1) Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
2006
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Kela on merkittävä toimija
suomalaisessa yhteiskunnassa. Sen budjetti on 6 prosenttia bruttokansantuotteesta.
Kela tukee eri elämänvaiheissa ja elämänmuutosten
yhteydessä. Se seuraa kansalaisia äitiyspakkauksesta
eläkepäätökseen. Laitoksella on
tärkeä rooli yhteiskunnallisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden
tukemisessa. Nämä ovat syitä siihen,
miksi mielestäni Kelan on syytä jatkaa
toimintaansa eduskunnan, ei esimerkiksi sosiaali- ja terveysministeriön
alaisuudessa. Sellaisestahan käytiin keskustelua joitakin
vuosia sitten.
Viime vuosi oli Kelan toiminnan osalta melko onnistunut. Asiakkailta
saatu palveluarvosana 8,9 kertoo hyvästä onnistumisesta
toimeenpanoasioissa. Arvosanassa näkyy se, että koulutusta etenkin
asiakaspalveluun on annettu enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Kelan sijoitustoiminta on sujunut hyvin, ja toimintamenot ovat poikkeuksellisen
pienet, runsaat 3 prosenttia, vaikka laitoksella on koko maan kattava
palveluverkko ja tietotekniikkaan on viime aikoina panostettu. Sähköinen
palvelu onkin edennyt melkoisella vauhdilla.
Kelan viime vuoden toimintaan suuntautuvan katsauksen lisäksi
tämä puhe on minulle eräänlainen
kokonaiskatsaus ja arvio neljän vuoden toiminnasta Kelan
valtuutettuna sekä muutospaineista Kelassa. Viimeisten
neljän vuoden aikana olemme saaneet myös tärkeitä kokemuksia
siitä, miten uudistettu Kela-laki toimii käytännössä. Lain
toimivuutta on syytä nyt tarkastella, ja teen sen nyt tässä samalla.
Arvoisa puhemies! Kelan toiminnassa ja Kela-laissa on edelleenkin
merkittäviä uudistustarpeita, joista valtuutettujen
on uskallettava pitää ääntä ja
on suorastaan velvollisuus puhua. Kelan hallinnossa on erikoisuuksia,
joita ei muualta valtionhallinnosta löydy. Tämän
totesi myös edellinen, juuri työnsä päättänyt
Kelan valtuusto, joka viimeisimmässä kokouksessa
teki selkeät muutosesitykset näiden epäkohtien
korjaamiseksi. Toivon, että näiden esitysten linjoilla
edetään tässäkin eduskunnassa.
Huhtikuun 3. päivänä tänä vuonna
toimitettiin esityksiä sisältänyt kirje
ja muistio eduskuntaryhmille, sosiaali- ja terveysministeriölle
sekä Kelan hallitukselle. Tässä kirjeessä Kelan
toimintamalleja arvioineen selvityksen tuloksena ehdotetaan muun
muassa, että Kelan pääjohtajan ja hänen
sijaisensa ei tulisi olla Kelan hallituksen jäseniä vaan
hallituksen tulisi koostua kokonaan ulkopuolisista henkilöistä.
Samalla Kelan pääjohtajan roolia tulisi selkeyttää.
Kelan hallitus voisi siirtää toimivaltaansa vain
pääjohtajalle, joka toimisi asioiden esittelijänä hallituksen kokouksissa
ja vahvistaisi muun muassa johtajien väliset työnjaot
ja toimivallan. Ehdotukset koskevat myös tulossopimusmenettelyä,
ja Kelan työjärjestyksen tulisi vahvistaa hallitus
valtuutettujen sijaan.
Kelan toiminnan keskeinen erikoisuus liittyy sen hallituksen
kokoonpanoon. Kelan pääjohtaja ja hänen
varamiehensä ovat myös hallituksen jäseniä.
He ovat hallituksen jäseninä valvomassa omaa toimintaansa,
antamassa itselleen vastuuvapauden. Tähän on saatava
muutos. Johtajille ei saa antaa kaksoisroolia hallituksen jäseninä. Mielestäni
Kelan johtajien määrää olisi
syytä vähentää nykyisestä.
Heitähän on nyt viisi. Viime Kelan valtuusto vähensi
johtajien määrää yhdellä,
mutta heitä voitaisiin aivan hyvin vähentää esimerkiksi
kolmeen. Lisäksi Kelan pääjohtajan asemaa
ja Kelan sisäisiä valtasuhteita on muutenkin syytä selkiyttää.
