3) Hallituksen esitys laiksi sotilaallisesta kriisinhallinnasta
         ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
      
       
         					jatkuu:
      
      
         
         Katri Komi /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! "Ellei ole uskoa parempaan maailmaan, ei parempaa maailmaa
            synnykään", näin on Maria Jotuni todennut.
            Uskon vahvistusta on myös hallitus tämän
            kriisinhallintalain käsittelyn kuluessa tarvinnut, mutta
            se on jaksanut uskoa siihen, että paremman maailman luomiseen
            tarvitaan jatkossakin suomalaisia rauhanturvaajia tai siis tulevia kriisinhallintajoukkoja.
         
         
         Monenlaista kriisiä tästä laista
            tuppasi syntymäänkin, ennen kuin se tänne
            takaisin mietinnön kanssa saatiin ulkoasiainvaliokunnasta.
            Tai emmehän me ulkoasiainvaliokunnassa mitään,
            mutta perustuslakivaliokunnan ja opposition kannanmuodostus teki
            monia mutkia matkaan. Mutta hyvä näin, että asia
            on nyt perusteellisesti käsitelty, perustuslakia ei rikota,
            mutta sen henkeä myös noudatetaan pysyvän
            poikkeuslain muodossa, jos tämä eduskunta niin
            suo.
         
         
         Tänä vuonna annetussa uusintaversiossa kriisinhallintalaista
            on myös muutama pykälä- ja perustelulisäys,
            jotka tarkentavat lain tulkintaa. Poikkeuslain kiireelliselle käsittelylle
            on tarve, jos aiotaan pitää kiinni Suomen lupauksista
            osallistua EU:n valmiusjoukkojen toimintaan ensi vuoden alusta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Täytyy muistaa, että Suomi
            on osallistunut erilaisiin rauhanturvaoperaatioihin vuodesta 1956
            lähtien vajaan 50 000 miehen ja naisen voimin.
            Viime aikoina meillä on ollut tuhatkunta suomalaista rauhanturvaajaa
            vuosittain eri puolilla maailmaa, eniten lähialueillamme
            Euroopassa, mutta myös edelleen Lähi-idässä sekä Afrikassa
            ja Aasiassa. Päätöksen osallistumisesta
            rauhanturvaamisoperaatioihin on tähän asti tehnyt
            presidentti valtioneuvoston esityksestä sen jälkeen,
            kun eduskuntaa on kuultu. Onkin hyvä, että nykyisen
            kaltainen päätöksentekokäytäntö jatkuu.
         
         
         Laki sotilaallisesta kriisinhallinnasta korvaa vanhan rauhanturvaamislain.
            Nimenmuutos kertoo osaltaan turvallisuusympäristön
            eli riskien ja uhkien luonteen muuttumisesta. Nykyään
            uhat voivat liittyä esimerkiksi terrorismiin, kansainväliseen
            rikollisuuteen, luonnonmullistuksiin tai tautiuhkiin. Maiden välisten
            konfliktien sijasta usein on kyse maiden sisäisistä ongelmista.
            Samalla on syntynyt tarve entistä nopeampaan reagoimiseen.
         
         
         Tässä yhteydessä on pantava merkille
            se, että riskit kriisinhallintaoperaatioihin osallistuville ovat
            myös kasvaneet. Toki rauhanturvalain voimassa ollessakin
            on noin neljäkymmentä sinkkiarkkua Suomeen tullut,
            kuten ministeri Kääriäinen totesi aiemmin.
            Mutta pääsääntöisesti
            suomalainen rauhanturvaaja on ollut niin hyvin koulutettu ja ehkä voisi
            sanoa asenteeltaan rauhanrakentaja, että suuremmilta katastrofeilta
            on onneksi vältytty.
         
         
         Arvoisa puhemies! Uusi laki sallii toimimisen erityistilanteissa,
            ja korostan tässä, että nimenomaan poikkeustapauksissa,
            myös ilman YK:n valtuutusta. Eduskuntakeskustelussa pitkin
            matkaa erityisesti vasemmiston puolelta ilmaistiin huolta muutoksesta.
            Valiokunnassa vängättiin kuitenkin enää vain
            pykälien sanamuodosta, toimimista ainoastaan YK:n turvallisuusneuvoston valtuutuksella
            ei enää kukaan varsinainen jäsen vaatinut.
            Kaikki ymmärsivät, että silloin annettaisiin
            YK:n turvallisuusneuvoston pysyville jäsenille mahdollisuus
            estää operaatioita, jotka ovat peruskirjan mukaisia
            ja ihmisoikeussopimuksia vahvistavia. Ed. Tennilälle tuohon
            aiempaan keskusteluun viitaten kommentoisin, että YK on
            ymmärtääkseni toivonut, että näitä nopeasti
            liikkeelle saatavia joukkoja kehitettäisiin nimenomaan.
         
