1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Euroopan rahoitusvakausvälineelle
annettavista valtiontakauksista annetun lain 2 §:n
muuttamisesta
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Euroalueen väliaikaisen rahoitusvakausvälineen
toimintaa koskevaa puitesopimusta muutettiin kesällä 2011.
Muutosten tavoitteena oli vakausvälineen tehokkuuden parantaminen,
sen rahoituskapasiteetin ja joustavuuden lisääminen
sekä rahoitustuen ehdollisuuden varmistaminen. Edus- kunta
hyväksyi puitesopimuksen muutokset 28.9.2011.
Nyt käsiteltävänä oleva
esitys korjaa nykyisessä ERVV-takauslaissa olevan Suomen
takausvastuun kokonaismäärää koskevan
epätäsmällisyyden. Esityksen perusteluissa
on kuvattu kootusti Euroopan rahoitusvakausvälineen toimintaa
koskevat sopimukset, niiden perusteella annettu ohjeistus ja Suomen
vastuut yksiselitteisellä tavalla, kuten eduskunta on edellyttänyt. Suomen
takauksien enimmäismäärä ERVV:n
varainhankinnalle on vajaat 14 miljardia euroa, jonka lisäksi
takaus kattaa korot, kulut ja niille annettavan 65 prosentin ylitakauksen.
Arvoisa puhemies! On korostettava, että tällä esityksellä ei
muuteta Suomen valtion vastuita. Suomen valtiota sitovat vastuut
määräytyvät jatkossakin ERVV-puitesopimuksen
ja erillisten takaussopimusten perusteella. Suomea sitovia takausvastuita
ERVV:n varainhankinnalle on täl- lä hetkellä voimassa
Irlannin ja Portugalin osal-ta korkoineen ja kuluineen yhteensä noin 2,1 miljardia
euroa. Takausvastuun lisääminen edellyttää aina
eduskunnan nimenomaista suostumusta, jonka valtioneuvosto saattaa
eduskunnan käsiteltäväksi erillisellä tiedonannolla.
Lähtökohtana vakausvälineitä koskevassa päätöksenteossa
on, että valtioneuvosto pitää eduskunnan suuren valiokunnan tietoisena ERVV:n
päätöksentekoon liittyvistä kysymyksistä euroaluetta
koskevan päätöksenteon kan-sallisessa
valmistelussa. Tämän lisäksi valtioneuvosto hakee eduskunnan suostumuksen ERVV:tä
koskevaan
päätöksentekoon liittyvien keskeisten
asioiden osalta, koska niillä on vaikutusta eduskunnan
budjettivaltaan.
Arvoisa puhemies! Maailmanlaajuinen talous- ja velkakriisi on
ajanut myös Euroopan maat erittäin vaikeiden ratkaisujen
eteen. Nämä ratkaisut edellyttävät
uudentyyppisten välineiden ja toimintamallien luomista.
Euroopan rahoitusvakausväline on osa näiden vaikeiden
ratkaisujen sarjaa. Hallitus haluaa omalla toiminnallaan varmistaa,
että Suomen ja suomalaisten veronmaksajien etu toteutuu
parhaalla mahdollisella tavalla. Samalla haluamme, että eduskunnalla on
käytössään mahdollisimman tarkat
ja kattavat tiedot niistä perusteista, joiden pohjalta
näitä vaikeita ratkaisuja tehdään.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Otetaan pari puheenvuoroa ja sen jälkeen mahdollistetaan
lyhyt debatti asiasta.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan valtiovarainvaliokunta pyysi joulukuussa
valtiovarainministeriöltä, että se selventäisi ERVV:tä koskevaa
hallituksen esitystä ja toimintasääntöjä ja
myöskin tarvittaessa täsmentäisi säännöksiä.
Tämän pyynnön johdosta valtiovarainministeriö on
antanut hallituksen esityksen 150 viime valtiopäiville.
Kuten ministeri Urpilainen täällä totesi,
vastuut tämän esityksen myötä eivät
kasva, vaan sisältö on täsmälleen
samanlainen kuin aikaisemmassa hallituksen esityksessä.
Kuitenkin täällä on tehty se selkeä täsmennys
2 §:ään, että täällä 3 kohdassa
mainitaan, että nämä vastuut kattavat myöskin
velkoihin liittyvät korot ja koronvaihtosopimukset. Käytäntö johdonmukaisesti
takauksien antamisessa Suomessa on ollut se, että ta-kaus
annetaan aina pääomamäärälle,
mutta sen lisäksi tulevat takauksen kulut ja korot ja niitä ei erikseen
arvioida itse varsinaisessa pykälässä, säännöksessä,
mutta tässä nyt halutaan, koska sana "korko" oli
jäänyt aikaisemmasta esityksestä pois,
selventää vielä tältä osin.
Mutta kuten sanottu, kokonaismäärä tältä osin
ei muutu.
On erittäin hyvä, että täällä hallituksen
esityksen perusteluissa on kuvattu tilannetta, ja tietysti olennaistahan
on se, että tässä puhutaan enimmäismääristä.
Eduskunta kuitenkin jokaisessa yksittäisratkaisussa tekee
oman päätöksensä ja antaa suostumuksensa,
eli kysymys ei ole siitä, että 14 miljardia
yhdellä kertaa olisi tässä yhteydessä hyväksytty,
vaan on annettu tietty puite, mutta eduskunta sitten tiedonannon
pohjalta aina tekee oman päätöksensä kussakin
lainajärjestelyssä erikseen.
Täytyy kuitenkin sanoa, että tämän
kirjoittaminen ei ole kauhean helppoa. Jos otetaan hallituksen esityksestä sivulta
7 kohta 2, täällä todetaan, että "ilmenee
yksiselitteisesti ERVV:n puitesopimuksen mukainen enimmäismäärä,
jolle Suomi on sitoutunut antamaan takauksia". Eli puhutaan enimmäismäärästä,
jonka lisäksi kuitenkin tulevat ne korot sitten edelleen.
Myöskin sitten sivulla 10 todetaan, että 13,9 miljardin
arvolle annetaan tämä takaus, "minkä lisäksi
ta-kaus kattaa myös ERVV:n varainhankinnan korot, kulut
ja niille annettavan ylitakauksen". Eli tämä pitää lukea
niin, että se kokonaissumma ei kata sitä korkojen
osuutta vaan että se itse takaus kattaa. Eli huolellisesti
luettuna tämä voidaan lukea oikein, ja todellakin
kysymys on siitä, että pääomamäärä ylitakauksiin
on tuo 13,9 miljardia ja sen päälle tulevat
korot.
