1) Hallituksen esitys laiksi Euroopan yhteisön maidon
ja maitotuotteiden kiintiöjärjestelmän
täytäntöönpanosta annetun lain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässähän esitetään,
aivan oikein, maitokiintiöjärjestelmän
käyttöajan pidentämistä vuoden
2015 maaliskuun loppuun saakka. Se, mikä tässä on tietysti
heikko kohta, on se, että sen jatkoajan pitäisi
olla paljon paljon pidempi Suomen kannalta elikkä toisin
sanoen sen pitäisi olla pysyvä järjestelmä eikä päättyvä järjestelmä.
Tässä kiusallista on se, että aloiteoikeus
on komissiolla ja komissio on ilmoittanut viimeksi tällä viikolla
maatalousministeriön kautta, että se ei tule esittämään jatkoaikaa.
Tässä tietysti taktisesti on valittavissa
kaksi vaihtoehtoa. Toinen on se, että varaudutaan siihen,
että komissio ei kantaansa muuta, ja toinen on sitten se,
että jotta se muuttaisi kantaansa, tehtäisiin
kaikki voitava olemalla hiukan hankala näissä maatalousneuvostossa
käsiteltävinä olevissa asioissa. Meidän
on annettu ymmärtää, että meidän
pitäisi olla nyt hyvin kilttejä, jotta jollakin
tavalla tästä selvittäisiin kunnialla
tulevaisuuteen.
Tänä päivänä oli
luettavissa maa- ja metsätalousvaliokunnassa asiakirja,
josta kävi ilmi se, että maatalousneuvostossa
ensi viikolla on käsiteltävänä johtopäätösluettelo,
jossa ollaan sitä mieltä, että pitää varautua
pehmeään laskuun maitokiintiöttömään
aikakauteen EU-kulttuurissa. Tämä siirtyminen
tapahtuu varsin ovelalla tavalla lisäämällä maitokiintiöitä elikkä toisin
sanoen häivyttämällä sitä kautta
maitokiintiöitten merkitys. Meidän kannaltamme
tämä on äärimmäisen
kiusallista sen takia, että pohjoisen tuen järjestelmä,
joka oli se ainut, jonka varman päälle piti artiklaan
141 perustuen olla Suomen turvana, on arvioinnissa täsmälleen
samaan aikaan, puhumattakaan siitä, että artikla
141 oli arvioitavana viime syksynä ja siinä päästiin
jonkinlaiseen jatkoaikaan. Elikkä toisin sanoen tässä on paljon
pelissä.
Jos ajatellaan maataloustuloa, niin kysymys on noin 40 prosentista
maataloustuloa. Jos ajatellaan tuotanto-olosuhteita Suomessa, kun
monimahaiset eläimet käyttävät
korsirehua, mitä eivät pysty käyttämään
yksimahaiset juurikaan — ihan pienessä määrin,
mutta hyvin vähän — niin kysymys on myöskin
Suomen kannalta siitä, että sillä alueella,
jossa ei enää voida tuottaa leipäviljaa,
ainoa mahdollisuus on käyttää monimahaisia
eläimiä maataloustuotannossa merkittävässä määrin.
Sehän tarkoittaa käytännössä Oulujoen pohjoispuolista
aluetta Suomessa. Elikkä siis niin sanotusti C1—C4-alueille
tämä maidontuotantovaihtoehto on ainut käyttökelpoinen
ja merkittävä maataloustuotannon muoto. Tässä katsannossa
olemme todella ison asian kanssa tekemisissä, ja toivon
hartaasti, että niissä neuvotteluissa, joita juuri
paikalle saapunut maa- ja metsätalousministeri tulee käymään,
hän on omana toimikautenaan menestyksellinen, sillä tässä on erittäin
paljon pelissä.
