat Utsjoella,
ja millainen se on niillä, jotka asuvat Oulun seudulla.
Suomalaiseen menestykselliseen oikeudenkäyttöön
on olennaisesti kuulunut myös se, että tuomari
tuntee sen elinpiirin, mistä tuomittavat tulevat. Tämän
vuoksi ei ole ollenkaan samantekevää, onko tuo
hallinto-oikeus Rovaniemellä vai Oulussa. Minun mielestäni
niissä molemmissa pitäisi olla, ja ehdottomasti
tämä päätös, joka vie
tämän hallinto-oikeuden Rovaniemeltä,
on päätös huonoon suuntaan.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys koskee siis hovi- ja hallinto-oikeuksien
rakenneuudistusta siten, että muutosten jälkeen
vähennettäisiin hovioikeuksien määrää yhdellä,
hallinto-oikeuksien määrää kahdella.
Itä-Suomen ja Kouvolan hovioikeudet yhdistettäisiin
Itä-Suomen hovioikeudeksi. Hallinto-oikeuksia ehdotetaan
vähennettäväksi kahdella siten, että Kouvolan
ja Kuopion hallinto-oikeudet yhdistetään ja sijaintipaikaksi
tulee Kuopio. Oulun ja Rovaniemen hallinto-oikeudet yhdistetään
myös, ja hallinto-oikeuden sijaintipaikaksi tulee Oulu.
Esityksen mukaan se ei vaikuttaisi olennaisesti kansalaisten
ja oikeudenkäyntiasiamiesten asiointiin hovi- tai hallinto-oikeuksissa.
Kuinka tämä oikein perustellaan? Ymmärtääkö hallitus maamme
kokoa ja välimatkojen eroja eri puolilla maatamme? Esityksen
toteutuessa se tietäisi inarilaiselle oikeudenkäyntimatkan
pituudeksi samaa kuin jos pääkaupunkiseudulta
jouduttaisiin lähtemään oikeudenistuntoon
Ouluun. Onko tämä yhdenvertaisuutta?
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää, että tuomioistuinten
yhdistymisen seurauksena voidaan hovi- ja hallinto-oikeuksien henkilöstöä vähentää
pidemmällä aikavälillä noin
20 henkilötyövuodella. Kuinka tämä on
selitettävissä, kun varsinkin hallinto-oikeuksiin
tulevien tapausten määrä on kasvussa
tai tulee kasvamaan jo pelkästään epäonnistuneen
maahanmuuttopolitiikan vuoksi? Lisäksi EU:n lainsäädännön
muutokset uusine direktiiveineen työllistävät
oikeuslaitostamme. Asioiden oikeuskäsittelyajat tulevat
pitenemään. Onko unohtunut, että Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin on antanut viime vuosina Suomelle useita
langettavia tuomioita liian pitkistä oikeuskäsittelyajoista?
Hallituksen esityksen mukaan suurimmat tuomioistuinyksiköt
tarjoavat lisäksi mahdollisuuden monipuolisiin työtehtäviin
sekä erityisosaamisen ja muun ammattitaidon kehittämiseen. Eikö tähän
tarkoitukseen voi soveltaa tietotekniikan suomia mahdollisuuksia
nykyisten yksiköiden välillä?
Arvoisa puhemies! Tuomariliiton eduskunnan lakivaliokunnalle
antamassa lausunnossa todetaan, että kokemukset muissa
Pohjoismaissa eivät tue hovi- ja hallinto-oikeuksien vähentämistä.
Hallituksen esityksessä on kritisoitava sitä,
että vertailuista voi tehdä päteviä johtopäätöksiä vain,
jos vertailtavat asiat ja suureet ovat vertailukelpoisia. Tuomariliitto
katsoo, että esityksessä vertaillaan ylipäätään
asioita, jotka eivät ole vertailukelpoisia. On ilmeistä,
että asian valmistelussa tehdyillä selvityksillä on
ollut tarkoitushakuisuutta. Säästöt on
laskettu tarkkaan, mutta lisääntyvät
kustannukset ovat useimmiten enemmän tai vähemmän
unohtuneet.
Ei voida hyväksyä tehtyä esitystä sillä,
toisin kuin hallitus toteaa, että uudistuksella saavutettaisiin
säästöjä. Esimerkiksi Rovaniemen
hallinto-oikeuden lakivaliokunnalle antamassa lausunnossa todetaan,
että yhdistymisestä aiheutuu alkuvuosina lisäkustannuksia.
Käsillä olevan esityksenkin mukaan on varauduttava
matkakärä-jien ja suullisten käsittelyaikojen
aiheuttamiin lisäkustannuksiin matkakuluista, päivärahoista, menetetyistä ansioista
oikeudenkäyntimatkojen ajalta ja majoituskustannuksista.
