7) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi hovioikeuslain ja
hallinto-oikeuslain 1 ja 2 §:n sekä eräiden
niihin liittyvien lakien muuttamisesta
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävä lakiesitys
koskee hovi- ja hallinto-oikeuksien rakenneuudistusta siten, että muutosten jälkeen
Suomessa olisi viisi hovioikeutta ja kuusi hallinto-oikeutta. Uudistuksella
vähennettäisiin hovioikeuksien määrää yhdellä ja
hallinto-oikeuksien määrää kahdella.
Esityksessä ehdotetaan hovioikeuslakia muutettavaksi siten,
että nykyisiä hovioikeuksia vähennettäisiin
yhdellä. Kuopion ja Kouvolan hovioikeudet yhdistettäisiin
Itä-Suomen hovioikeudeksi. Tämän sijoituspaikka
olisi Kuopio. Hallinto-oikeuksia ehdotetaan vähennettäväksi
kahdella siten, että Kouvolan ja Kuopion hallinto-oikeudet
yhdistetään ja yhdistetyn hallinto-oikeuden sijaintipaikaksi
tulee Kuopio edelleen. Lisäksi Oulun ja Rovaniemen hallinto-oikeudet
yhdistetään ja hallinto-oikeuden sijaintipaikaksi
tulee Oulu.
Hallitus esittää, että tuomioistuinten
yhdistämisen seurauksena voidaan hallinto- ja hovioi-keuksien
henkilöstöä vähentää pidemmällä aikavälillä noin
20 työvuodella. Suuremmat tuomioistuinyksiköt
lisäksi tarjoavat mahdollisuuden monipuolisiin työtehtäviin
sekä erityisosaamisen ja muun ammattitaidon kehittämiseen.
Edelleen esityksen mukaan esitys ei vaikuttaisi olennaisesti kansalaisten
tai oikeudenkäyntiasiamiesten asiointiin hovi- tai hallinto-oikeuksissa.
Perussuomalaiset eivät hyväksy nyt tehtyä esitystä,
sillä toisin kuin hallitus väittää,
uudistuksella ei saavuteta säästöjä.
Esimerkiksi Rovaniemen hallinto-oikeuden lakivaliokunnalle antamassa
lausunnossa todetaan, että yhdistymisestä aiheutuu
alkuvuosina lisäkustannuksia. Käsillä olevan
esityksen mukaan on varauduttava matkakäräjien
ja suullisten käsittelyjen aiheuttamiin lisäkustannuksiin.
Myös tuomioistuimen henkilöstöön
muutostilanteessa kohdistuvista tukitoimenpiteistä syntyisi
ainakin jonkun verran kustannuksia.
Oikeusministeriön 23.6.2010 hovi- ja hallinto-oikeusverkoston
kehittämistä suunnittelemaan asetetun toimikunnan
mietinnöstä järjestettiin laaja lausuntokierros.
Tämän toimikunnan esityshän oli, että toinen
oikeusaste olisi jäänyt Kouvolaan. On kuitenkin
ilmeistä, että asian valmistelussa tehdyille selvityksille
oli tarkoitushakuisuus. Säästöt kyllä on
laskettu erittäin tarkkaan, mutta lisääntyneet
kustannukset näyttäisivät kuitenkin sitten
enemmän tai vähemmän unohtuneen. Siis
tällä kyseessä olevalla ratkaisulla haetaan
2 miljoonan euron säästöjä,
mutta nyt näyttää vahvasti siltä,
että tämä saavutettu, mahdollisesti saavutettu,
säästö kuittaantuu moninkertaisena kustannuksena.
Perussuomalaiset katsovat, että kyseisellä tosiasiallisella
säästöohjelmaesityksellä on
muitakin haittapuolia. Hallituksen esityksessä hovi- ja hallinto-oikeuksien
vähentämiseksi Suomessa on annettu suuri painoarvo
vertailuille muiden Pohjoismaiden tuomioistuimiin. Vertailutiedoilla
esityksessä tahdotaan sanoa, että Suomessa on yleisesti
ottaen liikaa tuomioistuimia ja että Suomessa erityisesti
hovioikeudet toimivat tehottomasti.
Tuomariliiton eduskunnan lakivaliokunnalle antamassa lausunnossa
todetaan kuitenkin, että kokemukset muissa Pohjoismaissa
eivät tue hovi- ja hallinto-oikeuksien vähentämistä.
Hallituksen esityksessä on kritisoitava sitä,
että vertailusta voi tehdä päteviä johtopäätöksiä vain,
jos vertailtavat asiat ja suureet ovat ylipäänsä vertailukelpoisia.
