9) Hallituksen esitys laeiksi asunto-osakeyhtiölain
5 ja 39 §:n ja asuntokauppalain 2 luvun 8 §:n
muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys n:o 201/2000
vp on aiheuttanut varsin paljon keskustelua, ei ainoastaan ympäristövaliokunnassa,
vaan myös julkisuudessa. Tämän vuoksi
pyydän hieman ymmärrystä sille asialle,
että pyrin ympäristövaliokunnan varsin
yksimielisen mietinnön esittelemään laajasti
ja kohtuullisen yksityiskohtaisesti.
Esityksessä ehdotetaan asunto-osakeyhtiölakia
muutettavaksi siten, että yksinomaan huoneistojen asumistasoa
kohottavasta perusparannuksesta ja uudistuksesta voitaisiin päättää asunto-osakeyhtiön
yhtiökokouksessa samoilla edellytyksillä kuin
muistakin perusparannuksista ja uudistuksista.
Myös lisärakentamista ja lisäalueen
hankkimista koskevaa päätöksentekoa ehdotetaan
muutettavaksi samalla tavalla. Muutos helpottaa taloyhtiön
päätöksentekoa esimerkiksi antennijärjestelmän
digitalisoinnin, muiden tietoliikenneverkkojen uudistamisen ja parvekelasien
rakentamisen osalta.
Asunto-osakeyhtiölain muutoksen vuoksi ehdotetaan lisäksi
asuntokauppalakiin eräitä teknisiä muutoksia.
Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan mahdollisimman
pian sen jälkeen, kun ne on hyväksytty ja vahvistettu.
Lakiehdotuksen käsittelyssä ja myöskin
muiden julkisuudessa olevien taustatietojen perusteellisen pohdinnan
jälkeen valiokunta pitää asunto-osakeyhtiölain
ja asuntokauppalain muutoksia tarkoituksenmukaisina ja puoltaa niiden hyväksymistä.
Asunto-osakeyhtiössä voidaan lainmuutoksen jälkeen
päättää enemmistöpäätöksin
kaikista niistä uudistuksista ja perusparannuksista, joilla
kiinteistö saatetaan ajankohdan tavanomaisia vaatimuksia
vastaavaksi, sekä niiden vastikerahoituksesta. Valiokunnan
mielestä muutos selkeyttää ja helpottaa
yhtiön päätöksentekoa kiinteistön
kunnostuksesta ja ajantasaistamisesta ja edesauttaa näin
myös asumisen tason nostamista. Tässä valiokunta
katsoi, että hyötyä tulee kaikille osakkeenomistajille.
Kiinteistön kuntoa koskevien ajankohdan tavanomaisten
vaatimusten täyttymistä käsitellään hallituksen
esityksen perusteluissa. Yhtenä keskeisenä kriteerinä perusteluissa
mainitaan uuden asuntotuotannon laatutaso. Tämän
kriteerin mukaan tavanomaisina pidettäviä uudistuksia
ja perusparannuksia ovat esimerkiksi yhteisten saunojen, kerhotilojen
ja hissien rakentaminen, pihaistutukset, liittyminen kaapelitelevisioverkkoon, antennijärjestelmien
digitalisointi ja muiden tietoliikennejärjestelmien uudistaminen
sekä parvekkeiden lasittaminen.
Asumispalvelujen hankkiminen ei kuulu käsiteltävänä olevan
asunto-osakeyhtiölain muutoksen tarkoittamiin kiinteistön
uudistuksiin ja perusparannuksiin. Valiokunta pitää ehdotusta
hyvänä. Näin kullakin osakkaalla on edelleen
oikeus itse päättää esimerkiksi
ekosähkön ostamisesta eikä sähkön
hankinnasta kiinteistöön voida sopia enemmistöpäätöksin.
Asunto-osakeyhtiölain tarkoittamista uudistuksista
ja perusparannuksista päättäminen enemmistöpäätöksin
edellyttää, että osakkaan maksuvelvollisuus
ei muodostu kohtuuttomaksi ja että osakkaita kohdellaan
yhdenvertaisesti. Kumpaakin asiaa valiokunta mietinnössään
painottaa.