Myös tuomioistuimen henkilöstöön
muutostilanteessa kohdistuvista tukitoimenpiteistä syntyisi
kustannuksia.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Hovi- ja hallinto-oikeuksien yhdistämisen
valmisteluvaiheet ovat todella karmaiseva esimerkki siitä,
että tarkoitus pyhittää keinot tavalla,
jonka lopputulemana mennään ojasta allikkoon.
Hallitusneuvottelujen aikana päätettiin mututuntumalta
monista asioista. Ehkä niistä ratkaisuista kaikkein
epäonnistuneimmaksi historia tulee osoittamaan niin sanotun
kunta- ja sote-uudistuksen. Yhtä surkea mutta mittakaavaltaan pienempi
on oikeusistuimien yhdistäminen. Tässäkin
tapauksessa siis kuviteltiin, että suuruus ratkaisee. Sen
jälkeen laitettiin toimikuntia ja työryhmiä selvittämään,
miten tuo tavoite voitaisiin erilaisin selityksin ja laskelmin osoittaa
oikeaksi. Tämän asian osalta perustelut, selitykset
ja laskelmat ovat muuttuneet asian valmistelun aikana aina sen mukaan,
mistä päin niin sanottu tuuli on käynyt.
Viimeistä edellisen mallin mukaan Kuopiossa ja Kouvolassa
sijaitsevat hovioikeudet ja hallinto-oikeudet olisi yhdistetty niin,
että toinen olisi toiminut Kouvolassa ja toinen Kuopiossa.
Sitten puuttui peliin niin sanottu poliittinen ohjaus ja ilmeisesti
siilinjärveläistaustaisesti. Toki siinä taustalla
hääräsi muitakin pelinrakentajia. Laskelmat
pantiin uusiksi. Homma hoitui sujuvasti sen jälkeen, kun
kymenlaaksolainen ministeri asettui omaa maakuntaansa vastaan. Nyt
kumpikin oikeusistuin tulee Kuopioon.
Tärkein peruste, tai paremminkin selitysyritys, Kuopion
puolesta on ollut Kuopion sijainti kartalla. Kyllähän
se on lähempänä maantieteellistä keskipistettä kuin
Kouvola, se on totta. Silloin kuitenkin unohdetaan käytännön
tosiasiat. Väestöllinen painopiste on huomattavasti
lähempänä Kouvolaa kuin Kuopiota. Myös
liikenteelliset seikat puhuvat erittäin vahvasti Kouvolan puolesta.
Niillä seikoilla ei kuitenkaan ollut mitään
merkitystä. Poliittinen peli oli niitä painavampi
syy lopulliseen ratkaisuun.
Arvoisa puhemies! Toinen todella ikävä piirre tässä suhmuroinnissa
on kielipolitiikan sotkeminen tähänkin asiaan.
Pyhtään pieni kunta Kotkan länsipuolella
on kaksikielinen, koska siellä asuu noin 450 ruotsinkielistä asukasta.
Nyt tämä kunta halutaan väen väkisin
sisällyttää tulevien oikeusistuimien
toimialueeseen, jotta oikeusistuimista saadaan kaksikieliset. Se
tulee aiheuttamaan turhaa työtä ja myös
tarpeettomia lisäkustannuksia. Voidaan sanoa, että tässä tapauksessa,
jos missä, voidaan puhua pakkoruotsista. 450 ruotsinkielistä aiheuttaa
sen, että noin miljoonan asukkaan alue on kokonaisuudessaan
kaksikielinen. Eihän tässä touhussa ole
mitään järkeä. Tämähän
on suoranaista kiusantekoa. Pyhtäältä on Helsinkiin
hieman yli 100 kilometriä. Se on luonnollinen ja käytännöllinen
asiointisuunta. Sen sijaan Kuopioon on noin 400 kilometriä.
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni asetettuun kustannussäästötavoitteeseen
olisi päästy parhaiten yhdistämällä Kouvolan
hovi- ja hallinto-oikeudet saman katon alle. Kuopiossa olisi voitu
menetellä samalla tavoin. Näin olisi voitu säästää sekä toimitila-
että henkilöstömenoissa ilman, että olisi
aiheutettu lisäkustannuksia.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Teidän ja kanssakuuntelijoiden onneksi
puhun paikaltani ja erittäin lyhyesti.
