1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vähittäiskaupan
sekä parturi- ja kampaamoliikkeen aukioloajoista annetun
lain 4 §:n muuttamisesta
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävää lakiesitystä katsottaessa
voisi luulla, että hallituksen ja lainsäätäjän
viimeinenkin lamppu on sammunut. Herra puhemies, näin ei
kuitenkaan ole. Kyseessähän on ensinnäkin hallituksen
esitys, jossa ehdotetaan muutettavaksi vähittäiskaupan
sekä parturi- ja kampaamoliikkeiden aukioloajoista annetun
lain säännöstä elinkeinonharjoittajan
oikeudesta pitää liikkeensä suljettuna.
Siis toisin sanoen säädetään
siitä, että saa pitää liikkeensä suljettuna.
Tästä tulee sille, joka ei tunne tätä asiaa,
se ajatus, että voi aikoja, eduskunta säätää lakia,
jolla edistetään sitä, että liike
pitää ovensa suljettuna, kun voisi kuvitella erityisesti
taloustilanteesta johtuen, että edistäisimme sitä,
että liikkeet ovat mahdollisimman hyvin auki, kauppa käy,
valtio saa verotuloja ja niin edelleen ja niin edelleen.
Kyseessähän on kuitenkin itse asiassa liikeaikalaista,
joka on ollut voimassa joulukuusta 2009 lähtien, lähtevä jatkumo.
Tuolloinhan määriteltiin ne juhlapäivät,
jolloin liikkeiden tulee olla kiinni. Aiemmin perusajatus ja lähtökohta
laissa oli, että silloin määriteltiin
ajat, jolloin liikkeet voivat olla auki. (Hälinää — Puhemies
koputtaa) Samassa yhteydessä, kun erityisesti kauppakeskusten
kohdalla tätä liikeaikalakia säädettäessä pohdittiin,
mikä tulee olemaan pienyrittäjien asema, eduskunta
ja jo silloinen eduskunnan talousvaliokunta edellytti, että eduskunta
seuraa hyvin tarkoin tuon lain vaikutuksia muun muassa alan työntekijöiden
ja yrittäjien jaksamisen näkökulmasta.
Nyt on käynyt juuri niin kuin on ennustettu ja silloin
jo ounasteltu: Erityisesti kauppaliikkeissä suurissa kauppakeskuksissa
on ollut se tilanne, että pienyrittäjä on
ollut erittäin vaikeassa asemassa kauppakeskusten aukioloaikojen
kanssa. Ja kun on kyse pienistä yrityksistä, yrittäjistä — työntekijämäärältään
tässä tapauksessa, johonka lakia sovelletaan,
alle viisi työntekijää tai enintään
sen suuruinen yritys — niin sen mahdollisuudet pärjätä neuvotteluissa
siitä, milloin yrittäjä pitää vaikka
vapaapäivän, ovat olleet käytännössä olemattomat.
Näin ollen siihen tilanteeseen tullaan, jossa lainsäädännön
kautta halutaan nyt olla turvaamassa pienyrittäjän
asemaa, jotta ei käy niin, kuten monessa tapauksessa on
käynyt, että yrittäjillä ei
ole ollut vapaapäivää ja näin
jaksaminen on ollut sitten tipotiessään, koska
jokainen tietää sen — tosin kansanedustajat
ovat siihen tottuneet — että seitsemän
päivää viikossa työntekoa kutakuinkin
vuorotta rasittaa itse kutakin ajan myötä. Tässä mielessä tämä lainsäädäntö on
erinomaisen tervetullut, ja kuten alussa sanoin, äkkinäinen
voisi luulla, että viimeinenkin lamppu on sammunut lainsäätäjältä.
Tässä kohtaa ei ole, vaan tässä turvataan
sen pienemmän yksilön, pienemmän tahon,
asemaa.
