2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksellä ulkomaalaislain
muuttamisesta pannaan täytäntöön
EU:n uudelleen laadittu määritelmädirektiivi.
Aiempi, vuonna 2004 annettu määritelmädirektiivi
pantiin Suomessa täytäntöön vuonna
2009.
Määritelmädirektiivi on osa yhteistä eurooppalaista
turvapaikkajärjestelmää, ja siinä säädetään
kansainvälisen suojelun saamisen edellytyksistä.
Siinä säädetään myös
suojelua saaville annettavista oikeuksista ja etuuksista, kuten
oleskeluluvan pituudesta, työnteko-oikeudesta sekä oikeudesta
koulutukseen ja terveydenhuoltoon. Muiden yhteisen eurooppalaisen
turvapaikkajärjestelmän säädöspakettiin
kuuluvien direktii-vien, kuten turvapaikkamenettelydirektiivin ja vastaanottodirektiivin,
täytäntöönpanoa koskevat hallituksen
esitykset annetaan eduskunnalle myöhemmin tänä vuonna.
Uudelleen laaditun määritelmädirektiivin
keskeinen muutos aiempaan verrattuna koskee pakolaisaseman ja toissijaisen
suojeluaseman saaneille myönnettävien
oikeuksien ja etuuk-sien lähentämistä.
Myös kansainvälisen suojelun myöntämiseen
liittyviä oikeudellisia käsitteitä on tässä selkiytetty.
Mikä nyt sitten muuttuu Suomessa tämän
lain tullessa voimaan? Määritelmädirektiivi
aiheuttaa Suomen lainsäädäntöön
ja käytäntöihin vain vähäisiä muutoksia.
Suomessa pakolaisaseman ja toissijaisen suojeluaseman saaneilla
on jo nyt yhtäläiset oikeudet ja etuudet. Suomen
kannalta keskeistä onkin, että direktiivi pannaan
täytäntöön kaikissa jäsenvaltioissa.
Yhteiset säännökset ja käytännöt
vähentävät turvapaikanhakijoiden liikkumista
jäsenvaltiosta toiseen.
Kansalliset muutostarpeet liittyvät pääasiassa ulkomaalaislain
käsitteiden täsmentämiseen ja vallitsevan
soveltamiskäytännön nostamiseen lain
tasolle. Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
ulkomaalaislain säännöksiä,
jotka koskevat vainon syitä, suojelun tarjoamista, sisäisen
paon mahdollisuutta sekä pakolaisaseman ja toissijaisen
suojeluaseman lakkauttamista.
Lainmuutoksen tavoitteena on myös vahvistaa pyrkimystä luoda
uudelleen yhteys Suomeen ilman huoltajaa saapuneen alaikäisen
ja hänen ulkomailla oleskelevan vanhempansa välille. Maahanmuuttovirastohan
suorittaa tällaista alaikäisen turvapaikanhakijan
huoltajan jäljittämistä jo nyt, mutta
jatkossa, tämän direktiivin ja hallituksen esityksen
tullessa voimaan, jäljittämistä jatkettaisiin
tarpeen mukaan vielä sen jälkeen, kun alaikäiselle
on myönnetty kansainvälistä suojelua.
Merkittäviä taloudellisia vaikutuksia tällä lainmuutoksella
ei olisi. Ilman huoltajaa olevien alaikäisten vanhempien
jäljittämisen keskimääräinen
kesto pitenisi kyllä jossakin määrin,
mutta näiden tehtyjen jäljittämisten
määrä ei lisääntyisi.
Koska pitempikestoisia ulkopuolisen palveluntarjoajan suorittamia
jäljittämisiä tehdään vuosittain
vain vajaa parikymmentä, taloudelliset vaikutukset jäisivät
tältä osin pieniksi.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muun muassa muutettavaksi ulkomaalaislain 107 §:ää, jossa
säädetään pakolaisaseman lakkauttamisesta.
