2) Hallituksen esitys laeiksi raskauden keskeyttämisestä annetun
lain ja steriloimislain muuttamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Kansanedustajatoveri Skinnari toivoi, että olisi kalvojen
kanssa tultu tänne esiintymään, mutta kyllä me
varmaan selviämme tästä aiheesta muutoinkin.
Hallituksen esitys laeiksi raskauden keskeyttämisestä annetun
lain ja steriloimislain muuttamisesta on nyt esillä, ja
tähän tehtävään on
hallitus ryhtynyt saattaakseen nämä kaksi lakikokonaisuutta
kansainvälisissä sopimuksissa sekä perustuslaissa
ja potilaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa ilmaistujen
periaatteitten ja vaatimusten tasolle.
Raskauden keskeyttämisestä annetusta laista kumottaisiin
säännös, joka periaatteessa mahdollistaisi
steriloimisen raskauden keskeyttämisen yhteydessä eräissä tilanteissa
naisen tai hänen laillisen edustajansa suostumusta edellyttämättä. Raskauden
keskeyttämisestä annetun lain ja steriloimislain
kuulemissäännöksiä muutetaan
niin, että säännökset vastaavat
potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain säännöksiä,
ja vielä raskauden keskeyttämisestä annetussa
laissa ja steriloimislaissa tarkempien säännösten
antamiseen valtuuttavat säännökset saatettaisiin
esityksessä vastaamaan perustuslaissa säädettyjä vaatimuksia.
Myös koko joukko teknisluontoisia muutoksia näihin
ehdotuksiin sisältyy.
Valiokunnassa kuulemisen yhteydessä on korostettu sitä,
että tämä laki on muilta kuin tässä luetelluilta
osilta ollut vain teknisessä tarkastelussa, joskin aina,
kun tämän tyyppisiä pykäliä avataan
esimerkiksi raskauden keskeyttämislain osalta, monissa
henkilöissä syntyy haluja arvioida asiaa vapaamminkin,
suuremmin vapausastein kuin toimeksianto on ollut. Niin nytkin oli valiokunnassamme
asian laita. Erityisesti raskauden keskeyttämisestä annetun
lain 2 § mietitytti valiokunnassa ja meillä oli
hyvinkin kattava kuuleminen siinä asiassa, mutta ei kuitenkaan sellainen
kuuleminen, että voisin sanoa tältä paikalta,
että kuuleminen olisi ollut riittävää,
mikäli olisimme halunneet lähteä muuttamaan
tätä lain pykälän sisältöä,
eli kuuleminenkin oli mitoitettu niihin lähtökohtiin,
mitkä oli uudistukseen ajateltukin.
Ed. Räsänen teki sitten poikkeavan ehdotuksen,
josta syystä esityksestä äänestettiin.
Tämä äänestystulos tullee johtamaan
myöskin tässä salissa äänestykseen.
Ed. Räsänen varmasti esittelee oman kantansa perustelut
tarkemmin.
On myönnettävä, että esimerkiksi
sellaisten sanojen käyttäminen kuin "häiriintynyt
sielun toiminta", niin kuin 2 §:ssä todetaan,
on hirveän vanhahtavaa tekstiä. Kyllä me
olisimme tietysti valiokunnassa suoneet, että samalla kun
pykäliä virkakoneisto avaa, niin myöskin
tämmöisiä kohtia olisi voitu saada poistetuiksi
tai arvioiduiksi uudelleen. Mutta tämä työ on
näköjään tuskaisen hidasta.
Meidän lainsäädännössämme on
nyt menossa sellainen tarkistuskierros, joka näköjään
halutaan eräällä tavalla irrallisena
viedä läpi ja jossa siis katsotaan, että perustuslain säännökset
toteutuvat toisaalta ja sitten kansainvälisten sopimusten
edellytykset. Tämä nyt ottaa tietysti myöskin
aikaa.