Valiokunnassa, arvoisa puhemies, asiaa käsiteltiin
perusteellisesti ja tiukimman jälkeen, ja siinä päädyttiin
käymään läpi kartoittaen koko tämä kenttä,
mitkä ovat meidän toiminnalliset mahdollisuutemme
ja mitä tämä hallitus ja samalla maa-
ja metsätalousvaliokunnan tuella siis toivon mukaan koko
eduskunta, toteuttaa nyt jäljellä olevina tämän
vaalikauden kolmena vuotena. Elikkä näissä merkeissä toivotaan
erinomaisen hyviä menestyksen vuosia neuvotteluissa maa-
ja metsätalousministerille.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Silloin, kun Suomi meni EU:hun, sovittiin,
että maataloutta voi harrastaa EU:n joka kolkalla, ja tuli
maakohtaiset maitokiintiöt, ja nyt niitä puretaan.
Se on kohtalokas temppu, niin kuin ed. Pulliainen täällä totesi, Suomen
maataloudelle ja maitotaloudelle, etenkin Itä-Suomen, Keski-Suomen
ja Pohjois-Suomen tilallisille, jotka maitoa tuottavat. Nyt on jo puutetta
maidosta. Tuossa on eteläpuolella Viro, maailman parhaat
viljelysalueet ja suuria maitotiloja. Ei suurikaan ennustaja tarvitse
olla, kun arvelee, että sieltä ruvetaan nyt maito
tuomaan Helsingin seudullekin ja ajetaan Suomessa sen tuotanto alas.
Toivoisi, että tässä nyt oltaisiin
tosissaan liikkeellä, jopa niin, että kytkettäisiin
EU:n uuden perussopimuksen hyväksymisen ehdoksi, että maitokiintiöt
säilyvät.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen kuvasi aivan oikein maitotalouden
merkityksen suomalaiselle maataloudelle ja maitokiintiöitten merkityksen.
Siihen ei ole mitään huomauttamista. Maitotalous
on elintärkeä osa suomalaista maataloutta, ja
maitokiintiö on sen suoja.
Toista mieltä olen kuitenkin tästä peruslinjasta.
Minusta tuntuu, että hallituksen edustajana ed. Pulliaisellakin
oli sellainen kanta, että tästä maitokiintiöjärjestelmästä pitää pitää kiinni
mutta siitä täytyy kuitenkin luopua lopuksi ja
sen pitää alkaa sen valmistautumisen tästä lähtökohdasta. Se
on väärä lähtökohta.
Tapellaan nyt kerrankin kunnolla ja loppuun saakka katsotaan, miten
tässä käy, eikä lähdetä heti
tekemään sitä toista järjestelmää,
joka on luopumisen ja alistumisen merkki, ja sen suuntaistahan hallituksen
homma on nyt.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minullekin on tullut, ei voi nyt sanoa yllätyksenä,
mutta joka tapauksessa selkeänä viestinä se,
että maito on loppumassa erilaisissa tuotantolaitoksissa,
joiden tuotteiden laatu ja tuotteiden tekeminen yleensäkin
on riippuvainen suomalaisesta maidosta. Tässä suhteessa olisi
kyllä tavattoman tärkeää, että ei
näiden meidän tulevaisuudenuhkien joukkoon, johon
kuuluvat jo tällä hetkellä työvoimapula
ja monet tämän tyyppiset tekijät, lisäksi
tulisi maitopula.
Nyt olisi hyvä kuulla se, miten maa- ja metsätalousministeri
tässä asiassa viitoittaa tämän
tien ensinnäkin Euroopan unionin osalta ja sitten myös
Suomen osalta, miten Suomi pärjää. Vai onko
tässä uusi "puupula", maitopula?
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä minä aina olen ollut
koplaamisen kannalla, mutta pelkään, että tässä tapauksessa
juna on aivan varmasti lähtenyt. Keski-Euroopan maat, Saksa,
Ranska, Italia, haluaisivat luopua suunniteltua aikaisemmin tästä maitokiintiöjärjestelmästä,
ja näin tullee käymään. Mutta
on kuitenkin muistettava, että maidosta on tänä päivänä maailmassa
aika suuri pula, ja kun kiinalaiset ja Kiinan poliittinen johto
ovat asettaneet tavoitteeksi, että jokainen kiinalainen
joisi puoli litraa maitoa päivässä, niin
ei kauan kestä, ennen kuin tulee olemaan todellinen pula
maidosta. En tarkoita sitä, että Suomesta vietäisiin maitoa
Kiinaan tai ulkomaille, mutta viedään muista maista,
niin että (Puhemies: Minuutti on kulunut!) kyllä Suomen
maitotilanne näyttää aika hyvältä tulevaisuudessa.
