2) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2006
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus
vuodelta 2006 noudattaa perinteistä kaavaa ja on huolellisesti
laadittu. Siinä on yleiskatsaus oikeuskanslerin toimialaan
liittyvistä kysymyksistä. Sen lisäksi
siinä selostetaan oikeuskanslerin toimintaa valtioneuvostossa
sekä perus- ja ihmisoikeuksien valvontaa, valtionhallintoon
kohdistuvaa laillisuusvalvontaa, kunnallishallinnon ja muun itsehallinnon
laillisuusvalvontaa sekä myöskin asianajajalaitoksen
valvontaa. Perustuslakivaliokunnan pyynnöstä aikoinaan
eli vuonna 95 oikeuskanslerin kertomukseen tuli myöskin
erillinen jakso, jossa arvioidaan perus- ja ihmisoikeuksien valvontaa
ja sitä, että Suomi noudattaa omia perusoikeussäännöksiään,
mutta myöskin kansainvälisiä ihmisoikeussitoumuksiaan.
Nämä kysymykset tulevat esille erityisesti valtioneuvoston
toiminnan laillisuusvalvonnassa muun muassa, kun niistä valvontaa
tehdään, sekä yleisessä viranomaisvalvonnassa
ja tuon toiminnan laillisuusvalvonnassa.
Puhemies:
Anteeksi puhuja, hetkinen. (Puhemies koputtaa) Olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Täytyy todeta tähän perusoikeusvalvontaan,
että hyvin paljon saman tyyppiset kysymykset toistuvat.
Niitä käydään lävitse,
ja niissä oikeuskansleri antaa ratkaisuja.
Mitä tulee kanteluasioihin, niin tältä osin
on syytä todeta, että tilanne kanteluasioitten
käsittelyn osalta on jonkin verran parantunut. Vuonna 2006
käsiteltäväksi tuli 1 273 kanteluasiaa,
mikä oli hieman enemmän kuin vuonna 2005, jolloin kanteluasioita
saapui 1 186. Vuonna 2006 kanteluja ratkaistiin 1 314,
kun vastaava luku edellisenä vuonna oli hieman vähemmän
eli 1 221. Jos katsotaan, mihinkä nuo kantelut
ovat eniten kohdistuneet, voidaan todeta, että suurin kohderyhmä ovat
poliisiviranomaiset.
Mitä tulee sitten oikeuskanslerin ratkaisuihin, tältä osin
voidaan todeta, että tehtyjen toimenpideratkaisujen osuus
tutkittavaksi otetuista kanteluista oli 19 prosenttia. Tämä on
hieman korkeampi luku kuin edellisenä vuonna.
Kun sitten katsotaan oikeuskanslerin päätöksiä,
voidaan todeta, että toimenpiteistä yleisin, mihinkä oikeuskansleri
päätyy, on käsityksen tai ohjeen esittäminen.
Eli vastaisen varalle annetaan toimintaohje, millä tavalla
tulevaisuudessa pitäisi asioita hoitaa.
Mitä tulee kertomuksessa käsiteltyihin yksittäisiin
ratkaisuihin tai kannanottoihin, perustuslakivaliokunta ei ole kertomuksessaan
ja mietinnössään käynyt näitä yksittäisiä ratkaisuja
ja kannanottoja lävitse ja ottanut niihin sen enempää kantaa.
Arvoisa puhemies! Kanteluasioiden käsittelyaikaan perustuslakivaliokunta
on halunnut tässä mietinnössään
kiinnittää huomiota. Vuonna 2006 kaikkien kantelujen
ratkaisuaikojen mediaani oli noin 6 viikkoa, kun se vuonna 2005
oli 7 viikkoa, eli parannusta tässä suhteessa
on tapahtunut. Toinen keskeinen mittari on keskiarvo, ja ratkaisuaikojen
keskiarvo oli vuonna 2006 23 viikkoa, kun se edellisenä vuonna
oli 26 viikkoa, eli parantumista tässäkin suhteessa
on tapahtunut. Perustuslakivaliokunta kuitenkin pyysi erityisen
selvityksen kaikkein pisimpään virastossa viipyneistä asioista.
