1) Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2011 toiseksi lisätalousarvioksi
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitus on antanut eduskunnalle toisen lisäbudjettiesityksen,
ja sen aihe on erittäin tärkeä, nimittäin
työllisyys ja syrjäytymisen ehkäiseminen.
Hallitus on toiminut poikkeuksellisen nopeasti, aivan välittömästi
tultuaan asetetuksi virkaansa hallitus on antanut tämän
budjettiesityksen. Myöskin valtiovarainvaliokunta on toiminut
varsin nopeasti; kahdessa päivässä tämä esitys
on käsitelty kuitenkin varsin huolellisesti valiokunnassa,
koko valiokunnan kokoonpanossa, kuullen myöskin valtiovarainministeri
Jutta Urpilaista. Nyt asia palautuu tänne täysistuntoon
lopullisesti hyväksyttäväksi.
Kaiken kaikkiaan taloudellisesta tilanteesta voidaan sanoa,
että olemme menossa parempaan suuntaan. Kasvuennustetta
on voitu korjata ylöspäin. Tämän
vuoden arvio kasvusta on nyt 3,9 prosenttia. Se perustuu varsin
pitkälti kotimaiseen kysyntään, ja tietysti
erittäin suuri merkitys on myöskin sillä,
mitenkä meidän tuotantomme ja erityisesti vientimme
voi. Tältä osin ennusteet välttämättä,
vaikka kasvua tapahtuukin, eivät ole niin positiivisia
kuin ne voisivat kenties olla.
Työllisyyskin vaikuttaa varsin hyvältä tällä hetkellä.
Ennuste on, että työllisten määrä tänä vuonna
lisääntyy 1,5 prosenttiyksiköllä ja
työttömyys putoaa 7,7 prosenttiin, jota kansainvälisesti
katsottuna finanssikriisin jälkeisessä tilanteessa
voidaan pitää varsin hyvänä lukuna,
mutta historiallisesti voidaan katsoa, että se antaa vielä haasteita
tällekin eduskunnalle pyrkiä pudottamaan tuota
lukua hallitusohjelman mukaiseen 5 prosenttiyksikköön.
Kuitenkin valitettavasti täytyy todeta, että vaikka
työllisyystilanne on parantumassa, niin pitkäaikaistyöttömyys
kasvaa edelleen ja siitä syystä tarvitaan tehostettuja
toimenpiteitä. On hyvä, että niitä toimenpiteitä tehdään
nyt välittömästi, mutta niitä on
myöskin hallitusohjelmassa ja niitä toimenpiteitä joudumme
jonkin aikaa vielä odottamaan.
Hallitus esittää siis lisämäärärahaa,
joka suunnattaisiin lähinnä nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyyden
alentamiseen. Tässä yhteydessä nimenomaan
työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen hankintaan käytettäisiin
8,8 miljoonaa euroa ja työllistämiseen 19,2 miljoonaa
euroa, joka menisi varsin pitkälti palkkatukeen yksityiselle
sektorille ja kunnille ja kuntayhtymille työllistämiseen
sekä starttirahaan.
Valtiovarainvaliokunta pitää erittäin
hyvänä tätä budjettiesitystä ja
sitä, että on reagoitu varsin nopeasti tähän
tarpeeseen, sillä tällä hetkellä koulutukseen
ja työllistämiseen varatuista määrärahoista
on sidottu jo noin 93 prosenttia eli kesäkuussa tänä vuonna,
mikä luku on huomattavan korkea. Kuitenkin toukokuun lopussa,
kuten totesin, meillä oli pitkäaikaistyöttömiä varsin paljon.
Pitkäaikaistyöttömiä oli jo
yli 56 000, mikä on 8 prosenttia enemmän
kuin vastaavana aikana viime vuonna. Tästä syystä määräraha
on hyvin perusteltu.
Arvoisa puhemies! Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että nämä työllisyysmäärärahat
eivät ole kovinkaan joustavia. Nimittäin tämäkin momentti
merkitsee sitä, että sitä ei voida riittävän
joustavasti ja tehokkaasti käyttää, koska
kyseessä on kiinteä määräraha,
jota ei saa ylittää eikä siirtää käytettäväksi
varainhoitovuoden jälkeen. Tämä johtaa
siihen, että määrärahoja usein jää käyttämättä ja
myöskään koulutus- ja työllistämissuunitelmat
eivät toteudu kaikilta osin täysimääräisesti.
Myöskin siitä syystä sitä jää käyttämättä,
että koska sitä ei saa ylittää,
niin loppuvaiheessa vuotta riskejä tältä osin
välttämättä ei voida ottaa.
Tästä syystä, arvoisa puhemies, valtiovarainvaliokunta
katsookin, että jatkossa tulisi selvittää tarve
ja mahdollisuudet määrärahan käytön joustavoittamiseen
esimerkiksi ottamalla käyttöön niin sanottu
siirtomääräraha. Tällöin
käyttämättä jääneet
varat voitaisiin käyttää seuraavan vuoden
puolella. Mutta kun tällainen selvitys tehdään,
siinä on arvioitava, miten määrärahan joustavalla
käytöllä voitaisiin myöskin
tehostaa määrärahan käyttöä niin,
että se määräraha, joka käytetään,
käytetään mahdollisimman tehokkaasti
siihen tarkoitukseen, mihinkä se on myönnetty.
Herra puhemies! Tähän hallituksen esitykseen
sääntöjen mukaisesti kuuluvat myöskin
arviot tulokertymistä, ja voidaan jälleen todeta,
että tuloveron tuotto on suurempi kuin aiemmin on ennustettu,
myöskin arvonlisäveron tuotto on korkeampi kuin
aiemmin on ennustettu. Voidaan sanoa, että usein valtiovarainministeriö noususuhdanteessa
arvioi ehkä liian varovaisesti nuo muutokset. Myöskin
silloin, kun meillä on laskusuhdanne, arvioidaan liian
varovaisesti eikä tehdä niin suuria muutoksia
alaspäin kuin olisi tarpeen.
Eräs seikka kuitenkin kiinnittää huomiota näissä arvioissa,
joka on yhteisöveron tuotto. Yrityselämällä menee
tällä hetkellä kohtalaisen hyvin, mutta
siitä huolimatta arvioin, että arvioita joudutaan
yhteisöveron tuoton osalta alentamaan tälle vuodelle
ilmeisesti 300 miljoonaa euroa, mikä talouden kasvun suhteellisen
hyvässä tilanteessa on varsin poikkeuksellista.
Tämä pakottaa meidät kysymään,
mistä tämä kenties johtuu. Täytyy
sanoa, että siinä voi olla yhtenä tekijänä se,
että käyttäytymismuutokset yrityksissä ovat
tapahtuneet siitä johtuen, että muissa eurooppalaisissa
maissa yhteisöverokantoja on alennettu. Meillä ei
ole tapahtunut viime aikoina muutoksia, ja se houkuttelee siihen,
että siirtohinnoittelulla ja muilla keinoilla voidaan pyrkiä siirtämään
tulosta näytettäväksi muissa maissa ja sitä kautta
pyrkiä välttämään Suomessa
tapahtuvaa verotusta. Luulen, että tähän
on varmasti jatkossa syytä kiinnittää huomiota.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta puoltaa hallituksen
esityksen hyväksymistä sellaisenaan.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa oli työttömiä lähes
10 prosenttia eli 274 000 ihmistä viime toukokuussa
Tilastokeskuksen työvoimakatsauksen mukaan. Presidentti
Urho Kekkonen runttasi aikoinaan hätätilahallituksen,
kun työttömyys uhkasi nousta 70 000 ihmiseen.
Nyt on siis jopa 200 000 työtöntä enemmän
kuin silloin. Juuri nyt pitäisi olla hätätilahallitus,
mutta tämä hallitus lisätalousarviossaan
on työllistämässä vain 3 700
työtöntä, ja tämäkin
vain sen vuoksi, että edellinen hallitus leikkasi roimasti
työllistämisvaroja ja työllisyysrahat
ovat jo nyt lähes lopussa. Määrärahat
on sidottu jo vuoden puolivälissä 93-prosenttisesti.
Viime hallitukset eivät ole saaneet työttömyyttä kuriin.
Suomessa on ollut pitkään vaikea työllisyystilanne.
Pitkäaikaistyöttömyys on viime vuosina
jopa kasvanut ja nuorisotyöttömyys säilynyt
korkealla tasolla. Työttömyys ja erityisesti nuorisotyöttömyys
tulee katkaista mahdollisimman nopeasti eri tavoin työllistämällä tai koulutuksella.
Tavoitteena tulee olla, että viimeistään
kolmen kuukauden kuluttua nuorten työttömyysjakso
päättyisi. Nuorena pysyvästi syrjäytyneen
työttömyys- ja sosiaalietuuksien varassa elävän
ihmisen elinaikaiset kustannukset yhteiskunnalle voivat nousta jopa
miljoonaan euroon.
Palkkatuki on taloudellinen ja tehokas työllistämiskeino.
Valtio ja työnantajat maksavat yhdessä palkkausmenot.
Kun otetaan huomioon säästyvät sosiaali-
ja työttömyyskulut, palkasta saatavat verot ja
sosiaalimaksut, valtiolle ja kunnille palautuu palkkatukiosuudesta
kaksi kolmasosaa takaisin. Tärkeintä on kuitenkin
työn lisäarvo niin työntekijän,
työnantajan kuin koko yhteiskunnan kannalta.
Työllistämistä ja yrittäjyyttä tulee
edistää myös starttirahan käyttöä tehostamalla.
Pitkäaikaistyöttömien ja vajaakuntoisten
työllistäminen avoimilla työmarkkinoilla
on vaikeaa. Kolmas sektori on näiden ihmisten työllistämisessä hyvinkin
keskeisessä asemassa, ehkä jopa ainoa vaihtoehto.
Valtion ja kuntien tulee tukea entistä enemmän
järjestöjä vaikeasti työllistyvien
työllistämisessä, kuntoutuksessa ja elämänhallinnassa.
Hallitus esittää siis vain 3 700
henkilön työllistämistä. Perussuomalaiset
pitävät minimitavoitteena, että toisen
lisätalousarvion rahoituksella saadaan vähintään
7 500 henkilöä lisää työllistämistoimien
piiriin. Esitämme valtiovarainvaliokunnan vastalauseen
mukaisesti sitä, että eduskunta ottaa valtion
toiseen lisätalousarvioon momentille 32.30.51 lisäyksenä 47 700 000
euroa, josta 8,8 miljoonaa euroa työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen
hankintaan sekä työllistämiseen 38,9
miljoonaa euroa, josta määrärahasta palkkatukea
17,5 miljoonaa euroa yksityiselle sektorille, 7 miljoonaa euroa
kolmannelle sektorille, 7 800 000 euroa kuntayhteisölle,
3,16 miljoonaa euroa valtiolle, 3,14 miljoonaa euroa starttirahaan
ja 300 000 euroa osa-aikalisään.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen nyt esittämä toinen
lisätalousarvio on pääosaltaan hyvä.
