Täysistunnon pöytäkirja 28/2006 vp

PTK 28/2006 vp

28. TORSTAINA 23. MAALISKUUTA 2006 kello 16.30 (16.34)

Tarkistettu versio 2.0

Öljyntorjunta-aluksen hankinta

Roger Jansson /r:

Värderade talman! Oljeolyckan utanför Tallinn visar att oljebekämpningskapaciteten på Östersjön inte är helt tillräcklig. En hel del har regeringen fått gjort men vi saknar fortfarande det kanske viktigaste, en väl fungerande oljebekämpningsberedskap under isförhållanden. Min fråga till behöriga ministern är därför:

När avser regeringen att slutligt besluta om det i regeringsprogrammet utlovade oljebekämpningsfartyget?

Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam

Värderade herr talman! För det första är det viktigt att konstatera att regeringen har gjort en hel del när det gäller att förbättra oljebekämpningen. Fartyget Seili har ombyggts, två av sjöbevakningens Tursusklassens fartyg skall utrustas, det ena är redan klart. Och nu är äntligen beredningen klar för att anskaffa det omtalade olje- och kemikaliebekämpningsfartyget. Miljöministeriet har beredskap att föredra det här inför finanspolitiska ministerutskottet så fort det är klart att ta emot förslaget från vår sida. Det handlar alltså nu om veckor.

Roger Jansson /r:

Värderade talman! Tack för svaret. Jag önskar ytterligare fråga: Hur långt har beredningen kommit gällande kunskapscentralen för oljebekämpning, som har varit under beredning?

Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam

Herra puhemies! Ensimmäinen työryhmä luovutti mietintönsä noin puoli vuotta sitten. Työryhmän ehdotukset ovat nyt olleet jatkovalmistelussa yhteistyössä Sitran kanssa, ja valmistelut ovat nyt loppusuoralla sillä tavalla, että vielä kevään aikana on mahdollista siitä tehdä hallituksen päätös.

Ahti Vielma /kok:

Arvoisa puhemies! Tässä asiassa minun mielestäni hyvin keskeistä ja oleellista on se, että pitäisi toimia niin, että onnettomuutta ei tapahdu. Tietysti pitää olla sitten laitteet, joilla öljy kerätään pois, jos tapahtuu jokin onnettomuus. Mutta kun öljynkuljetus lisääntyy vuodesta toiseen Itämerellä ja Suomenlahdella, niin pelättävissä on sellainen katastrofaalinen tilanne, että jos Suomenlahdella sattuu tosi paha onnettomuus, niin koko Suomenlahti on vaarassa.

Onko meillä olemassa sellainen kansainvälinen järjestelmä, keskustelujärjestelmä, kaikkien osapuolten kanssa, jotka osallistuvat öljynkuljetukseen, että olette päivittäin ajan tasalla, mitä tapahtuu merellä Suomenlahdella ja Itämerellä, ja miten voidaan estää, jos vaara on lähellä?

Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam

Arvoisa herra puhemies! Kesästä 2005 asti on ollut käytössä tällainen monitorointi- ja ohjausjärjestelmä, joka on yhteiskäytössä meillä, Venäjällä ja Virossa. Tämän järjestelmän kautta pystytään jatkuvasti seuraamaan liikennettä, pystytään ohjaamaan sitä, jotta mahdollisia yhteentörmäyksiä muun muassa voitaisiin välttää. Lisäksi pohjoismaisen yhteistyön tuloksena on kartoitettu Itämeren maiden öljyntorjuntakapasiteettia ja ehdotettu tätä kautta sen parantamista. Yhteisharjoituksia on myös järjestetty, joten kahdella rintamalla tässä on toimittu sekä ennalta estävässä mielessä että sitä ajatellen, että jos onnettomuus kaikesta huolimatta tapahtuu, niin olisi kapasiteettia riittävästi esimerkiksi vahinkojen torjumiseen.

