4) Laki kuluttajansuojalain 7 luvun 4 §:n muuttamisesta
Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Viime vuonna alkukesästä tai loppukeväällä markkinoille
tuli ihan uudentyyppinen luotto. Tämän luoton
tarkoituksena oli ja on edelleenkin asiakkaalle vaivattomasti antaa lainaa
pieni summa lyhyellä laina-ajalla ja korkealla, etten sanoisi,
kohtuuttomalla korolla. Tällaisten luottojen määrät
vaihtelevat 100:sta 200 euroon ja lainoista perittävät
kustannukset voivat olla 20—50 euroa. Kun nämä perityt
kustannukset muutetaan todelliseksi vuosikoroksi, niin se merkitsee
usean sadan prosentin korkoa. Itse asiassa aikaisemmin tällaisista
puhuttiin ihan koronkiskontana, mutta nyt niistä puhutaan
pikaluottoina. Tällaisten lainojen laina-ajat ovat todella
lyhyitä, viikosta kolmeen viikkoon.
Yllättävää kyllä,
tällainen luotonanto ei ole luvanvaraista. Pääsääntöisesti
luotonantoon ei tarvita minkään viranomaisen lupaa,
vaan sitä toimintaa voi alkaa harjoittaa. Vasta sitten,
kun tätä luotonantoa rahoitetaan yleisöltä kerätyillä,
takaisin maksettavilla varoilla, silloin se toiminta voi muuttua
toimilupaa edellyttäväksi ja silloin sitä sitten
valvoisi Rahoitustarkastus, mutta pääsääntöisesti
nämä luotot eivät mitään
lupaa vaadi.
Tällaisia erilaisia pikaluottoja, pikavippejä, kauppojen
korttiluottoja, niitä markkinoidaan helppona ja joustavana
tapana ratkaista rahaongelmat. Luoton voi tilata esimerkiksi tekstiviestillä tai
postimyyntikatalogin mukana olevalla ilmoituksella tai ottaa liikkeessä ostoksen
yhteydessä. Koska tällaiset pika- ja korttiluotot
voi saada nopeasti ja ilman vakuuksia, ne yleensä houkuttelevat
ja tuntuvat houkuttelevilta ja niillä halutaan rahoittaa
vaikkapa jouluostoksia.
Runsaan luottotarjonnan ja tyrkyttävän markkinointityylin
keskellä kuluttajan on hyvin vaikea muistaa, että itse
asiassa tällaisen luoton ottamispäätöksen
pitäisi aina perustua arvioon sen luoton tarpeellisuudesta
ja myös rauhalliseen, huolelliseen arvioon omasta takaisinmaksukyvystä.
Tällainen luotto voi vaikuttaa edulliselta, jos katsoo
pelkkää kuukausikorkoa tai kuukausilyhennyksen
määrää silloin, kun nämä luotot ovat
pitempiä. Pikaluottoa harkitsevan kannattaisi kuitenkin
kiinnittää huomiota tähän todelliseen
vuosikorkoon, jota voidaan pitää rahan todellisena
hintana. Siihen kuuluu silloin laskea mukaan kaikki luotosta aiheutuvat
kustannukset.
Tällainen todellinen vuosikorko on lain mukaan aina
ilmoitettava markkinoinnissa, jos luoton takaisinmaksuaika on yli
kolme kuukautta. Myös pikaluottojen markkinoinnissa pitää kertoa
koko luottohinta, jonka asiakas joutuu lainasta korkoineen ja lyhennyksineen
maksamaan, jos kesto ylittää tämän
määräajan. Tällaisten tietojen
avulla asiakas voi paljon paremmin arvioida todellista lainaa, sillä onhan
se niin, että mitä suurempi tämä todellinen
vuosikorko on, sitä kalliimmaksi tämä luotto
kokonaisuudessaan tulee.
Koska tällaisten tekstiviesteillä tilattavien
pikavippien takaisinmaksuaika pääsääntöisesti
on alle kolmen kuukauden, niin todellista vuosikorkoa ei tarvitse
ilmoittaa, ja kuten sanottua, jopa Rahoitustarkastuksen arvion mukaan
näiden luottojen korko kohoaa useaan sataan prosenttiin.