Pakolaisasema tai toissijainen suojeluasema myönnetään
henkilölle, joka on suojelun tarpeessa. Näin ollen
on johdonmukaista, että jos olosuhteet lähtömaassa
muuttuvat ja suojelun tarve poistuu, myös pakolaisasema
tai toissijainen suojeluasema lakkautetaan. Kansainvälisen
suojelun tarkoitushan on suojella vainon kohteena olevia ihmisiä eikä tarjota
väylää elintasosiirtolaisuudelle. 107 §:n
2 momentissa todetaan: "Henkilön toissijainen suojeluasema
lakkautetaan, jos toissijaisen suojeluaseman myöntämiseen
johtaneet olosuhteet ovat lakanneet olemasta tai muuttuneet siinä määrin,
ettei suojelua enää tarvita." Lakitekstin mukaan
olosuhteiden muutoksen on oltava merkittävä ja
pysyvä. Lain vallitseva tulkinta on valitettavasti sellainen,
että luonteeltaan tilapäiseksi tarkoitettu suojeluasema
on käytännössä pysyvä,
tapahtui lähtömaan olosuhteissa mitä hyvänsä.
Vaikka olot rauhoittuisivat, on tietenkin mahdotonta todistaa, että muutos
on pysyvä, sillä tulevaisuuden ennustaminen on
kovin vaikeaa.
Nyt ulkomaalaislain 107 §:ää esitetään
muutettavaksi siten, että edellä mainittua 1 momentin
5 kohtaa ja 2 momenttia ei edes teoriassa sovelleta henkilöön,
"joka voi aiemmin koetusta vainosta tai vakavasta haitasta johtuvien
pakottavien syiden perusteella kieltäytyä turvautumasta kansalaisuusvaltionsa
tai entisen pysyvän asuinmaansa suojeluun". Mitä ihmettä tämä tarkoittaa?
Sitä, että vaikka suojelun tarve olisi tosiasiallisesti
poistunut, suojeluasemaa ei silti voida lakkauttaa, jos henkilö itse
kieltäytyy turvautumasta lähtömaan suojeluun.
Mikä logiikka on siinä, että aiemmin
koettu vaino voi olla peruste suojeluaseman jatkamiselle, vaikka
vaino olisi loppunut? Koska kaikki suojeluaseman saaneet ovat ainakin
teoriassa kokeneet aiemmin vainoa, lakimuutos tarkoittaa toteutuessaan
sitä, että suojeluasemasta tulee lähtökohtaisesti
pysyvä ja olosuhteista riippumaton eräänlainen
saavutettu oikeus.
Arvoisa herra puhemies! Eurooppaan kohdistuu tällä hetkellä merkittävä elintasosiirtolaisuuden
paine kolmannesta maailmasta. Sen tärkeimpiä väyliä ovat
turvapaikkamenettely ja perheen yhdistäminen. Ei ole millään
tavalla perusteltua, että lainsäädäntöön
porataan kaiken aikaa lisää porsaanreikiä.
Myös turvapaikkamenettelyn yleisen hyväksyttävyyden
kannalta on keskeistä, että sitä käytetään
siihen, mihin se on luotu: vainoa pakenevien ihmisten auttamiseen.
Välimeren maat, etenkin Kreikka ja Italia, ovat helisemässä tuhansien
ja kymmenientuhansien kouluttamattomien tulijoiden kanssa. Nämä maat
ovatkin yhä äänekkäämmin
vaatineet unionitasoista taakanjakomekanismia. Tällaista
mekanismia on poliittisesti vaikea myydä esimerkiksi suomalaisille äänestäjille,
mutta välillä tuntuu, että taakanjakoa
pyritään luomaan epäsuorasti ja pala
kerrallaan. Pohjois-Euroopan, kuten Suomen, sosiaaliturvajärjestelmät
ovat eri planeetalta kuin eteläeurooppalaiset vastineensa
ja siten houkuttelevat sitä osaa tulijoista,
joka ei onnistu työllistymään esimerkiksi
Italiassa. Schengen-sopimus takaa, että he pääsevät
esteettä pohjoiseen. Dublin-menettelyn toimimattomuus takaa
sen, ettei heitä palauteta. Nyt käsittelyssä olevan
kaltaiset lakihankkeet takaavat, että heistä ei
koskaan eikä missään olosuhteissa päästä eroon,
vaikka heidän maassaololleen ei olisi mitään
järkevää perustetta sen enempää Suomen kuin
heidän itsensäkään kannalta.