Mielestäni ei ole reilua hallitukselta potkia jo maassa
makaavaa Kouvolan seutua. Todellisia perusteita lakkautukselle,
millä lakkautetaan hovi- ja hallinto-oikeus Kouvolasta
ja siirretään toiminnot Kuopioon, ei ole. Säästöjä tällä haetaan 2:ta
miljoonaa euroa, mutta todellisuudessa kuitenkin tämän
yhdistymisen seurauksena lisätään kustannuksia
merkittävästi enemmän. Kouvolasta jäävät
tilat tyhjilleen, ja Kuopiossa joudutaan niitä korjaamaan
ja todennäköisesti rakentamaan myöskin
uusia tiloja.
Tätä on perusteltu myöskin maantieteellisin perustein
niin, että Kouvola on sitten tämän tuomiokunnan
keskellä. Mutta tässä ehkä järkevämpää olisi
käyttää kuitenkin asukaslukuperustetta, ja
silloin se ei välttämättä Kuopio
olisi. Minulla ei sinällänsä Kuopiota
vastaan kyllä sen kummallisemmin mitään
ole, mutta kun ottaa huomioon, että tämän
työryhmän alkuperäinen ehdotus oli, että kuitenkin
toinen oikeuslaitos olisi näistä jäänyt
Kouvolaan, niin se olisi ollut tässä yhteydessä erittäin
paljon parempi ratkaisu kuin se, mikä tässä nyt
on käsittelyssä.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Se, että oikeuspalvelut siirtyvät
Kouvolasta Kuopioon, on valitettavaa. Täällä Helsingissä oikeudet
ovat kovasti ruuhkautuneet, ja Kouvola sijaintinsa sekä liikenneyhteyksiensä takia
sopisi mainiosti purkamaan tätä ruuhkaa. Edelleen
kaikki tietävät, että rajaliikenne on
kasvussa ja paine kasautuu eniten ja käytännössä ainoastaan
juuri Kaakkois-Suomeen. Tämä tulee luonnollisestikin
nostamaan myös oikeusjuttujen määrää.
Kaakkois-Suomessa toimii Kotkan tulkkikeskus, joka palvelee paitsi
näitä itäturisteja myös alueen
maahanmuuttajaväestöä. Myös
tulkkien matkat Kuopioon tulevat kustantamaan enemmän kuin
te olette osanneet näissä suunnitelmissanne laskea. Te
ette vielä edes tiedä sitä, kuinka paljon
se tulee kustantamaan.
Sitten tosiaan oma lukunsa on tämä Suomen itäisin
kaksikielinen kunta eli Pyhtää, Pyttis på svenska.
Tämän uudistuksen seurauksena koko tästä kinkeripiiristä tulee
kaksikielinen, ihan niin kuin edustaja Tossavainen aikaisemmin kertoi. Eikö tätä Pyhtäätä
edes
olisi voitu yhdistää tänne Helsinkiin?
Pyhtäältä on Helsinkiin 100 kilomet-riä suoraa
valmistuvaa E18-tietä matkaa, Kuopioon herraties kuinka
monta sataa. Mikä ihmeen järki on siinä,
että vajaan 500 ruotsinkielisen pyhtääläisen
tähden koko tästä alueesta pitää sitten
tehdä kaksikielinen, kun Pyhtään voisi
yhdistää valmiiksi kaksikieliseen Helsinkiin,
jonne tosiaan on 100 kilometriä matkaa, ja se
on valmiiksi kaksikielinen? Tähän ei täällä hallituspuolueista
löydy yhtään, kuka pystyy sanomaan, mikä järki
tässä on. Minä voin sanoa: siinä ei
ole mitään järkeä.
Arvoisa puhemies! Ei minulla mitään ole näitä savolaisia
vastaan. Täällä on mukavia kavereita,
tässä eturivissä minusta katsoen istuu
oikein mukavia veikkoja, mutta on omalaatuista, että kaikki
hallituksen esitykset, mitä tulee, kohtelevat jollain tapaa
epäreilusti tätä Kotkan—Haminan
seutua. (Puhemies koputtaa) Edellinen oli tämä vaalipiirijako
ja nyt sitten tämmöinen.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaikkinensa on valitettavaa, niin kuin puheenvuorossani
totesin, että kaupungit asetettiin keskinäiseen
kilpailutilanteeseen, vastakkainasetteluun. Todellakin on niin,
että todellisia säästöjä ei
tule, joilla tätä voitaisiin perustella. Kokonaisuutena
OM:n, oikeusministeriön, budjetti on niin pieni, että tällä vain
halvaannutetaan oikeuslaitoksen toimintaa. Kansalaisten oikeusturva
heikkenee, mutta hovioikeuksissa on paljon suullisen käsittelyn
asioita. On kohtuutonta, että Nurmeksesta oltaisiin jouduttu tulemaan
Kouvolaan. Siinä mielessä puhun Kuopion puolesta,
mutta jos tämä asia olisi järkevästi hoidettu,
niin olisi voitu status quo säilyttää eikä olisi
tarvittu lakkauttamisia missään.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on hyvä mutta aivan riittämätön.