Myös perustuslakivaliokunta on käsitellyt
asian ja myös tämän taannehtivuuden suhteen
näihin sopimuksiin nähden todennut, että se
ei loukkaa perustuslakia. Tässä mielessä myös
perustuslakivaliokunnan kanta ja näkemys on mielestäni oikea,
ja näin tuleekin toimia. Samalla myös sitten pystytään
tämä lainsäädäntö viemään
eteenpäin.
Arvoisa herra puhemies! Samassa yhteydessä, kun tässä tapauksessa
puhutaan erityisesti vähittäiskaupasta sekä parturi-
ja kampaamoliikkeiden aukioloajasta, haluan myös sen todeta, että kun
vuonna 2007 laskettiin parturi-kampaamoiden ja useiden muiden pienyrittäjien
arvonlisävero 22 prosentista 8 prosenttiin, sittemmin vuonna
2011 arvonlisävero nousi prosentilla eli 9:ään
ja vuonna 2012 se nostettiin hallituksen esityksen mukaisesti 23:een
ja vielä vuonna 2013 nostettiin 24:ään,
niin tämä on johtanut siihen, että monet
parturi-kampaamoalan yritykset ovat ajautuneet konkurssiin, eivät
ole kyenneet suoriutumaan velvoitteistaan, siitä syystä myös,
että parturi-kampaamoiden käyttö on vähentynyt.
Ja voi myös kuvitella, että samassa yhteydessä myös
harmaan talouden määrä on varmasti lisääntynyt.
Hallituksen tavoitteenahan on ollut harmaan talouden torjunta. Tässä yhteydessä se
ei
myöskään alan järjestöjen
mukaan ole toiminut oikein, vaan arvonlisävero on johdattanut tuota
kehitystä siihen suuntaan, että niin sanottua
pimeääkin työtä entistä enemmän
tehdään eli niin sanottuja kotiparturointeja.
Herra puhemies! Tämän lain yhteydessä käsitellään
juuri aukiolokysymystä, ja siinä mielessä kyllä,
kun sivutuotteena tämän alv-asian nostin tähän,
on ainakin toivottavaa, että tässä yhteydessä ylipäätänsäkin,
kun ensi viikolla hallitus arvonlisäveroasioita käsittelee,
se miettii joka kohdassa, mikä se vaikutus on myös
sen alan työllisyyteen, toimintaan, mahdollisuuteen pärjätä.
Joka tapauksessa tämä laki, joka nyt on eduskunnan
käsittelyssä ja päätettävänä,
on erinomainen, ja siitä kiitokset hallitukselle, samoin
kuin talousvaliokunnalle hyvästä käsittelystä.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän edelliseen erinomaiseen
puheenvuoroon sen verran näistä parturi- ja kampaamoalan
yrittäjistä: Tosiaan viime vuonna tietojeni mukaan
toista tuhatta alan yrittäjää lopetti
toimintansa, ja syynä oli se, että kun arvonlisävero
laitetaan hintaan, niin asiakkaiden käynnit vähenevät
ja näin ollen yrittäjän tulot vähenevät.
Sama ongelma on myöskin kauneusalan yrittäjillä — olen
saanut tämmöistä viestiä — kosmetologeilla
ja muilla.
Eli kun arvonlisäverosta keskustellaan, niin keskustellaan
sitten laajasti myöskin todellisten kädenkäyttäjien
ja näitten yrittäjien tämänhetkisestä työllisyystilanteesta.
Uskon, että jos arvonlisäveroa pudotetaan — arvoisa
puhemies, tein tässä viikko sitten lakialoitteen
asiasta, toivottavasti hallituksen ihmiset lukevat sen huolella
lävitse — jos se pudotetaan 10 prosenttiin, minä olen
varma siitä, että yritystoiminta elpyy, ja kun minulle
on nimenomaan kerrottu, että 60 prosenttia vapaista parturi-kampaajista
tekee työtään pimeänä,
niin harmaa talous samalla poistuu.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan takaisin.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Viime keväänä kävimme
selonteon pohjalta laajemman keskustelun kauppojen aukioloajan laajentamisen
vaikutuksista ja silloin totesimme, että siinä on
sekä hyviä että negatiivisia asioita.
