2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rintamasotilaseläkelain
muuttamisesta
Markku Rossi /kesk:
Kiitän, herra puhemies!
Hallituksen esitys laiksi rintamasotilaseläkelain muuttamisesta
on hyvä ja tervetullut. Esitys on periaatteessa lyhyt ja
valiokunnan mietintö sitäkin lyhyempi, mutta erinomaisen
selkeä.
Kyseessähän on uusi lainsäädäntö,
jolla suomeksi sanottuna selätetään tietosuoja.
Tietosuojan voittaminen onkin tämän yhteiskunnan
yksi kiperimpiä kysymyksiä. Tässä yhteydessä on pakko
todeta, että kun nyt edustajan, aiemman ministeri Rehulan
aikana hallitus sai aikaan lainsäädännön,
jossa sotaveteraaneille taattiin ylimääräinen
kotiin vietävä apu, niin viranomaistulkinnat olivatkin
sen kaltaisia, että kunnat, jotka käytännössä sitten
kuitenkin tätä kotiin vietävää apua
palveluseteleiden tai muun tuen muodossa vievät ja toteuttavat,
eivät saaneet meidän veteraaniluetteloitamme.
Voi kuvitella, kuinka kauan sieltä sodasta sitten oikeastaan
pitääkään kulua aikaa, jotta
kunnat, jotka siis toteuttavat suomalaisessa yhteiskunnassa sosiaaliturvan
käytännön toteutusta, pystyvät
toimimaan. Nyt uusi, säädettävä laki mahdollistaa
sen, että kunnille toimitetaan Kansaneläkelaitoksen
toimesta meidän rintamaveteraaniemme luettelot, ja näin
kunnat pystyvät sitten A:sta Ö:hön, sillä välillä,
katsomaan, ketkä ovat oikeutettuja tähän
tukeen, ja hoitamaan sen myös perille. Tässä on
ollut aivan järjetön tilanne. Tämä ei
ole ollut Kelan syy, tämä ei ole ollut Valtiokonttorin
syy. Tietosuojanäkökulma ja -tulkinta
on ollut sen kaltainen, että kunnat, jotka muutoin siis
tätä sosiaaliturvaa ja sen käytännön toimintaa
ovat hoitaneet, eivät ole sitten tässä yhteydessä saaneet
henkilöiden nimiluetteloita, jotta heidän kotonaan
olisi voitu tämän asian tiimoilta käydä.
Herra puhemies! Aivan järjetöntä,
aivan järjetöntä. Suomalaisessa yhteiskunnassa
on piirteitä, jotka kaipaavat uudistamista, ja nyt tämä asia
on tulossa kuntoon. Valtiovarainvaliokunnan kunta- ja terveysjaostossa
tätä asiaa on puitu kolme vuotta, ja kiitos ministeri
Risikolle, että hän nyt sitten nopeasti lähti — nopeasti
ja nopeasti, mutta kuitenkin — tämän
lainsäädännön toteuttamaan,
ja näin tässä asiassa päästään
eteenpäin.
Erityisesti suurimmissa kaupungeissahan ongelma on ollut juuri
siinä, että ei ole pystytty toimittamaan näille
veteraaneille sitä apua, jota he olisivat ansainneet ja
myös sitten tarvinneet, juuri siitä syystä,
että ei ole tunnettu näitä henkilöitä.
Pienemmissä kunnissa tilastot kertovat, että noin
alle 20 000 asukkaan kunnissa tuo apu on mennyt paljon
suuremmassa mitassa perille. Paljolti se johtuu vapaaehtoistoiminnasta,
reserviläisjärjestöjen toiminnasta ja
vastaavasta kansalaisjärjestötoiminnasta, jossa
on tiedetty, kuka veteraani asuu missäkin, ja hänen
luokseen tuota apua on sitten voitu viedä sekä myös
olla auttamassa siinä, että se varmasti tulee
käytettyä eikä niin, että esimerkiksi
200 euron palveluseteli jää sitten sinne piirongin
laatikkoon ikään kuin säästöön.
Ne ovat veteraaneille tähän hetkeen tarkoitettuja
apuja, tukia, ja niitä täytyy myös näin
viedä eteenpäin.
