9) Yleisradion hallintoneuvoston kertomus eduskunnalle yhtiön
toiminnasta vuosilta 2009 ja 2010
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
on käsitellyt Yleisradion hallintoneuvoston kertomusta
yhtiön toiminnasta vuosilta 2009 ja 2010.
Aivan aluksi haluan sanoa sen, että olemme saamassa
tämän kevään aikana uuden Yle-lain. Kiitos
siitä kuuluu kaikille eduskuntaryhmille, jotka pystyivät
joulun alla sopimaan sekä siitä, paljonko Yleisradio
saa tulevina vuosina rahaa käyttöönsä julkisen
palvelun tehtävän hoitamiseen, että myöskin
siitä, millä tavalla julkisen palvelun tehtävää kehitetään.
Koska tämä lakiesitys on tulossa huhtikuun alussa
tänne eduskuntaan ja liikenne- ja viestintävaliokunnan
käsiteltäväksi, liikenne- ja viestintävaliokunta
itsenäisesti linjasi asiansa niin, että sen lain
yhteydessä otamme tarkemmin kantaa tämän
julkisen palvelun tehtävän muutoksiin ja myöskin
meidän asiantuntijakuulemisessa hyvin voimakkaasti esille
nousseeseen kanavauudistukseen ja siihen, että Yleisradio
on viime aikoina hyvin voimakkaasti pyrkinyt tavoittamaan nuoria
katsojia, 15—29-vuotiaita, joissa katsojaosuus on kaikkein
heikoin. Tämä liittyy siihen isompaan kysymykseen
siitä, mikä on Ylen rooli suhteessa kaupalliseen
mediaan: onko Yle täydentävässä vai
missä suhteessa? Sehän tavoittelee samoja asiakkaita
kuin kaupallinenkin media. Tähän isompaan keskusteluun
me otamme kantaa sitten vasta tämän Yle-lain yhteydessä.
Toinen asia, jonka myöskin haluamme tässä heti
alkuun tuoda julki, on se, että tässä nykyisessä käytännössä,
jossa nyt 2012 maaliskuussa käsitellään
Ylen hallintoneuvoston kertomusta vuosilta 2009 ja 2010, on kyllä aikaviive
ihan liian pitkä. Kun jatkossa tämä Yle-laki
tulee edellyttämään sitä, että liikenne-
ja viestintävaliokunta voi omalta osaltaan tehostaa Ylen
arviointia ja nimenomaan sen arviointia suhteessa kaupalliseen mediaan — ja
siihen sisältyy myöskin ehdotus tähän
Yle-lakiin, että Ylen kertomus käsitellään
täällä vuosittain — niin täytyy
myöskin päästä siihen, että tämä ajallinen
viive ei voi olla näin pitkä, jotta sillä liikenne-
ja viestintävaliokunnan ja sitten tässä isossa
salissa koko eduskunnan tekemällä pohdinnalla
ja arvioinnilla on myöskin vaikutusta Ylen toimintaan,
koska tulee muistaa se, että Yle on viime kädessä kuitenkin eduskunnan
radio.
Arvoisa puhemies! Näillä alkusanoilla haluan sitten
mennä vähän tarkemmin siihen, mitä valiokunta
tässä omassa kannanotossaan toteaa. Ylen tehtävänähän
on tuoda täyden palvelun televisio- ja radio-ohjelmisto
siihen liittyvine oheis- ja lisäpalveluineen jokaisen saataville
yhtäläisin ehdoin, ja sen pitää tukea
kansanvaltaa ja tuoda erilaisia mielipiteitä esille. Julkiseen
palveluun katsotaan kuuluvaksi myös kotimaisen kulttuurin
tuottaminen, sivistys- ja tasa-arvonäkökohtien
huomioon ottaminen ohjelmistoissa, lastenohjelmien lähettäminen
sekä hartausohjelmien tarjoaminen. Julkisiin palveluihin
liittyvät sisältöpalvelut voidaan tarjota
kaikissa televerkoissa. Yhtiön tehtävänä on
lähettää ohjelmia paitsi suomen- ja ruotsinkielisille
myös saamen-, romanin- ja viittomakieliselle väestölle.
Ohjelmia tulee lähettää erityisryhmille,
ja yhtiön arvoja ovat suvaitsevaisuus ja monikulttuurisuus. Yleisradion
tulee ylläpitää ulkomaille suunnattua
ohjelmatarjontaa, joka on tärkeää ulkosuomalaisten
kannalta.
Valiokunta toteaa, että se pitää erittäin
tärkeänä, että Yleisradion julkinen
palvelutehtävä säilyy jatkossakin laajana
kattaen ohjelmatoiminnan kaikki osa-alueet uutisista ja asiaohjelmista aina
kulttuuriin, urheiluun ja viihteeseen. Valiokunta korostaa erikseen
alueellisen toiminnan suurta merkitystä alueen identiteetin
vahvistajana ja alueellisen sananvapauden ja tiedonvälityksen
takaajana.
Ylen toiminnan painotukset vuosina 2009 ja 2010 -kohdassa valiokunta
kävi tarkemmin läpi sitä, mitä juuri
näinä vuosina, jotka tähän kertomukseen
liittyvät, tapahtui. Siellähän keskeinen asia
oli se, että oli erityinen tarve sopeuttaa yhtiön
menot kustannustason nousuun ja samanaikaiseen tulokertymän
heikkenemiseen. Tällä oli myöskin vaikutuksia
erityisesti vakituisen henkilöstön määrään.
Toki sopeuttaminen pääosin tapahtui luonnollisen
poistuman kautta.
Vuoden 2010 aikana yhtiön hallitus uudisti Yleisradion
strategiset linjaukset. Yhtiön visioksi linjattiin, että Yleisradio
haluaa olla johtava asia- ja kulttuurisisältöjen,
suomalaisen musiikin, lastenpalvelujen, draaman, uutisten sekä ajankohtais-
ja aluepalvelujen tuottaja. Urheilussa yhtiö pyrkii tarjoamaan
suomalaisia yhdistäviä suurtapahtumia ja lajien
monipuolisuutta.