Arvoisa herra puhemies! Vaalien alla ja vaalikauden alussa esitetyt
puheet ulkomaalaislain porsaanreikien tukkimisesta ovat osoittautuneet sanahelinäksi.
Menemme koko ajan hullumpaan suuntaan, ja tätä heijastelevat
myös humanitaarisia oleskelulupia ja perheen yhdistämisiä koskevat
tilastotiedot. — Kiitoksia.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on tuonut tänään
eduskunnan käsittelyyn ulkomaalaislakia koskevan muutosesityksensä,
jolla pyritään saattamaan Suomessa voimaan EU:n
yhteiseen turvapaikkapoliittiseen lainsäädäntökehitykseen
kuuluva määritelmädirektiivi.
Huomioni tässä hallituksen esityksessä kiinnittyy
erityisesti ulkomaalaislain 107 §:ään
tehtäviin muutoksiin koskien pakolaisaseman tai toissijaisen
suojelun aseman lakkauttamista. Hallitus on lisäämässä kyseiseen
pykälään kir- jausta, jonka mukaan edellä 1
momentin 5 kohdassa ja 2 momentissa tarkoitetun olosuhteiden muutoksen
on oltava merkittävä ja pysyvä. Sitä, mitä 1
momentin 5 kohdassa ja 2 momentissa säädetään,
ei kuitenkaan sovelleta henkilöön, joka voi aiemmin
koetusta vainosta tai vakavasta haitasta johtuvien pakotettujen
syiden perusteella kieltäytyä turvautumasta kansalaisuusvaltionsa
tai entisen pysyvän asuinmaansa suojeluun.
Arvoisa puhemies! Olen erittäin huolestunut kyseisestä säädöslisäyksestä,
sillä se käytännössä antaa
kansainvälistä suojelua saaville yksilöille
absoluuttisen oikeuden jäädä Suomeen
suojeluaseman lakkauttamisesta huolimatta epämääräisesti
määriteltyjen pakotettujen syiden nojalla, vaikka
aiemmin koettua vainoa tai vakavaa haittaa ei enää olisikaan
näköpiirissä. Minulla herää mielessäni
kysymys: jos vaino tai vakava haitta ei enää uhkaa
tänne kansainvälistä suojelua hakemaan
tullutta yksilöä ja hänen suojeluasemansa
näin lakkaa, niin miksi haluamme lisätä tähän
ulkomaalaislakiin tarkoituksella jälleen kerran yhden porsaanreiän
lisää, jolla turvapaikkaa ansaitsemattomille yksilöille
käytännössä lahjoitetaan perusteeton
ikuinen oleskelulupa Suomeen avokätisine tulonsiirtoineen
ja hyvinvointipalveluineen?
Tietenkin tässä lakimuutoshankkeessa on kyse siitä,
että Suomen valtio on velvoitettu EU:n jäsenenä saattamaan
voimaan tämäkin komission mahtikäskyllä antama
direktiivi. On jälleen kerran kyllä annettava
suoraan voimakasta kritiikkiä hallitukselle, että se
on taas epäonnistunut yhteisötason lainsäädäntöneuvotteluissa,
mistä seurauksena on tämän katastrofaalisen
ulkomaalaislain 107 §:n lisäys määritelmädirektiivin
pakottamana.
Arvoisa puhemies! Hieman kärjistäen sanottuna:
Maamme turvapaikkapolitiikan päälinjana tuntuu
olleen viimeiset 20 vuotta se, että viranomaiset pyrkivät
kaikilla mahdollisilla hallinnollisilla ja lainsäädännöllisillä keinoilla
varmistamaan mahdollisemman monen Suomeen hakeutuneen turvapaikanhakijan
pysymisen maassamme. Tämä siitäkin huolimatta,
että kansainvälistä suojelua hakeva yksilö ei
alkuperäismaassaan tapahtuvaa henkilökohtaista
vainoa tai syrjintää muun muassa rodun, uskonnon,
vakaumuksen tai muun vastaavan tekijän perusteella pystyisikään turvapaikkakuulemisissa
osoittamaan.
