6) Laki perusopetuslain 30 §:n muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime viikolla täällä salissa käytiin
keskustelua eduskunnan kyselytunnin yhteydessä opetusryhmien
koosta, niiden rajaamisesta ja myös mahdollisesta tarpeesta
lakisääteisesti rajata opetusryhmiä erityisesti
alkuopetuksessa. Tuossa yhteydessähän opetusministeri Sarkomaa
totesi, että hallituksella ei ole tarkoituksena lähteä antamaan
lakisääteisiä rajauksia opetusryhmien
kokoon vaan muulla tavoin sitten pyrkiä niitä pienentämään.
Viime kaudella keskustelua tästä aihepiiristä myös
käytiin, ja silloin kokoomuslainen ed. Arto Satonen teki
lakialoitteen, itse asiassa aika saman tyyppisen lakialoitteen,
jota olen tässä nyt esittelemässä.
Kun kävimme myös välikysymyskeskustelua
perusopetuksen tasosta kokoomuksen johdolla viime kaudella, niin
kyllä silloin tuli paljon kannustusta nykyisistä hallituspuolueistakin
siihen, että tätä opetusryhmien kokoa
tulisi etenkin alkuopetuksessa säädellä lailla.
Usein esitetään vasta-argumentiksi se, että jos nyt
lakisääteisesti määrätään
opetusryhmille koko esimerkiksi asetuksen tasolla, niin sitten kaikki
kunnat pyrkivät siitä etsimään
sen maksimin eli minimistä tulee maksimi. Ehkä näin
saattaa jossakin kunnassa käydä, mutta pidän
kuitenkin paljon suurempana ongelmana sitä, että meillä on
hyvin suuri joukko sellaisia kouluja ja opetusryhmiä, jotka
ovat täysin epätarkoituksenmukaisen suuria pedagogisesti
lasta ja oppimista ajatellen. Sen vuoksi ajattelen, että tätä suurta joukkoa
varten olisi hyvä, että nimenomaan perusopetuksessa
vähintään ensimmäisellä ja
toisella luokalla rajattaisiin näitä opetusryhmien kokoja.
Kun 1990-luvulla, vuosina 1995—1996, käsiteltiin
tässä talossa koululakeja, niin silloin Lipposen
ensimmäisen hallituksen aikana hallitus antoi esityksen,
jossa näitä opetusryhmiä ei rajattu.
Itse olin silloin sivistysvaliokunnan jäsen ja jäimme
puolueenamme ainoaksi puolustamaan tätä lakisääteistä opetusryhmien
koon määrittelyä. Sosialidemokraatit
tosin ovat jälkikäteen kertoneet, että olivat
yrittäneet siellä neuvotteluissa saada siihen
suuntaan vietyä tuota esitystä, mutta kokoomus
silloin pani hanttiin.
Arvoisa puhemies! Uskon, että keskustelu opetusryhmien
koosta ei tule päättymään tähän istuntoon,
ja toivon, että vaikka täällä hallituksen
edustajia ei juuri paikan päällä näy,
niin myös opetusministeri Sarkomaa tutustuisi tähän lakialoitteeseen,
ja senhän hän lupasi viime viikolla kyselytunnilla
myös tehdä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen totesi, että keskustelu
myös tästä asiasta tulee jatkumaan, ja
näin varmasti on. Jokaisessa eduskuntapuolueessa, niin
uskon, on erilaisia mielipiteitä, mitä tulee opetusryhmien
koon sitomiseen lain tai asetuksen kautta tiettyyn lukumäärään.
