Suvi Lindén /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa puututaan taiteilijoiden
asemaan työmarkkinoilla. Taiteilijoiden työmarkkinatilannetta
sekä sosiaaliturvaa on selvitelty useiden selvitystöiden
kautta. Taiteilijoiden työllistämisedellytyksiä ja
sosiaaliturvaa on selvittänyt toimikunta, jota kutsuttiin Taisto
II:ksi, ja se on nostanut nimenomaisesti taiteilijoiden verotusongelmat
yhdeksi taiteilijoiden toimeentulon suurimmista ongelmista.
Taiteilijat ovat useissa verotukseen sekä sosiaalisiin
etuisuuksiin liittyvissä tilanteissa väliinputoajia.
Tämä johtuu käytännössä siitä,
että taiteilijatulo on hyvin epäsäännöllistä.
Esimerkiksi kuvataiteilija saattaa työstää jotain
teosta usean vuoden ajan ja saada siitä huomattavan suurelta vaikuttavan
kertakorvauksen. Verotuksemme progressiivisuus ei tässä yhteydessä huomioi
sitä, että palkkion saamista edeltäviltä vuosilta
taiteilijan tulo on ollut käytännössä olematon.
Työntekijän ja yrittäjän
välinen rajanveto voi joissakin tilanteissa olla ongelmallista.
Nämä ongelmat korostuvat taiteilija-ammattien
kohdalla, sillä työtä ei useinkaan tehdä selkeästi
työsuhteessa tai yrityksessä. Taiteilijoiden työoikeudellisen
aseman ongelmallisuus saattaa johtaa jopa yksittäistapauksiin,
joissa henkilö ei täytä palkansaajan
eikä yrittäjän määritelmää,
jolloin hän ei voi liittyä palkansaajakassan eikä yrittäjäkassan
jäseneksi. Eli taiteilijoiden työoikeudellisen aseman
selkeyttämiseen tarvitaan tällä vaalikaudella
toimia.
Taiteilijan työllisyyden ja yrittäjyyden osalta on
Taisto II:n työssä noussut esiin useita taiteilija-ammatin
erityispiirteitä, joiden kohdentamisella ei ole varsinaisesti
suurta fiskaalista merkitystä. Tavoitteena ei ole myöskään
luoda taiteilijoista erityisoikeuksia nauttivaa ryhmää vaan saattaa
heidät oikeudenmukaisemman kohtelun piiriin. On hyvä muistaa,
että taiteilijaksi ei voi ryhtyä kuka tahansa
eikä kyse ole mistään suuresta väestömäärästä.
Arvion mukaan taiteilija-ammateissa työskentelee runsaat
15 000 henkilöä.
Taiteilijoille on erittäin tyypillistä se,
että he saavat toimeentulonsa useasta eri tulolähteestä. Näitä tulolähteitä ovat
muun muassa taiteen myyntitulot ja tekijänoikeustulot.
Taiteilijoiden työllistämistavat ovat myös
erittäin moninaisia. He voivat olla työsuhteessa,
ammatinharjoittajina, yrittäjinä tai niin sanottuina
vapaina taiteilijoina, ja nämä työllistymismuodot
vaihtelevat suuresti myös taiteenaloittain.
Maamme taiteilijoiden taloudellinen asema ei ole kohentunut
viime vuosien aikana, ja taiteilijakuntamme suuri enemmistö joutuu
tekemään työtään varsin
kohtuuttomissa olosuhteissa siihen nähden, mikä heidän
henkilökohtainen työpanoksensa ja tulonhankkimismenonsa
on. Taiteilijoiden ongelmat on huomioitu myös kansainvälisellä tasolla.
Unesco on jo vuonna 1980 yleiskokouksessaan Belgradissa hyväksynyt suosituksen
taiteilijan asemasta, jossa todetaan vapaasti lainaten muun muassa
seuraavaa: "Taiteilija on tärkeä osa yhteiskunnan
elämässä ja kehityksessä. On
tarpeen parantaa niin työsuhteessa olevien kuin vapaiden
taiteilijoiden sosiaaliturvaa, työ- ja verotusehtoja. Taiteilijan
toimeentulo on epävarmaa, ja siinä on äkillisiä vaihteluita.
Taiteellisessa toiminnassa on tiettyjä erityispiirteitä.
Monet taiteenalojen ammatit ovat suhteellisen lyhytikäisiä.
Verotusjärjestelmässä on otettava huomioon
taiteilijan työn ja toiminnan erityisalueet."
Tähän suositukseen Suomi on sitoutunut. Myöhemmin
sama vaatimus on uudistettu EU:n puitteissa. Asia ei kuitenkaan
valitettavasti ole tähän päivään
mennessä paljonkaan edennyt. Edellisessä hallituksessa
harjoitimme vähän liikaakin, sen myönnän,
ajatusta, että kaikkia tulonsaajia tulee katsoa saman sabluunan
lävitse. Oli kirkasotsainen ajatus siitä, että tällä tavoin
Suomen kansalaisia kohdellaan samanvertaisesti. Pääsääntöisesti
tietysti näin on, eikä uusia erityisryhmiä tule
luoda, mutta mielestäni taiteilijat, kansan kulttuurin
tuottajat, eivät enää elä vain
hengestä. Meidän täytyy löytää malleja, joilla
voimme helpottaa taiteilijoiden jokapäiväistä elämää.
