2) Hallituksen esitys laeiksi asunto-osakeyhtiölain 5
ja 39 §:n ja asuntokauppalain 2
luvun 8 §:n muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen
esitys, joka nyt lähtee ympäristövaliokuntaan,
pyrkii saamaan kiinteistöt ja rakennukset vastaamaan kunkin
ajankohdan mukaisia tavoitteita ja vaatimuksia. On kuitenkin selvää,
että tämä esitys ei ole ristiriidaton. Olen
samalla vakuuttunut siitä, että esitys pystytään
käsittelemään niin, että muut
näkökulmat, mitä nyt jo julkisuudessa
on rahoituksesta ja asukkaan asemasta tuotu esiin, huomioidaan ja näin
päästään asiassa valiokunnassa
hyvin eteenpäin. Tämähän koskee
ennen muuta esimerkiksi nykyaikaisia tietoliikenneyhteyksiä ja
niiden rakentamista kiinteistöihin.
Tarja Kautto /sd:
Arvoisa puhemies! Uskoisin, että lakiesitys tuo toisaalta
korjauksia tilanteeseen mutta varmasti on osaltaan myös
synnyttämässä uusia vaikeuksia. Tällä hetkellä on
jo usein tapahtunut se, että asukkaat ottavat yhteyttä ja
tiedustelevat, onko heidän pakko osallistua jostain tietystä korjaustoiminnasta
johtuviin kustannuksiin. Tietysti erityisesti on tullut ilmi se, että usein
vanhempi ikäpolvi ei näe mielekkäänä sellaisten
uudistusten tarpeellisuutta, joka taas nuoremmalle sukupolvelle
on ehkä itsestäänselvyys ja merkki nykyaikaisen
asumisen laadusta.
Tähän yhteyteen liittyy tietysti tiiviisti
se, minkälaisia taloudellisia mahdollisuuksia ihmisillä on
osallistua kustannuksiin. Usein vaikeutena ovat vanhempien ikäluokkien
osalta eläkeläiset, joilla ei ole riittävää maksuvolyymiä ja
kykyä suoriutua kustannuksista. Toivoisinkin, että asian
valiokuntakäsittelyn yhteydessä pohdittaisiin
vielä näitä seikkoja, löytyisikö mahdollisia suosituksia
taloyhtiöille sen menettelyn turvaamiseksi, ettei turhaan
vaarannettaisi joidenkuiden vähävaraisten ihmisten
mahdollisuuksia asua ja selviytyä.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Lagen om bostadsaktiebolag förenklar
beslutsfattandet i våningshus. Var och varannan har råkat ut
för att man inte kunnat dra t.ex. kabel-TV till ett bostadsaktiebolag,
då någon i bolaget motsatt sig detta. Mosvarande
situationer skall enligt lagen förhindras genom att man
går över från konsensusbeslut till majoritetsbeslut.
En förenkling har varit motiverad.
Den avgjort största frågan som lagen bidrar till,
och som bara flyktigt tas upp i propositionen, är att det
samtidigt blir lättare att fatta beslut om installation
av hiss i efterhand. Detta är av stor betydelse då vi
har en befolkning som blir allt äldre och som i allt högre
grad bor i höghus. Många av dessa höghus
saknar fortfarande hiss. Det är lönsamt att tillåta
en extra kostnad för hissinstallationer för att
möjliggöra för äldre att kunna
bo kvar i sina egna lägenheter. För ändamålet
ersätter staten upp till 50 procent av kostnaderna och
därtill ger flera kommuner ännu en extra ersättning
för en hissinstallation.
Att installera en hiss kostar ungefär 0,5 miljon mark.
I stort sett motsvarar det en kostnad på 30 000
mk per bostad. Efter statsstödet sjunker kostnaden till
15 000 mk. I lagpropositionen får inte beslut
om investeringar som leder till grundläggande förbättringar
eller som höjer boendestandarden leda till att aktieägarens
betalningsförpliktelse blir "oskäligt betungande".
Utgångspunkten är att bostadsvederlaget bestäms
på basis av lägenheternas kvadratmeterantal. Huruvida
15 000 mk är oskäligt betungande är
tolkningsbart och kan variera från fall till fall.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen eduskuntakäsittelyssä on
kuitenkin kiinnitettävä huomiota kahteen ongelma-alueeseen,
jotta tulevilta kiistoilta voitaisiin välttyä.