Erityisesti kävimme lävitse 10 eniten viipynyttä ratkaisua,
ja voitiin todeta, että vanhimmat ratkaisemattomat kantelut
ovat vuodelta 2005, ja nyt, kun eletään vuotta
2008, aika käsittelylle on ollut suhteellisen pitkä.
Kuitenkin näitä syitäkin on tältä osin
selvitetty ja voidaan todeta, että yksi syy ovat melko
vähäiset henkilöstövoimavarat,
erikoistuminen tiettyihin asioihin, sairauslomat. Tietyllä tavalla
ymmärrettäviä syitä tähän
ratkaisujen viivästymiseen on. Kuitenkin täytyy
sanoa, että yli kahden vuoden aika käsittelylle
on kohtuuttomankin pitkä, ja siitä syystä perustuslakivaliokunta
katsoo, että on aihetta kiinnittää huomiota
kanteluasioiden käsittelytapoihin ja selvittää,
voitaisiinko joutuisuutta lisätä muun muassa työmenetelmiä edelleen
kehittämällä.
Vieraillessamme Oikeuskanslerinvirastossa totesimme, että tämän
tyyppinen työ on jo käynnistetty, ja toivotamme
sille mitä parasta menestystä, jotta käsittelyaikoja
voitaisiin tältä osin lyhentää.
Valiokunta kuitenkin toteaa, että oikeuskanslerin olisi
varmasti syytä miettiä, tulisiko viraston sisäisesti
asettaa käsittelyaikojen enimmäiskestolle jonkinlainen
selkeä tavoiteaika. Yhtenä esimerkkinä tuomme
sen, että tavoiteaika enimmillään voisi
olla yksi vuosi, jonka kuluessa asiat pitäisi pyrkiä ratkaisemaan.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Perustuslaissamme sanotaan, että jokaisella
on oikeus saada asiansa käsiteltyä asianmukaisesti
ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa
tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa. Nythän jo kahden
vuoden aikana, siis 2006 ja 2007, Suomi on ihmisoikeustuomioistuimessa
saanut moittivia tuomioita lähes kymmenen vuodessa, jotka
nimenomaan kiinnittävät huomiota hitaaseen oikeusmenettelyyn.
Meillä on ilmeisesti vahvistunut semmoinen hitaan käsittelyn
periaate eri viranomaisissa. Lainvalvojamme, joiden pitäisi
nimenomaan pitää huolta siitä, että asiat
käsitellään viivytyksettä, ovat
molemmat pahasti ruuhkautuneet kantelujen käsittelyssä.
Oikeuskanslerinvirastossa on tällä hetkellä vireillä 13
asiaa vuodelta 2005 ja yli kaksi vuotta vanhoja juttuja 34. Selvitysten
mukaan siellä on juttuja, jotka ovat olleet vuosia vireillä.
Ne ovat olleet ratkaisukypsiä jo monet vuodet. Myös
Oikeusasiamiehen kansliassa on yli kaksi vuotta vanhoja juttuja
41, prosentuaalisesti vähemmän, koska siellä on
suurempi juttumäärä.
Näillä viranomaisilla on se etu, että nämä,
oikeusasiamies ja oikeuskansleri, voivat itse kehittää työskentelytapoja.
He eivät ole niin sidottuja menettelyihin kuin tuomioistuimet.
Olisi ensiarvoisen tärkeää, että näissä molemmissa
viranomaisissa pyrittäisiin vilpittömästi
katsomaan työtapoja ja saamaan henkilökunta sitoutumaan siihen,
että asiat ratkaistaisiin huomattavasti nopeammin kuin
tehdään.
