3) Laki neuvoa-antavissa kunnallisissa kansanäänestyksissä noudatettavasta
menettelystä annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Antti Kaikkonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nykyisen voimassa olevan lain mukaan neuvoa-antavaa
kunnallista kansanäänestystä ei voida
järjestää valtiollisten vaalien yhteydessä.
Tämä vaikeuttaa olennaisesti kunnallisten neuvoa-antavien
kansanäänestysten järjestämistä taloudellisella
ja käytännöllisellä tavalla.
Neuvoa-antavat kansanäänestykset on luotu lähidemokratian
kehittämiseksi ja parantamiseksi, koska niissä päätetään
kuntalaisia lähellä olevista yksittäisistä asioista.
On hyvin todennäköistä, että vaalien
yhdistäminen nostaisi äänestysaktiivisuutta
myös valtakunnallisissa vaaleissa. Ajattelen niin, että jos
yhdistetään valtiollinen vaali ja kunnallinen
vaali, luultavaa on, että äänestysprosentti
nousee molemmissa vaaleissa verrattuna siihen, että nuo
vaalit järjestettäisiin eri aikoihin, ja taloudellisestikin,
totta kai, säästöjä saadaan
tällä menettelyllä.
Arvoisa puhemies! Koska sekaannuksen tai häiriön
vaaraa tällaisessa menettelyssä ei ole, nykyinen äänestyksien
yhdistämiset kieltävä lainsäädäntö ei
ole ajanmukainen eikä järkevä. Sen vuoksi
olenkin ehdottanut lain 656/1990 2 §:n
1 momentin muuttamista siten, että neuvoa-antavat äänestykset
voidaan määrätä toimitettavaksi myös
kunnallisvaalien, valtiollisten vaalien tai valtiollisen kansanäänestyksen
yhteydessä.
Suomessa käytetään jatkuvasti huolestuneita puheenvuoroja
kansalaisten äänestyspassiivisuudesta. Syyksi
siihen on mainittu esimerkiksi se, että ihmiset kokevat
päätettävät asiat liian kaukaisiksi.
Sanotaan, että asiat eivät kiinnosta heitä.
Onko asia todella näin? Näkisin, että ehkä ei sittenkään,
ehkä ei lainkaan. Monet ovat kiinnostuneita poliittisista
asioista tiedostamatta sitä. Mielipiteitä on,
ja vaikuttamiseenkin on kipinää. Aina ei vain
ole tietoa siitä, miten se tehdä.
Arvoisa puhemies! Painottaisin vielä, että neuvoa-antavissa
kunnallisissa kansanäänestyksissä kuntalaiset äänestävät
pääsääntöisesti juuri paikallisista
asioista. Niissä äänestetään
yksittäisistä asioista. Mielestäni äänestäminen
ihmisten jokapäiväistä elämää lähellä olevista
asioista lisäisi äänestysaktiivisuutta.
Se lisäisi lähidemokratiaa ja parantaisi ihmisten
kokemusta omista vaikutusmahdollisuuksistaan. Kenenkään
ei luulisi olevan edellä mainittua asiaa vastaan. Harkintahan
tässä on aina kuntatasolla miettiä, mitkä ovat
riittävän isoja ja tärkeitä kysymyksiä, mistä halutaan
kuntalaisilta neuvoa kysyä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi vielä: Jos ja kun kansalaisia
halutaan aktivoida uurnille, en näe mitään
estettä sille, että neuvoa-antavia kansanäänestyksiä voisi
järjestää kunnallisvaalien, valtiollisten
vaalien tai valtiollisen kansanäänestyksen yhteydessä.
Nykytilanteeseen tulee siis saada muutos. Se saadaan vain muuttamalla
voimassa olevaa lainkohtaa yhteisvaaleille suotuisaksi esittämälläni
tavalla.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkosen tekemä lakialoite
neuvoa-antavan kansanäänestyksen järjestämisestä valtiollisten tai
kunnallisten vaalien yhteydessä on erittäin kannatettava.