Suomen talouden kannalta positiivista on se, että lisätalousarviossa
varsinaisten tulojen arvioidaan kasvavan nettomääräisesti 846
miljoonaa euroa. Vastaavasti nuorten ja pitkäaikaistyöttömien
työllistämisen edistämiseksi ehdotettu
28 miljoonan euron määrärahan lisäysesitys
on riittämätön, riittämätön
jo senkin vuoksi, että samaisessa yleisperustelussa pitkäaikaistyöttömien
määrän arvioidaan kasvavan edelleen,
vaikka työllisten määrä arvion
mukaan kasvaa samanaikaisesti 1,5 prosenttia ja työttömyysaste
alenee 7,7 prosenttiin nykyisestä lähes 10 prosentista.
Tästä syystä perussuomalaiset esittääkin
lisätalousarvioaloitteessa 47 700 000
euron määrärahaa työttömyyden
torjumiseksi, ja se on oikeamman suuntainen kuin hallituksen nyt
tekemä esitys. Tässä on huomioitu myös
se, että rahaa lisättäisiin myös
palkkatukeen kolmannelle sektorille, joka nyt jäi ulkopuolelle.
Arvoisa puhemies! Kiitän hallitusta siitä,
että nuorten työllisyyttä edistäviin
toimiin lisätään talousarviossa 60 miljoonaa
euroa vuodessa. Toivoisin vielä, että hallitukselta
löytyisi työllisyystoimissaan innovatiivisuutta
eikä rahoja hukattaisi jo tehottomiksi havaittujen työllisyysvalmennusten
uusintanäytöksiin, vaan lisärahalla syntyisi
nuorille aidosti pysyviä työpaikkoja.
Koulutuksen ja tutkimuksen määrärahojen leikkaukset
ovat lyhytnäköistä ja vaarallista politiikkaa,
koska leikkaukset ensisijaisesti koskevat nuoria. On vaikea uskoa,
että lähes 300 miljoonan euron leikkaukset koskisivat
ainoastaan pääministerin mainitsemia rakenteita.
Vai mitä turhia rakenteita on esimerkiksi oppisopimuskoulutuksessa,
jotta niistä voidaan leikata 21 miljoonaa euroa?
Arvoisa puhemies! Toivoisinkin hallitusta seuraamaan tarkasti
sitä, että oppisopimuskoulutukseen lisätään
määrärahaa vuoden lopussa, mikäli
raha ei riitä koko vuoden ajaksi.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! On todella tärkeätä,
että hallitus on reagoinut ensi töikseen nopeasti
työllistämismäärärahojen
tarpeeseen. Asian venyminen syksyyn olisi ollut kohtuutonta. Tuloarvioiden
korotuksetkin ovat näinä ankeina aikoina todella
tervetulleita. Noin 800 miljoonan lisätulot luonnollisesti
keventävät valtion noin 8 miljardin vuotuista
velanoton tarvetta peräti noin 10 prosentilla. Tämä on
huomionarvoinen summa.
Mutta tässä yhteydessä kuitenkin
on pakko sanoa, että onkohan Suomen eduskunta milloinkaan
tehnyt politiikkaa näin epävarmoissa olosuhteissa
ja tällaisessa taloudellisessa tilanteessa, että olemme
vapaassa pudotuksessa kaiken aikaa. Emme voi ummistaa yhtenäkään
päivänä silmiämme siltä,
että meidän valtionvelan bruttokansantuoteosuus
on nyt jo 50 prosentin luokkaa. Tästä ei ole kovinkaan
pitkää aikaa, kun oltiin tasolla 28—30
prosenttia. Tämän tunnusluvun kulmakerroin on
aika jyrkässä nousussa, enkä kadehdi
kenenkään roolia, kun taloutta tasapainotetaan.
Tässä on positiivinen asia, 800 miljoonalla on
valoa putken päässä.
Kiinnitän huomiota myöskin lisätalousarvioesityksessä mainittuun
jakamattoman varauksen määrään.
Tälle vuodelle 270 miljoonaa, ja kiitos edellisen hallituksen,
100 miljoonaa. Se on yhteensä 370 miljoonaa tämän
vuoden aikana olevaa, voisiko sanoa, jakovaraa hyviin tarkoituksiin,
ja ei siinä varmaan tarvitse pahemmin keksiä,
tarpeita on paljon, ja niin kuin esityksessä lukee, ne
on tarkoitettu kertaluonteisiin tarpeisiin. Ja miten tällaiset
kertaluonteiset tarpeet voisivat parhaiten tulla hoidettua tämän
jakamattoman varauksen kautta? Yksi tekijä on aikatekijä.
Joinakin vuosina syksyn lisätalousarviot ovat tulleet
niin myöhään, että lisätalousarviomäärärahoilla
hinta—laatu-suhteet ovat olleet heikkoja. On jouduttu loppuvuodesta
vaikeissa olosuhteissa toteuttamaan hankkeita kalleimmalla mahdollisella
tavalla, ja se ei ole kenenkään edun mukaista,
ei veronmaksajien, ei minkään muunkaan tahon edun
mukaista. Sen vuoksi toivoisin, että siltä osin
kuin tällaisia tarpeita on, hallitus valmistelisi mahdollisimman
nopeasti seuraavan lisätalousarvion, että se olisi
täällä heti syyskuun alussa eduskunnan
käsittelyssä ja saataisiin tästä talosta
se nopeasti eteenpäin, jotta sen vaikuttavuus olisi paras
mahdollinen ja myöskin se toimisi taloudellisesti järkevällä tavalla.
Herra puhemies! Tässä yhteydessä käytän
vielä mahdollisuutta vähän pohdiskella
lisätalousarviokäytäntöä.
Lisätalousarviot on tarkoitettu yllättäviin
ja ennalta-arvaamattomiin menoihin, mutta kun on ollut onni olla
Suomen eduskunnan jäsen jo yli 20 vuotta, niin pystyy vertaamaan,
että linja on aikojen saatossa vähän
lipsunut siten, että näyttää silloin
tällöin, että lisäta-lousarvioista
on muodostunut vain tällainen vuosibudjetin jatke. Tässä tilanteessa
en syytä hallitusta siitä, mutta varoittelisin
seuraavia ja nimenomaan ensi vuoden budjettia tehtäessä,
että ne budjettimäärärahat pitää voida
ja koettaa arvioida niin hyvin, että lisätalousarvioilla
ei paikata budjetointia. Esimerkinomaisesti käytän
yhtä menokohtaa: perusväylänpito. Tänä päivänä tiedämme,
että ne ovat alibudjetoituja, ja niitä on vuosien
saatossa lisäbudjeteilla aina paikkailtu. Se on epätarkoituksenmukainen
tapa käyttää rahaa. Tällä tavalla
ei pitäisi yhteisiä varoja käyttää,
vaan pitää katsoa totuutta silmiin ja budjetoida
sen mittaisena kuin tarve vaatii.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi kannatan Pietari Jääskeläisen
erinomaista ehdotusta.
Toiseksi, valtiovarainvaliokunnan jäseninä Pentti
Kettunen, Ville Vähämäki ja allekirjoittanut
esitimme vastalauseen käsiteltävän asian
johdosta. Eräs syy siihen on se — ja haluan sen
teille kaikille kertoa, jos ette sattumoisin muistaisi — että Suomessa
työttömien asema on viimeisten vuosikymmenien
aikana merkittävästi heikentynyt. Mediassa on
ollut tieto, että peruspäiväraha on alentunut
viimeisten 15 vuoden aikana 25 prosenttia ja toimeentulotuki 30
prosenttia ansiotason kehitykseen verrattuna.
Arvoisa puheenjohtaja! Pelkästään
näiden dokumenttien perusteella on hyvä syy hyväksyä Pietari
Jääskeläisen ja perussuomalaisten ehdotus.
Jos näin tekisimme, niin edelliseen puhujaan liittyen voin
todeta, että tällöin hallituksen ei tarvitse
tehdä minkäänlaista lisäbudjettia
asioitten hoitamiseksi, vaan tällä Pietari Jääskeläisen
ja perussuomalaisten esityksen hyväksymisellä saamme
riittävästi rahaa työttömien
aseman parantamiseen.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluan kiittää hallitusta
tästä nopeasta asian käsittelystä ja
samoin valiokuntaa.
Mutta nyt, kun meillä on täällä sekä peruspalveluministeri
että työministeri paikalla, haluaisin kysyä heiltä näkemystä siitä,
kun meidän työvoimapalvelukeskukset ovat useita
vuosia peräänkuuluttaneet sitä, että meidän
tulisi saada työvoimapalveluitten rahoitus pitkäjänteisemmäksi
ja suunnitelmallisemmaksi, jotta ne voisivat tehdä pitkäjänteisiä päätöksiä asiakkaille,
joita ne palvelevat. Nämä asiakkaat tarvitsevat usein
sekä sosiaali- ja terveyspalveluja, erilaisia kuntouttavia
palveluja, mielenterveyspalveluja että sitten myös
pitkäjänteisiä työvoimahallintoon
liittyviä palveluja. Mitenkä te, ministerit, näette,
oletteko valmiit lähtemään kehittämään nimenomaan
tämän tyyppistä toivomusta, mitä työvoimapalvelukeskukset
ovat peräänkuuluttaneet, jotta tämä kokonaisuus
saataisiin entistä suunnitelmallisemmaksi ja entistä pitempijaksoisemmaksi?
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus ansaitsee kiitoksen ilman muuta
nuorten ja pitkäaikaistyöttömien työllisyystilanteen
parantamiseksi kohdennetuista lisävoimavaroista. Se on
erinomainen asia.
Toinen asia, joka liittyy myöskin työllisyyteen
vahvasti ja liittyy suomalaiseen energiantuotantoon, on uusiutuvan
energian korjuuvoimavarojen vähäisyys ja niukkuus.
Ne uhkaavat loppua. Ne ovat nyt jo joistakin metsäkeskuksista
aivan finaalissaan. Toivoisinkin sitä, että hallitus
seuraavan lisäbudjettinsa toisi eduskunnalle mahdollisimman
nopeasti, heti istuntokauden syksyllä jatkuttua, jotta
nämä voimavarat eivät loppuisi. Se on
selvä uhka sekä yrittäjille tuolla energiapuolella
että työntekijöille että myös koko
suomalaiselle energiantuotannolle, ja tätähän
me emme tietenkään halua. Oikeastaan on ollut
jo monen vuoden ajan sellainen tilanne, että aina on jouduttu
paikkaamaan lisäbudjeteilla näitä puuttuvia
voimavaroja, ja toivottavasti nyt se taso voitaisiin vihdoinkin
nostaa oikealle kohdalleen.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy kiittää oikeastaan
kaikkia osapuolia, niin hallitusta kuin ihan meitä eduskunnassakin
ja valtiovaroja, että näin nopea käsittely
on onnistunut, koska tämä on hätäapu
siihen tilanteeseen, mitä maakunnista kuuluu, että rahat ovat
loppu työllistämistoimenpiteiden ylläpitämiseksi
edes nykytasolla. Sen takia on tärkeää, että tämmöinen
priorisointi hallituksessakin tehtiin, että tähän
puututtiin heti, kun hallitus vain kasaan saatiin. Ymmärrän,
että tämä on tämmöinen
pika-apu, joka valittiin nyt, ja paljon uusiakin toimenpiteitä tarvitaan,
sillä työllisyys ja työttömyys
Suomessa muuttuvat jatkuvasti ja täytyy keksiä myös
uudenlaisia keinoja.
