5) Laki valtion erityisrahoitusyhtiön ottamien vastatakausten
vanhenemisesta
Kauko Juhantalo /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Esitänkin kiitoksen herra puhemiehelle
siitä, että kolmen kyselytunnin jälkeen
saatoin tehdä kysymyksen asiasta, joka liittyy hyvin läheisesti
tähän esillä olevaan lakialoitteeseen.
Haluan todeta, kun tämä koskee Finnvera Oy:tä,
että Finnvera kyllä toimii erittäin hyvin, kattavasti,
asiantuntijaorganisaationa, yritysten rahoittajana jne. Se ongelma,
jota tässä lähestyn, liittyy todella
siihen kysymykseeni siten, että kun yrittäjä aloittaa
yritystoiminnan tai sitten yritystoiminnan jo edistyessä laajentaa,
kehittää uusia innovaatioita jne. siihen syntyy
uutta riskiä, niin Finnvera on juuri omiaan jakamaan tätä riskiä julkisilla
varoilla.
Finnvera on yhtiö, joka toimii valtion varoilla. Jokavuotiseen
budjettiin on ennakoitu Finnveran tuleva tappio. Yleisestihän
elämässä ei haluta tappiota, mutta tiedetään
jo, että jos riskikohdetta tuetaan, niin siinä on
myös riskin toteutumismahdollisuus. Mutta tässä toiminnassa
aivan yleisesti, kun Finnvera antaa takauksen taikka järjestää lainaa,
se pyytää tältä yrittäjältä vastavakuuksia.
No, eihän yritys tarvitsisi koko Finnveraa, jos yrittäjällä olisi
omia vakuuksia, ja hän joutuu silloin kääntymään
tietysti sukulaistensa, tuttaviensa, naapuriensa puoleen ja asioiden mennessä huonosti,
niin kuin riskissä joskus tapahtuu, niin silloin vastuuseen
joutuvat myös nämä lisätakauksen
antajat, jotka ovat ainoastaan halunneet tukea yhteiskunnallisen
järjestelmän ohella tuota aloittavaa tai laajentavaa
yrittäjää.
Siksi pidän kohtuullisena, että näiden
takausten kohdalla, jotka muistuttavat henkilökohtaisina
julkisen vallan rahojen käyttöä ja julkista
takausta, epäonnistuneen yrityksen yhteydessä tapahtuneen
realisoinnin yhteydessä niiden vanhentumisaika tehtäisiin
samanlaiseksi kuin verovelan vanhentuminen on. Se olisi johdonmukaista,
ja se kuvaisi tällaista yhteiskunnallisuutta. Onhan meillä useita
erilaisia vanhentumisjärjestelmiä, esim. elatusavuissa
ja veroveloissa meillä on erilainen vanhentumisjärjestelmä kuin
tässä epäonnisessa suuressa uudistuksessa,
jota hallitusohjelman puitteissa ei ole kyetty laisinkaan hoitamaan.
On kokonaisuudessaan sanottava, että kun tänäänkin
istunnossa on oltu aivan suuresta aiheesta erittäin paljon
huolissaan niiden ihmisten kohtalosta, joita laajat irtisanomiset
nyt uhkaavat ja jotka toteutuvat varmasti hyvin suuressa määrin, he
ovat juuri niitä, joille syntyy se tilanne, joka syntyi
90-luvun alussa tavallisille kansalaisille, yrittäjille
ja takaajille, ja tämä järjestelmä,
hallitus ja eduskunta, ei saa hoidettua näiden ihmisten
asiaa täällä lainsäädäntöteitse.
Se on minusta sietämätöntä.
On oikeastaan turhauttavaa näistä asioista puhua,
vaikka hallitusohjelma täsmällisesti on luvannut
kymmenilletuhansille aktiivisille suomalaisille kansalaisoikeuksien
takaisinsaamisen mahdollisuuden ja mahdollisuuden ryhtyä yrittäjäksi
vieläkin, vaikka aika on jo heitä paljon kuluttanut.
Minusta ministeri Koskisen aikana jonkinlainen valmistelusekamelska
on vallannut oikeusministeriön. Siellä ei ole
johdonmukaista linjaa, siellä on hyvin ristikkäisiä linjoja,
ja sen vuoksi toivonkin ministeri Luhtaselle voimia ja nyt jämäkkyyttä siinä.