Tämän asian uutisoinnista sen verran voi sanoa,
että kun Helsingin Sanomat aikanaan hyvin näyttävästi
kirjoitti, että summahan voi olla kymmeniä miljardeja,
kun sitten lasketaan 50 vuodelle korot siihen päälle,
niin täytyy sanoa, että se on teoreettinen laskelma
eikä koskaan vastuunasettelussa tehdä tällaisia
korkolaskelmia, joissa otetaan joku imaginaarinen luku, kun tosiasiassa näitten
lainojen keskijuoksuaika on alle 10 vuotta. Eli tässä suhteessa
täytyy sanoa, että oli mielestäni harhaanjohtavasti
tuo artikkeli aikanaan tehty.
Täytyy sanoa, että kun Helsingin Sanomien taloustoimitus
uutisoi esimerkiksi Helsingin Sanomista tuloskatsauksen, niin silloin
kun puhutaan taseesta, ei Helsingin Sanomien taseessa oteta velkoja
ja lasketa 50 vuoden korkoja näille veloille ja sitten
arvioida sen perusteella, mikä Helsingin Sanomien taloudellinen
asema on.
Eli tässä suhteessa se menettelytapa, mikä aikaisemmassa
esityksessä oli, oli tavanomainen, ja sitä tavanomaista
menettelyä noudatetaan myöskin silloin, kun talousanalyysiä tehdään
yhtiöitten osalta. Mutta täytyy sanoa, että omasta syystänikin
täällä syntyi jossain määrin
epäselvä tilanne silloin, kun asiasta keskusteltiin,
ja nyt tuo epäselvä tilanne on kaiken kaikkiaan
täsmennetty ja nyt jokaisen pitäisi tietää,
mikä tuo vastuu kaiken kaikkiaan on.
Yhden moitteen sanan sanoisin kuitenkin. Tässä hallituksen
esityksessä on kohta 3.4: Vaikutukset valtion kyvylle vastata
velvoitteistaan. Tässä olisi voinut vähän
perusteellisempaa analyysiä käydä lävitse.
Tässä nyt todetaan lähinnä vain
se, että tarkoitus on, että ei synny katastrofitilannetta
taloudessa. Jos näin on, niin hyvä, vastuut eivät
ole kovin suuria; jos sitten taas joudutaan maksamaan, se tapahtuu
siinä tilanteessa, aivan oikein arvioiden, että talous
sukeltaa ja tietysti kansantalouden haasteet ovat siinä huomattavasti
suurempia.
Tietysti jonkinlaisia summa-arvioita olisi voinut tehdä siitä,
minkä tyyppisiä ne vastuut kaiken kaikkiaan sitten
voivat olla ja kuinka korkealle Suomen kokonaisvastuu suhteessa
bruttokansantuotteeseen voi nousta. Mutta tietysti tämä on
hallituksen esitys, ja näitä arvioita varmasti sitten,
kun valtiovarainvaliokunta ja suuri valiokunta keskustelevat valtiovarainministeriön
kanssa,
voidaan tehdä tarkemmin. Varsinkin jos summia joudutaan
vielä nostamaan, niin siinä tilanteessa voidaan
päätyä tilanteeseen, jossa vastuut alkavat
jo nousta niin korkealle, että ne oikeudet, jotka kansalaisille
perustuslaissa on muun muassa sosiaalisina oikeuksina turvattu, saattavat
vaarantua, ja tämä on se äärimmäinen kipuraja,
joka sitten jossakin vaiheessa tulee vastaan. Sitä analyysiä ei
ole vielä kovin tarkkaan tehty, mutta sanotaan, että tämän
kevään aikana varmasti tähänkin
vielä joudutaan palaamaan.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun tämä hallituksen korjattu
esitys tulee valiokuntakäsittelyyn, niin sitä tullaan
toki tutkimaan tarkemmin perustuslainkin näkökulmasta,
mutta haluan tässä vaiheessa kiinnittää huomiota
siihen, että kun me puhumme tämän miljardiluokan
vastuista, mitä valtiolle voi tulla, niin on täysin
kohtuutonta, että hallituksen puolesta on tämän
tyyppistä hutilointia valmistelussa ollut, että kansainvälisen
velvoitteen ja eduskunnan säätämän
lain välillä on tällainen ristiriita
päässyt syntymään, johon perustuslakivaliokunta
on nyt kiinnittänyt huomiota, ja hallitus on joutunut tuomaan
tämän esityksen tänne. Me puhumme kuitenkin
miljardiluokan summista, ja odottaisi, että tällaisissa
asioissa ei tällaista kiirettä pidetä,
että tällaisia korjauksia joudutaan tekemään.
Pitäisi eduskunnan aina olla tietoinen siitä,
minkä suuruisiin vastuihin ollaan sitoutumassa, ja tästä haluan
lausua kyllä todella suuren huolen. (Erkki Virtanen: Nytten
se varmaan selvisi, edustaja Lohi!)
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämähän on todella
tärkeä asia, ja on valitettavaa, että tällaisia
virheitä on päässyt syntymään.
Kun tämä on ollut perustuslakivaliokunnassakin
käsiteltävänä, jonka tehtävänä on
muun muassa ministereitten osalta tätä vastuukysymystä tarkastella,
niin olisi tietysti tässä asiassa toivonut, että asioista
varsinaisesti vastaava ministeri — rahoitusmarkkinaosastohan
valtiovarainministeriössä kuuluu ministeri Häkämiehelle — olisi
ollut paikalla täällä, koska nythän
tässä helposti tulee sellainen kuva, että esityksen
antanut ja täällä istuva valtiovarainministeri
on tämän asian valmistelun vastuuhenkilö,
mutta näinhän kai käytännössä ei
ole. Tästä käytiin valtiovarainvaliokunnassa
keskustelua, koska kirje oli osoitettu sillä tavoin, että se
oli osoitettu pelkästään valtio-varainministeri
Jutta Urpilaiselle, ja kuitenkin käytännössä tämä asia
kuuluu ministeri Häkämiehelle. No, se on hallituksen
sisäinen asia, ja tämä asia on korjattu
ja tässä todettu se, mitkä nämä vastuukysymykset
tässä ovat olleet valmistelun osalta.
Tästä seuraa nyt käytännössä se,
että Suomen vastuut on entistä tarkemmin laskettava,
vaikka näitä esityksiä tulee tavattoman
paljon. On ymmärrettävää, että rahoitusmarkkinaosasto,
josta tässä on nyt kysymys, on ollut erittäin
suuren paineen alaisena, ja siellä vielä tapahtui
näitä henkilövaihdoksia. Kun Peter Nyberg
jäi sieltä eläkkeelle, niin sekin vaikutti
osaltaan siihen, että uusia voimia tarvittiin, ja uusia
voimia on nyt saadun selvityksen mukaan tänne myös
tullut. Tämä on tärkeä asia
sen takia, että ministereillä, jotka joutuvat
näissä kysymyksissä neuvottelemaan, olisivat
esitykset sellaisia kuin niiden tarvitsee olla.
Mutta kysymyshän on myös sitten siitä,
että kansanedustajien pitää todella täällä tietää päätöksiä tehdessään,
mistä todella on kysymys. Tämän asian
osaltahan näin ei ole käytännössä käynyt.