Sen verran taustaksi, että itse olin jo rehtorina silloin,
kun muun muassa lukion puolella olivat nämä opetusryhmien
koot tiukasti sidottuja. Joka vuosi hyvinkin paljon joutui soittelemaan
tänne Helsinkiin, voiko tehdä tämän
ja tämän poikkeuksen. Eli olen johdonmukaisesti tässäkin
talossa vastustanut sitä, että näitä opetusryhmien
kokoja lähdettäisiin lainsäädännön avulla
sitomaan tiettyihin lukumääriin. Perustelen sitä kokemuksella,
pitkäaikaisella työllä opetustyön
parissa. Tiedän, että sitä kautta vietäisiin sitä joustavuutta,
jota voidaan koulun tasolla hyödyntää,
eli esimerkiksi tiettyinä periodeina opetusryhmät
on jaettu kahtia ja joinakin toisina ne ovat yhdessä riippuen
aina opetettavasta aineesta. Tietysti kohdennan myös nämä sanani kuntien
luottamushenkilöille. Heidän tulisi myös osata
priorisoida niitä resursseja sillä tavalla, että myös
opetustyötä riittävästi arvostetaan,
eli en ole kannattanut enkä nytkään kannata
tätä lakialoitetta ja tämän
suuntaista etenemistä. Myönnän, että kunnissa
on eroja, mutta kuntien tasolla pitäisi pystyä kuitenkin
asiat priorisoimaan.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt täytyy kyllä myöntää,
että olen toveri Kähkösen kanssa tässä asiassa
täysin eri mieltä. Itsekin opettaneena ja ylisuuria
opetusryhmiä opettaneena tiedän tämän
tuskan, että se opettajan työn autuus ei varmasti
siitä tule isommaksi, että saa olla itsenäinen
ja joustava siellä. Se ei aina nimittäin onnistu,
eli näihin opetusryhmien kokoihin ei opettaja todellakaan
pysty paljon vaikuttamaan. (Ed. Kähkönen: Rehtori
pystyy!) Eli lämpimästi kannatan tätä aloitetta
omakohtaisella kokemuksella, ennen kaikkea sieltäkin lähtien.
Erityisesti vielä haluaisin mainita tässä sen, että nyt
on keskusteltu paljon tästä ryhmäkokoasiasta
ja on huomioitu, että erityisopetuksen ryhmäkokosäätelyä on
jo olemassa, mutta kuitenkaan meillä ei ole ryhmäkokosäätelyä silloin, kun
erityisoppilaat ovat integroituina yleisopetusryhmiin. Tämä on
semmoinen asia, joka pitäisi tässä myös
pyrkiä huomioimaan, ei pelkästään se
yleisopetuksen ryhmien koko vaan myös se, että meillä on
integroituina erityisoppilaita siellä ryhmissä.
Tämä on hyvin yleistä tänä päivänä. Siellä voi
30 oppilaan ryhmässä olla jopa viisi erityisoppilasta
integroituina eikä mitään säätelyä ole
sille oppilasmäärälle.
Elikkä tällöin voidaan jo syvästi
pohtia sitä, voidaanko opetuksessa saavuttaa opetussuunnitelman
mukaiset tavoitteet. Tämän haluaisin vielä tuoda
lisäyksenä tähän.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen tätä keskustelua hyvinkin
tarkkaan seurannut tässä salissa lukuisten
vuosien aikana ja aina palauttanut mieleen oman kouluaikani. Mitenkä ihmeellä siitäkin
luokasta, jossa minä koulua kävin — meitä oli
42 kappaletta — kaikki valmistuivat ammattiin?
Myöhemmin proffiakin tuli useampi kappale siitä joukosta
ja toisiamme tönittiin ja tuupittiin ja hyvin
sitten, kohtuullisen hyvin, sanotaan nyt näin, on elämässä pärjätty.
Ehkä jotakin on sitten tapahtunut ympäristössä,
ja ehkä se ympäristömuutos on nimenomaan se,
että me vanhempina olemmekin sitten epäonnistuneet,
kun me olemme tuottaneet tilanteen, että kouluissa pitää opetusryhmiä pienentää, elikkä
syy
kääntyy ilmeisesti meihin itseemme niin, että vaikka
me näennäisesti pärjäsimme, niin
sitten me emme siinä olennaisimmassa asiassa pärjänneetkään,
siinä jälkikasvumme kasvattamisessa ja heidän
jälkikasvujensa aikaansaamisessa ja heidän kasvattamisessaan,
kun on ajauduttu tilanteeseen, että tästä on
tullut elämää suurempi asia, säädelläänkö näitä asioita
lailla vai ei.
Olen ed. Kähkösen, siis niin kuin täällä käytetään
ilmaisua toveri Kähkösen, kanssa suurin piirtein
samoilla linjoilla.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! En kiellä toki sitä, että ed.
Räsäsen aloitteessa kiinnitetään
todella tärkeään asiaan huomiota, ja
mitä ed. Peltonen myös totesi, näin varmasti
on. Kunnissa on erittäin paljon eroja. Mutta tiedän
myös sen, että vaikka opetusryhmässä olisi
yksi oppilas, niin myös työyhteisössä,
tarkoitan opettajia, on sellaisia henkilöitä,
jotka eivät pääse tavoitteeseen, oli
se opetusryhmä vaikka kuinka pieni.
