4) Hallituksen esitys laiksi polttoainemaksusta annetun lain
6 §:n muuttamisesta
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen perusteet polttoainemaksusta
annetun lain muuttamisesta tarkoittavat varmasti hyvää,
mutta merkitsevät käytännössä tiettyjen
polttoaineiden vapauttamista päästötavoitteista.
Olisi ollut hyvä, että hallitus olisi vertaillut
lakiesityksensä vaikutuksia EU:n asettamiin päästötavoitteisiin
koskien autojen verotusta ja vuonna 2009 voimaan tulevia Euro 5
-tason pakokaasujen päästömääräyksiä,
jotka edellyttävät uusia ratkaisuja niin dieselmoottoreissa,
palamisprosesseissa ja jälkikäsittelytekniikoissa.
Nyt kun veronpalautuksia halutaan antaa, olisi samalla voitu antaa
osittainen verovapaus autoille, jotka käyttävät
sekapolttoainetta, jossa etanolin osuus on 3—5 prosenttia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vihdoinkin se on täällä tänään,
voidaan sanoa tästä hallituksen esityksestä.
Alan suuret soturit ovat nyt kyllä salista pois, mutta
yritetään selvitä näillä joukoilla
tästä lähetekeskustelusta.
Tässähän nyt polttoainemaksusta annetun
lain 6 §:ää muutetaan vähän
siihen suuntaan kuin nyt tässä tilanteessa — ed.
Laxellillekin — on tarpeellista ja paikallaan. Niin kuin
ed. Laxellkin on varmasti tämän hallituksen esityksen
lukenut, niin täällähän nyt
todetaan se realiteetti, että näitä kaasuajoneuvoja
on hyvinkin vähän tällä hetkellä olemassa
ja yksi ainut tankkausasema on täällä Helsingissä.
Hyvä on, että on edes se yksi ainokainen, koska
jos ei olisi yhtään, niin tämä tuntuisi
vähän niin kuin vähän uskottavalta,
mutta nyt tämä on ihan pikkusen uskottavaa lainsäädäntöä tilanteessa,
jossa Ruotsissa esimerkiksi on ihan kunnollinen tankkausasemaverkosto
jo luotu.
Nyt sitten meillä ollaan siinä tilanteessa,
että tästä polttoainemaksusta vapaiden
ajoneuvojen luetteloissa on ollut tämän 6 §:n
4 ja 5 kohdassa sellaiset höystöt mukana, että tässä on
niin kun kikkailulla tehty tästä nollalainsäädäntöä.
Eräs verovirkamies tämän sai aikaiseksi
ja veti eduskuntaa höplästä. Sellaistakin
pääsee aina silloin tällöin
tapahtumaan, ja nyt sitten hallitus esittää tämän
virheen korjaamista. Lisäksi tänne nyt sitten
tulevat mukaan moottoriajoneuvot, joissa käytetään
pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta.
Arvoisa puhemies! Tämä tulee mielenkiintoiseen
aikaan sikäli, että nyt on eduskunnassa siirrytty
aivan uudelle tasolle, jossa arvioidaan näitä biopolttoaineita,
biopohjaisia polttoaineita. Nyt on ruvettu ihan oikein termodynamiikkaa
käyttämään laskennoissa. Otan
yhden ainoan esimerkin, että tehdään
ohranjyvistä bioetanolia. Kuinka ollakaan, sen tonnin tuottamiseen
bioetanolia on yli tonni käytetty polttoainetta. Tämä saldo vaikuttaa
köykäiseltä, elikkä siis toisin
sanoen tässä ei ole järjen hiventäkään,
tämän laatuisessa toimeliaisuudessa.
Silloin tietysti mietitään, missä on
se mahdollisuus, että varmasti ollaan termodynaamisesti plussan
puolella, jotta se on järkevää, ja se
on kyllä biokaasupuolella hyvin selvästi. Se on
se suurin mahdollisuus. Nimenomaan tässä on viime
aikoina käytetty tämmöistä raflaavaa
esimerkkiä, että yksi lehmä maatilalla
voisi olla biokaasutuotantoa varten. Sen lehmän lannasta
valmistettu biokaasu riittää talon henkilöauton
käyttöön koko vuoden, elikkä se
on niin kun lehmällä toimiva henkilöauto,
jos nyt vähän kärjistetysti tämän
asian ilmaisee, mutta sisällöllisesti oikein. Elikkä siis
toisin sanoen silloin tietysti ollaan siinä tilanteessa,
että tämän laatuinen hallituksen esitys
on ollut enemmän kuin paikallaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen käytti hyvää kielikuvaa:
lehmällä käyvä auto. Se on todellakin
120-hevosvoimainen, ja yksi lehmä sitä pyörittää.