Työ- ja tasa-arvovaliokunta totesi lausunnossaan, että kuluttajat
suhtautuvat aukiolojen pidentämiseen ja sunnuntaiaukioloon
tietysti myönteisemmin. Laajentuneet aukiolot ovat hyödyntäneet
enimmäkseen suuria kauppaketjuja. Kiinnitimme myös
huomiota työntekijöiden työssäjaksamiseen,
henkilöstön turvallisuuteen sekä työn ja
yksityiselämän yhteensovittamiseen.
Talousvaliokunta mietinnössään otti
kantaa pienyrittäjän asemaan kauppakeskuksessa
tai vastaavassa kauppakeskittymässä. Sopimusvapaus
ja osapuolten epätasapainoinen neuvotteluasema ovat johtaneet
siihen, ettei vapaapäiväoikeutta käytetä täysimääräisesti
lain tarkoittamalla tavalla. Tämä on johtanut
sovittamattomaan tavoitteiden ristiriitaan, eli pelisäännöt
eivät ole olleet selvät.
Nyt vähittäiskaupan sekä parturi-
ja kampaamoliikkeen aukioloajasta olevaa lakia muutetaan siten,
että kauppakeskuksessa tai vastaavassa myymäläkeskittymässä sijaitsevalla
vähittäiskauppa- sekä parturi- ja kampaamoliikkeellä on oikeus
pitää liike suljettuna yksi päivä viikossa
ja vapaapäivän yrittäjä voi
valita itse. Lakia sovelletaan elinkeinonharjoittajaan, jonka yhdessä tai useammassa
liikkeessä työskentelee korkeintaan viisi henkilöä säännöllisesti.
Yrittäjät ehdottivat, että viiden sijasta
pitäisi olla seitsemän henkilöä, että he
olisivat tämän saman säännöksen
piirissä.
Arvoisa puhemies! Yrittäjävetoisissa kaupoissa
yrittäjä itse tekee yleensä sunnuntaipäivät.
On liikkeitä, joissa ei käy yhtään
asiakasta koko sunnuntaina. Nyt laki antaa mahdollisuuden olla suljettuna
vaikka sen kannattamattoman sunnuntain. Yksi vapaapäivä viikossa
on hyvä alku ja tukee yrittäjien jaksamista ja
yrityksen talouden hallintaa.
Vielä jää epäkohtia, kuten
päivittäisen aukioloajan säätely.
Joillakin liikkeillä voi aamu- ja myöhäinen
ilta-aukiolo olla oman myynnin kannalta täysin turhaa ja
kannattamatonta. Ylipäätään
kauppakeskuksissa päätäntävalta
on keskittynyt suurille toimijoille. Pienten kauppiaiden ääni
ei kuulu, kun valta ja edustus päättävissä elimissä jaetaan
yleensä myymäläpinta-alojen suhteessa.
Pienet kauppiaat voivat myös joutua maksamaan korkeampaa
vuokraa, niillä kun ei ole ketjun neuvotteluvoimaa takanaan.
Tämä kaikki tarkoittaa, että Suomessa
kaupan keskittyminen ja valikoiman supistuminen tulevat olemaan
ongelma. Suurten hyllyille pientuottajat eivät pääse,
ja kauppakeskusten säännöt ovat osalle
pienyrittäjiä vieläkin liian rankkoja. Mutta
kaiken kaikkiaan tällä muutoksella turvataan nyt
pienyrittäjän asema. Hän voi tämän
jälkeen rauhassa pitää ansaitun vapaapäivän
ja edistää osaltaan jaksamista omassa työssään.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ihmettelen kyllä perussuomalaisten
kannanottoa ja sen paikkansapitävyyttä, että 60
prosenttia suomalaisista parturi-kampaajista tekisi pimeää työtä.