Täällähän on tehty useita aloitteita
välittömästi tämänkin
eduskunnan kokoonnuttua. Muistan muun muassa ed. Kiljusen aloitteen
yleisestä vanhentumisesta, jossa on reippaasti yli puolet
kansanedustajista takana, ja he ovat vakavissaan, että näissä asioissa
pitää toimia. Olen tosi pahoillani, että tässä ei
ole mihinkään kyetty ja hallituskausi pian päättyy.
Se on häpeäpilkku, mikäli edelleen edetään
niin, että toivonsa menettäneet eivät
sitä toivoa voi itselleen todellisuudessa toteuttaa ja
saada. Tämä olisi yksi erittäin tärkeä osa,
ja nämä ovat juuri niitä asioita, joihin
me voimme vaikuttaa. Meillä ei ole mahdollisuutta vedota
johonkin muuhun. Tämä on poliittinen ratkaisu,
se pitää hallituksen valmistella ja eduskunnan
läpikäydä ja toivottavasti hyväksyä.
Niin kuin jo tuossa aikaisemmin sanoin, suurten yksityisten
teollisuusyritysten irtisanomisten suhteen aika pienet ovat tiukat
yksityiskohtaiset mahdollisuudet hallituksella ja eduskunnalla toimia.
Ne ovat yleisiä mahdollisuuksia, ja niissä pitääkin
kaikki mahdollinen hyväksi käyttää. Mutta
ihmetyttää se, että sitä, mikä juuri
meille kuuluu, ei kyllä kyetä tekemään,
vedotaan vaan edelleen muihin ja muihin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Lakialoite on sinänsä ihan
hyvä. Tietysti tässä nyt sitten hiukan
tämä rajoite, kun lakialoitteessa ehdotetaan,
että "valtion erityisrahoitusyhtiön yrityksille
antamiensa takausten vastineeksi ottamille" jne., kapeuttaa sitä,
koska ongelmahan on tänä päivänä suuri.
Itsellänikin on aika monta tuttua, jotka pitävät
jatkuvasti yhteyttä ja kysyvät, eikö siellä mitään
voida tehdä. Tämähän koskee kyllä,
niin kuin täällä on mainittu, sukulaisia, monien
vanhempia. Siis voi sanoa, että ihmiset ihan täällä 70—80
vuoden iässä vielä ovat täydessä velkavankeudessa,
eivät saa omistaa mitään, ei edes asuntoa,
kaikki on mennyt. Siinä mielessä tämä on
ihan hyvä asia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Juhantalon tekemää lakialoitetta
ja toivon, että tähän ongelmaan, mihinkä Juhantalo kiinnittää huomiota,
nimenomaan erityisongelmana takaajille, juuri Finnveran lainoissa
voitaisiin löytää aivan erillisratkaisu.
Katson muutenkin, että takaajat erityisesti viime laman
aikana joutuivat syyttä ongelmiin, jotka tietysti ovat
lakien mukaisia seurauksia ja niitten vastuitten mukaisia, mitä laissa
sanotaan. Mutta näkisin tavoitteena, että selvitettäisiin
takaajien aseman parantamista tulevaisuudessa, koska helposti takaus
voi johtaa kohtuuttomuuksiin.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Luulen, että tässä salissa
ei ole ketään vähän pidempään
istunutta, joka ei olisi joutunut tämän asian kanssa
tekemisiin. Tämä 80—90-lukujen vaihteen
tragediahan elää yhä vielä,
eikä vain niissä, jotka velkaantuivat, vaan myöskin
niissä, jotka takasivat. Niinpä tästä lähtökohdasta
tämä on ihan hyvä lakialoite.
Mutta heti perään on tässä kyllä pieni
epäilys asetettava, ja se tulee tietysti siitä,
että Finnvera toimii valtion varoilla. Sinne pitää budjetoida nämä mahdolliset
tappiot etukäteen. Siinä kyllä tulee
varsin nopeasti raja vastaan. Tarkoitan tällä sitä,
että — jos käytän vähän
löysää kieltä — kuinka
pitkä sen avoimen piikin pitää olla,
jolla valtio tulee vastaamaan näitä asioita. Minun
mielestäni tämän sinänsä erinomaisen,
aivan mainion lakialoitteen heikko kohta on juuri tässä. Tämä tarvitsee
valtion rahaa, budjettivaroja, mutta niin paljon, että epäilen,
että venymiskykyä sellaisiin summiin ei ole.