Ja toki joissakin kunnissa varmasti olisi tarpeellista tämä,
että olisi tarkat, tiukat rajat, mutta kun kokonaisuutta
ajatellaan, niin toivon, että näissä kunnissa
sitten kuntalaiset kiinnittäisivät huomiota asiaan
ja vaihtaisivat luottamushenkilöt. Eli uskon kyllä,
että ne resurssit, mitkä annetaan kunnassa sivistystoimeen
ja koulutoimeen, pyritään käyttämään
sillä tavalla, että pystyttäisiin turvaamaan
mahdollisimman laadukas opetus ja päästäisiin
näihin annettuihin tavoitteisiin.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kähkönen puhuu ihannetilasta,
joka on perusopetuslain hengen mukainen ja toivottava, mutta käytännössä kentällä
tapahtuu
monenlaista kuitenkin. Näen sen takia tämän
ryhmäkokojen rajaamisen asetuksella perusopetuksessa tärkeänä. Olen
myös ihmetellyt sitä epäloogisuutta,
joka tässä on. Koska päivähoitoryhmiä ja
täällä mainittuja erityisopetusryhmiä rajataan
asiallisesti oppilasmäärissä, niin ihmettelen
sitä, miksi perusopetuksessa ei näin tehdä.
Käytännössä monet kunnat ovat
niin tiukoilla, että tässä on mainio
porsaanreikä rakentaa isoja ryhmiä.
Itse olen esimerkiksi toiminut erityisopettajana tilanteessa,
jossa kolmasluokkalaisia on 35. Olen vakuuttunut, että heistä tulee
kansalaisia ja hyviä kansalaisia, mutta me turhaan asetamme isoja
ryhmiä koko koulujärjestelmän stressitekijöiksi,
koska ryhmäkokoa pienentämällä monia muita
tukiasioita voitaisiin keventää. Nyt sinne laitetaan
vaan paljon muita työntekijöitä. Oppilashuollolla
on esimerkiksi huutava tarve työntekijöistä sen
takia, että sitä työtä on paljon.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen palautti mieleen, minkälainen
oli koulumaailma silloin, kun hän oli koulussa, ja siitä veti
sitten välillisesti ainakin sellaisen johtopäätöksen,
että kun silloin pärjättiin, vaikka olikin
suuria luokkia, niin nytkin pärjätään,
vaikka olisikin suuria luokkia, tai oikeastaan hän kysyi, onko
yhteiskunta niin paljon muuttunut, että pitäisi
nyt olla pienempiä luokkia. (Ed. Pulliainen: Sehän
siinä oli se juoni!)
Ed. Pulliainen on aivan oikeassa, yhteiskunta on paljon muuttunut.
Ei ed. Pulliaisen eikä ed. Kähkösen eikä ed.
Kalliksen aikana tultu lakki päässä luokkaan,
ei mopolla ajettu luokkahuoneeseen, niin kuin tänä päivänä ajetaan.
Järjestys koulussa oli aivan erilainen kuin tänä päivänä,
ja opettajalla oli aivan toisenlainen ote luokasta ja oppilaista
kuin on tänä päivänä.
Ei silloin tarvittu opinto-ohjaajaa, ei tarvittu erityisopettajaa, koska
yhteiskunta oli erilainen. Mutta meidän pitää vaan
tunnustaa ja myöntää, että maailma
on muuttunut, yhteiskunta on muuttunut. Ei vanhoilla periaatteilla
enää pärjätä. Nyt tarvitaan pienempiä luokkia,
jotta saavutettaisiin sellaisia tavoitteita, mitä peruskouluasetuksessa
ja muissa määräyksissä on asetettu.