Kun tässä äskeisessä puheenvuorossa
toivottiin jo muitakin lisätalousarvioita, niin valitettavasti
on näin, että vanhalla hallituksella loppusuoralla
ei sitten ihan kaikkiin asioihin rahoja riittänyt koko
vuodelle. Minä pidän kaikkein tärkeimpänä,
että tässä nuorisotyöttömyys
nostettiin esiin, koska siinä on meidän tulevaisuus.
Ja sitten myös on tärkeää se,
että näiden toimenpiteiden taso ei putoa Suomessa,
sillä se toisi lisää meille työttömiä.
Tämä oli tärkeä ratkaisu.
Ei ollut yllätys, että oppositiosta löytyi
vähän enemmän rahaa, mutta kun muistetaan
pitää myös suu säkkiä myöten
menoissa, niin tämä on ihan hyvä, kohtuullinen
rahamäärä.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Leppä otti esille erittäin
tärkeän asian näistä Kemera-tukiasioista.
Elikkä jos mitenkään mahdollista, niin
seuraavassa lisätalousarviossa otettaisiin metsätalousasioita
ja sinne puolelle työllistämisen asioita esille.
Nyt olennaista on se, että viimeistään
nyt uudessa hallituksen ohjelmassa otettiin esille metsänkäyttöasioita
hyvin paljon, Suomi on metsän maa. Mutta siinä ei
ollut oikein paljon esillä näitä metsän perusasioita,
metsän kasvatusta, hoitoa ja tällaisia asioita.
Yritetään niitä hoitaa nyt sitten näillä lisätyöllisyysrahoilla.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! On erinomaista, että lisätalousarvio
työllisyystoimenpidemäärärahojen
lisäämiseksi on saatu eduskuntaan niin nopeasti
ja että myös valiokunta on käsitellyt
sen nopeasti. Pitkäaikaistyöttömyyden
ohellahan tällä määrärahalla
on tarkoitus jatkaa sitä kehitystä, että nuorisotyöttömyys laskisi
reippaammin kuin mitä se on laskenut tähän
mennessä. Olisin kysynyt ministereiltä, miten
näette tässä vaiheessa, kun nuorisotakuun
on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2013, sen tilanteen, jossa kaikki
alle 25-vuotiaat saavat työ- tai opiskelupaikan kolmen
kuukauden kuluessa. Onko jo aloitettu yhteiset keskustelut opetus-
ja kulttuuriministeriön kanssa siitä, millä tavalla voitaisiin
yhteistyössä sekä koulutustoimenpiteiden
että työllistämistoimenpiteiden osalta
valmistautua siihen, että tilanne jo ennen vuotta 2013
olisi sellainen, että mahdollisimman moni ja nykyistä useampi
nuori sen paikan löytäisi kolmen kuukauden aikana?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Minäkin haluan sekä arvostaa
että kiittää eduskunnan keskustelua ja
pohdintaa tämän lisätalousarvion merkeissä.
3 700 ihmistä on varmaan hyvillään
ja arvostaa sitä, että olette jaksaneet tätä aihetta
ennen kesälomalle lähtöä täällä käsitellä.
Se on iso määrä ihmisiä, jotka
ovat odottaneet koulutus- tai työpaikkaa, ja ilman näitä päätöksiä he
olisivat jääneet sitä ilman. Totta kai,
jos meillä olisi ollut rahaa enempi, aina voitaisiin tehdä isompiakin
budjetointeja, mutta tässä pyritään
turvaamaan se aktivointitaso, joka tälle vuodelle on jo
ajateltu, ja näillä määrärahoilla
se voidaan nyt tehdä koskien erityisesti pitkäaikaistyöttömyyden
taittamista ja toisaalta sitten nuorten työttömyyden
taittamista.
Täällä puhuttiin paljon oppisopimuskoulutuksesta,
ja olen itse oppisopimuskoulutuksen kannattaja. Se on hyvä koulutusmuoto
sekä nuorisoasteessa että myös aikuiskoulutuksen
muotona kytkettynä esimerkiksi ammattitutkintojärjestelmien
kehittämiseen. Luulen, että tämän
nuorten yhteiskuntatakuumallin rakentamisen osana meidän
täytyy myös miettiä, mikä pala
siinä oppisopimuskoulutuksellakin voisi olla, koska se
on ihan hyvä työhön vievä koulutuksen
muoto ja sitä täytyy tässä työssä arvostaa.
Tämän lisäksi haluaisin sanoa, että täällä on kiinnitetty
huomiota palkkatukeen, joka on yksi tapa saada joko nuoria tai pitkäaikaistyöttömiä
yksityisen
sektorin töihin. Tällä meidän
toimenpiteellämme toimeentuloturvan parantamiseksi on ollut
se heijastevaikutus ja kytkös, että myös palkkatuki
nousee sen seurauksena, että perustoimeentuloturvaan tehdään
muutoksia. Tästä on ehkä vähempi
puhuttu, mutta sillä on myös merkitystä tulevaisuudessa.
Kun nämä toimenpiteet tehdään,
niin palkkatuki myös nousee, ja ehkä se sitten
innostaisi vähän enempi myöskin yrityksiä ottamaan
sen huomioon ja sitä mahdollisuutta käyttämään.
Mitä tulee sitten lisätalousarvioon, niin
valtiovarainministeri Urpilainen jo täällä toissa
päivänä pitämässään
puheenvuorossa kertoi, että tällainen on valmistella,
ja näin pitää ollakin. Saarinen kiinnitti
huomiota oikein siihen, että sen alkuperäinen
tarkoitus on olla yllättävien ja arvaamattomien
tilanteiden varalle tai sellaisten, joihin välttämättä pitää reagoida,
eikä jatke normaalibudjetoinnille, ja se on varmasti näin. Ainakin
oman ministeriöni osalta voisi sanoa, että me
olemme valmistautuneet toisen lisäbudjetin tekemiseen,
ja arvaatte, että yksi osa tätä meidän
valmistautumistamme on se, mitä nämä it-sektorin
mahdolliset irtisanomiset ja työttömyys saattavat
aiheuttaa. Meiltä ainakin on tulossa ehdotuksia tähän
ennakoimiseen ja näitten ihmisten mahdollisimman hyvään
työllistämiseen.
Sitten vielä lopuksi tähän näkemykseen,
joka liittyy Kiljusen puheenvuoroon, että näitten
työvoimapoliittisten toimien tai työvoimapalvelujen
pitäisi olla sellaisia, että ne ovat pitkäjänteisiä eivätkä pätkittyviä ja
lyhytkestoisia, ja se on ihan oikea näkökohta.
Tästä olemme nyt näinä päivinä tuolla
ministeriössäkin paljon keskustelleet, miten me
saisimme nämä rahoitusratkaisut ja koko toiminnan
niin, että tässä ei tällaisia
hyppyjä ja viiveitä tule ja katkoksia siihen rahoitukseen.
Ne ovat pitkäjänteisiä prosesseja kuntoutuksesta,
työtoiminnasta, työstä, jotta ihminen pääsee
sitten loppujen lopuksi oikeisiin töihin. Ne ovat pitkiä prosesseja,
jotka vaativat monenlaisia toimia. Jos ne katkotaan välillä,
niin sitten siinä menee hukkaan aika paljon työtä.
Sinnemäen kysymykseen siitä, miten tässä on nyt
lähdetty valmistelemaan yhteiskuntatakuuta yhteistyössä opetusministeriön
kanssa, koska tämä on poikkihallinnollinen valmistelutyö: Olemme
tämän työn nyt käynnistämässä tänä syksynä ja
olemme keskustelleet opetusministeriön kanssa, miten me
tätä yhdessä valmistelemme. Varsinaista
tätä hanketta koskevaa työryhmää ei
ole vielä asetettu, mutta on selvää,
kun tämä tulee vuonna 2013 voimaan, että emmehän me
tumput suorina ole ensi vuonna vaan kyllä näitä toimenpiteitä,
jotka nyt on jo tähän nuorten yhteiskuntatakuuideaan
rakennettu, totta kai nyt sitten leivotaan ensi buoden budjettiin
ja viedään mahdollisimman hyvin tätä ideaa
eteenpäin niin, että sitten se järjestelmä on
kattavampi ja aukottomampi vuodesta 2013 eteenpäin. Siellä on
aikaisemmin tehty myös Sinnemäen johdolla hyvää työtä tämän
koulutus- ja yhteiskuntatakuun idean eteenpäinviemiseksi,
ja sille jalustalle me tämän uuden järjestelmän
rakennamme. Tässä välivaiheessakin täytyy
rahoitusta tietysti tämän järjestelmän
toteuttamiseen aikaansaada.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhteiskuntamme on luonut rakenteita, jotka
voimakkaasti työntävät nuoria sen ulkopuolelle. Meillä täytyy
voida nyt olla mahdollisuutta, keinoja, ideoita siinä,
miten saamme aikaan rakenteita, jotka ottavat nuoret mukaansa. Tämä on nuorisotyössä
olevien
ihmisten ihan yleinen huomio.
Me tarvitsemme myös ehdottomasti parempia räätälöityjä malleja.
Me tarvitsemme nuorten tuki- ja neuvontapalveluita. Me tarvitsemme
jokaisen nuoren kokonaisvaltaisen tilanteen kartoittamista, jos
me haluamme, että erilaiset nuoret tässä yhteiskunnassa
pääsevät työn syrjään
kiinni. Ensin tietysti välttämättä kaikilla
ei ole elämänhallintataitoja, mutta sen jälkeen,
kun ne on hankittu, sitten työharjoitteluun ja yhteiskuntaan kiinni.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Ministeri Ihalainen! Minultakin ovat useat
kyselleet viime viikkojen aikana, mistä te perussuomalaiset
otatte rahaa näihin menojen lisäyksiin, joita
viimeksi tänään olemme tässä esittämässä. Eräs
helppo konsti on se, että kun eduskuntaryhmille maksetaan
tänä vuonna lehdistötukea 18 miljoonaa
euroa, puoluetukea 18 miljoonaa euroa, nämä tekevät
yhteensä 36 miljoonaa euroa, niin näihin molempiin
tehtäköön ensi vuonna 20 prosentin leikkaus.
