Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessani esitetään,
että lapsilisälakia muutetaan siten, että lapsilisälaki
ulotettaisiin koskemaan myös 17-vuotiaiden ikäluokkaa,
jolloin lapsilisää maksettaisiin siis kaikista
alle 18-vuotiaista lapsista. Lapsilisäjärjestelmähän
on tarkoitettu kattamaan nimenomaan lapsesta vanhemmille aiheutuvia
kustannuksia. Nykyisen lainsäädännön
mukaan lapsilisän maksaminen päättyy
lapsen täytettyä 17 vuotta. Lasten elatusvelvollisuus
ei tällöin kuitenkaan poistu. Vanhemmat ovat velvoitettuja
huolehtimaan lastensa taloudellisista menoista täysi-ikäisyyteen
asti ja joissakin tapauksissa jopa sen jälkeen. Lapsilisän
maksamisen ikäraja onkin syytä nostaa 18 vuoteen,
sillä näin korjattaisiin yksi sosiaaliturvajärjestelmämme
pienistä porsaanrei’istä. Myös sosiaali-
ja terveysministeriön lapsilisätyöryhmä päätyi
muistiossaan yksimielisesti esittämään
tätä.
Tällä hetkellähän Suomen
lainsäädännön mukaan alle 17-vuotiaan
lapsen elatuksesta maksetaan 535 markkaa kuukaudessa tätä nimenomaista
lapsilisää. Jos perheessä on lapsilisään
oikeutettuja sisaruksia, maksetaan perheelle lapsilisää sisarkorotuksella.
Täytettyään 17 vuotta lapsi voi puolestaan
saada opintorahaa. Mutta vanhempien tulot vaikuttavat erityisesti
kotona asuvan opiskelijan opintorahaan. Kansaneläkelaitoksen tilastojen
mukaan vuonna 99 opintorahaa maksettiin 26 000:lle 17-vuotiaalle
koko ikäluokan ollessa 67 700. Tilastot osoittavat, että yli
puolet 17-vuotiaista eivät ole minkään
tukijärjestelmän piirissä ja useimmat
vanhemmat huolehtivat lapsista perheille aiheutuvista kustannuksista
kokonaan ilman tukea juuri siinä vaiheessa, jolloin lapsen
kulutustarpeet ovat suurimmillaan.
Tällainen esittämäni lapsilisälain
uudistus merkitsisi parannusta kaikkien muiden 17-vuotiaiden paitsi
itsenäisesti asuvien opiskelijoiden taloudelliseen asemaan.
Nykyinen opintoraha on nimittäin lapsilisää pienempi
kaikilla vanhempiensa luona asuvilla 17-vuotiailla. Vuonna 99 se oli
keskimäärin 240 markkaa kuukaudessa. Itsenäisesti
asuvia 17-vuotiaita on puolestaan noin 6 000, ja heidän
keskimääräinen opintorahansa oli 725
markkaa kuukaudessa. Suurempi opintorahahan johtuu opintorahan vähävaraisuuskorotuksesta
eli siitä, että opintorahaa saava voi saada opintorahan
korotettuna vanhempien pienituloisuuden vuoksi.
Tämän yksityiskohdan takia lapsilisälain
uudistamisen myötä pitäisi hallituksen
myöskin valmistella opintotukilain muutos. Periaatteena pitää olla
se, etteivät vanhempien tulot vaikuta kenenkään
18 vuotta täyttäneen opintotukeen. Vähävaraisilla,
alle 18-vuotiailla itsenäisesti asuvilla opiskelijoilla
pitäisi puolestaan olla oikeus harkinnanvaraiseen opintotukeen.
Lapsilisiä on korotettu viimeksi vuonna 91. Lipposen
hallitus leikkasi niitä kuitenkin 8 prosenttia vuonna 95.
Tämän leikkauksen jälkeen lapsilisiin
ei ole tehty inflaatiotarkistuksia, joten niiden reaaliarvo on pudonnut
tuntuvasti. Valtion lapsilisämenot ovat vuodesta 94 pienentyneet
lähes miljardilla markalla, kun lapsilisää saavien
lasten määrä on vähentynyt lähes
34 000 lapsella. Lapsilisän ulottaminen 17-vuotiaisiin koskisi
vuoden 2001 lopussa noin 66 500:aa lasta. Tämän
lisäksi kokonaiskustannuksia vuositasolla tulisi noin 530
miljoonaa markkaa. Näistä kustannuksista tietenkin
osan voisi kattaa sillä, että opintotukijärjestelmää muokattaisiin,
mutta ilman muuta lisärahoitusta on löydettävä eikä pidä hoitaa
tätä asiaa siten, että joiltakin otetaan lapsilisää pois.
Arvoisa puhemies! Lipposen hallituksen perhepolitiikka on tähän
mennessä ollut sangen tylyä. Kuten jo totesin,
hallitus leikkasi heti edellisen vaalikauden alussa lapsilisistä.
Kokonaissumma oli noin 1,5 miljardia markkaa, kun mukaan luetaan
myöskin lasten kotihoito. Lapsiperheet ovat osallistuneet
jo viiden vuoden ajan näihin lapsilisätalkoisiin
tällä tylyn perhepolitiikan aikakaudella. Kylmä totuus
on, että näiden radikaalileikkausten jälkeen
ei ole ollut oikeastaan edes puhettakaan minkäänlaisesta
tasokorotuksesta lapsiperheiden kannalta tärkeisiin tukiin. Tutkimukset
ovat kuitenkin osoittaneet, että lapsiperheet ovat menettäneet
yhteensä yli 5 miljardia markkaa, joten lapsiperheiden
taskusta on jo viety kohtuuttoman paljon.
Kuitenkin laman laskut ovat heijastuneet kaikkein raskaimmin
juuri lapsiperheiden elämässä. Tilastokeskuksen
selvitykset kertovat karua totuutta siitä, että lapsiperheet
ovat köyhtyneet kuluneen viiden vuoden aikana. Hallituksen
ajamat säästötoimet ovat pistäneet
lapsiperheet niin tiukoille, että yhä useammat
perheet ovat pudonneet alimpiin tuloluokkiin. Nyt jos koskaan olisi hallituspuolueidenkin
aika lunastaa vaalien alla antamansa lupaukset, joissa ainakin korulausein puhuttiin
lapsi- ja perhepolitiikan tärkeydestä.
Keskustelu päättyy.