         
         Pääsääntönä siis
            säilyy, että mandaatti toimintaan haetaan vanhaan
            tapaan YK:lta. Mielestäni tämä hallituksen
            muotoilu vahvistaa pääsäännön merkitystä,
            kun 1 §:ssä eksplisiittisesti sanotaan: "Suomi
            voi osallistua YK:n turvallisuusneuvoston valtuuttamaan tai poikkeuksellisesti
            muuhun kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan, jonka
            tarkoituksena on kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden
            ylläpitäminen tai palauttaminen taikka humanitaarisen
            avustustoiminnan tukeminen tai siviiliväestön
            suojaaminen Yhdistyneiden kansakuntien peruskirjan päämäärät
            ja periaatteet sekä muut kansainvälisen oikeuden
            säännöt huomioon ottaen."
         
         
         Näin ollen laki antaa mahdollisuuden lähettää suomalaisia
            joukkoja kriisinhallintatehtäviin — ei kuitenkaan
            sotimaan — esimerkiksi EU:n toimeksiannosta myös
            siinä tapauksessa, että YK:n päätöksenteko
            syystä tai toisesta halvaantuu.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kriisinhallinnassa pääpaino
            on pidettävä konfliktien ehkäisyssä ja
            sitä kautta tietysti myös siviilikriisinhallinnassa.
            On tärkeätä, että voimankäyttövaltuudet
            ovat sellaiset, joilla suomalainen sotilaallisissa kriisinhallintatehtävissä oleva
            voi toimia kansainvälisessä joukossa yhtenäisesti.
            Tämä ei tietenkään tarkoita
            liiallista voimankäyttöä.
         
         
         On kuitenkin hyvä harjoitella myös niitä tilanteita
            varten, kun vastassa on lapsisotilaita tai vaikkapa naisia. Silloin
            on oltava toimintakaava valmiina takaraivossa, ettei aiheuteta reaktioiden
            hitaudella kummallekaan osapuolelle turhia tappioita. Eräässä lehtiartikkelissa
            kriisinhallintatehtävissä toimiva henkilö totesi,
            että he ovat aina onnistuneet jättämään
            lapsisotilaille sopivan pakoaukon eikä kohti ole tarvinnut
            ampua. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että lapsisotilaisiin
            tulevat suomalaisetkin kriisinhallintajoukot maailmalla todennäköisesti
            törmäämään. Toisia
            avustuskanavia myöten mekin yritämme sitten vaikuttaa
            entisten lapsisotilaiden integroimiseen takaisin yhteiskuntaan.
            Vuonna 2003 hyväksyttyjen lapsia aseellisten selkkausten
            yhteydessä koskevien EU:n suuntaviivojen täytäntöönpanon
            arviointia koskeva jatkotyö on myös parhaillaan
            käynnissä EU:ssa.
         
         
         Yksi mahdollinen ja ehkä todennäköinenkin suunta
            EU:n taistelujoukoille on Afrikka. Muina mahdollisuuksina asiantuntijat
            pitivät EU:n omaa aluetta ja sen lähialueita.
            Afrikan osalta tärkeintä on tietysti mantereen
            oman kriisinhallintakyvyn kasvattaminen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Vaikka tiedänkin, että ongelmat
            ovat olleet lähinnä muiden maiden rauhanturvaajilla
            kuin suomalaisilla, haluan todeta, että vastaisuudessa
            tulee kiinnittää entistä enemmän
            huomiota siihen, että ihmisoikeuksia kriisialueilla kunnioittavat
            myös kriisinhallintatehtävissä olevat
            sotilaat. Sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen
            koulutuksessa tuli esiin asiantuntijalausunnoissa. Järjestäytyneen
            ihmiskaupan seuraaminen joukkojen perässä tai
            elintasokuilun hyväksikäyttäminen on
            ilmiö, jota ei tulisi voida yhdistää sivistyneiden
            yhteiskuntien rauhanlähettiläisiin, olivat he
            sotilaita tai eivät.
         
         
       
      
         
         Reijo Kallio /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Täällä on
            tänään puhuttu paljon YK:n valtuutuksen
            tarpeellisuudesta. YK:n turvallisuusneuvoston mandaatin merkitys
            on sotilaallisten operaatioiden oikeudellisena perustana edelleen
            laajasti tunnustettu. Mutta vaikka YK:n turvallisuusneuvoston mahdollisuudet
            puuttua rauhaa ja turvallisuutta uhkaaviin ongelmiin ovatkin varsin laajat
            ja joustavat, niin käytännössä syntyy
            tilanteita, joissa operaatioille esimerkiksi humanitaarisen katastrofin
            estämiseksi ei saada YK:n turvallisuusneuvoston valtuutusta.
         
