Täysistunnon pöytäkirja 27/2007 vp

PTK 27/2007 vp

27. TORSTAINA 24. TOUKOKUUTA 2007 kello 16

Tarkistettu versio 2.0

Pääkaupunkiseudun liikennehankkeiden lykkääminen

Kimmo Kiljunen /sd:

Arvoisa puhemies! Uusi hallitus näyttää linjaansa ja ottaa etäisyyttä edellisen hallituksen tekemiin päätöksiin. Tässä kehyspäätöksessä, joka tehtiin juuri eilen, päätettiin lykätä edellisen hallituksen tekemää Kehärata-ratkaisua, joka olisi ottanut kansainvälisen lentokenttämme, Helsinki-Vantaan lentokentän, raideliikenteen piiriin ja mahdollistanut myöskin Marja-Vantaan kaupunginosan rakentamisen 30 000 asukkaalle. Samalla tavalla vuosille 2007—2008 edellinen hallitus oli varannut 30 miljoonaa euroa Kehä kolmosen eritasoliittymien rakentamiseen. Tältäkin osalta on enää käytössä vain 5 miljoonaa, ja mitään sitoumuksia jatkosta ei ole olemassa, vaan pikemminkin nämä rahat on otettu pois. Ei ole kaukana ajatus siitä, että tehdyt ratkaisut tuntuvat petokselta Pääkaupunkiseudun äänestäjiä kohtaan.

Valtiovarainministeri Jyrki Katainen

Arvoisa herra puhemies! Alkuun täytyy todeta, että koskaan tätä ennen ei ole tehty aikataulutuspäätöksiä Kehäradan osalta, elikkä nyt tehtiin siis päätös, että hanke aloitetaan valtion rahoituksella vuonna 2009. Sitä ennen on ollut puheita, Vantaan kaupunki lähinnä haluaisi aloittaa tämän hankkeen 2008 syksyllä, mikä siis käytännössä tarkoittaa, että hanke valtion rahoituksen osalta viivästyisi muutamalla kuukaudella.

Syy, minkä takia ylipäänsä kahta infrahanketta haluttiin viivästyttää, on suhdannetilanne. Elikkä rakennusala, erityisesti maarakennuspuolella, on hinnoiltaan kehittynyt epäsuotuisaan suuntaan, ja olisi vastuutonta veronmaksajien rahojen käyttöä, jos valtio lähtisi vielä tätä kehitystä, suhdannekehitystä, omilla toimilla tukemaan. Oli ainoastaan kaksi hanketta, joita voitiin tällä tavalla lykätä, mutta molemmat toteutetaan nyt määritellyssä aikataulussa.

Kimmo Kiljunen /sd:

Arvoisa puhemies! Minulla on tiedossa se, että edellinen hallitus teki selkeän kehyspäätöksen siitä, että vuonna 2008 aloitetaan tämä Kehärata-hanke. Kun sosialidemokraatit vaihtuivat kokoomukseen ja vihreisiin hallituksessa, niin näyttää siltä, että joukkoliikenneratkaisuihin ei ole varaa samalla tavalla kuin aikaisemmin, raideliikenneratkaisuihin, samoin nämä Kehä kolmosen ratkaisut lykätään. Ja tässähän on kysymys myöskin asuntopolitiikasta Pääkaupunkiseudulla, 30 000 asukkaalle on tarkoitus Marja-Vantaan kaupunginosa rakentaa.

Haluaisin kysyä asuntoministeri Vapaavuorelta: Miltä tämä tuntuu? Hallitusohjelmassa puhutaan metropolipolitiikasta. Tätäkö on hallituksen metropolipolitiikka? Ja, vihreiden puheenjohtaja Cronberg, onko tämä vihreiden ratkaisu joukkoliikenneratkaisujen osalta, raideliikenteen osalta, Pääkaupunkiseudulla?

Asuntoministeri Jan Vapaavuori

Arvoisa puhemies! En tiedä, kuinka tämä nimenomaan minun vastuulleni kuuluu, (Ed. Kimmo Kiljunen: Asuntopolitiikka!) mutta kun kysymys oli nimenomaan minulle osoitettu ja koski asuntopoliittista tilannetta, niin voin vain yhtyä valtiovarainministerin viisaisiin sanoihin siinä, että muutaman kuukauden viivästys yhden hankkeen osalta ei ole kovin dramaattista asuntopolitiikassa, jossa kaikki on erittäin pitkäjänteistä toimintaa.