Selitykset ovat selityksiä, ja tämän
mittaluokan kysymyksissä tämä asioitten
kirjoittaminen oikein ja niin, että kansanedustajakin ymmärtää, mistä on
kysymys, on virkamiesten tehtävä. Tässä mielessä valtiovarainministeriössä tämän
kyseisen rahoitusmarkkinaosaston osalta toivotaan, että voimat
ja resurssit tulevaisuudessa, ministeri mukaan lukien, riittävät
siihen, että asiat tulevat oikein kirjoitetuiksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Nyt mahdollistetaan lyhyt debatti aiheesta. Pyydän
edustajia, jotka haluavat osallistua debattiin, nousemaan ylös ja
painamaan V-painiketta.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä ja me perussuomalaiset kannatamme
EU:n talouskurin tiukentamista, mutta emme voi hyväksyä ehdotettua
sopimusta, jossa talouskurin varjolla luovutaan kokonaan Suomen
itsenäisestä talouspolitiikasta. Oudoksumme myös
hulttiomaille määrättäviä sanktioita,
sillä ne mielestämme pahentavat entisestään ylivelkaantuneiden
maiden maksukykyä. Sanktiot ovat toisaalta liian pienet,
0,2 prosenttia bkt:stä, joten ne eivät estä vastuuttoman
talouspolitiikan harjoittamista.
Me perussuomalaiset haluamme päättää jatkossakin
itsenäisesti Suomen talousarviosta emmekä luovuttaa
päätösvaltaa Brysselin byrokraateille.
Valtiovarainvaliokunnassa olemme asiasta tiukasti eri mieltä hallituspuolueiden
ja keskustan edustajien kanssa. Ehdotimme kokouksessa, että nyt
olisi aika hypätä pois vuorenseinään
törmäävästä junasta,
säästää miljardeja veronmaksajiemme
euroja sekä säilyttää suomalaisille
kuuluva budjettivalta Suomen eduskunnalla.
Arvoisa puhemies! Lopuksi (Puhemies: Minuutti!) totean, että... — Aha,
tämä oli minuutin puheenvuoro.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Näin se menee näilläkin valtiopäivillä näin
nopeasti tämä aika.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan lausua kiitoksen sanat tällä kertaa
ennen kaikkea sekä tarkastusvaliokunnan puheenjohtajalle
Braxille ja tarkastusvaliokunnalle että perustuslakivaliokunnan puheenjohtajalle
Johannes Koskiselle ja myöskin tuolle valiokunnalle. Nämä tarttuivat
siihen epäselvyyteen tai siihen väärään
tulkintaan, jonka ministeri antoi tässä salissa
ja asetti osan meistä kansanedustajista vähän
kyseenalaiseen asemaan, aika lähelle vähän
semmoista, että piti niin kuin alaspäin katella,
että ollaanko tässä nyt ihan metsässä omien
puheittensa kanssa. Joskus ehkä ollaankin, mutta ei ainakaan
tällä kertaa. On erinomaista, että ministeri
on tästä ottanut vaarin ja että valtiovarainministeriön
kautta on nyt valmisteltu tämä esitys, joka tarkentaa
ERVV:n sisältöä juuri niin kuin se pitääkin
tarkentaa. Lähtökohtaisesti ainakin nyt näyttää,
että tämän yksityiskohdan osalta tämä laki
tulee siihen kuntoon, missä sen pitää ollakin.
(Puhemies: Ja, edustaja Pekkarinen, minuutti tuli tässä täyteen myös!)
Myöhemmin, arvoisa puhemies, asiasta laajemmin. Palaan
myöhemmin.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minä puolestani haluaisin kiittää valtiovarainministeriötä
ja
hallitusta nyt tästä esityksestä. Tässä on
otettu hyvin huomioon kyllä se, mitä tarkastusvaliokunta
ja mainitut perustuslakivaliokunta ja myös valtiovarainvaliokunta
olettivat. Minä olettaisin, kun nyt on näitä keskusteluja
käyty, että tässä vaikeassa
taloustilanteessa on syntymässä hedelmällinen vuoropuhelu.
Meillä kaikilla on nyt vastuu siltä osin, nyt
kun asiantuntijakuulemisetkin alkavat, että mitä vielä tulee
mieleen tai mitä nousee esiin, sitä nostetaan
esiin sen takia, että me olemme sen tässä vaikeassa
tilanteessa itsellemme ja Suomen kansalaisille velkaa.
Kun edustaja Sasi nosti mielestäni sen tärkeän kysymyksen
vielä jatkopohdintojen tarpeellisuudesta, milloin tulee
raja vastaan, että Suomen riskit saattaisivat olla niin
suuria, että meidän perustuslailliset vastuumme
omia kansalaisiamme kohtaan tulevat vastaan, niin siinä kyllä minun mielestäni
pallo on myös meillä täällä eduskunnassa.
Me olemme sen kysymyksen nyt kysyneet, te olette hyvin valtioneuvoston
puolelta aloittaneet siihen vastaamisen, mutta luulen, että tässä semmoinen
rakentava vuoropuhelu tämän erittäin
vaikean asian ympärillä (Puhemies: Minuutti!)
jatkukoon niin, että kaikki kantavat osansa.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka virheiden ja epätäsmällisyyksien
takana ovat työpaineet ministeriössä, niin
silti tällaisia virheitä ei pitäisi tapahtua. Nämä tukipaketit
ja koko tämä Euroopan talouskriisi ovat tarpeeksi
vaikeita asioita ilman tällaisia sekaannuksiakin, ja sitten
kun lehdistölle tulee aikamoisia syöttöjä hämmentää asiaa
lisää, mikäli epätäsmällisyyttä on,
niin olemme tässä tilanteessa. Nyt tietysti valiokunnat
voivat vielä, niin kuin tässä edustaja
Brax totesi, lisätä mietinnöissään
lisäinformaatiota ja selkiyttää entisestään
tätä ja varmaan myös tätä kokonaisvastuukysymystä.
Mutta hyvä, että hallitus on reagoinut, ja uskon
varmasti, että tästä eteenpäin
kiireestä, työpaineista ja muista paineista riippumatta
asiakirjat valmistuvat vielä huolellisemmin ja vielä tarkemmin
ministeriöstä.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Asia, joka pohdituttaa tässä tilanteessa
eniten, on se, että ERVV:hän on suhteessa taas EVM:ään
heikompi meidän maiden etujen näkökulmasta.
Kun EVM:ssä annamme takauksia tai lainoja, ensisijaisuusjärjestys
on parempi, kun se tässä tilapäisessä mekanismissa
on heikompi. Haluaisinkin kysyä valtiovarainministeriltä,
on-ko meillä mahdollisuutta vieläkin tästä nopeuttaa
aikataulua, siirtymistä EVM:ään, jotta
eräällä tavalla meidän maiden
rahoittajariskit pienentyisivät sitä kautta.