Tuomariliitto katsoo, että esityksessä vertaillaan
ylipäätään asioita, jotka eivät
todellakaan ole vertailukelpoisia.
Määräaikaisuuksilla ei saavuteta
parempaa tulosta. Moni henkilö jää myös
tässä työttömäksi. Kun
istuntoja istutaan muualla kuin yleensä istutaan, syntyy
matkakustannuksia. Hallituksen esityksellä heikennetään
entisestään kansalaisten saamaa palvelua oikeuslaitoksilta.
On myös huomattava, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on
antanut viime vuosina Suomelle useita langettavia tuomioita liian
pitkistä oikeuskäsittelyajoista. Meiltä puuttuu
myös oikeussuojakeinoja oikeudenkäynnin viipymistä vastaan.
Kaiken kaikkiaan voisin sanoa näin, että sinänsä ei
ole Kuopiota vastaan eikä Oulua vastaan yhtään
mitään, mutta kun tämän toimikunnan
alkuperäinen esitys oli se, että Kouvolasta nyt
ei ihan kaikkea oltaisi viety, se olisi ollut aika hyvä ratkaisu
minun mielestäni tähän, mutta lopettamalla
hovi- ja hallinto-oikeudet Kouvolasta hallitus käytännössä edelleen
rankaisee muutenkin työpaikkoja menettänyttä Kouvolan
seutua.
Tähän liittyy myöskin sitten yksi
sellainen merkillinen asia, jonka aion tässä lopuksi
vielä ottaa esille. Nyt tähän tuomiopiiriin
jää sitten mukaan Pyhtään kunta
tuolta Kotkan vierestä, joka on tämän
Itä-Suomen alueella ainut kaksikielinen kunta, joka tekee
sitten koko tästä tuomiopiiristä kaksikielisen.
Tämänkin asian kustannusvaikutuksia voi sitten
miettiä. Oikeastaan kyllä tämä on
nyt sellainen juttu, että tämä voi olla
pyhtääläisille hiukan ongelmallinen tilanne, jos
näitä palveluja sitten Kuopiosta saadaan ja heillä on
Helsinki kuitenkin sitten ihan vieressä kaksikielisenä paikkana.
Arvoisa puhemies! Esitän tämän kyseessä olevan
lakiesityksen hylkäämistä kaikilta osin.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hovi- ja hallinto-oikeuksien yhdistämisen valmistelun
vaiheet ovat todella järkyttävä esimerkki
siitä, että tarkoitus pyhittää keinot
tavalla, jonka lopputulemana mennään sananmukaisesti
ojasta allikkoon.
Tässäkin tapauksessa siis kuviteltiin, että suuruus
ratkaisee. Sen jälkeen laitettiin toimikuntia ja työryhmiä selvittämään,
miten tuo tavoite voitaisiin erilaisin selityksin ja laskelmin osoittaa oikeaksi.
Tämän asian osalta perustelut, selitykset ja laskelmat
ovat muuttuneet asian valmistelun aikana aina sen mukaan, mistä päin
niin sanottu tuuli on käynyt. Se on erittäin huonoa
hallintoa.
Viimeistä edellisen mallin mukaan esimerkiksi Kuopiossa
ja Kouvolassa sijaitsevat hovioikeudet ja hallinto-oikeudet olisi
yhdistetty niin, että toinen olisi toiminut Kouvolassa
ja toinen Kuopiossa. Sitten puuttui peliin niin sanottu poliittinen
ohjaus, ilmeisesti siilinjärveläistaustaisesti. Toki
siinä taustalla hääräsi muitakin
poliittisia pelinrakentajia. Laskelmat pantiin uusiksi. Homma hoitui
sujuvasti sen jälkeen, kun kymenlaaksolainen ministeri
asettui omaa maakuntaansa vastaan. Nyt kumpikin oikeusistuin tulee
Kuopioon.
Tärkein peruste tai paremminkin selitysyritys Kuopion
puolesta on ollut Kuopion sijainti kartalla. Sitä ministerikin
tuolta aitiostaan paperilta esitti. Kyllähän siis
Kuopio on lähempänä maantieteellistä keskipistettä kuin
Kouvola, se on totta. Silloin kuitenkin unohdetaan käytännön
tosiasiat. Väestöllinen painopiste on huomattavasti lähempänä Kouvolaa
kuin Kuopiota. Myös liikenteelliset seikat puhuvat erittäin
vahvasti Kouvolan puolesta. Näillä seikoilla ei
kuitenkaan ollut mitään merkitystä. Poliittinen
peli oli niitä painavampi syy lopulliseen ratkaisuun.