Puhemies:
Annan vielä vastauspuheenvuoron ed. Pulliaiselle, ja
sen jälkeen siirrytään ed. Rajamäen
puheenvuoroon. Jatketaan sitten debattia.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olen oppositiosta puheenvuoron
käyttäneitten kanssa samaa mieltä siinä,
että tässä on kai tehtävä kaikki
mahdollinen voitava. Tässä katsannossahan — jos
arvoisat edustajat ovat lukeneet sen, mitä mietinnössä lukee — on
kartoitettu ne toimenpiteet, mihinkä täytyy ryhtyä.
Elikkä joka tapauksessa olennaista on se lopputulos, että meidän
maitotaloustuotantomme jatkuu. Pitää muistaa,
että meillä on valtava määrä elintarviketeollisuutta,
joka on täydellisesti riippuvainen maidontuotannosta, ja nimenomaan
kotimaassa.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Kyseessä on yksi suomalaisen maatalouden
perustan kannalta keskeisimpiä asioita, mitä EU-jäsenyyden
aikana ollaan käsittelemässä. Tämä on
paljon dramaattisempi meidän työvaltaisen maatalouden
perustan kannalta kuin 141- ja sokerikysymykset.
Kun Suomi liittyi EU:n jäseneksi, me pidimme erittäin
tärkeänä jäsenyysehdoissa painottaa maitotalouden,
kotieläintuotannon, työvaltaisen maatalouden selviytymistä.
Se oli hyvin keskeinen monissa jäsenyysehdoissa. Jäsenyyden
aikanahan on käynyt niin, että viljatilojen määrä on vähentynyt
alle viidenneksen, mutta yli puolet maitotiloista on hävinnyt.
Tämä kuvaa myös sitä työvaltaisen
maatalouden kovaa painetta, joka alueellisesti näkyy vielä siinä,
että Itä- ja Pohjois-Suomessa tilojen ulkopuolisia
tuloja voi olla ehkä noin kolmannes, kun Etelä-Suomessa
niitä on kaksi kolmasosaa. Se kuvaa myöskin maitotalouden,
työvaltaisen maatalouden keskeistä rakennetta
itäisen ja pohjoisen Suomen maaseudun elinvoimaisuuden
näkökulmasta.
Tältä osin on ollut erittäin tärkeää,
niin kuin Agenda 2000 -linjauksissa eduskunta yksimielisesti korosti,
että EU:n kansalliset maakiintiöt maidontuotannossa
on turvattava. Se vakauttaa maitotalouden ja turvaa Suomen maitotalouden määrällisen
ja laadullisen kehittämisen eikä valuta tuotantoa
Euroopan suuriin tuottajamaihin. Se, että hallitus ikään
kuin tuossa hallituksen vaihdoksen yhteydessä luisui ja
ajautui tästä selkeästä linjauksesta,
on minusta kyllä lähes katastrofaalista ja poliittisesti
vastuutonta.
Sosialidemokraatit ovat eri vaiheissa maa- ja metsätalousvaliokunnassa
ja suuressa valiokunnassa peränneet hallitukselta edes
selvää päätöstä siitä,
että Suomi vastustaa kansallisten maakiintiöiden
purkamista. Tätä koskeva esityksemme kaatui suuressa
valiokunnassa äänin 14—10 viime perjantaina.
Tässä on koko ajan selittelyn maku. Mietitään
jo, että kun tässä ei onnistuta. Mutta
yleensäkin meidän edunvalvonnassamme on ollut
se heikkous, että meillä ei ole ollut riittäviä viiteryhmiä,
ei kunnon liittoutumista kansallisen maatalouden turvaamiseksi ja
erityisesti Eurooppa-neuvoston poikkeuksellisten vaikeiden luonnonolosuhteiden
huomioon ottamiseksi, jotka nyt vähintään
maitotalouden yhteydessä EU:n pitäisi tunnustaa.