Vuonna 2010 Yleisradion ohjelmista 48 prosenttia oli kotimaista
tuotantoa. 28 prosenttia ohjelmista hankittiin kotimaisilta riippumattomilta ohjelmantuottajilta,
mikä oli 8,5 prosenttiyksikköä enemmän
kuin edellisenä vuonna. Hallintoneuvoston kertomuksessa
esitetyt katsojien tyytyväisyys- ja luottamusmittaukset
sekä eri kanavien katsojaluvut osoittavat, että Yleisradio
on pystynyt säästöpaineista huolimatta
toteuttamaan palveluvelvoitettaan tuloksekkaasti.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä sitä,
että Yleisradion ohjelmisto säilyy monipuolisena
ja tasa-arvoisena, mikä tekee mahdolliseksi edelleen tavoittaa
merkittävän osan katsojista ja kuulijoista. Valiokunta
korostaa kulttuurin moninaisuuden ja kotimaisen urheilun sisällyttämistä ohjelmistoon.
Valiokunta toteaa myös, että Suomen ruotsinkielisen
väestön palvelut on turvattu ohjelmatoiminnassa.
Valiokunta pitää erityisesti lapsille suunnattuja
palveluja ja alueellisia lähetyksiä välttämättöminä.
Valiokunta korostaa, että julkisen palvelun tosiasiallinen
sisältö ja kohderyhmien tavoittaminen on ennen
kaikkea sidoksissa ohjelmistojen sisältöön
ja ohjelmien laatuun. Yleisradion toiminnan on jatkossa keskityttävä laadukkaisiin
sisältöihin, uusiin, toimiviin palveluihin ja
ohjelmien hyvään tekniseen tavoittavuuteen. Valiokunnan
mielestä Yleisradion tulee paneutua erityisesti ohjelmien
laadullisten kriteerien kehittämiseen ja ohjelmien laadun
arviointiin. Valiokunta korostaa myös televisio- ja radiotoiminnan tutkimuksen
ja kehittämisen tärkeyttä.
Aivan erityistä huomiota valiokunnan käsittelyssä kiinnitettiin
erityisryhmien palveluihin, koska ne muodostavat Yleisradion julkisen
palvelun tehtävästä ydinosan. Lähtökohtaisesti nämä erityisryhmille
tarjotut palvelut ovat sellaisia, että ne eivät
kaupallisena toimintana kannata, minkä vuoksi on perusteltua,
että yhtiön laajassa tarjonnassa näille
ryhmille suunnatut palvelut ja osuus ohjelmatarjonnasta ylittävät
luonnollisesti väestönosan osuuden koko katsoja-
ja kuulijakunnasta. Valiokunta korostaa erityisesti Yleisradion
internetpalvelujen, esimerkiksi Yle Areenan palvelujen, edelleen
kehittämistä myös erityisryhmien palvelujen
parantamiseksi.
Yhtenä asiakohtana käsiteltiin tekstitystä,
ja sen osalta korostetaan, että kotimaisten ohjelmien tekstityksestä hyötyvät
kuurojen ja kuulovammaisten lisäksi myös muun
muassa maahanmuuttajat ja ikääntyneet. Myöskin
viittomakieli on tärkeää, ja se on erityisen
tärkeää siten, että se ottaa
huomioon niiden kuulovammaisten lasten tarpeet, jotka eivät
vielä pysty lukemaan tekstitystä.
Valiokunta käsitteli myöskin saamenkielistä ohjelmaa,
ja sitä asiakysymystä on varsin paljon käsitelty
tässä valiokunnan mietinnössä.
Valiokunta toteaa, että Yleisradio on keskeisessä asemassa
uhanalaisten saamen kielten tukemisessa ja saamen kieliä puhuvien
aikuisten ja erityisesti lasten ja nuorten identiteetin vahvistamisessa. Valiokunta
kannustaa Yleisradion oman saamelaisohjelmien strategian laadintaan
ja sen toimeenpanoon, etenkin jos yhteispohjoismainen hanke tässä asiassa
ei etene riittävän nopeasti.
Aivan lopuksi valiokunta kiinnitti myös huomiota karjalan
kieleen, joka on eräs maan virallisista vähemmistökielistä vuodesta
2009 lukien. Kielten säilyminen elävinä ja
kielten kehittyminen edellyttävät niiden huomioon
ottamista resurssien puitteissa Yleisradion ohjelmatoiminnassa.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Minäkin kiitän tästä Ylen
rahoitusratkaisusta viestintäministeri Kiurua, työryhmää ja
hallitusta siitä, että se on tällaisen
esityksen tehnyt, mikä on huomattavasti parempi ratkaisu
kuin viime kaudella esiin tuotu mediamaksu, jota minä ainakin
vastustin hyvinkin kiivaasti. Tämä rahoitusmallihan
on siitä hyvä, että se pohjautuu progressiiviseen
veroon eli ottaa huomioon veronmaksukyvyn, se rahastoidaan eli tulee
tietyn tyyppinen puskurimallinen rahoitusratkaisu ja se on viimeviikkoisen
päätöksen mukaan ulkona kehyksistä,
jolloinka tätä Ylen rahoitusta ei voida käyttää suoraan
poliittisen painostuksen välineenä mihinkään
suuntaan.
Mutta Pohjois-Suomen kansanedustajat tapasivat jokin aika sitten
Ylen terävintä johtoa, ja keskustelimme ennen
kaikkea alueellisen toiminnan kehittämisestä ja
sen perusedellytyksistä. Alueellinen toimintahan on mukana
tässä valiokunnan mietinnössä samoin
kuin Ylen kertomuksessa, ja sanon kyllä, että aluetoiminta
on Ylen kruununjalokivi. Aiemmin lappilaisten hartaushetki oli se
lauantaiaamuinen toivekonsertti. Valitettavasti sitä enää ei
ole. Monen turistin Lapin-loma alkaa siitä, kun Lapin radio
alkaa kuulua, eikä Lapin uutisia voi toimittaa esimerkiksi Oulusta
päin. Päinvastoin Lappiin tarvittaisiin yhteinen
tv-toimitus Perämeren Lapin ja saamenkielisen ohjelmatuotannon
toimesta. Meillähän on vahvat yhteydet koko Barentsin
alueelle.
En tiedä, onko valiokunnassa keskusteltu enemmän — valiokunnan
puheenjohtaja voi valistaa — tästä saamenkielisten
lastenohjelman Unna Junnán tulevaisuudesta, kun on tiedossa, että rahoitus
siihen olisi ollut tuotantoon vain puolen vuoden ajaksi, ensi kesään.
