9) Laki kuvaohjelmien tarkastamisesta annetun lain muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä aloite liittyy hyvin
läheisesti edelliseen aiheeseen ja on siinä mielessä jonkinlainen
rinnakkaisaloite asialle. Aloitteessa esitetään
muutettavaksi kuvaohjelmien tarkastamisesta annettua lakia siten,
että tarkastaminen laajennettaisiin koskemaan myös
televisiossa lähetettäviä elokuvia. Tällä hetkellä meillä on
todellakin se tilanne, että televisiossa lähetettävät elokuvat
ovat tyystin ennakkotarkastuksen ulkopuolella, ja tämä johtaa
siihen, että näille televisiokanaville jää todellakin
suuri vastuu siitä, millä tavoin ja minkälaista
ohjelmatarjontaa ne lähettävät.
Aloitteessa esitetään myös sitä,
että lasten kehitykselle haitallisista kuvaohjelmista alettaisiin periä veronluonteista
kuvaohjelmamaksua eli niin sanottua K18-veroa. Kuvaohjelmista, jotka on
kielletty 18 vuotta nuoremmilta, maksu olisi 2 000 euroa,
ja kuvaohjelmista, joille on asetettu 15 vuoden ikäraja,
maksu olisi 1 000 euroa. Näistä maksuista
kertyneet varat käytettäisiin neuvontaan, koulutukseen
ja tiedotukseen, jotka edistävät lastensuojelua
kehitykselle haitallisilta kuvaohjelmilta.
Laki kuvaohjelmien tarkistamisesta tuli voimaan tammikuun alusta
2001. Lain lähtökohtana on suojella lapsia heidän
kehitystään haittaavalta aineistolta, jona pidetään
liiallista väkivallan, seksin ja kauhun kuvausta. Kaikki
kuvaohjelmat on joko tarkastettava tai niistä on tehtävä ilmoitus
Valtion elokuvatarkastamolle. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että kaikki alle 18-vuotiaille tarkoitetut
kuvaohjelmat tarkastetaan ja sitten taas täysi-ikäisille
tarkoitetut ohjelmat vaan ilmoitetaan, niitä ei tarkasteta.
Ne kuvaohjelmat, jotka ilmoitetaan eikä tuoda tarkastukseen,
saavat ikärajan K18.
Aikuisille suunnatut ohjelmat, toisin sanoen kova pornografia
ja fiktiiviset väkivaltakuvaukset, on ilmoitettava tarkastamolle
ja ne voidaan levittää K18-merkinnällä.
Aikaisemminhan tilanne vielä muutama vuosi sitten oli sellainen, että sellaista
kuvaohjelmaa, joka sai elokuvatarkastuslain mukaan ikärajan
K18, ei saanut lainkaan levittää videona. Itse
asiassa minun mielestäni tuo muutos oli kyllä ongelmallinen,
koska nyt nämä videot ovat helposti myös
lasten saatavilla, ja kun suomalaiset lapset ja nuoret viettävät
paljon valvomatonta aikaa iltapäivisin ja iltaisinkin,
nämä ohjelmat joutuvat herkästi heidän
käsiinsä. Toki on niin, että viime käden
vastuu lasten ohjelmankatselusta on vanhemmilla, mutta valitettavasti
juuri ne lapset, joiden vanhemmat eivät syystä tai
toisesta kykene valvomaan tai jaksa valvoa — joidenkin
kohdalla ehkä ei edes ole halua valvoa — lastensa
tekemisiä ja katsomisia, usein ovat juuri kaikkein alttiimpia myös
väkivaltaviihteen vaikutuksille.
Tämän lakialoitteen mukainen saastuttaja maksaa
-periaate tarkoittaa sitä, että väkivaltasaastetta
levitettäessä viihdeteollisuus joutuisi maksamaan
ja näin yhteiskunnalle jäisi liikkumatilaa torjua
muun muassa väkivaltaviihteen kielteisiä vaikutuksia.
Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä ehdotti jo viime
kaudella tätä K18-veroa, ja nyt halusimme tämän
lakialoitteen uudistaa. Olen iloinnut siitä, että kulttuuriministeri
Tanja Karpela on näihin ongelmiin kiinnittänyt
huomiota ja etsii keinoja rajoittaa haitallisen väkivaltaviihteen
ja myös pornografisen viihteen vaikutuksia lapsiin ja nuoriin,
ja toivon hänelle vilpittömästi menestystä tässä tehtävässä ja toivon,
että samassa yhteydessä hallitus vakavasti ottaisi
pohdintaan tämän kristillisdemokraattien esityksen
K18-veron käyttöön ottamisesta.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen lakialoitteellaan
nostaa keskusteluun tärkeän asian. Väkivaltaa
sisältävien ohjelmien vaikutus lapsen ja nuoren
kehitykseen on kielteinen. Sinällään
"väkivaltaviihde" terminä on aika erikoinen, sillä tuskinpa
väkivalta varsinaisesti viihdyttää. Sitä kuitenkin
paljon sisältyy kuvaohjelmiin. Monilla eri areenoilla käydään
keskustelua siitä, millä tavoin tätä väkivallan
vaikutusta voisi sitten vähentää. Elämme
kuitenkin globaalissa yhteiskunnassa, jolloin ajatus sensuroinnista
on aika mahdoton. Euroopan unionin kulttuuriministerit ovat todenneet,
että itsesääntely on se linja, jolla
Euroopankin tasolla tulisi edetä.