Kovempi asia tämä on kuin 141 tai sokeri.
Tältä osin on vielä erittäin
dramaattista, että emme voi mennä EU:n selän
taakse. Olemme itse vastuussa kansallisella maatalouspolitiikalla,
joka yleensä on ollut luopujien tukemispolitiikkaa, eläköityvien
ekstrabonuspolitiikkaa. Sitähän suomalainen kansallinen
maatalouspolitiikka on ollut. Kun ed. Sirkka-Liisa Anttila, nykyinen
ministeri, oli maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja
Ahon hallituksen aikana, hallitus vei läpi 1993 maitokiintiöiden
vapaan kauppajärjestelmän. Siinä mietinnössä on
eriävä mielipiteeni, ja se on syytä käydä läpi.
Silloin jo oli nähtävissä, että ollaan
tukemassa ekstratavoin luopujia ja nuoret, tilojaan kehittämään
pyrkivät tuottajat joutuvat erittäin suuriin taloudellisiin
sitoumuksiin ja vaikeuksiin, jopa tänä päivänä 100 000—200 000
euron lisävelkoihin tuotanto-oikeuksistaan. Tämä oli
käsittämätön kansallinen ratkaisu,
siinä ei voida mennä EU:n selän taakse.
Se tehtiin ihan aidosti Ahon hallituksen aikana 1993. Siinä ei
paljon auta se, että 1.4.1997 muun muassa siirryttiin kiintiöjärjestelmään,
joka oli puoliksi hallinnollinen. Kuitenkin Valtiontalouden tarkastusvirastokin
90-luvun lopulla totesi, että tämä järjestelmä on
ollut onneton ja vakava, vaarantanut maatalouden rakennekehityksen.
Sillä ei ollut mitään tekemistä myönteisen
rakennekehityksen kanssa. Siitä huolimatta tälle
asialle ei ole haluttu MTK-johtoisen hallituksen toimesta eikä aikaisemminkaan
vakavasti puuttua.
Tämä on sillä tavalla myös
tärkeää, kun ajattelemme nyt sopeutumista
pahimmillaan EU:n väärään ja
meidän tuotantoamme rankaisevaan ratkaisuun, että meidän
on kyllä tämä asia pystyttävä hallitsemaan.
Sen takia, herra puhemies, sosialidemokraatit esittävät
ja esitän, että:
"Eduskunta edellyttää hallituksen ryhtyvän toimenpiteisiin
maitotalouden aseman ja työvaltaisen maatalouden tulevaisuuden
turvaamiseksi ja edellytysten luomiseksi nuorten tuottajien investoinneille
ryhtyen toimenpiteisiin vuonna 1993 maahamme luodun tilakohtaisten
maitokiintiöiden vapaan kaupan purkamiseksi."
Herra puhemies! Kyse on siitä, että meidän täytyy
varmistaa työvaltaisen maatalouden ja maitotalouden jatkuvuus
ja että suomalainen jalostus ja teollisuus maitotaloudessa
pystytään myöskin varmistamaan, ettemme
ajaudu tuontijugurttien ja toisaalta voimakkaan tuotannon tuontiin
Suomeen ja samalla esimerkiksi tuottajahinnat putoavat hallitsemattomasti,
eräiden arvioiden mukaan pahimmillaan jopa 15 prosenttia.
Meidän on nyt todella varmistettava nuorten työvaltaisen
maatalouden harjoittajien toimintaedellytykset.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti täällä käytyyn
keskusteluun muutama ajatus. Siitä olemme kaikki samaa
mieltä, että maidontuotanto on Suomen maataloustuotannossa
ja maataloustulovolyymilla mitaten kaikkein suurin, pelkästään
maidontuotanto on 40 prosenttia. Jos siihen otetaan naudanliha mukaan,
niin tullaan 60 prosenttiin, ja osassa Suomea sen osuus on yli 70 prosenttia.