Eihän tule kysymykseen sellainenkaan vaihtoehto, että esimerkiksi
Pikku Kakkonen tuotettaisiin vain puolen vuoden jaksoissa. Jos tähän
on enemmän tietoa valiokunnan puheenjohtajalla, niin hyvä on.
Ilkka Kantola /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän saamenkieliseen Unna Junná -lastenohjelmaan
liittyviä viestejä tuli meille hallintoneuvoston
jäsenille ihan viime päivinä, ja oltiin
huolissaan samasta asiasta, josta edustaja Mustajärvi puhui.
Yle on kuitenkin antanut tästä asiasta 19.3. eli
toissa maanantaipäivänä tiedotteen, jossa
todetaan, että Unna Junnáa ei lakkauteta, vaan
se jatkuu kevään ja sitten syksyllä edelleen.
Ei olla lopettamassa sitä ohjelmaa.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin hyvin usein tässä salissa
on todettu, niin Yle on kansan radio ja sinä sen tulee
säilyä. Nyt käsittelyssä on
Yleisradion hallintoneuvoston kertomus eduskunnalle yhtiön
toiminnasta vuosilta 2009 ja 2010.
On sanomattakin selvää, että näin
jälkijunassa tuleva kertomuksen käsittely on auttamattomasti myöhässä.
Olen vahvasti samaa mieltä kuin valiokunta kannanotossaan.
Liikenne- ja viestintävaliokunta korostaa myös
eduskunnan merkitystä Yleisradion toiminnan suuntaamisessa.
Nykyinen muoto, joka toinen vuosi annettava Yleisradion hallintoneuvoston
kertomus, ei tarjoa eduskunnalle riittävän oikea-aikaista
mahdollisuutta vaikuttaa merkittäviin Yleisradion toiminnan
linjauksiin. Kertomus tulisikin antaa joka vuosi ja viivytyksettä.
Monta vuotta jälkijunassa käsiteltävä kertomus
ei anna eduskunnalle aitoa mahdollisuutta osallistua Yleisradion
kehittämiseen.
Arvoisa puhemies! En puutu puheenvuorossani Ylen rahoitukseen.
Siitä on tulossa hallituksen esitys eduskuntaan ja toivottavasti
jo tänä keväänä, joten
siitä puhutaan silloin lisää. Mutta kiitokset
eduskuntaryhmien puheenjohtajille ja niille henkilöille,
jotka ovat olleet vaikuttamassa tähän rahoitukseen.
Tämä rahoitusjärjestelmä on tällä hetkellä hyvä.
Yleisradion tehtävänä on tuoda täyden
palvelun televisio- ja radio-ohjelmisto siihen liittyvine oheis-
ja lisäpalveluineen jokaisen saataville yhtäläisin
ehdoin. Yhtiön tulee erityisesti tukea kansanvaltaa ja
tuoda erilaisia mielipiteitä esille. Yleisradio tarjoaa
tällä hetkellä alueellista uutistarjontaa,
ja tähän mielestäni jatkossakin pitää voimakkaasti
panostaa. Valtakunnalliset uutiset ovat tärkeitä,
mutta niiden lisäksi Yleisradion alueelliset uutislähetykset
tuovat maan eri alueilta tärkeää tietoa
ihmisiä läheisesti koskevista asioista.
Yleisradiossa korostui vuosina 2009 ja 2010 erityisesti tarve
sopeuttaa yhtiön menot kustannustason nousuun ja samanaikaiseen
tulokertymän heikkenemiseen. Tätä sopeutusta
on toteutettu pienentämällä vakituisen
henkilöstön määrää pääosin
luonnollisen poistuman kautta. Huolestuttavaa on, että uusien
osaajien rekrytointiin on erittäin vähän
mahdollisuuksia. Jaan valiokunnan huolen alueellisten toimintaresurssien
ja lähetysaikojen vähentämisestä.
Tämä nakertaa "alueellisen toiminnan suurta merkitystä alueen identiteetin
vahvistajana ja alueellisen sananvapauden ja tiedonvälityksen
takaajana". Siinä oli valiokunnan kannanotosta lainaus.
Yleisradion toiminnan tulee tukea kansanvaltaa ja tuoda erilaisia
mielipiteitä esille, joten uutistarjonta omalta alueelta
tukee sekä lähidemokratian toteuttamista että mahdollistaa
paikallistasolla tehtävien päätösten
monipuolisemman käsittelyn kuin vain valtakunnallinen uutistarjonta.
Täällä jo puheenjohtaja Satonen viittasi
myös vähemmistökieliin ja viittomakieleen
ja saamen kieleen. Myös minä osaltani korostan
sitä, että niille täytyy löytyä aikaa
ja tarjontaa. Tuo oli mielestäni hallintoneuvoston puheenjohtajalta hyvä kommentti
tähän, että saamenkieliset ohjelmat tulevat
jatkumaan. On mielestäni rikkaus, kun liikkuu pohjoisessa
ja esimerkiksi itäisessä Suomessa, missä on
toinen merkittävä kieli, karjalan kieli. Kun karjalan
kielellä tulee uutislähetyksiä samaten
kuin saamen kielellä, niin se on ihan mukavaa kuunnella.
Siinä on sitä murretta ja sitä meidän
erilaista kielen kulttuuria, mitä meillä Suomessa
tällä hetkellä on.
Arvoisa puhemies! Maakuntaradioiden mahdollisuus tuottaa omalla
alueellaan olevien vähemmistökielten ohjelmatarjontaa
on siis mahdollistettava. Myös lastenohjelmien tarjontaan tulee
kiinnittää erityistä huomiota. Paikalliset alueelliset
uutiset voivat ylittää uutiskynnyksen alueellisissa
lähetyksissä, vaikka ne eivät sitä valtakunnallisesti
tekisikään.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Yleisradio on koko kansan radio. Me kansanedustajat
käytämme välillisesti Suomen kansan valtaa
Ylen sisältöjen ja toiminnan suhteen, ja olisin
toivonut, että salissa olisi ollut isompikin kourallinen
kansanedustajia miettimässä Ylen menneisyyttä mutta
myöskin tulevaisuutta, koska näissä kertomuksissa
on aina uuden siemen, josta kannattaa mennä eteenpäin.
Tietysti me kansanedustajat saamme kansalaisilta paljon palautetta,
koska Yle liikuttaa. Se liikuttaa silloin, kun jotain suurta tapahtuu:
kanavia suljetaan tai niitä uudistetaan, ohjelmia lakkautetaan
tai lisätään. Silloin palautetulva on meille
kansanedustajillekin varsin suurta, ja juuri tämä saamenkielisten
lastenohjelma-asia oli viimeksi meidän sähköposteissamme
huolenaiheena.
