3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sotilaskurinpidosta
ja rikostorjunnasta puolustusvoimissa sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esittelen tässä siis
hallintovaliokunnan mietinnön koskien hallituksen esitystä laiksi
sotilaskurinpidosta ja rikostorjunnasta Puolustusvoimissa sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi. Perustuslakivaliokunta, lakivaliokunta
ja puolustusvaliokunta ovat antaneet asiasta lausunnon. Laki korvaisi
voimassa olevat sotilaskurinpitolain ja poliisin tehtävien
suorittamisesta Puolustusvoimissa annetun lain.
Uudistuksella pyritään ajanmukaistamaan ja selkeyttämään
sotilaskurinpitoa ja Puolustusvoimien rikostorjuntaa ja saattamaan
lainsäädäntö vastaamaan perustuslain
vaateita. Samoin sääntelyn uudistaminen on tarpeen
vuoden 2014 alusta voimaan tulleen uuden poliisi-, esitutkinta-
ja pakkokeinolainsäädännön vuoksi.
Hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
että ehdotetussa laissa erotetaan nykyistä selkeämmin
rikosten selvittäminen rikosten ennalta estämisestä ja paljastamisesta.
Esityksessä on huomioitu puolustusvoimauudistuksen ehdotukset,
että Pääesikunnan tutkintaosaston esitutkintatehtävä siirretään
Pääesikunnan oikeudelliselle osastolle sekä rikosten
ennalta estämistä ja paljastamista koskeva tehtävä Pääesikuntaan
perustettavalle tiedusteluosastolle.
Sotilaskurinpitomenettelystä todetaan, että sotilaskurinpitomenettelyssä selvitetään
ja ratkaistaan Puolustusvoimien sisäisten järjestysmää-räysten
rikkomisia ja sotilasrikoksia sekä pannaan täytäntöön
sotilaskurinpitoseuraamuksia. Voimassa olevan sääntelyn
on arvioitu toimineen pääasiassa hyvin, minkä vuoksi
sotilaskurinpidon perusratkaisuihin ei esitetä muutoksia.
Keskeisiä ehdotettuja muutoksia ovat muun muassa rikosten
selvittämistä hoitavien virkamiesten toimivaltuuksien
nykyistä täsmällisempi sääntely,
muutoksenhakuoikeuden laajentaminen myös nykyisiin kurinpito-ojennuksiin
sekä kurinpitorangaistuksen välittömään
täytäntöönpanoon siirtyminen
nykyistä laaja-alaisemmin. Uusissa asioissa ehdotetaan
säädettäväksi muun muassa poliisin
antamasta avusta, poliisin kiinniotto-oikeudesta sekä Pääesikunnan
esitutkintaa hoitavien virkamiesten velvollisuudesta ilmoittaa poliisille
selvitettävänä olevasta rikoksesta käynnistetyistä toimenpiteistä ja
salaisten pakkokeinojen käytöstä.
Sotilaskurinpitomenettelyn kohteena olevan henkilön
oikeusturvaa parannetaan muutoksenhakuoikeutta laajentamalla ja
kurinpitovalituksen tekemiseen varatun ajan pidentämisellä sekä esitutkinnan
suorittajalle säädettävillä koulutusvaatimuksilla,
sotilaslakimiehillä ja sillä, että kurinpitopäätöstä ei
voida enää muuttaa rangaistun vahingoksi Puolustusvoimien
omin sisäisin toimenpitein. Edellä mainittuun
muutoksenhakuun ehdotetaan kaksiportaista menettelyä, jossa
joukkoyksikön komentajan, perusyksikön päällikön tai
perusyksikön vääpelin kurinpitopäätökseen haetaan
muutosta joukko-osaston komentajalta ratkaisupyyntönä.
Joukko-osaston komentajan tai häntä ylemmän
kurinpitoesimiehen kurinpitopäätökseen
sekä joukko-osaston komentajan ratkaisupyynnön
perusteella antamaan päätökseen haetaan
muutosta valittamalla eli kurinpitovalituksella.
