Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Sairauksien hoidon kustannuksista yhä suurempi
osa on siirtynyt potilaiden itsensä maksettavaksi. Potilaiden
omavastuuosuudet eri hoidoissa ovat kohonneet niin paljon, että etenkin
pitkäaikainen sairastaminen voi johtaa köyhyyden
kierteeseen. Lääkekorvaustyöryhmän muutama
viikko sitten tekemät ehdotukset lääkekorvausten
alentamisesta eivät ainakaan paranna pitkäaikaisesti
sairastavien henkilöiden taloudellista tilannetta. Toisaalta
hallitusohjelmassa on tavoitteeksi asetettu sosiaali- ja terveydenhuollon
maksukattojen yhtenäistäminen ja madaltaminen.
Tämän asian kytkeminen lääkekorvausjärjestelmän
kokonaisuudistukseen estäisi kaikkein heikoimmassa asemassa
olevien pitkäaikaissairaiden taloudellisen tilanteen kohtuuttoman
heikentymisen. Kysynkin ministeri Risikolta: missä vaiheessa
maksukattojen yhtenäistä-mis- ja kohtuullistamistyö on
tällä hetkellä ministeriössä?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Jos ihan viittaan ensin noihin lääkekorvauskustannuksiin,
mihin viittasitte. Se oli todellakin niin, että hallitusohjelmaneuvotteluissa
sovittiin, että kun jokaisen ministeriön ja sektorin
piti tulla niihin talkoihin mukaan, niin tämä oli
nimenomaan se sosiaali- ja terveysministeriön osallistuminen
tähän. 113 miljoonaa euroa on todella suuri summa,
ja siitä syystä työryhmä teki
hartiavoimin töitä, että sai tällaisen
ehdotuksen. Harmittavaa tietysti on se, että joudutaan
nyt ensin leikkaamaan ja vasta sitten tulee se kokonaisuudistus.
Se on aivan harmittava juttu, mutta näin nyt mennään,
kuten on ajateltu. Nyt sitten työryhmän esitystä käsitellään
sosiaali- ja terveyspoliittisessa ministeriryhmässä vielä.
Mutta mitä tulee varsinaisesti tuohon kysymykseen maksukattojen
yhdistämisestä, niin ne ovat peruspalveluministerin
puolella, jolloinka hän varmasti vastaa niistä aikatauluista.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Lyhyesti tähän voin vastata,
että meillä sosiaali- ja terveysministeriössä on
paraikaa työskentelemässä työryhmä,
joka juuri tähän problematiikkaan on tarttumassa.
Kun hallituksen lähtökohtana on, että me pyrimme
vähentämään köyhyyttä,
eriarvoisuutta ja terveyseroja, niin tämän työryhmän
työskentelyssä tämä on hyvin
vahvasti otettu huomioon.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen saanut kansalaisilta useampia yhteydenottoja,
joissa kerrotaan, että sairastaminen on johtanut jopa niin
vaikeisiin taloudellisiin tilanteisiin, että selviytyäkseen
hoitojen omavastuuosuudesta on pitänyt ottaa lainaa. Tämä ei
istu hyvinvointivaltion ideologiaan edes taloudellisesti vaikeina
aikoina. Mitä ministerin mukaan pitäisi tehdä,
että vältyttäisiin tällaisilta
kohtuuttomuuksilta?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Nythän meillä on todella
mittava vuosisadan uudistus, kunta- ja palvelurakenneuudistus, jossa
nimenomaan pyritään pureutumaan siihen, että saadaan
meidän perusterveydenhuollon palvelut sellaisiksi, että ne
palvelevat tasa-arvoisesti kaikkia kansalaisia, niin että se
oman kukkaron paksuus ei määrittelisi sitä,
minkälaista hoitoa saa.
