Täysistunnon pöytäkirja 27/2007 vp

PTK 27/2007 vp

27. TORSTAINA 24. TOUKOKUUTA 2007 kello 16

Tarkistettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys laeiksi kemikaalilain sekä rikoslain 44 luvun 1 §:n ja 48 luvun 1 §:n muuttamisesta

 

Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Todella, kysymyksessä on ympäristövaliokunnan ensimmäinen mietintö. Töitä nyt ei ole kovin paljon valiokunnassa ollut, mutta asia on tietysti tärkeä sinänsä kehykseltään. Kysymys on Reach-lainsäädännöstä eli kemikaalilainsäädännöstä, jonka pitäisi nimenomaan johtaa turvallisempaan elinympäristöön ja vähentää kemikaalien haitallisia vaikutuksia ihmisten terveyteen ja ympäristöön.

Tässä on kysymyksessä nyt varsin paljolti tietysti tuollaisesta teknillisestä lainsäädännöstä. Osoitetaan rangaistuksia Reach-asetukseen liittyvien säädösten rikkomisessa, mutta samalla on tietysti syytä viitata siihen, mikä tuli valiokunnassa esille, eli resurssit mittaavat ne edellytykset, joilla Suomi tässä tapauksessa erityisen tärkeänä valtiona tulee huolehtimaan siitä, että Reach-asetuksen käytäntö toteutuu. Meillä on tämä virasto sitten täällä pääkaupungissa, jotenka vielä tässä suhteessa meillä on erityinen vastuu.

Myös se tuli valiokunnassa esille, miten toiminnan harjoittajien yhteys Reach-viranomaisiin toteutuu, mikä on se pöytä tai deski, jonka kautta tapahtuu tämä yhteys ja miten se on mahdollisimman tehokas puolin ja toisin niin, että toiminnan harjoittajat, liike-elämä, teollisuus ja miksei myös tutkimus ja toisaalta sitten valvonta kohtaavat toisensa mahdollisimman tehokkaasti.

Puhemies! Vuosien ajan ympäristölainsäädäntöä on kehitetty. Samalla kuitenkaan ei ole sen enempää alueellisten ympäristökeskusten kuin myöskään ministeriön tai Suomen ympäristökeskuksen, jolla on myös oma osuutensa, toimintaedellytyksiä samalla tavalla edistetty. Tässä on ollut selvää heikkoutta.

Se, mikä on vuosien ajan myös liittyen Reach-asetuksen sisältöön ollut ympäristövaliokunnan huoli, on myös tässä tapahtuva tutkimustoiminta, ja nimenomaan eläinkokeiden kohdalla huoli on osoitettu siihen, että eläinten käyttö, koe-eläinten käyttö, pitäisi pystyä minimoimaan aina mahdollisuuksien mukaan. Näistä on useammassa mietinnössä ja lausunnossa tuotu valiokunnan käsitys esille.

Nyt samalla haluan todeta sen, että tutkimustekniikat ovat jatkuvasti kehittyneet ja yhä vähemmän kuitenkin kemikaalitutkimuksessa on tarpeen käyttää koe-eläimiä: on erilaisia kudosviljelmiä, keinokudoksia, pystytty käyttämään ja kehittämään nimenomaan samalla geenipohjalla, mitä ihmiskudos, jolloinka se on vielä osuvampaa tämä kemikaalin vaikutuksen selvittäminen ihmisorganismiin kuin on koe-eläinten käyttö.

Sanna Perkiö /kok:

Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kollegat! Euroopan unionin viime vuosina valmistelemista säädöksistä merkittävimpiin kuuluva tulee voimaan 1.6.2007 lähtien. Tämä uusi säädös, Reachiksi kutsuttu, koskee kemikaalien turvallista valmistusta, maahantuontia ja käyttöä. Uudistuksen tavoitteena on suojella ihmistä ja ympäristöä kemikaalien aiheuttamilta vaaroilta teollisuuden kilpailukykyä heikentämättä. Uusi asetus on tarpeellinen, sillä kemikaalien ympäristö- ja terveysvaikutukset tulee saada paremmin hallintaan. Yksinkertaisesti tietoa vaikutuksista on liian vähän. Myös kemianteollisuus on tätä mieltä.

Uusi kemikaaliasetus on jättiläismäinen, voisi sanoa. Sillä kumotaan noin 40 alan säädöstä unionin lainsäädännössä. Asetusmuotoisena Reach-kemikaaliasetus tulee voimaan sellaisenaan ja yhtä aikaa kaikissa jäsenvaltioissa.

Reach-asetuksen valmistelu on vaatinut suunnattoman määrän Euroopan parhaiden asiantuntijoiden luovaa työtä. Monet asetuksen osat ovat kokonaan uuden tyyppistä lainsäädäntöä maailmassa. Myös suomalaiset kemian alan asiantuntijat kuten virkamiehet ovat tuoneet valmisteluun tärkeitä näkemyksiään ja teollisuutemme erityispiirteitä. Suomelle tärkeitä aineita ovat olleet muun muassa mäntyöljy ja selluloosa. Olemme ylpeitä heidän tekemästään työstä.