Tässä mielessä tämä laki
mahdollistaa nyt sitten tämän tiedonsaannin kuntiin,
ja kuntien pitää tehdä erityisesti nimenomaan
näiden reserviläis- ja vastaavien järjestöjen
kanssa ja myös ilman muuta, totta kai, sotaveteraanijärjestöjen
ja rintamaveteraanijärjestöjen kanssa tätä yhteistyötä, jotta
tuo apu sitten todella menee perille. Tässä mielessä tämä laki
on yksi, voi sanoa, parhaimpia tämän vaalikauden
aikana toteutuneista, ja kiinnitän huomiota myös
siihen, että valtiovarainvaliokunnan kunta- ja terveysjaosto
on tähän ottanut hyvin tiukan kannan tuolla aiemmin
ja se on myös tämän eduskunnan hyväksymässä tämän
vuoden budjettimietinnössä.
Herra puhemies! Vielä tähän loppuun
haluan todeta, että kun 2017, isänmaan juhlavuosi,
lähestyy, niin uuteen hallitusohjelmaan on varmasti kaikkien
eduskuntapuolueiden vaalien jälkeen, olkootpa sitten hallituksessa
ketkä tahansa, syytä katsoa se, mikä tulee
olemaan myös meidän veteraanisukupolvemme niin
sanottu lopullinen ratkaisu niin, että me pääsisimme
esimerkiksi näistä ylimääräisistä invaliditeettiprosenteista
edes sinne 10 prosenttiin ja että jokainen veteraani oman
elämänsä aikana saa sen tarvitsemansa
tuen, saa tarvitsemansa kuntoutuksen, onko se sitten kotona tai
jossakin kuntoutuslaitoksessa.
Siinä mielessä kutsun tätä termillä,
jota toki voidaan käyttää väärinkin,
mutta siinä mielessä lopullisen ratkaisun tulee
olla niin, että suomalainen yhteiskunta toimii kuten veteraanit
itsekin ovat asian katsoneet: veljiä ei jätetä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Tämä muutoshan koskettaa
keski-iältään jo yli 90-vuotiaita veteraaneja
ja tarjoaa heille paremmat mahdollisuudet saada tarvitsemiaan kuntoutus-
ja muita palveluita, jotta he voisivat asua mahdollisimman pitkään
omissa kodeissaan. Meillähän on veteraaneja vielä jäljellä muutama kymmenentuhatta,
heidän keski-ikänsä on noussut kovaa
vauhtia, ja joukko harvenee. Siitä huolimatta, vaikka tuo
kuntoutustarve on koko ajan kasvava tietysti heidän keski-ikänsäkin
noustessa, rahaa on jäänyt monessa paikassa käyttämättä,
ja siinä isona syynä on ollut se, että näille
veteraaneille ei ole ollut tarjolla tarpeeksi paljon tukipalveluita
ja neuvontapalveluita, joilla heitä autettaisiin hakemaan
näitä heille kuuluvia kuntoutuspalveluita.
Ministeri Risikko totesi, että tietosuojalainsäädännön
tarkoitus on suojata ihmisten yksityisyyttä. Vaikka tarkoitus
on hyvä, on se tässä tapauksessa kääntynyt
itseään vastaan ja johtanut turhaan byrokratiaan,
ja tämän jälkeen ministeri Risikko ryhtyi
toimiin ja toi tämän uudistuksen eduskuntaan,
ja se on otettu tyytyväisyydellä vastaan. Esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi rintamasotilaseläkelakia siten, että Kansaneläkelaitos
voi jatkossa luovuttaa rintamalisää saavien henkilöiden
tiedot kunnalle, eli näin tuo ongelma poistuu ja kunnilla
on mahdollisuus helpommin vastata tähän tarpeeseen.
Valtiohan maksaa kunnille määrärahaa
rintamaveteraanien palveluihin ja kuntoutukseen, ja Kela voi antaa
kunnalle tiedon kunnan alueella asuvista sotaveteraaneista tämän
jälkeen.
Arvoisa puhemies! Haluan nostaa tässä keskustelussa
esille, niin kuin edustaja Rossi edellä puhui, sotainvalidit
myös. Maassamme on edelleen noin 6 000 sotainvalidia,
joiden keski-ikä on myös tuon noin 90 vuotta.