         
         Mielestäni ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä on
            hyvin kuvattu niitä tilanteita, joissa YK:n mandaatin saaminen
            ei välttämättä ole mahdollista.
            Minulle hallituksen ja valiokunnan muotoilu mandaatin osalta riittää hyvinkin,
            vaikka ymmärrän kyllä myös keskustelua
            vaihtoehtoisistakin muotoiluista. Lähtökohtana
            tulee kuitenkin selkeästi olla, kuten hallituksen esityksessäkin todetaan,
            että Suomi vastaisuudessakin pääsääntöisesti
            osallistuu vain YK:n turvallisuusneuvoston valtuuttamaan sotilaalliseen
            kriisinhallintatoimintaan.
         
         
         Mitä tulee YK:n rauhanturva- ja kriisinhallintatoimintaan,
            niin sitä ovat viime vuosina sävyttäneet
            monet ongelmat ja epäonnistumiset. Erityisesti näin
            on ollut Afrikan operaatioissa. Valtava byrokratia, mandaatin rajallisuus,
            joukkojen riittämätön määrä ja
            kehno varustus johtivat epäonnistumisiin erityisesti Ruandassa
            ja Somaliassa. Tämän päivän
            kriisinhallintaa kuvaakin hyvin se, että länsimaiden
            rauhanturvaajat palvelevat niin Naton kuin EU:nkin kriisinhallintaoperaatioissa,
            joissa YK on mukana vain mandaatilla, eikä YK:n rauhanturvaamistoiminnan
            suurvallalla Suomellakaan ole sotilaita tällä hetkellä YK:n
            varsinaisissa operaatioissa.
         
         
         Niinpä ymmärrän hyvin sen, että YK:n
            pääsihteeri Kofi Annan on halukkaasti toivottanut alueelliset
            järjestöt, EU:n nimeltä mainitenkin, tervetulleiksi
            YK:n kriisinhallintaan. Annankin on nähnyt, että nämä toimijat
            tuovat toimintaan sellaista sotilaallista iskukykyä, jollaista
            YK:lle ei ole kehittynyt. Operaatiot ovatkin muodostuneet yhä vaativammiksi,
            niinpä mukana olevilta sotilailta vaaditaan äärettömän
            suurta ammattitaitoa, hyvää varustusta ja iskukykyä.
            Haluankin korostaa sitä, että Euroopan unionin
            nopean toiminnan joukkojen toimintavalmiuteen saattaminen ensi vuoden
            alusta lähtien on suuri mahdollisuus tukea ja tehostaa
            YK:n kriisinhallintatoimintaa.
         
         
         Miksi sitten kriisinhallintaoperaatiot Afrikassa eivät
            kiinnosta länsimaita, siellähän konflikteista
            ei ole pulaa? Ovatko syynä muutamat epäonnistumiset,
            joihin viittasin? Osaltaan näinkin voi olla, mutta mielestäni
            erityisesti Yhdysvaltojen kohdalla kysymys on siitä, että Keski-Aasia on
            huomattavasti mielenkiintoisempi alue. Siellä Yhdysvalloilla
            on painavammat intressit puolustettavanaan kuin Afrikassa. Toimintaa
            Afganistanissa ja Irakissa on puolustettu ennalta ehkäisevän
            iskun opin sanakääntein. Muun muassa al-Qaidan
            tuhoaminen ja Iranin ydinaseen estäminen on tuotu eräinä perusteina.
            Perimmäinen syy saattaa kuitenkin olla öljyn saannin
            turvaaminen.
         
         
         Näyttääkin siltä, että puuttuminen
            Afrikan konflikteihin jää jatkossa paljolti Euroopan
            unionin harteille. YK onkin jo pitkään perännyt
            länsimailta enemmän tukea juuri kriisinhallintaan
            Afrikassa, onhan Afrikka YK:n rauhanturvaamisen painopistealue tällä hetkellä.
            Muun muassa Kongossa on meneillään suuri rauhanturvaoperaatio, josta
            pääasiassa huolehtii 17 000 enemmän
            tai vähemmän kehnosti varustettua sotilasta kehitysmaista.
         