Suomi on saanut kymmeniä langettavia tuomioita Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimesta, koska kansalaisten oikeusturva on vaarantunut
liian pitkistä käsittelyajoista. Syyttäjä-
ja asianajajalaitos erikoistuu, ja niin pitää erikoistua myös
tuomioistuinlaitoksen. Ei voi olla niin, että erityisosaamista,
jota juristikunnassa muutoin on, ei löydy vastaavasti tuomioistuinlaitoksesta. Huomionarvoista
on myös tämä tulkkausongelma ja sen tulkkaustarpeen
lisääntyminen, joka keskustelussa on tullut esiinkin.
Tällaista erityisosaamista ei voi edellyttää löytyvän
joka paikkakunnalta.
Siksi on välttämätöntä,
että hallitus ottaa vakavasti tänään
julkistetun oikeudenhoidon uudistamisohjelman, jossa käräjäoikeuksia
vahvistetaan edelleen toimipaikkoja yhdistämällä ja
ammattiosaamiseen panostetaan kehittämällä lautamiesjärjestelmää merkittävästi.
Tämä on aivan välttämätöntä kehitystä.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kaikki oleellinen tähän
otsikkoasiaan on tullut sanottua jo perussuomalaisten edustajien
toimesta, mutta erääseen asiaan haluan kiinnittää huomiota,
ja se on se, että Suomessa on tällä hetkellä 320
peruskuntaa, joissa kunnanhallitukset ja kaupunginhallitukset tekevät
päätöksiä. Ymmärrettävästi
ne eivät tyydytä kaikkia kuntalaisia. He tekevät
oikaisuvaatimuksen, ja jos se ei mene läpi, he valittavat
hallinto-oikeuteen. Nyt jos hallinto-oikeuksia, niin kuin ymmärrän,
vähennetään vaikkapa aluksi kahdella,
se aiheuttaa sen, että käsittelyajat, jotka tässä ajassa
ovat puolesta vuodesta vuoteen, pitenevät, ja tästä tulee
haittaa paitsi näille valittajille ennen kaikkea myöskin peruskunnille.
Kysymys kuuluu, mikä se järki tässä loppujen lopuksi
on, ja niin kuin täällä on todettu eräitten perussuomalaisten
toimesta, niin erilaiset kustannukset, matkalaskut, päivärahat
ja näin poispäin — jos yövytään,
niin vielä majoituskustannukset — tulevat lisääntymään
aivan samaan tapaan kuin tässä vuosikymmen sitten
tehdyssä lääniuudistuksessa. Kun matkat
pitenevät, niin virkamiehet joutuvat matkustelemaan enenevässä määrin.
Arvoisa puhemies! Tämän näkökulman,
kuntalaisten ja kunnanhallitusten näkökulman,
halusin tuoda tähän keskusteluun.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kivelä viittasi omassa
puheenvuorossaan tänään julkistettuun
selvitystyöhön, ja myös edustaja Kataja
puuttui tähän hieman eri näkökulmasta.
Haluan vain muistuttaa, että tämä on
neuvottelukunnan esitys, joka tällä hetkellä pitää sisällään
56 eri toimenpidettä. Nyt on tietysti tärkeää,
että nämä arvioidaan mahdollisimman tarkkaan,
katsotaan niiden hyödyt ja mahdolliset haitat, ja sen jälkeen
tehdään poliittinen arvio. Eli nämähän
eivät ole mitään sitovia päätöksiä tässä vaiheessa,
vaan ainoastaan neuvottelukunnan esityksiä. Tämän
verran haluaisin tässä yhteydessä todeta.
Vielä sen verran tähän esillä olevaan
hallituksen esitykseen ja lakivaliokunnan mietintöön, että lakivaliokunta
kuuli myös Vaasan hovioikeutta, ja heillähän
on pitkät kokemukset matkakäräjistä.
Täytyy sanoa, että mielestäni tämä kuuleminen
oli erinomaisen hyvä, ja kävi myös ilmi se,
että aidosti myös oikeus voi tulla ihmisten luokse,
eikä ihmisten tarvitse aina matkustaa oikeuden luokse.
Tämä on mielestäni myös osa
hyvää palvelua. Tällä kuitenkin
tavoitellaan 2 miljoonan vuosittaisia säästöjä,
ja jos ne suinkin pystytään ohjaamaan siihen,
että käsittelyajat lyhenevät, niin mielestäni
tämä on todella askel erittäin oikeaan
suuntaan. Meidän pitää pitää huolta
siitä, että ihmisten oikeusturva pysyy korkealla
tasolla.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tähän Holmlundin puheeseen
onkin hyvä jatkaa, että on hyvä, että laki
ja oikeus tulevat lähemmäs ihmisiä, niin
että järki kaikessa, elikkä Rovaniemen
osalta matkat menevät jo täysin kohtuuttomiksi.