Todellisten vuosikorkojen sijasta tekstiviestivippien hintoja on
hyvin vaikea verrata, koska niistä ei lopullista summaa
saa tietää. Näissä on myös
ongelmana se, että jos kuluttaja ei pysty maksamaan lainaa
takaisin ajallaan, perintä siirtyy perintätoimistolle,
jolloin maksettaviksi tulevien kulujen määrä kasvaa
entisestään. Tällaisesta maksamattomasta
luotosta voi seurata myös merkintä maksuhäiriörekisteriin,
ja tällainen merkintä voi estää tai
vaikeuttaa sitten myöhemmin kuluttajaa saamasta esimerkiksi
uutta lainaa, vuokra-asuntoa, työpaikkaa, vaikkapa matkapuhelinliittymää.
Erityisesti nuorten velkaantuminen on yleistymässä.
Tällaiset nuorten ottamat vipit ovat yleensä pieniä,
mutta niitä otetaan sitten monesta suunnasta. Niinpä peräti
yksi kolmannes 18—24-vuotiaista on jollakin tavoin velkaantunut. Velkaantumisesta
on työtä vailla olevalla nuorella lyhyt matka
maksuhäiriörekisteriin. Lisäksi usein
unohdetaan, että esimerkiksi osamaksusopimus on velka,
mutta sitä ei vaan osata mieltää velaksi.
Olen tehnyt lakialoitteen koskien erityisesti näitä pikavippejä.
Lakialoitteen tarkoituksena on poistaa tässä kuluttajansuojalaissa
oleva kohta, jonka mukaan alle kolmen kuukauden pituisten kulutusluottojen
markkinoinnissa ei tarvitse ilmoittaa lainan todellista vuosikorkoa.
Koska juuri näiden alle kolmen kuukauden pituisten pikalainojen
määrät ovat kasvussa, lakialoite on hyvin
tarpeellinen. Tällä muutoksella on tarkoituksena
nimenomaan helpottaa kansalaisten mahdollisuuksia vertailla lainojen
todellisia kustannuksia. Kun muistamme, että pikavipissä on
kyse 100—200 euron summasta lyhyeksi aikaa, tällaisia
pikavippejä käyttävät eivät
tule ajatelleiksi, miten valtavan korkeiksi nämä korot
muodostuvat, ja on aivan aiheellista arvioida, että nämä henkilöt,
jotka näitä lainoja tarvitsevat, tarvitsevat niitä akuuttiin
rahapulaan. Kyse on erityisesti opiskelijoista, työttömistä ja
nimenomaan nuorista.
Todellisen vuosikoron vaatiminen pakolliseksi myös
pikalainojen markkinointiin helpottaisi näiden lainojen
vertailua. Lisäksi uskon, että todellisen vuosikoron
ilmoittaminen mainoksissa hillitsisi varmasti myös näiden
kalliimpien vippien tarjontaa ja siten myös vippien ottamista,
kun lainaaja näkee, miten kalliista lainarahasta todellisuudessa
on kyse.
Lakialoite on nyt menossa talousvaliokuntaan. Toivon, että siellä asiaan
suhtauduttaisiin tällä vakavuudella, mitä se
vaatii. Jos nyt lakialoitetta ei sellaisenaan valiokunnan mielestä välittömästi
voi hyväksyä, niin toivon, että kuitenkin
tähän suureen ongelmaan kiinnitettäisiin huomiota,
koska tämä on kasvava ilmiö ja hyvin kyseenalainen
tapa markkinoida pienten rahasummien tarjoajille isoja kalliita
korkoja ja erityisesti juuri sen vuoksi, että vaikkapa
rahan käyttämistä harjoittelevalle nuorelle
on suuri houkutus saada tilapäisesti rahaa. Houkutus on ylivoimainen,
ja tätä takaisin maksamista ei välttämättä tule
heti ajatelleeksi, kun meillä on tässä laissa
tämä ongelmakohta eli näiden lyhyiden lainojen
todellista hintaa ei tarvitse ilmoittaa. Kun nuoret sitten ottavat
tällaisia vippejä ja niitä kertyy samalle
ihmiselle useita, niin silloin henkilökohtainen talouden
hallinta alkaa karata käsistä ja voi sitten melko
pian johtaa suurempiinkin ongelmiin. Eli toivon todella, että tähän
asiaan puututaan ja tällainen lainmuutos saadaan aikaiseksi.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Annika Lapintien esittelypuheenvuoro
oli hyvin kattava, joten ei siihen sen enempää.