         
         Tammikuussa YK pyysi myös Euroopan unionilta lisäjoukkoja,
            joiden avulla voitaisiin turvata ensimmäiset vapaat vaalit
            Kongossa 45 vuoteen, ja tuskinpa YK:n tarpeet tähän
            loppuvat, joukkoja epäilemättä tarvitaan
            Afrikassa jatkossakin. Onkin odotettavissa, että myös
            Euroopan unionin nopean toiminnan joukkoja käytetään
            Afrikassa. Onhan nopean toiminnan joukkojen eräänä tarkoituksena
            tukea lyhytkestoisissa mutta vaativissa tehtävissä etenkin
            YK:n rauhanturvaoperaatioita niiden alkuvaiheessa.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kun kyse on vaativista operaatioista
            monikansallisin joukoin, niin yhtenevät voimankäyttösäännöt
            ovat välttämättömyys, ne ovat
            sitä toiminnan uskottavuuden ja joukkojen turvallisuuden
            kannalta. Mielestäni onkin tärkeää,
            että kansallisia varaumia ei yksittäisten operaatioiden
            voimankäyttösääntöihin
            sisällytetä.
         
         
       
      
         
         Jukka Vihriälä /kesk:
            		
         
         
         Herra puhemies! Suomen kriisinhallintatoiminnan kehittäminen
            perustuu syksyllä 2004 hyväksyttyyn turvallisuus- ja
            puolustuspoliittiseen selontekoon. Ulkoasiainvaliokunta toteaa mietinnössään,
            että valmistauduttaessa osallistumaan kriisinhallintaan
            on jo ennakkoon varauduttava myös mahdollisiin vastoinkäymisiin
            mukaan lukien ihmishenkien menetys ja eduskunnan on osaltaan oltava
            valmis kantamaan poliittista vastuuta myös näistä seurauksista.
            Näinhän me olemme nyt tekemässä,
            kun käsittelemme tätä lakia, ja toivon,
            että me pystymme käsittelemään
            tämän mahdollisimman yksituumaisesti.
         
         
         Herra puhemies! Hallituksen lakiesitys sotilaallisesta kriisinhallinnasta
            on perusteltu ja välttämätön.
            Se vahvistaa niin siviili- kuin sotilaallista kapasiteettia kriisien
            ennalta ehkäisemiseksi ja hallitsemiseksi. Olemme EU:n
            ja YK:n jäsen sekä Naton rauhankumppanimaa, ja
            on tärkeää, että myös
            sotilaallista kriisinhallintaa koskeva lainsäädäntö mahdollistaa
            Suomen osallistumisen nykyaikaiseen kriisinhallintatoimintaan.
         
         
         Herra puhemies! Ulkoasiainvaliokunnan mietintö, perustuslakivaliokunnan
            lausunto samoin kuin puolustusvaliokunnan lausunto on minusta tehty
            perusteellisesti harkiten, ja on syytä todella uskoa, että mahdollisimman
            suurella yksimielisyydellä viemme nopeasti tämän
            lainsäädännön läpi.
         
         
       
      
         
         Klaus Pentti /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Laki sotilaallisesta kriisinhallinnasta on
            tarpeellinen, ja se on saatava pikaisesti voimaan, niin kuin hallitus
            on esittänytkin. Lakiesitys on saanut perusteellisen käsittelyn
            ulkoasiainvaliokunnassa sekä sille lausunnon antaneissa
            perustuslaki- ja puolustusvaliokunnissa.
         
         
         Ed. Rossi selvittikin täällä jo aiemmin
            mielestäni hyvin asian käsittelyä perustuslakivaliokunnassa
            ja sitä, miten perustuslakivaliokunta jo asian ollessa
            edellisen kerran valiokunnassa selvitti poikkeuslakivaihtoehdon
            mahdollisuuden. Hallitus veti kuitenkin esityksensä takaisin,
            koska tuolloin, presidentinvaalien painaessa päälle,
            ei riittävää tukea lain läpiviemiselle
            poikkeuslakina tunnustelujen jälkeen näyttänyt
            löytyvän. Nyt laki sotilaallisesta kriisinhallinnasta
            on saatava pikaisesti voimaan, jotta Suomi voisi olla täysipainoisesti
            mukana EU:n nopean toiminnan joukoissa heti ensi vuoden alusta.
         