Valiokunta pitääkin erittäin tärkeänä,
että asunto-osakeyhtiölaissa on osakkaan maksuvelvollisuuden
kohtuullisuutta koskeva säännös. Se suojaa
osakasta taloudellisesti. Valiokunta pitää myöskin
erittäin tärkeänä asunto-osakeyhtiölain yhdenvertaisuusperiaatetta.
Säännös turvaa osakkaiden oikeudenmukaista
kohtelua. Valiokunta katsookin, että periaate tulee säilyttää laissa
yleisenä yhtiön päätöksentekoa
koskevana sääntönä. Tässä valiokunnalle
tehtiin toisenkin suuntainen ehdotus, mutta valiokunta katsoi yksimielisesti,
että yhdenvertaisuusperiaate on säilytettävä.
Osakkaiden on kuitenkin siedettävä kohtuulliseen
määrään asti sitä,
että kaikki eivät hyödy joka hankkeesta
suorittamiaan maksuja vastaavassa suhteessa. Edelleen, jos osakas
on itse suorittanut huoneistossaan toimenpiteitä, jotka
sittemmin yhtiökokouksessa päätetään
tehdä yhtiön varoin kaikissa huoneistoissa, yhdenvertaisuusperiaatteesta
voi seurata, että osakasta ei voida velvoittaa yhtiövastikkeella
osallistumaan toimenpiteen toteuttamiseen muiden huoneistojen osalta.
Edelleen, parannusten ja uudistusten suhdetta yhdenvertaisuusperiaatteeseen
voidaan arvioida sekä osakkaiden henkilökohtaisten
asumistarpeiden kannalta että huoneiston arvon kehityksenä. Esimerkiksi
kaapelitelevisioverkko, pihaistutukset ja saunaosasto voivat olla
hankkeita, joilla ei ole jollekin osakkaalle lainkaan käyttöä.
Hankkeet kuitenkin korottavat yleensä kaikkien huoneistojen
arvoa, minkä vuoksi hankkeet saattavat olla yhdenvertaisuusperiaatteen
mukaisia.
Kaikki ajankohdan tavanomaisia vaatimuksia vastaavat parannukset
ja uudistukset eivät kuitenkaan hyödytä kaikkia
osakkaita yhtäläisesti edes osakkeiden arvonnousuna.
Esimerkiksi hissin tai parvekelasien rakentaminen voi hyödyttää osakkaita
eri tavoin sen mukaan, missä kerroksessa huoneisto sijaitsee
tai onko siinä parveke. Yhdenvertaisuusperiaate saattaa
siten estää näiden hankkeiden toteuttamisen.
Arvoisa puhemies! Todellakin on huomattava, että valiokunta
on tätä yhdenvertaisuusperiaatettakin hyvin monipuolisesti
mietinnössään tarkastellut ja pyrkinyt
asiaan paneutumaan.
Hissien rakentamisesta on paljon puhuttu. Valtion asuntopoliittisen
strategian yhtenä tavoitteena onkin rakentaa hissittömiin
taloihin hissejä. Asunto-osakeyhtiölain muutos
merkitsee, että hissien rakentamisesta voidaan asunto-osakeyhtiöissä päättää enemmistöpäätöksellä.
Yhdenvertaisuusperiaate
saattaa kuitenkin estää päätöksenteon,
jos hissistä huoneistoille koituva hyöty on kovin
erilainen. Tällaisesta tilanteesta saattaa olla kysymys
kerrostalossa, jossa on uloskäynti ensimmäisestä kerroksesta,
tai asunto-osakeyhtiössä, johon kuuluu sekä kerros-
että rivitaloasuntoja.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että hissittömiin kerrostaloihin saadaan rakennetuiksi
hissejä asuntopoliittisen strategian mukaisesti. Hissit kuuluvat
nykyiseen rakentamisen tasoon ja ovat tärkeitä paitsi
ikääntyville ihmisille myös esimerkiksi
lapsiperheille. Tästä syystä valiokunta esittääkin,
että hallitus selvittää, voitaisiinko muutoin
kuin lainsäännöksin ohjata hissirakentamisen
kustannusten tasaamista osakkaille suhteessa huoneistojen saamaan
hyötyyn esimerkiksi käyttämällä niin
kutsuttua jyvitystä.