Yhteiskunnallamme on siis käsillä viimeiset vuodet
tukea heidän vanhushuoltoaan ja hoitoaan ja toisaalta myös
osoittaa kiitollisuutta heidän suurta uhraustaan ja nuoruuden
vuosien kärsimyksiäänkin kohtaan.
Sotainvalideista suurin osa asuu edelleen kotona, vaikka he
ovat jo noin 90-vuotiaita, ja tämän ovat mahdollistaneet
yhteiskunnan tarjoa-mat palvelut sekä riittävä tuki.
Kotona asumista tukee kattava yhteiskunnan tarjoama palveluverkko,
josta erityisesti sotainvalidien ja heidän puolisoidensa
sekä leskien osalta kuntoutus on merkittävä tekijä.
Lisäksi kiireellinen uudistustarve olisi sotilasvammalain
nojalla korvattavien sosiaali- ja terveydenhuollon avopalveluiden prosenttirajan
poistaminen.
Sotainvalidit ovat saaneet valtion tukemia palveluita sotainvalidin
työkyvyttömyysasteesta riippuen. Järjestelmässä on
nähty erityisen suureksi ongelmaksi moniportainen asteikko,
joka asettaa sotainvalidit sekä heidän leskensä täysin eriarvoiseen
asemaan. Suurimmaksi ongelmaksi on koettu 10 prosentin sekä 15
prosentin haitta-asteen sotainvalidius, joka vaikuttaa merkittävästi
työkykyyn, elämisen laatuun, elämisen
kykyyn ja arjen hallintaan ja edelleen elämänlaatuun,
mutta tämä ei kuitenkaan oikeuta heitä palveluihin.
Pienimmillä invalidin haittaprosenteilla olevia on
noin 2 000 tällä hetkellä elossa
näistä kaikista 6 000 sotainvalidista.
Nämä 2 000 sotainvalidia eivät
pääse myöskään niiden
noin 30 000 jäljellä olevan sotaveteraanin
etuuksien piiriin. He ovat siis nykyjärjestelmän
täydellisiä väliinputoajia. He ovat yli
90-vuotiaita, heillä ei ole enää kauan
aikaa odottaa. Tämän lisäksi vaikeavammaisten
sotainvalidien puolisot ja lesket joutuvat jonottamaan kuntoutukseen
pääsyä keskimäärin
yli vuoden, minkä vuoksi tarkoitukseen varattua määrärahaa
tulisi korottaa edelleen.
Sotainvalidien vuotuinen poistuma supistaa sotilasvammakorvauksien
määrärahatarvetta, ja tästä koituvilla
säästöillä voitaisiin rahoittaa useita
edellä mainittuja palveluita. Olen itse tehnyt esityksen
maamme hallitukselle, että pienimmistä sotainvalidien
haitta-asterajoista luovuttaisiin ja tähän ryhmään
kuuluvat liitettäisiin 20 prosentin haitta-asteen korvauspiiriin,
ja näin hekin pääsisivät nauttimaan
heille kuuluvista tuki- ja kuntoutuspalveluista.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi haluan vedota vakavalla tavalla
valtiovarainministeriöön veteraanien ja sotainvalidien
kuntoutusrahojen puolesta. Kyllä minua on suoraan sanoen
hävettänyt, että vuosi toisensa jälkeen
valtiovarainministeriö budjettiesityksessä leikkaa
näitä kuntoutusrahoja ja sen jälkeen
täällä eduskunnassa odotetaan, että veteraanit
tulevat tänne meitä tapaamaan, suurin piirtein
hattu kourassa kerjäämään sitä apua,
joka heille kuuluisi. Ja vuosi toisensa jälkeen eduskunta
osoittaa laupeuttaan ja korottaa nuo määrärahat
siihen tasoon, mistä valtiovarainministeriö on
ne leikannut. Jos olen oikein ymmärtänyt, tätä on
käsitelty lukuisia kertoja eduskuntaryhmien puheenjohtajien
toimesta. On tehty erilaisia juhlavuosiesityksiä ja kannanottoja,
mutta siitä huolimatta, vuosi toisensa jälkeen ensin
leikataan ja sen jälkeen ollaan laupiaita ja korotetaan
se tuolle vaaditulle tasolle. Minä kyllä toivoisin,
että tässä tämä hallitus
ja tulevat hallitukset kantaisivat nyt sen vastuun, mikä meillä näistä vanhoista
miehistä ja vanhoista naisista, sotaveteraaneista ja leskistä,
on, eikä enää lähdettäisi
tällaiseen, minun mielestäni, teatteriin. Se ei
tee meistä kansanedustajista yhtään parempia
ihmisiä, että me heidän täällä käynnin
jälkeen korotamme itse leikkaamamme summat takaisin tuolle
tasolle.