Tällöin rahaa valtion kirstuun jää säästöön
7,2 miljoonaa euroa, joilla rahoitetaan monta, monta tärkeää asiaa.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan tukea edustaja Lepän esille
ottamaa asiaa: kestävän metsätalouden
rahoitustuen turvaamista. Tiedän, että nämä ovat
koko maassa metsäkeskuksista loppuneet tältä vuodelta
ja esimerkiksi Lounais-Suomen metsäkeskuksen alueella tämä tapahtui
jo toukokuun lopussa. Tämäkin työllisyysraha
sopisi hyvin tuohon ministeri Ihalaisen mainitsemaan lisäbudjettiin,
joka on syksyn alussa toivottavasti tulossa.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn myös niihin kiitoksiin,
mitä täällä on esitetty siitä,
että hallitus on toiminut ripeästi nuorisotyöttömyyden
ja pitkäaikaistyöttömyyden hillitsemiseksi.
On myös iloinen asia se, että näitä työlllisyysmäärärahoja
on kulunut näin ripeästi, että työllisyystoimenpiteet
ovat purreet ja ne ovat olleet kysyttyjä. Ja myös
se, että starttirahaa tarvitaan lisää,
on hyvä asia. Uusia yrityksiä tarvitaan. Uudessa
hallitusohjelmassa on paljon hyviä kirjauksia työllisyystoimenpiteiden edistämiseksi,
ja oli mukava kuulla ministeri Ihalaiselta myös se havainto,
että palkkatukikin nousee perusturvan noustessa.
Kysyisin tähän hallitusohjelmaan liittyen — siellä on
nimittäin tällainen kirjaus, että työpankkikokeilu
tehdään valtakunnalliseksi — onko ministerillä joitakin
ajatuksia siitä, minkälaisella aikataululla tämä olisi
mahdollista ja minkälaisia toimenpiteitä se tulisi
vaatimaan. Tästä työpankkikokeilustahan
on erittäin hyviä kokemuksia. Siinä pitkäaikaistyöttömät
saavat ikään kuin pysyvän ratkaisun,
ovat työpankissa töissä, vuokratöissä.
Mutta sen lisäksi tämän kokeilun mukaan kolmasosa
työpankkikokeilun vaikeasti työllistyvistä asiakkaista
työllistyi pysyvästi niihin yrityksiin, jotka
tilasivat työpankilta vuokratyövoimaa. Eli tämän
hyvän konseptin laajentaminen koko maahan on todella tervetullut.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olisin ministeri Ihalaiselta kahta
asiaa kysynyt. Myöskin tässä hallitusohjelmassa
puhutaan, että Pääkaupunkiseudulla on
mahdollisuus siirtää työvoimahallinto
kuntien vastuulle — tai tämän tyylistä keskustelua
on ollut, että mikä rooli tulee tulevaisuudessa
olemaan työvoimahallinnon, valtion, kuntien ja kenties
myöskin yksityisen sektorin ja yksityisten rekrytointi-
tai vastaavien toimien kanssa. Onko tähän odotettavissa
joitain uusia linjauksia?
Toinen kysymys liittyy nuorten työllistämiseen.
Nythän on muutamia hyviä kokeiluja, onko se nyt
tällainen Sanssi tai tämän tyylinen kuvio, jossa
pääsivät aika nopeasti nuoret töihin.
Kuinka paljon näitä painopisteitä siirretään
tällaisiin nyt aika toimiviksi osoittautuneisiin malleihin? Ja
toinen kysymys on se, montako kertaa nuorten osalta mennään
ensisijaisesti sosiaalipuolelle ja kuinka nopeasti saataisiin koulutuspuoli
ja elinkeinopuoli siihen mukaan. Kuinka paljon opetusministeriö ja
työ- ja elinkeinoministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö meinaavat
tehdä yhteistyötä tässä asiassa?
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää tästä lisätalousarviosta
ja ministeri Ihalaista tuosta puheenvuorosta.
Joskus on näistä työllisyystoimista
käytetty nimitystä tempputyöllistäminen.
Tuo termi on kovin halveksuva ja väheksyvä, joskin
sopii kyllä sanoa, että kaikki temput on tehtävä,
jotta työllisyydessä edistymme ja nuorisotyöttömyyttä ja pitkäaikaistyöttömyyttä taitamme.
Me olemme juuri keskustelleet kestävyysvajeesta, muun
muassa hallitusohjelmatiedonannon yhteydessä, ja keväällä taitoimme
tässä aiemmin peistä Portugali-tukipaketista.
Muuan aikakauslehti hiljattain vertasi nuorten työkyvyttömyysmenoja
Portugali-pakettiin, ja toden totta, Suomi maksaa tällä hetkellä nuorten
työkyvyttömyydestä saman verran vuodessa
kuin koko Portugali-tukipaketti oli, eli 1,2 miljardia euroa.
Me olemme nuorten työkyvyttömyyden yh- teydessä tekemisissä paitsi
inhimillisen trage-dian myös kestävyysvajeongelman
kanssa. Senpä tähden todella täytyy toimia
nuorten työttömyyden torjumisessa. Nimittäin
työ on sitä parasta tukea nuorelle, kun ehkäistään
masennusta, kun edistetään sitä, miten
nuori sopeutuu yhteiskuntaan. Se ei kokonaan poista työkyvyttömyysongelmaa,
mutta on, puhemies, erittäin merkittävä tekijä.
Senpä vuoksi täytyy antaa tälle lisätalousarviolle
kaikki tuki.
Jatkossa toivon, että kiinnitämme enemmän huomiota
siihen, kuinka vielä entistä paremmin tuemme kolmannen
sektorin ja yksityisen sektorin välistä yhteistyötä työllisyyden
hoidossa. Tämä työpankkikokeilu, joka
aiemmassa puheenvuorossa mainittiin, on erinomainen ja sitä tulee
viedä ponnekkaasti eteenpäin, mutta myös muita
innovatiivisia ratkaisuja on syytä avoimin mielin tarkastella.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on peräänkuulutettu
työllisyyspolitiikkaan kestävyyttä. Haluan
edelleen puhua tästä koulutuksesta ja siitä,
että on erittäin tarpeellista nähdä tutkintotavoitteisuus
eräänä tärkeänä menetelmänä tämän
kestävyyden saamiseksi, myös sinne oppisopimuskoulutukseen.
Se on myös tutkintotavoitteista ja erittäin tärkeää,
ei pelkästään sille, joka on oppisopimuskoulutuksessa — hän
saa tutkinnon, hän saa töitä, hän
saa kenties pitkäänkin töitä — mutta
se kehittää myös sitä työelämää,
kun se tehdään oppilaitosten kanssa yhteistyössä.
Meillä on koulutukseen jo tullut sitä markkinoiden
vaatimaa joustavuutta, eli näitä tutkintoja voidaan
räätälöidä hyvinkin
henkilökohtaisesti, ja sitä osaamista tuolla on.
Sitä kannattaa käyttää kyllä hyväksi.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan yhtyä näihin kiitoksiin
hallituksen ripeästä toiminnasta lisätalousarvion
saamiseksi. Toivoisin, että hallituksessa paneuduttaisiin
jatkossa erityisesti juuri tähän nuorisotyöttömyyden
purkamiseen ja sen ehkäisemiseen jatkossa. Ongelmien ratkaiseminen
edellyttää enenevästi ministeriöiden
raja-aidat ylittävää yhteistyötä,
ei vain sillä omalla kapealla saralla toimimista. Juuri
tässä nuorisotyöttömyysasiassa
tarvitaan työministerin ja opetusministeriön yhteisiä projekteja
ja yhteistyötä, jotta päästään
todella käsiksi nuorten työttömyyteen.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää,
että hallitus elää täsmätoimin
nopeasti reagoiden työllisyysmäärärahapuolella,
ja toivon, että tältä osin työministeri
saa vahvaa tukea myös hallituksen poliittiselta johdolta
jatkotoimiin.
Mutta kiinnitän huomion siihen, että työllisyystoimien
osalta pitkäaikaistyöttömyyden torjunnassa
ja nuorten osalta me tarvitsemme parempaa asennetta myös
eri viranomaisten yhteistyöhön, niin kunnan, järjestöjen,
Kelan kuin muidenkin. Tältä osin valitettavasti
me hyllytämme paperit ja nuoret ja pitkäaikaistyöttömät,
makselemme kymmeniä miljoonia euroja Kelalle niin sanottuja
sakkomaksuja, sen sijaan että otettaisiin se ihminen ja
käytäisiin hänen lähtökohtansa ja
elämäntilanteensa läpi ja yritettäisiin
yli rajojen auttaa.
Tässä on pakko sanoa esimerkkinä Kelan
valtuutettujen kesämatkalta Ikaalisten malli. Minä puhun
Ikaalisten mallista. Siellä oli 134 henkilöä,
joista vuosi aikaisemmin oli Kelalle maksettu niin sanottua sakkomaksua.
He olivat yhdessä ottaneet jokaisen ihmisen käsittelyyn,
ja vuoden jälkeen oli yksi jäljellä.
Eli kyllä tässä on asenteesta myös
kysymys eikä niinkään pelkästään tarpeellisista
työllisyysmäärärahoista.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nuorten tullessa työmarkkinoille
heillä ei ole oikeastaan välttämättä juuri
sitä kokemusta, jota työnantaja toivoisi, enemmän
ehkä innokkuutta ja toivoa auvoisesta elämästä.
Nykyinen lainsäätäjä on säätänyt
koeajaksi neljä kuukautta yksityisellä sektorilla,
julkisella kuusi kuukautta.
Sosialidemokraattien puoluesihteeri otti taannoin tämän
asian esille. Pienten työnantajien kannalta ensimmäisen
ulkopuolisen työntekijän palkkaaminen suhteessa
yrityksen kantokykyyn on suuri riski, ja kun on nuoresta työntekijästä kyse,
kannattaisi mielestäni tutkia, olisiko tämä koeajan
pidentäminen omiaan keventämään
sitä riskiä puolin ja toisin. Nuori voi hakeutua
väärään työsuhteeseen,
väärän yrittäjän työhön,
mutta työllistämisen kannalta nykyinen kynnys
on osoittautunut turhan kankeaksi ja estää nuorten työllistämistä.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Jatkan vielä nuorten yhteiskuntatakuun
toteuttamisesta.
Toukokuussahan niistä nuorista, jotka ilmoittautuivat
työttömäksi työnhakijaksi työ-
ja elinkeinotoimistoon, kolmessa kuukaudessa työ- tai opiskelupaikan
oli saanut 84 prosenttia. Eli luku on kohtuullisen hyvä,
mutta siinä on vielä tekemistä, jotta
päästäisiin 100 prosenttiin. Totta kai niistäkin
nuorista, jotka tulevat työttömiksi työnhakijoiksi,
monille itse asiassa voi olla se koulutus oikea vastaus, johon totta
kai sitten työ- ja elinkeinotoimistoissa myös
neuvotaan, koska tämän päivän
ja tulevaisuuden työmarkkinoilla ei ole kovin hyviä edellytyksiä pärjätä,
jos ei ole toisen asteen tutkintoa.
Mutta sitten näiden nuorten lisäksi, jotka
itse ilmoittautuvat työttömiksi työnhakijoiksi,
meillähän on myös joukko niitä nuoria,
jotka ovat kokonaan työelämän, koulutuksen
ja myös itse asiassa työttömyyden ulkopuolella.
