5) Hallituksen esitys rautatielaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on aika merkittävä muutos
suomalaiseen rautatiejärjestelmään sikäli,
että ensimmäisen kerran tämän
lain toteuduttua avataan kansallinen kilpailu vapaaksi tavaraliikenteessä.
Toki aikaisemmin on ollut monia vastaavia pyrkimyksiä,
ja henkilöliikenteen osalta intohimot ovat vielä paljon
suuremmat, mutta onneksi sellaista esitystä eduskunnalle
ei ole vielä tullut, vaikkakin palveluasetus, joka on käsittelyssä,
sen ehkä lähiliikenteeseen toisikin, mutta toivottavasti näin
ei tule käymään. Eli tämän
hallituksen esityksen pohjalta uudella rautatielailla avattaisiin rautateiden
kansallinen tavaraliikenne kilpailulle EU:n toisen rautatiepaketin
vaatimusten mukaisesti 1. päivästä tammikuuta
2007 alkaen.
Samalla on tietysti hyvä todeta, että Suomen
ja Venäjän välinen rautateiden yhdysliikenne
jää edelleenkin yksinomaan VR Osakeyhtiön
hoidettavaksi. Se ei kuulu tähän kilpailtavaan
kokonaisuuteen, vaan se on valtioiden välisen sopimuksen
mukaista, eli siellä kansallisvaltion alueella toimii kansallinen
rautatieyritys. Samalla lailla VR Osakeyhtiö ei myöskään
toimi Venäjän federaation alueella.
Aikaisemmin me saimme viime kaudella liikenne- ja viestintävaliokunnassa
liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen
tavaraliikenteen vapauttamisesta kilpailulle Suomen rautateillä.
Tämä tapahtui vuonna 2002. Tämä on
hyvin asiallinen ja merkittävä selvitys. Siinä on
39 sivua. Hyvin perusteellisesti asiaa silloin selvitettiin. Täältä voi
kyllä lukea tämän selvityksen johtopäätökset.
Rautateiden asema tavaraliikenteessä on vakiintunut. Luonnollinen
markkinaosuuksien jako eri kuljetusmuotojen välillä on tapahtunut
ja osuudet säilynevät jokseenkin ennallaan. Lisääntyvä tarjonta
ei tuone uutta kuljetettavaa rautateille eikä kilpailu
kasvata merkittävästi kokonaismarkkinoita. Uskottavan
kilpailun olemassaolo voisi hieman laskea kuljetusten keskihintaa.
Todennäköisin kilpailu olisi VR:n kanssa tarkoituksenmukaiseen
työnjakoon perustuva yhteistoiminta. Kilpailijoiden määrä jäisi äärimmilläänkin
muutamaan harvaan. Kilpailijoiden olisi erittäin vaikea
saavuttaa kestävää kilpailuetua VR:ään
nähden. Asiakkaat kannattavat kilpailua, koska
se vahvistaa heidän asemaansa hintaneuvotteluissa. Näinhän
on käynyt nyt jo, kun esimerkiksi paperitehtaiden järjestelytoiminta
oli aikaisemmin tehtaiden tuotantoa. Paperiteollisuus, niin kuin on
havaittu, kohdistaa toimintaansa vain keskeiseen osaamiseensa, ydinalueeseensa,
rönsyt karsitaan pois, ja näin on käynyt
sielläkin.
Mikä on hankalinta, jos tämä kilpailu
laajasti toteutuisi? Meillä on runsaasti 5 miljoonaa asukasta,
laaja maa, ja meillä on tällä hetkellä toimiva
rautatiejärjestelmä. Eli meillä voidaan
kokonaisuudessa hyvin joustavasti käyttää sekä henkilökuntaa
että kalustoa saman yhtiön sisällä kokonaisuutena.
Ruotsissa oli käynyt sillä lailla, että kun
tämä kilpailu avattiin vuonna 96, Svenska Järnväg
eli paikallinen VR pilkottiin kuuteen eri yhtiöön,
jotka toimivat erikseen. Tällöin henkilökunnan
joustava käyttö ei ollut enää mahdollista.
Tätä pitää välttää.
Tähän EU:n toiseen rautatiepakettiin sisältyi myöskin
monia muitakin tärkeitä päätöksiä.
Oli tietenkin tämä turvallisuuden korostaminen
tulevaisuudessa rautateillä. Sen pohjalta on erikseen annettu
laki Rautatieviraston perustamisesta, ja tämän
pohjalta tulee olemaan erittäin tiukat turvallisuusvaatimukset
näitten uusien yrittäjien osalta sekä asianmukaisen
kaluston osalta, mutta myöskin tietysti pätevän
henkilöstön saamisen osalta näihin yhtiöihin.