Käsittelyssä ovat todellakin nyt vuoden 2009 ja
2010 Yleisradion kertomukset, ja olen edellä olevien puhujien
kanssa samaa mieltä siitä, että hieman
jälkijunassa tulemme siihen, että voimme aidosti
ja oikeasti arvioida, mitä Yleisradiossa on tapahtunut
ja miten tästä kurssia voitaisiin parantaa. Eduskunnan
merkitystä juuri toiminnan linjauksessa ja suunnittelussa
tuleekin parantaa ja ainakin nämä käsittelyssä olevat
toimintakertomukset sillä tavalla ajantasaistaa, että ainakin
vuoden 2011 sinänsä pitäisi olla jo käsittelyssä.
Valiokunnassa oli pieni kiusaus lähteä arvioimaan
tilannetta tämän päivän valossa,
miten Yleisradio on ja kehittyy. Erityisesti tämä Yleisradion
tuleva Yle-laki ja rahoitus on suuri asia, jossa itse toivon, että pääsemme
kestävälle uralle ja pitkäjänteisyyttä tähän
rahoitukseen ja Ylen toimintaan tulee lisää. Mutta
se on aivan uuden käsittelyn paikka, kun saamme sen tämän
kevään aikana eduskuntaan ministeri Kiurun johdolla.
Arvoisa puhemies! Yleisradio on todellakin julkisen palvelun
tuottaja. Sillä on erityinen tehtävä yhteiskunnassamme.
Sisällöntuotannossa ovat omasta mielestäni
erityisesti juuri kulttuuri, viihde, urheilu, uutiset laajapohjaisesti
tuotettuna tärkeää kansallisomaisuuttamme.
Tähän erityistehtävään
kuuluu se, että kielipolitiikka otetaan huomioon, vähemmistöt
ja erityisryhmät erityisesti, ja viime vuosina, 2009 ja
2010, ovat lapset, nuoret olleet niitä, joihin on panostettu
ja joille ohjelmatarjontaa lisätty.
Tämä sali ja myöskin oikeastaan Yle
ja hallintoneuvosto ovat kantaneet suurta huolta siitä,
että Yleisradio on myöskin alueiden radio ja televisio.
Alueellinen näkyvyys tulee myöskin taata tulevaisuudessa.
Valiokunnassa kiinnitimme huomiota siihen, että sisällöntuotantoa
myöskin paikallisesti tehostetaan, ja juuri tämä ajankohtaisuuden
ja sen, että yhteiskunnallinen merkitys niillä alueilla
Yleisradiolla on suuri, painoarvoa pitää tulevaisuudessakin
lisätä. Paikallisidentiteetti, paikallisuus vahvistuu
sitä myötä, kun Yleisradio on vahvasti
läsnä arjessa siellä alueilla.
Alueellisen palvelun lisääminen onkin ollut näitten
toimintavuosien aikana tiivistä, ja usein olemme saaneet
kuulla, että juuri esimerkiksi uutislähetyksiin
on otettu maakuntien sisällöntuotannosta valtakunnan
lähetyksiin mukaan paljon materiaalia, ja tämä on
vahvistanut maakuntaradioiden tulevaisuutta erityisen paljon.
Yleisradion pitää toimia ja Yleisradio on
toiminut ajassa. Erityistä kiitosta on kansalaisilta saatu
Yleisradion netin kehittymisestä. Uutisvirta ja -tarjonta
on valtavan hyvää jo tällä hetkellä. Yle
Areena antaa meille täyden palvelun katsoa ohjelmia silloin,
kun katsojalle eli meille on sopiva aika. Tekniikka kehittyy koko
ajan, ja Yleisradio on pystynyt näitten toimintavuosien
aikana olemaan tekniikan edelläkävijä ja
tuomaan teräväpiirtolähetyksiä jne.
mukaan tähän tuotantoon, ja minusta se on aivan
oikein ja yksi Yleisradion tärkeimmistä tehtävistä.
Valiokunta kiinnitti myöskin huomiota siihen, että tutkimus-
ja kehittämisrahoitukseen Ylen osalta täytyy tulevina
vuosina kiinnittää erityistä huomiota.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Yleisradion tehtävä on
tuoda täyden palvelun televisio- ja radio-ohjelmisto siihen
liittyvine oheis- ja lisäpalveluineen jokaisen saataville yhtäläisin
ehdoin. Eduskunnalla on tärkeä merkitys Yleisradion
toiminnan suuntaamisessa, ja siksi oikeastaan itse täytyy
sanoa, että olen aika yllättynyt, että täällä tällä kertaa
on näin vähän edustajia paikalla. Olisin
olettanut, että täällä useammat
haluaisivat keskustella asiasta.
Tämä nykymuotoinen, joka toinen vuosi annettava
kertomus ei anna eduskunnalle oikea-aikaista mahdollisuutta vaikuttaa
merkittävästi ja nopeasti Yleisradion linjauksiin.
Kun nyt käsittelemme vuosien 2009 ja 2010 kertomuksia,
voi lämpimästi yhtyä niihin puheenvuoroihin,
että kyllä jatkossa toivoisi, että nopeampaan
rytmiin päästäisiin. Jotta voidaan vaikuttaa
toiminnan linjauksiin, kertomus tulisi antaa joka vuosi ja viipymättä.
Vuoden 2010 aikana yhtiön hallitus on uudistanut Yleisradion
strategiset linjaukset. Muun muassa urheilussa yhtiö pyrkii
tarjoamaan suomalaisia yhdistäviä suurtapahtumia
ja lajien monipuolisuutta. Suomalaiset ovat edelleen urheilukansaa
ja haluavat nähdä sekä kuulla urheilukilpailuja
ja kilpailujen selostuksia. Valiokunta korostaa mietinnössään
kulttuurin moninaisuuden ja kotimaisen urheilun sisällyttämistä ohjelmistoon.
Kyllä monien suomalaisten, kuten itsenikin, mielestä aivan
liian monet urheilutapahtumat ovat siirtyneet maksullisille kanaville,
ja toivon vilpittömästi, että tähän
mielestäni huolestuttavaan suuntaukseen kiinnitetään
jatkossa enemmänkin huomiota. Siitä saa kyllä ainakin maakunnissa
joka päivä terveisiä.