Valiokunta toteaa, että ehdotettu ratkaisupyyntömenettely
vastaa hallinnollisessa prosessissa käytettävää oikaisupyyntöä,
mutta poikkeavan käsitteen käyttämistä voidaan
tässä yhteydessä pitää perusteltuna,
koska on kyse sotilaskurinpitomenettelystä, joka on eräänlainen
nopeutettu rikosprosessi. Lakivaliokunnan lausunnon mukaan kurinpitoasian
käsittelyä tuomioistuimessa ei voida myöskään
suoraan verrata tavanomaiseen rikosprosessiin tai muutoksenhakuun
hovioikeudessa, koska kyseessä on omalajinen muutoksenhakumenettely
yleisessä tuomioistuimessa. Sen vuoksi muutoksenhakumenettelyä koskevat
säännökset osin poikkeavat yleisistä säännöksistä.
Kun muutoksenhakuoi-keus laajenee ja uusi muutoksenhakumenettely otetaan
käyttöön, hallintovaliokunta pitää asianmukaisena,
että tuomioistuimiin saapuvia asiamääriä ja
kurinpitovalituksen käsittelyyn säädettyä määräaikaa
seurataan. Valiokunta pitää myös tarkoituksenmukaisena,
että rikosten ennalta estäminen ja paljastaminen
säilyvät myös vastaisuudessa Puolustusvoimien
tehtävinä mutteivät rajoita suojelupoliisin
laissa säädettyä toimivaltaa.
Puolustusvoimien rikostorjunnassa on kyse sotilaallisen maanpuolustuksen
alalla Suomeen kohdistuvaan tiedustelutoimintaan ja sotilaallisen
maanpuolustuksen tarkoitusta vaarantavaan toimintaan liittyvien
rikosten ennalta estämisestä ja paljastamisesta,
jotka suojelupoliisi hoitaa. Rikostorjunnan tarkoituksena on tunnistaa,
paljastaa ja estää sotilaalliseen maanpuolustukseen kohdistuvia
sisäisiä ja ulkoisia uhkia, joita vieraiden valtioiden
tiedustelupalvelut, yksittäiset henkilöt tai organisaatiot
kohdistavat maahamme. Kysymys on siis puolustuspolitiikkaan, puolustusteollisuuteen
sekä puolustusjärjestelmään
liittyvien uhkien ennalta estämisestä ja paljastamisesta.
Yhtäältä on tarve suojautua Puolustusvoimiimme
tai sen sidosryhmäyrityksiin kohdistuvasta laittomasta
tiedonhankinnasta ja pääsystä Puolustusvoimien
salassa pidettävään tietoon tai materiaaliin.
Valiokunta pitää perusteltuna, että sotilasvastatiedustelussa
on käytettävissä hallituksen esityksestä ilmeneviä,
salaista tiedonhankintaa koskevia rajoituksia. Uudessa poliisilaissa
on säädetty toimivaltuudet rikosten ennalta estämiseen ja
paljastamiseen.
Puolustusvoimisissa rikosten ennalta estämisessä ja
paljastamisessa tyypillisiä rikosnimikkeitä ovat
muun muassa maanpetos, vakoilu ja luvaton tiedustelutoiminta, valtiopetos
ja laiton sotilaallinen toiminta. Muun tyyppisiä rikoksia ovat
tieto- ja viestintärikokset tai omaisuuteen kohdistuvat
rikokset.
Puolustusvoimissa tapahtuneet rikokset selvitetään
esitutkinnassa pääsääntöisesti
puolustusjärjestelmän sisällä tapahtuvina
sotilasoikeudenkäyntiasioina tai sotilaskurinpitomenettelyssä, millä on
merkitystä muun muassa sisäisen kurin ja järjestyksen
ylläpitämisessä. Tutkittavia rikoksia
ovat esimerkiksi palvelusrikos, niskoittelu, esimiesaseman väärinkäyttö tai
sotilaan virkarikos, jossa saattaa olla kysymys esimerkiksi työaikakirjanpidon
epäselvyyksistä.
Valiokunta toteaa, että niin sanotut salaiset tiedonhankintakeinot
ovat Puolustusvoimien toiminnassa keskeisimmässä roolissa
niin rikosten ennalta estämisessä ja paljastamisessa
kuin rikosten selvittämisessä. Tämän
vuoksi eri tilanteissa käytettävissä olevissa
toimivaltuuksissa olevat eroavaisuudet ovat perusteltuja.
Hallituksen esityksessä on pakkokeinot ja niiden käytön
edellytykset selkeästi erotettu toisistaan yhtäältä rikosten
ennalta estämiseen ja paljastamiseen sekä toisaalta
rikosten selvittämiseen käytettävissä oleviin
toimivaltuuksiin. Ehdotetun lain mukaan Puolustusvoimien rikostorjuntaa
hoitavien virkamiesten toimivaltuuksista on voimassa, mitä poliisilaissa
toimivaltuuksista tähän asiaan säädetään.