Se on ihan hyvä huomio.
Mutta itse asiaan. Todellakin tämä biokaasupuoli
ja yleensäkin kaasuautot ovat tulevaisuuden näkökulma,
ja nyt tämän hetken ongelmahan liikenteen biopolttoaineessa
on biodiversiteetti. Esimerkiksi Brasiliasta vasta olemme kaikki
saaneet tietoa niistä ongelmista, mitä siihen
liittyy. Samoin sitten taas esimerkiksi Indonesian saariston, Malakan
niemimaan alueella hakataan primäärisademetsää ja
tuotetaan tilalla palmuöljyä. Öljypalmuviljelmät
ovat vahva monokulttuuri, aivan niin kuin sitten Brasiliassa on sokeriruoko,
jonka hyödyntämiseen liittyy myös sosiaalisia
ongelmia, sosiaalista dumppausta. Näin ollen kaiken kaikkiaan
liikennepolttoaineiden kohdalla tämä lähtökohta,
mistä ne tulevat ja miten ne voitaisiin sertifikoida, on
tärkeä asia. Kaiken kaikkiaan tässä pitäisi
katsoa niin, ettei pohjoisten rikkaiden maiden autojen polttoaineongelmaa
kaadeta näiden mainittujen sademetsäalueiden syliin
ja syyllistytä sitä kautta biodiversiteetin hävittämiseen.
Tämä on tärkeää.
Todellakin ed. Vilkuna oli tässä liikkeellä pariinkin
kertaan, ja nyt sitten lopulta nämä ed. Pulliaisen
mainitsemat koukut on poistettu täältä lain
pykälistä.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on erinomainen lakiesitys,
kuten ed. Pulliainen täällä jo kehui.
Keskustan ed. Vilkuna ja monet muut edustajat ovat ajaneet asiaa
ja laajemminkin biopolttoaineiden käytön edistämistä.
Muodollisesti hallituksen esityksessä muutettaisiin
polttoainemaksusta annetun lain 6 §:ää. Muutoksella
poistettaisiin vaatimukset, joiden mukaan maksusta vapaiden kaasukäyttöisten ajoneuvojen
on täytettävä vähintään
Euro 4 -tason pakokaasupäästönormistot.
Lakiin lisättäisiin säännös
puu- ja turveperusteista polttoainetta käyttävien
ajoneuvojen maksuvapautuksesta. Ehdotus on järkevä nimenomaan,
jos ja kun sen avulla lisätään öljypohjaisille
polttoaineille vaihtoehtoisten energialähteiden käyttöä.
Lakiesityksen vaikutuksia sinänsä on kuitenkin
arvioitu esityksen perusteluissa sangen vähäisiksi.
Mitään suurta hyppäystä kaasumaisiin polttoaineisiin
ei ole tulossa. Esityksen myötä maassamme on kuitenkin
yhä paremmat mahdollisuudet erilaisista jätteistä tulevan
metaanikaasun hyödyntämiseen. Tällaisia
metaanilähteitä ovat esimerkiksi kaatopaikat,
maatilojen lantalat sekä muut erilaiset biomassaa tuottavat
laitokset.
On hyvä, että jätteistä,
jätevesistä tai eläinten lannasta käymisprosessissa
tulevalla kaasulla voidaan korvata fossiilisia polttoaineita ja
tuontienergiaa. Samalla joka tapauksessa muodostuva kaasu saadaan
hyötykäyttöön. Käänteen
tekeväksi energiaratkaisuksi siitä ei kuitenkaan
ole. Polttoaineiden käytön laajentaminen uusiin
fossiilisiin polttoaineisiin on vain välivaihe siirryttäessä uusiutuviin
polttoaineisiin. Sama koskee esimerkiksi hybridiautoja, joilla kyllä vähennetään
polttoaineen kulutusta, mutta ei lopeteta fossiilisten polttoaineiden
käyttöä.
Naapurimaassamme Ruotsissa ollaan paljon pitemmällä biopohjaisten
polttoaineiden käytössä. Ruotsissa on
asetettu tavoitteeksi öljystä riippumaton yhteiskunta
vuoteen 2020 mennessä. Saman suuntaisia tavoitteita on
tuotu julki USA:ssa. Käytännössä tällaiset
linjaukset tarkoittavat uusiutuvien energialähteiden valtavasti laajentuvaa
käyttöönottoa ja markkinoiden luomista.
Alan tekniikka halpenee ja käyttöönottokynnys
madaltuu. Suomessa on paljon pinta-alaa suhteessa väkilukuun,
joten peltoa ja metsää kannattaa ottaa energiakäyttöön.