Arvoisa puhemies! Annan kuitenkin lopuksi kiitosta ministeri
Risikolle siitä, että nyt tämä tieto-ongelma
korjataan ja veteraanit tulevat jatkossa saamaan tietoa heille kuuluvista
ja heille oikeutetuista palveluista.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Arvoisat edustajat! Minä ymmärrän,
että meillä on käsittelyssä nyt
asia, josta me kaikki olemme yhtä mieltä ja jota
me pidämme kannatettavana. En oikein ymmärrä sitä,
että tässä asiassa nyt olisi erityistä debatin
tarvetta. Mennään näillä puheenvuoroilla,
ja ymmärrän, että asiaa täytyy jonkun
verran taustoittaa, mutta kuitenkin yritetään
pysyä tässä lakiesityksen keskeisessä sisällössä.
Keskustelu jatkuu edustaja Mäkisalo-Ropposen toimesta.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kansaneläkelaitos voi luovuttaa etuudensaajan
tietoja toiselle viranomaiselle vain, jos tiedon antamisesta on
laissa nimenomaisesti säädetty. Tässä lakiesityksessä Kansaneläkelaitokselle
annetaan lupa luovuttaa rintamalisää saa-vien
henkilötiedot kunnille. Tietojen luovuttaminen on välttämätöntä,
jotta kunnissa löydetään palvelujen pariin
ja kuntoutukseen oikeutetut henkilöt. Vuodesta 2011 alkaen
rintamaveteraanit ovat olleet oikeutettuja myös kotiin
vietäviin palveluihin ja kuntoutukseen, ja erityisesti
näitä määrärahoja on
palautettu Valtiokonttoriin noin 11 prosenttia kuntiin maksetuista
rahoista. Yhtenä syynä rahojen käyttämättä jättämiseen
on ollut se, että kuntien on ollut vaikea kohdistaa palveluja
iäkkäille rintamaveteraaneille heitä koskevien
henkilötietojen puutteellisuuden takia, ja toisaalta iäkkäät
rintamaveteraanit eivät ole välttämättä osanneet
reagoida saamaansa kuntien laatimaan tiedotekirjeeseen, jonka Kela
on postittanut heille. Tämän lain myötä kunnat
saavat suoraan tietoonsa alueella asuvat rintamaveteraanit, ja kunnasta
voidaan vaikka henkilökohtaisesti käydä tapaamassa
kaikkia palveluihin oikeutettuja henkilöitä ja
sopia tarvittavista palveluista ja kuntoutuksesta. Laki astuu voimaan
viimeistään 1.5., joten on hyvä, että asia
saadaan näin nopeasti kuntoon.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys rintamasotilaseläkelain muuttamisesta
on erittäin hyvä, ja on korkea aika, että se
nyt tehdään. Lain sisältöhän
on se, että Kela voi luovuttaa rintamalisää saavien
henkilöiden henkilötiedot kunnille, jotta kunta
sitten voi osoittaa veteraaneille noita heille kuuluvia kuntoutuspalveluita
ja myös muita arjessa selviämistä tukevia
palveluita. Tämä puute on ollut ihan ilmeinen.
Itsekin toimin paikallisesti veteraanineuvottelukunnan puheenjohtajana,
ja siellä pohditaan juuri sitä, miten tavoitetaan
ne kaikki veteraanit, jotka ovat palveluiden tarpeessa ja oikeutettuja
siihen palveluun.