Muutoin se logiikka, mitä ed. Juhantalo tässä puheenvuorossaan
käytti, että verovelan vanheneminen ja nyt käsiteltävänä olevan
asian ikääntyminen kulkisivat samaa tahtia, minusta
on hyvin kestävä logiikka.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä ed. Juhantalon
aloitteessa on tämmöinen hyvä vire kuitenkin.
Tässä on yksi keino, millä tavalla tätä elinikäisen
velkavankeuden syntymistä voisi toppuutella. Mutta tänä päivänä yhä edelleen
on aika paljon ihmisiä, jotka elävät
elinikäisessä velkavankeudessa näköjään,
jotka eivät ole älynneet lähteä velkajärjestelyyn.
Siellä killuu yhä niitä 90-luvun alun
laman uhreja ja sitten niitä, jotka lähtivät
tekemään pankkien kanssa vapaaehtoista sopimusta.
Tunnen yhdenkin tapauksen, jossa tekivät 25 vuoden
sopimuksen, ja se ihminen on nyt tällä hetkellä jo
lähelle 80:tä, ja hän on melkein 100-vuotias,
ennen kuin velat on sujut. Sanoin hänelle, että mikset
mennyt velkajärjestelyyn, koska se olisi ollut järkevämpi
muoto, mutta kun sopimus on tehty, niin sitä ei kuulemma
enää pysty purkamaan. Suuren virheenhän
me teimme aikanaan siinä, kun myytiin ulkolaisille perintäyhtiöille
vielä nämä epäkurantit saatavat,
ja, oliko se, 5 prosentin hintaan. Olisi annettu suoraan näille ihmisille
silloin eikä tehty tämmöistä mafiajärjestelmää.
Tällä hetkellä ne nimittäin
perivät vielä sukulaisiltakin niitä saatavia
kuoleman jälkeenkin ja kaikki eläkkeet kortataan
sieltä pois, jos on sattunut eläkkeen nousua.
Tämä on hyvin ikävä historia,
ja ihmiset elävät epätoivon varassa ja
partaalla siellä. Sen takia minä olen kyllä kannattamassa
tämän tyyppistä ajattelua, mitä tässä aloitteessa
esitetään.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Juhantalo on aikaisemminkin tuonut
tähän saliin lakialoitteita, jotka lähestyvät
tätä samaa ongelmaa elämän eri
kanteilta. Tämä on yksi niistä lievimmistä lakialoitteista,
mitkä koskettavat tätä. Tämän
hintalapun suuruutta, onko se plus- vai miinusmerkkinen, meistä ei
pysty tällä hetkellä kukaan selkeästi
sanomaan.
Käytitte, ed. Juhantalo, myöskin aika kovaakin
kieltä tuonne oikeusministeriön suuntaan ja sen
poliittisen tahdon suuntaan, mitä siellä tällä hetkellä on,
varsinkin, kun olette myöskin hallituspuolueen kansanedustaja.
Lakivaliokunnan jäsenenä täytyy vain
sanoa, että niihin teidän näkemyksiinne
joutuu pitkälti yhtymään eli tällä hetkellä ne
asiat eivät etene toivotulla tavalla. Meillä on
edelleenkin harmaan talouden piirissä suunnattoman paljon
ihmisiä, joidenka positiivinen yritysenergia ja tuloksentekokyky
jäävät tältä yhteiskunnalta
hyödyntämättä. Tätä asiaa meistä ei
ole kukaan laskenut. Loppujen lopuksi, kun näitä plussia
ja miinuksia laitetaan yhteen, voidaan kysyä, kumminpäin
se hintalappu mahtaakaan sitten pitkässä juoksussa
olla, puhumattakaan siitä, jos hintalappuna on myöskin
se, että on tavallaan menettänyt elämästä positiivisen
uskon, uskon, että voi olla vielä omalla nimellään, tehdä velkaa,
ottaa vastuuta, tehdä työtä eikä kierrättää bulvaaniyritysten
ja bulvaanihenkilöitten kautta tämä asia.
Tästä meidän pitäisi joskus käydä eduskunnassa
oikein syvempikin ajankohtaiskeskustelu. Siinä mielessä tämä ed.
Juhantalon lakialoitteen henki on aivan oikean suuntainen.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! Erinomaisen miellyttäviä puheenvuoroja,
joista yhden nyt viimeksi ed. Salo käytti. Olen tosiaan tehnyt
useita eri lähestymistapoja. Sen vuoksi tässä olen
nyt kohdistanut tämän pelkästään
erityisrahoitusjärjestelmään, että saataisiin
edes jostain päästä kevennystä näille
takaajille. Finnvera on täsmällinen järjestelmä.