Haluan tältä paikalta sanoa, että minä ymmärrän
kauhean hyvin kollegoja. Itse olen monesti samassa tilanteessa,
että kun jokin pykälä on auki, niin tekisi
mieli parantaa kerralla kaikki, mikä näköpiirissä siltä osin
on, mutta tämä juna kulkee yllättävän
hitaasti. Valiokunta on nyt päätynyt asiassa siihen,
että me odotamme, me olemme panemassa toivomme siihen,
mitä meille on kerrottu. Ajanmukaistustyö jatkuu
ja meidän puoleemme käännytään
mahdollisimman pikaisesti uudelleen, jolloin voidaan myöskin
sisällöllistä terminologiaa saada parempaan
kuntoon.
Kun 2 §:ssä, raskauden keskeyttämistä koskevassa
pykälässä, käytetään
tämmöisiä sanontoja kuin "painavat syyt",
niin nehän ovat aina esimerkkejä, joissa itse
syiden luettelo jää alemmanasteisilla
säännöksillä annettavaksi taikka tulee
muutoin arvioitavaksi, mitä ne todellisuudessa ovat. Esimerkiksi
"painava syy" -sanaparin käyttö on täysin
sama uudessa versiossa kuin on voimassa olevassakin laissa. Siltä osin
ei muutosta tehty. Ehkä teknillistä muutosta parhaiten
kuvastaa se, että "holhooja-" ja "uskottu mies" -termit
on tässä vaihdettu sanoiksi "laillinen edustaja",
mikä johtuu aikaisemmin meidän muussa lainsäädännössämme
tapahtuneista muutoksista.
Arvoisa puhemies! Toivon asian käsittelylle asiallisuutta,
joka varmasti voi hyvin toteutuakin. Kyllä nämä kysymykset
ovat perimmäisiä kysymyksiä. Joka kerta,
kun ne täällä tulevat esille, ne koskettavat
meitä, koska tiedämme näissä erityisissä kohdissa
olevamme tekemisissä erittäin tärkeiden,
ihmiskunnankin kannalta tärkeiden kysymysten kanssa.
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa puhemies! Ensin on todettava, että hallituksen
esitys todellakin tuo eräitä pieniä myönteisiä muutoksia
raskauden keskeytystä ja steriloimista koskeviin lakeihin.
Painotan sitä, että hallituksen esitys on mielestäni
parempi kuin voimassa oleva lainsäädäntö.
Hallitus on oman esityksensä mukaan antanut nämä lakiehdotukset
sillä tarkoituksella, että ne muutettaisiin vastaamaan
kansainvälisissä sopimuksissa ja perustuslaissa
ja potilaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa ilmaistuja
periaatteita ja vaatimuksia. Tätä taustaa vasten
mielestäni esitys on jäänyt pahasti puolitiehen.
Pykäliin on jätetty täysin vanhentuneita
käsitteitä, joista valiokunnan puheenjohtajakin
antoi yhden esimerkin, eikä esitystä ole selvästikään
arvioitu kaikilta osin uusien perusoikeuksien valossa. Korostan
vielä, että esitys koskee erittäin arkaa
asiaa: vajaavaltaisille naisille suoritettavia abortteja ja sterilisaatioita,
missä liikutaan todellakin ihmisoikeuskysymysten ytimessä.
Perusoikeusuudistuksessa tuli perustuslakiin uutena nimenomainen
maininta henkilökohtaisesta koskemattomuudesta. Se suojaa
esimerkiksi pakolla suoritettavia lääketieteellisiä toimenpiteitä vastaan.
Perusoikeudet kuuluvat kaikille, myös vajaavaltaisille
naisille, mielisairaille ja kehitysvammaisille henkilöille.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi raskauden
keskeyttämistä koskevan lain 2 §:ää ja
samoin steriloimislain 2 §:ää siten,
että raskauden keskeytystä tai sterilointia pyytämään kykenemättömän
naisen laillinen edustaja voi hakea toimenpidettä, mikä on
sinänsä myönteinen muutos siihen nähden,
että vain viranomainen käsittelisi näitä asioita.