Arvoisa puhemies! On myös toinen asia Kelan hallituksen
kokoonpanossa, johon totisesti toivoisin muutosta. Mielestäni
työmarkkinajärjestöjen vahva asema nykyisen
hallituksen kokoonpanossa on ongelmallinen. Tällä hetkellä hallituksen
puheenjohtajana toimii työmarkkinajärjestön
edustaja. Mielestäni rooli sopii huonosti työmarkkinajärjestön
edustajalle, sillä Kelan hoitama sosiaaliturva on pääasiassa
perusturvaa ja valtaosa etuuksista on sosiaaliavustuksen luonteisia
ja verovaroin rahoitettavia. Lain mukaan Kelan tulee tehdä ehdotuksia
toimialaansa koskevan lainsäädännön
kehittämiseksi. Työmarkkinajärjestöjen
intressissä on kuitenkin perinteisesti ollut ansiosidonnainen
sosiaaliturva, kuten työeläkkeet ja ansioon suhteutettu
työttömyysturva. Näitä Kela
ei hoida.
Kun lakia Kansaneläkelaitoksesta vuonna 2001 valmisteltiin,
perustuslakivaliokunnassa keskusteltiin siitä, millainen
rooli etujärjestöillä voi Kelan hallinnossa
olla. Asiantuntijat olivat kriittisiä etujärjestöjen
vahvaa edustusta kohtaan. Esimerkiksi professori Tuori lausunnossaan
totesi, että korporatiivinen etujärjestöedustus
sopii huonosti yhteen sen parlamentaarisen edustusperiaatteen kanssa,
jonka vaikutus Kansaneläkelaitokseen kanavoituu valtuutettujen kautta.
Professori Mäenpään mukaan etujärjestöpohjainen
edustus hallituksessa on pulmallista, jos edustus olennaisesti muuttaisi
laitoksen vakiintunutta valtiosääntöistä asemaa — suora
lainaus hänen lausunnostaan — "esimerkiksi niin, että laitokseen
kohdistuva sisällöllisesti merkittävä ohjaus
tulisi pääosin valtiokoneiston ulkopuolelta, esimerkiksi
juuri etujärjestöistä".
Perustuslakivaliokunta tuli siihen tulokseen, että jos
nämä tahot ovat hallituksessa vähemmistönä,
asiassa ei ole huomauttamista. Silloin ei kuitenkaan osattu ottaa
tarkasteluun sellaista asetelmaa, jossa etujärjestöjen
valta on vahva Kelan hallituksen puheenjohtajuuden kautta, vaikka niillä ei
olekaan matemaattista enemmistöä hallituksessa.
Kelan hallituksen puheenjohtajan rooli on erittäin keskeinen
laitoksen ohjauksessa. Puheenjohtaja on pääjohtajan
lähin esimies ja yhteyshenkilö suhteessa
valtuutettuihin. Halutessaan hallituksen puheenjohtaja voi käyttää varsin
suurta valtaa päätettäessä Kelan
toiminnasta sekä kannanotoista. Tällä hetkellä etujärjestöedustus
onkin Kelan hallinnossa hallituksen puheenjohtajuuden kautta niin
vahva, että se on mielestäni rinnastettavissa
asiantuntijoiden kritisoimaan asetelmaan, jossa etujärjestöillä olisi enemmistö hallituksen
jäsenistä. Hallituksen puheenjohtajistahan äänestettiin,
viime Kelan valtuusto äänesti siitä.
Arvoisa puhemies! Olen nyt esittänyt kriittisiä huomioita
ja uudistustarpeita Kelasta. Jottei tästä jäisi
liian tumma sävy, korostan lopuksi, että Kelassa
on paljon toimintaa ja osastoja, jotka ansaitsevat suuren kiitoksen.
Ne toimivat juuri niin kuin pitääkin ja ylittävät
usein odotukset. Hyvä esimerkki erinomaisesti toimivasta
osastosta on Kelan tutkimusosasto. Olen useasti ilahtunut sen asiantuntevuudesta
ja keskustelualttiudesta sekä sen tekemistä uusista
avauksista. Viimeisimpänä esimerkkinä tästä on
ehdotus harkinnanvaraisen kuntoutuspsykoterapian muuttamisesta lakisääteiseksi,
jotta sen rahoitus ja saatavuus olisi turvattu ympärivuotisesti.
Toivon, että tässä puheessa esille
nostamani asiat toimisivat evästyksinä tuleviin
henkilövalintoihin ja päätöksiin.