         
         Suomella on vankka, puolen vuosisadan kokemus YK:n rauhanturvatehtävissä,
            ja suomalaisilla rauhanturvaajilla on arvostettu asema maailmalla.
            Maailma on muuttunut niistä ajoista, jolloin Suomi päätti
            lähteä mukaan YK:n rauhanturvatehtäviin.
            Teknologinen kehitys ja liikkumisen nopeus mahdollistavat nyt etäälläkin
            olevien kriisien vaikutusten nopean ulottumisen myös Eurooppaan
            ja meille Suomeen. Siksi on perusteltua pyrkiä tukahduttamaan
            kriisien kehittyminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
         
         
         Mandaattikysymys on täällä puhuttanut
            ja erityisesti se, voidaanko lähteä kriisinhallintatehtävään
            ilman YK:n mandaattia. Mielestäni hallituksen esitys on
            perusteltu, koska saattaa olla tilanteita, että päätös
            kriisinhallintaoperaation perustamisesta on tehtävä nopeasti
            ja päätös edellyttää yksimielisyyttä ja
            Suomen myötävaikutusta.
         
         
         Pidän hyvänä, että rauhanturva-
            ja kriisinhallintajoukkoja koskeva päätöksenteko
            säilyy nyt toimeenpanijasta riippumatta yhtenäisenä ja
            tasavallan presidentti, hallitus ja eduskunta osallistuvat päätöksentekoprosessiin,
            niin kuin hallituksen esityksen henki alun perin olikin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Pidän myös tärkeänä,
            että lähetettävät joukot saavat
            mahdollisimman hyvän koulutuksen sekä ajanmukaiset
            ja hyvät varusteet. Samoin pidän tärkeänä,
            että palvelukseen osallistuminen perustuu vapaaehtoisuuteen sekä että sotilaalliselle
            voimankäytölle on asetettu tiukat säännöt.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun 1990-luvun alkupuolella tapahtui Afrikassa Ruandan
            kansanmurha, monet ihmiset hämillään
            kyselivät, eikö tätä olisi millään
            voitu estää, eikö jotain voisi tehdä,
            jotta ihmisten surmaamiset tuolla tavoin voitaisiin estää.
            Aivan samat kysymykset olivat monien mielessä, kun tiedotusvälineet
            kertoivat siitä, mitä tapahtui myös Afrikassa,
            Liberiassa. Sain olla käymässä puolustusvaliokunnan
            mukana lokakuussa 1999 Balkanilla. Silloin oli vielä aistittavissa
            se, mitä vain lyhyt aika aiemmin oli noissa maisemissa
            tapahtunut. Tämäkin herätti kysymyksen,
            miksi näin oli annettu tapahtua ja vielä omassa
            maanosassamme Euroopassa.
         
         
         Perustelut ovat ihmisarvosta nousevia, elämän
            kunnioittamisesta nousevia, kun halutaan luoda eettiset perusteet
            kriisinhallinnalle. Toivottavasti tällä hallituksen
            hyvällä esityksellä osaltaan voidaan
            olla estämässä maailmalla kriisejä,
            joitten seurauksena ihmiset kärsivät ja ihmisarvo
            on menettänyt sijansa. Toivottavasti tämä ikävä kehitys
            voitaisiin todella estää. Hallituksen esitys on
            varsin hyvä antamaan lähtökohdat Suomen
            osalta tähän.
         
         
         Samalla meidän on määrätietoisesti
            tiedostettava myös asian vakavuus kaikilta osin, kuten täällä on
            eri puheenvuoroissa viitattu, ja samalla on pyrittävä antamaan
            myös hyvät valmiudet, varustukset ja koulutus
            vapaaehtoisina kriisinhallintatehtäviin lähteville.
            Samalla meidän on myös muistettava se, että me
            tarvitsemme oman kansallisen ja uskottavan maanpuolustuksen, jota
            kriisinhallinnan osaltaan tulee koulutusluontoisestikin ja harjoitusluontoisesti
            myös tukea ja vahvistaa. Toisaalta kriisinhallinta ei myöskään saa
            viedä liian paljon niitä varoja, joita tarvitaan oman
            maamme puolustuksen uskottavaan ylläpitämiseen.
            Kysymys on siitä, että kriisinhallinnan kautta
            voimme puolustaa ihmiselämää. Tämä on arvokas
            asia.
         
         
         Kun puolustusvaliokuntana kävimme 2003 toukokuussa
            Yhdistyneitten kansakuntien tiloissa ja meille esiteltiin myös
            sen toimintoja, jouduimme toteamaan, että valitettavasti
            Yhdistyneet kansakunnat ei ole voinut toimia kaikissa kriiseissä sillä tavalla,
            niin nopeasti ja tehokkaasti kuin kriisit ovat haasteita asettaneet.
            Siksi on päässyt tapahtumaan kansanmurhia ja katastrofeja,
            joitten seurauksia tiedämme. Tästä syystä myös
            tämän mandaattikysymyksen osalta hallituksen esitys
            on perusteltu. Ihmisiä on voitava auttaa nopeasti ja tehokkaasti
            silloin, kun tämä tarve on.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.