Oikeusministeriön hallituksen esityksestä antamassa
lausunnossa todetaan, että nämä toimenpiteet,
joista nyt puhutaan, merkitsevät tosiasiallisesti varsin
pitkälle meneviä rajoituksia perusoikeutena turvattuun
henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. Tässä lausunnossa
jatketaan näin: "eikä voimassaolevaa lainsäädäntöä ole
tältä osin arvioitu perusoikeusuudistuksen jälkeen".
Edelleen lausunnossa todetaan yhtenä esimerkkinä,
että päätöksen abortin suorittamisesta voisi
tehdä yksi tai kaksi lääkäriä,
jotka oman arviointinsa mukaan päättävät,
mitä nämä painavat syyt tarkoittavat.
Tästä lausunnossa sanotaan, että perustuslain
7 §:ssä turvatun henkilökohtaisen koskemattomuuden
kannalta tällainen asetelma vaikuttaa jossain määrin
ongelmalliselta.
Oikeusministeriön lausunnossa ehdotetaankin juuri perusoikeuksien
näkökulmasta, että jatkossa henkilön
laillisen edustajan oikeus hakea aborttia rajautuisi vain tiettyihin
välttämättömiin tilanteisiin,
määriteltyihin ja rajattuihin tilanteisiin, että henkilön
oikeusturvan varmistamiseksi päätöksenteko
keskitettäisiin Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle,
jolloin tulkinta olisi myös yhtenäistä.
Nyt pykälään on todellakin jätetty
vanha ilmaisu "painavat syyt", jota ei ole milloinkaan määritelty
tarkemmin, ei edes silloin, kun aikanaan aborttilakia tehtiin. Ongelmaksi
jää, että jokainen lääkäri
arvioi erikseen, mitä painavilla syillä tarkoittaa.
Laillisen edustajan oikeus hakea raskauden keskeytystä vajaavaltaisen
naisen puolesta tulisikin mielestäni rajata sellaisiin
tapauksiin, jotka ovat välttämättömiä.
Tämä olisi johdonmukaista senkin vuoksi, että koko
aborttilain perusidea on ollut naisen itsemääräämisoikeuden
korostaminen. Jos nainen omasta tahdostaan ei hae raskauden keskeytystä tai
kenties jopa vastustaa sitä, silloin tulisi muiden olla äärimmäisen
varovaisia puuttumaan tilanteeseen. Sama koskee tietysti myös
sterilisaatiota.
Hallituksen esityksessä käytetään
vanhentuneita ja osittain epäselviä termejä,
esimerkiksi "häiriintynyt sieluntoiminta", mielisairauden
ja vajaamielisyyden lisäksi. Kun esitys koskee puuttumista
vakavalla tavalla naisen henkilökohtaiseen koskemattomuuteen,
käsitteiden tulisi olla mielestäni erittäin
selkeitä ja myös lääketieteellisesti
yksiselitteisiä. Esimerkiksi itselleni ei lääkärin
uran aikana ole tullut sellaista potilasta vastaan, jonka olisin
määritellyt sieluntoiminnaltaan häiriintyneeksi.
Laissa lääketieteellisestä tutkimuksesta
ja potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain muuttamisesta — hallitus
antoi näistä esityksensä vuonna 98 — perusteltiin
vajaakykyisen tutkittavan asemaa seuraavasti: "Myös vajaakykyiselle tutkittavalle
itselleen olisi pyrittävä antamaan hänen
ymmärryskykynsä edellyttämä selvitys
tutkimuksesta. Jos vajaakykyinen vastustaa tutkimustoimenpidettä,
sitä ei saisi hänelle suorittaa siitä huolimatta,
että lähiomainen, muu läheinen tai laillinen
edustaja olisi antanut siihen suostumuksen." Ajattelen, että vastaavasti,
kun kysymyksessä on mielisairaan tai vajaamielisen naisen
raskauden keskeytys eli ruumiilliseen koskemattomuuteen vielä huomattavasti
lääketieteellistä tutkimusta syvemmin
puuttuva toimenpide, naisen tahtoa tulisi erityisesti kuulla ja
tätä tahdon kuulemista korostaa.