Poliisilaissa tarkoitettujen salaisten tiedonhankintakeinojen
osalta Puolustusvoimissa ovat rikosten ennalta estämisessä ja
paljastamisessa käytettävissä kuitenkin
vain tietyt laissa erikseen luetellut keinot, ja hallituksen esityksen
tarkoitus on, että poliisilakiin mahdollisesti lisättävät uudet
salaiset tiedonhankintakeinot eivät automaattisesti tuo
Puolustusvoimille uusia toimivaltuuksia vaan niiden tarve arvioidaan
joka kerta erikseen.
Uutena ehdotetaan säädettäväksi
poliisin antamasta avusta silloin, kun Puolustusvoimien rikostorjuntaa
hoitavilla ei ole toimivaltaa tehtä-vien hoitamiseksi.
Lisäksi poliisilla on erityisestä syystä oikeus
myös oma-aloitteisesti ottaa rikosten ennalta estämistä ja
paljastamista koskeva asia tutkimukseen, ja tällainen erityinen
syy voi olla tilanne, jossa poliisilla on syytä epäillä Puolustusvoimissa
vireillä olevan asian liittyvän poliisin laajempaan
vireillä olevaan asiakokonaisuuteen tai esimerkiksi järjestäytyneeseen
rikollisuuteen.
Hallintovaliokunta pitää tärkeänä myös
nykyistä täsmällisempiä säännöksiä rikostorjunnassa
pidettävistä henkilörekistereistä ja
niihin talletettavista tiedoista.
Ehdotettu laki merkitsee muutoksia nykytilaan, ja näin
ollen lainsäädäntöä soveltaville
virkamiehille ja asevelvollisuuslain mukaiseen palvelukseen tulevillekin
tulee järjestää koulutusta uudesta lainsäädännöstä.
Salaisia tiedonhankintakeinoja koskevien valtuuksien käyttö on
vaativa tehtävä. Saadun selvityksen mukaan virkamiesten
uudet toimivaltuudet ja niiden käyttö on tarkoitus
kouluttaa erityisesti näihin tehtäviin suunnatulla
täsmäkoulutuksella yhteistyössä poliisin
kanssa. Tarkoitus on, että koulutus on pääsisällöltään
samanlainen kuin poliisin omalle organisaatiolle järjestetty
vuoden 2014 voimaan tulleen uuden poliisilain koulutus. Samoin valiokunta
tähdentää, että salaisten pakkokeinojen
ja salaisten tiedonhankintakeinojen asianmukaista käyttöä on
tärkeää valvoa, ja viittaa tässä myös sisäiseen
valvontaan ja uuteen pakkokeinolakiin ja uuteen poliisilakiin.
Puolustusministeriölle asetetaan lailla velvoite antaa
eduskunnan oikeusasiamiehelle vuosittain kertomus nimettyjen salaisten
pakkokeinojen ja salaisten tiedonhankintakeinojen valvonnasta, ja
kertomus toimitetaan lisäksi tiedoksi suojelupoliisille
ja oikeusasiamiehelle. Kertomus annetaan helmikuun loppuun mennessä.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena, ja hallintovaliokunta puoltaa lakiehdotusten
hyväksymistä mietinnöstä ilmenevin
kannanotoin ja valiokunnan muutosehdotuksin. Tämä valiokunnan
mietintö on yksimielinen.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että hallitus
sai aikaiseksi sotilaskurinpidosta ja rikoksentorjunnasta puolustusvoimissa
olevan lakiesityksen, ja lain kauttahan pyritään
parantamaan niitä puutteita, mitkä on havaittu.
Itse haluaisin nostaa esille tässä vain yhden
osa-alueen, jonka koen varusmiesten kannalta tärkeäksi.
Meillähän on tänäänkin
keskustelussa huomattu se, että meidän täytyisi
saada suomalainen maanpuolustus arvoonsa ja nuoret ymmärtämään
sen merkitys sekä suorittamaan asevelvollisuus. Kun me
tiedämme, että kutsunnoissa jo vapautetaan noin
16 prosenttia tai enemmän varusmiespalvelukseen kutsutuista
nuorista, mikä esimerkiksi vuoden 2011 tilastossa tarkoitti 5 600:ta
nuorta, niin ei ole mikään ihme, että meillä ei
ole riittävästi oikeanlaista ainesta varusmiespalvelukseen.