Tässä voi samalla todeta, että Veturimiesten liitolla,
joka edustaa veturinkuljettajia Suomessa, on yleissitova työehtosopimus.
Eli käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että jos rautatiealalle tulee uusia yrittäjiä,
heidän täytyy vähintään
noudattaa nykyistä Veturimiesten liiton työehtosopimusta.
Se on minimisopimus, eli tämä aikaansaa sen, että henkilökunnan
palkkauksella ei voida dumpata ja yrittää päästä markkinoille.
Oikeastaan en jatka pitempään, koska tämä tulee
liikenne- ja viestintävaliokuntaan. Me saamme siellä hyvin
perusteellisesti tämän asian käsitellä ja
tietenkin pääsemme sitten vielä kommentoimaan
ensimmäisessä ja toisessakin käsittelyssä.
Mutta sen vaan toteaisin, että SDP:n puoluekokouksen kannanotot
ovat olleet tässä suhteessa erittäin
tiukkoja. Me olemme siellä todenneet, että EU:n
määräykset ovat meidän osaltamme maksimimääräyksiä.
Emme halua mennä siinä pitemmälle. Toteaisin
EU-politiikan osalta sen, että EU:ssa täytyisi
nähdä joukkoliikenteen ja sitten tämän
rautateiden tavaraliikenteen merkitys muutenkin kuin vain kilpailunäkökohdan kannalta.
Siihen tulisi panostaa EU:ssa laajemminkin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on tuonut eduskuntaan laajan
esityksen, jonka keskeisenä aikomuksena on avata kilpailu kotimaan
tavaraliikenteessä rautateillä. Käytännössä kilpailuun
voivat osallistua vain varsin isot yritykset, koska tavaraliikenteen
kilpailukykyiseen toteuttamiseen tarvitaan varsin suuria investointeja.
Voitaneen sanoa, että kovin harva kotimainen yritys voi
osallistua kilpailuun tavaraliikenteestä rautateillä.
Hallituksen esitys herättää kysymyksen
siitä, vastaako rautatieverkkomme kunto mahdollisesti laajenevan
tavaraliikenteen tarpeita. Rautateidemme peruskunto on korkeintaan
tyydyttävällä tasolla. Jotkin rataosuudet
ovat niin huonossa kunnossa, että ne muodostaisivat riskin
lisääntyvälle tavaraliikenteelle. Siksi
odotankin, että tavaraliikenteen kilpailun käytännön
toteuttamiseksi esitetään budjettikehyksessä huomattavasti
lisäresursseja radanpitoon, rataverkon uusimiseksi, korjaamiseksi
ja huoltamiseksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässähän on kysymys
toisen rautatiepaketin implementoinnista Suomen lainsäädäntöön. Eduskunnan
liikennevaliokunta ja sitten liikenne- ja viestintävaliokunta
ovat käsitelleet tätä asiaa hartaasti,
lähestulkoon lukemattomia kertoja, että ollaan
nyt tässä vaiheessa. Tässä vaiheessa, niin
kuin ed. Wallin jo täällä totesi, rautateiden kansallinen
tavaraliikenne otetaan nyt kilpailutukseen mukaan. Mutta sen sijaan
edelleen ulkopuolella kilpailutuksen on kotimainen henkilöliikenne
ja Suomen ja Venäjän välinen rautateiden yhdysliikenne,
joita siis tavallaan monopolimaisesti hoitaa edelleen Suomen valtion
yksin omistama VR-Yhtymä Oy.
Onko tämä rautatiepaketti-innostus Euroopan yhteisössä syntynyt
sitten Suomen tarpeitten perusteella? Tämä on
semmoinen asia, joka on syytä tämmöisessä lähetekeskustelussa
tuoda esille, ja näinhän ei missään
nimessä ole asian laita. Tämähän
on nimenomaan syntynyt siitä tilanteesta, että erikoisesti
Keski-Euroopassa, sanotaanko Ydin-Keski-Euroopassa, tavaraliikenne
on siirtynyt lähestulkoon kumipyörille. Siinä suomalaisetkin
ovat sitten liikennöitsijöinä mukana,
ja rautatiet ovat niin kuin aivan toissijaisessa asemassa. Tavaravolyymistä saattaa
jossakin valtiossa 1, 2, 3, 4 prosenttia vain olla rautatiekuljetusten
hoitamaa. (Ed. Wallin: Meillä 25 prosenttia!) — Ja
meillä neljännes, niin kuin ed. Wallin tuolta
huutelee, näin asianlaita on.