Tässä yhteydessä haluan myös
todeta sen, että raskauden keskeyttämistä koskevan
lain 7 §:ssä olevan lapsen isän oikeuden
tulla kuulluksi olisi erityisesti näissä 2 §:n
tapauksissa oltava automaattinen käytäntö ja
muutenkin se olisi otettava tehokkaampaan käyttöön.
Nykyisin käytäntö on ajautunut sellaiseksi,
että Terveydenhuollon oikeusturvakeskuskaan ei pyydä isän
lausuntoa käsittelemistään hakemuksista.
On erittäin poikkeuksellista, että sitä kysyttäisiin.
Sekä raskauden keskeytyksen että steriloimisen
tulisi perusoikeuksien täysimääräisen
toteutumisen takaamiseksi aina edellyttää Terveydenhuollon
oikeusturvakeskuksen lupaa. Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen
päätökseen tulisi olla perustuslain mukaisesti
myös oikeus hakea muutosta, kuten oikeusministeriön
lausunnossakin esitetään. Ehkä käytännössä muutoksenhakuoikeus
olisi erityisen tärkeää steriloimista
koskevien päätösten yhteydessä,
joissa ei ole kiirettä samalla tavoin kuin raskaudenkeskeytystoimenpiteissä,
mutta hallitus ei ole jostakin syystä tähän
tehnyt muutosehdotusta.
Korostan vielä, että kun nyt ollaan tekemässä sterilointilakiin
ja raskaudenkeskeytyksiä koskevaan lakiin ensimmäisiä muutoksia
perusoikeusuudistuksen jälkeen, lainsäädäntöä olisi
tässä tilanteessa tullut arvioida näiden
pykälien osalta tarkemmin perusoikeuksien kannalta ja myös
uudistaa termit eikä kiirehtiä tekemään
minimitason parannuksia kansainvälisten sopimusten täyttämiseksi.
Samassa yhteydessä haluan vielä todeta, että raskauden
keskeytystä koskeva lainsäädäntö on myös
muiden pykäliensä osalta vanhentunut ja ongelmallinen
perusoikeusnäkökulmasta. Tämä sama
terminologinen vanhentuneisuus näkyy muissakin pykälissä.
Professori Martin Scheinin asiantuntijalausunnossaan kiinnitti
huomiota toiseen kohtaan, nimittäin selektiiviaborttien
eettisiin ongelmiin, ja hän otti esimerkiksi sen, että lääketieteellisin perustein
voidaan nykyisin abortti suorittaa sosiaalisiin syihin perustuvaa
raskauden keskeytystä myöhemmin. Raskauden keskeytystä koskeva lainsäädäntö tulisikin
kokonaisuudessaan uudistaa muun muassa näiltä osin
vastaamaan uusien perusoikeuksien vaatimuksia.
Arvoisa puhemies! Tulen yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään
vastalauseessa esitetyn muutosesityksen 2 §:ään.
Liisa Hyssälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Vastalauseen muutosehdotuksen 2 §:ssä ei
ole mainittu millään lailla, minkälainen
menettelytapa on raiskaustapausten yhteydessä. Valitettavastihan
raiskaustapausten määrä, niin olen ymmärtänyt,
on kasvamaan päin pikemminkin kuin vähenemään
päin, ja se olisi hyvin tärkeä tieto.
Olisi tietysti ollut tärkeätä, että se
olisi tähän sisältynyt. Olisin vielä tästä halunnut
kuulla ed. Räsäseltä.