Mutta sitten kun hallinto-oikeuksien vähentämistä on
perusteltu sillä, että hallinto-oikeuksien pitäisi
kokonsa puolesta lähestyä toisiaan, niin eikö johdonmukainen
päätös olisi siitä, että osa
Helsingin hallinto-oikeuden — joka on suurin hallinto-oikeus — asioista
siirrettäisiin esimerkiksi Kouvolaan tai Rovaniemelle.
Esimerkiksi verovalitusasioista, jotka ovat pitkälti hyvin
byrokraattisia paperiasioita, siirrettäisiin osa maakuntaan:
hajautettua alueellista toimintaa.
Sitten toisena asiana on se, että hallituksen esityksessä kohdassa
2.3, Nykytilan arviointi, perustellaan esitystä muun muassa
näin: "Jatkossakin tulisi pystyä takaamaan, että tuomioistuimiin voidaan
rekrytoida mahdollisimman hyvää henkilöstöä.
Henkilöstön rekrytoinnin kannalta on tärkeää,
että tuomioistuimet ovat riittävän suuria yksiköitä,
jotka mahdollistavat monipuolisen ammattitaidon kehittämisen
ja ovat siten työpaikkoina houkuttelevia. Niin ikään
on tärkeää, että tuomioistuimet
sijaitsevat kaupungeissa, jotka ovat asuinpaikkoina houkuttelevia."
Tässä siis Kataisen hallituksen terveiset
Rovaniemelle ja Kouvolaan: ne eivät ole siis asuinpaikkoina
houkuttelevia. Kuinka moni siellä haluaa vielä tämän
esityksen jälkeen äänestää muuten
hallituspuolueita? Minä rohkenen väittää, että niin
Rovaniemellä kuin Kouvolassakin on jo nyt mahdollisimman
hyvää henkilöstöä.
Aivan uskomaton ylimielinen asenne paistaa näiltä hallituksen
esityksen sivuilta.
Vielä haluan mainita tästä houkuttelevuudesta,
että kyllä Rovaniemen kaupungin väkiluku, joka
on nykyään noin 60 000, koko ajan kasvaa. Kouvolan
asukasluku on 90 000 ja näyttää koko ajan
kasvavan. Niin mitä tämä houkuttelevuus sitten
on?
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämän esityksen yhtenä tavoitteena
on todellakin aikaansaada noin 2 miljoonan euron vuotuiset säästöt
oikeushallintomenoissa, ja kuten täällä on
moneen kertaan todettu, tämän päivän
uutisia on se, että oikeusministeriön neuvottelukunta
on esittänyt uusia ehdotuksia, joilla oikeusturvaa pystytään
parantamaan, prosesseja nopeuttamaan ja myös säästöjä aikaansaamaan. En
ole vielä ehtinyt perehtyä näihin ehdotuksiin, mutta
toivon, että kun näitä säästöjä on
haettu ja haetaan, niin aloitetaan ilmeisimmästä päästä.
Esimerkiksi: meillä on vankiloissamme kymmeniä,
jos ei satoja ulkomaalaisia rosvoja. Jos ei se ole suomalaisten
veronmaksajien rahojen järjetöntä käyttöä,
että nämä esimerkiksi virolaiset vangit
istuvat suomalaisissa vankiloissa eivätkä oman
kotimaansa vankiloissa, niin mikä sitten on? Viro ei ole
liittynyt tähän Euroopan unionin sopimukseen ja
voi olla, ettei ihan heti liitykään, jotenka meidän
pitäisi omin toimin nopeuttaa niitä prosesseja,
joilla voidaan siirtää vankeja omien kotimaidensa
vankiloihin.
Toinen aivan ilmeinen järkevä säästökohde: Jos
ulkomaalainen rikollinen päätetään
karkottaa maasta, niin poliisi tekee ensin virkavastuulla Maahanmuuttovirastolle
esityksen, Maahanmuuttovirasto virkavastuulla päättää,
ja tästä tämä roisto voi luonnollisesti
valittaa hallinto-oikeuteen. Mutta nykysysteemissä hän
voi vielä siitä valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen!