Arvoisa herra puhemies! Toinen todella ikävä piirre
tässä suhmuroinnissa on kielipolitiikan sotkeminen
tähänkin asiaan. Pyhtään pieni
kunta Kotkan länsipuolella on kaksikielinen, koska siellä asuu
noin 450 ruotsinkielistä asukasta. Nyt tämä kunta
halutaan väen väkisin sisällyttää tu-levien
oikeusistuimien toimialueeseen, jotta oikeusistuimista saadaan kaksikieliset.
Se tulee aiheuttamaan turhaa työtä ja tarpeettomia
lisäkustannuksia.
Voidaan sanoa, että tässä tapauksessa
jos missä voidaan puhua pakkoruotsista. 450 ruotsinkielistä asukasta
aiheuttaa sen, että noin miljoonan asukkaan alue on kokonaisuudessaan
kaksikielinen. Eihän tässä touhussa ole
mitään järkeä. Tämähän
on jopa suoranaista kiusantekoa. Todettakoon, että Pyhtäältä Helsinkiin
on hieman yli 100 kilometriä, ja se on luonnollinen ja
käytännöllinen asioimissuunta pyhtääläisille.
Sen sijaan Kuopioon on noin 400 kilometriä.
Mielestäni asetettuun kustannussäästötavoitteeseen
olisi päästy parhaiten yhdistämällä Kouvolan
hovi- ja hallinto-oikeudet saman katon alle. Kuopiossa olisi voitu
menetellä samalla tavoin. Näin olisi voitu säästää sekä toimitila-
että henkilöstömenoissa ilman, että olisi
aiheutettu lisäkustannuksia. Samalla palvelut olisi voitu
pitää kohtuuetäisyydellä.
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Turusen tekemää hylkäysesitystä.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hovi- ja hallinto-oikeuden yhdistäminen on
yksi monista Jyrki Kataisen keskittämisratkaisuista, ja
keskusta ei usko siihen, että vain yksikkökokoa
suurentamalla päästäisiin laadukkaampaan
ja tehokkaampaan toimintaan. Keskusta kyllä näkee,
että asiaa tulee uudistaa, mutta tavoitteita ei kuitenkaan
saavuteta vähentämällä hovioikeuksien
määrää yhdellä ja hallinto-oikeuksien
määrää kahdella. Uudistaminen
olisi ollut parempi lähtökohta, ja olisi ollut
tarpeen tarkastella asiaa laajemmassa näkökulmassa
kuin nyt hallitus on sitä tehnyt.
Uudistuksen myötä on paljon puhuttu säästöistä,
mutta kuten aikaisemmissakin puheenvuoroissa esille on tullut, niin
säästöjä ei pysty muodostumaan,
koska nämä toimenpidematkat lisääntyvät
ja lisäksi toimitilaratkaisuista tulee lisäkustannuksia.
Arvoisa puhemies! Näiden perusteella esitän vastalauseen
2 mukaisen lain hylkäysesityksen.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämän oikeuslaitosreformilakiesityksen
tavoitteet ovat sinänsä kannatettavia, mutta kokonaan eri
asia on, pystytäänkö tällä tavoin
näitä tavoitteita toteuttamaan niin, että kansalaisten
oikeusturva paranee ja oikeusvaltion perusta vahvistuu. Suomessahan
on saatu paljon huomautuksia Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta,
että meidän käsittelyajat ovat usein
kohtuuttoman pitkiä. Täällä on
eräissä puheenvuoroissa tuotu Kuopio esiin. Minun
täytyy kyllä sanoa, arvoisa herra puhemies, että ei
tässä kuopiolaisena ole mitään syytä jubileerata.
Oli äärimmäisen valitettavaa, että näin
tiettyjä kaupunkeja asetettiin vastakkain. Järkevällä asioiden
organisoinnilla olisi voitu status quo säilyttää,
työnjakoa olisi voitu kehittää, eri hovioikeudet,
eri hallinto-oikeudet olisivat keskittyneet entistä syvemmin
joihinkin määrättyihin asioihin, ja tällä tavoin
olisi voitu tuoda vaihtopöydälle erilaisia painotuksia
ja osaamisia.
Näin ollen olen myös, edustaja Tossavaisen tavoin,
kannattamassa edustaja Turusen tekemää hylkäysehdotusta.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallinto- ja hovioikeuslaitosten toimintaa olisi
todellakin voinut kehittää hyvinkin paljon. Rovaniemellä on
tällä hetkellä toimiva oikeusklusteri.