Erityisesti toivon, että keskustelu edustuksellisuuden
periaatteesta jatkuu eduskunnassa.
Henna Virkkunen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen
toimintakertomuksesta käy ilmi, valtuutetut ovat varsin
tyytyväisiä siihen, että lainsäädännön
selkiyttäminen on lähtenyt nyt Kelan osalta käyntiin,
mutta tosin toteavat, että näiden pitkälti
säädösteknisten uudistusten yhteydessä ei
juurikaan ole voitu yksinkertaistaa eri järjestelmien sisällöllisiä perusteita — tässä
ehkä juuri
yksi suurimmista ongelmista. Kela sinänsä on pystynyt
tehostamaan toimintaansa erittäin hyvin ja hyödyntämään
nykyaikaista tietotekniikkaa omassa toiminnassaan, ja varmasti Kelan
yli 5 000 ammattilaista pystyvät hoitamaan kaikkia
näitä asioita. Muistaakseni Kelalla on hoidettavanaan noin
140 erilaista etuutta maksussa. Muistini mukaan näin
on. Se ei käy esiin tästä toimintakertomuksesta.
Mutta asiakkaiden, käyttäjien, näkökulmasta suomalainen
sosiaaliturvalainsäädäntö on
erittäin ongelmallinen siinä mielessä,
että monetkaan edut eivät siinä mielessä kohtaa.
Järjestelmä on hyvin passivoiva eikä tue
tarpeeksi ihmisten oma-aloitteisuutta, ei kannusta yrittämään
ja toimimaan aktiivisesti. Siinä mielessä on erittäin tärkeää,
että uusi hallitus on nyt ottanut tämän mittavan
sosiaaliturvauudistuksen tehtäväkseen. On hyvin
haasteellista kehittää Suomeen sellainen sosiaaliturva,
joka on samaan aikaan riittävän kannustava, mutta
huolehtia siitä, että väliinputoajia
ei tässä uudessa järjestelmässä kuitenkaan
tulisi.
Kela voi tukea hyvin suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa ja
sen palveluiden järjestämistä myös
siinä, että Kelan maksettavina voi olla sellaisia
palveluita, jotka kuntien maksettavina saattaisivat asettaa suomalaiset
asukkaat eriarvoiseen asemaan asuinpaikasta riippuen. Yksi tällainen
on omaishoidon tuki, jota nyt hallitusohjelmassa tutkitaankin juuri.
Jos se siirrettäisiin Kelan maksettavaksi, tällöin
asukkaat asuinpaikasta riippumatta olisivat yhtäläisesti
tämän omaishoidon tuen piirissä.
Kelalla on myös merkittävä rooli
suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan palveluiden monipuolistamisessa.
Sairausvakuutuksen korvaukset, niin sanotut kelakorvaukset, lääkärinpalkkioista ovat
yksi osa kokonaisuutta, jolla rahoitetaan palvelua, joka muutoin
on kunnan järjestämisvastuulla. Edellisen hallituksen
asettaman sairausvakuutusjärjestelmän
kehittämistyöryhmän mielestä kelakorvaukset
ovat jääneet pahasti jälkeen kustannuskehityksestä.
Vuosikymmenien kuluessa korvaustaso on pudonnut ollen nykyään
noin 30 prosentin tasolla alkuperäisestä 60 prosentista.
Työryhmä esittää korotuksia
yksityislääkärin hoidosta maksettaviin
kelakorvauksiin, sillä korvausten perusteiksi vahvistettuja taksoja
ei ole korotettu vuoden 1989 jälkeen.
Tässä mielessä on hieno asia, että nyt
uusi hallitusohjelma on ottanut tämänkin haasteen
vastaan. Hammaslääkärinpalkkioista vakuutetuille maksettavien
kelakorvausten tasoa muutetaan siten, että todellinen korvaustaso
nousee 40 prosenttiin korvausperusteesta. Korvaustasoa tulisi muissakin
hoidoissa nostaa samalle tasolle. Myös yksityislääkärinpalkkioiden
korvaustasoa tulisi nostaa, sillä se vähentää painetta
julkisella sektorilla. Tämä tuo säästöjä ja
lyhentää jonoja. Vuonna 2004 Kela maksoi esimerkiksi
yksityissektorin lääkärikäynneistä 64,6
miljoonaa euroa. Mikäli vastaava palvelu olisi tuotettu
kunnallisesti, olisivat kustannukset yhteiskunnalle olleet Kelan
arvion mukaan 240—270 miljoonaa euroa.