Se olisi erittäin nykyaikainen ja taloudellinen tapa vahvistaa
kuntademokratiaa. Kunta saisi itse päättää,
millaisia asioita nostaisi kysyttäväksi, ja sillä tavalla
ohjata ihmisten käyttäytymistä. Esimerkiksi
kuntaliitokset ovat semmoisia asioita, joista voisi kysyä neuvoa-antavana,
tai vaikkapa kunnan harjoittama koulupolitiikka tai esimerkiksi
tällä hetkellä ilmastonmuutostalkoisiin
osallistumisen muodot ovat semmoisia hyviä aiheita. Kaavoituksesta
voidaan kysyä joissain paikoissa erittäin hyvin.
Mutta ennen kaikkea tämä piristäisi kuntapolitiikan
tekemistä ja mahdollistaisi aivan uudenlaisen kulttuurin muodostumisen
päätöksenteossa.
Meillä on käytössä paljon
erilaisia vaalikoneita ennen kuntavaaleja, ja kuntavaalien yhteydessä voitaisiin
samalla aivan hyvin kysyä kuntalaisilta mielipidettä asioiden
hoidosta ja tällä tavalla saataisiin sitoutettua
myös ehdokkaita erilaisten teemojen yhteyteen. Ei voi olla
myöskään mainitsematta tuota, että äänestysaktiivisuus
aivan varmasti tällä tavalla nousisi ja siinä pystyttäisiin
myös näillä kysymyksillä ohjaamaan
esimerkiksi nuoria paljon paremmin päätöksentekoon
mukaan.
Heikki A. Ollila /kok:
Herra puhemies! Muutama pohdinta tähän asiaan
liittyen, ei niinkään tulisia kannanottoja eikä myöskään
virallisia puoluelinjoja tällä kertaa.
Tämä ed. Kaikkosen aloite puuttuu sinänsä ihan
oikeaan asiaan. On totta, että kunnallisten kansanäänestysten
järjestäminen on tämän 2 §:n vuoksi
usein asian merkitykseen nähden turhan kallista ja byrokraattista.
Mutta toisaaltahan tämä tosiasia kertoo myös
kunnallisten kansanäänestysten merkityksestä,
sen vähäisyydestä useassa tapauksessa.
Jos ne aidosti koettaisiin demokratiaa edistävinä,
tärkeinä, kyllä niitä sitten
järjestettäisiin tästä esteestä huolimatta
nykyistäkin useammin.
Nythän on niin, että valtuusto ensin pohtii
esimerkiksi kuntalaisaloitteen jälkeen, järjestetäänkö äänestystä vai
ei, ja sitten tuloksen selvittyä pohtii, noudatetaanko
tulosta vai ei. Kysehän on neuvovasta kansanäänestyksestä.
Tästähän on esimerkkejä myös
valtiolliselta puolelta. Kun kansa äänesti aikoinaan
selkeällä erolla EU-jäsenyyden puolesta,
monet tässä salissa äänestivät sitä vastaan,
myös ed. Kaikkosen ryhmätovereista. Eikä siinä kaikki,
ed. Väyrysen toimesta järjestettiin silloin myös
jarrutusnäytelmä, jolla eduskuntaa pidettiin täällä panttivankina
ainakin parin viikon ajan.
Herra puhemies! Tällä puheenvuorollani en vastusta
tätä aloitetta sinänsä, vaan
tuonpahan esille dubioitani siitä, että kunnallinen
kansanäänestys on vain verrattain harvoin tarkoituksenmukainen
toteutettava.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen ja opposition edustajalla on näköjään
erinäköinen käsitys tästä asiasta.
Nimittäin tässä muodossa, miten tätä esitetään
ed. Kaikkosen aloitteessa, en ole valmis hyväksymään
tätä, koska kyse on siitä, jotta tämä ei
välttämättä lisää demokratiaa.
Ja jos miettii, vaikka edellinen puhuja jo tuossa äsken
kuvasi joitakin tämmöisiä omituisuuksia,
mitä tämä voi saada aikaan, niin yksi selkeä näkökanta
on tullut kyllä esille monissa näistä tapauksista:
Ed. Larikka tuossa totesi, että kuntaliitosasioissa voisi
suorittaa neuvoa-antavan kansanäänestyksen. Niitä on
suoritettu. On suoritettu kansanäänestyksiä,
joissa enemmistö on ollut sitä mieltä,
jotta missään tapauksessa ei tehdä kuntaliitosta.
Siitä huolimatta on sitten tehty päätös
siitä, jotta kuntaliitos tehdään, tai
päinvastoin.