Toivottavasti, jos tällaisia syytöksiä tässä salissa
osoitetaan, niiden tueksi on osoittaa sitten jotain tutkimustietoa
eikä heitetä tuollaista syytöstä parturi-kampaajien
niskaan, että 60 prosenttia, kuusi kymmenestä parturi-kampaajasta, tekisi
pimeää työtä. En halua uskoa
tätä.
Lähtökohtaisesti, arvoisa puhemies, tuntuu erikoiselta,
että täällä edelleen pohditaan
sitä ja säädetään lakia,
että annetaan oikeus pitää kauppa kiinni.
Minun mielestäni meidän pitäisi ennemminkin
säätää laki, että saisi
pitää kauppansa auki. Mutta tilannehan nousi esille
vuonna 2009. Silloin keskustan ja kokoomuksen johdolla hallitus
teki esityksen, jossa parturi-kampaamot olisi vapautettu aukiololainsäädännöstä kokonaan.
Tällainen esitys tuli eduskuntaan hallituksen yksimielisenä esityksenä,
mutta talousvaliokunta muutti asiantuntijakuulemisen jälkeen tätä esitystä.
Kyllä siinä tietysti tärkeässä roolissa
oli nimenomaan se huoli, että näissä kauppakeskuksissa
todettiin ja koettiin haasteelliseksi vaatimukset pitää kaikki
liikkeet auki kauppakeskuksen aukioloaikojen puitteissa eli usein
jokaisena päivänä, myös pyhänä ja
iltaisin, mihin tässä edustaja Mäkipää edellä viittasi.
Ja siihenhän ei tässä edelleenkään
pystytä puuttumaan, että kauppakeskuksissa saattaa
olla velvoite pitää auki myös parturit
vaikkapa kello 21:een asti ison marketin tapaan.
No, talousvaliokunta muutti tuota esitystä, ja parturi-kampaamot
jäivät edelleen tämän auki-ololainsäädännön
piiriin. Nykyisen lain mukaan parturi- ja kampaamoliikkeet saavat
olla auki arkipäivinä kello 7:n ja 21:n välisenä aikana
sekä lauantaisin 7:n ja 18:n välisenä aikana.
Liikkeet eivät saa harjoittaa liiketoimintaa kirkollisena juhlapäivänä,
vapunpäivänä, äitienpäivänä,
isänpäivänä eivätkä itsenäisyyspäivänä ilman
aluehallintovirastolta saatua lupaa, ja tämä siis
tuli talousvaliokunnan muutoksen jälkeen eduskunnassa 2009
päätökseksi.
Nyt hallitus on muuttamassa tällä esityksellä 210
vuodelta 2013 lakia niin, että kauppakeskuksessa olisi
kaikilla yrittäjillä ja liikkeillä oikeus pitää vähintäänkin
yhtenä päivänä ovet kiinni. Tämä tietyllä tavalla
nyt vetää sitten lopullisesti maton pois talousvaliokunnan
huolelta, jolla he viime kaudella muuttivat tuota parturi-kampaamoille
esitettyä täysin vapaata aukioloaikaa.
Näin ollen olen eilen jättänyt eduskunnalle
lakialoitteen, jolla esitän muutettavaksi parturi-kampaamoiden
aukiololainsäädäntöä niin,
että nämä säädökset
eivät enää koskisi parturi-kampaamoita
vaan parturi-kampaamot voisivat itse päättää,
minä päivinä heidän kannattaa
pitää auki, haluavatko he tehdä juhlapyhinä kampauksia vaikkapa
häihin meneville ihmisille taikka muihin tilaisuuksiin
meneville ihmisille ilman, että he hakevat aluehallintovirastosta
kalliita lupia.
Näin ollen, arvoisa puhemies, tervehdin tyytyväisyydellä hallituksen
esitystä 210 vuoden 2013 valtiopäiville, jossa
kaikille yrittäjille ja kaikille liikkeille kauppakeskuksissakin
annetaan lain suoma oikeus pitää tuo yksi vapaapäivä viikossa.