Veteraanijärjestöt ovat tehneet
ansiokasta yhteistyötä kuntien veteraaniyhdyshenkilöiden kanssa,
ja veteraanijärjestöjen kautta on saatu selville
niitä henkilöitä, jotka tarvitsevat palveluita.
Veteraani-ikäluokka on jo niin ikääntynyttä,
että enää näihin pitkäkestoisiin,
muutamien viikkojen kuntoutusjaksoihin kuntoutuslaitoksissa eivät
kaikki enää jaksa lähteä, ja
tuo kotiin vietävien palveluiden tarve on suuri.
Vuoden 2011 jälkeenhän veteraanit ovat olleet
oikeutettuja näihin kotiin vietäviin palveluihin
ja myös kotiin vietäviin kuntoutuksiin. Mutta
edelleen, tänäkin vuonna vielä, on tullut
ilmi paikallisesti noin 90-vuotias veteraani, suomalainen korpisoturi,
joka ei ole tähän mennessä ilmoittanut
itsestään eikä mistään
avun tarpeesta. Hänkin oli kokenut, että hän
on tehtävänsä tehnyt ja hän
ei tarvitse apua. Mutta on oikeus ja kohtuus, että se palvelu,
jota voimme vielä antaa näille veteraaneille,
annetaan. Nyt on se aika, ja tämä lakiesitys tukee
sitä toimenpidettä.
Veteraanikuntoutusrahoja on jopa palautettu joistakin kunnista,
elikkä niitä rahoja, jotka on varattu valtion
budjetissa ja kuntien budjeteissa tähän tarkoitukseen,
on palautettu, koska ei ole voitu osoittaa sitä tukea niille
veteraaneille, kun ei ole tiedetty kaikkia tarpeessa olevia.
Tähän loppuun, arvoisa puhemies, tuon vielä esille
yhden näkökulman. Sodan aikana sotilaspoikina
toimi 16—17-vuotiaita nuoria miehiä, jotka eivät
vielä rintamalle joutuneet lähtemään, mutta
he toimivat esimerkiksi rintama-alueella ilmavalvontatehtävissä,
ja se oli tärkeätä ja raskasta toimintaa
nuorille pojille silloin. Näissä tehtävissä toimineille
ei ole kaikille myönnetty rintamatunnusta, ja nyt alkaisi
olla kiire jo hoitaa tämäkin asia kuntoon ja myös
näiden henkilöiden — jotka silloin nuorina,
lapsina, olivat mukana puolustamassa isänmaata ja antamassa
tärkeän panoksensa sen eteen — kuntoutusasiat
ja etuasiat kuntoon.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä edustajat
Heinonen ja Jokinen ja monet muutkin ovat puhuneet erittäin
hyvin veteraanien puolesta ja niitten kuntoutusmäärärahojen
puolesta, jotka heille ehdottomasti kuuluvat. En halua nyt toistaa
niitä puheenvuoroja, ja noudatan puhemiehen ohjetta siinä,
että koetan pysyä puhtaasti tässä lakiesityksessä.
Haluan oikeastaan tuoda tähän vain yhden ainoan
näkökulman, koska ongelma on tullut myöskin
minua vastaan. Varsinkin Tampere on ollut juuri sellainen kunta,
missä näitä rahoja on palautettu, koska
veteraania ei ole tavoitettu, ja se ei ole missään
nimessä ollut oikein. Mutta siitä päästään
ehkä siihen isompaan johtopäätökseen,
että vaikka tämä tietosuojalainsäädäntö on lähtökohtaisesti
hyvä, niin joskus käy niin, että se tietosuoja
toimii sen vahingoksi, jota sillä tietosuojalla yritetään
suojella. Ja tässä järjestelmässä on
käynyt juuri niin, että kun on haluttu ikään kuin
pitää kiinni siitä, että nämä tiedot
eivät ole saatavilla, ja ihmisten ikään
kuin yksityisyydestä on haluttu pitää huolta,
niin silloin näitä ihmisiä ei ole saavuttanut
myöskään se tieto, että heillä on
oikeus kuntoutukseen ja tiettyihin veteraanietuisuuksiin.