Meille tulee joka vuosi tänne Finnveran tilinpäätös,
koska se on valtionyhtiö, ja me joka vuosi näemme,
kuinka monta kymmentä miljoonaa, aikoinaan miljoonia markkoja,
on ollut sen vuoden tappio. Olemme käyttäneet
täällä eduskunnassa monia hyviä puheenvuoroja,
että on hyvä, että meillä on
rahoitusjärjestelmä, jonka tappion me saatamme täältä lukea,
koska siihen nimenomaan on varauduttu ja sen takia on riskijärjestelmä,
niin että sen kautta voidaan aloittavaa tai laajentuvaa
yritystä hoitaa.
Ed. Kekkonen, tähän on varauduttu. Minä olen
aika varma, että juuri tällainen lisätakauksen
antajien takauksen vanhentuminen viidessä vuodessa ei kyllä merkittävästi
muuta niitä numeroita, jotka ovat siellä päävelallisen
puolella syntyneet. Minä kyllä toivon, että tuo
oikeusministeriö vakavissaan havahtuisi. On aivan selvä, niin
kuin ed. Salo sanoi, että on poikkeavaakin vähän
hallituspuolueena käydä sinne kovinkin sanoin
päin, mutta kun tämä on hallitusohjelman sisältämä asia,
niin kyllä meillä on oikeus vaatia, että hallitusohjelma
toteutuu täsmällisesti.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Koska näyttää siltä,
että keskustelu hiipuu, niin täytyypä panna
nuotioon vähän lisää tulta ja bentsiiniä,
niin sitten se palaa ja jatkaa eteenpäin. Mitä aloitteeseen
tulee, niin se on kaikille selväksi syntynyt. Ed. Juhantalo
on tehnyt aivan ainutlaatuisen hyvän aloitteen, mikä on
myöskin aito ja perustuu rehelliseen käytännön
elämään. Mitä syntyy sitten
siihen, kuinka haluton hallitus on toimimaan näissä asioissa,
tämä on kiistatta selvä ja varma.
Kun ed. Petri Salo äsken puheenvuorossaan totesi, että tämä on
lakivaliokunnan kannalta katsottuna vähän ollut
nihkeätä ja ei toimi eikä pelaa, niin
tässä on hyvä kerrata myöskin
se aihe. Siitä lienee parisen vuotta aikaa, kun lakivaliokunta
käsitteli vastuuta vainajan kuolinpesän veloista
jne. ja sitä vanhenemista. Muistan niin, että ed.
Oinonenkin oli silloin lakivaliokunnan jäsen ja keskustalaisten
kanta, toistan saman, minkä olen ennenkin toistanut, keskustalaisten
kanta oli sellainen, että vainajan kuolinpesän
velkojen pitää vanhentua jossakin vaiheessa. Kun
tätä mietintöluonnosta oli rakenneltu
ja tehty, niin silloin syntyi sitten hallitusryhmien välinen
kova kamppailu. Ymmärrän niin, että jos
ei sitten keskusta olisi antanut periksi, vissiin se hallitus olisi
kaatunut, eikä siinä nyt sen huonommin olisi käynyt,
vaikka olisi kaatunutkin. Näin arvellen syntyi lausuma,
että hyvissä ajoin ennen vaalikauden päättymistä hallitus
tuo eduskuntaan esityksen, missä tämä asia
hoidetaan ja tehdään. Tässä aiheessa
näyttää olevan niin, että vaalikausi
vissiin jatkuu ikuisesti, kun ei sitä esitystä tule
eikä synny. Näin katsottuna hallitus ei ole toiminut niin
kuin eduskunta on tahtonut ja niin kuin on sovittu ja tahdottu ja
eduskunnassa vahvistettu. Näin tämä esitys
tämmöisenään, mikä aloitteena täällä on
olemassa, on yksi osa vaan sitä, pieni osa sitä eteenpäinmenoa.