Noihin perusteisiin voi yhtyä. Myöskin itse toivon
sitä, että jos tätä lakialoitetta
ei hyväksytä, niin kuitenkin tunnustetaan ja tiedostetaan
tämä ongelma ja jotain tämän
asian osalta tehdään. Nimittäin meille jokaiselle
tulee lähes viikoittain postiluukusta esitteitä,
missä mainostetaan, samaten kuin tekstiviesteillä ja
muutoin, näitä niin sanottuja pikavippejä ja
niiden mahdollisuutta, elikkä tämä on kasvanut
tavattoman paljon.
Minä tunnen useita henkilöitä, jotka
ovat ottaneet tämmöisen pikalainan tietämättä siitä,
mikä se todellinen vuosikorko on. Kun olen esimerkiksi
käynyt Jyväskylässä velkaneuvojien
kanssa keskustelua muun muassa tästä ongelmasta,
niin he ovat kiinnittäneet tähän erityisen
voimakasta huomiota. On nimittäin erittäin paljon
sellaisia tapauksia erityisesti nuorissa, niin kuin Annika Lapintie
tässä oikein kuvasi, jotka ovat joutuneet tämmöisten
lyhyiden vippien kautta todella suuriin taloudellisiin vaikeuksiin,
jotka ovat johtaneet semmoiseen talouskierteeseen, joka on merkinnyt
sitä, että on tullut maksuhäiriöitä ja
on luottorekisterissä sitten tiedot ja luottokelpoisuus
mennyt. Se on merkinnyt hyvin monelle sellaista elämäntilannetta,
josta on tavattoman vaikea millään tavalla päästä eroon.
Tämä on todella suuri ongelma. Tähän
on todella jollakin tavalla kyllä myöskin tämän
talon osalta puututtava.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Yhteiskunnan tehtävä ja
siinä eduskunnan tehtävä myös
on suojella kansalaisia semmoisilta toimenpiteiltä ja toimilta,
jotka voivat aiheuttaa pahoja vääristymiä ja
semmoista käyttäytymistä, mikä vahingoittaa
ihmisiä. Minusta tässä on sellaisesta
kyse.
Heti kun tämä pikavippisysteemi tuli markkinoille,
yksi äiti Kesälahdelta otti yhteyttä ja
kuvasi hänen suhteellisen nuorta poikaansa, joka oli tämmöisen
vipin ottanut, ja hän oli huolissaan siitä, mitä tämä tekee
muille. Minusta siinä oli aika valveutunut äiti.
Ei vielä näitä ollut markkinoilla, kun
löysin netistä yhden tämmöisen
pikavippiyhtiön. Kävin sitä selvittämään,
jopa tein silloin aikanani kirjallisen kysymyksen, mutta siihen
vastaus oli aika tyly. Siinä todettiin vaan tosiasiat,
että tätä ei valvo kukaan oikein eikä tässä mitään
tämmöisiä normaaleja lainatakauksia vaadita
eikä mitään. Silloin kyllä jotenkin
hälytyskellot kävivät soimaan, miten
tämmöinen voi olla mahdollista.
Jos miettii taas sen nuoren ihmisen ajattelukykyä ja
sitä, kun tarjotaan satasen vippiä ja maksat kahden
viikon sisällä 120, niin en minä tiedä, auttaako
siinä edes se, jotta siinä kerrottaisiin korko,
koska ei välttämättä sille nuorelle
se korko kerro mitään, onpa se nyt mikä hyvänsä,
800 prosenttia, vaan se miettii, jotta se 120 maksaa siitä.
Siinähän on kyse siis monella tavalla koronkiskonnasta
ja tavallaan sen ihmisen hädänalaisen aseman hyväksikäytöstä.
Pitäisikö kuitenkin olla semmoinen järjestelmä,
jotta siinä kiellettäisiin kokonaan semmoinen
koronkiskonta, olisi määrätty prosentti,
mitä voi yleensä periä, ja sen tietysti
pitää näkyä sitten siinä,
kun tarjotaan sitä lainaa, mutta ei voisi olla tämmöistä nykysysteemiä olemassakaan?