Kyllä tämä on aivan järjetöntä touhua
ollut tähän asti, ja kiitokset tosiaan ministeri
Risikolle siitä, että tämä asia
on nyt tässä, ja kiitokset niille lukuisille kansanedustajille,
jotka tätä asiaa ovat tässä vuosien
varrella eteenpäin saattaneet. Tämä antaa
nyt uskoa siihen, että joku ongelmakohta sentään
tässä yhteiskunnassa voidaan korjata kun yhteisesti
koemme, että ei ole mitään järjen
hiventäkään tässä nykykäytännössä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan,
että rintamaso-tilaseläkelakia muutetaan siten,
että Kela voisi luovuttaa rintamalisää saavien
henkilötiedot kunnille. Esityksen tarkoituksena on edistää kunnan
mahdollisuuksia kartoittaa sotiemme veteraanien kuntoutuksen ja
palveluiden tarvetta.
Hallituksen esitys on hyvä. Se nimenomaan parantaa
veteraanien mahdollisuutta päästä kuntoutukseen
nykyistä paremmin. Ja on äärettömän hyvä,
että kunnat voivat nykyistä paremmin kartoittaa
veteraanien palvelutarpeen. Meillä on paljon erilaisia
kotiin vietäviä palveluita, jotka varmasti ovat
tervetulleita kaikille veteraaneille.
Haluaisin vielä kiinnittää huomiota
siihen, että näitä kuntoutusmäärärahoja
on jäänyt käyttämättä.
Tämän lain myötä saadaan varmasti
nämä valtion osoittamat rahat myös paremmin
hyödynnettyä ja entistä useammat veteraanit
kuntoutukseen. Tiedetään, että keski-ikä on
90 vuotta. He ovat tehneet suuren työn meidän
yhteiskuntamme eteen, ja nyt meillä on mahdollisuus sitten omalta
osaltamme tuoda helpotusta heidän vanhuuteensa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Sotiemme sankarit ansaitsevat arvokkaan kohtelun,
ja siitähän tässäkin esityksessä on
kyse. Ajattelin kuitenkin paneutua vähän toisesta
näkökulmasta lakiesitykseen.
Hallituksen esitys antaa Kelalle oikeuden luovuttaa rintamalisää saavien
henkilöiden tiedot kunnille. Voi sanoa, että tämä on
järjen riemuvoitto. Vastaavia tilanteita nimittäin
löytyy myös toisinpäin, tietojen luovuttamisesta
Kelalle, ja näitä vastaavia tilanteita löytyy
hyvin useissa tilanteissa. Otetaan yksi esimerkki: Kun kansalainen
hakee tulevaisuudessa esimerkiksi etuuksia Kelasta, tarvitaan lääkärin
lausunnot. Sujuvinta olisi, jos potilasarkistosta jatkossa saisi
suoraan lääkärintodistukset, mutta valitettavasti
Kela ei voi saada Kanta-arkistosta lääkärintodistuksia, vaikka
kysymys on Kelan antamista etuuksista — pykälät
sen estävät. Tähänkin tarvitaan
kor- jaus. Meidän tulee mahdollistaa Kelalle mahdollisuudet
saada etuuspäätösten yhteydessä lääkärintodistukset
Kanta-arkistosta.
Arvoisa puhemies! Meillä on syntynyt yhteiskunta, jossa
suojellaan tietoa enemmän kuin ihmisiä. Tietosuoja
ajaa kaiken ylitse. Se on pyhä ja järkkymätön,
vaikka kansalaisten etu olisi tiedon sujuvampi siirtyminen viranomaisten
välillä. Voi sanoa, että tiedon sujuva
siirto — jos pääsisimme siihen joku päivä,
jos murtaisimme nykyisen tietosuojan pykäliä murtamalla — säästäisi
kansalaisten aikaa ja toisi myös yhteiskunnalle euromääräisiä säästöjä.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! "Voi pyhä byrokratia", kirjoitin
eräässä lehdessä viime vuonna.
