Katja Syvärinen /vas:
Arvoisa puhemies! Ympäristöministeriön
lausunnossa käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamisesta
sanotaan näin:
"Ympäristöministeriö katsoo, että Olkiluotoon
suunnitellun loppusijoituslaitoksen pitkäaikaisturvallisuuden
nykyistä luotettavampaan arviointiin tarvitaan runsaasti
paikan päällä syvällä kallioperässä tehtäviä lisätutkimuksia.
Samoin tarvitaan lisätutkimuksia bentoniittieristyksen
pitkäaikaiskestävyydestä suolaisessa
pohjavedessä ja kallioperäloppusijoituksen eri vapautumisasteiden
merkityksestä. Pitkäaikaistehokkuutta tai pitkäaikaistehokkuuteen
vaikuttavia seikkoja ei ole tarkasteltu hakemuksessa riittävän
perusteellisesti. Turvallisuusarvioinnissa ovat jääneet
vähemmälle huomiolle mahdolliset vaikutukset eläin-
ja kasvilajeihin. Turvallisuusarvioinnissa ei myöskään
ole käsitelty meriympäristön pilaantumisriskejä."
Ympäristöministeriö kuitenkin päätyi
esittämään periaatepäätöksen
käsittelyä tässä vaiheessa ja
lausumaan, että käytetyn ydinpolttoaineen esitetyn
loppusijoituksen hyväksyttävyyttä käsiteltäisiin
perusteellisesti vasta mahdollisen hanketta koskevan ydinenergialain
mukaisen rakentamisluvan käsittelyn yhteydessä.
Valtioneuvosto siis katsoo, että ydinjätteen loppusijoituksen
turvallisuusvaikutuksia ei ole selvitetty kunnolla, mutta pyytää eduskuntaa
tekemään asiasta periaatepäätöksen,
jonka jälkeen eduskunta ei nykyisen ydinenergialain mukaan voi
laitoksen rakentamiseen ja käyttöönottoon enää puuttua.
Keskustellessaan ydinlaitoksen rakentamisesta eduskunnan pitää ydinenergialain
mukaan ottaa kantaa siihen, onko ydinlaitoksen rakentaminen yhteiskunnan
kokonaisedun mukaista. Toisaalta ydinenergialain ja -asetuksen mukaan ydinjäte
on sijoitettava pysyväksi katsottavalla tavalla Suomen
maa- tai kallioperään. Eduskunnalta ei siis kysytä,
pitääkö ydinjäte sijoittaa kallioperään,
vaan kysytään, millä tavalla tehtynä se olisi
yhteiskunnan kokonaisedun mukaista. Tällöin periaatepäätöstä tehtäessä on
painotettava hankkeen turvallisuutta ja ympäristövaikutuksia.
Periaatepäätöstä ei voi
lykätä siihen, kunnes turvallisuusvaikutuksista
on riittävästi tietoa. Se on tehtävä,
jotta lisätutkimuksia sijoituspaikalla voidaan tehdä vaaditussa
laajuudessa. Tähän tarvitaan eduskunnan hyväksymää valtioneuvoston periaatepäätöstä
siksi,
että ennen periaatepäätöksen
tekemistä rakentamisluvan hakija ei ydinenergialain mukaan
saa ryhtyä toimenpiteisiin, jotka taloudellisen merkityksensä vuoksi
saattavat vaikeuttaa eduskunnan mahdollisuuksia ratkaista asia vapaan
harkintansa mukaan. Sama koskee tietenkin muitakin ydinlaitoksia
kuin jätteensijoituslaitosta. Pian eduskunnassa tulevat käsittelyyn
uusien reaktoreiden rakentamisluvat, ensin periaatteessa valtioneuvostossa
ja eduskunnassa ja sitten myöhemmin varsinaisesta rakentamisluvasta
ainoastaan valtioneuvostossa.
Olisi toivottavaa, että esimerkiksi loppusijoituslaitoksen
lopullinen rakennuslupa tulisi eduskuntaan hallituksen selontekona
jo ennen valtioneuvoston päätöstä.
Näinhän ministeri Mönkäre asiaa
esitellessään antoikin ymmärtää.
Vuodet kuitenkin kuluvat ja hallitukset vaihtuvat, eikä tämänhetkisen
hallituksen mielipide sido seuraavia. Eduskunnan pitäisikin
rakennuslupahakemuksen tässä käsittelyvaiheessa
liittää päätökseen
lausuma, jossa edellytetään selontekoa ennen seuraavaa
vaihetta.
Eduskunta on Suomen ylin päättävä elin,
joka edustaa kansaa tasaisemmin kuin eduskunnan valitsema valtioneuvosto,
jonka kokoonpanosta puolueet sopivat keskenään.
Eduskunta on ainoa valtiollinen elin, joka voi edustuksellisen demokratian
valtuutuksella arvioida, mikä on yhteiskunnan kokonaisedun
mukaista ja mikä on sen vastaista. Onkin tarkoituksenmukaista,
että luvan ydinlaitoksen rakentamiseen ja käyttämiseen
antaa valtioneuvoston esityksestä eduskunta. Siksi toivon,
että eduskunta hyväksyisi lakialoitteen ydinenergialain
16 §:n 1 momentin muuttamisesta.
