Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä ehdotetaan
Suomen perustuslakia muutettavaksi niin, että kun sananvapauden
mahdollisista rajoituksista puhutaan, lastensuojelun näkökulman
ohella huomioitaisiin myös ihmisarvon suojelu.
Viime kaudella käsiteltiin lakiesitystä kuvaohjelmien
ennakkotarkistuksesta. Silloin jouduttiin hyvin nopeasti keskusteluun
perustuslain sananvapaussäädöksien tiukasta
tulkinnasta, jonka mukaan sananvapautta voidaan rajoittaa ainoastaan
silloin, kun se on lastensuojelun vuoksi välttämätöntä.
Tuolloinhan muutettiin tätä lainsäädäntöä niin,
että luovuttiin kokonaan raa’an väkivallan
ja kovan pornografian ennakkotarkistuksesta. Eli kun Valtion elokuvatarkastamossa
aiemmin ennakkotarkistuksen pääkohde oli raaka väkivalta
ja pornografia, nyt siellä tarkistetaan lähinnä lastenohjelmia,
minkä ikäisille lapsille mikäkin lastenohjelma
soveltuu.
Perustuslain 12 §:ssä säädetään
sananvapaudesta. Sananvapaussäännöksen
keskeisenä tarkoituksena on taata kansanvaltaisen yhteiskunnan
edellytyksenä oleva vapaa mielipiteenmuodostus, avoin julkinen
keskustelu, joukkotiedotuksen vapaa kehitys ja moniarvoisuus sekä mahdollisuus
vallankäytön julkiseen kritiikkiin. Sananvapaus
on ytimeltään poliittinen perusoikeus, mutta toki
se ei rajoitu vain siihen. Muunkin tyyppiset ilmaisut sisällöstä riippumatta
on katsottu kuuluviksi vapauden piiriin.
Sananvapaus antaa yleisesti turvaa erilaisille luovan toiminnan
ja itseilmaisun muodoille. Sananvapauteen luetaan perinteisesti
viestien ilmaisemisen ja julkistamisen lisäksi myös
oikeus vastaanottaa viestejä kenenkään
ennakolta estämättä. Julkistamisella
tarkoitetaan kaikenlaista viestien julkaisemista, levittämistä ja
välittämistä. Perus- ja ihmisoikeutena
sananvapautta voidaan rajoittaa vain painavan yhteiskunnallisen tarpeen
niin vaatiessa, ja rajoitusten tulee olla oikeassa suhteessa asetettuun
tavoitteeseen.
Suomi on hyväksynyt Lasten oikeuksia koskevan yleissopimuksen,
joka turvaa sananvapauden myös lapsille. Lähtökohtaisesti
siis lapsilla on sama sananvapaus kuin aikuisilla. Sopimus sallii
sananvapauteen kuitenkin sellaiset rajoitukset, joiden avulla voidaan
estää lasten kehitystä mahdollisesti
haittaavan aineiston levittäminen lapsille.
Kansainvälisen lasten oikeuksien yleissopimuksen 17
artiklan mukaan sopimusvaltiot tunnustavat joukkotiedotusvälineiden
tärkeän tehtävän ja takaavat,
että lapsi saa tietoa monenlaisista kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä, erityisesti
niistä, joiden toiminta tähtää hänen
sosiaaliseen, hengelliseen ja moraaliseen hyvinvointiinsa sekä ruumiillisen
terveytensä ja mielenterveytensä edistämiseen.
Tämä samainen artikla rohkaisee kehittämään
asianmukaisia toimintatapoja lasten suojelemiseksi heidän
hyvinvoinnilleen vahingollisilta tiedoilta ja aineistoilta.
Suomi on kansainvälisesti sitoutunut ottamaan päätöksenteossaan
ensisijaisesti huomioon lastensuojelulliset näkökohdat,
mutta ei ole ryhtynyt kaikkiin asianmukaisiin toimiin suojellakseen
lasta epäsiveellisen ja väkivaltaisen viihteen
aiheuttamalta henkiseltä väkivallalta ja mahdollisesti
siitä seuraavalta ruumiilliselta väkivallalta.
Sananvapaussäännös kieltää sekä perinteisen viestien
ennakkotarkastuksen että muut ennakollista estettä merkitsevät
puuttumiset sananvapauteen. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia
koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia.
Säännös ei edellytä, että elokuvien
ja muiden kuvaohjelmien valvonta perustuu nimenomaan ennakkotarkastukseen,
mutta ennakkotarkastus on periaatteellisesti mahdollista.
Jos tarkastelemme perustuslakiamme laajemmin, niin sen mukaan
julkisen vallan on turvattava sekä perusoikeudet että ihmisoikeudet.
Euroopan ihmisoikeussopimuksen 10 artiklan mukaan sananvapautta
voidaan rajoittaa muun muassa rikollisuuden estämiseksi
sekä terveyden ja moraalin suojelemiseksi eli selvästi
laajemmalla näkökulmalla kuin pelkästään
lasten suojelemiseksi.
Yhdistyneiden kansakuntien kansalaisoikeuksia ja poliittisia
oikeuksia koskevan yleissopimuksen mukaan lailla voidaan säätää rajoituksia muun
muassa terveydenhoidon ja moraalin suojelemiseksi. Kansainvälisten
sopimustemme perusteella sananvapautta voitaisiin siis rajoittaa muistakin
syistä kuin lasten suojelemiseksi, esimerkiksi mielenterveyden,
yleisen lainmukaisuuden ja moraalin suojelemiseksi.
Kun viime kaudella tätä kuvaohjelmien lainsäädäntöä muutettiin
ja siinä jouduttiin keskusteluun perustuslain tulkinnasta
ja päädyttiin poistamaan tyystin tämä ennakkotarkastus
muutoin kuin lapsille tarkoitettujen kuvaohjelmien osalta, silloin
kyllä huomioitiin ja nostettiin keskusteluun sekin seikka,
että lapset saavat joka tapauksessa näitä aikuisille
tarkoitettuja K18-videoita käsiinsä ja myös
katselevat televisiosta ohjelmia, jotka eivät ole heidän
ikätasolleen tarkoitettuja, esimerkiksi väkivaltaviihdettä,
jonka on todettu monissa tutkimuksissa vaikuttavan lasten ja nuorten
kehitystä heikentävästi ja myös
väkivaltaista käyttäytymistä ja
asenteita lisäävästi. Tuolloin itse kritisoin
ja oma ryhmäni kritisoi sitä, että perustuslakia
tulkitaan liian tiukasti, tai jos tulkinnan täytyy olla
tämä, sitten perustuslakia on muutettava, jotta
sitä voitaisiin järkevästi käyttää.
Ilahduin siitä, että muutama kuukausi sitten oikeusministeri
Johannes Koskinen, joka edelleen jatkaa oikeusministerinä,
kiinnitti samaan asiaan huomiota ja hänkin totesi, että tätä tulisi
harkita ja tarpeen vaatiessa ryhtyä perustuslakia muuttamaan
niin, että voitaisiin tehokkaammin suojella sekä lapsia
että mahdollisesti mielenterveydeltään
järkkyviä aikuisia.
Ed. Vanhanen merkitään läsnä olevaksi.
Keskustelu päättyy.