Tätä rintamaveteraanien osoitetietojen saantiongelmaa
on pyöritetty vuosikaudet Kelassa, ministeriössä,
Valtiokonttorissa ja kunnissa ilman minkäänlaista
konkreettista parannusta. Silloin kirjoitin, että nykyinen
hallitus ei ole viitsinyt nähdä vaivaa tehdäkseen
asian korjausesitystä. Otin ongelman jälleen esille
lokakuussa 2013 muun muassa maakuntalehdissä. Kelan palveluosaston
toimistopalvelupäällikkö Niina Kasurinen
vastasi kirjoitukseeni ja antoi ymmärtää,
että viranomaiset eivät tätä ongelmaa aio
ratkaista. Tein ongelman johdosta lakialoitteen 30. lokakuuta 2013.
Nyt tämä ongelma on ratkaistu.
Kiitos ministeri Risikolle vielä kerran siitä, että otitte
asian vakavasti, vaikka esitys tulikin opposition riveistä.
Tämä on järjen tietovoitto, totesi edustaja
Lauslahti, vai oliko se niin? (Sanna Lauslahti: Järjen
riemuvoitto!) — Järjen riemuvoitto.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys, kun se
tulee voimaan, on yksi niistä keinoista, joilla tämä oma
armas isänmaamme hoitaa maata puolustaneita henkilöitä ja
toimii sen eteen, että he saavat elämänsä ehtoossa
parhaan mahdollisen hoidon ja hoivan. Kyllä tässä kohdassa
on ihan oikein, että tätä tietosuojaturvaa
tältä osin ei murreta, vaan siinä annetaan
Kelalle lupa, ja että se tällä tavalla
seljätettiin ja järjen ääni
voitti. Siis yleensäkin tämä viranomaisten
tietojen vaihto on todella vaikeata tämän tietosuojan
takia. Se on tuolla poliisin, veroviranomaisten ynnä muitten
organisaatioitten kiusana, ja muun muassa tämä harmaan
talouden torjunta on vaikeutunut sen kautta, kun niitä tietoja
ei ole vaihdettu.
Tämä on erinomainen asia. Toivon tämän
toimivan ihan päänavauksena siihen suuntaan, että myöskin
muualla näitä esteitä puretaan.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
hyvin tullut esille kaksi asiaa, jotka minun mielestäni
kulminoituvat tähän lakiesitykseen.
Ensinnäkin on tämä varsinainen sisältö,
meidän veteraaniemme kuntoutukseen pääseminen niin,
että siinä ei ole este, että kunta ei
tiedä, missä veteraanit asuvat ja sitä kautta
tavallaan veteraani on ollut hukassa. Tämä on
lähinnä koskenut suuria kaupunkeja. Pienemmillä paikkakunnilla
asiat ovat hoituneet enempi tuttavuuden ja tietämyksen
kautta. Veteraaniasioista ansaitsisi puhua pitkäänkin,
mutta noudatan puhemiehen toivetta, että keskitytään
tässä tähän lakiesitykseen.
Toinen, mikä täällä on noussut
esille kahdessa edellisessä puheenvuorossa, on se, että viranomaisten
keskinäinen tiedonkulku on tässä kohti nyt
avattu ihan oikein. Tosin tähänkin meni luvattoman
kauan aikaa, mutta olkoon tämä esimerkkinä monelle
muulle tietosuojan alla olevalle asialle, jossa todellisuudessa,
niin kuin edustaja Lauslahti tuossa sanoi, tietoa suojellaan enempi
kuin ihmistä.
Tässä on kaksi asiaa. Toinen on tämä menettelytapa,
mutta ennen kaikkea on tämä lain sisältö, että meidän
veteraanimme nyt sitten pääsisivät kuntoutukseen
ja kotiin vietävien palvelujen piiriin. Mutta tässä nyt
on myös kunnille velvoite, sellainen velvoite, joka ei
oikeastaan maksa mitään. Ne rahat ovat olemassa
näihin kuntoutuksiin, niitä on palautettu, mutta
kun niitä ei ole hyödynnetty, niin nyt siitä ainakin
nämä lakiesteet poistuvat.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vain haluan todeta sen, että tämä muutos
tähän rintamasotilaseläkelakiin on äärimmäisen
erinomainen, välttämätön ja
hyvä. Haluan vain omalta osaltani kiittää kaikkia
niitä, jotka ovat tähän lakimuutokseen
myönteisesti vaikuttaneet.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ensin muutama sana asian vierestä ja
sitten itse asiasta.