Kun ed. Esa Lahtela viittasi siihen aiheeseen, että myytiin
pienellä nimellisellä summalla nämä säästöpankkien
kautta syntyneet saatavat tuonne maailmalle, niin sieltä vaan
tulee ihmeellisiä saatavia ja velkojia. Siis peritään
ihmeellisiä saamisia, velkojen kautta on ostettu murto-osalla
siitä, mikä oikein on olemassa, täytenä kaikkine
kuluineen menoineen niin, että tämä velkoja
ilmestyessään sinne kuolinpesälle, putsaa
sen kuolinpesän niin, että sinne ei jää latin
latia jäljelle. Ja jos siellä on jotakin varallisuutta
olemassa muulla suvulla ja siellä pesässä on
jotain olemassa, niin viimeistään niitten uhkausten
kautta puhdistetaan se pesä, että sinne ei synny
eikä käy. Jos eivät nämä perilliset
suostu tähän asiaan, sieltä tulee semmoiset
juristit, mitkä pitävät sitä pesää niin
kauan pesänhoitajana hengissä, että se
puhdistuu laskujen kautta ja myöskään
suvulle ei jää edelleenkään
yhtään mitään. On tämä aivan
ihmeellinen homma, ettei oikeusministeriössä käsitetä tätä asiaa,
vaikka tiedetään, mistä on kysymys.
Herra puhemies! Siihen, mistä nyt alun perin oikein
innostuin: Ed. Kekkonen käytti äsken tässä puheenvuoron,
missä ed. Kekkonen mainitsi, että jos näitä valtiontakauslaitosten
kautta annettuja velkoja vanhenee jne., se on budjettikysymys. Ed.
Kekkonen, minä olen pitänyt teitä talousmiehenä,
sitä te varmaan olettekin tällä ajattelutavalla,
mutta tällä ei ole mitään tekemistä budjetin
kanssa, ei siis pienimmässäkään
määrin. (Ed. Kekkonen: Finnveralla on, ed. Lahtela!) — Näin,
ed. Kekkonen, Finnvera on valtiontakauslaitos, jonka tehtävänä on
tukea niitä riskiyrityksiä ja niitten eteenpäinmenoa
ja liikkellelähtöä. Ja jos Finnvera lähtee
siitä liikkeelle, että kaiken pitää olla
maksimoitu viimeisen päälle pankkeja varmimmin,
niin se ei ole sillä tehtävällä,
mihin Finnvera on pystytetty ja rakennettu. Näin nähden
Finnveran kuuluukin ottaa hoitaakseen, taatakseen riskiyrityksiä,
joissa sen yrittäjän suku kytketään
vasta takauksella tähän asiaan matkaan ja järjestelmään.
Ja kun tämä yritys — valitettavasti aina
kaikki ei onnistu, joku joskus epäonnistuukin — joutuu
sellaiseen tilanteeseen, että tämä yritys
ei onnistu siinä hommassaan ja tämä Finnveran
takausvastuu kaatuu sinne pankeille sitten elikkä sen yrityksen
velkojille, niin kyllä täytyy olla joku aika,
milloin ne vastatakaukset, joita siellä perillä on
olemassa, vanhenevat, eivätkä ne voi olla ikuisesti
voimassa. Tällä ei ole budjetin kanssa, ed. Kekkonen,
mitään tekemistä. Näin arvellen
minä ymmärrän niin, että meillä ed.
Kekkosen kanssa on väärinkäsitys tästä asiasta,
enkä nyt ollenkaan pane pahakseni, vaikka tämmöisiä väärinkäsityksiä sattuukin,
koska antaahan se kuitenkin aiheen ja mahdollisuuden tässä tilanteessa
oikaista. Siltä osin kyllä me molemmat ymmärrämme
tämän velkojan huonon aseman, mutta sitä pitää parantaa.
Herra puhemies! Pyhimmäksi lopuksi tässä vielä:
tämä on niitä lievimpiä, miedoimpia
asioita, mitkä pitäisi panna kuntoon. Kovan hallituksen
pitäisi pehmetä vähän kansankin
puolelle, ja sitä tämä hyvä esitys
tässä varmaan tarkoittaakin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelan puhe sisälsi monia
hyviä näkökohtia ja viittauksen myöskin
lakivaliokunnan työskentelyyn, jossa olin tämän
vaalikauden alussa varsinaisena jäsenenä. Todellakin
tuo tavoite, mikä liittyi ed. Seppo Lahtelan puheenvuorossa
lakivaliokunnan työskentelyyn, pitäisi saada vielä tällä hallituskaudella
toteen.