Tämä on ollut aihe, josta politiikassa on keskusteltu
jo useita vuosia, ja näiden nuorten tavoittamiseksi on
tehty paljon töitä, säädetty
nuorisolaki viranomaisten yhteistyön tiivistämisestä nuorten
auttamiseksi, ja myös työpajatoimintaa edellisellä hallituskaudella
lisättiin nimenomaan näiden nuorten takia.
Tänä keväänä ilmestyi
tutkija Pekka Myrskylän tutkimus näistä nuorista.
Se oli työ- ja elinkeinoministeriön ja opetus-
ja kulttuuriministeriön yhdessä tilaama tutkimus
ja se on itse asiassa kattavin ja paras tieto, mitä meillä on
näistä työn ja koulutuksen ulkopuolella
olevista nuorista. Siellä yksi keskeinen havainto on nimenomaan se,
että nuoren ihmisen pitäisi päästä kiinni
työhön tai opiskeluun aika nopeasti, jonka takia tämä kolmen
kuukauden tavoite on itse asiassa hyvä ja järkevä tavoite.
Tuossa tutkimuksessa kävi ilmi myös se, että meillä on
noin 30 000 sellaista alle 29-vuotiasta nuorta, joilla
on pelkkä peruskoulun tutkinto, ja luulen, että nuorisotakuun
toteuttamiseksi nimenomaan tämän joukon tavoittaminen
on yksi niitä kaikkein isoimpia haasteita, koska se on
myös se joukko, jolla riskit ovat suurimpia.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Masennus ja mielenterveys- ja päihdeongelmat
ovat monelle nuorellekin eräs keskeinen syy siihen, ettei
työllisty.
Kuten edustajat Lipponen ja Rajamäki totesivat täällä jo
aiemmin, niin yhteistyötä pitäisi lisätä eri
ministeriöiden kesken ja kunnissa myöskin eri
hallintokuntien välillä. Työvoimapalveluihin pitäisi
saada nykyistä enemmän integroitua sosiaali- ja
terveydenhuollon palveluja.
Kuten edustaja Sinnemäki totesi, niin etsivää työtä tulisi
lisätä. Näiden nuorten kohdalla, jotka eivät
edes hakeudu työvoimapalvelujen pariin, on tehty myöskin
tutkimusta siitä, että hyvin monen kohdalla on
kysymys myöskin masennuksesta tai mielenterveysongelmista.
Lasse Männistö /kok:
Arvon puhemies! Voin yhtyä edustaja Tuppuraisen huomioon
siitä, että kaikki keinot työttömyyden
ehkäisyssä on syytä ottaa käyttöön.
Itse näen, että varmasti se ensimmäinen
keino, jota tarvitaan, on talouskasvua tukeva vero- ja talouspolitiikka,
jotta meillä on jatkossakin työtä tarjoavia
ja menestyviä yrityksiä. Mutta totta kai toinen
puoli on sitten syrjäytymisen ehkäisy ja elämänhallinnan
tukeminen, koulutuksen ratkaisut. Siltä osin etenkin nuorten
työttömyys huolettaa, ja tämä lisätalousarvio
on erittäin perusteltu tästä näkökulmasta.
Arvoisa puhemies! Yhtyisin kuitenkin edustaja Jaskarin kysymykseen
ministeri Ihalaiselle työvoimahallinnosta ja mahdollisuudesta
siirtää työvoimahallintoa kuntien vastuulle
siltä osin kuin isommat kunnat ovat sen valmiita vastaanottamaan.
Etenkin maahanmuuttajaväestön osalta koulutus,
kotoutus ja työllistäminen ovat, tai niiden tulisi
ainakin olla, yhtä prosessia. Tällä hetkellä etenkin
täällä etelän suurimmissa kaupungeissa
haasteena on se, että työllistäminen kuuluessaan
valtion vastuulle ja työvoimahallinto kuuluessaan valtion
vastuulle on irrallaan tästä prosessista. Näkisin,
että se, että mahdollistettaisiin tämän
yhden prosessin toteutuminen etenkin isommissa kaupungeissa, tukisi
tätä hallituksen linjaa siitä, että kunnille
kuuluu varsin laaja vastuu palveluiden rahoittamisesta ja järjestämisestä.
Toivon, että tämä asia etenee.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Yhdyn niihin kiitoksiin, joita tässä salissa
on paljon annettu siitä, että hallitus ryhtyy
niin ripeisiin toimiin työllistämisen vahvistamisessa.
Voi sanoa, että jonkinnäköinen suunnanmuutos
tapahtui ja on selkeästi luettavissa hallituksen ohjelmasta, mitä tulee
aktiiviseen työvoimapolitiikkaan. Kiitos siitä!
Ehkä tässä lisäbudjetissa
oleellista ei välttämättä ole
tämä määrärahan taso
vaan ajoitus. Jos vaikka olisimme syksyllä, syyskuussa,
antaneet vaikka niinkin paljon kuin edustaja Pietari Jääskeläinen
täällä esittää, niin
niitä kaikkia ei olisi välttämättä ehditty
käyttää. Jos olen käsittänyt oikein,
niin tämä lisäbudjetti perustuu nimenomaan
eri te-toimistojen arvioihin siitä, mikä se tarve
on loppupuolelle.
Tämä menokohta ei ole semmoinen, että vaikka
kuinka paljon nyt mätettäisiin rahaa, niin todennäköisesti
sieltä jäisi jotain käyttämättä.
Esimerkiksi nämä Sanssi-kortit eivät
viime vuoden lopussa käyneet niin hyvin kaupaksi tai sieltä ei löytynyt
niin paljon töitä kuin olisi voitu olettaa.
Tässä suhteessa on myös syytä huomioida
se, että kovin vähän on enää tässä salissa
sellaista tempputyöllistämistraumaa. Laajasti
on tunnustettu se, että nämä työllisyystoimet
ovat tosi tärkeitä, ja kiitos siitä kaikille
puolueille.
Mitä tulee tähän nuorisotyöttömyyden
nollatoleranssiin, niin nuoria työttömiä on
hirveän monenlaisia. Osa on niitä, jotka varmasti
työllistyvät ihan sillä, että talous
lähtee kasvuun, niin kuin edustaja Männistö täällä sanoi.
Mutta sitten se vaikeampi porukka on todella se, josta edustaja
Sinnemäki täällä mainitsi, jolla
ei ole välttämättä ammatillista
loppututkintoa. Luulen, että mitä pitemmälle
tässä mennään, sitä enemmän tämä jälkimmäinen
porukka korostuu. Luulen, että nyt, kun lähdetään
tätä 60:tä miljoonaa kohdentamaan, siellä on
suurimmat tarpeet, koska vaikka siellä olisi sille porukalle
kymmenen työpaikkaa tarjolla yhtä kohden, niin
nämä nuoret eivät työllisty.
Mitä tulee tähän edustaja Lehden
esille ottamaan koeaikaan...
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Lindtman, pyytäisin puhujakorokkeelle, jos
aiotte jatkaa.
Aha, okei, näin sitä oppii uusia käytäntöjä,
mutta jos sanon lyhyesti:
Tätä on tutkittu, Temmi tutki viime kaudella, että se
on yrittäjien työllistämisen kynnyksistä huolista
pienimpiä.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lehti aikoo noilla puheillaan, jos
ne teoiksi joku päivä muuttuvat, päästää Barabbaan
häkistä. Ei sitä 80 000 uuden
työpaikan luomista pidä aloittaa siitä,
että koeaikaa pidennetään neljästä kuukaudesta
jopa sinne vuoteen, niin kuin on väläytelty joissakin
puheissa. Kyllä se neljä kuukauttakin niin sanotusti
löysässä hirressä roikkumiseen
aivan liian pitkä aika. On toimialoja, joilla mahdollisen
koeajan pidentämisen jälkeen ei todellakaan ole
sitten kuin pelkkiä koeaikaisia ihmisiä töissä,
ja se ei voi kyllä olla kenenkään tavoite.
On sellaisia aloja, joilla vaaditaan vähemmän
koulutusta jnp.
Vaikka todella iso osa työnantajista hoitaa aina ja
kaikkialla asiansa hyvin ja oman henkilöstönsä hyvin,
niin kyllä tämä koeajan pidentäminen
avaa sellaisen pandoran lippaan, jos siihen lähdetään
matkaan mukaan, että ei ole oikein tosikaan. Ajan suhteen
neljä kuukautta on aivan riittävän pitkä.
Toivoisin tällaisen keskustelun sijaan sitä, että työnantajat
itse sen neljän kuukauden aikana ottavat enemmän
vielä vastuuta siitä omasta henkilöstöstään
ja jatkavat sitä koulutusta, jonka yhteiskunta heille siihen
mennessä on tarjonnut. Tästä syntyy niitä hyviä työpaikkoja,
joista ei lähdetä sitten työkyvyttömyyseläkkeelle
ennen aikojaan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vastauspuheenvuoro, edustaja Lehti, ja vastauspuheenvuoron pituus
on 1 minuutti.
Eero Lehti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen ollut työnantajana vuodesta
1971 alkaen, siis 40 vuoden aikana, jolloin kaikki on muuttunut
tiukemmaksi mutta niin on muuttunut myös nuoren ihmisen
pääsy töihin.
Harri Jaskari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toivoisin vähän edustaja Lehden
tapaan, että nyt me aidosti ja luovasti katsoisimme, millä tavalla
me voisimme saada lisää työllisyyttä.
Ja niin kuin jo eilisessä puheenvuorossa sanoin, vaaditaan
lisää työtä eli vaaditaan lisää työnantajia.
Jos keskustellaan niitten yrittäjien ja työnantajien
kanssa, niin yksi sellainen suuri kysymys on, ettei uskalleta ottaa
töihin, koska ajatellaan, että miten on mahdollista
sitten joskus vähentää, jos pakosti joutuu
tekemään. Kukaan ei tahallaan tee vähennyksiä yrityksissä, vaan
meidän pitäisikin löytää sellaiset
joustavat menetelmät. Sitten kun ihminen pääsee
töihin, näyttää sen työnantajalle
myöskin, että osaa, niin kukaan ei varmaan ole
heittämässä ulos sen seurauksena, kun
näkee, että työntekijä on hyvä.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niitten uusien työpaikkojen syntymiseen
ensinnäkin pitää olla aitoa kysyntää,
ja näitten kysynnän mahdollisuuksien luomiseen
tarvitaan sitä yhteiskuntaa, kansanedustajia, kansanedustuslaitosta,
että me annamme mahdollisuudet yrityksille vaikka energian
hinnassa, että verkostot ovat kunnossa, kaikkea tällaista.
Väitän, että niitä uusia työpaikkoja
ei synny yhtään enempää, jos
koeaikaa pidennetään. Siis se on täysin
epäloogista.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työpaikkojen syntymiseksi totta
kai tarvitaan uusia yrityksiä ja olemassa olevia menestyviä,
työllistäviä yrityksiä. Neljän
kuukauden koeaika, omasta mielestäni tuntuu siltä,
on jollain tavalla vähän alikäytetty
järjestelmä tällä hetkellä.