Alueet ovat erillisiä eivätkä siis suoranaisesti
liity toisiinsa. Ensimmäinen niistä koskee kustannusten
jakoa. Tähän mennessä ei ole ollut aivan
epätavallista, että ensimmäisessä kerroksessa
asuvat ovat estäneet hissin rakentamista koskevan päätöksen
tekemisen, koska heillä ei yksinkertaisesti olisi mitään iloa
hissistä. Esityksen ajatuksena on, että yhteiskunnallisen
solidaarisuuden on oltava sen verran suuri, että tällaista
kustannusta ei kokonaisuudessaan voida pitää ankarana.
Ruotsalainen eduskuntaryhmä kannattaakin tätä ajatusta.
Tästä huolimatta esitys voi johtaa riitoihin ensimmäisessä kerroksessa
asuvien ja muiden talon asukkaiden kanssa, koska hissin vastustajat
voivat saattaa asian tuomioistuimen ratkaistavaksi viittaamalla
kohtuuttoman ankariksi muodostuviin kustannuksiin. Tuolloin lakiehdotus
ei johtaisi toivottuun tulokseen.
En rimlig lösning vore att mera tydligt ta ställning
för möjlighet att gradera kostnaderna mellan bostadsägarna
enligt den nytta de får. De som bor på första
våningen skulle komma lite billigare undan. Jämkningsparagrafen
tillåter det redan idag, men det har inte sagts tillräckligt
tydligt ut och möjligheten berörs inte heller
i motiveringarna. Ett beslut om gradering av kostnaderna enligt nytta
kräver i lagförslaget enhällighet på bolagsstämman.
Det andra problemet gäller personer som bor högre
upp och som inte vill ha hiss eller som helt enkelt inte har råd
med en sådan. En övergång till majoritetsbeslut
försätter dem i en aning underlig situation där
de kan få anmärkningsvärda extra utgifter
utan att ens ha velat ha dem. Förmodligen kommer man i
så fall att hänvisa till att beslut inte får
föranleda betungande kostnader och då installeras
ingen hiss.
Vad man än gör finns det alltså svagheter,
i det ena fallet kan enskilda personer åläggas
stora utgifter som de motsatt sig eller också blir personer
som behöver hiss utan den, och lagens mening uppfylls inte.
I utskottsbehandlingen borde man beakta denna ekvation och försöka
finna en lösning. För regeringens initiativ, som
går ut på att skapa förutsättningar
för intensivare hissbyggande, är det viktigt att
den här lagen fungerar.
Värderade talman! Svenska riksdagsgruppen anser att
lagförslaget är motiverat och kommer att lindra
ett spirande socialt problem för personer som i dag bor
i lägenheter som de inte kommer ut ur.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Lainmuutoksen jälkeen, niin kuin
täällä on todettu, kaikista perusparannuksista
ja uudistuksista, myös asumistasoa kohentavista, voitaisiin
päättää asunto-osakeyhtiön
yhtiökokouksen yksinkertaisella enemmistöllä. Kustannukset
jaettaisiin kaikkien osakkaiden kesken yhtiössä noudatetun
yhtiövastikeperusteen mukaan. Laissa nimenomaan edellytetään, että parannus
tai uudistus vastaa ajankohdan tavanomaisia vaatimuksia ja sen vaikutus
osakkaan maksettavaksi tulevaan vastikkeeseen on kohtuullinen. Tärkeätä on,
että näistä asioista informoitaisiin
osakkaita riittävästi. Selvästi on olemassa
sellaista katkosta varsinkin suurissa taloyhtiöissä,
että hyvin pieni osa osallistuu yhtiökokouksiin
ja muille tätä informaatiota ei tule tarpeeksi.
Tulee pitkällisiä ristiriitoja ja taistoja sinänsä aika
yksimielisistä asioista, jos ne riittävästi
vain perusteltaisiin ennen liikkeelle lähtöä.
Vaikea on, niin kuin ed. Kautto mainitsi, saada välttämättä näitä perusteluja
läpi silloin, kun esimerkiksi henkilö ikänsä vuoksi
katsoo, että häntä asukkaana tämä uudistus
ei lainkaan palvelisi. Siinä vaiheessa ehkä ei
arvosteta myöskään sitä, että osakkeen,
huoneiston arvo pidemmällä tähtäimellä selvästi
nousisi tällaisen asumistasoa kohottavan uudistuksen, hissin
rakentamisen tai parvekelasien tai antennijärjestelmän
uusimisen kautta.