Sitten tietenkin, kun katsotaan tätä meidän
terveyskeskusproblematiikkaa, siinä yhtenä osana on
myöskin se, että meillä ei kaikkia lääkärin
vakansseja saada täytettyä tällä hetkellä kunnissa. Meillä on
paljon erilaisia tilanteita. Meillä on laillistettuja lääkäreitä Suomessa
noin 25 000. Työikäisiä, Suomessa
asuvia heistä on noin 19 500. Eli meillä on
aika paljon lääkärityövoimaa,
joka on jossain ulkomailla sitä omaa työpanostaan
antamassa. Erikoissairaanhoidon keskimääräinen
lääkärivaje on tällä hetkellä 7,5
prosenttia, ja terveyskeskuksissa sitten näitä täyttämättömiä virkoja
oli viime vuonna 246 — se on 6,5 prosenttia siitä lääkärityövoimasta.
Mutta täytyy sanoa, että siellä on jo
parannusta näkyvillä. Nimittäin viime
vuonna terveyskeskuksissa työskenteli virkasuhteisessa
työsuhteessa jo 50 lääkäriä enemmän
kuin sitä edeltävänä vuonna. Eli
parempaan suuntaan ollaan menossa, ja tämä kunta-
ja palvelurakenneuudistus tulee sitten siihen päälle,
ja saadaan lääkäreille niitä insentiivejä tehdä sitä perusterveydenhuollon
työtä siellä terveyskeskuksissa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman keskeinen kirjaus koskien
lääkekorvauksia on se, että niiden, jotka
sairastavat paljon, asemaa parannetaan ja samalla turvataan se,
että pienituloisten, köyhien ihmisten lääkehoito
ei vaarannu tämän uudistuksen seurauksena, se
turvataan tai tilannetta parannetaan. Ministeri Risikko, voimmehan
nyt varmasti uskoa, että sekä tässä kokonaisuudistuksessa
että myöskin näitten lääkekorvausten
leikkausten osalta hallitusohjelmasta pidetään
kiinni?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tarkoitus on nimenomaan
pitää kiinni tästä kirjauksesta.
Mielestäni tämä työryhmä,
joka on nyt tehnyt tämän ensi vaiheen elikkä tämän
säästökaavan etsinyt, on kyllä pyrkinyt
ottamaan huomioon juuri nämä reunaehdot elikkä sen,
että ne, jotka joutuvat paljon käyttämään
lääkkeitä, myös hyötyisivät
tästä lääkekorvausjärjestelmästä kaikkein
eniten, mutta että ei tulisi sitten ongelmia, jos on vähävarainen,
käyttää niitä lääkkeitä,
mitä tarvitsee. Nyt työryhmän esitys
on todella harkittavana, ja siinä on varmasti vielä keskusteltavaa,
mutta ainakin peruslinja on se, mitä on sovittu.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä niin
yliopistosairaaloissa kuin keskussairaaloissakin eletään
kuin pellossa siltä osin kuin puhutaan jälkitarkastuksesta.
Hyvin monessa paikassa rikotaan suoranaisesti lakia ja velvoitetaan
potilaat menemään yksityislääkärille
jälkitarkastukseen, vaikka lain mukaan jälkitarkastus pitäisi
suorittaa siinä yksikössä, missä varsinainen
hoitokin on annettu. Mitä ministeri aikoo tehdä sen
asian eteen, että potilaat eivät joudu itse kustantamaan
jälkitarkastusta ja että se lääkäri,
joka on potilasta hoitanut, myöskin hoitaa jälkitarkastusasian
ja näin potilaan asian lopullisesti kuntoon?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämä kysymys ei tainnut liittyä lääkekorvauksiin
eikä maksukattoihin. — Haluaako ministeri vastata
kuitenkin? Olkaa hyvä, ja otetaan lyhyesti. — Pyydän
pysymään sovituissa aiheissa.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvin laaja kysymys,
joka nyt tässä esitettiin, mutta tässä voi
varmasti todeta sen, että me lienemme kaikki samaa mieltä siitä,
että sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen uudistus
ei voi enää odottaa. Tässä kysyjä esittää juuri
niitä ongelmakohtia, joita nykyisessä järjestelmässä on
ja joihin tällä isolla uudistuksella pyritään.
Meidän pitää saada parempaa yhteistyötä sosiaali-
ja ter-veydenhuollon välillä, meidän
pitää saada parempia hoitopolkuja, meidän
pitää saada paremmat edellytykset jälkitarkastuksille.
Tämä lista on loputon, mutta ehkä käymme
sen jossain toisessa yhteydessä sitten perusteellisemmin
läpi.