Tällä oikeanlaisella aineksella tarkoitan sitä,
että pitäisi olla ennen kaikkea se halu tulla
suorittamaan se asepalvelus. Toiseksi, varusmiespalveluksen keskeyttää lähes
20 prosenttia niistä aloittaneista ja suurin osa sen muutaman
ensimmäisen viikon aikana. Vuonna 2011 keskeyttäneitten
määrä oli noin 5 000 varusmiestä.
Jos meillä vuosittain yli 10 000 varusmies-ikäistä nuorta
ei käy lainkaan varusmiespalvelusta tai keskeyttää sen,
niin silloin olisi syytä tarkastella, mistä tämä johtuu.
Yksistään se ei ole tämä huono
kunto, mikä on annettu monesti vastaukseksi, vaan myös
se, millä tavalla varusmiespalvelusta toteutetaan.
Tässä lakiesityksessä, arvoisa puhemies,
on kiinnitetty huomiota myös siihen, että kurinpitorangaistuksissa
poistumiskielto ja poistumisrangaistus yhdistettäisiin
yhdeksi seuraamuslajiksi, joka olisi poistumiskielto. Enintään
kolmen vuorokauden poistumiskieltoa ei saisi panna täytäntöön
poistumiskieltoon määrätyn viikko-ohjelman
mukaisen viikonloppuvapaan, juhlapyhän tai vastaavan vapaan
aikana.
Tämä on sinänsä hyvä esitys
ja hyvä askel oikeaan suuntaan. Tosin en ymmärrä,
miksi tähän piti laittaa tämä,
että enintään kolmen vuorokauden poistumiskieltoa
ei saisi panna tällöin täytäntöön.
Jos se poistumiskielto sattuu tulemaan juuri viikonlopun kohdalla,
niin silloin lomat palavat. Vuosittain varusmiespalveluksen aikana määrätään
varusmiehille noin 2 000 poistumiskieltotapausta. Poikkeuksetta
nämä yleensä määrätään
juuri viikonloppuvapaita edeltävään aikaan.
Siinä mielessä on oikeusturvan kannalta aivan
merkittävä asia se, että varusmiehille
annetaan myös muutoin kuin vakavammassa tapauksessa muutoksenhakuoikeus
elikkä he saavat lievemmissäkin rangaistuksissa
valittaa siitä pää-töksestä.
Arvoisa puhemies! Meidän täytyy muistaa myös,
että varusmiespalveluksessa aloittaa myös paljon
semmoisia nuoria, jotka eivät kaikilta taidoiltaan ja kyvyiltään
ja kehitykseltään aina selviä samassa
vauhdissa. Siitä huolimatta heitä ei tulisi väheksyä ja
ikään kuin pitää tällaista
linjaa, että heikoin lenkki kun katkeaa, niin se lähetetään
kotiin. Meidän tulisi varusmiespalveluksen kautta antaa
jokaiselle nuorelle mahdollisuus kasvaa mieheksi ja saada sitä kautta
myös itseluottamusta ja kokemusta yhteisössä,
jossa heidät hyväksytään. Siinä mielessä,
arvoisa puhemies, meillä on vielä paljon kehitettävää,
jotta me saamme varusmiespalveluksen parempaan suosioon. — Kiitos.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Yksi keskeisistä sisällöistä tässä hallituksen
esityksessä on nimenomaan se, että muutoksenhakuoi-keus
ulotetaan myös nykyisiin kurinpito-ojennuksiin ja samalla
luovuttaisiin erottelusta kurinpito-ojennuksiin ja kurinpitorangaistuksiin
siten, että kaikkia seuraamuksia kutsuttaisiin kurinpitorangaistuksiksi.