Tästä ollaan täysin samaa mieltä. Suomen
hallituksen tavoitteena luonnollisesti on turvata maidontuotannon
jatkuvuus tulevaisuudessakin, ja siinä meitä auttaa
aika paljon se, että kuitenkin meillä on artikla
142, joka on pysyvä. Maidontuotannostahan valtaosa on tämän
artiklan alueella, ja se artikla on nyt tuolla Euroopan unionissa
parhaillaan arvioitavana. Sen vain voin todeta, että siinä arvioinnissa
tähän mennessä on todettu se tarpeelliseksi
ja todettu myöskin se, että tuki on säilyttänyt
mahdollisuuden tuotantoon pohjoisen tuen alueella.
Sitten kysymys maitokiintiöistä. Ei Suomi
ole maitokiintiöistä luopumassa, mutta Euroopan unionissa
meitä on tällä hetkellä tasan
kolme jäsenmaata, jotka ovat ilmoittaneet, että me
emme hyväksy maitokiintiöiden lopettamista 2015.
Jokainen teistä ymmärtää, että sillä enemmistöllä ei maitokiintiöitä säilytetä vuoden
2015 jälkeen, varsinkaan kun komissio on ilmoittanut, että komissio
ei tule esittämään maitokiintiöille
jatkoa. Tätä taustaa vasten meidän pitää nyt
rinnalla rakentaa strategiaa — jos niin käy, kun
nyt näyttää, että emme pysty
sitä yksin tai kahden muun jäsenmaan kanssa kaatamaan — rakentaa
järjestelmää, jolla siinä tilanteessa,
että kiintiöt asteittain poistuisivat, meillä on
mahdollisuus myöskin tuotantoon sidottuna tukena hoitaa
asioita Suomessa, jotta me voimme turvata maidontuotannon kannattavuuden
jatkossakin.
En ymmärrä ed. Rajamäen väitettä siitä,
että hallitus olisi jotenkin ajautunut jollekin erikoiselle
linjalle maitokiintiöiden suhteessa. Siitä ei
ole kysymys. Suuren valiokunnan ohjeiden mukaan on toimittu. Maa-
ja metsätalousvaliokunta on antanut suurelle valiokunnalle
evästyksen, ja hallitusohjelmaan on selkeästi
kirjattu se, että me jatkossakin haluamme säilyttää Suomessa
kannattavan maataloustuotannon, ja osana sitä, ja erittäin
tärkeänä osana, on maidontuotanto. Me tulemme
nyt lähipäivinä päättämään
siitä ensimmäisestä 2 prosentin lisäyksestä,
jos se tulee tuolla ministerineuvostossa hyväksytyksi.
Mutta senkin ehtona on ehdottomasti se, että tämä lisäys
tapahtuu hallitusti ja sillä tavalla, että se
ei romuta sitä järjestelmää.
Siksi se lisäys on 2 prosentin luokkaa; Suomessa se tekee
71 miljoonaa litraa. Meillähän on tällä hetkellä se
tilanne, että meidän tämän hetken
tuotantomme on 150 miljoonaa litraa alle maakiintiön.
Ja voin lopettaakin tämän puheenvuoroni toteamalla,
että tulen tänne suoraan Pohjois-Pohjanmaalta,
jossa oli iso joukko maidontuottajia. Nyt järjestetään
tilaisuuksia, joissa olen mukana. Luomme uskoa maidontuottajien
tulevaisuuteen, koska meillä on kaikki mahdollisuudet menestyä,
kaikki mahdollisuudet ovat olemassa. Tässä mielessä toivon
kyllä oppositiolta hyvin rakentavaa otetta. Ei
tämä ketään hyödytä,
että me teemme maataloudesta tämän tyyppistä oppositiopolitiikkaa
kuin nyt ollaan tekemässä.
Puhemies:
Menettelisin nyt sillä tavalla, että annan
tässä vaiheessa vastauspuheenvuorot edustajille
Korkeaoja ja Rajamäki. Sitten tänään
jatkettaisiin debattia, jos siihen jää aikaa,
kun ensin saadaan kannatettu esitys, jotenka siirrytään
puhujalistaan ja otetaan ed. Kähkönen sitten sen
jälkeen.