Onko se demokratian lisäämistä? Minusta,
jos suoritetaan kansanäänestys, sen ei pidä olla
mikään neuvoa-antava, vaan sen pitää olla
sitova. Ei ihmisiä pidä sillä tavalla
pettää, että suoritetaan neuvoa-antava
kansanäänestys ja sitten onkin siellä 70
prosenttia jotain mieltä ja siitä huolimatta tehdäänkin
toisenlainen päätös. Millä tavalla
siinä ihmisten usko demokratiaan lisääntyy tai
uskottavuus jotenkin paranee tähän systeemiin,
kun onkin 70 prosenttia ollut jotain mieltä ja sitten tehdäänkin
päinvastainen päätös?
Sen takia minusta sitten, ed. Kaikkonen, kun tämä muuttuu
niin, jotta "sitova kansanäänestys suoritetaan",
se tekee sen, jotta sitten ihmiset tietävät, että niillä on
todellinen vaikutusmahdollisuus. Tämä edustuksellinen
demokratia ei voi marssia sitten sillä tavalla yli, jotta
on olemassa enstäinkin tämmöinen neuvoa-antava
ja sitten nämä edusmiehet katsovat, että kansa
on ollut väärässä, eihän
se ole tiennyt, mitä se on äänestänyt,
kyllä me kuitenkin olemme viisaampia. Ei pidä mennä kysymään
semmoista, mitä ei ole valmis tekemään
niin kuin halutaan.
Yleensä näissä pitää olla
enemmistöperiaate, ei mikään määrävähemmistö tai
määräenemmistö, vaan kun enemmistö on
jotain mieltä, niin sen mukaan pitää sitten
kaikkien siellä valtuustossakin äänestää,
jos sitä käsitellään kerta valtuustotasolla
esimerkiksi kunnassa, jolloin änkyröinnin pitää olla
poissa, kansa on puhunut, ja noudatetaan sitä kansan tahtoa.
Mutta tämä on minun kantani tässä ja
omat perusteluni ovat tässä.
Myös valtiollisten vaalien yhteydessä joistakin
isoista kysymyksistä, esimerkiksi Nato-jäsenyydestä tai
monista muista merkittävistä kysymyksistä,
jotka sattuvat olemaan pinnalla, minusta pitää suorittaa,
okei, sitova kansanäänestys, ei siis neuvoa-antava
kansanäänestys, ja sen jälkeen tyydyn
enemmistön tahtoon kyllä sitten painamalla nappia
tai vaikka tyhjää äänestän
sitten niikseen, mutta meillä ei kyllä ole oikeutta olla
tyytymättä siihen. Jos enemmistö on jotain mieltä,
niin sitten meidän pitäisi noudattaa sitä enemmistön
tahtoa.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkosen lakialoite on ihan oikean suuntainen,
mutta ed. Lahtela toi kyllä esiin sen, mitä varjopuoliakin
siihen liittyy. Jokin aika sitten Pelkosenniemen kunta haluttiin
pakkoliittää. Järjestettiin kansanäänestys.
Kansanäänestyksessä yli 90 prosenttia
kuntalaisista ilmaisi halunsa, että kunta jatkaa itsenäisenä.
Siitä huolimatta kunnan päättäjistä puolet
vänkäsi vielä vastaan ja yritti väkipakolla
lakkauttaa Pelkosenniemen kunnan itsenäisyyden. Tällä hetkellä kuitenkin,
kun se itsenäisyys säilyi, kunnan talous on paljon
paremmalla tolalla kuin yhdelläkään naapurilla.
Tässä asiassa voitaisiin toimia niinkin, että etukäteen
ilmoitettaisiin, vaikka lakia ei muuteta, että kunnan päättäjät
sitoutuvat siihen enemmistön kantaan. Se olisi aivan mahdollinen
toimintatapa lakipykäliä muuttamatta.
Periaatteessa kannatan kyllä sitä, että hyvinkin
paljon enemmän kansanäänestyksiä voitaisiin
järjestää hyvinkin erityyppisistä asioista. Sveitsihän
varmaan on toisenlainen ääripää,
missä äänestetään hyvin
erilaisista asioista. Mutta samaan suuntaan voitaisiin mennä Suomessakin.