Arvoisa herra puhemies! Suomessa olisi nyt korkea aika tehdä täyskäännös
maahanmuuttopolitiikassa, varsinkin turvapaikkapolitiikan osalta, saattamalla
kansainvälisen suojelun myöntämiskriteerit
nykyistä tiukemmiksi, kiristämällä tuntuvasti
perheenyhdistämisiä sekä vauhdittamalla
rikollisten ulkomaalaisten karkotusta.
Arvoisa puhemies! Näihin teemoihin tulemme varmasti
tässä salissa palaamaan vielä monta kertaa
uudelleen, sillä nykyisellä holtittomalla maahanmuuttopolitiikalla
ei aidosti ole Suomen kansan hyväksyntää.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt kun ministeri on paikalla, käytän
tilaisuuden hyväksi kysyäkseni tarkennuksia. Ensinnäkin
sivulla 4 täällä Nykytilan arvioinnissa,
artiklassa 2, määritellään hakija,
joka on tehnyt kansainvälistä suojelua koskevan
hakemuksen. Vaikka sanotaan tästä kansallisesta
lainsäädännöstä, niin
miten tämä muuttaa käytäntöjä?
Sitten haluaisin kysyä myöskin pykälästä 105 b,
jossa puhutaan ilman huoltajaa olevan alaikäisen huollosta
vastanneen henkilön jäljittämisestä ja
siitä, että Maahanmuuttoviraston on viipymättä ryhdyttävä jäljittämään
hänen vanhempansa tai huollosta vastannut henkilö.
Aiotaanko kiinnittää huomiota jatkossa myös
siihen, miten todennetaan nämä alaikäiset
hakijat, joista olemme kuulleet, että kaikki eivät
niin alaikäisiä ole olleetkaan kuin on annettu
ymmärtää?
Sitten vielä kysymys kotoutumisesta ja tutkintojen
tunnustamisesta, näyttötutkintojärjestelmän
kehittämisestä ja näin ollen pakolaisten
tai toissijaista suojelua saavien mahdollisuuksista työllistyä.
Tullaanko näihin kiinnittämään
sitten kansallisessa lainsäädännössä huomiota?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
tehty hyviä kysymyksiä, joita varmasti voi sitten
syvemmin myös valiokuntakäsittelyssä käydä läpi.
Täällä kiinnitettiin nyt huomiota
ennen muuta tähän pykälään
107 ja siihen tulleeseen, tästä määritelmädirektiivistä johdettuun
muutokseen, jossa todetaan, että tätä palauttamista
ei sovelleta henkilöön, joka voi aiemmin koetusta
vainosta tai vakavasta haitasta johtuvien pakottavien syiden perusteella
kieltäytyä turvautumasta kansalaisuusvaltionsa
tai entisen pysyvän asuinmaansa suojeluun. Itse asiassa
käytännössä tätä vastaavaa
yksilöllistä harkintaa ovat edellyttäneet
jo aiemman määritelmädirektiivin kohdat, säädökset,
sekä voimassa olevan ulkomaalaislain momentin mukaiset
säännökset, joiden mukaan pakolaisaseman
ja toissijaisen suojeluaseman lakkauttamista harkittaessa suoritetaan
yksilöllinen tutkinta. Eli itse olen ymmärtänyt
niin, että tässä kohti on kysymys myös
yksilöllisestä harkinnasta sen suhteen, voidaanko
ajatella, että kyseisen henkilön kohdalla on kyseessä vakava haitta
tähän aiemmin koettuun vainoon liittyen, mistä sitten
seuraisivat nämä pakottavat syyt, jotka tässä momentissa
mainitaan.
Sitten täällä hallintovaliokunnan
puheenjohtaja kyseli vielä, mitä konkreettisia
muutoksia tämä laki tuo Suomen käytäntöihin.
Kyllä se virkamiesten, Maahanmuuttoviraston ja maahanmuutto-osaston,
näkemys on, että tämä lakiesitys
tuo konkreettisen muutoksen lähinnä juuri näiden
ilman huoltajaa saapuneiden alaikäisten kohdalla pyrkimyksessä luoda
uudelleen yhteys ulkomailla oleskelevaan vanhempaan. Tässä nimenomaan
tätä jäljittämistä jo
nyt suoritetaan, mutta jatkossa sitä tulisi suorittaa vielä senkin jälkeen,
kun alaikäiselle on myönnetty kansainvälistä suojelua.