Yhtenä selvitettävänä mahdollisuutena
valiokunta pitääkin sitä, että valtion
korjausavustuksille asetettaisiin kustannusten jyvittämistä koskevia
ehtoja. Samassa yhteydessä voitaisiin selvittää ehtojen
asettamista myös muille valtion varoista myönnettäville
tuille, jos kiinteistön uudistamis- ja perusparannustyöt
hyödyttävät huoneistoja selvästi
eri tavalla. Tästä asiasta valiokunta onkin tehnyt
lausumaehdotuksen.
Parvekelasien rakentamisen osalta valiokunta pitää oikeudenmukaisena
perusteena kustannusten sitomista parvekkeen kokoon, siis siihen, onko
yleensä parveke ja minkä mittainen se on.
Taloudellisista vaikutuksista valiokunta on myös kantanut
huolta. Hallituksen esityksen perustelujen mukaan asunto-osakeyhtiölain
muutos saattaa lisätä valtion varoista myönnettävien korjausavustusten
määrää. Valiokunnan mielestä sama
arvio koskee myös muita kiinteistöjen uudistamiseen
ja perusparantamiseen valtion varoista myönnettäviä tukia.
Valiokunta katsookin, että valtion on varauduttava määrärahojen
nostamiseen seuraavina vuosina, jotta yhtiövastikkeet saadaan
pidettyä kohtuullisina. Tämä on valiokunnan
mielestä, arvoisa puhemies, erittäin tärkeä asia.
Myös valtiovallalla on nimenomaan tietty vastuu tässä asiassa.
Saadun selvityksen mukaan myös kunnat ovat avustaneet
taloyhtiöitä hissien rakentamisessa. Valiokunta
pitää tätä myönteisenä ja
kannustaa kuntia edelleenkin laajentamaan tukitoimia.
Lopuksi, puhemies, valiokunta esittää hyväksyttäväksi
kaksi lausumaehdotusta, joista ensimmäinen on tämän
lainmuutoksen vaikutuksien seuraaminen ja toinen on se, että valtioneuvosto selvittää
mahdollisuutta
ohjeistaa kiinteistöjen uudistamisesta ja perusparantamisesta
aiheutuvien kustannusten tasoittamista osakkaiden kesken huoneistojen
saaman hyödyn suhteessa esimerkiksi asettamalla tätä koskevia
ehtoja valtion varoista myönnetyille tuille. Siis tämä on
tuo ajatus jyvittämisestä.
Rauha-Maria Mertjärvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Näen tämän hallituksen
esityksen sellaisena ihmisenä, joka asuu alueella, jossa
on hyvin paljon kerrostaloja, asunto-osakeyhtiöpohjaista asumista.
Yksinomaan Järvenpäässä on pitkälle toistasataa,
muistaakseni 166 sellaista vanhaa ihmistä, jotka asuvat
kerrostalossa, jossa ei ole hissiä, ja jotka haluaisivat
elää ja vanheta siinä kodissa, johon
aikanaan ovat muuttaneet, mutta iän mukana hissittömyys
on aiheuttanut sen, että heille jouduttaisiin etsimään
uutta asuntoa.
Tämän lainmuutoksen jälkeen enemmistöpäätöksin
voitaisiin muuttaa tätä asiaa. Lakiesityksen perusteluissahan
yhtenä keskeisenä kriteerinä mainitaan
juuri uuden asuntotuotannon laatutason paraneminen. Yksi tällaisista
laatutason parantamisen keinoista nykyajan asumisessa ovat ilman
muuta hissit.
Kuinka tarpeellisia hissit ovat, tässä on
minulla siitä muutamia tosiseikkoja. Hissittömiä vanhoja
kerrostaloja Suomessa on 23 000 kappaletta, joissa on noin
50 000 hissitöntä porrashuonetta. Hissien
rakentamisen tarve on siis selkeästi yhteydessä paitsi
asumistason parantamiseen, myös väestön
ikääntymiseen. Meillä on nyt yli 65-vuotiaita
jo 700 000, mutta vuonna 2020 jo yli miljoona henkilöä.
Nykyään näistä vanhoista yli
65-vuotiaista ihmisistä 40 prosenttia asuu juuri kerrostaloissa.
Hissittömissä kerrostaloissa asui 1990-luvun alussa
120 000 eläkeikäistä.