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun täällä hieman
yleisesti keskustellaan myös eduskunnan ja valtioneuvoston
välisistä suhteista näissä EU-asioissa,
niin juuri tänään ensimmäinen
E-kirjelmä, joka suureen valiokuntaan saapui, lähetettiin aivan
jokaiseen erikoisvaliokuntaan. Se koskettaa eduskunnan ja valtioneuvoston
välistä tiedonvaihtoa, joten toivon aktiivisuutta
myös valiokuntatyöskentelyssä, että tuohon
tulisi lausumia, ja suuri valiokunta sitten kirjoittaa siihen omalta osaltaan
mietinnön, ja tämä yhteydenpito pitää. Sinänsähän
on todettu monessakin yhteydessä, myös nyt valiokuntaneuvos
Saramon nimellä kulkevassa työryhmässä,
että kyllä meidän perustuslakimme kestää myös
tämän kriisin, eli nämä tiedonsaantijärjestelmät
ovat eduskuntaa turvaavia ja valtioneuvosto niitä koettaa
parhaansa mukaan sitten toteuttaa.
Pidän erittäin arvokkaana sitä, että tämä meillä näin
toimii kansallisesti, mutta valitettavana sitä, että esimerkiksi
päivän päällimmäinen
huoli Kreikan tilanteesta johtaa tilanteeseen, että ei eksakteja
asioita ole kerrottavissa meillä, mutta kävimme
valtiovarainministerin kanssa tästäkin yhteisymmärryksessä keskustelun äsken
ja sovimme, että suuri valiokunta on (Puhemies: Minuutti!)
täällä Helsingissä koko ajan
valmiudessa kokoontua ja evästyksiä sitten perustuslain mukaan
antaa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Onhan tämä häpeällinen
tilanne, että meillä on voimassa nyt kansainvälinen
sopimus mutta meidän oma lainsäädäntömme
ei ole tämän sopimuksen mukainen ja sitä nyt
jälkikäteen sitten täällä pistetään kuntoon.
Tämä on myös erikoinen tilanne eduskunnan
arvovallan kannalta. Jos tässä oppositio oikein
tekisi, niin se ei tähän puuttuisi enää millään
muotoa. Tämä on täysin hallituksen oma solmu,
ja teidän on itse se ratkaistava. Eli silloin aikoinaan
täällä käsiteltiin tätä sopimusta
ja tätä lakia samassa yhteydessä, yhtä aikaa.
Niin pitäisi olla nytkin ja pitäisi vielä voida äänestää sitä sopimusta
vastaan ja samalla tätä lakia vastaan. Tässä on
syntymässä erikoinen tilanne: kansainvälinen
velvoite velvoittaa meitä, ja täällä kuitenkaan
ei ole tavallaan kuin yksi vaihtoehto, jos sitä kansainvälistä oikeutta
kunnioittaa. Tämä on häpeällinen
tilanne.
Pietari Jääskeläinen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen takausten kokonaismäärä ERVV:ssä on
tämän lakiesityksen mukaan noin 14 miljardia euroa.
Suomen erilaiset taloudelliset vastuut euromaiden velkakriisissä ovat
eri lähteiden, kuten Helsingin Sanomien ja Taloussanomien,
mukaan peräti noin 50 miljardia euroa, jopa enemmän,
eli valtion budjetin verran. Yhdyttekö tähän
arvioon näin valtavien vastuiden määrästä,
arvoisa valtiovarainministeri, ja eikö Suomen veronmaksajille
tule selvästi ilmoittaa eikä tosiasiassa enemmän
tai vähemmän salata, mitä kymmenientuhansien
miljoonien vastuiden mahdollinen laukeaminen veronmaksajalle merkitsee?
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on tosiaan suurista
rahasummista kyse, ja keskustelu käydään
lähinnä suuressa valiokunnassa ja suurelta yleisöltä piilossa.
Jopa osa kansanedustajista on tiedon tavoittamattomissa, sen viimeisen
tiedon tavoittamattomissa. Eikö täällä salissa
pitäisi avoimemmin käydä tätä keskustelua
tulevaisuudessa näistä asioista, että Suomen
kansa tietää, mihin me olemme joutumassa?
Nyt on keskusteltu siitä, ovatko nämä riskit
liian isoja. Minun mielestäni riskit ovat jo liian isoja.
Takaukset voivat muuttua maksuiksi, ja siinä vaiheessa
ne vaikuttavat selkeästi myös meidän luottoluokitukseemme.
Siinä vaiheessa on kyse selkeästi meidän
eduistamme.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämän asian vaikeutta kuvannee
se, että jos tällaista yhtäältä—toisaalta-jossittelevaa
hallituksen esitystä verrattaisiin hallituksen aikaisempiin
esityksiin, niin tässä on varmasti jos-sanoja
enemmän kuin missään muussa aikaisemmassa
hallituksen esityksessä. Koen sen niin, että tämä on
niin vaikea asia, tässä on niin paljon epävarmuutta
tulevaisuuden suhteen, että on pakko jossitella. Vaikea
asia on kuitenkin saatu erinomaisen havainnolliseen ja ymmärrettävään
muotoon sen vuoksi, että tässä on näitä esimerkkilaskelmia.
Me tarvitsemme näitä jossittelevia laskelmia,
ja se antaa jonkinlaista suuruusluokkaa ja hahmoa tälle.
Kiinnitän huomiota myös siihen, että täällä kuvataan
sitä, että Suomella on myös vakuuksia. Siitä on
kiittäminen ennen kaikkea valtiovarainministeriä ja
koko hallitusta. Suomi on ainoa maa, jolla tällaisia vakuuksia
on, ja se ei ole mikään vähäpätöinen
asia.
Ville Vähämäki /ps(vastauspuheenvuoro):
Kunnioitettu puhemies! On sinänsä hyvä,
että täsmennetään tässä kyseisessä laissa
oleva epätäsmällisyys. Tämä on
hyvä asia, mutta nyt kysymys kuuluukin, miksi meillä on
tässä laissa tällainen epätäsmällisyys.
Onko säädetty lakia liian nopealla aikataululla?
Ei minulla muuta.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Haluan yhtyä muun muassa Mauri
Pekkarisen täällä esittämiin
kiitoksiin siitä, että hyvä, että tämä asia
on nyt saatu täsmennettyä, selkeytettyä.
Totta kai aina silloin, kun kysymys on veronmaksajien rahoista,
on tällä parlamentilla, eduskunnalla, oltava tieto
siitä, mitkä ovat kokonaisvastuut, ja myös
näitä asioita on hoidettava niin, että veronmaksajien
riski menettää rahansa jää mahdollisimman
pieneksi. Tässä suhteessa haluan myös
kiittää edustaja Saarisen tavoin valtiovarainministeri
Jutta Urpilaista, sillä kun täällä perussuomalaiset
kovasti sanoivat, että haluavat tiukkuutta, niin konkreettisesti
tämän hallituksen vaihtuessa ministeri Urpilaisen
ansiosta Suomen linja on merkittävällä tavalla
tiukentunut Euroopan unionissa suhteessa suomalaisten veronmaksajien
riskien pienentämiseen. Nyt meillä on vakuudet.