Mutta haluan kyllä itse vielä todeta, että minun
mielestäni tähän saliin pitäisi
tämän lain voimaan tultua tuoda lakiesitys, jossa
voisimme antaa kaikille yrittäjille vapaat oikeudet päättää siitä,
koska kauppaa pidetään auki. Tällä hetkellä tilanne
on erikoinen. Meillä isojen valtateiden varsilla toimii
huoltoasemia, joiden yhteydessä on täysiä marketteja,
ruokakauppoja, ja he voivat pitää auki, mutta
vaikkapa muutaman sadan metrin päässä taajamamerkkien
sisäpuolella kaupoilla on edelleen täysin poikkeavat
rajoitteet auki-oloon.
Uskon, että Suomessa yrittäjät osaavat
tehdä ratkaisun sen suhteen, koska kauppaa kannattaa pitää auki,
ja toisaalta me asiakkaat lopulta päätämme
sen, koska me kauppaan haluamme mennä. Eli mieluumminkin
säädeltäisiin sitä, että kauppiailla
ja kaupoilla olisi oikeus pitää kauppansa auki
silloin, kun sen järkeväksi kokevat.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän asian käsittely joudutaan keskeyttämään
kellon lähestyessä puoli kahta, ja sen takia puhemies
mahdollistaa debatin, jotta ennen puoli kahta on mahdollista saada
kuva niistä käsityksistä, joita tämä ehdotus
herättää.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Edustaja Heinonen tuossa heitti pilkkaa
perussuomalaisten suuntaan, että puhumme läpiä päähämme.
Toukokuussa 2013 Yle Uutisissa Pekka Pantsu on tästä uutisoinut. Minulla
on tässä iso otsikko: "Hiusyrittäjät:
Jopa 60 prosenttia kampaamoista kähertää pimeästi." Tämä hänen
lausumansa perustuu seuraavaan: "Lähes 60 prosenttia parturi-kampaamoista
myy palvelujaan pimeästi, arvioi Suomen Hiusyrittäjät
ry:n toiminnanjohtaja Arja Laurila." Ajanpuutteen vuoksi jätän
tähän, mutta voin edustaja Heinoselle näyttää tämän
dokumentin.
Me perussuomalaiset — minäkin — otamme aina
selvää asioista ennen kuin niitä ääneen
lausumme tässä salissa tai median sivuilla. — Kiitos.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tuo Tuupaisen esittämä dokumentti
ei ole edes mikään dokumentti kaiken kaikkiaan.
En usko missään nimessä, että 60:tä prosenttia
tehdään niin sanotusti pimeänä tätä parturi-
ja kampaamohommaa, varsinkaan kauppakeskuksissa, joissa se valvonta
on todella siinä äärellään
koko ajan. Tämän vuoden alusta tuli myöskin
kuitinantovelvollisuus, siis kaikkeen kaupantekoon se kuitinantovelvollisuus,
ja se, minkä itse olen omasta kokemuksestani pannut merkille,
on se, että sitä on noudatettu todella hyvin,
ja sitä kuittia tarjotaan myös niissä partureissa
ja kampaamoissa, joissa itse asioin — hyvin harvoin tosin,
mutta silloin tällöin joka tapauksessa tulee käytyä.
Ihan muutama sana tästä laista: sehän
on nimenomaan pienyrittäjän jaksamisen takia tehty, koska
ei ole ollut tasavertaisia neuvottelusuhteita sen suuren kauppaketjun
kanssa.
Johanna Karimäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä lakimuutos.
Se takaa sen, että kauppakeskuksessa oleva pienyrittäjä saa
pitää yhden vapaapäivän viikossa.
Se edistää yrittäjän työssäjaksamista.
Hallitus on itse asiassa toiminut nopeasti tämän
lain suhteen, koska selontekoa kauppojen aukiolon laajenemisesta
käsiteltiin eduskunnassa vuosi sitten ja silloin talousvaliokunta
edellytti mietinnössään hallitukselta
toimia johtuen siitä, että selonteko toi esiin
sen, että 45 prosenttia pienyrittäjistä koki,
että he eivät olleet voineet pitää liikettänsä suljettuna
ainakin yhtenä päivänä viikossa,
ja yli puolet yrittäjistä oli kokenut laajentuneen
aukiolon heikentäneen omaa jaksamistaan.