Mutta menen tähän ed. Juhantalon nimenomaiseen
lakialoitteeseen. Finnveran tarkoitushan on todella auttaa niitä yrityksiä,
jotka eivät muualta saa takausta ja pääomaa,
ja silloin Finnveran menettely on kyllä kyseenalaista,
jos se saattaa myös takaajat tämmöisiin
ongelmiin. Jo Finnveran avustusta annettaessa ja asioista neuvoteltaessa
pitäisi selvittää asiat niin, että tämän kaltaisia
riskejä ei voisi muodostua.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtelan puheet kuvasivat hyvin minun
mielestäni normaalia keskustalaista ajattelua, että valtion pussista
voidaan ottaa mitä vaan, kyllä ne sieltä hoituvat
riippumatta siitä, ketkä maksavat.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kauppilalle vastaan: En nyt aivan ymmärtänyt,
mitä hän tarkoitti. Minun mielestäni
ei valtion kassan pidä olla myöskään
pohjaton tässä suhteessa. En sitä tarkoita
suinkaan enkä ymmärrä, mitä hän
tarkoitti keskustalaisella näkemyksellä pohjimmaltaan
tässä. Mutta lähtisin siitä, mitä edellisessä puheenvuorossani
sanoin, että Finnveran tulisi rahoitusta myöntäessään
ja lainoitusta myöntäessään
asiat selvittää niin perusteellisesti, että tämän
kaltainen riski, mihin tässä joudutaan, olisi
minimaalinen.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! En malta olla ed. Kauppilalle huomauttamatta, että silloin
kun ajetaan tavallisen ihmisen asiaa, ja tässä nyt
ei veropussilla juuri käydä, niin kyllä se
vastaa silloin hyvin mielellään keskustalaista linjaa
ja keskustalaista halua auttaa ihmisiä. Kun tänään
alkuillalla olemme kuulleet muun muassa ed. Kauppilan taholta tulleesta
suuresta toiveesta, miten jopa ostaisimme valtiolle konkurssiin menneen
paperitehtaan ja pitäisimme tehtaan muutaman tuhat työläistä tekemässä siellä paperia,
joka ajetaan jonnekin mereen, niin siellä on kyllä esitykset
siitä, miten valtion pussilla käydään,
saati, että on joku omakotitalon omistava, hyvää tahtova
takaaja ja että hänen puolestaan hänen
antamansa takaus edes vanhenee kohtuullisessa ajassa eikä pyydetä rahaa
siinä vaiheessa ollenkaan. Aivan erilaisista summista on
kysymys.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minä arvostan ed. Kauppilan
hyvää näkemystä ja poliittista
silmää, mutta joskus sekin silmä pettää ja
tässä tapauksessa teillä kovasti se petti.
Kun otetaan kysymys tästä aloitteesta, missä on
niin, että tämä takaus vanhenee viidessä vuodessa,
jos ei sitä toimeenpanna, niin näin arvelen, että tässä ei
ole ollenkaan semmoista käsitystä, että käytäisiin
valtion pussilla, vaan kyllä sen takaajankin pitää joskus
päästä siitä löysästä hirrestä pois,
jos yrityksestä ei ole mitään jäljellä.
Se pitää sen viiden vuoden aikana toimeenpanna
tai sitten sen pitää joskus vanheta. Voisin sanoa,
että hyvän esimerkin tähän kerron:
Oli eräs yrittäjä, jolla oli — että ed.
Kauppila ymmärtäisitte, mistä on kysymys — menestyvä yritys.
Tuli 90-luvun hommat ja asia meni nurin. Siellä oli talo,
oikeastaan kartano takana päärakennuksineen kuitenkin,
ja kun tämä asia meni nurin, sovittiin, pesä myytiin
ja selvitettiin, pankki tuli tyytyväiseksi ja asia oli
kunnossa. Mutta sitten vaan siirtyi maailma eteenpäin ja
tuli pankkiin uusi, niin sanottu pieni nousukasjohtaja, joka kaiveli
ne vanhat paperit ja löysikin sieltä, että tämmöinen
on olemassa. Alkoipa panna käymään ja
myymään sitä asiaa eteenpäin,
jolloin se vanha sopimus, mikä oli tehty silloin sopimusvaiheessa,
ei enää pitänytkään
paikkaansa, kun se takaus oli kuitenkin hengissä, ikään
kuin voimassa. Siltä osin kaikki uskoivat hyvään
lopputulokseen, mutta lopputulos ei ollutkaan hyvä, kun
henkilöt olivat toisia. Ed. Kauppila, tätä minä tarkoitan,
ja tässä ei ole mitään semmoista keskustalaista
näkemystä muuta kuin että pyritään
pitämään pienen ihmisen puolia, minkä teille
siellä vasemmistoliitossakaan ei pitäisi ainakaan
puheittenne mukaan olla vierasta.
Keskustelu päättyy.