Siitä olisi voinut saada hyvinkin paljon lisää hyötyä aikaiseksi,
mutta nytten Rovaniemen hallinto-oikeuden lopettaminen rikkoo tämän
klusterin todella pahasti ja tilanne tulee vain heikentymään
siellä. Lisäksi muun muassa Kouvolaan olisi voitu
siirtää Helsingistä, pääkaupunkiseudulta,
muun muassa veroasioiden käsittelyt, elikkä alueellistamisella,
toimintoja hajauttamalla olisimme voineet saada aikaiseksi säästöjä,
ja jopa toimintaa olisi voitu oikealla tavalla kehittää.
Tämän vuoksi en ole myöskään
tukemassa hallituksen esitystä ja kannatan edustaja Pirttilahden
tekemää hylkäämisesitystä.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä,
kuten on kuultu, hallinto-oikeuksien määrää esitetään
pienennettäväksi kahdella nykyisestä kahdeksasta.
Uudistuksessa esitetään yhdistettäväksi
Kouvolan ja Kuopion sekä Oulun ja Rovaniemen hallinto-oikeudet.
Tässä valitettavaa oli, että oikeusministeri
Henriksson linjasi, että Rovaniemen hallinto-oikeus siirtyy
Ouluun. Rovaniemi hallinto-oi- keuden tuomiopiirin keskiössä olisi
ollut paras mahdollinen sijaintipaikka uudelle hallinto-oikeudelle.
Rovaniemelle kuitenkin onneksi jää uudistuksen
jälkeenkin pysyvä istuntopaikka hallinto-oikeuden
suullisia käsittelyjä varten, mutta Lapin elinkeinoelämän
kasvu, saamelaisasiat ja pitkät etäisyydet olisivat
kuitenkin puoltaneet pysyvän hallinto-oikeuden toimipisteen säilymistä Rovaniemellä.
Sinänsä sitten tästä hovioikeuspuolesta.
Asetusmuutoksella Kainuun käräjäoikeus
siirretään Itä-Suomen hovioikeuden tuomiopiiristä Rovaniemen
hovioikeuden tuomiopiiriin, jolla näin Rovaniemen hovioikeuden
käsiteltävien asioiden määrä tulee
kasvamaan ja sen asema vahvistuu. Pidän myös hyvänä sitä,
että Oulun hallinto-oikeuden nimeksi esitetään
Pohjois-Suomen hallinto-oikeutta tässä lakivaliokunnan
käsittelyn aikana, ja se nimenomaisesti kyllä osoittaa
paremmin tämän alueellisuuden tässä sitten
jatkossa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on käsittelyssä hovioikeuslain
ja hallinto-oikeuslain muutos ja näiden toimipaikkojen
lakkautuksia näiltä paikkakunnilta, niin kuin tässä aiemmin
kuultiin. Samana päivänä kun tämä asia
oli ensimmäisessä käsittelyssä,
kuultiin myös siitä, että on selvityksessä käräjäoikeusverkoston
tarkastelu uudestaan niin, että käräjäoikeuksien
määrää voitaisiin vähentää.
Pidän tätä kehitystä varsinkin
käräjäoikeuksien osalta huolestuttavana,
tämmöisenä periaatteellisena kysymyksenä siltä kannalta,
miten kansalainen kokee saavansa oikeutta silloin, kun on itse asianomistajana
tai vaikkapa epäiltynä ja tuomiota saamassa. Perinteisesti,
aikoinaan tämä käräjienpito
oli hyvin yhteisöllinen tapahtuma, ja se oli siinä lähiyhteisössä tapahtuva
tapahtuma. Siihen kuului lautamiehet, ja istunnot olivat julkisia,
niin kuin tänäkin päivänä istunnot
ovat julkisia, mutta harvemmin siellä väkeä lehterillä on.
Näissä hovi- ja hallinto-oikeuksissahan suuri osa
asioista on kirjallisessa menettelyssä, ja silloin se etäisyys
sieltä kotikunnasta ei ole niin merkityksellinen. Mutta
käräjäoikeuksien suhteen näen
kyllä sen, että käräjäoikeusverkostoa
ei ole syytä entisestään harventaa. Jos
paineita sitten on, niin tulisi toisaalta tarkastella niiden rikoksien
määrää ja laatua, mitä sinne
käräjäoikeuksien käsittelyyn
viedään. Esimerkkinä voisin mainita vaikkapa
rattijuopumuksen, joka voitaisiin aivan hyvin lainmuutoksella käsitellä niin, että
siitä rangaistuksen
voisi antaa rangaistusmääräysmenettelyssä poliisin
toimesta silloin, kun asia on selvä ja esitutkinta on toimitettu.
Tällaisten asioiden vienti käräjäoikeuksiin
ja oikeuslaitokseen rasittaa turhaan tätä meidän
muutenkin niukkojen resurssien varassa painivaa oi-keuslaitosta.
Keskustelu päättyi.