Jari Larikka /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä sitoutuminen neuvoa-antavan
kansanäänestyksen tulokseen on kyllä hieman
arveluttavaa, koska sillä saattaa olla aika suuriakin budjettivaikutuksia.
Kyllä minä jotenkin olen valmis luottamaan siihen,
että kokonaisvaltaisesti saamme kuitenkin parempia tuloksia siitä,
että ne valitut edustajat tai valtuutetut tekevät
ne päätökset sitten oikeassa järjestyksessä. Siinä neuvoa-antavassa
kansanäänestyksessä vain kysytään
kansan mielipidettä, minkä jälkeen sitä asiaa
voidaan lähteä tutkimaan. Se saattaa hyvinkin
muuttua siinä se kansankin mielipide, ei se niin yksinkertainen
asia ole.
Tosiasia on se, että vaikka nytkin olisi mahdollista
kysyä kansalaisilta mielipidettä neuvoa-antavalla
kansanäänestyksellä, meillä ei
ole semmoista kulttuuria. Semmoisen kulttuurin edes-auttaminen tällä lakialoitteella
olisi minusta erittäin suotavaa.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ymmärsin ed. Lahtelan kritiikin
siihen tapaan, että hän kritisoi ylipäätänsä neuvoa-antavia
kansanäänestyksiä. Totta kai on niin,
että jos kansa hyvin yksituumaisesti on jotakin mieltä ja
päättäjät tekevät toisin,
niin kyllähän se varmaan vähän
kriittistä keskustelua synnyttää. En
sitä yhtään ihmettelekään.
Mutta nyt on kyse siitä, voitaisiinko mahdollistaa
nämä neuvoa-antavat kansanäänestykset valtiollisten
vaalien yhteydessä, jolloin se olisi kustannustehokas tapa
järjestää tämä menettely. Nyt
näitä ei juurikaan järjestetä.
Kuntaliitoksista on järjestetty jonkin verran, mutta muun
tyyppisistä asiakysymyksistä hyvin vähän
tässä maassa.
Kotikunnassani Tuusulassa itse asiassa järjestettiin
parikymmentä vuotta sitten neuvoa-antava kansanäänestys
siitä, pitäisikö Tuusulantie Hyrylästä Järvenpäähän
nelikaistaistaa, ja silloin kuntalaiset olivat sitä mieltä,
että ei pitäisi, ja tätä päätöstä on
kunnioitettu. Eli kyllä sillä ainakin siinä kohtaa
merkitys oli.
Arvoisa puhemies! Tätä aloitetta tuki viime kaudella
yli 100 kansanedustajaa. Olin kovin ahkera ensimmäisen
kauden kansanedustaja, nyt olen ahkera toisen kauden kansanedustaja,
mutta silloin innokkaasti keräsin nimiä ja melkein
kaikki, joilta nimen pyysin, myös allekirjoittivat tämän
aloitteen. Hyvin harva kieltäytyi. Luulen, että olisi
saanut lähemmäksi 200 allekirjoittajaa, kenties
ed. Esa Lahtelaa ei, mutta lähes kaikki olisi saanut, jos
olisi halunnut.
Pidän tätä aika järkevänä aloitteena
kaiken kaikkiaan ja olen vähän pahoillani, että viime kaudella
ei hallitus eikä valiokunta löytänyt
itsestään riittävää puhtia
tämän epäkohdan korjaamiseksi. Mutta
toivon, että tällä kierroksella tämä pieni
suuri asia voitaisiin hoitaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä myös itse pidän
varsin järkevänä tätä lakialoitetta.
Jos on niin, että ylipäätään
neuvoa-antava kansanäänestys järjestetään,
niin kyllä se viisainta on järjestää silloin,
kun on muutakin tapahtumaa siellä vaaliuurnilla. Kyllä se
siinä mielessä osuu ihan järkevällä tavalla
kohdalleen.
