Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Uusi hallitus näyttää linjaansa
ja ottaa etäisyyttä edellisen hallituksen tekemiin
päätöksiin. Tässä kehyspäätöksessä,
joka tehtiin juuri eilen, päätettiin lykätä edellisen
hallituksen tekemää Kehärata-ratkaisua,
joka olisi ottanut kansainvälisen lentokenttämme,
Helsinki-Vantaan lentokentän, raideliikenteen piiriin ja
mahdollistanut myöskin Marja-Vantaan kaupunginosan rakentamisen 30 000
asukkaalle. Samalla tavalla vuosille 2007—2008 edellinen
hallitus oli varannut 30 miljoonaa euroa Kehä kolmosen
eritasoliittymien rakentamiseen. Tältäkin osalta
on enää käytössä vain
5 miljoonaa, ja mitään sitoumuksia jatkosta ei
ole olemassa, vaan pikemminkin nämä rahat on otettu
pois. Ei ole kaukana ajatus siitä, että tehdyt
ratkaisut tuntuvat petokselta Pääkaupunkiseudun äänestäjiä kohtaan.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Alkuun täytyy todeta, että koskaan
tätä ennen ei ole tehty aikataulutuspäätöksiä Kehäradan
osalta, elikkä nyt tehtiin siis päätös,
että hanke aloitetaan valtion rahoituksella vuonna 2009.
Sitä ennen on ollut puheita, Vantaan kaupunki lähinnä haluaisi
aloittaa tämän hankkeen 2008 syksyllä,
mikä siis käytännössä tarkoittaa,
että hanke valtion rahoituksen osalta viivästyisi
muutamalla kuukaudella.
Syy, minkä takia ylipäänsä kahta
infrahanketta haluttiin viivästyttää,
on suhdannetilanne. Elikkä rakennusala, erityisesti maarakennuspuolella,
on hinnoiltaan kehittynyt epäsuotuisaan suuntaan, ja olisi
vastuutonta veronmaksajien rahojen käyttöä,
jos valtio lähtisi vielä tätä kehitystä,
suhdannekehitystä, omilla toimilla tukemaan. Oli ainoastaan
kaksi hanketta, joita voitiin tällä tavalla lykätä,
mutta molemmat toteutetaan nyt määritellyssä aikataulussa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minulla on tiedossa se, että edellinen
hallitus teki selkeän kehyspäätöksen
siitä, että vuonna 2008 aloitetaan tämä Kehärata-hanke.
Kun sosialidemokraatit vaihtuivat kokoomukseen ja vihreisiin hallituksessa,
niin näyttää siltä, että joukkoliikenneratkaisuihin
ei ole varaa samalla tavalla kuin aikaisemmin, raideliikenneratkaisuihin,
samoin nämä Kehä kolmosen ratkaisut lykätään.
Ja tässähän on kysymys myöskin
asuntopolitiikasta Pääkaupunkiseudulla, 30 000
asukkaalle on tarkoitus Marja-Vantaan kaupunginosa rakentaa.
Haluaisin kysyä asuntoministeri Vapaavuorelta: Miltä tämä tuntuu?
Hallitusohjelmassa puhutaan metropolipolitiikasta. Tätäkö on
hallituksen metropolipolitiikka? Ja, vihreiden puheenjohtaja Cronberg,
onko tämä vihreiden ratkaisu joukkoliikenneratkaisujen
osalta, raideliikenteen osalta, Pääkaupunkiseudulla?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! En tiedä, kuinka tämä nimenomaan minun
vastuulleni kuuluu, (Ed. Kimmo Kiljunen: Asuntopolitiikka!) mutta
kun kysymys oli nimenomaan minulle osoitettu ja koski asuntopoliittista
tilannetta, niin voin vain yhtyä valtiovarainministerin
viisaisiin sanoihin siinä, että muutaman kuukauden
viivästys yhden hankkeen osalta ei ole kovin dramaattista
asuntopolitiikassa, jossa kaikki on erittäin pitkäjänteistä toimintaa.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Jos vastaan tähän kysymykseen
työllisyyspolitiikan näkökulmasta — joukkoliikennettä totta
kai vihreät tukevat. Kysymys on siitä, että tällä hetkellä rakennustyömiehiä on
erittäin vaikea saada. Heitä rekrytoidaan Ukrainasta,
Valko-Venäjältä ja muualta. Tässä on
kohtuullista nimenomaan katsoa tätä suhdannekehitystä siten, että rakennusala
ei kuumene. Hintakehitys tukee myös samaa valintaa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä suhdanneperusteluhan
on lähinnä koominen tässä yhteydessä.