Jokainen ulkomaalainen konna käyttää nämä valitusmahdollisuudet
täysimääräisesti, ja tietysti suomalaiset
veronmaksajat maksavat asianajajat ja muut. Aivan ensimmäisenä säästönä tätä valitustietä
pitäisi
lyhentää, ja ihmisoikeussopimusten mukaisesti
riittää se, että on valitusoikeus sieltä viranomaisen
päätöksestä ensimmäiseen riippumattomaan
asteeseen eli tässä tapauksessa hallinto-oikeuteen.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellä käytettyyn edustaja
Zyskowiczin puheenvuoroon siitä, että ulkomaalaiset
konnat pitäisi saada palautettua kotimaihinsa istumaan
tuomiotaan, on helppo yhtyä, mutta tietenkin ensinnä pitäisi
saada tämä meidän oikeuslaitoksemme toimimaan
tehokkaammin niin, että ne tuomiot tulevat nopeasti. Tämä on
meillä kaikilla hyvin tiedossa oleva ongelma, ja siinä mielessä tämän hallituksen
esityksen tavoitteet ovat aivan oikeat: pyritään
tehostamaan oikeuden käyttöä.
Erityisesti kannan huolta näitten riitajuttujen aikojen
venymisestä. Suurin osa käräjäoikeuksien
jutuistahan on näitä rikosjuttuja, tai pieniä juttuja,
ja sitten monimutkaiset, vaikeat riitajutut venyvät jopa
vuosia, ja tämäkään ei ole mielestäni
näitä osapuolia kohtaan todellakaan oikein. Yksi
keinohan tässä on se, että tätä osaamista keskitetään,
mistä täällä on käytetty
puheenvuoroja. Tämä onkin järkevää silloin,
kun se keskittäminen nimenomaan tehdään
niin, että huomioidaan myös näitten suomalaisten
asukkaiden, jotka tarvitsevat oikeuspalveluita, näkökulmasta tämä saavutettavuus.
Jos näitä palveluita lähdetään
keskittämään tiettyihin paikkoihin, niin
sen ei aina tarvitse olla välttämättä Helsinki
tai joku suuri kaupunki. Nimittäin jos me puhumme, kuten
vaikka tässäkin hallituksen esityksessä,
hallinto-oikeuksien lakkauttamisesta, on hyvä muistaa,
että hallinto-oikeuksissa, voisi sanoa, lähes
kaikki asiat, valtaosa, ovat kirjallista käsittelyä.
Silloin on melkeinpä sama, kun sen kirjallisen postin lähettää, lähettääkö sen
vaikkapa nyt Ouluun tai Rovaniemelle tai minne sen lähettää.
Mutta silloin, kun lähdetään hakemaan
sitä tehokkuutta vaikkapa matkakäräjien
tai katselmusten kautta, niin kuin hallinto-oikeus joutuu välillä tekemään,
niin nyt, kun hallinto-oikeus siirtyy Ouluun Rovaniemen sijasta
ja lähdetään Pohjois-Lappiin vaikkapa kaivosasioissa
tekemään katselmuksia, niin tuleekin heti tilanne,
ettei riitä yksi matkapäivä, vaan pitää yöpyä välillä,
ja tässä ei ole mitään järkeä.
Tämäkin puoltaisi sitä, että sijoituspaikka olisi
ollut mieluummin Pohjois-Suomessa Rovaniemi kuin Oulu.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Jouduimme tekemään säästöjä oikeusministeriön pääluokkaan,
ja se johtuu siitä, että meillä on yleinen
tasapainottamistavoite valtiontaloudessa. Mutta täytyy
sanoa, että tähän pitäisi suhtautua
positiivisesti, koska silloin, kun joudutaan tekemään
säästöjä, on pakko tehostaa
toimintoja, ei pelkästään leikata, vaan
miettiä, miten asiat hoidetaan paremmin.
Edustaja Zyskowicz mainiossa puheenvuorossaan otti hyvän
esimerkin: virolaiset rikolliset pitää palauttaa
Viroon, ja ei saa jatkuvasti pyrkiä lykkäämään
näitä siirtämisiä.
Sitten täytyy sanoa, että meillä on
tuomioistuimissa suuria ongelmia siinä, että rosvot
eivät tule tuomioistuimeen, pakoilevat sitä, juttujen käsittelyä ei
voida aloittaa, lykätään ja lykätään, ja
se aiheuttaa huomattavia kustannuksia. Tämmöisiin
selkeisiin epäkohtiin pitää pyrkiä puuttumaan.
Jos välttelee oikeudenistuntoa, niin pitää tuoda
sinne tai pitää miettiä sitä kynnystä,
missä kaikissa asioissa kyseessä olevan henkilön
pitää olla paikalla vai voidaanko jollakin videoyhteydellä sitten
kuulla henkilöä.