Arvoisa puhemies! Tässä lyhykäisyydessään aloitteeni
ydin.
Merikukka Forsius /vihr:
Arvoisa puhemies! Nykyisen energialakimme mukainen menettely
ydinjätteen loppusijoitusratkaisussa on päinvastainen
kuin useimmissa maissa. Periaatepäätös
tehtäisiin meillä ennen kuin yksityiskohtaiset
turvallisuustutkimukset on ehditty tehdä, ja eduskunta
joutuu siten muodostamaan lopullisen kantansa periaatepäätökseen
vajavaisen tiedon pohjalta. Tämä ei ole yhteiskunnan
kokonaisedun mukaista, ja siksi olenkin allekirjoittanut ed. Syvärisen
lakialoitteen, jolla eduskunnalle taataan riittävä päätäntävalta
ydinjäteratkaisussa. Eduskunnan rooliksi ei riitä,
että valtioneuvosto tekee ydinlaitoksen rakentamisesta
periaatepäätöksen, jonka eduskunta sitten
ainoastaan tarkastaa.
Useissa puheenvuoroissa aikaisemmin on tuotu ilmi se, että ydinjätteen
loppusijoitus aiheuttaa suurimpia ydinvoiman käyttöön
liittyviä ympäristöriskejä.
Toistaiseksi ydinjätteitä ei voida tehdä vaarattomiksi,
ja vastuu niistä jää tuleville sukupolville.
Ydinvoimayhtiöiden, TVO:n ja Fortumin, yhdessä omistamalle
Posiva Oy:lle olisi tietenkin taloudellisesti edullista saada periaatepäätös
ydinjätteen loppusijoituksesta syntymään
mahdollisimman nopeasti, mutta yhteiskunnan kokonaisetu vaatii malttia
ja eduskunnan vahvaa ohjausta. Loppusijoituspäätöksen
on perustuttava erittäin tarkkoihin tutkimuksiin ja riskikartoituksiin.
Vaikka Posiva Oy on kartoittanut loppusijoitusvaihtoehtoihin liittyviä riskejä, avoimia
kysymyksiä on edelleen paljon. Turvallinen ydinjätesijoitus
tarvitsee lisätutkimuksia, ja niitä tehdäänkin
periaatepäätösten jälkeen. Jatkotutkimuksissa
voi kuitenkin ilmetä seikkoja, jotka muuttavat käsitystämme
hankkeen turvallisuudesta.
Esimerkkinä todettakoon, että tehdyt edistyneemmät
tutkimukset jo nyt osoittavat, että ydinjätteen
kallioperäsijoittamisen turvallisuutta ei nykytietämyksellä vielä voida
taata. Tietämys loppusijoituspaikan ympäristövaikutuksista
lisääntyy pitkän tutkimusprosessin aikana.
Meillä kansanedustajilla ei tällä hetkellä ole
mahdollisuutta arvioida riskin suuruutta kehittyneiden paikan päällä tehtävien
tutkimustulosten valossa. Kun näitä tutkimustuloksia
myöhemmin periaatepäätöksen
jälkeen saadaan kansanedustajille, kansanedustajilla ei
olisi nykyisen energialain mukaan enää sananvaltaa.
Siksi nyt istuvan eduskunnan moraalinen velvollisuus on turvata sille
eduskunnalle todellinen mahdollisuus vaikuttaa asiaan, jonka aikana
ydinlaitoksen rakentaminen ja käyttöönotto
tulee ajankohtaiseksi. Muuttamalla ydinenergialain 16 §:n
1 momentin sellaiseksi, että luvan ydinlaitoksen rakentamiseen
myöntää valtioneuvoston esityksestä eduskunta,
emme menetä mitään. Sillä takaamme, että poliittiset
päätökset eivät kiiruhda tutkimuksen
edelle, ja pidämme langat tiukasti eduskunnan käsissä.
Arvoisa puhemies! Toivon lämpimästi, että eduskunnan
mielestä tämä lakimuutos on tarpeellinen
ja että se saa arvoisensa kohtelun jatkokäsittelyssä.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ydinjätteen loppusijoitus on hyvin merkittävä kysymys,
ja mielestäni ed. Katja Syvärinen on tehnyt varsin hyvän
ja myöskin hyvin perustellun aloitteen. Aloite menee nyt
talousvaliokuntaan, jos puhemiesneuvoston päätös
tässä toteutuu, ja talousvaliokunnalla on Posiva-hankkeen
yhteydessä mahdollisuus tähän asiaan
paneutua. Aikataulullisesti se on mahdollista. Toivottavasti valiokunta
siihen ryhtyy.
Haluaisin vielä siihen viitata, että 10 vuoden aikajänne,
jonka jälkeen rakennuslupa tulee ajankohtaiseksi, ja 20
vuoden aikajänne käyttölupaan on todella
pitkä, niin kuin täällä on todettu muissa
puheenvuoroissa. Tutkimustieto kehittyy tänä aikana,
näin voimme olettaa. Eduskunnan käsittely, niin
kuin lakialoitteessa esitetään, on varsin perusteltua
sekä 10 vuoden kohdalla että varmasti myöskin
20 vuoden kohdalla.
Keskustelu päättyy.