Mutta lähtökohtaisesti olen, vähän
viitaten ed. Larikan aikaisempiin puheenvuoroihin, aika voimakkaasti
tämän edustuksellisen demokratian kannalla. Vierastan
kyllä kansanäänestyksiä muuten
kuin kaikkein suurimmissa periaatteellisissa kysymyksissä,
koska kansanäänestysten suurin ongelma kunnallisella
tasolla on se, että on vaikea pistää asioita
järkevällä tavalla vastakkain. Ehkä sellainen
tilanne, että ollaan tekemässä kuntaliitosta
ja on kaksi vaihtoehtoa, on sellainen, johon tämä järjestelmä selkeästi
sopii. Mutta jos nyt ajatellaan vaikka sellaista tilannetta, rakennetaanko
uimahalli vai palloiluhalli, niin aika harvoin nämä ovat
kustannusvaikutuksiltaan toisiinsa rinnastettavia, ja silloin sitä harkintaa
on aika vaikea tehdä, koska koko tämä edustuksellinen
demokratiahan perustuu siihen, että ne henkilöt,
jotka päätöksiä tekevät,
saavat siihen riittävän informaation, mutta tämän
informaation saattaminen kaikelle kansalle ei ole yhtä selvää.
Muistan aikoinaan, kun käytiin keskustelua siitä,
pitäisikö Emuun liittymisestä järjestää kansanäänestys.
Entinen pääministeri Esko Aho oli sitä aikoinaan
markkinoimassa, että siitä pitäisi kansanäänestys
järjestää. Sitten kun Ilta-Sanomat kysyi,
kuinka monta Emu-kriteeriä suomalaiset tuntevat, niin se
oli muistaakseni niin, että vajaa viidennes tunsi edes
yhden Emu-kriteerin, minkä jälkeen todettiin,
että ehkä kansanäänestystä ei
ole järkevää järjestää.
Tosin muistaakseni Aho totesi, että sen jälkeen
tiedettäisiin paremmin, kun kansanäänestys
olisi järjestetty, (Puhemies: 2 minuuttia!) mutta ehkä se
ei kuitenkaan ole sen idea.
Heikki A. Ollila /kok:
Herra puhemies! Ed. Mustajärvi, teidän nykyisessä eduskuntaryhmässännekin
on sellaisia ryhmätovereita, jotka aikoinaan tässä salissa äänestivät
EU-jäsenyyttä vastaan, vaikka kansanäänestyksen
tulos oli ollut suhteellisen selvästi puoltava.
Näissä kunnallisissa kansanäänestyksissä, harvoissa,
joita on järjestetty, kyllä äänestysprosentit
ovat kaiketi olleet alhaisia. Ed. Kaikkonen voinee, jos vielä katsoo
tarpeelliseksi, kertoa, paljonko prosentti siellä Tuusulassa
oli, jos sen muistaa.
Minusta tämä aloite sinänsä on
ok, mutta aika vähämerkityksellinen. Kyllä varmaan
kunnissa osataan sitten arvioida se, mitkä asiat ovat sen luonteisia,
että niitä ei kannata järjestää kunnallisvaalien
tai valtiollisten vaalien yhteydessä mahdollisesti tulosta
vääristävinä, siis vaalien tulosta
vääristävinä. Ja jos jatkan
hieman pohdintaa urheiluhalleista ja ... — mikä se
toinen vaihtoehto oli — (Välihuuto) niin jos vaihtoehtoina ovat
vaikkapa mielenterveyspotilaiden kuntoutustalo ja uimahalli, niin
voi olla, että uimahalleja tulee aika monta, ennen kuin
päästään ensimmäiseen
mielenterveyspotilaiden kuntoutustilaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Jos tämmöinen kansanäänestys
suoritetaan, niin silloin pitää tehdä semmoinen
päätös kunnassa, että sitoudutaan
siihen, jotta sitä ei enää valtuusto
käsittele ollenkaan. Ei tehdä niin löysiä äänestyksiä,
vaan sitten on enemmänkin mielipidekyselystä kyse.
Jos on tämmöinen löyhä ajatus,
että ei noudateta tulosta, niin kysehän on siitä,
jotta sitten pannaan mielipidetiedustelu vaalien yhteyteen, joka
on ihan järkevä, ja tässä tapauksessa sen
nimi on neuvoa-antava. Niin kuin aikaisemmin puhuin, minusta se
ei lisää uskottavuutta ja demokratiaa siinä mielessä eikä silloin
pidä mennä kysymään, jos ei
aiota tehdä päätöstä ja
noudattaa sitä.
Itse omassa maakunnassani seurasin tilannetta, kun Pyhäselän
kunta teki kuntaliitosselvityksiä ja suoritettiin kansanäänestys.