Arvoisa puhemies! Huomionarvoista on, että erityis-
ja vähemmistöryhmien palvelut muodostavat Yleisradion
palvelujen yhden tärkeän osan. Yleisradio on velvoitettu
tekstittämään kaikki suomenkieliset ohjelmat
vuoteen 2016 mennessä. Tämän velvoitteen
ulkopuolelle jäävät musiikki- ja lastenohjelmat
sekä urheilulähetykset. Myös viittomakielisten
lähetysten tarvetta on syytä korostaa. Erityisesti
on otettava huomioon sellaistenkin kuulovammaisten lasten tarpeet, jotka
eivät pysty lukemaan tekstitystä, kuten valiokunnan
mietinnössä on tullut esille.
Viihdeohjelmilla on erityinen merkitys luotaessa monipuolista
ja vetovoimaista ohjelmistoa. Erityistä huomiota tulee
kiinnittää lapsille suunnattuihin ohjelmiin, joista
he saavat vaikutteita pitkälle elämään.
Valiokunnassa asiantuntijakuulemisessa tuli esille myös,
että Yleisradion kokonaistarjonnassa lapsille suunnatut
palvelut ja sisällöt ovat suhteellisesti supistuneet,
mikä on ristiriidassa yleisradiolaissa annetun erityisen palveluvelvoitteen
kanssa. Valiokunnan näkemyksen mukaan Yleisradion toiminnan
on jatkossakin keskityttävä laadukkaisiin sisältöihin, ohjelmien
hyvään tekniseen tavoittavuuteen ja uusiin toimiviin
palveluihin. Etenkin tulee paneutua ohjelmien laadullisten kriteerien
kehittämiseen ja ohjelmien laadun arviointiin.
Arvoisa puhemies! Ohjelmissa tulee huomioida koko maan kattavuus,
ja siksi on tärkeää, että turvataan
myös alueelliset toimintaresurssit eikä vähennetä alueellisia
lähetysaikoja.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunnan
jäsenenä en lähde toistamaan valiokunnan
mietintöä, jonka puheenjohtajamme Satonen ansiokkaasti
esitteli. Kiinnitin runsaan ja laadukkaan ohjelmatarjonnan ohessa
huomioni yhteen merkittävään epäkohtaan,
joka ansaitsee huomionsa myös tässä keskustelussa
ja edellyttää mielestäni korjaavia toimenpiteitä.
Yleisradion julkisen palvelun tehtäviä ovat Yleisradiota
koskevan lain 7 §:n mukaan muun muassa tuoda täyden
palvelun televisio- ja radio-ohjelmisto siihen liittyvine oheis-
ja lisäpalveluineen jokaisen saataville yhtäläisin
ehdoin. Sisältöpalveluja voidaan tarjota kaikissa
televerkoissa. Julkisen palvelun ohjelmatoiminnan tulee erityisesti
ottaa ohjelmistossa huomioon sivistys- ja tasa-arvonäkökohdat,
tarjota mahdollisuus oppimiseen ja itsensä kehittämiseen,
painottaa lapsille suunnattuja ohjelmistoja sekä muun muassa tuottaa
palveluja saamen-, romanin- ja viittomakielellä.
Yleisradiolla on keskeinen asema ja vastuu myös viittomakielisten
lasten palvelemisessa. Kuitenkaan viittomakielisille lapsille ei
ole ollut tarjolla lastenohjelmia omalla kielellään,
ei tv:ssä eikä verkossa. Minua tämä liikuttaa,
ja oikeustajuni edellyttää korjausta. Yle ei tältä osin mielestäni
täytä tehtäväänsä viittomakielisten lasten
kohdalla.
Arvoisa puhemies! En usko, että ohjelmatarjonnasta
huolehtiminen viittomakielisten lasten kohdalla olisi erityisen
suuri investointi, saati välttämättä toteuttamistavaltaan
hankala. Mieluusti näkisin edes kerran viikossa esimerkiksi Pikku
Kakkosessa viittomakielen tulkkausta. Tämä olisi
kasvatuksellisesta näkökohdasta kaikkien lasten
kohdalla ennakkoluuloja ja raja-aitoja eri kieliryhmien välillä murtavaa
ja mielestäni tärkeää toimintaa.
Olen tehnyt asiasta myös kirjallisen kysymyksen ja
toivon ja mielelläni jopa edellyttäisin tätä, jos
suinkin näin vahvalla sanalla sanoen asiaan voin vaikuttaa
tulevaan. Mielestäni viittomakielisille lapsille tulee
tarjota tasa-arvoinen mahdollisuus Ylen tarjoamiin palveluihin omalla
kielellään. Toivon, että Yleisradiossa
huomioidaan koko valiokunnan ottaneen asiantilaan kantaa.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitän valiokuntaa asiallisesti,
paneutuvasti laaditusta mietinnöstä koskien hallintoneuvoston
kertomusta. Valiokunta on tehnyt hyvää työtä,
vaikka ymmärrän myös niitä puheenvuoroja,
jotka ilmaisivat turhautuneisuutta siitä, että kertomus
on varsin kaukaista historiaa käsittelevä kertomus. Tämä on
meillä tämän kertomuksen jättämisjärjestys
nykysäännösten ja käytännön
mukaan. Sitä ei voi pitää kauhean hyvänä,
mutta tiedossa on, että kun tämä Yleisradion
rahoitusta ja lainsäädäntöä koskeva
muutosesitys, joka perustuu eduskuntaryhmien puheenjohtajien sopimukseen,
on nyt luonnoksena olemassa, niin tässä uudistuksessa
toteutuu myös se, että kertomus, jonka hallintoneuvosto
antaa, annetaan jatkossa joka vuosi.
Kuinka pian toimintakauden jälkeen se kertomus saadaan
eduskunnan käsittelyyn, se jää varmasti
nähtäväksi. Jos jatkamme sitä käytäntöä, että saamelaiskäräjät
antaa myös lausuntonsa hallintoneuvoston kertomuksesta,
niin siinä pakostikin kuluu jonkun verran aikaa. Mutta
joka vuosi annettava kertomus on tietysti paljon parempi valiokunnan
ja eduskunnan kannalta kuin tämä nykyinen käytäntö.
Valiokunta on nostanut tärkeitä asioita esiin mietinnössään.