Arvoisa puhemies! Selonteossa tuli esiin myös työntekijöiden
työssäjaksamiskysymyksiä. Aukiolojen
laajentumisella on ollut negatiivisia vaikutuksia ammattiliitto
PAMin selvityksen mukaan työn ja perhe-elämän
yhteensovittamiseen, harrastamiseen, työn turvallisuuteen
ja kulkuyhteyksiin, kun ilta- ja viikonlopputyö lisääntyy.
Toivoisin, että jatkossa yhä vahvemmin otettaisiin
päätöksenteossa huomioon työelämän ja
muun elämän yhteensovittaminen.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on kannatettava esitys, että muutetaan
säännöksiä niin, että kauppakeskuksessa
tai vastaavassa myymäläkeskittymässä sijaitsevalla
vähittäiskauppa- ja parturi- ja kampaamoliikkeellä olisi
oikeus pitää liikkeensä suljettuna kerran
kalenteriviikossa yhtenä valitsemanaan viikonpäivänä.
Täytyy sanoa, että laajentuneet aukiolot ovat
olleet tietysti kuluttajan kannalta hyvä asia, mutta tosiasia
on se, että erityisesti sunnuntait ovat olleet kannattamattomia isojen
kauppakeskusten pienille yrittäjille, esimerkiksi tekstiilialan
kauppiaille, ja yrittäjät ovat joutuneet uhraamaan
sen ainoan vapaapäivänsä, kun itse tekevät
tätä työtä — ei ole
varaa maksaa sunnuntaikorvauksia työntekijöille — ja
sitten ovat pois kotoa. Toivottavasti kauppaketjut eivät laista
huolimatta jatka painostamista siten, että mieluummin otetaan
sellainen kauppias keskukseen, joka pitää joka
päivä liikkeen auki. Toivottavasti tämä laki
nyt vaikuttaa sitten korjaavasti. On totta, että kampaajista
on lopettanut aika moni yrityksensä. Mielestäni
heidän osaltaan pitäisi olla joustavuutta, milloin
pitävät liikkeensä auki.
Heikki Autto /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämän uuden lain,
tai lakimuutoksen, osalta tietysti käydään
pohdintaa sopimisen, vapauden ja toisaalta pienyrittäjän aseman
puolustamisen välillä, ja kyllä itsekin olen
sitä mieltä, että vaikka markkinataloutta
ja siihen vahvasti liittyvää sopimisen vapautta
voimakkaasti kannatankin, niin tässä tapauksessa kyllä nimenomaan
pienyrittäjän aseman puolustaminen suurten toimijoiden
suhteessa ylivertaista neuvotteluvoimaa vastaan on valtiovallan
tehtävä. On hyvä, että tämä lakiuudistus
tällä tavoin etenee.
Mutta kyllä tuo edustaja Heinosen puheenvuorossaan
esiin nostama asia ja paradoksi näistä itsenäisyyspäivän
kampauksista on vakava paikka, vaikka se nyt voi huvittavalta sinänsä tuntuakin.
Eihän tällaisia aukiolorajoituksia pitäisi
olla, joita edes lainsäätäjät
eivät itse noudata. Kyllä mielestäni
tämänkaltainen ylimääräinen
sääntely, (Puhemies koputtaa) jossa itsenäisyyspäivän
kampauksia varten tarvitaan näitä erityislupia,
pitää poistaa. Turha byrokratia pois, se on vastuullista
markkinataloutta.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On sinänsä erittäin
sympaattista, että pienyrittäjä, jolla
on enintään viisi työtekijää,
saa yhden vapaapäivän viikossa, ja tavoite on
ihan hyväksyttävä. Mutta täytyy
sanoa, että tässä keskustelussa se kolikon
toinen puoli ei ole kyllä oikein riittävän
vakavasti tullut esille. Meillä on tässä maassa
sopimusvapaus: jos tehdään sopimus, niin sopimuksia
pitää kunnioittaa. Meillä on ollut tällä hetkellä mekanismi,
jossa on voitu muuttaa olemassa olevia sopimuksia, mutta kohtuullisuusperiaatteella.