Kaikki tietävät Kreikka-tilanteen tällä hetkellä.
Ei varmasti ole yhdentekevää, onko niitä vakuuksia
vai ei. Viime hallitus niitä ei saanut, nyt tuleviin ratkaisuihin
ne tulevat, ja tämä on merkittävä tiukennus
Suomen linjaan, konkreettisia tekoja.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ehkä merkittävin muutos, joka minusta
eduskunnan kannalta budjettivaltaa käyttävänä on
nyt tapahtunut: Toukokuussa 2010 SDP:n vastustaessa vastikkeettomia
Kreikan lainoja silloisen hallituksen perusteluissa sanottiin, että on
epätodennäköistä, että lainaa
tarvitaan. Tämä sama ajelehtiminen jatkui kesäkuussa 2010,
kun valtiovarainministeri Katainen ja silloinen hallitus esittivät
tilapäisen Euroopan rahoitusvakausvälineen perustamista.
SDP:n vaatimusta perustuslakivaliokuntakäsittelystä ei
hyväksytty, hallituspuolueet äänestivät
sen valtiovarainvaliokunnassa nurin. Sen esityksen perusteluissa
sanottiin, että on epätodennäköistä,
että takauksia tarvitaan. Näin vahvalla otteella
tultiin 2011 kevääseen, jolloin käytännössä pääministeri
Kiviniemen johdolla tuplatakauksiin sitouduttiin.
Nyt on selkeästi tämä valtiontalouden
kestävyys ja kansallinen pelastusrengas syytä tunnistaa,
tunnistaa, että Kreikasta tulee vakavia menetyksiä suomalaisille.
Euroopan rahoitusvakausväline ei ole se instrumentti, jolla
tässä kriisissä voidaan toimia. Sitten
myöskin toivon, että hallituksen puolella käytäisiin
läpi tämä rahoitusmarkkinaosaston työnjako.
(Puhemies: Arvoisa edustaja, minuutti!) Ministeri Häkämies
vastaa siitä, onko tämä kokonaisuudessaan
hallinnassa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Viimeinen debattipuheenvuoro edustaja Lepälle, ja sen
jälkeen ministeri Urpilaisen vastaus.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Nyt kyllä täytyy oikaista
se asia, kun täällä esitettiin niin ja
sillä äänensävyllä,
että nyt tällä hetkellä meillä olisi
jotenkin pienemmät vastuut Suomella Kreikan suuntaan kuin Kiviniemen
hallituksen aikana. Uskomatonta! Nehän ovat moninkertaistuneet. Älkää nyt
tällaista viitsikö täällä puhua.
On aivan päivänselvää, että on
näin päin käynyt, ja nyt tässä yritetään
puhua musta valkoiseksi.
Ministeri Urpilainen, eikö tämä peli
nyt Kreikan kanssa olisi jo lopetettava? Eikö nyt olisi aika
jo katsoa, että nyt on jo liiankin pitkään
vitkuteltu ja siirrelty takarajoja ja ajateltu, että kyllä tämä ongelma
tästä ratkeaa? Ei näytä ratkeavan. Eikö nyt
olisi otettava jo toisenlaiset otteet käyttöön?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä vastauspuheenvuoro edustaja Viitaselle, ja sitten
mennään ministerin vastauspuheenvuoroon.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Äskeiseen puheenvuoroon: Kyllä nyt
vaan on niin, että linja tiukkeni merkittävällä tavalla.
Edellinen hallitus ei halunnut vakuuksia esimerkiksi Kreikka-takauksilleen,
ja me toivottavasti emme tule näkemään
lähiaikoina, mitä se konkreettisesti tarkoittaa.
Se voi tarkoittaa menetyksiä suomalaisille veronmaksajille.
Samoihin aikoihin puhuitte siitä, että missään tapauksessa
ei ole mahdollista toteuttaa minkäänlaista sijoittajavastuuta.
Nyt kaikissa järjestelmissä, mitkä tästä eteenpäin
toimivat, sijoittajavastuu on mukana. Tämä tarkoitti,
että linja tiukkeni sosialidemokraattien vaatimuksesta. Tämä on
myös Suomen tiukka linja, ja sitä myös arvostetaan
Euroopassa tällä hetkellä.
Arvoisa edustaja Leppä, edellisen hallituksen pääministeri
Mari Kiviniemi kävi kertomassa jo maaliskuussa eduskunnalle,
että vastuut todennäköisesti tulevat
kaksinkertaistumaan, eli edellisen hallituksen jälkiä tässä paikkaillaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kiinnitän edustajien huomiota siihen, että kun
salissa käytetään puheenvuoroja, niin
keskitytään kuuntelemaan, ei puhumaan puhelimessa.
Sitten ministeri Urpilaisen vastauspuheenvuoro, 5 minuuttia.
Pyydän käyttämään puhujakoroketta.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Kiitoksia värikkäästä,
hyvästä debatista. Tartun muutamaan asiaan, siihen, minkä valiokunnan
puheenjohtaja Kimmo Sasikin täällä jo
totesi: vaikka olemme nyt hyväksymässä tätä uutta
hallituksen esitystä — tai se esitellään
tänään eduskunnalle ja eduskunta sen
jossain vaiheessa toivottavasti hyväksyy — niin Suomen
takausvastuut eivät nouse tämän esityksen
myötä, koska kyse on puutteellisen ilmaisun tai
vajavaisen ilmaisun korjaamisesta, ei kokonaisvastuun muuttamisesta.
Edelleenkin eduskunta tekee erikseen päätöksen siitä, kun ERVV:tä käytetään,
eli Suomen eduskunnan rooli on poikkeuksellisen merkittävä myöskin tässä suhteessa.
Ehkä tässä yhteydessä voin
vastata edustaja Lepälle, että ne vastuut, joita
Suomella on tällä hetkellä Kreikalle,
ovat 2010 päätettyjä vastuita. Uusia
vastuita, joita mahdollisesti Kreikan uudesta lainaohjelmasta tulee,
ei ole vielä eduskunnassa käsitelty, koska niitä ei
ole myöskään euroryhmässä hyväksytty.
Niistä neuvotellaan tällä hetkellä Kreikassa
paraikaa. Mutta Suomen hallitus on asettanut ehdoksi, että jotta
Suomi ylipäänsä voi olla mukana Kreikan
uudessa lainaohjelmassa, me tarvitsemme vakuudet, ja näistä vakuuksista
olemme päässeet euroryhmässä yksimielisyyteen,
mutta pitää olla nimi paperissa, mustaa valkoisella,
ennen kuin tuon tänne esityksen seuraavasta Kreikan lainaohjelmasta.