Päivi Räsänen /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Raiskauksen vuoksi tehdyt raskauden keskeytykset
ovat onneksi äärimmäisen harvinaisia.
Minulla on se käsitys, että niiden määrä ei
ole lisääntynyt, vaikkakin raiskaukset sinänsä ovat
ilmeisesti lisääntyneet. Tämä kysymys
on erittäin vaikea eettinen ongelma ja vaatisi varmasti
kokonaisuudessaan pohtimista koko aborttilakiakin ajatellen.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Minusta on tärkeää,
että on kiirehditty tekemään selkeästi
kansainvälisten ihmisoikeussopimusten vastaisen
säännöksen korjaus, kun se on voitu tehdä nopeasti.
Ed. Räsänen on täysin oikeassa, että esitys
on jäänyt puolitiehen, mutta tästähän
me olemme kaikki yksimielisiä, mikä näkyy
valiokunnan mietinnöstä, jota puheenjohtaja Vehkaoja
täällä jo esitteli. Mutta näiden
muiden ongelmien selvittäminen vaatii enemmän
aikaa. Sen vuoksi mielestäni tässä yhteydessä oli
riittävää, että hyväksytään
tämä, ja nämä asiat todella,
joista tässä nyt on keskustelussa puhuttu, pitää perusteellisesti
selvittää.
Mutta kun hallituksen esitys on jäänyt puolitiehen,
niin myös ed. Räsäsen ehdotus on jäänyt puolitiehen.
Hän on tehnyt sen myöskin kiireessä.
Hallitus on sen esityksen, jonka on tehnyt, tehnyt perustellusti
ja jättänyt kiireessä tekemättä sellaiset
asiat, jotka vaativat enemmän selvitystä. Mutta
ed. Räsänen ei ole tehnyt riittävästi selvitystä.
Ed. Räsänen ehdottaa nyt: "Jos nainen mielenterveyden
häiriön, kehitysvammaisuuden tai muun syyn vuoksi
- -". Ed. Räsänen, mikä on se muu syy?
Tämähän antaa täysin vapaan
valtakirjan. Tämä on vielä pahempaa kuin
häiriintynyt sieluntoiminta, tämä muu
syy. Tämä on paljon avoimempi valtakirja.
Edelleen, kun ed. Räsänen puhuu, aivan oikein,
siitä vanhentuneesta kielenkäytöstä,
niin sanoisinpa kyllä, kun hän momentissa ehdottaa: "-
- lapsen synnyttäminen hänen sairautensa, ruumiinvikansa
tai heikkoutensa vuoksi vaarantaisi hänen henkensä tai
terveytensä". Mikä ihmeen heikkous? Mitenkä ed.
Räsänen määrittelee sen, että joku
nainen heikkoutensa vuoksi ei kykene synnyttämään?
Minä luulen, että tämän heikkouden
määritteleminen on vähintään
yhtä vaikeaa kuin häiriintyneen sieluntoiminnan
määrittely.
Tämän vuoksi, arvoisa puhemies, en kannata ed.
Räsäsen ehdotusta ja toivon, että myöskään eduskunta
ei hyväksy sitä. Mutta sen sijaan kannatan sitä,
että yhdessä huolehdimme siitä, että nämä asiat
selvitetään ja tuodaan uusi esitys hallitukselta
tänne.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Paljolti kannatan sitä, mitä ed.
Stenius-Kaukonen äsken toi esiin. Kielenkäyttö on vanhentunutta
lakitekstissä ja vaatii perusteellisen asiantuntijakuulemisen
myöskin, pelkästään näiden
termien muuttaminen, ja sitä ei voi näin yhtä pykälää muuttamalla
aloittaa mielestäni. Siinä tapahtuu suuri vahinko.