Luulen, että monet meistä erilaisissa rooleissa
ovat työllistäneet ihmisiä, ottaneet
ihmisiä töihin ja katsoneet sen alkuvaiheen, millä tavalla
ihminen oppii työssään, millä tavalla
ihminen viihtyy töissään, miten työnantaja
ja työntekijä sopivat yhteen. Ainakin oma kokemukseni
on se, että neljässä kuukaudessa sekä työnantaja
että esimies että työntekijä aika
hyvin näkevät, missä mennään,
mitkä ovat edellytykset jatkaa työsuhdetta. Enemmänkin
ajattelen, että olisi hyvä yrittäjien
keskuudessa, työnanta-jien keskuudessa levittää sitä tietoisuutta,
että koeaika todellakin on koeaika ja neljän kuukauden
jälkeen työsuhdetta ei ole pakko jatkaa, jos näyttää siltä,
että edellytyksiä menestyvälle työsuhteelle
ei ole.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Myönnän vielä seuraavat vastauspuheenvuorot: edustajat
Männistö, Jaskari, Lehti, ja muistutan, että me
olemme käsittelemässä täällä vuoden 2011
toista lisätalousarviota ja tämä nyt
ei ole varsinainen uuden hallituksen ohjelman esittelytilaisuus,
jota itse asiassa tässä pari päivää on
jo käsitelty. Yritetään pitäytyä tässä asiassa.
Lasse Männistö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuulostaa siltä nyt kyllä,
että edustaja Kärnän puheenvuorossa on
kaikuja varsin kaukaa menneiltä ajoilta. Itse en näe
millään tavalla, että kysynnän
luominen markkinoilla olisi eduskunnan vastuulla tai itse asiassa
että me edes pystyisimme siihen merkittävästi
vaikuttamaan. Minä näen, kuten aikaisemmassa puheenvuorossani
jo sanoin, että meidän tehtävänämme on
ennen kaikkea luoda ympäristö, jossa kannattaa
yrittää, kannattaa luoda sellaisia palveluita
ja tuotteita, joille on markkinoilla kysyntää,
koska nämä edellyttävät sitä,
että työllistetään, ja siitä syntyy
työpaikkoja.
Yhdyn kyllä edustaja Sinnemäen huomioon siitä,
että myös yrittäjien kannattaa hahmottaa koeaika
aitona koeaikana ja mieltää se niin, että koeaikaa
on valmius käyttää, eikä vain
niin, että väistämättä koeajan
jälkeen työsuhde jatkuu.
Harri Jaskari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puheenjohtaja! Yksi tutkimustulos lisää:
suuri työllistävä merkitys olisi sillä,
että yksinyrittäjät palkkaisivat ensimmäisen
vieraan työntekijän. Eri tutkimuksissa on nähty,
että he tekevät 1,5—2 henkilön
työpanoksen. Se olisi mielenkiintoinen keskustelu, onko
valtion toimilla tai jollakin muilla, olkoon sitten koeaika tai vastaava,
jotain sellaista vaikutusta, joka pienentäisi sitä riskiä siinä,
kun ensimmäinen vieras työntekijä otetaan
töihin, että mikä olisi joustava menettely,
että se pelko ei olisi suuri, koska nähdään,
että juuri ei ole kahdelle työntekijälle
sitten töitä, mutta se voisi olla se mahdollisuus
saada sitä kysyntää elikkä löytää niitä uusia
markkinoita.
Eero Lehti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Luulen, että valtaosa yksityisen
mutta myös jopa julkisen sektorin uusista työsuhteista
solmitaan ensimmäisessä vaiheessa jo koeajan puitteissa.
Tämän jälkeen on tyypillisempää ehkä vuoden
mittainen määräaikainen työsuhde,
vasta tämän jälkeen yleensä syntyy niin
sanottu toistaiseksi voimassa oleva työsuhde. 1970-luvun
alkupuolella, jolloin nykyiset irtisanomissäännökset
eivät olleet voimassa, oli tyypillistä, että ihmiselle
annettiin mahdollisuutta. Nyt yhden uuden ihmisen ottaminen töihin
on niin korkean kynnyksen takana — varsinkin yksinyrittäjien
ottaa se ensimmäinen työsuhde käyttöön
ja ryhtyä työnantajaksi — että se
koeaika olisi syytä palauttaa edes kuuteen kuukauteen,
joka on julkisella sektorilla.
Jukka Kärnä /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä yhteiskunnan tehtävä on
luoda mahdollisuuksia siihen, että niitä yrityksiä syntyy.
Eli äskeisellä puheellani tarkoitin sitä,
että energian hinnan pitää olla kohdallaan, sitten
pitää olla väylät kunnossa,
että tavarat liikkuvat. Kaikkea tätä.
Minä päätän omalta osaltani
keskustelun tästä koeajan pituudesta siihen, että omassa
entisessä työssäni SAK:n aluejohtajana
valitettavasti näin aivan liian monta kertaa, miten sillä nykyiselläkin
koeajalla keploteltiin, roikutettiin löysässä hirressä ihmisiä.
Onhan se kyllä sillä tavalla, että kyllä neljässä kuukaudessa
sekä se tekijä että työnantaja
näkevät sen, onko tästä ihmisestä siihen
työhön ja niihin töihin, mihin hän
on ryhtymässä. Tämä neljän
kuukauden koeaikahan on tarkoitettu tällä hetkellä molemminpuoliseksi suojaksi,
että jos tuntuu, että tämä homma
ei ole mun homma, niin sitten vaan pois pois postin tieltä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Antti Lindtman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Jaskari täällä aikaisemmin
peräänkuulutti sitä, että pitää yrittäjän kanssa
keskustella, mikä on se suurin este työllistää.
Tässä täytyy antaa tunnustusta edelliselle hallitukselle.
Työn ja yrittämisen politiikkaohjelman yhteydessä työ-
ja elinkeinoministeriössä selvitettiin, mitkä ovat
pienyrittäjien suurimmat kynnykset tai dubiot työllistää,
ja esiin nousi kaksi asiaa: osaavan työvoiman saanti ja
työvoiman kustannus. Nyt me tällä lisäbudjetilla
pyrimme saamaan useamman nuoren johonkin edes väliaikaiseen
koulutukseen, sitten myöhemmin vielä teemme ehkä panostuksia
ammatilliseen koulutukseen, jolla pystytään vastaamaan
tähän osaavan työvoiman saantiin, ja
nyt sitten näillä palkkatukipäätöksillä pyrimme
kompensoimaan sitä kynnystä, mikä liittyy
tähän työllistämisen kustannukseen,
kun ensimmäinen työntekijä palkataan.
Muistaakseni kahdeksantena kohtana oli tämä koeajan
pituus.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa puhemies! On hyvin tärkeää ja
arvokasta, että hallitus on käynyt tässä heti
toimiin, kiitos siitä työministerille ja hallitukselle.
Kannattaa myöskin tietysti huomioida, että tässä budjetissa
on paljon muutakin sellaista, mitä me toivoisimme usein.
Täällä on lisätty paljon valtion
tuloarviota perustellusta syystä — että tällaisia
lisätalousarvioita vaan toki mielellään
lisää.
Parilla sanalla ottaisin tähän työllistämiskeskusteluun
osaa. Edustaja Rajamäki täällä mainitsi
tämän Ikaalisten mallin. Kyllähän
me samaa huolta olemme kantaneet, esimerkiksi Vantaalla muutama
vuosi sitten lähdimme siihen, että haluamme yrityksiä mukaan
nimenomaan tähän ja koko kentän mukaan
tähän niiden työllistämiseen,
joista me sitten näitä sakkomaksuja maksamme.
Kyllä tämä vaatii sekä tekoja
että asennetta, ja usein on melkein saattaen vaihdettava tämä työtehtävä,
jotta siinä tilanteessa oleva nuori, joka on syrjäytymisvaaran
lähellä, sitten sen työpaikan löytää.
Näin varmaan olisi hyvä Ikaalisten malliin tehdä koko
maassa.
Toinen asia. Edustaja Jaskari ja muutkin puhuivat tästä yksin
työskentelevän työllistämiskynnyksestä.
Kyllä se on korkea. Varmaan jokainen meistä tuntee
ihmisiä, jotka terveytensä uhalla tekevät
sen puolitoista työpäivää tai
melkein kaksi. Kyllä siihen — tässä kun
voi hallitukselle tulevaisuuteen ideoita esittää ja
pyytää — pitäisi saada helpotusta
tavalla tai toisella, sellaisella tavalla, jonka me kaikki voimme
hyväksyä kentän kaikilla laidoilla. Se
on todellinen ongelma meille, se on ongelma näille ehkä liikaakin
ponnisteleville, ja moni nuori sieltä saisi työtä,
tuosta kohdasta.
Eero Lehti /kok(vastauspuheenvuoro):
Hyvä puhemies! Osaava työvoimahan juuri tarkoittaa
sen ongelman selvittämistä, onko kyseinen henkilö tehtävään
halukas, motivoitunut ja sopiva. Jos olisit yrittäjä,
varmaan edustajana ymmärtäisit sen asian, mitä siinä on
tarkoitettu. Asiantuntijatehtävissä neljä kuukautta
on aivan liian vähäinen aika. Palkattuani varmaan
yli 100 kauppatieteen maisteria 40 vuoden aikana heistä kyvykkäimmät
ovat osoittautuneet tehtävään päteviksi
ehkä puolessa vuodessa. Normaali suoritus on ehkä kaksi
vuotta.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitän hallitusta tästä hyvästä lisätalousarviosta, millä mahdollistetaan
se, että nuorisotyöttömyyttä ja
pitkäaikaistyöttömyyttä saadaan
hillittyä.
Mutta hallitusohjelmassa on tarpeen huolehtia myös
voimavarojen riittävyydestä työvoimapalveluihin,
kuntien sosiaalityöhön ja kuntouttavaan työtoimintaan.
Työikäisen väestön määrän vähetessä pitkäaikaistyöttömyyden
alentaminen tukee myös työvoiman saatavuuden tavoitteita. On
monesti niin, että peruskoulussa pitäisi kiinnittää enemmän
huomiota siihen, että nuoret saavat riittävästi
opinto-ohjaajien palveluita. Monesti on vaikea päättää,
mikä on minulle sopiva ura, ja aina ei ole mahdollisuutta
vanhemmillakaan lasta auttaa, joten siinä vaiheessa olisi
hyvä, jos olisi mahdollisuus saada sitten ammatti-ihmiseltä apua
ja ohjausta ja sen kautta löytää se oikea
koulutuspaikka, mahdollisesti oppisopimuspaikka. Mutta tärkeää on,
että nuori pääsisi heti esimerkiksi peruskoulun
jälkeen uuteen opiskelupaikkaan tai pystyisi sitten suunnittelemaan
sitä uraa ehkä työharjoittelun tai oppisopimuskoulutuksenkin
kautta.