Mitä tulee tehokkuuteen, minun mielestäni hallituksen
esitys on aivan oikeassa. Pitää pyrkiä yhdistämään
tuomioistuimia ja katsoa, että missä on vähän
juttuja, niitä voidaan lakkauttaa. Tästä syystä on
ihan hyvä, että näitä joitakin
tuomio-istuimia tässä tilanteessa yhdistetään.
Tosin on varmaan syytä jossakin vaiheessa perusteellisesti
miettiä sitä, onko presidentti Koskelon ehdotus
tarkoituksenmukainen, että hallinto-oikeudet ja yleiset
tuomioistuimet yhdistettäisiin. Minusta tähän
pitäisi suhtautua ennakkoluulottomasti, se pitäisi
huolellisesti tutkia, ja se saattaisi olla tarkoituksenmukaista,
mutta ennakkokannan ottaminen liian aikaisessa vaiheessa välttämättä ei ole
varmasti hyvä vielä tässä vaiheessa.
No, sitten ihan lautamiesjärjestelmä aiheuttaa myöskin
meillä aika paljon kustannuksia. Muistan, että täällä oikeusministeri
Taxellin kanssa aikoinaan, kun lautamiesjärjestelmä tuli,
keskustelimme sen tarkoituksenmukaisuudesta. En ollut oikein vakuuttunut,
ja täytyy sanoa, että se, että meillä on
maallikkoja tekemässä laintulkintoja, ei ole välttämättä kauhean
tehokasta. Pitäisi mennä, jos lautamiehiä käytetään,
amerikkalaiseen järjestelmään, jossa
he maallikkoina arvioivat todistuskynnyksen ylittymisen mutta eivät
ota sitten säännösten tulkintaan millään
tavalla kantaa. Minusta tätä lautamiesjärjestelmääkin
pitäisi vielä uudestaan harkita.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan vain todeta sen, että mitä tulee
sitten näihin sijoittamisiin, niin täytyy sanoa,
että mielestäni niissä kaupungeissa,
jossa opetetaan juridiikkaa, siellä pitäisi olla
tuomioistuin. Tässä suhteessa olen pikkuisen pettynyt
siitä, että tämä hallinto-oikeus
sijoitetaan Ouluun eikä Rovaniemelle. Ihan sen tiedekunnan
takia mielestäni Rovaniemi olisi ollut oikea paikkakunta,
mutta tässä nyt mennään.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tälläkin hetkellä oikeuskäsittelyssä on
valtavan pitkiä jonoja. On aika merkillinen ajatus, että vähentämällä oikeusistuimia
parannettaisiin ja nopeutettaisiin oikeuskäsittelyä.
Korkeimman oikeuden presidentillä on näkemys,
että tuomioistuimet voitaisiin vähentää jopa puoleen.
Suuri osa valituksista ylempiin oikeusasteisiin tulee juuri sen
takia, ettei asiantuntemus alemmissa oikeusasteissa riitä erikoisalojen
oikeusriitojen ratkaisuihin. Olisiko se ratkaisu, että näin
muun muassa vakuutusoikeus-, työ- ja markkinatuomioistuimet
yhdistettäisiin? Luulen, että entistä heikompi
oikeusturva olisi näiden erikoistuomioistuinten tarvitsijoilla.
Tämä esitys, jossa hovi- ja hallinto-oikeuksia ollaan
vähän kerrallaan lakkauttamassa, näyttäisi
olevan alku oikeuslaitosuudistukselle, jossa vähät
välitetään oikeuslaitoksen tarvitsijan
tarpeista. Jos halutaan hakea säästöjä,
voidaan tietysti alueellisesti toimipaikkoja yhdistää,
jolloin myös henkilöstökuluissa on säästömahdollisuuksia.
Säästöjä on mahdollisuus
saada myös kohtuullistamalla asianajajapalkkioita selvissä oikeustapauksissa,
joissa asiakas saa valtion maksamaan ilmaista oikeusapua. Näissä tapauksissa olisi
mahdollista myös rajoittaa valitusmahdollisuutta ylempään
oikeusasteeseen, jos selkeästi on nähtävissä,
että pelkästään asianajajan
intressi on tehdä valitus.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitos, Sasi, kannanotostanne siitä,
että paikka olisi ollut mielellään Rovaniemi
ihan tämän kokonaisuuden vuoksi, siis tämän
oikeuskeskittymän vuoksi siinä asiassa. Mutta
no, näyttää menevän tilanne
niin kuin menee.