Näin saadaan kotimaista uusiutuvaa energiaa. Suomessa pitää ottaa
myös rohkeammat tavoitteet käyttöön
uusiutuvan, usein kotimaisen energian käytön lisäämiseksi.
Etanolia lisätään tulevaisuudessa polttoaineisiin,
mutta tarvitaan suurempia määriä kuin suunnitellut
2,75 prosenttia polttoaineista. Nämä ovat vain
välivaiheen ratkaisuja. 100 prosenttia uusiutuvaa energiaa
sisältävien liikennepolttoaineiden pitää olla
pitkän ajan tavoitteena Suomessa.
Sivujuonteena, tähän lakiesitykseen oikeastaan
kuulumattomana asiana, haluan muistuttaa ja ehkäpä nostaakin
esille polttoaineveron palautuksen maa- ja puutarhaviljelijöille
ja ehkäpä sen palautuksen korotuksen myös.
Viljelijät joutuvat raskaassa työssään
käyttämään paljon polttoöljyä kuluttavia
traktoreita ja työkoneita sekä lämmittämään
kasvihuoneitaan. Polttoainekustannukset ovat nousseet parissa vuodessa
yli 50 prosenttia. Samaan aikaan tuottajahinnat ovat kuitenkin pysyneet
suurin piirtein samassa. Polttoainekustannusten nousu näkyy
suoraan yrittäjien tuloissa. Muilla aloilla kustannusten
nousu siirtyy tasaisemmin tuotteiden hintoihin kuin viljelijöillä ja
sitä kautta kuluttajien maksettavaksi.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on hyvä. Polttoaineiden
painopistettä tulee kuitenkin siirtää selkeästi
uusiutuviin biopohjaisiin polttoaineisiin. Tämä on
lopulta energiantuotannossa ainoa tie kestävämpään
kehitykseen.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys biopolttoaineiden
verovapaudesta on osoitus siitä, että hallitus
on ottanut tosissaan energia- ja ilmastoselonteon linjauksensa,
jolla halutaan tehdä lainsäädäntöuudistusta, jolla
käyttöönottoa lavennetaan ja levennetään biopolttoainepohjalla,
ja nyt ovat sitten vuorossa biokaasut. Tämähän
on lähtökohtaisesti ed. Vilkunan täällä laajalla
kansanedustajajoukolla aikaansaama asia, josta nyt sitten hallitus
on ottanut vaarin ja tehnyt oman esityksensä. Tätä täytyy
tervehtiä myöskin siinä mielessä ilolla,
että näin hallitus myöskin noudattaa
sitä parlamentaarista järjestystä, että mitä eduskunta
haluaa, sen hallitus sitten toteuttaa. Tässä on
hyvä esimerkki siitä.
Mutta itse asia on myöskin aivan erinomainen. Biokaasupotentiaalia
meillä Suomessa on vaikka minkä verran. Se on
suurimmalta osalta tällä hetkellä käyttämättä.
Se pitää saada nopealla tahdilla parempaan hyötykäyttöön,
ja kaikki tällaiset toimet edistävät
sitä voimakkaasti. Ilman näitä valtion
tukitoimenpiteitä tämän alan energiaa
ei saada koskaan hyödyksi ja käyttöön, ja
nyt se sitten tästä alkaa.
Sen lisäksi, että täällä on
käyty läpi ansiokkaasti edellisissä puheenvuoroissa
tämän lakiesityksen hyötyjä,
täytyy muistuttaa vielä siitäkin, että ei
ainoastaan energia ole se hyöty, joka tästä tulee,
vaan myöskin se, että tämän
mädätysprosessin yhteydessä, jossa tätä kaasua
muodostuu, tuo mädäntyvä aine muuttuu
kasveille käyttökelpoisempaan muotoon, jolloin
valumat vähenevät, ravinteet ovat paremmin käytössä ja
sitä kautta myöskin tällä on
erittäin voimakas ympäristövaikutus.
Lisäksi tämä on osoitus siitä,
että maaseudulla on energiaa ja maaseudulla olevaa energiaa
voidaan entistä enemmän ottaa käyttöön.
Myöskin tämä on näpäytys
selkeästi valtiovarainministeriön virkamiehille,
täällä käytettiin äsken
sanaa, että he ovat järjestäneet tänne
koukkuja, niin olivatkin, ja nyt ne koukut on oiottu ja hyvä näin. Tämän
linjan toivon jatkuvan myös tästä eteenkinpäin
hallituksen esityksissä, kun energia- ja ilmastopolitiikkaa
viedään eteenpäin.
Keskustelu päättyy.