Tällainen hyvin tarkka tiedottaminen ja uusien muotojen
hakeminen myös tiedottamiseen voisi olla paikallaan: että isännöitsijä käy
ovelta ovelle selostamassa, mitä ollaan tekemässä.
Se tulee aina aika yllättäin, jos tulee paksu
paperinivaska, jossa teknisin termein selostetaan korkealentoisia
uudistuksia. Sen tietosisältö ei välttämättä mene
perille.
Tällaisia hyvien tapojen edistämisiä,
uusien käytäntöjen luomista kiinteistöalalla,
näitä perusparannuksia, kohennuksia, korjauksia
valmisteltaessa sopii tukea. Toivottavasti ympäristövaliokunta
löytää samoin kuin kiinteistöala
keskenänsä tällaista uutta ohjeistusta
ja uusien työtapojen kehittämistä, jotta
tällaisia pitkällisiä kiistoja asunto-osakeyhtiöiden
sisällä ei aiheudu jatkossakaan.
Ed. Gestrin kiinnitti aivan oikein huomiota siihen, että tietyssä tilanteessa
tällä uudistuksella on myös merkittävä sosiaalinen
sisältö, peruste. Pystytään
varustamaan merkittävä määrä Suomen
asuinrakennuksia hisseillä, jotka tuovat kymmeniätuhansia
uusia asuntoja myös vanhusten ja heikommin liikkuvien ihmisten
käyttöön. Tällainen toiminta
ansaitsee myös yhteiskunnan panostusta, ja tältä osalta
tällä säädösmuutoksella
pystytään halvasti lainsäädäntötoimellakin edistämään
välttämätöntä perusparannustyötä.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Nykyinen asunto-osakeyhtiölaki
siinä muodossa kuin se tällä hetkellä on
voimassa, on mielestäni liiankin jäykkä tietyissä asioissa.
Pienikin joukko asunto-osakeyhtiön asukkaita voi estää aivan järkevienkin
uudistusten toimeenpanon. Katsoisin nyt, että tämä hallituksen
esitys asunto-osakeyhtiölain muuttamisesta, kun se toteutuu
tässä muodossa, tulee helpottamaan ja edesauttamaan tavanomaisten
vaatimusten toteuttamista ja tavanomaisten parannustöiden
tekemistä.
Mitä tulee siihen, että asunto-osakeyhtiöissä riidat
loppuisivat: sen kokemuksen perusteella, jota minulla on myöskin
aikaisemmasta työstäni, on ehkä turha
toive, että suomalaiset lopettaisivat kaikki riidat, joita
asunto-osakeyhtiöissä on. Se kuuluu elävään
elämään.
Tarja Kautto /sd:
Arvoisa puhemies! Sen verran käytyyn keskusteluun,
että minulla on ed. Karpion kanssa samanlainen käsitys,
että suomalaisista suuri osa suorastaan rakastaa näitä riitoja,
jotka saadaan asumisen puitteissa vireille, ja niitä hyvin
mielikuvituksellisistakin asioista nostetaan. Varmasti siinä mielessä tämä lakiesitys
tulee
palvelemaan asukkaiden enemmistöjen etua.
Erityisesti hissikysymyksessä näen, että siinä mielessä ne
ovat helpompia ratkaisuja, että ne eivät koske
usein vain vanhoja ihmisiä, vaan siinähän
ovat esimerkiksi nuoret lastenvaunujen kanssa liikkuvat usein samassa
tilanteessa. Mielestäni hissiä voidaan hyvin verrata
siihen, että myös niissä taloissa, joissa
hissit alun perin ovat jo valmiina, kustannus jakaantuu kaikkien
osalle. Ongelmaksi kehittyvät varmaan juuri niin sanotut nykyajan
vempaimet, jotka saattavat jäädä ymmärrystä vaille
joittenkin vanhempien asukkaiden taholta. Uskoisin, että tähän
asiaan voisi jonkin näköistä helpotusta
tuoda se, että kun näihin muutoksiin ryhdytään,
samassa yhteydessä kiinnitettäisiin huomiota yleensä taloyhtiöiden
vastikkeiden suuruuteen ja siihen, mikä yleensä on asumiskustannusten
hinta. Ehkä sitä kautta voitaisiin löytää myös
kestäviä ratkaisuja ja ehkä myös
auttaa niitä, joilla on vaikeuksia suoriutua lisämaksusta,
kehittelemällä heille jonkin näköisiä järjestelyjä asuntoyhtiöiden
sisällä.
Keskustelu päättyy.