Kun vanhustenhuollossa ollaan siirtymässä laitoshoidosta
avohoitopainotteiseen käytäntöön,
lisää tämä mahdollisuus, joka
lain mukana tulee, avohuoltopainotteisen hoidon mahdollisuutta.
Sosiaali- ja terveysministeriön tavoitteena on, että yli
75-vuotiaista 90 prosenttia asuisi kotona ja vain alle 5 prosenttia
palveluasunnoissa ja 5—7 prosenttia vanhainkodeissa tai
muissa laitoksissa. Hissirakentaminen on siis erinomainen väline
näiden tavoitteiden saavuttamisessa.
On tietysti muitakin väestöryhmiä,
joita hissien rakentaminen auttaa. Meillä on noin 10 prosenttia
väestöstä pysyvästi liikunta-
tai toimintaesteisiä, ja tilapäisesti liikunta-
ja toimintaesteisiä on noin 5 prosenttia väestöstä.
Hissit palvelevat kaikkia asukkaita. Tärkeä kohderyhmä ovat tietysti
myös lapsiperheet, jotka tarvitsevat hissiä lastenvaunuineen.
Valtion hallinnossa on viime vuosina tehty useita esityksiä hissirakentamisen
edistämiseksi. Täällä mainittiin
esimerkiksi hallituksen asuntopoliittinen strategia vuosille 2000—2003,
jossa todetaan, että väestön ikärakenteen
muuttumiseen liittyen käynnistetään kotona
asumisen kehittämisohjelma. Siihen kuului muun muassa se, että hissittömiin
taloihin rakennetaan hissejä. Tämä on
ollut kuitenkin hidasta johtuen juuri vallitsevasta käytännöstä,
jossa pieni osa asukkaista, kolmasosa asukkaista, voi estää tällaiset perusparannukset.
Suomessa on 1990-luvulla rakennettu hissittömiin kerrostaloihin
noin 500 hissiä. Jos tavoitteena on saada hissi esimerkiksi
40 prosenttiin hissittömien kolmi- ja nelikerroksisten
asuintalojen porrashuoneista, kestää tavoitteen
saavuttaminen tällä vauhdilla, joka meillä nykyään
on ollut, noin 150 hissiä per vuosi, noin 130 vuotta. Jos
tavoite halutaan saavuttaa vuoteen 2020 mennessä, hissejä olisi
vuodessa rakennettava 1 000 kappaletta. Paitsi että tämä laki
auttaa tässä, niin tietysti tämä edellyttää avustusmäärärahojen
lisäämistä ja asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden aktivoimista
asiassa.
Kun päätöksentekoa tässäkin
asiassa on hankaloittanut kustannusten ohella se, että eri
kerroksissa asuvat ihmiset kokevat hissistä saadun hyödyn
eri tavoin, on jyvitysperiaate, joka edellisessä puheenvuorossa
todettiin ja jota esimerkiksi mietinnön lausumaehdotus
koskee, erittäin tärkeä. Jyvitysperiaatteella
pystytään myös määrittelemään,
mitä tarkoittaa se, että osakkaiden on siedettävä kohtuulliseen
määrään asti se, että kaikki
hyöty ei ole kaikille samanlainen. Kun jyvitysperiaate
ja ohjeistettavuus saadaan valmiiksi ja tämä laki
saadaan valmiiksi, niin minä luulen, että tästä uudesta
laista on erinomaisen paljon hyötyä.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä hallituksen
esitys, johon ympäristövaliokunta on nyt mietintönsä antanut,
on erittäin hyvä esitys. Nythän vihdoin
päästään siitä aika
erikoisesta tilanteesta, että taloyhtiöissä vähemmistö on
pystynyt määrittelemään sen,
minkä tasoisia perusparannuksia sanotaan nyt normaalin
uuden asuntotuotannon laatutasoon nähden voidaan tehdä.
Siinä mielessä tämä on tietysti
erittäin tervetullut esitys.