Minna Sirnö /vas:

Arvoisa puhemies! Muun muassa Venäjän ja Suomen rataverkoston rappeutumisen seurauksena yhä enemmän tavaraa liikutellaan meritse, meritse myös sellaista, joka perinteisesti Venäjältä on liikkunut rataa pitkin muualle. Näillä näkymin öljynkuljetusten ennustetaan lisääntyvän ahtaalla Suomenlahdella samoin kuin muunkin rahtiliikenteen, ja kun vielä sekaan heitetään lisääntynyt pienalus- tai pienveneliikennöinti, joka tuntuu olevan tällä hetkellä in ja muoti-ilmiö, niin kapealla Suomenlahdella tulee olemaan kovin kovin ahdasta liikkua.

Onko hallituksen tarkoitus rajoittaa tätä tai laatia jonkin sortin pelisääntöjä Suomenlahdella liikkumiseen yhteistyössä Venäjän ja esimerkiksi Viron kanssa?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Tässähän meitä velvoittavat myöskin kansainvälisten järjestöjen tekemät sopimukset, ja niissä koetamme koko ajan tietenkin painottaa sitä, että mukana on oltava kaikki ne maat, joiden kuljetuksia tällä tärkeällä merialueella liikkuu.

Haluaisin tässä yhteydessä painottaa ehkä sellaista haastetta, joka suomalaisessa ja Itämeren merenkulussa on, ja se on tämä jäissä liikkuminen. Nimenomaan tämäkin turma on osittain ollut niin vaikea, koska on ollut vaikea jäätilanne. Tähän ainakin yritetään päästä vähän paremmin käsiksi sellaisella uudella palvelumuodolla kuin jääneuvonnalla. Eli sellaisille aluksille, joiden kapteenit eivät ole tottuneet liikkumaan jäissä, varustamoliikelaitoksen ja luotsausliikelaitoksen yhteistoiminnalla saadaan sellainen apu sinne ohjaukseen, jolla pystytään ehkä varmistamaan paremmin turvallinen liikkuminen, mutta tämä on kansainvälistä yhteistyötä, ja totta kai Venäjän rooli tässä on erittäin tärkeä. Kansainvälisten järjestöjen kautta tätä pyrimme koko ajan parantamaan.

Antero  Kekkonen /sd:

Herra puhemies! Suomenlahti on hyvin erilainen eri paikoissa. Suomenlahtea on vähän vaikea käsitellä ihan yhtenä merialueena, vaikka se tietenkin sitä on. On karikkoisempaa paikkaa ja sitten on avoimempaa paikkaa. Kun tamperelainen kansanedustaja äsken otti esille nämä huviveneet, niin merenrannan asukkina tohdin sanoa, että sillä huviveneilyllä ei ole nyt tämän probleeman kanssa yhtään mitään tekemistä. Se on sitten ihan oma oopperansa.

Mutta minun kysymykseni, herra puhemies, on nyt seuraava: Kun Suomenlahti todellakin on niin erilainen eri paikoissa ja kun tämä osaamiskeskuskysymys erinomaisella tavalla tuli esiin, niin voiko ministeri nyt luvata sen, että se osaamiskeskus tulee silloin, kun se tulee, mahdollisimman lähelle näitä kaikkein vaikeimpia paikkoja, toisin sanoen mahdollisimman itään Suomenlahdella Suomen alueella?

Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam

Arvoisa herra puhemies! Ehkä osaamiskeskus-nimike antaa vähän väärän kuvan siitä, mistä oikeastaan on kysymys. Koko hanke perustuu verkostomaiseen yhteistyöhön, jossa kaikki viranomaiset Suomenlahden itäosasta Turkuun asti ovat kytkettyinä tähän keskukseen. Se on enemmänkin yhteistyöverkosto kuin varsinainen keskus. Mutta jossakin pitää näiden varusteiden olla varastossa, ja sitä paikkaa myöskin nyt tuon työryhmän toimesta harkitaan. Haluan odottaa työryhmän ehdotusta, ennen kuin mihinkään paikkakuntaan otan kantaa.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.