Työministeri Tarja Cronberg

Arvoisa puhemies! Jos vastaan tähän kysymykseen työllisyyspolitiikan näkökulmasta — joukkoliikennettä totta kai vihreät tukevat. Kysymys on siitä, että tällä hetkellä rakennustyömiehiä on erittäin vaikea saada. Heitä rekrytoidaan Ukrainasta, Valko-Venäjältä ja muualta. Tässä on kohtuullista nimenomaan katsoa tätä suhdannekehitystä siten, että rakennusala ei kuumene. Hintakehitys tukee myös samaa valintaa.

Eero  Heinäluoma  /sd:

Arvoisa puhemies! Tämä suhdanneperusteluhan on lähinnä koominen tässä yhteydessä. Puhutaan hankkeesta, jonka suunnittelu oli tarkoitus käynnistää vuonna 2008, ei sillä ole mitään vaikutusta tämän päivän rakentamiseen. Tässä on tosiasiassa kysymys hallituksen säästölinjauksista, että hallitus tekee 250 miljoonan euron säästöjä, ja siitä joutuvat kärsimään niin päivähoitomaksuissa yksinhuoltajat, pienituloiset kuin Pääkaupunkiseudun asukkaat ja asunnontarvitsijat. Kysyn pääministeri Vanhaselta:

Eikö olisi rehellistä myöntää, että te olette tekemässä säästöohjelmaa ja sen takia tungette näitä mahdottomia epäloogisia päätöksiä, jotka ovat hallituksen yleisen linjan, työllisyyttä tukevan perustavoitteen, vastaisia?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Näiden kahden hankkeen pieni lykkäys ei liity mitenkään tähän säästöratkaisuun, se tulee selviämään kyllä kehyspapereista. Sillä on tämä suhdannepoliittinen syy. Minä todella toivon, että tilanne ei olisi niin pahasti ylikuumenemassa kuin nyt vähän pelätään, (Ed. Kimmo Kiljunen: Se kuumenee kyllä täällä salissa!) mutta tarvetta tällaiseen varovaisuuteen on olemassa. Myöskään se edellä puhuttu päivähoitomaksu ei liity säästöihin; se liittyy siihen hallitusohjelmassa sovittuun 60 miljoonan euron maksupakettiin, joka tehdään, ja sillä sitten tavoitellaan lisäksi sitä, että tulee hieman järkevämmäksi käyttäytyminen. (Ed. Hiltunen: Se koskee vaan köyhimpiä eikä vähän varakkaampia!)

Hannes   Manninen  /kesk:

Arvoisa puhemies! Viime hallituksen aikana, kun talouspoliittinen ministerivaliokunta teki metroa ja tätä Kehärataa koskevan päätöksen, nimenomaan todettiin, että sen aikataulusta päätetään erikseen samassa yhteydessä kuin muidenkin liikennehankkeiden osalta. Pyytäisin, että pääministeri toteaisi, pitääkö tämä sanonta paikkansa. (Naurua)

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Se oli lähes suora siteeraus siitä edellisen hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksestä. No, hallitus on tehnyt päätöksen ja myös vahvisti sen eilen kehysriihessä, että me tulemme näiden muiden kehittämishankkeiden osalta antamaan liikennepoliittisen selonteon, jonka yhteydessä on tällainen niin sanottu infrapaketti, jossa tulee sitten kokonaisuus näistä hankkeista.