Siellä enemmistö oli sitä mieltä,
jotta ei liitytä Joensuuhun, mutta sitten valtuustossa
yhden äänen enemmistöllä, mikä mahtoi
olla se, liitos tehtiinkin. Ymmärtää kyllä niiden
ihmisten katkeruuden. Nyt siellä jäljestäpäin
seurantaa on tullut, että katsokaa nyt, miten huonosti
kävi tässä, ja toiset kehuvat, miten
hyvin kävi. Aina löytyy varmasti hyviä ja
huonoja puolia, ja se keskustelu jatkuu varmaan vuosikymmenen ennen
kuin tasoittuu.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan joku sana tästä suomalaisesta
historiallisesta perinteestä.
Minä olen oikeastaan ollut kovin tyytyväinen siitä,
että Suomessa ei ole tämmöinen kansanäänestysdemokratia-ajattelu
levinnytkään kovin pitkälle. Meillä on
aika pitkälle ollut sellainen ajattelu suhteessa eduskuntaan — ja
kunnanvaltuutetulle monet sen ihan perustellusti sanovat — että teillä on
siellä kaikkein parhaimmat tiedot, teillä on asiantuntijat,
teillä on taidot, te pystytte tähän paremmin
ottamaan kantaa kuin jos ottaisi kantaa yhdellä virkkeellä olevaan
kysymykseen johonkin pinnalliseen asiaan.
Jos oikein mietitään demokratian olemusta, niin
sehän tarkoittaa käytännössä sitä,
että sen lopullisen päätöksen,
merkittävän päätöksen
tekevät ne, joilla on asiasta kaikki tiedot käytettävissään
päätöstä tehdessään.
Näin ei välttämättä ole kaikilla
kansalaisilla. Täällä tuli tämä Emu-äänestys
yhtenä esimerkkinä, joka on varmasti ihan hyväkin.
Toisekseen minä olen pannut merkille myöskin
sen, että kansanäänestystä ovat
aika usein vaatimassa sen tyyppiset tahot, jotka haluavat nimenomaan
torpata tai ei-ratkaisun. Eli lähdetään tekemään
tavallaan ei-kampanjaa näin ja oletetaan, että kun
kansalaiset suhtautuvat esimerkiksi johonkin tuntemattomaan tai
uuteen asiaan pelokkaasti tai arvelevat, että tämä on
jotenkin paha heille, niin äänestetään
mieluummin "ei" kuin "kyllä".
Harvoin olen nähnyt sellaisia kansanäänestyksiä,
joissa kehitetään paikkakuntaa tai jotakin asiaa
siihen tapaan, että kysyttäisiin, oletteko mielellänne
myötävaikuttamassa siihen, että Suomeen
tai tälle paikkakunnalle rakennettaisiin esimerkiksi uusi
silta, että kysyttäisiin niin kuin tällä tavalla,
vaan on yleensä vastakkainasettelu tehty nimenomaan negatiivisesta
arviosta lähtien.
Minä olen tässä asiassa vähän
konservatiivi. Minä kyllä koen niin, että se
palaute, mitä minä saan päätöksien
pohjalle, tulee parhaiten kansalaisilta suoraan minulle.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ollila otti esimerkin EU-äänestyksestä,
siitä, kun kamppailtiin tästä kannasta
jäsenyyden suhteen, ja kertoi, kuinka jotkut EU-kriitikot ovat
käyttäytyneet. Ei minusta siinä käyttäytymisessä ole
mitään moraalitonta, jos on ilmoitettu etukäteen,
että joka tapauksessa kaikissa tilanteissa minun ratkaisuni
tulee olemaan tämä ja pidän siitä kiinni,
jos se on kerrottu ihmisille etukäteen ja samalla lailla
ja se kanta ei sitten muutu. Mutta minusta moraalitonta
on se, että annetaan joissakin isoissa periaatteellisissakin kysymyksissä kansalaisille
kuva, että teidän mielipiteenne ihan oikeasti
vaikuttaa, ja jos on hyvin huomattava enemmistö — niin
kuin tuossa minun kertomassani Pelkosenniemen esimerkissä enemmistö oli
yli 90 prosenttia — ja siitä huolimatta yritetään
vängätä päätös
toisenlaiseksi kuin mitä mieltä kuntalaiset ylivoimaisella enemmistöllä ovat
olleet, niin se on minusta moraalitonta. Kyllä minä luotan
ihmisiin, että jos asia on tarpeeksi läheinen,
jos se koetaan sellaiseksi, niin ihmisillä on halu ja kyky
hankkiakin tietoa, ja viranomaiskoneistolla ja muilla on velvollisuus
tuottaa tietoa, jonka pohjalta mielipiteet muodostetaan.