On myös hyvä huomata, että ongelma
ei ole ainoastaan siinä, että fiktiiviset ohjelmat
sisältävät väkivaltaa, vaan
erityisesti uutisissa esitetään hyvinkin paljon
väkivaltaa. Viimeisin väkivallan jatkokertomus
oli Irakin sota. Tutkimukset osoittavat, että niin sanottu
dokumentoitu väkivalta eli aito kuvaus on lasten ja nuorten
mielissä vielä ahdistavampaa kuin fiktiivinen.
Tämä esimerkki osoittaa, että asia
on laajempi kuin vain väkivaltaviihteen sensurointi.
On mentävä ongelman ytimeen. Mediakasvatus
ja medialukutaidon kasvattaminen on pitkän tähtäimen ratkaisu
ongelmaan. Ennen kaikkea niillä voidaan ennalta ehkäistä väkivaltaviihteen
vaikutusta nuorten kasvussa. On ymmärrettävä väkivallan
fiktiivisyys, ja ennen kaikkea dokumentoitua väkivaltaa
on kyettävä lukemaan. Sitä medialukutaito
tarkoittaa parhaimmillaan. Mediakasvatuksen tarve on laajalti tunnistettu
ja tunnustettu. Valitettavasti vain asia etenee tämän
osalta kovin hitaasti. Uusissa oppisuunnitelmissa mediakasvatus
on läpäisyperiaatteella mukana, mutta pullonkaulaksi
on muodostumassa opettajankoulutus ja täydennyskoulutus.
Tarvitaan yhteistä tahtoa, ja toivottavasti tälläkin
keskustelulla ja lakialoitteella sitä viedään
eteenpäin.
Edellisen hallituksen sisältötuotantoryhmä, jota
minullakin oli ilo vetää ministerinä ollessani,
jätti työstään loppuraportin,
jossa se vaati kansallista mediakasvatusohjelmaa, ohjelmaa, jolla
taataan kaiken ikäisille kansalaisille mediaoppia. Eli
kyse ei ole ainoastaan lastemme kasvattamisesta, vaan myös
vanhemmat tulee saada mediakasvatuksen piiriin. Kodeilla ja vanhemmilla
on tärkeä rooli lasten kasvatuksessa ja myös
eri ikärajojen vaalimisessa, kun kyse on television katselemisesta.
Nykyisellään K-merkittyä ohjelmaa saa
esittää vain iltaisin kello 9:n jälkeen,
jolloin lasten olisi hyvä olla jo nukkumassa. Sensurointi
ei ole oikea keino edetä, vaan itsesäätelyn
toimivuutta tulisi vahvistaa.
Ed. Räsänen lakialoitteessa esittää niin
sanotun elokuvaveron palauttamista. Sinällään
kaunis ja kannatettava ajatus. Tulot ohjattaisiin ennalta ehkäisevään
neuvontaan ja tiedotukseen. Käytännön
tasolla lain toteuttaminen ei ole niin yksinkertaista.
Voimassa oleva laki pohjaa K18-kuvaohjelmien yhteydessä ilmoitusvelvollisuuteen:
Elokuvat, jotka on suunnattu alle 18-vuotiaille, on tarkastettava
ennakkoon. Todennäköistä on, että suuri
joukko levityksessä olevista K18-kuvaohjelmista jäisi
ilmoittamatta, jos niille asetetaan erillinen maksu. Sen sijaan
ne levitettäisiin laittomasti. Elokuvatarkastamon mukaan
nykyinen systeemi toimii hyvin. Ilmoitukset tehdään
ja jotkut elokuvat pyydetään vielä erikseen
ennakkotarkastettavaksi. Nykyisen lain perustoimintamalli tulisi
muuttaa, jos tällaisia maksuja säädetään.
Lakialoitteessa esitetään myös kaikkien
televisiossa näytettävien elokuvien sisällyttämistä tarkastuksen
piiriin. Tämä on aika järeä ase
ja vaatisi kohtuullisen paljon lisäpanostuksia Elokuvatarkastamon
toimintaan. Mielestäni itsesäätelystä löytyy
keinoja, joilla televisioyhtiöitä sitoutetaan
kehittämään itsesäätelyään
kuvaohjelmien suhteen ja ennen kaikkea lisäämään
keskinäistä yhteistyötä.