Ehkä eniten tämän hallituksen esityksen
käsittelyssä on puhuttanut sekä mietintövaliokuntaa, hallintovaliokuntaa
että myös lausuntovaliokuntia nimenomaan se, että kun
poistumiskielto ja poistumisrangaistus yhdistetään,
niin hallituksen esityksen mukaan näitä lyhyitä kolmen
vuorokauden tai sitä lyhempiä poistumiskieltoja
ei voitaisi panna täytäntöön
viikonloppuna tai juhlapyhinä tai vastaavina aikoina. Nyt
tässä käsittelyssähän
kävi niin, että lausunnon antaneet puolustusvaliokunta
ja lakivaliokunta olivat lausunnoissaan sitä mieltä,
että tältä osin hallituksen esitys ei
ole kohdillaan ja poistumiskielto, myös lyhyt poistumiskielto,
nykyisen mukaisesti voitaisiin panna myös viikonloppuna
täytäntöön. Sitten kun hallintovaliokunta
tätä käsitteli, niin näyttää siltä,
että tässä haettiin nyt sitten tämmöistä niin
sanottua laihaa kompromissia hallituksen esityksen ja lakivaliokunnan
ja puolustusvaliokunnan esitysten ja lausuntojen välillä niin, että lopputuloksena
on se, että jos tämä lyhyt poistumiskielto
laitetaan täytäntöön viikonloppuna,
sille pitää olla painavat perusteet.
Mielestäni tämä laiha kompromissi
ei ole paras mahdollinen ratkaisu. Jos otetaan huomioon tämä rangaistuksen
teho ja merkitys, niin kyllähän käytännössä tänä päivänä viikonloppuvapaat
ovat juuri niitä, joiden menettämisellä jotain
merkitystä on. Varusmiespalvelus on lyhentynyt aikaisemmasta
noin vajaaseen kuuteen kuukauteen ja varusmiesjohtajilla vajaaseen
vuoteen, 11,5 kuukauteen, ja jos me ajattelemme näitä rangaistuksia,
niin kyllähän lyhyelläkin rangaistuksella
merkitystä on silloin, jos tosiasiassa vapaa-aikaa siinä menettää.
Sen takia olisin pitänyt henkilökohtaisesti perustellumpana
sitä, että nykyinen oikeustila säilytetään
ja lyhyetkin rangaistukset voidaan panna täytäntöön
viikonloppuisin, itse asiassa välittömästi
sen jälkeen, kun asia on käsitelty asianmukaisesti.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, joka tässä nyt tehdyssä ratkaisussa
mietityttää, on se, että toisaalta ymmärrettävästi
oikeusturvan kannalta varusmiehille on annettu näihin lyhyisiinkin
rangaistuksiin mahdollisuus hakea muutosta. Ensimmäisenä asteenahan
olisi ratkaisupyynnön hakeminen joukko-osaston komentajalta,
ja tämän jälkeen mentäisiin
tuomioistuimiin, mutta sitä pidän hieman ehkä pitkälle
vietynä, että jos nyt sitten perustellusta syystä päätetään
tämmöinen lyhyt poistumiskielto laittaa täytäntöön
viikonloppuna, niin tästäkin ratkaisusta, että se
pannaan täytäntöön viikonloppuna,
voisi varusmies hakea ratkaisupyyntöä joukko-osaston
komentajalta ja edelleen sitten valittaa oikeusasteisiin, jolloin
kyllä mielestäni, jos puhutaan näinkin
lievistä rangaistuksista, niin tämmöinen
näin laaja muutoksenhakuoikeus ehkä on ylimitoitettuakin.
Toisaalta käytännössähän
tällä ei suurta merkitystä ole, koska
tuskin juuri käytännössä näitä oikaisuvaatimuksia
ja ratkaisupyyntövaatimuksia ja sitä kautta valituksia
tuomioistuimiin juurikaan tulee.
Arvoisa puhemies! Kun tämän täytäntöönpanon
viikonloppuna nyt joutuu perustelemaan näinkin perusteellisesti,
uskon, että tämän lyhyen poistumiskiellon
merkitys tulee entisestään vähenemään,
ja kun otetaan huomioon toisaalta varusmiespalveluksen muuttuminen
tänä päivänä, kuten
aikaisemmissa puheenvuoroissa on todettu, siten, että ikäluokastakin
ehkä noin 70 prosenttia enää suorittaa
varusmiespalveluksen, niin olemme siirtyneet tietyllä tavalla
valikoituun varusmiespalvelukseen, ja siinäkin mielessä en pidä tätä asiaa
tietenkään kovin dramaattisena kokonaisuuteen
nähden. Olisin kuitenkin pitänyt järkevänä nykyisen
oikeustilan säilymisen.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olen varsin tyytyväinen tähän
hallintovaliokunnan mietintöön sotilaskurinpitolaista.
Lakiesityksellä selkeytetään hyvällä tavalla
toimivaltuuksia ja vastuita Puolustusvoimien puolella rikosasioissa.