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Rajamäelle
toteaisin, kun hän tavan takaa puhuu maitotaloudesta työvaltaisena
maatalouden muotona. Se on vähän historiaa tämä.
Nykyaikainen maitotaloustuotanto on erittäin pääomavaltaista
tuotantoa, ja se on oikea suunta, koska emme me työvaltaisena
elinkeinoalana voi pärjätä. Meidän pitää ottaa
nykyaikaista tekniikkaa käyttöön, jotta
olemme kilpailukykyisiä Euroopassa.
Toinen asia sitten tästä, miten maatalouspolitiikkaa
pitää neuvotella ja hoitaa. Tässä on
syytä yhtyä ministeri Anttilan näkemykseen,
että on turha lyödä päätä seinään
ja yrittää jotain semmoista, mikä ei
todellakaan tule onnistumaan. Meidän pitää luoda
Suomen kilpailukykyä kehittäviä, ylläpitäviä järjestelmiä,
kehittää luonnonhaittakorvausjärjestelmää,
jotta olemme kilpailukykyisiä siinäkin tilanteessa,
kun kiintiöt päättyvät, mikä tulee
tapahtumaan.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Suomi on selkeän vahvasti aikaisemmin
ilmoittanut, että se ei hyväksy kansallisten maakiintiöiden
purkamista. Nyt tältä osin selvästi on
mukauduttu jo siihen, että komissio ei jatka vuoden 2015
jälkeen. Olivathan nämä prosessit aikaisemminkin
täällä. Kyllä käytiin
tiukka vääntö; saatiin lisäaikaa
huolimatta Ruotsista, Isosta Britanniasta jnp. Tässä on
erittäin vaarallista se, että nimenomaan meidän
luonnonolosuhteidemme ja sitovamman työvaltaisen maatalouden
näkökulmasta mennään erittäin
vaikealle tielle nyt.
Sitten sanoisin vielä, kun artikla 141:n kohdalla tuli
tietty takapakki, että sen alueisiin myös kohdistuu
nyt selkeästi välillisiä paineita muutoinkin
maatalouden EU-edunvalvonnan epäonnistuttua. Montaa tällaista
torjuntavoittoa ei Suomen maatalous, jos ei Suomikaan, kyllä enää kestä,
mitä EU:sta tulee.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Rajamäen
lausumaehdotusta.
Todettakoon, että tämä maitokiintiöjärjestelmä on
yksi keskeinen keino, jolla EU:n alueella tuotantoa pystytään
ohjaamaan ja tasapainottamaan sekä turvaamaan osaltaan
tuottajien tulotaso. Nyt, kun tässä ollaan menossa
siihen, että näitä kiintiöitä kasvatetaan,
niin totta kai sillä on merkitys silloin tuottajahinnan
ja maatalouden kannattavuuden kannalta. Toisaalta me Suomessa tiedämme,
että nämä tuotantopanokset ovat aivan
eri luokkaa kuin tuolla Keski-Euroopassa.
Edelleen totean sen, että näihin maitokiintiöihin
sitoutuu melkoiset pääomat. Niitä myös
vakuutena käytetään, ja kun niitä lähdetään
kasvattamaan ja vähitellen näyttää romuttuvan
tämä systeemi, niin totta kai silloin tavallaan
taivahan tuuliin nämäkin rahat häviävät.
Eli tässäkin mietinnössä henkii
tällainen tietynlainen luovuttamisen henki ja näitä kompensaatiokeinoja
etsitään. Tämä järjestelmä tulisi
todella ehdottomasti säilyttää ja Suomen
loppuun asti pitää tästä kiinni, että se
tosiaan säilyy.
Puhemies:
Tässä nyt ei ole kuin parisen minuuttia aikaa
ennen suuren valiokunnan kokouksen alkua, ja kun varmasti debatointitarvetta
on enemmänkin, niin ehkä on viisainta, että keskeytämme
tämän asian käsittelyn nyt tällä kertaa. Sitä jatketaan
sitten pääsiäistauon jälkeen
torstaina 27.3. pidettävässä täysistunnossa.