Olisi määrätty kriteeri, jotta voi periä enintään,
kun tässä se on 800 prosenttia, esimerkiksi vaikka
50 prosenttia. Minä heitän vaan tässä näin
ajatuksen, jotta kustannukset voivat olla enintään
sen verran, siis korko plus nämä välityskustannukset,
koska se koron määrähän ei vielä kerro
sitä oikeasti sille ihmiselle.
Yksi tapaus silloin tuli mieleen, kun tein sitä kirjallista
kysymystä. Jos tämmöinen järjestelmä hyväksytään,
sitten voi kysyä, minkä takia joskus aikanaan
meillä tuomittiin eräs kaveri koronkiskonnasta,
kun hänhän vaan teki sillä tavalla, että hän
keräsi eläkeläisreppanoilta sitten valtakirjat
ja sanoi perivänsä rosentin koron, ei minkään
prosentin, vaan kaveri oli sanonut, että rosentin koron
hän perii. Kun vippaat tänä päivänä satasen
ja huomenna maksat takaisin, niin se maksaa 200. Minkä ihmeen
takia se kaveri tuomittiin ihan törkeän isoon
sakkoon ja taisi jopa ehdonalaista saada sitten siinä?
Kun hän jatkoi vielä toimintaansa, taisi joutua
jopa käymään linnassakin siitä hommasta.
Kaveri vaan auttoi pikkusummilla, niin kuin tässäkin
tapauksessa nämähän ovat auttavinaan
ihmisiä. Satanen vipataan siitä, niin siinä se
on sitten. Sekin kaveri auttoi hädässä olevia,
mutta aika rankasti auttoi kyllä sillä tavalla,
jotta tämä koskee niitä kaikkein köyhimpiä,
kaikkia semmoisia ihmisiä, joilla se harkintakyky taloudessa
ei ole hirveän vahva, joko eivät ole saaneet nuoresta
iästään riippuen tarpeeksi semmoista
harkintaa, kotiopetusta, tai eivät muuten hallitse talousasioitansa.
Se näyttää kivalta, kun otetaan lainaa
siinä tilanteessa, kun ei satu olemaan rahaa, tämä on niin
helppo asia, mutta niitä seuraamuksia ei sitten ajatella.
Tässähän voi pahimmillaan käydä sillä tavalla
nuorelle ihmiselle, että se joutuu silloin luisuvalle pinnalle,
semmoiseen saumaan, jotta se ei ymmärrä sitä,
miten iso teko on ottaa satasen vippi, ja sitten, kun sitä ei
pystykään maksamaan, niin siinä voi olla
koko ihmisen elämä tuhoutunut. Voi olla, että se
joutuu erinäköisille, jopa rikoksien teille tai
ei enää viitsi mennä töihin,
niin kuin on sattunut tässä tapauksia, että kun
ovat tarpeeksi pahassa tilanteessa, niin katsovat, että turhaa
on lähteä töihin, kun ulosotto vie näin
paljon, ja sitten käydään miettimään, jospa
kuitenkin eletään vaikka sosiaaliturvan varassa,
mennään soskun luukulle, sieltä saa leipärahat
ja mitäs tässä, antaa mennä näin.
Sen takia minusta tämä on niin iso kysymys, että jos
valiokunta meidän puheitamme yhtään ottaa
huomioon, tämä pitäisi miettiä kyllä ihan oikeasti,
että tehdään semmoinen säännös,
mitä korkeintaan korko voi olla ja ne välityspalkkiot tämän
tyyppisissä tapauksissa. Se olisi minusta ihmisten suojelemista
kaiken kaikkiaan.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen tarkoituksena
on siis poistaa kuluttajansuojalaista kohta, jonka mukaan alle kolmen
kuukauden pituisten kulutusluottojen markkinoinnissa ei tarvitse
ilmoittaa lainan todellista vuosikorkoa.