Tämä keskustelu alueellisen toiminnan merkityksestä demokratian,
suomalaisen yhteiskunnan, tiedonvälityksen ja oikeastaan koko
kansan ja maan hahmottamisen kannalta on tavattoman tärkeä asia.
Hallintoneuvostossa toistuvasti viime kaudellakin keskusteltiin
alueellisen toiminnan merkityksestä, ja uskon, että viestit
Ylen toimivan johdon suuntaan ovat menneet perille ja toistuvasti
ylläpidämme huolta siitä, että alueellinen
toiminta voisi olla riittävän hyvin resursoitu.
Alueellisen toiminnan rakenteita on kehitetty viime vuosina
niin, että niin kuin tässä kuvattiin aikaisemmassa
puheenvuorossa, samat henkilöt voivat tehdä lähetystä myös
valtakunnan verkkoon eivätkä vain sinne alueelliseen
verkkoon ja henkilöiden vastuut vaihtelevat ja työ säilyy
mielekkäänä. Näin tämä alueellisten
tapahtuminen ja siellä syntyvän kulttuurin, uutistoiminnan
näkyvyys myös valtakunnan verkossa on kasvanut viime
aikoina.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Yleisradion
tulee paneutua erityisesti ohjelmien laadullisten kriteereiden kehittämiseen
ja ohjelmien laadun arviointiin. Tämä on varmasti
hyvin tärkeä ja varteenotettava huomautus ajatellen juuri
sitä Ylen kasvavaa vastuuta rahoittajilleen nyt, kun tämä uusi
Ylen rahoituslaki tulee voimaan. Yleisradion täytyy huolehtia
siitä, että se, mitä julkisilla varoilla,
tulevalla Yle-verolla, rahoitetaan, laadullisesti tyydyttää yleisöä ja
niitä, jotka sitä veroa sitten maksavat.
On mielenkiintoista, että valiokunta on nostanut esille
myös tällaisen yksityiskohdan kuin televisio-
ja radiotoiminnan tutkimuksen ja kehittämisen tärkeyden.
Valiokunta ehdottaa, että tällaiseen tutkimukseen
pitäisi voida kohdentaa myös varoja televisio-
ja radiorahastosta. Tällaista varmaan pitää miettiä ja
ylipäänsä katsoa sitä, millä tavalla
erilainen tutkimustoiminta voi hyödyttää Yleisradion
oman toiminnan kehittämistä tässä uudessa
tilanteessa, jossa Yleisradion asema suomalaisessa yhteiskunnassa
kehittyy.
Yleisradion kertomukselle ja Yleisradion itseymmärrykselle
hyvällä tavalla valiokunta nostaa esiin nämä erityis-
ja vähemmistöryhmien palvelut. Nehän
ovat juuri eräänlainen ydin ja erityisosa Yleisradion
toimintaa. Kaupalliselta pohjalta ei ole mahdollista palvella pieniä erityisyleisöjä
samalla
tavalla kuin Yleisradiolla on mahdollisuus, kun sen toiminta rahoitetaan
julkisilla varoilla. Tämä asettaa siis Yleisradiolle
erityisen velvollisuuden pitää huolta erityisryhmistä.
Edustaja Kymäläinen äsken juuri nosti
esiin nämä viittomakieliset lapset ja lastenohjelmien lähettämisen
niin, että niitä tulkittaisiin viittomakielellä myös
lapsille. Tämä on varmasti alue, josta täytyy
käydä keskustelua ja katsoa, mitä kehittämismahdollisuuksia
siinä on. On selvää, että Yleisradio
ei saa sulkea myöskään mitään
lapsiryhmää, mitään kieliryhmää lasten
joukossa pois oman palvelujensa piiristä. Tässä on
varmasti parantamisen paikka.
Yleisradiolla on hyvin monta erilaista erityispalvelua, kun
katsoo Yleisradion sivuilta, mitä Yleisradio esittelee.
Se lähettää viittomakielisiä uutisia
arkisin, viikkokatsauksen sunnuntaisin Yle TV1:ssä. Ohjelmatekstitys
on tällainen erityispalvelu, jossa Ylen kotimaisia ohjelmia,
suomeksi tai ruotsiksi tulevia, tekstitetään kuulovammaisia
varten. Edelleen Yleisradio toteuttaa äänitekstitystä eli
muuntaa ruudun suomen- ja ruotsinkielisiä käännöstekstejä synteettiseksi
puheeksi. Tällaistakin palvelua on saatavilla Yleisradion
piirissä tv:ssä. Selkouutiset on eräs
tällainen erityispalvelu, jonka kuulija- ja yleisöryhmä on
varsin pieni, mutta Yleisradio kantaa vastuun myös tästä.
Selkouutisia on radiossa ja myös netissä seurattavissa.
Ylen Klassinen on klassisen musiikin koko vuorokauden kestävä 24
tunnin kanava, joka on kuunneltavissa televisiosta tai Yle Areenasta.
Sitten on sellainen erityispalvelu kuin Yle Mondo, joka lähettää vieraskielisiä lähetyksiä
ympäri
vuorokauden tv:n radiopalveluna, omaa ohjelmistoa englanniksi ja
venäjäksi, lisäksi uutisia selkosuomeksi.
Sitten on erityispalvelu TV Finland, joka palvelee ulkosuomalaisia satelliittikanavan
kautta ja jonka ohjelmistoa kootaan Yle TV1:n, TV2:n ja MTV3:n ohjelmista.
Näkyvyysalue kattaa Euroopan aina Kanariansaarille ja Lähi-itään
asti, eli suomalaiset saavat seurata Ylen ohjelmaa satelliittikanavan
välityksellä. Ja niin edelleen. Näitä erityistehtäviä Yleisradiolla
on.
Viime torstaina Yleisradion hallitus kokoontui ja on antanut
tiedotteen uusista linjauksistaan, jotka se esittää hallintoneuvoston
hyväksyttäviksi. Yleisradio kehittää omaa
toimintaansa edelleenkin. Viime aikoina, kun taloutta on tasapainotettu,
tilaukset kotimaisilta tuotantoyhtiöiltä ovat
olleet tavallista alhaisempia. Tästä ovat tuotantoyhtiöt
kantaneet huolta, miten tämä suomalaisen kulttuurin
tukeminen Yleisradion taholta nyt sitten onnistuu. Nyt näyttää ainakin
hallituksen kokouksen perusteella siltä, että Yleisradio
jatkossa kykenee lisäämään näitä tilauksia
ja hankkimaan kotimaisilta tuotantoyhtiöiltä enemmän
ohjelmia ja palveluja. Tämä on eräs Yleisradion
tärkeä funktio suomalaisessa yhteiskunnassa: ylläpidämme
kotimaista kulttuuria, kun tilaamme kotimaisilta tuotantoyhtiöiltä ohjelmistoja.