Esimerkiksi liittyminen kaapelitelevisioverkkoihin kaupungissa
on ollut varsin ongelmallista. Enemmistö ei ole pystynyt
päätöksiä tekemään,
jos on ollut aktiivinen vähemmistö. Se on ollut
aika erikoinen tilanne, kun on ollut taloudellisesti aika pienestä asiasta
kyse ja kuitenkin varsin selkeästi nykyaikaan kuuluvasta
toiminnasta. Nyt tämä ajantasaistetaan. Kun nyt
on tulossa digitaaliaikakin, niin se, että antennijärjestelmien
digitalisointi ja muiden tietoliikennejärjestelmien uudistaminen
tulee mahdolliseksi hoitaa enemmistöpäätöksellä,
on kyllä erittäin hyvä ja tervetullut
asia.
Tässä on tietysti yksi suuri asia, ja se on
hissiasia, johon myös edelliset puhujat ovat kiinnittäneet
huomiota ja johon myös valiokunta on mietinnössään
kiinnittänyt eniten huomiota. Se on tietysti ymmärrettävää,
koska hissien rakentaminen vanhoihin kerrostaloihin on varsin kallis
toimenpide ja varsinkin koska kaikki asukkaat eivät tavallaan
hyödy tästä toimenpiteestä.
Ne, jotka asuvat ensimmäisessä kerroksessa, tuskin
hissiä tarvitsevat, sitä vastoin ylemmällä tasolla
asuvat tarvitsevat. Monta kertaa, varsinkin jos haluaisi asua talossa
pitempään, jos pitää siitä,
mutta sitten joutuukin muuttamaan sen takia, että ei ole hissiä,
tämä on tietysti ikävä asia.
Siinä mielessä se, että hissien rakentaminen
näin mahdollistuisi yksinkertaisemmin, on myönteinen
asia. Tässähän on se oleellinen asia,
johon valiokuntakin on kiinnittänyt huomiota, että vaikka
valtion asuntopoliittisen strategian yhtenä tavoitteena
on rakentaa hissittömiin taloihin hissejä, niin
ongelma on tietysti se, kuinka saada taloyhtiöt tähän
toimintaan mukaan.
Tässä on tietysti ongelmana ollut se, että asukkaat
ovat eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, millä kerrostasolla
asuvat. Siksi se, että valiokunta lähtee siitä,
että selvitettäisiin se, että valtion
korvausavustuksille asetettaisiin kustannusten jyvittämistä koskevia
ehtoja, on minun mielestäni erittäin tervetullut
asia. Se on oikeastaan aika oleellinen asia, jos ei jotenkin jyvitetä tässä tapauksessa,
hissien rakentamisasioissa, eri kerroksissa asuvia sillä lailla,
että ne, jotka eivät hyödy siitä,
eivät joudu kustannuksia maksamaan yhtä paljon
kuin korkeammalla asuvat. Se on aika oleellinen asia, ja minusta
valtion pitäisi tässä asiassa tulla apuun.
Sillä lailla nimenomaan pystyttäisiin toteuttamaan
valtionkin ajamaa asuntopoliittista linjaa, että saataisiin
hissittömiin taloihin hissejä. Tämä on
aivan oleellista tässä koko asiassa.
Oleellista on myöskin se, että korjausavustuksia
täytyisi lisätä, koska nimenomaan hissien
rakentaminen on varsin kallis ratkaisu. Se on tietysti kiinni vähän
talon rakenteesta, porraskäytävien rakenteesta,
mutta se on jokaisessa tapauksessa kallis ratkaisu. Ilman sitä,
että jonkinlaista jyvitystä valtion taholta suoritetaan,
hissien rakentaminen ei varmaan nykyisestä tilanteesta
nopeudu. Jo nyt jotkut kunnat ovat ottaneet tavakseen tukea myöskin
hissien rakentamista. Uskon, että jos valtio vielä voimakkaammin
lähtisi tähän mukaan lisäämällä korjausavustusten
määrää ja asettamalla kustannusten
jyvittämistä koskevia ehtoja, niin että kunnatkin
entistä hanakammin lähtisivät mukaan
tukemaan tällaista toimintaa, näin saataisiin
todella kohtuullisessa aikataulussa vanhoihin kerrostaloihin rakennettua hissejä.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lain voidaan
ajatella edistävän elämänkaariajattelua
asumisessa. Voidaan myös ajatella, että tämä laki
vahvistaa osakeyhtiömuotoisen asumisen toimivuutta. Ehkä voidaan
ajatella myös, että tämän lain
myötä voidaan elämisen laatua parantaa,
mikäli tavoite toteutuu siinä, että kun
taloyhtiöissä tehdään asuntojen
perusparannuspäätöksiä, niin
sääntöjen ja toiminnan selkiinnyttäminen,
joka lain myötä saadaan aikaiseksi, ehkä vähentää riitoja
ja naapurit voivat olla ystäviä ja tervehtiä toisiaan
senkin jälkeen, kun perusparannuspäätökset
on tehty ja perusparannukset toteutettu.