Tiedämme, että alle kolmen kuukauden pituisten
niin sanottujen pikavippien määrät ovat
kasvussa, ja tämä lakimuutos helpottaisi kansalaisten
mahdollisuuksia vertailla lainojen kustannuksia. Lainan todellisten
kustannusten, siis vipin kalleuden, hahmottaminen on vaikeaa. Lainan
todellisen vuosikoron ilmoittamista myös alle kolmen kuukauden
lainoissa kannattaisi mielestäni harkita vakavasti ja myös
kannattaisi harkita maksimikoron asettamista tämän
tyyppisille lainoille, kuten ed. Lahtela toi esille.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Herää kysymys, voiko enää käytettyjen
puheenvuorojen perusteella tuoda mitään lisäarvoa
tähän keskusteluun. Mutta, arvoisa puhemies, yritän
tuoda yhden näkökohdan kuitenkin tähän
vielä lisää.
Juuri niin kuin ed. Esa Lahtela tässä äsken
totesi, niin varmasti toimitaan siellä niin ja voidaan
toimia siellä vaikka Pohjois-Karjalassakin ja niin varmasti
on toimittukin. Mutta tämä tuo, koko tämä nykytilanne,
mieleen erään toisen eurooppalaisen valtion, nimittäin
Italian, jossa on menty eräässä asiassa
paljon pitemmälle kuin täällä Suomessa
ja jossa tämä on erittäin yleinen ilmiö.
Nimittäin harmaan talouden ja mustan talouden esimerkkivaltio
on juuri Italia, jossa on juuri harmaan ja mustan talouden välityksellä kertynyt
valtava pääoma, jota voidaan käyttää tällaiseen
tarkoitukseen. Se vaikuttaa koko yhteiskuntaan, sen käyttäytymiseen,
sen tulevaisuuteen, sen elämään, niin
että valtiovalta joutuu erityistoimenpiteisiin jo nyt puolustaakseen
jollakin tavalla länsimaista oikeusvaltioperiaatetta.
Meillä ollaan tällä samalla tiellä — palaan
tähän asiaan ensi tiistaina kehyskeskustelun yhteydessä — ja
juuri niin, että on irtonaista rahaa, joka ei ole kirjoissa
eikä kansissa eikä missään ja jonka
kanssa voi ottaa myöskin riskejä, luottoriskejä,
kaikkia riskejä, kun se on pimeästi hankittu,
kun siitä ei ole yhteiskunnalla minkäänlaista periaatteellista
tietoa, että semmoista varallisuutta on olemassakaan, ja
kun kulutushysteriaa yhteiskunnassa yhä selvemmin eletään
jälleen kerran, ihan niin kuin 80-luvun lopussa, niin nytkin. Nythän
vasta nämä pikaluottomainokset ovat pylväisiin
tulleet. Nehän ovat parin kolmen viime vuoden ilmiö,
ja koko tämä käytäntö on
tullut ikään kuin yleisesti hyväksytyksi.
Tämän takia Rahoitustarkastuksen ja valtiovarainministeriön
täytyisi puuttua tähän asiaan, aivan
niin kuin ed. Lapintie on aivan oikein puuttunut ja erinomaisen
hyvin perustellut tämän aloitteen. Tämä toivottavasti
ei jää todellakaan vain siihen, että tämä rutiini
käydään, sisäinen kuvio, joka
liittyy lakialoitteeseen, vaan tämä johtaa todella
lainsäädännön kehittämiseen
ja muuttamiseen.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Lapintien aloite
on todella hyvä ja tärkeä, koska monet
nuoret, niin kuin yhtenä päivänä televisio-ohjelmassa
todettiin — nuoret itsekin siinä totesivat — eivät
tule ajatelleeksi sitä, mihinkä se johtaa. Se
ikään kuin ei oikeasti olisikaan lainaa, vaan
se on sellainen vippi.