Siitä vierestä se, että veteraaniasioista
puhuttaessa täällä käytetään
aina hyviä, erinomaisen hyviä ja vielä hurskaampia
puheenvuoroja. 15 vuoden ajan minäkin olen kuullut, kuinka
veteraaneille pitäisi pitää huolta siitä,
että ne esitykset ovat jo valmiita, ettei niitä täällä tarvitsisi
parantaa. Etenkin hallituspuolueitten edustajille: Mars matkaan
tuonne kehysriiheen, Säätytalolle tai mieluummin
jo sitten hallitusneuvotteluihin. Sitä kautta näihin
asioihin saadaan kestäväkin ratkaisu, kun poliittisesti
niin halutaan. Täällä toki voi yrittää kaikenlaista,
mutta se on nyt sitten enemmän tai vähemmän
hurskastelua.
Hurskastella tietenkin voi monella tapaa. Kysymys tästä haitta-asteesta
on sinänsä vakava kysymys. Sekin on täyttä pelleilyä,
että ikään kuin työkykyyn vedotaan
puhuttaessa yhdeksänkymppisistä veteraaneista.
Mutta sekin on vain yksi keino pitää huolta siitä,
että kun päätetään antaa
vain tietty määrä rahaa, niin tällä keinolla sitä sitten
ikään kuin hoidetaan kuntoon.
Sitten tästä itse asiasta. Tämä tietosuojakysymys
ei koske pelkästään nyt tätä rintamaveteraanien
tietojen luovuttamista. Se koskee todellakin monia muita asioita,
erityisesti sosiaali- ja ter-veydenhuollossa. Siinähän
usein käy niin, että tietosuoja vaarantaa sen
henkilön edun, jota ollaan suojelevinaan. Siksi mielelläni
näkisin, että säädettäisiin
laki, jossa sallittaisiin tietosuojaa rikottavan silloin, kun se
koituu sen rikkomuksen kohteeksi joutuvan eduksi.
Arvoisa puhemies! Sitten lopuksi, kun pyysin itse sitä debattipuheenvuoroa,
niin pyysin sitä todetakseni — kun edustaja Rossi
käytti täällä ilmausta "lopullinen
ratkaisu" — että kyllähän se tulevaisuuteen
suunnattuna voi olla jotenkin perusteltu, mutta se historiallinen
menneisyys on sellainen, että en mielelläni olisi
tässä yhteydessä sitä kuullut.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan myös lyhyesti vakuuttaa,
että tämä laki on tervetullut. Näin
Kela voi tämän lainmuutoksen jälkeen
luovuttaa rintamalisää saavien henkilöiden nimet
ja tunnukset kunnille. Nyt ei ole sitten mitään
epäilystä — on kysymyksessä suuri
tai pieni kunta, kaikki veteraanit tulevat tiedostetuiksi.
Se on, niin kuin ministeri Risikkokin mainitsi, suorastaan häpeällistä,
että näitä rahoja on palautunut. Valtiokonttoriin
vuosittain palautui näitä kuntoutusrahoja runsaat
400 000, että on ihan hyvä tämä esitys.
Vielä tulee todeta, että tänä vuonna
näitä kuntoutusmäärärahoja
on tarjolla noin 34,5 miljoonaa euroa.
Mitä yleensä tulee näihin veteraaneihin,
pitäisi kaiken maailman haitta-asteet lopettaa, jotta jokaisella
veteraanilla olisi mahdollisuus kuntoutukseen, ilmaiseen sairaalahoitoon
ja kaikkeen muuhun. Kun täällä sanottiin,
että keski-ikä on jo runsaat 90 vuotta, niin tämä meidän
pitäisi, nuoremman sukupolven, ymmärtää ja
tehdä hallituksen taholta toimenpiteitä, kun maakunnista
tulee, että ei pääse sinne ja sinne,
kun haitta-aste on alle 20 prosenttia. Mutta toivottavasti päästään tässäkin
asiassa yhteisymmärrykseen.
Yleiskeskustelu päättyi.