Eli vastuut Kreikalle eivät ole kasvaneet Kiviniemen hallituksen
jälkeen, koska niitä ei ole vielä eduskunnassa
käsitelty. Tämä on ehkä hyvä vaan tarkentaa.
Arvoisa puhemies! Minä kiitän eduskuntaa siitä hyvästä yhteistyöstä,
jolla me päädyimme tähän asian
korjaamiseen. Totta kai harmittaa aina kovasti, kun tällaisia
asioita joudutaan korjaamaan. Kun täällä moni
kantoi huolta valtiovarainministeriön virkamiesten jaksamisesta
ja totta kai myöskin itse siitä olen kantanut
huolta, niin olen myöskin tehnyt ministeriössä järjestelyitä sen
osalta, että tämän kaltaisia tapaturmia
ei enää jatkossa tapahtuisi. Oli valitettavaa,
että ministeriössä ei ollut luotu kriisiorganisaatiota
ajatellen tätä eurokriisiä, ehkä sillä ajatuksella,
että tämän kriisin ajateltiin menevän
nopeasti ohi, ja nyt, kun se kuitenkin on pitkittynyt, kriisiorganisaatio
oli välttämätöntä myöskin
ministeriön sisälle luoda. Nyt semmoinen on luotu.
Meillä on selkeät pelisäännöt
ja vastuut olemassa siitä, kuka näistä asioista
on valmisteluvastuussa. Uskon, että se myöskin
edesauttaa sitä, että tämän
kaltaisia tilanteita ei enää tulevaisuudessa pääse
syntymään.
Silti ymmärrän edustajien huolen ja olen kaikin
mahdollisin tavoin valmis kyllä hakemaan semmoisia uusiakin
toimintatapoja siihen, että tätä vuoropuhelua
eduskunnan ja valtioneuvoston välillä voitaisiin
lisätä. Täällä valiokunnan puheenjohtaja
Kumpula-Natri viittasi siihen, että suuri valiokunta käy,
minunkin mielestäni, hyvin avointakin ja suoraa ja rehellistä keskustelua,
mutta yhteinen ongelma meillä on aikataulut. Sanon esimerkin
siitä: jos meillä huomenna on euroryhmän
kokous illalla ja vielä ei ole papereita olemassa siihen,
niin te ymmärrätte sen, että tämä aiheuttaa
myöskin valtioneuvoston puolella isoja vaikeuksia asioiden
ja Suomen kannan valmistelun osalta. Eli me olemme myös
siinä aikataulupaineessa, joka tulee Euroopan suunnasta.
Sen takia meidän pitää myöskin
yhdessä keksiä semmoisia uudenlaisia vuorovaikutustapoja ja
työskentelytapoja, joilla me pystymme kansanedustajien
vaikutusmahdollisuuksia lisäämään.
Täällä viitattiin Helsingin Sanomien
arvioon Suomen vastuista, yli 50 miljardia. En yhdy niihin. Se ehkä tässä harmittaakin,
että erilaisia arvioitahan saadaan, kun lisätään
vaikka laina-aikaa sataan vuoteen, mutta olennaista on tietenkin
faktoissa pitäytyminen ja se, mihin edustaja Brax täällä viittasi,
että me yrittäisimme yhdessä myöskin
käydä sitä arviota ja analyysiä läpi, mikä on
se Suomen valtion kantokyky, kuinka paljon me voimme ottaa Euroopasta
vastuita ja millä ehdolla. Tätä työtä me
tietenkin teemme ministeriön puolelta ja valtioneuvoston
puolelta mutta mielestäni sitä pitäisi
yhdessä tehdä myöskin eduskunnan kanssa.
Kun meillä nyt on ensi viikolla valtiovarainvaliokunnan
kanssa esimerkiksi yhteinen iltakoulu, jossa käymme ylipäänsä julkisen
talouden näkymiä läpi, niin tämä voisi
myös olla yksi aihe, johon voisimme paneutua: kuinka paljon
johtuen kestävyysvajeesta, johtuen erilaisista julkisen
talouden haasteista, jotka tulevat kotimaasta, me voimme sitten
ottaa uusia vastuita Euroopasta?
Kaiken kaikkiaan joudun itse jatkamaan matkaa mutta kiitän
tästä keskustelusta ja olen hyvin avoin kaikille
niille uusillekin ajatuksille, joilla tätä yhteistyötämme
voidaan edistää.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Debatissa tulikin jo sanottua tärkeimmät
asiat tästä hallituksen esityksestä ja
siitä, miten tämä prosessi jatkuu, ja
olipa hyvä kuulla jo seuraavatkin suunnitelmavaiheet eduskunnan
kanssa käytävästä vuoropuhelusta.
Tässä tarinassa varmaan on ollut aika monta semmoista
asiaa, jotka ovat yhteydessä tähän, mitä ministeri
viimeksi sanoi, että kriisiorganisaatio ei välttämättä ole
ollut valmis.
Perustuslakivaliokunnan jäseniä meitä on
täällä muutama, mutta taisi olla osalle
asiantuntijoista valtiovarainministeriöstä alun
perin vierasta, että maa makaa nyt siinä vaiheessa,
että myös perustuslakivaliokunnassa täytyy
olla heti ja kerralla eturintaman asiantuntijoita käytettävissä. Muun
muassa tämmöistä ongelmaa ei ole enää aikoihin
ollut. Kaikissa näissä tammikuun ko- kouksissa
perustuslakivaliokunnan käytettävissä ovat
olleet todellakin asiantuntevat, oikeat ihmiset paikalla ja he ovat
osanneet vastata, ja jos johonkin ei ole osattu, niin siihen on
heti palattu kyllä, niin että moni asia on nyt
paljon paremmassa valmistelussa.
Arvoisa puhemies! Moni asia on myös
tällä vuoropuhelulla parantunut. Muun muassa EVM:n
osalta alkuperäisistä versioista puuttui ulkopuolinen
tilintarkastus kokonaan. Tarkastusvaliokunta puuttui siihen, ja
suuri valiokunta otti tarkastusvaliokunnan huolet huomioon, itse
asiassa myös edustaja Pekkarisen johtama talousvaliokunta
ja valtiovarainvaliokunta. Kun neuvottelut jatkuivat, niin samaan
aikaan toisaalla Euroopan tarkastusvaliokunnat ja Euroopan tilintarkastustuomioistuimen
johto yhdessä sitten Suomen ja Saksan kanssa saivat muutettua
asian niin, että asia, joka alun perin huolestutti Suomen
eduskunnassa, on nyt EVM:n osalta saatu selvästi paremmalle
nojalle. Mutta miten tämä liittyy ERVV-asiaan:
jos käy niin, mitä Suomi ei missään
tapauksessa toivo eikä käsittääkseni
hallitus aja, jos kuitenkin päädytään
siihen, että ERVV ja EVM elävät rinnakkain
paljon ajateltua pidempään, niin silloin on kyllä avattava
uudelleen ulkopuolisen tarkastuksen kysymys tästä ERVV:stäkin.