Arvoisa puhemies! Suomen verotusjärjestelmä on
haluttu yksinkertaistaa ja päästä pois
erillisistä ryhmittymistä. Urheilijoille tehty
tulontasausjärjestelmä on esimerkki siitä,
että erityisryhmille suunnattuja järjestelmiä voidaan
luoda. Urheilutulosta ja sen jaksottamisesta on tuloverolakiin otettu
oma erityissäännös, tuloverolain 116
a §. Tämän säännöksen
mukaan urheilijan verovuoden tulona ei pidetä sitä osaa
hänen välittömästi urheilemisesta
saamastaan tulosta, joka on maksettu valmennus- tai urheilijarahastoon. Urheilijatuloa,
jota jaksotusmahdollisuus koskee, ovat urheilukilpailuista saadut
rahapalkinnot ja niihin rinnastettavat tulot sekä urheilemiseen
liittyvistä mainossopimuksista tai muista yhteistyösopimuksista
saadut tulot, jos sopijapuolina ovat urheilija, lajiliitto ja yhteistaho
yhdessä. Jaksotusmahdollisuus ei koske ulkomailta saatua
tuloa, verovapaata valmennus- ja harjoittelurahaa eikä lajiliitolta
tai olympiakomitealta saatua tai näihin rinnastettavaa
valmennustukea. Tähän valmennusrahastoon voidaan
maksaa muita urheilutuloja kuin palkkaa ja rahastoon voidaan jättää verovapaasti
tulevia vuosia varten 20 000 euroa vuosittain. Rahastoon
voidaan rahastoida urheilutuloja, mukaan lukien urheilemisesta saadut
palkkatulot, siten, että ne tuloutuvat verotettaviksi vasta
urheilu-uran päättymisen jälkeen.
Silloin kun tämä malli luotiin, ajatuksena
oli kohdella taiteilijoita samalla tavalla erityisryhmänä,
mutta valitettavasti silloin asia jäi korjaamatta. Se oli
selvä virhe, ja nyt on aika kohdella myös taiteilijoita
oikeudenmukaisesti ja luoda heille aloitteen mukainen tekijätilimalli.
Esimerkiksi kuvataiteilijan yksityisnäyttelyn järjestäminen
edellyttää yleensä kahden kolmen vuoden täysipainoista
työskentelyä, jolloin näyttelyn kokonaisuutta
kehitetään tulevaa näyttelyä varten. Myös
suuret tilaustyöt, seinämaalaukset ja monumentit
ovat monen vuoden työn tuloksia. Taloudellisesti menestyneen
yksityisnäyttelyn tuloin pitää siten
rahoittaa seuraavan yksityisnäyttelyn valmistamiskustannukset.
Nykyisellään verotuksemme ei tämän
kaltaiseen pitkäjänteiseen ja suunnitelmalliseen
työskentelyyn kannusta, mutta todella toivon, että tähän
saataisiin muutos.
Tässä aloitteessa esitetään
erillisen taiteilijan tekijätilin aikaansaamista elinkeinoverolakiin. Lisäksi
ehdotetaan lisäystä kirjanpitolain 1 §:ään,
jonka mukaan kirjanpitovelvollisia ovat aina myös elinkeinoverolain
19 b §:ssä tarkoitettua tekijätiliä hyödyntävät
taiteilijat. Tekijätilijärjestelmän mukaan
taiteilijoiden olisi mahdollista jaksottaa suuria kertaluonteisia
tuloja. Menettelyn edellytyksenä olisi, että tekijätilille
talletettava saatu tulo on tulosta ammattimaisesta taiteellisesta
toiminnasta tai tekijänoikeuslain nojalla saatua tuloa.
Tekijätilille siirrettävä enimmäismäärä olisi
yhden verovuoden aikana 100 000 euroa ja vähimmäismäärä 2 000
euroa. Talletuksia voitaisiin nostaa neljän kuukauden kuluttua
talletuksen tekemisestä, ja tämä talletus olisi
tuloutettava viimeistään talletusvuotta seuraavien
viiden vuoden loppuun mennessä.
Tekijätiliä hyödyntävä taiteilija
olisi kirjanpitolain 1 §:n mukaan kirjanpitovelvollinen
harjoittamastaan taiteellisesta toiminnasta. Taiteilijan on vuosittain
toimitettava tekijätiliä koskevat verotusta varten
tarpeelliset tiedot verohallinnolle siten kuin Verohallitus määrää.
Vastaavanlainen järjestelmä on käytössä muun
muassa naapurimaassamme Ruotsissa, ja tässä lakialoitteessa on
hyvinkin tarkkaan tutkittu Ruotsin mallia ja siirretty se suomalaisiin
olosuhteisiin.