Puhutaan hankkeesta, jonka suunnittelu oli tarkoitus käynnistää vuonna 2008,
ei sillä ole mitään vaikutusta tämän
päivän rakentamiseen. Tässä on
tosiasiassa kysymys hallituksen säästölinjauksista,
että hallitus tekee 250 miljoonan euron säästöjä,
ja siitä joutuvat kärsimään
niin päivähoitomaksuissa yksinhuoltajat, pienituloiset
kuin Pääkaupunkiseudun asukkaat ja asunnontarvitsijat.
Kysyn pääministeri Vanhaselta:
Eikö olisi rehellistä myöntää,
että te olette tekemässä säästöohjelmaa
ja sen takia tungette näitä mahdottomia epäloogisia
päätöksiä, jotka ovat hallituksen
yleisen linjan, työllisyyttä tukevan perustavoitteen,
vastaisia?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Näiden kahden hankkeen pieni lykkäys ei
liity mitenkään tähän säästöratkaisuun,
se tulee selviämään kyllä kehyspapereista.
Sillä on tämä suhdannepoliittinen syy.
Minä todella toivon, että tilanne ei olisi niin
pahasti ylikuumenemassa kuin nyt vähän pelätään,
(Ed. Kimmo Kiljunen: Se kuumenee kyllä täällä salissa!)
mutta tarvetta tällaiseen varovaisuuteen on olemassa. Myöskään
se edellä puhuttu päivähoitomaksu ei liity
säästöihin; se liittyy siihen hallitusohjelmassa
sovittuun 60 miljoonan euron maksupakettiin, joka tehdään,
ja sillä sitten tavoitellaan lisäksi sitä,
että tulee hieman järkevämmäksi
käyttäytyminen. (Ed. Hiltunen: Se koskee vaan
köyhimpiä eikä vähän
varakkaampia!)
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime hallituksen aikana, kun talouspoliittinen
ministerivaliokunta teki metroa ja tätä Kehärataa
koskevan päätöksen, nimenomaan todettiin,
että sen aikataulusta päätetään
erikseen samassa yhteydessä kuin muidenkin liikennehankkeiden
osalta. Pyytäisin, että pääministeri
toteaisi, pitääkö tämä sanonta
paikkansa. (Naurua)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Se oli lähes suora siteeraus siitä edellisen
hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksestä.
No, hallitus on tehnyt päätöksen ja myös
vahvisti sen eilen kehysriihessä, että me tulemme
näiden muiden kehittämishankkeiden osalta antamaan
liikennepoliittisen selonteon, jonka yhteydessä on tällainen
niin sanottu infrapaketti, jossa tulee sitten kokonaisuus näistä hankkeista.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä minä vielä ministeri
Vapaavuorelta kysyisin: Oletteko tosissanne, kun mitätöitte
nyt näitä, esimerkiksi Kehä kolmosen
suunnittelumäärärahan puuttuminen kokonaan
on tässä kehyksessä sisällä?
Ja sitten se, että ei ole kysymys muutaman kuukauden siirrosta.
On tosiasia, että Vantaan kaupunki ei voi itse panna niitä kymmeniä miljoonia,
joita suunnittelu edellyttää; on luotettu edellisen
hallituksen hyviin päätöksiin. Ja se ei
ole kunnallinen tehtävä: on kysymys koko Pääkaupunkiseudun
sekä liikenne- että asuntorakentamisen tulevaisuudesta.