Rakel Hiltunen /sd:

Arvoisa puhemies! Kyllä minä vielä ministeri Vapaavuorelta kysyisin: Oletteko tosissanne, kun mitätöitte nyt näitä, esimerkiksi Kehä kolmosen suunnittelumäärärahan puuttuminen kokonaan on tässä kehyksessä sisällä? Ja sitten se, että ei ole kysymys muutaman kuukauden siirrosta. On tosiasia, että Vantaan kaupunki ei voi itse panna niitä kymmeniä miljoonia, joita suunnittelu edellyttää; on luotettu edellisen hallituksen hyviin päätöksiin. Ja se ei ole kunnallinen tehtävä: on kysymys koko Pääkaupunkiseudun sekä liikenne- että asuntorakentamisen tulevaisuudesta. Hallitus rummutti erittäin voimakkaasti metropolipolitiikan puolesta, ja oli suuret otsikot, että vihdoinkin on saatu hallitusohjelmaan lausuma metropolipolitiikasta. Jos se ei muutu todeksi, niin se lausuma ei lämmitä kyllä niitä miljoonaa ihmistä, jotka odottavat, että asuntojen hinnat halpenevat täällä.

Asuntoministeri Jan Vapaavuori

Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston sisällä metropolipolitiikka taitanee lähinnä kuulua ministeri Pekkarisen vastuualueelle. (Naurua ja välihuutoja vasemmalta)

Mutta tähän asuntopoliittiseen ulottuvuuteen haluaisin todeta sen, minkä myös ed. Hiltunen hyvin tietää, että Pääkaupunkiseudulla on viime vuosina rakennettu noin 6 000 asuntoa, kun yhteinen näkemys on, että pitäisi rakentaa noin 10 000 asuntoa. (Ed. Kimmo Kiljunen: Juuri näin!) Kyse on siitä, että näitä määriä pitää olennaisesti lisätä. Siinä mielessä tällä alueella on valtava määrä erilaisia paikkoja, minne tullaan rakentamaan. Jaksottamalla näitä rakentamisia ehkä hieman toisella tavalla on täydet mahdollisuudet päästä näihin tuotantotavoitteisiin.

Sinänsä haluan kuitenkin kiittää sekä ed. Kimmo Kiljusta että ed. Hiltusta siitä, että otatte esille tämän vahvan kytkennän, joka maankäytöllä, asumisella ja liikenteellä on. Tämä on erinomaisen tärkeätä myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, eli näkökulma siitä, että haluamme suosia eheitä yhdyskuntarakenteita, totta kai tarkoittaa myös sitä, että rakennetaan hyvien liikenneyhteyksien ja varsinkin hyvien joukkoliikenneyhteyksien varaan.

Pia Viitanen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Kyllä Tampereeltakin käsin ollaan tästä tilanteesta huolissaan nimenomaan tämän asuntopolitiikan kannalta. Kyllä minä ajattelisin niin, että kun nyt sitten saatiin se asuntoministeri tähän hallitukseen, niin toivoisin, että kynsin ja hampain taistelisitte tällaisten hankkeiden puolesta, jotka nimenomaan kymmenilletuhansille ihmisille pikaisesti toisivat asuntoja. Tämä on iso asuntopoliittinen kysymys, tämä on iso työllisyyspoliittinen kysymys.

Minä todella nyt vielä toivon, että asuntoministeri voisi tässä hivenen kuitenkin analysoida sitä, mitä tämä tarkoittaa asuntomarkkinoilla, että tällaiset hankkeet lykkäytyvät.

Ja toivoisin, että pääministeri voisi vahvistaa sen, miksi sitten puhutaan sanasta "lykkäys" tämän hankkeen yhteydessä myös teidän omissa tiedotteissanne, jos tämä ei kerta sellaista muka ole. Kyllä tämä minun mielestäni on aivan selkeä lykkäys.

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Voidaan vahvistaa, kyllä tässä tapahtuu joidenkin kuukausien lykkäys. Mutta minä toivon, että myös tämä aikajänne sitten suhteutetaan noin historiassa siihen, mitä se käytännössä tarkoittaa. Minusta tässä on kyllä tehty melko suuri numero pienestä aikataulumuutoksesta asiassa, josta ei ole sitovia aikataulupäätöksiä aikaisemmin tehty, ja vasta tämä hallitus ja eduskunta tulevat ne tekemään.

Asuntoministeri Jan Vapaavuori

Arvoisa puhemies! Vastauksena ed. Viitaselle: tulen kynsin ja hampain taistelemaan sen puolesta, että Pääkaupunkiseudulla rakennetaan tämän hallituksen aikana enemmän asuntoja kuin edellisellä kaudella.

Toinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.