Antti Lindtman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En halua lähteä erityisemmin tulkitsemaan,
mitä jonkun tutkimuksen vastaajat ovat sanoneet sinänsä ihan
hyvässä edellisen hallituksen tekemässä tutkimuksessa.
Mutta kiistatonta on, että se, mikä liittyy tähän
koeaikaan, on pienyrittäjien työllistämisen
esteistä ja huolista pienimpiä. Voi sillä jokin
vaikutus olla, en sitä epäile, mutta sen vastapuolella
on sitten taas esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliittoa
lähellä olevan TATin, Taloudellisen tiedotustoimiston, tekemä tutkimus
siitä, että puolet nuorista pelkää työelämään
siirtymistä ja se liittyy tähän epävarmuuteen.
Tässä salissa meidän pitää punnita
eri asioita, ja sanoisin, että tässä se
vaaka nyt kyllä kallistuu tänne jälkimmäiseen
puoleen ehkä vähän enemmän.
Mika Kari /sd:
Arvoisa puhemies! Minä olen itse työskennellyt
kahdeksan vuoden ajan pitkäaikaistyöttömien
ja vajaakuntoisten ihmisten työkeskuksen vetäjänä.
Nyt annan erityisen lämpimät kiitokset toimivalle
hallitukselle siitä, että lisätalousarvio
tähän työllistämiseen tulee, koska
useana vuonna syksyllä rahat ovat olleet loppu te-keskuksissa.
Nyt tänä vuonna tällaista ei pääse
tapahtumaan.
Edustaja Lipposen kanssa olen täysin samaa mieltä.
Hän nosti mielestäni viisaalla tavalla esiin eri
sektoreiden ja eri ministeriöiden välisen yhteistyön
välttämättömyyden. Yhteistyöllä pystymme
kaikkein parhaiten kiinnittämään sen kaikkein
olennaisimman hyödyn tässä työllistämistoiminnassa
nimenomaan näiden vaikeasti ja pitkään
työttöminä olleiden nuorten työllistämiseen,
sen fokuksen, mikä sinne tarvitaan. Meillä on,
jos muistan oikein, noin 30 000 nuorta, jotka eivät
ole työllistämispalveluiden ääressä eivätkä myöskään
koulunpenkillä. Tämä kova ydin löydetään
ministeriöiden välisen yhteistyön kautta, näin
toivon.
Vielä sen verran jatkan, että työllistämisen kaksi
tärkeää osaa ovat nopeus ja pituus. Nyt
hallitus nopealla toiminnallaan mahdollistaa rahat. Toivon myös,
että työllistämistoiminnan pituuteen
kiinnitetään huomiota: ei pelkästään
pikahoitoja, vaan pitkäjänteistä työtä.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitos hallitukselle nopeasta
reagoinnista erittäin tärkeään
asiaan.
Sitten varsinaiseen kysymykseen työministerille. Ehkä tämä ei
suoraan kuulu teidän toimialaanne, mutta pitäisi
ainakin olla jonkunlaista koordinaatiota tuonne opetuspuolelle,
eli ammatillisen koulutuksen suosio kasvaa koko ajan ja se vaatii
yhä enemmän uusia laitteita, välineitä yms. Kun
tämä suosio kasvaa, se johtaa myös samalla siihen,
että tulee hyvinkin sekalaista materiaalia sinne koulutukseen.
Se johtaa myös sitten siihen, että koulupudokkaitten
määrä on koko ajan kasvamassa. Mitä uusia
reittejä tutkintojen saamiseksi on mietitty ja millä tavalla
tämmöinen koulutuksen kohdennus tullaan ottamaan
huomioon, jotta vältytään resurssien
haaskaamiselta?
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos peräti 60 000 nuorta
eli kokonainen ikäluokka ei tällä hetkellä Suomessa
ole kirjoissa eikä kansissa missään,
pitää mielestäni kyllä tunnistaa
myös niitä ongelmia, joita nämä nuoret
ovat kohdanneet jo ennen tätä tilannetta. On tutkittu juttu
sekin, että peruskoulun kolmelta viimeiseltä luokalta
alkaa jo pääasiassa poikia syrjäytyä. Näillä pojilla
voi olla psyykkisiä ongelmia, tänä päivänä yhtä enemmän
sosiaalisia ongelmia, koulu ei kiinnosta, he eivät pysy
tämän teoria-opetuksen perässä,
mitä koulu tänä päivänä tarjoaa,
mutta heillä toki voi olla muita taitoja. Monesti heillä on
kädentaitoja, ja heidän kädentaitojaan
tai muuta osaamistaan pitäisikin paljon enemmän
voida vahvistaa. Tällä hetkellä on tilanne
myös se kouluterveyskyselyjen mukaan, että osa
nuorista, iso osa, ei saa apua koulunkäyntiinsä,
ei kotoa, ei koulusta, ei yhtään mistään.
Minun mielestäni tämä hallitus tarvitsisi
nelivuotiskaudelle ihan oman toimenpideohjelman nuoria varten, joka
tehtäisiin poikkihallinnollisesti ja myös resursoitaisiin.
Ja haluan vielä huomauttaa, että leikkaukset ammattikoulutuksesta tai
oppisopimuskoulutuksesta, esimerkiksi ammattikorkeakoulutuksesta,
eivät ainakaan helpota tätä tilannetta
nuorten osalta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! On erinomainen asia, että uusi
hallitus on kiinnittänyt ohjelmassaan aivan erityistä huomiota
nuorten työllistämiseen ja niin sanotun yhteiskuntatakuun
luomiseen.
Olisin kysynyt ministeri Ihalaiselta hallituksen kantaa siihen
ajatteluun, että yhteiskunnassa ei pitäisi lainkaan
maksaa nuorille tukea kotiin, vaan aina pitäisi tarjota
mutta myös edellyttää työtä,
opintoja, kuntouttavaa työtoimintaa tai jotain vastaavaa.
Itse olen nimittäin tällä kannalla, siis
sillä kannalla, että me emme lainkaan maksaisi
nuorille tukea kotiin, vaan aina emme pelkästään
tarjoaisi vaan myös edellyttäisimme osallistumista:
osallistumista työntekoon, osallistumista opintoihin, osallistumista
työpajatoimintaan, kuntouttavaan työtoimintaan
tai johonkin vastaavaan.
Tiedän, että tätä ajattelua
vastustetaan, sanotaan, että se on talkootyötä tai
pakkotyötä tai jotain muuta, mutta itse uskon,
että sekä näiden nuorten että myös
yhteiskunnan etu on se, että nuoret eivät lainkaan
tottuisi siihen, että saavat rahaa kotiin tekemättä mitään,
vaan että aina heille tarjotaan mutta heiltä myös
edellytetään omaa aktiivisuutta. Eli miten ministeri
Ihalainen ja uusi hallitus suhtautuvat tähän ajatteluun?
Mikael Jungner /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin onnittelisin ministeri
Ihalaista nopeasta toiminnasta, tärkeä asia. Hyvä,
että asiat etenevät. Sitten kysyisin, onko tässä yhteydessä mietitty
tai pohdittu mitään sen tyyppistä, jossa
voitaisiin näitä kansainvälisiä kokemuksia yrittäjyyden
edistämisestä erityisesti nuorten osalta katsoa,
josko siellä olisi jotain sellaista nopeavaikutteista,
joka voisi soveltua myös Suomen olosuhteisiin.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puheenjohtaja! Tässä oli moniakin
kysymyksiä, ja jos sallitte, niin muutamaan yrittäisin
kykyni mukaan vastata.
Työpankkijärjestelmän laajentaminen
koko maan kattavaksi on hallitusohjelman tavoite. Nyt ensi vuoden
budjettia valmistellessa olen koettanut omalta osaltani pitää huolta
siitä, että tähän kohtaan rahoitustakin
lisätään tavalla, että tätä kohti
päästään menemään.
Sitten edustaja Jaskari puhui kuntakokeilusta ja ennen kaikkea
Pääkaupunkiseudun osalta. Kaikki varmaan hyvin
tiedämme, että hallitusohjelmaan liittyy erityisesti
työllistäviä toimia pitkäaikaistyöttömyyden
torjumiseen. Eräs uusi innovaatio liittyy nimenomaan siihen,
että käynnistetään hallituskauden
kestävä määräaikainen kokeilu,
jossa viimeistään 12 kuukauden työttömyyden
jälkeen työllisyyden hoidon päävastuu siirretään
kunnille — ei tarvitse sinne asti tietenkään
odottaa — tai kuntien yhteistyössä toteutettavaksi.
Tähän on varattu nyt siis 20 miljoonaa euroa rahaa.
Siinä juuri viedään sitä palvelua,
niitä toimia, lähelle ihmistä ja räätälöidään
siellä etulinjoilla, siellä lähellä ihmisiä,
näitä toimenpiteitä.
Tarkoitus on näiden kokemusten pohjalta tehdä arvioita,
miten näitä palveluja voidaan laajemminkin viedä tälle
tasolle. Se on erittäin haasteellinen ja mielenkiintoinen
kokeilu, ja uskon, että tähän kokeiluun
on tulossa enempi kuntia kuin mihin meidän määrärahat
riittävät.
Tähän liittyen selvitetään
erikseen, millä tavalla Pääkaupunkiseudun
kunnat voivat osallistua tällaiseen toimintamalliin. Tämä tuli
sen takia, että me tiedämme — jo hallitusneuvottelujen
yhteydessä tiesimme — että Pääkaupunkiseudulla
on tällaista työtä tehty, ja ennen kaikkea se
liittyy Jaskarin mainitsemaan asiaan: maahanmuuttajakysymyksiin,
kotouttamiseen, kouluttamiseen. Eli tässä on erikseen
todettu tämä kohta, ja tämä nyt
vaatii sitten omaa valmistelua, mutta hallitusohjelma ikään
kuin liputtaa tältä osin Pääkaupunkiseudun
alueen tämän tyyppisen yhteistyön puolesta.
Sanssi-kortista on tehty nyt tämmöinen läpivalaisu,
sen toimivuudesta. Tarkoitus on kyllä sitä edelleenkin
jatkaa, siitä ei ole kysymys, mutta tässä on
tällainen työ menossa.
On tietysti totta, että kun puhutaan työvoimapalveluista,
niin on tärkeätä vaikeasti työllistettävien
ja nuortenkin kannalta yhdistää työvoimapalvelut,
koulutustoiminta ja sosiaali- ja terveyspalvelut. Siitä muodostuu
se järkevä kokonaisuus. Se vaatii näin
ollen nyt siis eri ministeriöiden ja viranomaisten jouheaa,
toisiaan arvostavaa, hyvää yhteistyötä,
koska muuten tämä konsepti ei tule toimimaan.
Sitä tässä kuntakokeilussakin nyt tietysti
halutaan sen ohella, että hallitus otti kantaa ohjelmassaan
siihen, että työvoimapalvelukeskuksen toimintamalli
ulotetaan koko maan kattavaksi.
Sitten vielä edustaja Lehti puhui tästä koeajasta.