Oli mielenkiintoista seurata asiantuntijalausuntojen myötä keskustelua
valiokunnassa lakiehdotuksen käsittelyn aikana. Voimakkaasti tuli
esille hissien perusparannus, joka on myös näissä puheenvuoroissa
otettu ehkä suurimpana haasteena tänä iltana
esille. Jo vuodesta 90 alkaen valtion toimesta on tuettu perusparannuksia, joilla
voidaan vanhoihin kiinteistöihin rakentaa hissejä.
Kun alkuvuosina valtion tuki oli 30 prosenttia kustannuksista, niin
kymmenen vuoden aikana päästiin 500 hissin rakentamismäärään, mihin
täällä jo ed. Mertjärvi viittasi.
Kun nyt on mahdollista saada valtion tukea perusparannuksiin 40
tai 50 prosenttia riippuen yhtiömuodosta, uskon, että vauhti
tulee kiihtymään ja 130:tä vuotta ei
tarvita, jotta tuhat hissiä saadaan rakennettua vuodessa.
Helsingin kaupunki otti vanhuspoliittiseen ohjelmaansa mukaan
vanhojen kiinteistöjen perusparannukset siten, että mukaan
otettiin hissien rakentaminen. On ollut erittäin yllättävää havaita, että mitä erilaisimpiin
kiinteistöihin, sata vuotta vanhoihin ja 10—20
vuotta vanhoihin kiinteistöihin, on löytynyt tekniset
ratkaisut, joilla hissi on voitu rakentaa. Kun hissin perustamiskustannukset
ovat kuitenkin noin 600 000—800 000 markkaa,
on ollut vaikeuksia saada yhtiöissä näitä päätöksiä tehtyä.
Niinpä kun Helsingin kaupunki asiaa vauhdittaakseen ja
ikääntyvien ihmisten, vammaisten ja muuten hissiä välttämättömästikin
arjessaan tarvitsevien ihmisten hyväksi ajatteli toimia,
perustimme hissiasiamiehen toimen. Muistelen, että kymmeneen
vuoteen kaupunkiin ei perustettu yhtään uutta
tointa, kun lamavuodet olivat rankat. Meillä oli 40 000
vakanssia, joista lamavuosina jätettiin täyttämättä satoja
vakansseja. Niinpä ensimmäinen varsinainen uusi
toimi perustettiin, ja se oli hissiasiamiehen toimi.
Nyt, kun hissiasiamies on tehnyt työtään
vähän yli vuoden, on osoittautunut todella hyväksi veromarkkojen
palautukseksi se konsultaatiotyö, jota hän on
tehnyt yhtä hyvin kaupungin omille vuokrataloyhtiöille
kuin mille tahansa yksityiselle osakeyhtiölle kaupungin
alueella. Kysyntä on ollut erittäin suurta ja
myönteistä. Samaan aikaan me sitten päätimme,
että kaupunki varaa budjettiin määrärahat,
jolla olemme voineet osoittaa kaikille hakijoille viime vuonna ja tänä vuonna
myös tuon valtion 40 prosentin avustuksen lisäksi
10 prosentin lisäavustuksen kaupungin budjettivaroista.
Arvoisa herra puhemies! Minä toivon, kuten täällä toisetkin
puheenvuoronkäyttäjät, että valtio
nyt pitäisi kiinni siitä, että näihin
peruskorjauksiin tarvittavat määrärahat
pysyvät kysyntää vastaavalla tasolla
lähivuosinakin, koska nyt käsiteltävänä oleva
lakimuutos tulee joka tapauksessa selkiinnyttämään
myös näitä päätöksentekoja.
Olen tänään jättänyt
kirjallisen kysymyksen, jossa pyydän vastausta siihen,
eikö voitaisi harkita, että ympäristöministeriöön
perustettaisiin valtakunnallinen hissiasiamiehen toimi.
Yleiskeskustelu päättyy.