Näin ollen Kelalla on merkittävä rooli
suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan palveluiden järjestämisessä,
palveluvalikoiman monipuolistamisessa niin, että kansalaiset
voivat entistä paremmin valita, mistä palvelunsa
hankkivat. Jatkossakin päävastuun hyvinvointipalveluiden
järjestämisestä on oltava julkisella
sektorilla, mutta kun käytämme tätä hienoa
järjestelmää, Kelaa, joka Suomeen on
luotu, voimme entisestään monipuolistaa näitä mahdollisuuksia.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ensiksi totean, että meille ei enää tuohon
pöydille jaeta kaikkea materiaalia, mitä ennen
on jaettu, ja muun muassa tämä Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen
toimintakertomus on luokiteltu sellaiseksi asiakirjaksi, jonka saa
tuolta käytävästä, mutta sitä ei
jaeta jokaiselle erikseen. Toivon, että tämä ei
tarkoita sitä, että tämä Kansaneläkelaitoksen
toiminta olisi sen arvoista, että sitä koskevaa
kertomusta ei varsinaisesti jaeta edustajille vaan se on edustajien
haettava tuolta kärrystä.
Nimittäin tämä Kansaneläkelaitos
on tavattoman tärkeä toimielin tässä yhteiskunnassa.
Se on vanha perusturvan takaava laitos, tai laki toivottavasti takaa
perusturvan, mutta sen täytäntöönpanon
hoitava laitos on Kansaneläkelaitos, ja sen valtuutettujen
toimintakertomus on perin tärkeä asiakirja, ja
tämä keskustelu, valiokuntakäsittely ja
sitten mietinnön pohjalta uusi keskustelu ja päätöksenteko
ovat ne kohdat, joissa eduskunta voi tehdä päätöksiä,
joilla on aivan välitön, suora vaikutus kansalaisten
jokapäiväiseen elämään. Tämä on
suurta osaa suomalaisista ja Suomessa asuvia koskettava asiakokonaisuus.
Nyt meillä aloitti uusi hallitus. Siinä on
ennätysmäärä, 20 ministeriä.
Tuntuu, että kaikilla ministereillä ei kovin paljon
painoa salkussaan ole. Olisinkin toivonut harkittavaksi ja jopa
toteutettavaksi sitä, että tuon 20 ministerin
joukossa olisi ollut vanhus- ja eläkeasioiden ministeri.
Näiden asioiden tärkeys on tänä päivänä erittäin polttava,
ja tilanne vain vaikeutuu entistä enemmän, kun
väestön ikääntyminen ja eläköityminen
kasvavat. Mutta hallitus näki esimerkiksi viestinnän
ja liikenteen jakamisen tärkeämmäksi kuin
tämän keskeisimmän osan perusturvaa. Näin
sitten myös hallitusohjelmasta voi lukea, että kovin
paljon ei nyt istuvakaan hallitus eläkeasioihin tule panostamaan.
Tuosta ministerien lukumäärästä voi
vielä todeta, että kun toissa päivänä istuimme
tuolla kirkossa, niin näytti vähän ikävältä,
kun ministereillä oli niin tavattoman ahdasta niissä kahdessa penkkirivissä,
kun istuivat siellä täytenä ryhmänä,
mikä sinänsä oli positiivista. Eli ilmeisesti sielläkin
pitää ottaa lisäpenkkejä käyttöön
ministerien määrän takia. Monet ovat
toki hoikkia, niin että se auttaa vähän
asiassa.
Herra puhemies! Todellakin näissä eläkeasioissa
viime vuosina tämän valtavan taloudellisen kasvun
aikana on eläkeläisten osalta, suurta osaa eläkeläisiä koskien,
tapahtunut negatiivista tai ainakin nollakehitystä. Me
muistamme, kun Lipposen hallitus sääti taitetun
indeksin, joka leikkaa yhä ansioeläkkeitä,
poisti kansaneläkkeen pohjaosan ja sääti
verolait niin, että eläkeläiset maksavat
tietyssä tuloluokassa kireämpää veroa
kuin palkansaajat vastaavassa. Sitten nämä kansaneläkeuudistukset
ja siihen liittyvät erityiset tasokorotukset ovat olleet
häpeällisen pieniä. Muutkin Kelan toimeenpanemat
etuudet ovat monelta osin varsin heikkoja ja vaatimattomia. Nyt
hallitusohjelma lupaa joitakin parannuksia, eli voi todeta, että suunta
on oikea, mutta tahti on tavattoman hidas siihen tilanteeseen nähden, missä taloudessa
ollaan. Kansaneläkkeiden osalta tapahtuu vain tuo yksi
20 euron kuukausikorotus tasokorotuksena, ja edelleen kaikkein heikoin
indeksisuoja on kansaneläkkeillä. Tämä jatkuu.