Minusta esimerkki siitä, vaikka se ei tähän
lakialoitteeseen ja lakiin liity suoraan, on vaikkapa se, voidaanko
kunnassa valita pormestari ja kuinka hänet valittaisiin.
Minä kyllä olen sen kannalla, että suoralla
kansanvaalilla toteutettava pormestarimalli voisi olla hyvä malli.
Tällä hetkellähän kunnan ykkösvirkamiehen
valitsee aika useassa kunnassa yhden tai kahden puolueen eliitti ja
ryhmäkurilla sitten sitoo kaikkien muitten ryhmien jäsenten
kädet, kun sitten kuntalaisten kanta saattaisi olla aivan
toinen valittavan henkilön suhteen.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ylipäätään
se ratkaisu, halutaanko järjestää kansanäänestyksiä vaiko
ei, joka tapauksessa pysyy kunnassa, enkä minäkään
halua, että kansanäänestyksiä lähdetään
viikoittain tai kuukausittain tai edes vuosittain järjestämään,
vaan perusteellisen harkinnan jälkeen.
Nyt on siis kyse siitä, voidaanko kansanäänestys
järjestää samaan aikaan valtiollisten
vaalien yhteydessä. Nykylainsäädännön
mukaan se ei ole mahdollista, ja tämä lakiesitys,
jos se hyväksytään, mahdollistaisi sen
ja käytännössä sitten säästäisi
varmaankin kymmeniä tai satojatuhansia euroja kunnallisen
kansanäänestyksen kuluja silloin, kun semmoinen
halutaan järjestää, kunnan koosta riippuen.
Jonkun verran ne kyllä maksavat, ja euroista on tiukkaa
vähän joka kunnassa tällä hetkellä.
Ed. Ollila kysyi tuosta Tuusulan kunnallisesta kansanäänestyksestä 1990-luvun
alussa. Muistaakseni 40 ja 50 prosentin välimaastossa taisi olla
se äänestysprosentti siinä eli ihan kohtalaisen
hyvä. Mutta voi tietysti pohtia, että jos se olisi
järjestetty vaikkapa yhdessä silloin vuoden 1991
eduskuntavaalien kanssa, niin olisiko se noussut siitä tai
ehkä vielä vähän nostanut sitä vuoden
1991 eduskuntavaalienkin äänestysprosenttia. Luulenpa,
että olisi.
No, silloin kyse ei ollut vain tiedosta. Silloin äänestettiin
siitä, levennetäänkö yksi tie,
joka Hyrylästä menee Järvenpäähän,
nelikaistaiseksi. Silloin ei ollut kyse absoluuttisesta tiedosta,
vaan kysymys oli myöskin arvostuksista eli siitä,
haluttiinko vaikkapa arvostaa kulttuurimaisemaa, joka siinä vieressä sijaitsi,
Tuusulan rantatietä, kenties ympäristöarvoja
vai haluttiinko arvostaa liikenteen sujuvuutta. Tämmöisissä tapauksissa kuntapäättäjälläkään
ei voi olla absoluuttista tietoa, vaan kyse on arvostuksesta. Tähän
tilanteeseen mielestäni tämä kunnallinen
neuvoa-antava kansanäänestys sopi varsin hyvin,
ja oli ihan tyylikästä, että sen äänestyksen
tulosta myöskin on sittemmin noudatettu.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on
yksimielinen ja antaa täyden tukensa tälle aloitteelle
siltä osilta, että kaikki mielipidetiedustelut
ja kaikki kansanäänestykset järjestetään
vaalien yhteydessä, ei siis ylimääräisiä kustannuksia,
joten meidän ryhmästä ei yhtään
vastalausetta kuulu tässä salissa sitä vastaan.