Olen jo saanut jonkin verran palautetta tästä lakialoitteesta
erityisesti kuvataiteilijoilta ja taidemaalareilta. Lähtökohta
lakialoitteessa on, että tämä on yksi
vaihtoehto asian hoitamiseksi. Kritiikkiä tuli muun muassa
sen suhteen, että aloitteen mukaan taiteilijat olisivat
kirjanpitovelvollisia voidakseen hyödyntää järjestelmää.
On totta, että tämä muuttaa nykyistä taiteilijoitten
tilannetta, mutta mielestäni tässä voi
ajatella, että tämän mukaan taiteilijatkin
voivat tulla mukaan kirjanpitovelvollisuuden osalta vastaan, kun
valtiovalta tulee verotuksen osalta.
Pari lakialoitetta aikaisemmin keskustelimme opiskelijoista
ja opintotuen palautteesta. Siinä yhteydessä todettiin,
että opiskelijatkin saadessaan opintotukea valtiolta ovat
velvollisia seuraamaan ja tarvittaessa liikaa nostetun palauttamaan.
Tässä olisi mielestäni ihan vastaavanlainen
menetelmä ja malli, eli kun pääsee tämän
uuden verotusmallin piiriin, on myös velvollinen tekemään
tietynlaisia selvityksiä valtiovallalle.
Samoin on kritisoitu taiteilijan määrittelyä ja sen
vaikeutta. Mutta toisaalta, kun urheilijarahasto on luotu, silloin
on myös urheilija, ammattilaisurheilija, tarkkaan määritelty,
määritelty se tuloraja, mikä vuosittain
täytyy urheilemalla ansaita, ennen kuin voi kutsua itseään
virallisesti ammattilaisurheilijaksi ja päästä tämän
rahoitusmallin piiriin. Tässä pyritään
luomaan pelisääntöjä, ja varmasti
vaihtoehtoisia malleja on olemassa. Tärkeintä on,
että asia menisi eteenpäin.
On paljon muitakin asioita, joita Taisto II:n selvityksessä on
tullut esille, ja uusi kulttuuriministeri saa arviointiloppuraportin
kesäkuun alkupuolella, jossa tullaan puuttumaan taiteilijoiden sosiaaliseen
ja verotukselliseen asemaan, ja toivoisin, että tulevia
toimenpide-ehdotuksia myös viedään vauhdikkaasti
eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä todeta, että keskuskansliassa
on painatusvaiheessa tullut elinkeinoverolain 19 §:n muutokseen
virhe. Oikea kattosumma on 100 000 euroa, ei 10 000
euroa. Pöydille jaetussa aloitteessa on jo uusi versio,
jossa tämä virhe on korjattu.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lindénin aloitteessa ja
aloitteen perusteluissa on mielestäni niin paljon hyvää,
että tätä ei voi pelkällä olankohautuksella
seurata eikä katsoa. Täytyy sanoa, että erinomainen
asia näin nähden, vaikka on yksittäisestä pienestä alasta kuten
taiteesta kysymys, pienestä alasta kansalaisen kannalta
katsottuna mutta suuresta alasta maan kannalta katsottuna. Olisi
aika erikoista, niin kuin monesti on olemassakin, että taiteilija joutuu
verhoutumaan erilaisten yritysten ja yhtiöiden taakse ja
sillä pohjin tilaaja ei oikein tiedä, keneltä tilataan,
kenelle maksetaan. Sen pohjalla tässä on erittäin
hyvät perustelut, ja ed. Lindénin puheenvuoro
täydensi tätä asiaa.
Kysymyshän on yksinomaan veron tasauksesta ja vuosittaisesta
tulontasauksesta. Tältä osin, kun kaikilla muillakin
kansalaisilla periaatteessa tämmöinen mahdollisuus
tavalla taikka toisella on olemassa, tätä voi
vain lämmöllä kannattaa ja nähdä ja
toivoa, että tämä etenisi eteenpäin
ja joillakin muillakin elämänaloilla, missä taiteesta ja
kulttuurista on kysymys, voitaisiin huomioida ja nähdä tämä tasapainoinen
elämä ja tulevaisuus verotuksen osalta.
Tietysti tässä nyt jää puuttumaan
se, mitä jään kysymysmerkillä kyselemään,
ovatko taiteilijoiden sosiaaliturva ja siihen liittyvät
asiat yhtä hyvin menossa eteenpäin kuin tämäkin.
Tiettävästi uskon, että vähintään
valiokuntavaiheessa se saa myönteisen kannanoton, ja jos
ei se sieltä etene, vähintään
hyvä hallitus tuo uuden, paremman esityksen vielä,
missä samat asiat toteutuvat. Mutta silloin nämä tulisivat
kuntoon ja maan kulttuuri- ja taide-elämä myöskin
tältä osin menisi parempaan suuntaan.
Keskustelu päättyy.