Hallitus ei ole suurista puheista huolimatta tuomassa tähän
yhtään mitään muutosta. Taitettu indeksi,
pohjaosa, jatkuu ennallaan, ja verotuksen osalta on todettava, että se
on luvattu, mutta aika näyttää olevan
avoin, niin kuin monessa muussakin asiassa verotuksen osalta; asiat
on jätetty vaalitäyiksi lähinnä sinne
loppupuolelle.
Arvoisa puhemies! On siis odotettava ja oletettava, että hallitus
ei arvosta tätä iäkästä väestöryhmää,
joka tällä hetkellä on hoidon osalta
tavattoman heikossa tilanteessa laajalti tässä maassa
hoitajien määrän ja palkkatason takia,
mutta ei myöskään tätä perusturvaa,
jota Kansaneläkelaitos hoitaa näiden ihmisten
osalta, joilla ei ole ansiosidonnaisia tai ansioon perustuvia etuuksia. Niihin
ei myöskään tule sellaista korjausta,
joka väestö- ja eläkeläisryhmien
välisiä kohtuuttomia eroja tasaisi. Tämä on
ikävä todeta. Vastustaako kokoomus, vastustaako
keskusta, vihreät, vai onko se edelleen niin kuin viimeksi
tuntui, että Rkp:n syytä oli kaikki? Odotamme
ja katsomme vielä jonkin aikaa, mutta kehykset eivät
tietysti hyvää lupaa. Mutta niistä puhutaan
ensi viikolla.
Herra puhemies! Tämä Kansaneläkelaitoksen hallinto
on ollut pitkään esillä. Itse olen täällä ollut
nyt jo runsaat 20 vuotta, ja siitä on koko ajan puhuttu.
Yhdyn pitkälti siihen kritiikkiin, mitä ed. Ojansuu
esitti. Mielestäni Kansaneläkelaitoksen nimikin
voisi olla Perusturvalaitos, koska sillä on, ed. Virkkunen
muisteli, 140 eri etuutta hoidettavanaan. No, suuruusluokka voi
olla oikea. Eli sillä on paljon laajempi tehtävä kuin
vain kansaneläkeläisten asioiden ja etuuksien
hoitaminen. Se voisi olla vaikka Perusturvalaitos, Pela eikä Kela,
mutta se nyt on toisarvoinen asia. Mutta sen hallinnon tulisi levätä vielä enemmän
eduskunnan
varassa kuin tänä päivänä tapahtuu, ja
siksi en kyllä ymmärrä, miksi etujärjestöillä pitää olla
perusturvan osalta niin vahva ote hallinnossa kuin tänä päivänä on.
Mikä on se peruste, että näin on? Ymmärrän
sen ansiosidonnaisella puolella, kun siellä on työmarkkinaratkaisuista
ja toisaalta sitten työhön sidonnaisista ja ansiotasoon
sidonnaisista etuuksista kysymys. Siellä sille on jonkinlaista
perustetta, mutta Kansaneläkelaitoksen osalta en kyllä sitä näe,
ja tähän olisi syytä puuttua ja tarkistaa
lainsäädäntöä, järjestelmää,
tältä osin.
Omaishoidon tuen siirtäminen Kelalle voisi olla ihan
paikallaan. Täällä kertomuksessa sanotaan,
että toimeentulotuen ja elatustuen osalta asiasta käytiin
keskustelua ja niiden toimeenpanon siirtämistä Kelalle
kokeiltiin 90-luvulla ja saatiin hyviä kokemuksia, mutta
kuitenkin se on hylätty. Toivottavasti omaishoidon tuen,
toimeentulotuen ja elatustuen osaltakin näihin palataan
ja todellakin saadaan tällainen järjestelmä voimaan,
joka voisi kuntienkin tilannetta helpottaa.
Herra puhemies! Kun vielä totean, että hallituksen
linja näyttää olevan, että pannaan
sairaat ja lapsiperheet maksamaan entistä enemmän näitä rasitteita,
mitä yhteiskunnassa on, ja kuntien talousahdinkoa, niin
tilanne ei näytä välttämättä valoisalta,
vaikka Suomi onkin loistavan hyvä maa.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.