Mutta yksi asia, minkä haluaisin kuitenkin sanoa vielä tämän
lakialoitteen sisällön lisäksi, on se,
että ehkä kuitenkin nämä tällaiset
lainat ovat vaihtoehto sille pimeälle lainatoiminnalle,
mitä koronkiskurit ovat harjoittaneet ympäri maata. Sitähän
ei ole kontrolloinut kukaan tähän asti. Aikaisemmin
työttömyyskassassa työskennellessäni
huomasin kyllä, että monet työttömät
esimerkiksi olivat joutuneet näitten koronkiskureitten
velkakoukkuun ja siitä irti pääseminen
oli varmasti kyllä vaikeaa niille ihmisille. Nyt tämä on
ikään kuin parempi vaihtoehto kuin nämä pimeät
koronkiskurit, joilla on todellakin muitakin keinoja käytettävissään
kuin ulosotto omien asioittensa hoitamiseen. Siinä mielessä nyt
pelisääntöjen tarkentaminen tältä osin,
niin kuin ed. Lapintie tässä aloitteessa esittää,
on oikein hyvä.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Näissä puheenvuoroissa, mitä on
tämän minun lakialoitteeni pohjalta käytetty,
on tullut oikein kiitettävästi erilaisia näkökulmia
esille. Olen ihan samaa mieltä tässä lakialoitteessa
esitetystä keinosta, että aina, kun tarjotaan
luottoa, pitää ilmoittaa sen todellinen korko
ja sen todelliset kustannukset, vaikka on epäilyjä,
että se ei ehkä riitä. Uskon, että sen
lisäksi, että se ehkä hätkähdyttää ja saa
luoton tarvitsijan huomaamaan, että on kyse monen sadan
prosentin korosta, se myös varmasti ja toivottavasti hillitsisi
näiden luottojen tarjontaa. Mutta se ei ollenkaan sulje
pois sitä, että samalla voitaisiin miettiä sellaisia
keinoja, että tällaisilla luotoilla olisi katto,
jota suurempaa korkoa ei saa kuluttajalta periä. Sellainenkin vaihtoehto
olisi varmasti aivan paikallaan.
Kolmas asia, mikä liittyy tähän ongelmavyyhteen,
ylivelkaantumiseen ja siitä aiheutuvaan luottokelpoisuuden
menetykseen, on velkaneuvonta, joka on nyt valtion toimintaa. Edelleen, siitä huolimatta
että tähän talous- ja velkaneuvontaan
on kiinnitetty huomiota, nämä jonot näiden
neuvojien puheille vain pitenevät koko ajan, ja nämä velkaneuvojat
ovat huomanneet, että tilanne alkaa tosiaankin muistuttaa
sitä hullua 80-lukua ennen lamaa.
Toivoisin, että kaikkien näitten muitten toimien
lisäksi myös talous- ja velkaneuvontaan annettaisiin
lisää määrärahoja erityisesti
niin, että voidaan ennakolliseen neuvontaan myös
satsata, niin kuin tarkoitus on lainmuutoksella aikanaan ollut.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Toivon mukaan, kun valiokunta käy
keskustelua tästä — yleensähän
aloite ei välttämättä lähde
yhden kansanedustajan eikä pienen kansanedustajamäärän allekirjoittamana
liikenteeseen — kun tämä tulee tuonne,
valiokunta voisi ottaa tämän sillä tavalla
omakseen ja lähteä viemään tätä eteenpäin noin
valiokuntana sitten, kun tämä asia on näin esiin
nostettu.
Sitten tähän kysymykseen, kun ed. Huotari
totesi, jotta tässä olisi parempi tapa: Jos on
koronkiskonnasta kyse, niin kuin tässä, ainakaan
minä henkilökohtaisesti en hyväksy kumpaakaan
tapaa. Tässähän tulee vielä sillä tavalla,
että tässä yhteiskunnan koneisto otetaan
avuksi siihen ja rekisterit vielä siihen kiskontaan mukaan,
kun se vanha järjestelmä — minä sen
verran köyhissä oloissa olen ollut ja nähnyt
kavereita ja sitä, mitä tapahtuu — meni
niin, että kiskonta tapahtui niin, että nakattiin
nenään, jos ei käy kaveri maksamaan.
Usein siinä kävi niin, jotta piti muuttaa paikkakunnalta
pois, jos oikein hankalaan rakoseen joutui, mutta siinä eivät
nämä yhteiskunnan muut koneistot tulleet avuksi.
Mutta tässähän, niin kuin ed. Pulliainen
sanoi, on rahaa olemassa, jota tarvitsee saada poikimaan, eikä niin
väliä riskeilläkään
ole, ja tässä otetaan vielä yhteiskunnan
lailliset koneistot, jotka perivät ja panevat muistiin
ja seuraavat niin pitkään, kunnes se velka on
häivytetty sieltä. Voi olla, että se
vaikuttaa koko ihmisen elämään. Sen takia
toivoisi, että tähän löydetään
ihmistä suojaava järjestelmä, ei sillä tavalla,
että tässä annetaan vaan näin
tapahtua.
Keskustelu päättyy.