Tämä teema kiiri hallitusohjelmaneuvotteluihin,
ja niin kuin huomaatte, hallitusohjelmaan ei tästä asiasta
kirjauksia tehty. Tietysti voi sanoa näin, että tosiasiallinen
koeaika on pidentynyt sitä kautta, että meillä on
aika paljon pätkätyötä tai meillä on
vuokratyötä, jossa myös tilaajayritys
tarkkailee sen vuokratyön kautta, ja sitten usein käy
niin, että sitä kautta myöskin rekrytoidaan
työntekijöitä. Tosiasiallinen koeaika
tämä kaikki huomioon ottaen on kuitenkin tällä tavalla
monikirjavaisempi ja pidempi kuin nämä neljä kuukautta
tai kuusi kuukautta.
Sittenhän tähän ensimmäisen
työntekijän palkkaamiseen on erilaisia kokeiluja,
niin kuin välillisten työvoimakustannusten alentamisesta. Nämä kokeilut
eivät ole olleet kovin rohkaisevia työllistävyyden
kannalta, mutta tällaisiakin malleja on nyt ollut.
Sitten edustaja Sinnemäki puhui nuorten yhteiskuntatakuun
taustalla olevista jutuista. Se on totta, että kun se katkaisu
tapahtuisi kolmen kuukauden kohdalla viimeistään,
niin aika merkittävä osahan on jo nyt kyetty näitten
toimenpiteitten piiriin tuomaan. Mutta siinä on semmoinen 17—18
prosentin aukko, joka valuu yli sen kolmen kuukauden vailla toimenpiteitä,
ja tähän meidän pitää tarttua.
Ennen kaikkea ne ovat ne nuoret, joilla ei ole peruskoulutusta ja
jotka tippuvat sellaiseen mustaan aukkoon, josta näitä ihmisiä ei
helposti tavoiteta. Siihen meillä ei ole varaa. Tämä työelämä vaan
on sen verran rankkaa ja vaativaa, että jos sinulla ei
ole toisen asteen koulutusta, niin sinulla ei ole mahdollisuuksia
suomalaisessa työelämässä pitkän
päälle pärjätä, ja
silloin ne koulutustoimenpiteet ovat ilman muuta tärkeitä,
kun puhutaan työllistämisestä.
Sitten vielä lopuksi. Edustaja Paloniemi puhui tärkeästä asiasta,
siis siitä, että tähän nuorten tavoittamiseen
ei riitä, että me tulemme siinä toisessa
asteessa ja siihen ongelmatiikkaan, joka tähän
liittyy — mennä toiselle asteelle tai keskeyttää toisen
asteen koulutus — vaan se vaatii varhaisempia toimenpiteitä ja
apua. Ja sitten kädentaitoihin perustuvasta osaamisesta:
siellä niitä toisen asteen koulutuksen muotojakin
pitäisi miettiä sillä tavalla, että siellä olisi
varsinkin pojille semmoista tekemistä ja motivaatiota käsien taitojen
kautta päästä kiinni. Työpajatoiminta
on tietysti yksi sellainen, mutta näitä toimia
voidaan tässä varmaan miettiä.
Sitten tämä yhteiskuntatakuu, johon täällä kiinnitettiin
huomiota, siis siihen, että kotiin ei tule tukea lainkaan
maksaa. Olen itse sellaisen koulukunnan kannattaja, että täytyy
olla motivaatio kohdallaan, ja sitä pitää tukea
ja kannustaa, että kukaan nuori ei jää siihen
mustaan aukkoon, josta täällä puhuttiin,
vaan että me tarjoamme näitä mahdollisuuksia,
joita tämä yhteiskuntatakuu tarjoaa tulevaisuudessa,
ja yritetään motivoida nuoria tai muita työttömyysuhan
alla olevia tai työttömiä näihin
toimenpiteisiin. Taval-laan semmoinen pamppulinja ei kovin pitkälle ehkä kanna.
Minä ymmärrän hyvin, mitä tässä ajetaan
takaa, että jotenkin tämän asian pitäisi olla
ihmisilläkin selvää, että oman
edun kannalta ei ole järkevää jäädä kotiin,
koska sinä et pärjää yhteiskunnassa,
jos et sinä kouluttaudu tai lähde niihin toimenpiteisiin.
Ehkä tässä nyt tuli näihin
päällimmäisiin kysymyksiin vastattua.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan kommentoin vain yhtä asiaa,
tätä ensimmäisen vieraan työntekijän
palkkaamisen kokeilua, mihin arvoisa työministeri omalta
puoleltaan vastasi. Eikö kuitenkin voida olettaa, että jos tulokset
eivät olleet kovin hyviä, niin sillä on
voinut olla vaikutusta, että kuitenkin se kokeilu on ollut
Itä- ja Pohjois-Suomessa? Jos mietitään monia
yksinyrittäjiä, ne ovat palvelualan yrityksiä,
joissa itse asiassa asiakkaat ovat hyvin lähellä.
Tässä tapauksessa ei kerta kaikkiaan ole helposti
ollut markkinaa. Olisiko siinä järkevää miettiä,
että se laajennettaisiin koko Suomeen ja mietittäisiin
sillä tavalla ratkaisua, jos se toimisi jossain toisessa
ympäristössä, esimerkiksi suuremmissa
kasvukeskuksissa, paremmin?
Eero Lehti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Saatan muistaa väärin,
mutta vakaa käsitykseni oli, että tässä kokeilussa
edellytettiin toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen syntymistä saman
tien. Ja kun palvelualasta on kyse ja pienistä yrityksistä,
joissa on vaikea järjestellä töitä muulla
tavalla kuin alun perin on ajateltu, niin on oikeastaan ymmärrettävää,
että ne kokeilun tulokset eivät kovin suuria lupauksia täyttäneet.
Sen sijaan pitäisi pohtia, miten tätä ensimmäisen
työntekijän riskiä yritystasolla, elinkeinonharjoittajan
tasolla de facto voitaisiin keventää tavalla tai
toisella niin, että hän uskaltaisi ylipäätänsä ryhtyä työnantajaksi.
Suurimmissa yrityksissä muita työtehtäviä,
muita organisoitumismahdollisuuksia voidaan käyttää hyväksi,
jos työntekijä ei sopeudu alkuperäiseen tehtäväänsä.
Ilkka Kanerva /kok:
Puhemies! Hallitusohjelma on tältä osin varsin
hyvin kirjoitettu ja aika laajakin näkemyksiltään,
keinovalikoimaltaankin kuka ties, näin voidaan sanoa, ja
työllistämistavoite, mikä tähän
ohjelmaan sisältyy, on poikkeuksellisen kova. Se tulee
edellyttämään hallitukselta muutakin
paneutumista kuin sen, minkä työministeriö tai
työministeri esikuntineen voi tässä aikaansaada.
Toivotan erityisesti menestystä — nimimerkillä kokemusta
on — neuvotteluihin valtiovarainministeriön suuntaan.
Mutta sanon samalla, että oman kokemukseni valossa
ainakin valtiovarainministeriöstä saadaan sitä vahvempi
myötätunto myöskin rahoituksellisille
toimenpiteille, jos ministeriöllä on itsellään
eri neuvotteluprosessien tuloksena esittää konkreettisia
toimenpiteitä, että näillä myöskin
saadaan käytännössä työllistymistuloksia
aikaiseksi.
Kannustan ministeriötä olemaan siinä suhteessa
rohkea tavalla, joka tekee Suomesta edelleenkin toivon mukaan toimivien
työmarkkinoiden mutta myöskin toimivan työvoimapolitiikan malliesimerkkiä koko
Euroopan alueella, joka ottaa työntekijöiden näkökannat
huomioon. Mutta onnistunut työvoimapolitiikka on mahdotonta,
ellei se sisällä elinkeinopoliittista ulottuvuutta
ja niitä näkökantoja, jotka siellä ovat.
Toivotan kyllä ministerille hyvin korkeaa ja vahvaa profiilia
tässä, ja tämä tarvitsee myöskin
eduskunnassa erittäin rankan luottamuksen taakseen, että tässä meneteltäisiin
parhaita kansainvälisiäkin käytäntöjä soveltaen.
Antti Lindtman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suurin osa työpaikoista tänä päivänä syntyy
pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Sen takia tämä huoli,
joka liittyy tähän työllistämisen
kynnykseen, on täysin aiheellinen nimenomaan tämän
työllisyyden näkökulmasta.
Olisin vähän jatkanut vielä sitä,
mitä edustaja Jaskari puhui tästä kokeilusta.
Myös tämän edellisen hallituksen ohjelma
paljasti sen asian, että työnantajat kokevat kyllä saavansa
neuvontaa palkkaukseen ja sen säännöstöön
liittyvissä asioissa, mutta kovin huonosti tunnetaan näitä palkkatukimahdollisuuksia,
joilla voitaisiin vähän sitä työvoimakustannusta
alentaa, sivukuluja tai muita. Onko tähän suunnitteilla
uudella hallituksella joitain keinoja, joilla saataisiin vähän
lavennettua tätä tietoa?
On myös tutkittu, että ne yrittäjät,
jotka ovat työllistäneet jo kerran, suhtautuvat
työllistämiseen paljon positiivisemmin kuin ne,
jotka eivät vielä ole. Eli siitä voi
vetää johtopäätelmän,
minkä tutkijatkin ovat tehneet, että siellä on
osa myös tämmöistä kuulopuheeseen
perustuvaa luuloa, mikä liittyy näihin työllistämisesteisiin.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puheenjohtaja! Tämä työllistämistavoite
on todella kovaa tässä hallitusohjelmassa, ja
sen takia siinä on myöskin kiusaus, että lähdetään
katsomaan vaan sitä määrällistä puolta — se
on tärkeä tavoite — mutta sitten todella
siihen työllistämisen ikään
kuin laatuunkin pitäisi kiinnittää huomiota.
Tässä keskustelussa on mennyt jonkin verran käsitteet
sekaisin: pitkäaikaistyötön ja vaikeasti työllistettävä,
ne ovat kuitenkin vähän eri asioita. Eli kyllä osa
pitkäaikaistyöttömistä on myöskin
vaikeasti työllistettäviä, mutta näitä vaikeasti työllistettäviä ovat
erityisesti ne ihmiset, jotka esimerkiksi ovat hetken siellä työssä,
sitten palaavat työttömyyteen, sitten saavat taas
jonkun pienen työpätkän ja palaavat työttömyyteen. Tämä pompottelu
on varmasti sen ihmisen kannalta ja esimerkiksi nuoren ihmisen tulevaisuuden
kannalta huono asia, ja heidän tukemiseensa ja ikään
kuin kiinni saamiseensa ja tähän pitäisi kiinnittää erityistä huomiota,
koska jos vuodesta toiseen on välillä töissä,
välillä poissa työstä, ja sitten
jos tuntuu koko ajan, ettet saa sitä pysyvämpää työpaikkaa,
niin on hyvin suuri riski, että se motivaatio työn
tekemiseen heikkenee.
Yleiskeskustelu päättyi.