Valtioneuvoston oikeuskansleri selvityksessään
valiokunnalle on vakuuttanut, että näin tullaan
menettelemään. Meillä on kaikki syy uskoa, että hän
on tässä täysin vilpitön. Ei
voi muuta kuin yhtyä puheenjohtajaan ja toivoa, että tästä tulee
myös tuloksia.
Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä,
että ei yhdenkään kansalaisen asia, joka
koskee hänen oikeuksiaan, saisi olla missään
viranomaisessa vireillä yli vuotta. Ne pitäisi
ratkaista huomattavasti nopeammin. Se tietysti vaatii viranomaiselta kekseliäisyyttä
ja
nokkeluutta ja ahkeruutta, mutta sellaisen tuloksen saavuttaminen,
sen vakuutan, ei ole mahdotonta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen täsmälleen samaa mieltä kuin
ed. Söderman äskeisessä puheenvuorossaan.
Näitä asioita tässä parikymmentä vuotta
seuranneena ja jonkin verran kantelukirjeitä oikeuskanslerille
tutkittavaksi saattaneena olen myöskin ollut sen informaatiotulvan
alainen, joka liittyy laillisuusvalvontaan. Siinä on ollut
selvästi havaittavissa yksi merkittävä piirre,
joka liittyy tähänkin perustuslakivaliokunnan
kannanottoon, ja se on se, että meillä on tämmöinen
laillisuusvalvonnallinen taakka sieltä lamakauden ajalta,
joka on niin kuin kansassa sisässään,
se taakka. Sen taakan tavallaan purkamiseen tarvittaisiin sitä,
että Oikeuskanslerinvirastossa samoin kuin Eduskunnan oikeusasiamiehen
kansliassa olisi riittävästi voimavaroja niin,
että käsittelyajat saataisiin kohtuullisiksi,
juuri niin kuin ed. Söderman äsken totesi. Sillä tavalla
kirkastuisi asia. Nimittäin nyt saa sellaisia kommentteja
puhelimitse lähinnä, joissa sanotaan, että joo,
mutta eihän se mittään toinna, kun sinne
mennee vuosia jne., siis se perusviritys on näin. Siinä suhteessa
noteeraan lämpimästi tämän valiokunnan
toivomuksen siitä, että olisi tämmöinen
tavoitteellinen yhden vuoden maksimikäsittelyaika.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan sama asia kuin edellisillä puhujilla.
Kun ihmiset soittavat eri asioista, niin kaikissa näissä valituselimissä meillä on
semmoiset ruuhkat olemassa, jotta se vie kohtuuttomia aikoja. Siinä ennättää moni
jo kuolla kupsahtaa, ennen kuin päätös tulee
sieltä. Kyse on monesti ihmiselle elintärkeistä asioista
sillä tavalla: toimeentulosta, epäoikeudenmukaisuuden
kokemisesta. Sitten sitä päätöstä odotetaan
vuosikausia. Siitä alkulähtökohdasta,
kun se valituksen kohde on tehty, saattaa mennä kaksi,
kolme, neljä vuotta. Vielä kun otetaan huomioon
sitten tämä kanslerin tai oikeusasiamiehen kierros,
niin siinä menee taas oma aikansa. Kyllä meidän
pitäisi jotenkin saada tämä vyyhti purettua.
Sitä en osaa sanoa, mikä se keino on, mutta jotenkin
yksinkertaisemmaksi se pitäisi saada, jotta ei tämmöistä hirveätä byrokratiaa
ja kierrosta pitäisi tehdä tässä.
Sitten olen yhä edelleen sitä mieltä,
niin kuin aikaisempinakin vuosina näissä keskusteluissa, jotta
minusta pitäisi katsoa nämä oikeuskanslerin
ja oikeusasiamiehen putiikit, voitaisiinko niistä tehdä tämmöinen
yksi putiikki. Onhan ne perustettu, näillä on
sijansa, mutta kuitenkin, kun kaikkia asioita uudistetaan ja katsotaan,
että ne pitäisi saada tehokkaammaksi, niin miksi
ei tehdä tähän tämmöistä yhden
päällikön virastoa eikä nyt
kahta eri organisaatiota? Tiedän, että siinä on eri
perusteluita, mutta kuitenkin yhä edelleen sitä tehokkuutta
pitää näissä hakea. Välttämättä se, jotta
on kaksi putiikkia, ei ainakaan tehokkuutta lisää tässä asiassa.