Mutta tämä muutos ei ole suuri: on arvioitu, että se
koskettaa ehkä noin vajaata 20:tä tapausta vuosittain,
joiden kohdalla siis tämä keskimääräinen
kesto pitenisi, mutta näiden tehtyjen jäljittämisten
määrä ei sinänsä lisääntyisi,
joten nuo taloudelliset vaikutukset jäävät
pieniksi. Kaiken kaikkiaan meillä lainsäädäntö on
jo hyvin pitkälle kaikissa muissa suhteissa tämän
direktiivin mukainen, mutta Suomen kannalta tietysti merkittävää on
se, että nyt myös muissa EU-maissa otetaan nämä samat
käytännöt käyttöön, mikä toivon mukaan
vähentää sitten turvapaikanhakijoiden
kohdalla tarvetta ikään kuin siirtyä maasta
toiseen etsien sitä, missä olisi ikään
kuin se edullisin lainsäädäntö.
Sitten haluan vielä näistä perheenyhdistämisistä sen
verran todeta, että viime vuosina kansainvälistä suojelua
saaneiden perhesidehakemusten määrät
ovat olleet hyvin merkittävässä laskussa,
eivät suinkaan nousussa. Kun vuonna 2011 hakemusten määrä oli
yli 2 000, niin vuonna 2012 ja 2013 hakemuksia pantiin
vireille vajaat 600 vuosittain, ja tämä pienentynyt
hakemusmäärä johtuu pääasiassa
biometristen oleskelulupakorttien käyttöönotosta
vuoden 2012 alusta, minkä myötä poistui
perheenkokoajan oikeus panna hakemus vireille hakijoiden puolesta,
ja tämä on merkittävästi tähän
vaikuttanut.
Tämä kolmas kategoria, siis tämä kansallinen kategoria,
humanitäärista suojelua saavien määrä:
Myös se on vähentynyt dramaattisesti. Kun vielä vuonna
2010 tässä kategoriassa oli yli 600 henkilöä,
niin vuonna 2013 humanitäärista suojelua myönnettiin
ainoastaan 11 henkilölle. Sen selvityksen, joka sisäministeriössä on
tehty näistä perheenyhdistämislainsäädännön
muutosten tarpeista, johtopäätökset koskivat
juuri tuota humanitäärisen suojelun kategoriaa,
mutta koska tuo kategoria tällä hetkellä on
niin pieni, ei ole nähty ainakaan kiireellistä tarvetta
lainsäädännön muutoksille, ja
on tarkoitus, että tämän vuoden lopulla
vielä tarkastellaan tilannetta, onko tarvetta lähteä lainsäännön
muutoksia tässä suhteessa tekemään.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! On aivan totta, että tämä laki
muutettunakin jättää kyllä harkinnan
mahdollisuuden viranomaisille, mutta toisaalta tiedämme
sen, että hallinto-oikeudet ovat omaksuneet käytännön,
jossa mikä tahansa mahdollisuus tulkita asiaa maahanmuuttajan
kannalta tulkitaan nimenomaan hänen hyväkseen.
Sen takia tällaisia porsaanreikiä ei pitäisi
lainsäädäntöön jättää.
Lainsäädännön pitäisi
olla mahdollisimman selkeää ja tiukkaa.
Mitä tulee perhesideperusteella annettuihin oleskelulupiin,
niin oleellisempaa on nimenomaan puhua myönnetyistä oleskeluluvista
kuin hakijamääristä, jotka ovat ehkä laskeneet.
Katsoin tässä juuri, että myönteisten
perhesidepäätösten kokonaismäärä on
kasvanut vuoden 2009 reilusta 5 000:sta viime vuoden 6 500
päätökseen. Samoin perhesiteen perusteella
annettujen myönteisten päätösten
osuus kaikista oleskelulupapäätöksistä on
myös prosentuaalisesti noussut 32 prosentista 37 prosenttiin.
Esimerkiksi merkittävimmän humanitaarisen maahanmuuttajaryhmämme
eli somalien kohdalla luku on noussut 500:sta noin 750:een. Kyllä tämä kehitys
on aika huolestuttavaa nimenomaan kotoutumisen kannalta kaikkein
haasteellisimpien maahanmuuttajaryhmien osalta. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.