Ympäristönäkökulmasta voi olla tyytyväinen, että Reach-asetus saadaan monien taistelujen jälkeen voimaan. Se on monin tavoin aivan ainutlaatuinen ja esimerkkinä maailmalle. Reach-asetuksen valmistelu tuo ympäristön kannalta myös EU:n tarjoamat hyödyt meille näkyviin. Omin voimin emme olisi mitenkään pystyneet säätämään näin laajaa ja syvällistä asiantuntemusta vaativaa lainsäädäntöä. Suomalaisten terveys ja ympäristömme hyötyvät asetuksesta. Hyötyjänä on myös elinkeinoelämä. Reach-asetus tuo näet myös merkittävän EU:n kemikaaliviraston Suomeen. Virasto on yksi suurimmista EU:n erillisvirastoista. EU:n kemikaaliviraston sijoittuminen Helsinkiin tekee Helsingistä maailman kemikaalipääkaupungin. Viraston sijainti luo suomalaiselle kemian alalle uskottavan taustan. Maailman parhaat kemikaalien tietäjät tulevat vierailemaan tiheästi Suomessa. Kysymys kuuluu, miten pystymme hyödyntämään tämän edun.

Tämä EU:n Reach-asetus on pienin osin päällekkäinen tämänhetkisen kemikaalilainsäädäntömme kanssa. Tänään käsittelyssä olevat kemikaalilain ja rikoslain muutokset sopeuttavat suomalaista lainsäädäntöä Reach-asetuksen kehykseen. Lakien muutoksia voi luonnehtia pääosin teknisiksi. Päällekkäisyydet poistetaan käyttöturvatiedotteiden ja -tietojen toimittamisvelvoitteiden osalta. Toimivaltaisista viranomaisista säädetään. Myös rikoslakiin tehdään pieniä muutoksia.

Reach-asetuksen toimeenpano, joka siis alkaa 1.6., vaatii yrityksiltä uutta kemikaalitietämystä. Neuvonnan tarpeita tulee ilmenemään erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Suuret kemian alan yritykset ovat perehtyneet tuleviin vaatimuksiin jo valmisteluvaiheessa useiden asiantuntijoiden voimin. Hallituksen esityksessä varataan neuvontapalveluille lisää neljä henkilötyövuotta. Palvelun toteuttavat sekä Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus että Suomen ympäristökeskus. Uskomme tämän riittävän ainakin aluksi.

Arvoisa puhemies! Reach-asetus ja sen aiheuttamat muutokset suomalaisessa lainsäädännössä ovat tervetulleita niin suomalaisen terveyden ja ympäristön kuin elinkeinoelämänkin näkökulmasta.

Ed. Minna Sirnö merkittiin läsnä olevaksi.

Erkki  Pulliainen  /vihr:

Arvoisa puhemies! Siihen tyyliin kuin ed. Perkiö juuri puhui, puhuin tämän hallituksen esityksen lähetekeskustelussa, jossa palautin mieleen sen, mitä näissä asioissa on eduskunnassa aikaisemmin tapahtunut, kuinka valtavan edistyksellinen tämä eduskunta yritti olla jo aikoinaan, mutta ei näitä vaikutusarvioita ja niistä johtopäätöksiä pystynyt kuitenkaan lainsäädäntöön saattamaan. Kiitos teollisuuden, joka yllättäen ryhtyi sitten vastustamaan kaikkea edistyksellisyyttä näissä asioissa.

Arvoisa puhemies! Minä odotin, että ympäristövaliokunta — kun ed. Perkiökin näin edistyksellisesti puhui näistä vaikutusasioista — olisi tässä täytäntöönpanoasetuslainsäädäntöhankkeen yhteydessä ponnettanut tätä asiaa sillä tavalla, että olisi viitoitettu tietä tulevalle kemikaalilainsäädännöllemme nyt, kun Reach-asetus siis tulee voimaan muutaman päivän päästä.

Pentti  Tiusanen  /vas:

Arvoisa puhemies! Täällä ei ole nyt nykyistä ympäristövaliokunnan puheenjohtajaa paikalla, mutta toteaisin, että ehkä nyt valiokunnan toimintatapa on hiukan sen tyyppinen, ettei tällainen ponnettelu ole mitenkään tullut varsinaisesti siellä mieleen.

Mutta tuohon itse Reach-asetuksen etenemiseen haluaisin todeta, että ensiksikin siinä on kyllä suomalaisilla neuvottelijoilla ollut varsin positiivinen ote. Siellä on muutama suomalainen virkanainen, jotka ovat olleet hyvin keskeisessä asemassa, mikä on johtanut siis myös siihen, että tämä todellakin toteutui tässä aikataulussa. Ja toiseksi uskon, että ed. Pulliainen meistä ehkä muistaa ne ajat myöskin kaikkein parhaiten, jolloin EU:ssa oli etenemässä ajoittain parempi Reach-asetuksen muoto kuin nyt tämä ihan viimeinen, lopullinen muoto on. Siinähän on ollut hiukan askel eteen ja kaksi taakse -vaiheita, mutta vielä varmasti jää tulevaisuuteen nimenomaan tämä ajatus elämään, mikä täällä tuli esille, että meidän pitäisi edelleen kehittää tätä EU:n kemikaalilainsäädäntöä.

Yleiskeskustelu päättyi.