Tietysti on aivan oikein, että Keski-Euroopassa pyritään
sitten jollakin konstilla tätä painopistettä siirtämään
tai edes siirtämään niitä kuljetuksia
ylipäätään merkittävässä määrin
rautateille sen takia, että tiet ovat tukossa. Siihen eivät
ole edes tiemaksut auttaneet, vaan sekin on ollut riittämätöntä.
Sitten kansalliset, valtioitten omistamat rautatieyhtiöt
ovat jostakin syystä olleet haluttomia lähtemään
tässä liikkeelle kunnolla, ja sitten on keksitty
se, että no niin, avataan nämä liikenteet
kilpailulle, jos sitten se toisi innostusta asiaan. Tämän
ymmärrän oikein hyvin.
Brittein saaret on tässä suhteessa erittäin
havainnollinen esimerkki myöskin Manner-Euroopan rinnalla.
Mutta Brittein saarilla, erikoisesti siis emo-Englannissa tämä homma
meni niin läskiksi kuin olla voi. Siellähän
siis irrotettiin kaikki osa-alueet toisistaan, kiskot erikseen,
operointi erikseen, regulointi erikseen, kalusto erikseen jnp.,
ja ne myytiin sitten eri yhtiöille, ja kaikki meni pieleen.
Sen enempää ei mikään voi mennä pieleen.
Lippujen hintojen piti laskea, kaikki nousi räjähdyksenomaisesti,
ja lähtöajatkin ilmoitetaan noin tunnin tarkkuudella
jnp. Erikoisesti liikuttavaa oli, kun näistä asioista
käytiin keskusteluja Lontoossa, että suurlähettiläs
Pertti Salolainen sanoi, että minä niin vastustan,
vaikka minä kilpailua kannatan, niin minä niin
kauheasti vastustan tätä täkäläistä järjestelmää,
kun ei suurlähettiläskään voi
lainkaan luottaa, että niillä junilla, millä pitäisi
päästä paikasta toiseen, ylipäätään
pääsee mihinkään ja puhumattakaan,
että aikataulut pitäisivät jollakin tavalla. Elikkä siinä on
malliesimerkki siitä, että homma voi mennä totaalisesti
pielukseen.
Tämähän tarkoittaa silloin sitä,
että kansallisesti Suomessa pitäisi katsoa, että tässä saavutetaan
lisäarvoa. No, meillä on suojajärjestelmä. Meillä on
raideleveys sama vain itään, ja länteen on
tilanne toinen. Ruotsissa on erilainen raideleveys, ja se suojelee
sopivasti meitä. Nyt vielä sitten tämä Ytv:n
lähiliikenne, sitä varten on operaattorikonsortio
muodostettu, niin että sekin voidaan hoitaa joka tapauksessa
kansallisessa kilpailutuksessa, jos sellainen tilanne joskus tulisi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tarkoituksena on panna
täytäntöön Suomessa niin sanottu
EU:n toinen rautatiepaketti. Tähän pakettiin liittyvä yksi
vaatimus on tavaraliikenteen avaaminen kilpailulle ensi vuoden alusta.
Toteaisin myös minä, että tämä on
ensimmäinen kerta Suomessa, kun avataan kilpailu rautateille.
Kilpailuttamiseen liittyy aina kysymyksiä, jotka pitää ottaa
huomioon päätöksiä tehtäessä.
Jos tänne Suomeen tulee ulkomaisia kuljetusyrityksiä,
meidän pitää pitää huoli
siitä, että toiminta on terveellä pohjalla,
ettei tänne tulla noukkimaan rusinoita pullasta. Toiminnassa
pitää olla jatkuvuutta. Myös turvallisuusasiat
on otettava huomioon. Jos tänne tulee yrittäjiä Suomen
ulkopuolelta, niin silloin täytyy ilman muuta noudattaa
suomalaisia työehtoja ja työlainsäädäntöä.
Vaikka paketin mukana luvataan hyviä asioita, niin
pelkillä paketeilla ei pärjätä.
Rautatieverkosto tarvitsee lisää rahaa, eivätkä paketit
auta siihen. Ratahallintokeskuksen tutkimusten mukaan suuri osa
rataverkosta on hälyttävän huonossa kunnossa.
Monilla osuuksilla on jopa vaarallista ajaa. Tuntuu siltä,
että suuronnettomuuksilta on vältytty vain hyvällä onnella
ja hitailla nopeuksilla. Rautatieliikenne ei kestä ikuisesti jatkuvia
nopeusrajoituksia. Rajoitukset syövät raideliikenteen
kilpailukykyä.
Sellainen vaara on olemassa, että asiakkaat katoavat
pikkuhiljaa, kun liikenne ei toimi. Kun asiakkaat vähenevät,
ei liikennettä enää kohta kannata ylläpitää.