Suunta on siis hyvä tällä hetkellä.
Viime vuoden tilinpäätöksen alustavat
tiedot näyttävät, että Yleisradion
taloudellinen tilanne on varsin vakaa. Aletaan olla siinä tavoitteessa,
että tappiota ei enää tule. Tästä on
hyvä jatkaa, kun saadaan vielä se uusi rahoitusjärjestelmä käyttöön
ja päästään toiminnan kehittämiseen.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiitos liikenne- ja viestintävaliokunnalle
mietinnöstä ja täällä salissa
olleille keskustelijoille ajatuksista, joita on noussut esiin. Haluan
lyhyesti minäkin puhua viittomakielisten puolesta itsekin viittomakielisenä.
Se, mitä edustaja Kymäläinen totesi lasten
ohjelmista, on totta. Haluaisin vielä laajentaa tätä keskustelua
viittomakielen käytöstä myös
muihin ohjelmiin. Esimerkiksi nyt, kun tässä hiljattain
on käyty monet isot vaalit, mikäpä estäisi,
että siellä suorissa vaalitenteissä eri
tv-kanavilla olisi viittomakielistä tulkkausta.
Jotenkin minusta tuntuu, että nyt Yle ja viittomakieliset
eivät aivan täysin kohtaa toisiaan. Mahdollisuuksia
on, meillä on viittomakielen tulkkien koulutus ja viittomakielistä koulutusta, sen
alan taitajia on todella paljon ja kieltä tutkitaan yliopistossa.
On muistettava, että ohjelmia tekstitetään
kuulovammaisille ja kuuroille, mutta suomen kieli on heille vasta
toinen kieli, viittomakieli on se oikea äidinkieli, eli
siinä mielessä tasa-arvo ei toteudu eikä tämän
julkisen palvelun tehtävä täysin.
Toinen ongelma sitten, mitä tuolla omassa maakunnassa
kuulee: teleoperaattori- ja laitevalmistajien yhteistyö ei
tuo Ylen internetpalveluita vielä kaikille. Elikkä Pudasjärvellä mummo
kertoi, että kyllä kai se netti näkyy,
kun katolle kiipeää. Ylen tarkoitus tuskin on,
että mummot Pudasjärvellä katoille kiipeilevät.
Yle Areena ja nettiradio eivät valitettavasti ole vielä kaikkien käytössä.
Edustaja Torniainen otti esiin tärkeän asian, johon
lyhyesti totean, että kyllä, lisää urheilua
tv- ja radiokanaville, ei pelkästään
viihteeksi, vaan myös kansakunnan henkiseksi ja fyysiseksi
esimerkiksi.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan tässä tämän
keskustelun jälkeen kahteen asiaan vielä ottaa
kantaa.
Ensimmäinen on tämä laajempi kokonaiskysymys
siitä, että kun nyt tämä uusi
Yle-laki vahvistaa liikenne- ja viestintävaliokunnan roolia valvonnassa,
niin se on varmaan semmoinen keskustelun paikka sitten toisaalta
valiokunnan ja toisaalta Ylen hallintoneuvoston ja Ylen välillä, miten
me saamme tämän toimimaan niin, että tämä vuosittain
tuleva kertomus ei ole puolitoista vuotta jäljessä siitä,
kun asiat ovat tapahtuneet. Se keskustelu meidän täytyy
käydä. Mikä se tapa on? Tietenkään
ei ratkaisua pidä sitä kautta hakea, että se
täytyy hyvin nopealla aikataululla tehdä hoitamatta
asianmukaisia kuulemisia ja muita, mutta täytyy miettiä,
mikä on se tapa, että tämä asia
voidaan järkevästi hoitaa.
Toinen asia, johon yksityiskohtaan haluan palata tässä,
on se, minkä edustaja Torniainen nosti esille, eli urheilu.
Urheilun osaltahan me olemme sellaisessa tilanteessa, että nämä kansainväliset
suurtapahtumat kyllä näkyvät Euroopan
parlamentin päätöksellä joiltakin
vapaasti nähtäviltä kanavilta. Sitä en
näe isona ongelmana, onko se sitten Yle vai MTV3, Nelonen
tai mikä hyvänsä. Mutta sen sijaan meillä on
kyllä se potentiaalinen ongelma, että todella
paljon urheilua on siirtynyt maksukanavien taakse, ja sekään
ei ehkä olisi maailman suurin ongelma, mutta vielä ongelmallisempaa
on se, että tämä maksukanava kannattaa
varsin huonosti. Siitä on monia esimerkkejä olemassa
ihan tältäkin päivältä.
Vaarana on se, että hetken päästä meillä ei
näy urheilua juuri missään, muuta kuin
nämä isoimmat tapahtumat.
Sen takia meidän on nyt kyllä jo mietittävä sitä,
mitä siinä tilanteessa tehdään,
jos maksukanavien kautta ei urheilua kannata näyttää muuta kuin
korkeintaan muutamia lajeja.
Anteeksi, puhemies, tulen pönttöön.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Se on mahdollista. (Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle)
Arvoisa puhemies! Kun pääsee tästä urheilusta
selittämään, niin ei tahdo tämä kaksi
minuuttia riittää.
Jos me olemme siinä tilanteessa, että maksukanavien
kautta ei pystytä tätä asiaa hoitamaan — ja
sekään ei tietenkään ole mikään
ideaalinen vastaus, esimerkiksi hyvin paljon on tullut palautetta
siitä, kun hiihto on nyt mennyt sinne maksukanavan taakse,
niin se ei ole ikään kuin oikea paikka suomalaiskansalliselle
urheilulle, ja myöskin meidän kotimainen palloilutoiminta
ja sarjatoiminta on hyvin pitkälle siellä maksukanavien
takana — mutta jos mennään siihen tilanteeseen,
että maksukanavatoiminnalle tulee taloudellisia vaikeuksia,
mikä on hyvin mahdollista, tai jos lopputulema on se, että ainoastaan
maksukanavien kautta kaikkein kiinnostavimmat tapahtumat kannattavat,
kuten ehkä esimerkiksi lajeittain jääkiekko,
kansainvälinen jalkapallo, mahdollisesti moottoriurheilu,
ehkä jotkut muut yksittäiset tapahtumat, niin
silloin kärsii valtaosa siitä suomalaisesta urheilutoiminnasta,
jolla on iso kansallinen merkitys nimenomaan siinä, että me
saamme nuoria urheilun pariin, harrastajia mukaan ja monia talkoolaisia
ja muita, jotka tekevät näissä pienemmissäkin
lajeissa, jotka eivät silti ole pieniä, vaikka
ne eivät tässä joukossa olekaan, mitkä mainitsin,
että ne saavat näkyvyyttä.
