Täysistunnon pöytäkirja 28/2006 vp

PTK 28/2006 vp

28. TORSTAINA 23. MAALISKUUTA 2006 kello 16.30 (16.34)

Tarkistettu versio 2.0

Urkujen lyijyvaara

Timo Soini /ps:

Arvoisa herra puhemies! Tämän päivän Helsingin Sanomat uutisoi, että Euroopan unioni on kieltämässä kirkkourkujen valmistuksen lyijyvaaran takia. Täällä sanotaan, että neljä vuotta sitten on hyväksytty direktiivi, jonka pitäisi heinäkuussa tulla voimaan ja joka määrää tiukat rajat sille, miten näitä urkuja rakennetaan ja mitä ne saavat sisältää. Nämä urut ovat nyt direktiivin vastainen tuote.

Voisiko nyt ympäristö- tai Eurooppa-ministeri kertoa, miten Suomen hallitus aikoo toimia, että urkumusiikkia voidaan Suomen kirkoissa vielä jatkossa kuulla?

Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam

Arvoisa herra puhemies! Täytyy ensinnäkin tunnustaa, että en ole alan asiantuntija. Jos tätä direktiiviä ei ole kunnolla pantu täytäntöön, niin hallitus varmaan viisaudessaan harkitsee, miten tähän ongelmaan puututaan.

Timo Soini /ps:

Arvoisa herra puhemies! EU:n puheenjohtajuus lähestyy ja totisesti niillä, jotka tätä Euroopan unionia sympatisoivat, alkaa olla kiire kiillottaa sitä kuvaa.

Onko tämä direktiivi nyt tyyppiesimerkki EU:n läheisyysperiaatteesta, jonka mukaan asioista päätetään lähellä niitä, joita päätökset koskevat?

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki

Arvoisa puhemies! Parempi sääntely on yksi Suomen puheenjohtajuuskauden tavoitteita, joten me tulemme Euroopan unionissa viemään eteenpäin sitä työtä, että unioni puuttuisi juuri sellaisiin kysymyksiin, joissa Euroopan tasoinen päätöksenteko voi tuoda lisäarvoa ja jättäisi sitten sellaiset yksityiskohdat, jotka paremmin sopivat juuri tämän läheisyysperiaatteen mukaiseen kansalliseen päätöksentekoon, kansallisesti jäsenvaltioille, ja ettei tehtäisi liikaa kaikkia turhia yksityiskohtaisia päätöksiä. Tämä on osa puheenjohtajuuskauden ohjelmaa kyllä. (Eduskunnasta: Ja urut jäävät soimaan!)

Seppo Lahtela /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Ed. Soinin esittämä kysymys oli hyvä esimerkki siitä, mitä Euroopan unioni tänne Suomeen kehittää ja keksii. Toinen aikaisempi, joitakin aikoja sitten ollut, oli tämä tervadirektiivi, että tervan käyttö kielletään jne. Siitä on muutama vuosi aikaa. (Ed. Kekkonen: Se on eri asia!) — Ed. Kekkonen, se on eri asia. — Kysymys kuuluu hallitukselle:

Onko hallituksen parissa mietitty niitä toimenpiteitä, millä kansalle selvitetään ja kerrotaan, miten nämä tämmöiset mitä ihmeellisimmät direktiivit ja tulkinnat vaikuttavat ihmisten elämään ja voitaisiin etukäteen torjua, että tämä ei koske suomalaisia ja suomalaisten asioita huolletaan ja pidetään. Onko mietitty tätä asiaa, vai aiotteko koska miettiä?

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki

Arvoisa puhemies! Susista keskustellaan kyllä erityisen paljon varsinkin tuolla omalla kotiseudullani, mutta noin vakavammin puhuen, komissiohan on ottanut tämän asian myöskin omakseen sillä tavalla, että pyritään juuri siihen, että ei tehtäisi liikaa eurooppalaista sääntelyä, ei liikaa erilaisia asioita, sellaisia, jotka eivät ole tarpeellisia säädettäviksi Euroopan unionin tasolla, niin ei tehdä Eurooppadirektiivejä niistä. Tässä asiassa me tulemme yhteistyössä komission kanssa työskentelemään myöskin puheenjohtajan ominaisuudessa vuoden loppupuoliskolla.

Virpa Puisto /sd:

Arvoisa puhemies! Hyvin ajankohtaista on ollut juuri tämän tyyppisten asioiden osalta tiedonkulku, ja tiedonkulku siltä osin, että hyvin kallis asia on näiden rekkojen perävaunujen kaventamisvelvoite 5 sentillä. Siitä on tehty päätös 96 EU:ssa ja annettu kymmenen vuoden siirtymäaika ja on annettu ymmärtää, että ei se tarkoita mitään. Jos se nyt todella tarkoittaa, eikä tule lisää siirtymäaikaa, niin puhutaan erittäin monen kuljetusliikkeen konkurssista.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Näin juuri on tapahtumassa. Ed. Puisto kiinnitti mielestäni hyvään asiaan huomiota, siihen, että jatkossa meidän pitää tarkemmin kansallisesti yhteistyössä ymmärtää myöskin tämän eurooppalaisen sääntelyn merkitsevyys ja myöskin ne reunaehdot, joista komissio sitten nyt tässä tapauksessa tulee pitämään ilmeisen tiukasti kiinni. Näin olemme saaneet sen ilmoituksen. Tämä koskee siis tätä moduliyhdistelmien leveyttä ja kymmenen vuoden siirtymäaika kuluu umpeen. Olemme tiedustelleet komissiolta mahdollisuutta, koska tiedämme sen tilanteen, missä hyvin monet kuljetusyritykset ovat, mutta komission vastaus on ollut hyvin tiukka: kymmenen vuotta on ollut aikaa tehdä tämä muutos; lisäaikaa tuskin tähän saadaan.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.