Ed. Outi Mäkelä merkittiin
läsnä olevaksi.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! En puutu siihen käsittelyaikojen
pituuteen, vaan puutun siihen kansalaisten onnettomaan tilanteeseen,
valituksiin siitä, että kun vaikka oikeusasiamies
tai oikeuskansleri antaa päätöksen, niin
sillä ei ole kuitenkaan mitään vaikutusta.
Tämä tunne tulee koko ajan vastaan näissä kirjeissä ja
puheluissa. Elikkä ei ole sanktioita siitä, jos
joku virkamies, tuomari on rikkonut lakia tai tehnyt niin kuin on
tehnyt ja oikeuskansleri todennut, että on aihetta tämän
kantelun tekemiseen ja antanut siitä huomautuksen. Se ei
kuitenkaan sitten johda mihinkään sen kantelijan
kannalta.
Kuten vierailulla Oikeuskanslerinvirastossa totesimme, niin
vain muutama tuomionpurku on pantu täytäntöön
ja sitäkään ei oikeuskansleri voi tehdä,
vaan että sen tekee sitten oikeuslaitos keskenään.
Elikkä on onneton tilanne, että meillä on laillisuusvalvonta,
kaksi virastoa, ja kuitenkin kansalaiset toivovat, että olisi
vielä joku kolmaskin näitten päälle,
joka valvoisi laillisuusvalvojia. Minä en oikein tiedä,
mihin tämä ... miten tämä kansalaisten
epäluottamus laillisuusvalvontaan oikein voitaisiin purkaa.
Ja minusta tämä on kaikkein pahinta tällä hetkellä,
ei niinkään se, että ovatko pitkiä ne
käsittelyajat, vaan se, että kansalaiset eivät
sittenkään päätöksestä huolimatta
tunne saavansa oikeutta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että kansalaiset
kokevat ja tuntevat saavansa oikeutta. Tämä toivottavasti
saadaan niin aikaiseksi, että tässä asiassa
tulee se tavoite, mitä on aina haluttu pitää tavoitteena.
Mutta täällä on tuotu esitys siitä,
että asiat voitaisiin myöskin käsitellä melko
nopeasti. On tietysti hyvä, että siihen voitaisiin
päästä, koska se on myöskin
osa kansalaisten kokemaa oikeusturvaa. Meidän länsimaisena
valtiona Suomessa kannattaa pitää huoli siitä,
että meillä oikeusturvan käsite on hyvä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhkösesti tässä.
Ed. Ukkola sinällään puuttui hyvään
ja merkittävään asiaan. Tuossa kun tätä järjestelmää on
luotu, niin ilmeisesti tässä on lähdetty
siitä, jotta semmoisella huomautuksella tai varoituksella
pitäisi olla jotain vaikutusta, mutta joissakin tilanteissa,
kun on sitten seurannut, kun on tämmöinen huomautus
tullut, välttämättä sehän
ei ole johtanut muuhun kuin siihen, että tietysti se ihminen
on kokenut, että "no, ähä kutti, saipas
se huomautuksen siitä", mutta muutahan siinä ei
ole tapahtunutkaan. Ja koetaan jotenkin, jotta tämä niin
kuin menettelynä ei ole siinä mielessä riittävä.