Sen sijaan on sitten tämä toinen asia, kun
ed. Salo pohti kansanäänestysten luonnetta ja
tämän tyyppistä näkökulmaa
ja joku totesi, että kuntaliitoksissa tämä on
erittäin hyvä. Minusta siinä tulee ihan
vääriä päätöksiä.
Nimittäin miten kuntalaiset tietävät
ihan oikeasti kunnan taloudellisen tilanteen, tietävät
sen, mitä kaikkia kuvioita kuntaliitoksissa on olemassa
ja mitkä ovat tulevaisuudennäkymät tai
muuta? Niin paljon ette saa tiedotustilaisuuksia aikaan.
Silloin parhaiten tietävät ne ihmiset, ketkä on siellä valittu,
siis valtuutetut ja hallituksen jäsenet, ketkä ovat
kansan valitsemia ja ovat syvällä siinä ja
tietävät, mitä kunnassa tapahtuu ja mitä tulee
tulevaisuudessa olemaan. Se on tunnekysymys, tehdäänkö kuntaliitos
vai ei, ja se voidaan kyllä helposti kaataa, provosoida,
että nyt tässä tulee heinäsirkat
ja rutot ja kaikki mahdolliset raekuurot piiskaavat teitä,
jos mennään tuohon toiseen kuntaan, vaikka todellisuudessa
olisi kuinka hyvästä asiasta kyse. Sen takia minusta kuntaliitosjutuissa
pitäisi hyvin varovasti suorittaa tämmöisiä kansanäänestyksiä tai
neuvoa-antavia äänestyksiä, jos ei ole
tarkoitus noudattaa niitä.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kiinnittää vielä huomiota
tähän syntyvään tuotteeseen,
joka tästä hyvästä neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä tulisi.
Se olisi nimittäin tämä äänestysaktiivisuuden
varma nouseminen, koska tuotaisiin semmoisia asioita esille, jotka saisivat
ihmiset liikkeelle. Minusta se olisi hyvä asia, koska me
olemme kokeilleet erilaisia tavanomaisia asioita nostaa sitä äänestysaktiivisuutta,
mutta
koko ajan tämä äänestysaktiivisuus
menee alaspäin. Omassa kunnassanikin äänestyspaikkojen
määrä vähenee, ja sitä myötä en
ainakaan usko, että pystytään nostamaan äänestysaktiivisuutta.
Tässä sitten tietysti ed. Lahtela haluaa tietoisesti
sotkea kaksi asiaa: neuvoa-antavan kansainäänestyksen
ja sitovan kansanäänestyksen. Tietysti oma arvonsa
on silläkin.
Tämä ed. Mustajärven 90—10-esimerkki
tietysti on aika huolestuttava: jos kysytään ja
90 prosenttia vastustaa jotain tai on puolesta mutta tulosta ei
oteta ollenkaan huomioon. Mutta se vaan osoittaa, että tämmöistä kulttuuria
meillä ei ole, ei osata suhtautua näihin asioihin
ihan oikein.
Tämä ed. Salon nostama esimerkki tästä sillasta:
Minun mielestäni se voisi olla juuri semmoinen asia, josta
voitaisiin kysyä kansanäänestyksellä.
Niin kuin ed. Kaikkoselta on kysytty, rakennetaanko tietä,
aivan hyvin voidaan kysyä, ovatko kuntalaiset valmiita
panostamaan siihen, että verovaroja käytetään
jonkin uuden sillan rakentamiseen, jotta liikenne sujuisi paremmin. Minusta
se on aivan hyvä, ja sitten tätä alettaisiin työstää siellä kunnassa.
Toinen vaihtoehto on se, että kunnassa aletaan järjestää mielenosoituksia. Onko
se parempi? Ei minun mielestäni. Eivät ne ainakaan
johda parempaan lopputulokseen.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
tuotu monipuolisesti näkemyksiä esille, kriittisiäkin,
mutta haluaisin kiittää tästä hyvästä keskustelusta
ja evästyksestä tälle aloitteelle. Mielestäni
oli kuitenkin aistittavissa semmoinen myötävire
tälle ajatukselle pääsääntöisesti,
ja varmasti sen siivittämänä tämä aloite
tulee eittämättä pian käsiteltyä ja
hyväksyttyä.
Keskustelu päättyi.