Ed. Räsänen kiinnitti huomiota henkilökohtaiseen
koskemattomuuteen. Se on se ydinkysymys ja tärkeä asia,
mutta totean myöskin käytännössä tätä maailmaa
läheltä nähneenä, että suuri
osa näistä ongelmista syntyy, kun henkilökohtainen koskemattomuus
on jo mennyt. Siksi näitä pykäliä tarvitaan.
Tämä ei ole helppo maailma.
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen kiinnitti huomiota tähän
muuhun syyhyn. Tämä ilmaus mielenterveyden häiriö,
kehitysvammaisuus ja muu syy, on täsmälleen sama
ilmaus, joka on tällä hetkellä muun muassa
potilaan oikeuksia ja asemaa koskevassa lainsäädännössä ja
laissa lääketieteellisestä tutkimuksesta.
Mielestäni merkittävintä olisikin se, että nämä tapaukset
siirtyisivät Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen käsittelyyn,
jolloin tulkinta myös tästä muusta syystä,
samoin kuin kehitysvammaisuudesta ja mielenterveyden häiriöstä,
olisi yhtenäinen.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksesta on kuitenkin
sanottu, että raskauden keskeyttämiseen liittyen
keskitetyt ohjeet ilmenevät oikeastaan aika pitkälle
näiden lomakkeiden sisällöstä. Niistä on
meille puhuttu. Eli kun lääkäri menee läpi
tätä asiaa asiakkaan kanssa, niin siinä on tämmöinen
checking-list kaikista niistä seikoista, jotka pitää ottaa
huomioon, ennen kuin päästään
viimeiselle riville ja lääkärin nimen
kirjoittamisen vaiheeseen. Eli siinä se ohjaus tavallaan käytännössä toteutuu
vielä paremmin kuin erillisillä kiertokirjeillä,
jotka jäävät pölyttymään
johonkin hyllylle. Se on jokapäiväinen, tai toivottavasti
ei jokapäiväinen, väline tehdä tämä työ silloin,
kun raskauden keskeyttämistä tullaan hakemaan
ja asiakkaan kanssa mennään tuo kysymys läpi.
Mitä tulee sitten terminologiseen remonttiin, niin
haluan vielä alleviivata todellakin sitä, että ei
valiokunnassa ollut mitään mahdollisuutta avata
kuulemista niin laajaksi, että olisimme voineet ryhtyä antamaan
yksiselitteistä uutta tulkintaa näille sanoille.
Oma näkökulmani on myöskin sama kuin
täällä tuli esille ed. Stenius-Kaukosen
puolelta, että kun tämä on myös
aika laaja kokonaisuus, kun ei pidä mennä vain
yhden pykälän kohdalla tekemään
niitä muutoksia, niin tällä kertaa siihen
ei ollut mahdollisuuksia.
Kyllä minua harmittaa se, että nämä asiat
tulevat niin pienissä paloissa eduskunnan käsiteltäväksi,
varsinkin, kun on kerrottu, että pienenkin sanan muuttaminen
maksaa, oliko se 100 000 markkaa byrokratialle, viedä se
läpi. Tätä panos—tuotos-suhdetta
haluaisin tässä ajatella ja toivoa, että työnjako
ei ole niin ahdas ministeriöissä, että joudutaan
näin pienin paloin näitä asioita tuomaan
tähän taloon.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ei ole mahdollisuutta nyt tarkistaa lakia
potilaan oikeuksista, mutta minulla on semmoinen muistikuva, että yleensä käytetään
suurin piirtein sellaista ilmausta kuin esimerkiksi mielenterveyden
häiriö, kehitysvammaisuus tai muu niihin verrattava
syy. Jos verrataan aikaisemmin lueteltuihin syihin, se on aivan
eri juttu kuin se, että annetaan avoin valtakirja, "muu syy",
jossa ei viitata mihinkään edellä esitettyyn. Jos
näissä laeissa on tällainen käsite
kuin ed. Räsänen väittää,
sitten meidän on syytä käydä ne läpi
kaikki.
Yleiskeskustelu päättyy.