Televisio- ja radiolain säätämisen
yhteydessä keskusteltiin paljon itsesäätelystä ja
silloin heitettiin ilmaan ajatus neuvottelukunnan perustamisesta,
jossa olisivat mukana muun muassa televisioyhtiöt. Tämä neuvottelukunta
pohtisi muun muassa eettisiä kysymyksiä ja kävisi
myös arvokeskustelua, loisi yhteisiä linjoja valtakunnalliselle
ohjelmapolitiikalle. Valitettavasti ei televisioyhtiöiden
taholta ole tähän ehdotukseen tartuttu. Olen kahdenkeskisissä keskusteluissa
jo ministeriaikanani esittänyt asiaa, mutta tuloksetta.
Tässä yhteydessä uudistan ajatuksen
yhteisen neuvottelukunnan perustamisesta. Mielestäni tällä tavoin
itsesäätelyä voidaan vahvistaa ja byrokratiaa
ei tarvitse lisätä. Televisioyhtiöt pääsääntöisesti
tarkistavat kuvaohjelmansa ennakkoon, ja tämän
neuvottelukunnan kautta voitaisiin etsiä yhteisiä linjoja
sisällöille. Myös ikärajat voitaisiin
hyvin liittää ohjelmien ennakkotietoihin ja myös
ohjelman alkuun. Lähetysaikakeskustelua on myös
syytä tietysti jatkaa.
Arvoisa puhemies! Uusi hallitus hallitusohjelmassaan kertoo:
"Lasten hyvinvoinnin turvaamiseksi hallitus sitoutuu lapsi- ja perhepolitiikan vakauteen
ja ennakoitavuuteen. Lapsiperheiden aseman parantaminen, vanhemmuuden
tukeminen sekä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen
ovat hallituskauden keskeisiä tehtäviä. Päätöksenteossa
otetaan huomioon lapsen näkökulma ja etu sekä vahvistetaan
lasten ja nuorten vaikutusmahdollisuuksia ja oikeutta tulla kuulluksi."
Yksi keino lasten turvallisen kasvun kehittämiseen on käynnistää sisältötuotantoryhmän
ehdottama kansallinen mediakasvatusohjelma, ja toivonkin siihen
uuden hallituksen tarttuvan tarmokkaasti.
Toki vastuu on suuri myös vanhemmilla. Kodeissa on
keskusteltava niistä tunteista, mitä väkivalta
aiheuttaa lasten mielissä. Mitä kiivaammin yhteiskuntamme
elää ja mitä suurempi informaatiotulva
lastenkin silmille päivittäin iskee, sitä herkemmin
meidän aikuisten tulisi huolehtia siitä, että lapsilla
ja nuorilla on kyky hahmottaa ja sietää tätä kaikkea.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Iloitsen siitä, että ed.
Lindén voimakkaasti kannatti ajatusta eettisen neuvottelukunnan
perustamisesta. Tämä oli ajatus ja aloite, jonka
ed. Jääskeläinen jo useita vuosia sitten
lakialoitteena teki, ja toivoisin sen etenevän. Kannatan
myös lämpimästi ajatusta itsesäätelystä,
mutta olen kyllä hiukan skeptinen valitettavasti sen tuloksiin
nähden, mutta toki se on keino, jota täytyy edistää. Itsesäätelyä joka
tapauksessa tarvitaan, olivatpa lait sitten millaiset tahansa.
Ed. Lindén totesi, että uutisten tarjoama
aito väkivalta on lapselle ahdistavampaa kuin viihteellinen
väkivalta. Varmasti uutistarjonnan sisältämän
väkivallan aiheuttama ahdistus lapsille ei ole mitenkään
hyvä asia ja sitä tulisi myös pyrkiä ehkäisemään,
mutta pidän sitä kuitenkin terveempänä ja
terveenä reaktiona lapsenkin mielessä verrattuna
väkivaltaviihteen vaikutuksiin. Nimittäin kyllä tutkimuksissa
on todettu sekin, että jos väkivalta esitetään
viihteellisenä, se nimenomaan vähentää kykyä empatiaan,
kykyä samastua uhrin kärsimyksiin. Siten pidän
sitä haitallisempana lapsen kehityksen kannalta.
Suvi Lindén /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä on varmasti syytä valtakunnallisesti
lisätä tutkimusta mediakasvatuksen ennaltaehkäisevyydestä juuri
haitallisissa ilmiöissä, joita väkivaltaviihde
ja dokumentoitu väkivalta aiheuttaa. Selvästi
tutkimuksissa kuitenkin on todettu, että aito väkivalta
on ahdistavampaa, niin että tämä ei ole
ihan edustajan omaa tietoa, mutta on ilolla pantu merkille se, että mediakasvatustutkimuksessa
on menty suurin askelin eteenpäin ja sivistysvaliokuntakin
on useaan otteeseen todennut tämän asian tärkeyden.
Toivoisin nyt, että jotta me pitkällä aikavälillä paremmin
pystymme väkivaltaviihteeseen ja sen haittavaikutuksiin
vastaamaan, löytyisi tahtoa ja resursseja niin tästä talosta
kuin opetusministeriöstäkin viedä mediakasvatushanketta
eteenpäin.
Keskustelu päättyy.