Erityisen tyytyväinen olen tähän
kompromissiin, joka näiden lyhyiden, 1—3 päivän
poistumiskieltojen osalta hallintovaliokunnassa saatiin. Kompromissi
on myös sen mukainen, mitä lausuntovaliokunnat,
puolustusvaliokunta ja lakivaliokunta, lyhyiden poistumiskieltojen
osalta myös mainitsivat omissa lausunnoissaan. Tällä esityksellä,
että lyhyitä poistumiskieltoja voidaan tarvittaessa
määrätä toimeenpantavaksi myös
viikonlopun aikana erikseen perustelluista syistä, pystytään
varmistamaan se, että poistumiskieltorangaistuksilla myös
viikonloppujen osalta on ennaltaehkäisevä vaikutus
Puolustusvoimien omassa järjestyksenpidossa ja myös
rikostorjunnassa. Tältä osin kannatan lämpimästi hallituksen
esitystä hallintovaliokunnan mietinnön pohjalta.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä täsmentää äskeistä puheenvuoroani edustaja
Karin käyttämän puheenvuoron johdosta
niin, että kun hallintovaliokunta käsitteli tätä nyt,
niin mietinnössäänhän se esittää tämän
lain 74 §:ään sellaista lisäystä näihin
lyhyisiin poistumiskieltoihin viikonloppuvapaan ja juhlapyhän osalta,
että näitä lyhyitä poistumiskieltoja
ei voitaisi panna täytäntöön
viikonloppuisin, ellei tämä ole perusteltua rangaistuksen
ajoittamiseksi välittömästi rangaistukseen
johtaneen teon jälkeen. No, käytännössähän
tämä tarkoittaa, että tämä perustehan
toteutuu aina, koska yleensähän ne pyritään
välittömästi laittamaan täytäntöön,
ja tämä peruste on sinänsä mielestäni
sellainen, joka jokaisessa tilanteessa toteutuu. Siis ainahan on
perusteltua välittömästi panna täytäntöön
se rangaistus.
Ja sitten toinen virke jatkuu, että rangaistuksen ajoitukselle
on tällöin oltava painava syy ja tämä on
perusteltava erikseen kurinpitopäätöksessä.
Kun puhutaan näin lievistä rangaistuksista kuin
maksimissaan 3 päivää poistumiskieltoa,
on hankala kauhean painavia syitä löytää sille,
kun on yleensäkin lievä rangaistus, että vielä sitten siinä olisi
jotain painavia syitä, että se pitäisi
laittaa täytäntöön viikonlopun
aikana.
Mielestäni tässä todennäköisesti
käy niin, että kun nämä ovat
muutoinkin aika harvinaisia, niin koko tämän pykälän
merkitys entisestäänkin vähenee. Sen
takia alkuperäinen hallituksen esitys olisi ollut jopa
parempi kuin tämä, mutta kuten totesin, olen ehdottomasti
puolustusvaliokunnan ja lakivaliokunnan kannalla, eli olisi ollut
järkevää, että aina oltaisiin
voitu panna täytäntöön välittömästi
poistumiskielto, olipa se lyhyempi tai pitempi.
Mika Kari /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä ihan lyhyesti tähän
edustaja Lohelle: me teimme varmasti ihan hyvän kompromissin
myös siltä osilta, että myös
Puolustusvoimissa rikos- ja riita-asioita käsitteleville
kurinpitoesimiehille jää mahdollisuus tehdä myös
tarvittavaa harkintaa siltä osin, pitääkö rangaistus
laittaa täytäntöönpanoon välittömästi.
Myös tässä lakiesityksessä lähtökohta
on se, että näissä tapauksissa, rikos-
ja riita-asioissa, pitää erikseen kurinpitopäätöksessä myös
perustella, miksi rangaistus annetaan ja miksi se myös
laitetaan toimeen välittömästi. Silloin
myös välitön toimeenpano tarkoittaa siis näissä asioissa
viikonlopun aikaa.
Muilta osin, niin kuin edustaja Lohikin tässä hyvin
toi esiin, Puolustusvoimat omissa palveluohjesäännöissään
ja omassa toiminnassaan on siirtänyt palvelun pääpainopisteen
viikolle, ja pääsääntöisesti
varusmiehillä vapaana jatkossakin tulevat säilymään
viikonloput.
Yleiskeskustelu päättyi.