Nyt vielä muistutan sen, että tämä esitys,
mikä nyt on tänään käsittelyssä,
ei tule todellakaan vähentämään
juttuja oikeusasteella, eivätkä niiden käsittelyajat
tule vähenemään, kulut eivät
vähene. Se, mihin meidän nyt todellisuudessa pitäisi kiinnittää huomiota,
on tämä koko oikeusprosessi ja siinä se,
minkälaiset ovat meidät valituskanavat, valitusmenetelmät
ja sitten valituksen tavoitteet, mitkä ne ovat ja mihin
niillä oikeastaan pyritään, elikkä koko
prosessin työstäminen uudelleen. Pitää miettiä sitä kautta
niitä säästöjä, jos
säästöjä pitää alkaa
työstämään.
Elikkä meidän tavoitteenamme missään
tapauksessa ei saa olla se, että oikeus on saavuttamattomissa,
niin kuin nyt vähitellen näyttää,
niin kuin tämä uusinkin esitys on, että oikeus
olisi yhä kauempana ja kauempana meistä tavallisista
ihmisistä. Me tulemme jatkamaan nyt näemmä hyvinkin
pian tätä käsittelyä näistä asioista,
koska tämä esitys on niin iso ja työn
alla, ja katsomme sitten, mihin pääsemme, mutta
toivottavasti me olemme jatkossakin samaa mieltä siitä,
että ihmisten tulee saavuttaa oikeutta.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Sasi puhui omassa puheenvuorossaan
näistä säästöistä ja
mainitsiko jotenkin näin, että se on iloinen ja
hyvä asia. Nyt kun tiedän, että edustaja Sasi
on tällainen tarkan taloudenpidon ihminen, niin kysyn häneltä,
mikä säästö tosiaan tulee siitä,
että Pyhtää, Suomen itäisin
kaksikielinen kunta, yhdistetään monen sadan kilometrin
päähän Kuopioon ja koko piiristä tulee
näin ollen kaksikielinen kaikkine kustannuksineen. Olisiko
tullut halvemmaksi yhdistää Pyhtää,
Pyttis — 450 kappaletta ruotsinkielisiä ihmisiä siinä kunnassa — sadan
kilometrin päässä sijaitsevaan valmiiksi
kaksikieliseen Helsinkiin? Nyt jos selität minulle, mikä säästö tästä syntyy,
niin sitten saatan pitkin hampain hyväksyä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan, että salikeskustelun etikettiin kuuluu teitittely.
Kimmo Sasi /kok:
Puhemies! Mitä Pyhtääseen tulee,
niin tietysti ongelma on se, että se on kuulunut Kotkan
vaikutuspiiriin perinteisesti, ja mitä kielellisiin suhteisiin
tulee, niin tässä suhteessa voi sanoa, että olisi
helpompi, että se kuuluisi Uudellemaalle ja niihin käräjäoikeuksiin, jotka
Uudellamaalla toimivat.
Sinänsä se, että Pyhtää on
toisessa tuomiopiirissä ja on kaksikielinen, varmasti lisää sitten
perusoikeuksien kunnioittamista siinä suhteessa, että kyseessä olevassa
tuomioistuimessa paremmin sitten osataan ruotsia varmasti tulevaisuudessa,
jos pyritään todella pitämään
huolta siitä, että tuomioistuin on kaksikielinen.
Mutta toisaalta — kun nyt tässä on toisaalta
ja toisaalta — ymmärrän kyllä sitä,
että ihan pyhtääläisten kannalta
olisi ollut tarkoituksenmukaista se, että oltaisiin oltu
siellä, missä on vahvempi kaksikielinen tuomioistuin.
En tiedä, millä perusteella tähän ratkaisuun
on päädytty, mutta toivottavasti se on tarkkaan
mietitty.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Tosiaan, niin kuin huomattiin, tästäkään
puheenvuorosta emme saaneet selville, mikä se lopullinen säästö tässä asiassa
on.
Mutta kerroitte — kerroitte — edustaja Sasi, tosiaan
näin, että Pyhtää on aina kuulunut
Kotkan vaikutuspiiriin, ja tähän kohtaan on pakko sanoa,
että tässä asiassa olisi aivan hyvin
minulle kotkalaisena kelvannut, että Kotkakin olisi yhdistetty
tässä tilanteessa Helsinkiin. Meiltä on tänne
130 kilometriä, Kuopioon on noin 400 kilometriä.
Aivan mainiosti olisi käynyt myöskin tämä.
En ymmärrä todellakaan sitä, että kaikki hallituksen
esitykset, mitä tulee, jollain tapaa tätä Kotka—Hamina-seutua
rökittävät ja meidät yhdistetään
siihen suuntaan, mikä ei ole meille luonnollinen. Vaalipiiriuudistus
vei meidät yhteen Etelä-Savon kanssa — täysin
epälooginen suunta meidän ilmansuunnasta katsottuna,
ja nytten sitten tämä.
Yleiskeskustelu päättyi.