Hallitus rummutti erittäin voimakkaasti metropolipolitiikan
puolesta, ja oli suuret otsikot, että vihdoinkin on saatu
hallitusohjelmaan lausuma metropolipolitiikasta. Jos se ei muutu
todeksi, niin se lausuma ei lämmitä kyllä niitä miljoonaa
ihmistä, jotka odottavat, että asuntojen hinnat
halpenevat täällä.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston sisällä metropolipolitiikka
taitanee lähinnä kuulua ministeri Pekkarisen vastuualueelle.
(Naurua ja välihuutoja vasemmalta)
Mutta tähän asuntopoliittiseen ulottuvuuteen haluaisin
todeta sen, minkä myös ed. Hiltunen hyvin tietää,
että Pääkaupunkiseudulla on viime vuosina
rakennettu noin 6 000 asuntoa, kun yhteinen näkemys
on, että pitäisi rakentaa noin 10 000
asuntoa. (Ed. Kimmo Kiljunen: Juuri näin!) Kyse on siitä,
että näitä määriä pitää olennaisesti
lisätä. Siinä mielessä tällä alueella
on valtava määrä erilaisia paikkoja,
minne tullaan rakentamaan. Jaksottamalla näitä rakentamisia ehkä hieman
toisella tavalla on täydet mahdollisuudet päästä näihin
tuotantotavoitteisiin.
Sinänsä haluan kuitenkin kiittää sekä ed.
Kimmo Kiljusta että ed. Hiltusta siitä, että otatte
esille tämän vahvan kytkennän, joka maankäytöllä, asumisella
ja liikenteellä on. Tämä on erinomaisen
tärkeätä myös ilmastopolitiikan
näkökulmasta, eli näkökulma
siitä, että haluamme suosia eheitä yhdyskuntarakenteita,
totta kai tarkoittaa myös sitä, että rakennetaan
hyvien liikenneyhteyksien ja varsinkin hyvien joukkoliikenneyhteyksien
varaan.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä Tampereeltakin käsin
ollaan tästä tilanteesta huolissaan nimenomaan
tämän asuntopolitiikan kannalta. Kyllä minä ajattelisin
niin, että kun nyt sitten saatiin se asuntoministeri tähän hallitukseen,
niin toivoisin, että kynsin ja hampain taistelisitte tällaisten
hankkeiden puolesta, jotka nimenomaan kymmenilletuhansille ihmisille
pikaisesti toisivat asuntoja. Tämä on iso asuntopoliittinen
kysymys, tämä on iso työllisyyspoliittinen
kysymys.
Minä todella nyt vielä toivon, että asuntoministeri
voisi tässä hivenen kuitenkin analysoida sitä,
mitä tämä tarkoittaa asuntomarkkinoilla, että tällaiset
hankkeet lykkäytyvät.
Ja toivoisin, että pääministeri voisi
vahvistaa sen, miksi sitten puhutaan sanasta "lykkäys"
tämän hankkeen yhteydessä myös
teidän omissa tiedotteissanne, jos tämä ei
kerta sellaista muka ole. Kyllä tämä minun
mielestäni on aivan selkeä lykkäys.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Voidaan vahvistaa, kyllä tässä tapahtuu joidenkin
kuukausien lykkäys. Mutta minä toivon, että myös
tämä aikajänne sitten suhteutetaan noin
historiassa siihen, mitä se käytännössä tarkoittaa.
Minusta tässä on kyllä tehty melko suuri
numero pienestä aikataulumuutoksesta asiassa, josta ei
ole sitovia aikataulupäätöksiä aikaisemmin
tehty, ja vasta tämä hallitus ja eduskunta tulevat
ne tekemään.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Vastauksena ed. Viitaselle: tulen kynsin
ja hampain taistelemaan sen puolesta, että Pääkaupunkiseudulla
rakennetaan tämän hallituksen aikana enemmän
asuntoja kuin edellisellä kaudella.