Tai saattaa olla jossakin kunnallisjutussa; tiedän yhdenkin
tapauksen, jossa kunnanhallitus vähät välitti
siitä, kun tässä tapauksessa eduskunnan
oikeusasiamies taisi antaa sille kunnalle huomautuksen. Hallitus
siitä vähät välitti, ja en tiedä,
tapahtuiko siinä mitään. Se on mennyt
jotenkin tehottomaksi. Kun kansalaiset odottavat meidän
hallinnolta kuitenkin tämmöistä oikeudenmukaisuutta
ja sitä, että myös oikeesti toteutuisi
se ajatus, mitä ed. Ukkolakin tässä penäsi,
niin tähän vaatisi jotain semmoista uutta ja keskustelua
siitä, jotta millaisia toimenpiteitä vaadittaisiin,
ja miten ne rangaistukset koettaisiin sitten oikeudenmukaisiksi.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Arvoisat edustajat! Tässä tuli
tärkeitä asioita esille. Käsittelyjen
joutuisuus on meilläkin ollut jo pitkään
huolenaiheena, ja on yritetty keksiä siihen ratkaisuita
ja työmenetelmien uudistamisia ja muokkaamisia ja virtaviivastamisia.
Niitä on parhaillaankin mietittävänä.
Minä luulen, että yksi varsin tärkeä tapa
on se, että entistä enemmän kiinnitämme huomiota
siihen, mikä kantelussa on olennaista laillisuusvalvonnallisesti.
Monesti saattaa olla kymmeniä kysymyksiä yhdessä kantelussa
viranomaisen menettelystä, ja näitä kanteluita
voi tulla viikoittain samalta henkilöltä ja vähän
samaa asiaa koskevia kysymyksiä. Juristikoulutukseen on
perinteisesti kuulunut se, että kaikkiin kysymyksiin vastataan. Tämä on
sellainen asia, joka vie varsin paljon meillä voimavaroja,
ja kuitenkaan ei sinänsä laillisuusvalvonnallisesti
mihinkään johda tällainen viranomaistoiminnan
selittely. Se on tietysti kantelijan kannalta tärkeää,
että hän saa vastauksen häntä askarruttaneeseen
kysymystulvaan, mutta se ei tämän toiminnan tehokkuutta
ja vaikuttavuutta paranna, ja tätä vaikuttavuutta
täälläkin juuri perättiin.
Tästä vaikuttavuudesta sanoisin sen, että varmasti
laillisuusvalvonta tuottaa pettymyksen sellaisille ihmisille, jotka
odottavat yksittäistapauksessa tuomioistuimen tavoin annettavaa
oikeussuojaa. Sitä laillisuusvalvonta ei yksinkertaisesti voi
antaa, koska laillisuusvalvonta ei voi muuttaa viranomaisten ratkaisuita,
ei voi käskeä eikä muutenkaan tällä tavalla
yksittäistapauksessa auttaa esimerkiksi vahingonkorvauksia
myöntämällä.
Sen sijaan minä uskon, että käytäntöjen
parantamiseen ja hyvän hallinnon edistämiseen
laillisuusvalvonta, näillä sinänsä ehkä hampaattomilta
tuntuvilla käsityksillä, voi kyllä vaikuttaa.
Esimerkiksi poliisitoiminta on yksi alue, missä näillä laillisuusvalvonnan
yleistettävissä olevilla kannanotoilla on ollut
tällaista toimintaa parantavaa vaikutusta varmasti. Tämä laillisuusvalvonnan
vaikuttavuus on enemmän eteenpäin suuntautunutta
kuin taaksepäin katsovaa ja rankaisevaa. Ja tämä on
varmasti tällainen ihan niin kuin rakenteellinen syy, minkä takia
helposti ajatellaan, että vaikuttavuutta ei juurikaan ole,
kun ei rangaista.
Nämä kaikki puheenvuorot, mitä täällä kuulin,
ovat sellaisia, että panen ne varmasti korvan taakse, ja
tämä kannanotto käsittelyn joutuisuudesta
on niin vahva, että se on meillä hyvä selkänoja,
kun lähdemme näitä käytäntöjä uudistamaan.
Ed. Jari Koskinen merkittiin läsnä olevaksi.
Keskustelu päättyi.