Nyt mennään jopa niin, että kaikissa
tilanteissa, vaikka ei olisi kohtuuttomuudesta kysymys, voidaan
muuttaa näitä.
No, perustuslakivaliokunta antoi lausunnon, katsoi, että tämä viiden
kuukauden siirtymäaika on mahdollinen, mutta nimenomaan
siitä syystä, että näitä neuvotteluja
on käyty näissä kauppakeskuksissa jo
tähän mennessä. Mutta kyllä tämä viiden
kuukauden siirtymäaika siellä ihan vähimmäisrajoilla
kaiken kaikkiaan on. Ja kyllähän siellä kauppakeskuksessa
tietysti pitää olla mahdollisuus jollakin tavalla
koordinoida niitä toimintoja niin, että se on
houkuttelevaa asiakkaille ja että kaikki saavat asiakkaita.
Nämä kumpikin seikka pitää muistaa.
Täytyy sanoa, että tässä nyt
on kuitenkin kohtuullinen kompromissi kaiken kaikkiaan saatu aikaan,
mutta sopimusvapaus on erittäin tärkeä periaate
suomalaisessa yhteiskunnassa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän hyvin tätä esitystä ja
kannatankin sitä. Mutta periaatteessa olen sitä mieltä,
että meidän ei tulisi lainsäädännöllä lainkaan
säädellä kauppojen aukioloajoista.
Nythän me säädämme asioista
sen mukaan, mitkä ovat neliöt, mitä siellä myydään,
missä se kauppa sijaitsee, myydäänkö siellä bensaa
vai ei ja niin edelleen. Kun normeja pitää purkaa,
niin puretaan normit tuosta kohtaa ja annetaan yrittäjän,
asiakkaiden ja työntekijöiden käytännössä päättää tästä asiasta:
haluaako yrittäjä pitää liikkeensä auki,
pystyykö hän työntekijöiden
kanssa sopimaan sellaisista ehdoista, että työntekijät ovat
valmiita tulemaan töihin, ja viime kädessä, onko
asiakkaita, onko kysyntää? Jos ei ole kysyntää,
jos asiakkaita ei tule, niin silloin ei kauppaa tietysti pidä pitää aukikaan.
Eli antaisin tässä suhteessa tilanteen vapaasti muotoutua
asiakkaiden kysynnän mukaan, kuten myös tällä hetkellä Ruotsissa
menetellään.
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Oma lähestymiskulmani on aina
sensuuntainen, että mitä vähemmän
yhteiskunta yrittäjyyteen ja elinkeinoelämään
puuttuu, sen parempi, että tämmöinen
mobiliteetti, dynaamisuus, säilyy. Mutta on tietysti tilanteita, niin
kuin tässä tapauksessa, joissa neuvotteluasema
on epäsymmetrinen, iso kauppakeskus ja pieni yrittäjä yksin
tai kaksin siinä, että jonkinlaista taustaturvaa
on hyvä siinä saada, ja näin se on tässä tapauksessa
menossa oikeaan suuntaan.
Sitten on puhuttu tästä veron kiertämisestä ja harmaasta
taloudesta, niitä sivuttu. En mielelläni lähtisi
yrittäjiä syyllistämään.
Toki heissäkin voi olla syytä, ja usein onkin,
mutta pääasiassa yrittäjät tekevät
kyllä rankkaa työtä ja hoitavat vastuunsa.
Korostaisin kuitenkin ehkä enemmän asiakkaiden
vastuuta, sitä, että asiakas viime kädessä päättää,
keneltä hän työnsä tilaa, miten
sen maksaa, maksaako sen asiallisesti ja vaatiiko kuitin.