Sen takia olen tuonut esille sen ajatuksen, että Ylellä voisi
olla tällainen oma urheilukanava, joka lähtisi
siitä periaatteesta, että lähetysoikeuksista
ei makseta mitään mutta sen sijaan Yle kustantaa
tämän tuottamispuolen. Tiedän, että tämäkään
ei ole ihan halpa vaihtoehto, mutta jos verrataan sitä siihen,
minkälaiset kansalliset hyödyt me saavutamme sillä,
että meillä on näkyvissä kotimaista
urheilua hyvin monipuolisesti — kuten tuossa Ylen omassa
strategiatavoitteessa oli, että monipuolisesti eri lajeja — niin
tämäntyyppinen ratkaisu voisi olla se keino, jolla
me turvaisimme tämän näkyvyyden kaiken
kansan nähtäville ja selviäisimme kuitenkin
varsin kohtuullisin korvauksin.
Jos asiaa katsoo toiselta puolelta eli lajiliittojen näkökulmasta,
niin ainoastaan muutama lajiliitto, jotka tässä jo
osittain mainitsin, on sellaisia, joilla on merkittävää lisäarvoa
niistä saavutettavista lähetyskorvauksista. Suurin
osa joutuu tavalla tai toisella osallistumaan kaupallisella puolella
tulevien lähetysten kustantamiseen, eivät suinkaan
kaikki, mutta suurin osa joutuu. Silloinkaan saavutettava hyöty
ei ole lähellekään samaa tasoa kuin Ylen
kautta lähetettävässä lähetyksissä,
koska tavoitetaan huomattavasti pienempi joukko, koska ne, jotka
sen maksukanavan ovat valmiita lunastamaan, ovat niitä,
jotka ovat kaikkein eniten vihkiytyneitä tälle
asialle mutta eivät välttämättä ole
niitä uusia kohderyhmiä, jotka olisivat hyvin
tärkeitä tavoittaa, jotta voitaisiin tätä urheiluharrastusta
edistää.
Korostan, että sillä on iso vaikutus ylipäätään tässä yhteiskunnassa,
että me saamme lisättyä erityisesti nuorten
urheiluharrastusta.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Yhdyn edustaja Satosen käsitykseen
siitä, että urheilu on osa kansallista kulttuuria,
ja koska urheilu on osa kansallista kulttuuria, on ihan selvää,
että Yleisradion tulee huolehtia myös tämän
kulttuurin näkyvyydestä omilla kanavillaan.
Viime aikoina Yleisradio on tehnyt uudistuksia radiokanavien
ohjelmasisällöissä. Ohjelmia on jaettu
vähän uudelleen eri kanaville ja muun muassa urheilun
osalta on tehty aika iso ratkaisu: sellaisia pitkiä urheiluselostuksia,
joilla on oma kiinteä, intensiivinen yleisönsä,
on siirretty Yle Puheelle, jotta uutislähetykset eivät
katkaisisi näitä urheilulähetyksiä ja
-selostuksia juuri silloin, kun maali on syntymässä,
esimerkiksi, mikä olisi katastrofaalista urheiluyleisön
kannalta. Eli muutoksia on tehty ajatellen sitä urheilua
seuraavaa yleisöä.
Sitten se toinen puoli tätä urheilun todellisuutta
ja Yleisradion suhdetta on se, että näistä suurista
kisoista, kansainvälisistä kisoista, joiden tv-oikeudet
ovat kalliita, joudutaan käymään tiukkoja
neuvotteluja, jotta voidaan niitä lähettää Ylen
budjetin puitteissa. Se on se toinen reuna, jossa tulee vastaan
sitten seinä, jonka ylitse ei päästä,
koska rahaa ei riitä.
Maksukanaville urheilu voi olla tuottoisa bisnes. Niin kauan
kuin se on tuottoisa bisnes, se maksukanavalogiikan mukaan tietysti
kannattaa pitää siellä. Mutta jos se
ei ole tuottoisa bisnes, niin silloin tietysti herää kysymys
siitä, kuinka paljon Yleisradio voi tulla urheilukulttuuria
vastaan ja huolehtia siitä, että riittävän
laajasti juuri sellainen seuratasoinen, suomalaiseen kulttuuriin
kuuluva urheilu tulee näkyviin Yleisradion kanavien kautta.
Totta kai se siinäkin yhteydessä on myös
taloudellinen kysymys Yleisradiolle.
Mutta tämän tyyppisiä ehdotuksia,
joita edustaja Satonen esitti, minusta kannattaa vakavasti miettiä.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn lämpimästi noihin
edustaja Satosen esille ottamiin ajatuksiin siitä, miten
tulevaisuudessa voitaisiin edetä ja olisi hyvä edetä.
Kyllä ihan vilpittömästi, kun ihmisten
kanssa keskustelee, siellä urheiluohjelmat tulevat esille:
se, että niitä tulisi olla televisiossakin nähtävissä jatkuvasti,
ei pelkästään ulkolaista urheilua, vaan
nimenomaan kotimaista urheilua. Se viesti, mikä siitä olisi
myöskin meidän nuorisolle, ei ole pelkästään
se, että katsotaan niitä kilpailuja, vaan niille nuorille
sillä on äärettömän
iso merkitys myöskin tulevaisuuden ja tulevan yhteiskunnan
ja heidän liikunnan harrastuksensa kannalta, mitä vaikutteita
he saavat. Tulisi olla myöskin niitä nuoria kiinnostavia
urheilulajeja. Kun joskus olen seurannut lehdistä myöskin,
miten on katsojia, niin kyllä ne Urheiluruudut ja tällaiset
ovat aika katsottuja tapahtumia televisiossa.
Keskustelu päättyi.