Mitä suurempi luokka, niin monesti sitä enemmän
ongelmia. Kun luokassa on ongelmia, niin ne ongelmat tahtovat tarttua
niihin oppilaisiin, joista voi sitten syntyä muita yhteiskunnallisia
ongelmia. Sanoisin, että se on erittäin tärkeää,
että olisi resursseja siirtyä pienempiin luokkiin.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Olen itse myös sen ajan lapsia, että olen
istunut ensimmäisen luokan 40 oppilaan luokkahuoneessa, jossa
opettaja maalaiskylässä vielä opetti
kahta eri luokkaa eli ykkös- ja kakkosluokka olivat samassa
ja lapsia yhteensä 40. Ei ollut kouluavustajaa, oli yksi
ainoa opettaja. Kyllä tosiasia on se, että yhteiskunnassa
on todellakin tapahtunut paljon muutoksia. Toisaalta opettajalla
oli myös aivan erilaisia kurinpidollisia valtuuksia tuohon
aikaan. Kyllä karttakepistä tuli sormille, jos
ei opettajaa toteltu, ja oli sen tyyppisiä käytäntöjä, jotka
eivät tänä päivänä käy
ja joita ei hyväksytä. Tosiasia on, että koulupudokkaiden
määrä on 10—15 prosentin luokkaa
ja lasten syrjäytyminen alkaa jo siellä ala-asteiässä.
Jotta voidaan ehkäistä ongelmia, jotta voidaan
ehkäistä syrjäytymistä,
oppimisvaikeuksia, koulukiusaamista, täytyy kiinnittää vakavasti
huomiota tähän opetusryhmien kokoon mutta myös
opetuksen muihin tukipalveluihin, esimerkiksi kouluterveydenhoitoon,
joka valitettavasti tällä hetkellä on
aika lailla retuperällä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallikselle: Kuvauksenne varmasti oli
oikea ja tämä tapahtumakuvaus ehkä vielä oikeampi siitä,
että mopoilla ajellaan siellä luokassa ehkä niin
kuin surmantynnyrissä aikoinansa ajettiin. Mutta nyt tullaankin
siihen kysymykseen, ed. Kallis, voisiko parempi malli kuitenkin
olla se, minkä ed. Kähkönen täällä ehdotti,
nimittäin se, että olisi kuitenkin joustava menettely
eikä lailla tarkasti säädelty systeemi,
jota siis on sitten noudatettava. Tosin nyt suosituksetkin ylitetään,
niin kuin lakialoitteen perusteluissa todetaan, siellä esikoulupuolella,
niinhän se oli, ja siellä sitten potkitaan aisan
yli sen kun keretään, ettei se sekään
auta paljon mitään. Siis tässä on
kysymys lähinnä nykyisellään
vain siitä, onko joustava menettely ilman lainsäädäntöä vai
sitten tiukka lainsäädäntö,
jota ei kuitenkaan noudateta.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa kiinnitetään
huomiota hyvin tärkeään asiaan. Tämän
aloitteen taustalla on havainto siitä, että opetusryhmien
koko on kasvanut niin suureksi paikoitellen, että opetussuunnitelmassa
asetettuja tavoitteita ei voida saavuttaa. Näin perusopetuslain
30 § ei tule noudatetuksi, koska opetusryhmät
ovat niin suuria.
Opetusryhmien koon suurenemisen taustalla voi olla kaksi syytä,
joko se, että kunnissa ollaan välinpitämättömiä sen
suhteen, minkä kokoisia nämä ryhmät
ovat, tai sitten syynä voi olla se, että kunnissa
ei ole rahaa palkata riittävästi opettajia tai
hankkia riittävästi tiloja opetusta varten. Jos
on kysymys pelkästä välinpitämättömyydestä,
johon ei voida millään muulla lailla puuttua kuin
säätämällä asetus ryhmäkoon
maksimikoosta, niin silloin sellainen asetus pitää tehdä.
Mutta jos on kysymys siitä, että puuttuu rahaa,
niin lainsäädännöllä tai
asetuksella ei luoda yhtään mistään
lisää rahaa. Sen takia tämä keskustelu
on tärkeä, että luodaan painetta siihen,
että seurataan kuntien rahoitustilannetta ja sitä,
onko perusopetukseen riittävästi resursseja. Ihannetila olisi
se, että suositusten varassa voitaisiin toimia ja huolehdittaisiin
siitä, että kunnilla on riittävät resurssit
perusopetuksen toteuttamiseen.
Keskustelussa on viitattu siihen, että jos säädetään
perusopetusryhmäkoon maksimikoko, niin siitä tulee
samalla minimi. Yhtä lailla voisi sitten kritisoida nopeusrajoituksia
liikenteessä siitä, että jos säädetään
nopeusrajoitus, niin siitä tulee aina minimi. Silti näitä rajoituksia
on säädetty eikä niitä olla
perumassa, nopeusrajoituksia. Saman tyyppisestä logiikasta
tässä on kysymys.
Keskustelu päättyi.