Kohta meillä on sellainen tilanne, että ei tarvita
enää liikennettä, ei alan teollisuutta
eikä sen enempää kalustoakaan, vaikka pitäisi
olla, niin kuin täällä on todettu, kestävän kehityksen
mukaista, että raskaat kuljetukset siirretään
rautateille. Senhän on EU-komissaarikin täällä todennut,
että he suosivat raideliikennettä ja vesitieliikennettä.
Joka vuosi täällä puhutaan tästä samasta
asiasta, ja radat vaan rapistuvat kiihtyvällä tahdilla. Koska
ratojen kunnostamiseen annetaan vuosittain liian vähän
rahaa, kertautuvat ongelmat ja ratojen kunto huononee huononemistaan.
Tie- ja ratamäärärahoja ja -hankkeita
pitää alkaa suunnitella pitemmällä tähtäimellä jokavuotisten
ja riittämättömien lisäbudjettien
sijaan.
Arvoisa puhemies! Suurituloisten veronalennukset ovat olleet
hallituksen tärkeysjärjestyksessä korkeammalla
kuin ihmisten turvallisuus ja junaliikenteen tulevaisuuden toimintaedellytysten
turvaaminen. Tällainen meno ei voi jatkua. Radat pitää saada
ajettavaan kuntoon, jotta saadaan liikenne turvalliseksi ja sujuvaksi.
Vasta sitten voidaan alkaa toteuttaa näitä paketteja.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Kun kuljetetaan tavaraa kiskoilla, niin se on ympäristöllisesti
kaikkein paras tapa, huomattavasti parempi kuin kumipyörillä,
ja päästöt ovat vähäisemmät
tonnikilometrejä kohden. Mutta todella Suomen rataverkon
ongelmat ovat olemassa ja rataverkoston laatu koko ajan heikkenee.
Todellakaan tämä hallituksen esitys ei tähän
asiaan tuo apua.
Kun nyt kilpailulle avataan rataverkostoa kuitenkin ensi vuoden
alusta, on huomautettava, että esimerkiksi sellaiset yhteydet,
jotka palvelevat paperin ja teollisuuden kuljetuksia, ovat monesti ruuhkautuneet,
kuten esimerkiksi väli Kouvola—Imatra. Sinne todellakin
tarvittaisiin toinen kaksoisraide, nimenomaan uudet raiteet nykyisten
lisäksi. Tällaiset perustehtävät
on valtion hoidettava. Ne ovat ratahallintokeskuksen tehtäviä.
Alun pitäenhän tätä Euroopan
unionista lähtenyttä kilpailun avaamisvaatimusta
ja neuvoston direktiiviä on perusteltu nimenomaan tehokkuutta
lisäävänä toimenpiteenä.
Oma käsitykseni on, että tähän
saakka Suomen rautatiet ovat toimineet, VR, tehokkaasti, mutta nyt
viime vuosina tätä tehokkuutta on laskenut huono
rataverkoston taso.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys kuuluu niihin
asioihin, jotka Euroopan unionin kautta ovat tulleet tänne,
ja tämä varmasti käytännössä ei
kovinkaan paljon tule suomalaiseen käytäntöön
rautateillä vaikuttamaan. Niin kuin täällä on
kuultu, suomalainen tavaraliikenne kulkee rautateillä tänä päivänä enemmän
kuin Euroopassa. Lisääntymisen varaa toki on kauheasti,
mutta ilmeisesti tämä laki ei sitä kauheasti edesauta.
Tässä on ainakin kolme hyvää asiaa
kuitenkin. Ensimmäinen hyvä asia on se, että tämä ei koske
henkilöliikennettä; sekin kuultiin, että monessa
maassa henkilöliikenne on kilpailun avulla saatu täysin
sekaisin. Toinen on se, että tässä ei kuitenkaan
elinkeinoa vapauteta. Tämä vaatii toimiluvan,
johon toivon mukaan tulee tiukat ehdot, ja jos niitä ehtoja
ei täytetä, toimilupa voidaan myöskin
peruuttaa. Kolmantena sitten tässä lähdetään
siitä, että rautateiden turvallisuus huomattavasti
paranee, kun tällä lailla luodaan rautatiejärjestelmän
turvallisuuden kehikko.
On kuitenkin turha kuvitella, että suomalaiset tasoristeysonnettomuudet
ja muut junaonnettomuudet vähenevät tämän
lain kautta, ellei aivan todella lisätä sitä panostusta,
jonka talous antaa mahdollisuuden tehdä rautatieverkostolle,
ja paranneta rautateiden tasoa. Vain sillä tavalla voidaan
turvallisuutta parantaa. Mutta varmasti tämä lakiesitys
tulee saamaan menestyksekkään käsittelyn
tässä talossa.
Keskustelu päättyy.