Tästä ERVV-laista, joka meillä nyt
on käsittelyssä, näkyy hyvin selvästi
se tosiasia, että tällä luxemburgilaisella
yhtiöllä ei ole ulkopuolista tarkastusta lainkaan.
Se tarkoittaa eduskunnan budjettivallan, meidän kansanedustajien
tiedonsaantioikeuksien ja näiden riskien arvioinnin mahdollisuuksien
vakavaa vaarantumista. Jos on niin, että Suomen ajama malli,
jossa EVM on lopulta se pysyvä, on se, minkä kautta
tätä kriisiä jatkossa hoidetaan, niin
tältä osin Suomen hallitus eduskunnan myötävaikutuksella
tai suorastaan pienellä painostuksella on hoitanut leiviskänsä hyvin,
mutta jos lähiviikkoina eteen tuleekin tilanne, että ERVV:stä tulee
paljon pysyvämpi kuin on tarkoitettu, niin meillä on
mielestäni uusi vuoropuhelu, jossa tarvitaan suurta valiokuntaa
ja kaikkia muita valiokuntia sitten tämän ERVV:n
osalta, läpinäkyvän tilintarkastuksen, ulkopuolisen
valvonnan osalta. Tältä osin toivon, että emme
joudu siihen työhön vaan että EVM on
sitten se pysyvä ratkaisu, mutta pahoin pelkään,
että poissuljettua ei ole, että tämän
harjoituksen kanssa lähiviikkoina sitten jatkamme rakentavaa
yhteistyötä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Toistan: on hyvä, että nyt
tämä korjausesitys tänne eduskuntaan
on saatu. Ja vielä toistamiseen kiitos niille, jotka ovat
tässä asiassa olleet niitä pioneereja
viemässä tätä korjausta eteenpäin.
Totta kai on aivan välttämätöntä,
että lainsäädännön
oikeustilan pitää olla kaiken aikaa vailla mitään
perustavaa laatua olevia tulkintaeroja. Nyt oli kuukausikaupalla
tällainen tilanne: lain sisältö ei todellisuudessa
vastannut sitä, mitä selvitysten jälkeen
oli todettu, mitä sen lainsäädännön
pitäisi olla. Ja tämähän on
täysin kestämätöntä.
No, tässä nyt oli tämä joulutauko,
että ehkä tämä lainsäätäjän
kannalta tekee tämän jotenkin siedettäväksi,
mutta normaalioloissa kyllä näin monta kuukautta
eivät voi olla asiat tällä tavalla kuin
ne tällä kertaa olivat. Mitä vielä tulee
ministerin hyvin rakentavaan asentoon, nyt tässä myöskin
se on todella tunnustuksen ansaitsevaa. Se ei ollut yhtä rakentavaa
silloin, kun häneltä kyseltiin täällä aikanaan,
miten tämä on. Ei silloin päätä silitelty — no,
meikäläisen ei kannata muutenkaan semmoiseen alistua — mutta
se oli vähän hankala vaihe siinä, kun
käsiteltiin sitä, mikä on sisältö,
miten tulkitaan tätä korkokysymystä.
No, nyt tiedetään, että se on niin kuin tähän
esitykseen on kirjattu. En siitä enempää.
Arvoisa puhemies! Mitä muutoin tulee vielä tähän
Euroopan rahoituskriisitilanteeseen, haluan pari asiaa, jotka ovat
kytkyssä kuitenkin nyt ERVV:hen, vielä tässä alleviivaten
sanoa.
Ensimmäinen näistä on se, että sekä ERVV:n piirissä tapahtumat
viimeisten kuukausien ja viikkojen ajalta että myöskin
EVM:n valmistelutoimet nyt ilmiselvästi tähtäävät
siihen, että yhteistoimin ei enää pyritäkään
vain keskittymään Kreikan, Portugalin ja Irlannin
ongelmien hoitamiseen, vaan varustaudutaan sellaisiin patteristoihin,
joilla voidaan käydä kisaa sitten, kun markkinat
ovat jo käyneet, niin kuin tiedetään, Italian
ja Espanjan kimppuun. Nyt varustaudutaan sellaisten puskureitten
rakentamiseen, joilla voitaisiin auttaa myös näitä suuria
eurooppalaisia, sanon "suuria", velkamaita — ja vähän
muutoinkin ihan suuria maita.
Minusta, arvoisa puhemies, ihan sellainen periaatteellisen keskustelun
paikka on ylipäänsä tässä,
että onko niin, että meillä on perusteltua
ja paikallaan ylipäänsä olla mukana ratkaisuissa, jotka
vievät noitten ratkaisujen mittasuhteet niin suuriin sfääreihin,
että tällaisen pienen kansantalouden ja valtion,
joka Suomi on, jonka intressit noissa maissa ovat olleet mitättömät,
joka itse on elänyt kaikkien pelisääntöjen
ja vakaus- ja kasvusopimuksen mukaisesti, pitää kuitenkin
kantaa ei velkojemme mukaisessa suhteessa vastuuta ongelmien ratkaisemisesta
vaan meidän kansantalouden koon mukaisessa suhteessa. Tämähän
se iso paradoksi on, vaikka lähdettäisiinkin siitä,
että okei, kun ollaan eurossa, niin ollaan siinä ja
kannetaan oma vastuumme, että jos se vastuunkanto menisi
sen synnin taakan mitan mukaan, miten on rikottu pelisääntöjä,
mutta kun se ei mene sen mukaan, vaan se menee kansantalouden koon
mukaan, niin se käytännössä antaa meille
moninkertaisen taakan kannettavaksi verrattuna siihen, mitä tämä toinen
kriteeri merkitsisi.
Arvoisa puhemies! Herätän tällä siis
keskustelua ylipäänsä siitä,
että kun ERVV:stä rahoituspäätöksiä nyt
jatkossa kenties valmistellaan, kun EVM:n pysyvän kriisirahaston
ratkaisuista lopullisesti päätetään,
ennen kuin edes käymme siihen tekniikkaan kiinni, millä nuo
ratkaisut tehdään, niin jo tuo periaate mielestäni
on tässä salissa pohdinnan paikka.
Ja toinen viesti, minkä haluan tässä erityisesti sanoa,
liittyy tähän Kreikkaan. Kreikassa paraikaa yksityisten
sijoittajien ja Kreikan valtion kesken käydään
neuvotteluja siitä, minkälaisin prosentein tässä velkojen
anteeksi antamisessa kuljetaan. Kaiken aikaa kuitenkaan Kreikan
kansantalous, julkinen talous ja kansantalous, ei ole likimainkaan
täyttänyt niitä sopeutusohjelman Kreikalle
asettamia vaatimuksia. Kreikka painuu kaiken aikaa syvemmälle.
Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että on kaksi tietä: Joko niin,
että velkojat antavat entistä enemmän
anteeksi niitä velkoja, joita Kreikan valtiolla näille
ulkomaisille velkojille on. Siinä tilanteessa se meidän
130 miljardia riittäisi ehkä nostamaan Kreikan
jaloilleen. Toinen vaihtoehto on se, että nämä eivät
anna entistä enemmän anteeksi, jolloin se meidän
taakka nousee siitä 130 miljardista. Kumpikin on huono
tie siinä tilanteessa, että Kreikan kaikki talouden
fundamentit menevät huonoon suuntaan, ja tästä syystä olisi
ihan vakavasti todella Suomenkin hallituksen katsottava sitä mahdollisuutta,
että tehtäisiin hallitusti se velkasaneeraus.
Se ei tarkoita mitään konkurssia, vaan kovaa velkasaneerausta,
ja samassa yhteydessä Kreikka ulos eurosta, omalla valuutalla
liikkeelle, siihen rahoitusohjelma mukaan, yhteisvastuullisesti,
ja Kreikka oman tien kulkijaksi, jolloin tartuntavaaraa näihin
muihin maihin, joka on jo aikamoinen ollut ja aika paljon on tapahtunutkin
ikävää, voitaisiin vähentää ja
sitä minimoida.
Arvoisa puhemies! Olen aikani käyttänyt. Tämä toinen
toive siis liittyy tähän ajankohtaiseen Kreikka-ratkaisuun.
Rohkeutta hallitukselle. Jos hallitus meille sitä nyt kertomatta
onkin tällä tiellä, niin takaan, että ainakaan
minä en tule olemaan niitä, jotka moittivat siitä,
että hallitus tuolla kannalla edustaisi Suomea.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Ehkä kokoavasti muutama näkökohta.
Edustaja Sasi täällä omassa puheenvuorossaan
totesi, että media näyttävästi
tuo tiettyjä asioita esille, mutta ei ehkä välttämättä kaikkia
tämän historiallisen prosessin eri vaiheita. Näin näyttää olevan,
ja yhdyn kyllä Frankfurter Allgemeinen arvioon viime kesältä,
kun siinä todettiin tästä talouskriisin
analyysistä, että kun aikanaan syyllisten pöytään
kutsutaan asianomaisia henkilöitä, niin siellä on
EU-eliitin ohella media samassa pöydässä.
Tämä prosessi on kyllä monella tavalla
ollut vajavainen, ja tietysti jos se on demokratiavajetta EU:ssa
vahvistanut, niin on se kyllä kansallisesti myöskin
kritiikkiä aikaansaava.
Muutama kokoava asia: Silloin kun toukokuussa 2010 edellinen
hallitus toi tämän Kreikan vastikkeettoman lainan,
1,6 miljardin euron lainan, päätöksen
tänne, josta nyt ilmeisesti taivaan tuulissa on menossa
900 miljoonaa euroa, niin SDP vastusti sitä nimenomaan
muun muassa tämän valtiontalouden kestävyyden
ja myöskin vakuuksien puutteen ja koko tilanteen pohjalta. Täällä salissahan
oli SDP:n hylkyesitys nimenomaan.
Tältä osin nyt on hyvin selkeää,
että kun Kreikan kanssa joudutaan tekemään
ratkaisuja, niin ne ratkaisut eivät ole hyviä,
ja se tarkoittaa myös meille selkeitä menetyksiä.
Onko velkojen leikkaus 60 prosenttia vai jopa 70 prosenttia? Itse asiassa
Wolfgang Schäuble esitti jo silloin toukokuussa 2010 Der
Spiegelissä, että pitäisi luoda maan
omankin puolustautumisen, sosiaalisen ja kansallisenkin puolustautumisen,
näkökohdista mahdollisuus irtautua euroalueesta
ja samalla euroalueelle mahdollisuus puolustaa omaa toimintakykyään
tällaisilla menettelyillä. Tätä tietä olisi
pitänyt hyvin vauhdikkaasti lähteä miettimään,
koska nyt nähdään, että Kreikalla
ei ole hyviä vaihtoehtoja mutta myöskään
muille ei ole enää niitä samoja vaihtoehtoja
jäljellä.
Sitten kun kesäkuussa 2010 luotiin tämä Euroopan
rahoitusvakausväline, niin kyllä se hyvin nopeatempoisesti
luotiin. Sen taustallahan olivat EKP:n omien periaatteiden vastaisesti
syntyneet EKP:n rahoitus- ynnä muut järjestelyt
silloin jo keväällä. Mutta tässä kesäkuun
ratkaisussa oli huonoa se, että siinä tehtiin
moraalikatokattaus, ja kun sitä täällä valtiovarainvaliokunnassa
käsiteltiin ja SDP yritti sitä, että arvioidaan
nyt, mitä tämä pitää sisällään,
myös perustuslakivaliokunnan kautta, niin on edelleen syytä pöytäkirjoihin todeta:
SDP:n esitys valtiovarainvaliokunnassa lähettää tämä asia
perustuslakivaliokunnan käsittelyyn kaatui hallituspuolueiden äänillä.
Nyt sitä yhteisvastuuta kyllä täältä löytyy,
että ruvetaan budjettivaltaa ja perustuslain mukaisuutta
ynnä muuta miettimään, mutta me todella hyvin
heikolla hallituksen valmistelulla teimme vapaassa pudotuksessa
ajelehtimalla näitä ratkaisuja edellisen hallituksen
aikana, ja siellä on tosi kova perintö, joka lisää paineita
arvioida nyt tehtävien ratkaisujen vaikutuksia niin, että meillä on kansallinen
pelastusrengas olemassa, kun maa järisee taloudellisesti
ja poliittisesti nyt Euroopassa. Se on selvä asia.
Tältä osin tietysti nyt on myöskin
katsottava, että Suomen toimintakyky oman tuotantorakenteen,
poikkeavan vientirakenteen ja muiden epäsymmetristen syklien
voimakkaan kokemisen takia — nythän me olemme
nähneet meidän vientitilanteemme, kun ajettiin
teollisuuden rakenteita 2008:nkin vaikutuksesta voimakkaasti alas, valtion
omistajaohjaus ei onnistunut metsäteollisuudessa jnp. — meidän
oma kyky selviytyä on vaikeutunut. Tässä yhteydessä silloin
on selkeä katsoa, että kun olemme asiamme hyvin
hoitaneet, niin mitään perussopimuksen vastaisia
lisämuotoja, yhteisvastuita euroalueen veloista, eurobondijärjestelmiä,
ei todella tarvita eikä niitä pidä hyväksyä.
Tähän liittyy myöskin unionin talouden
tervehdyttämiseen liittyvien rakenteellisen alijäämän
ynnä muiden käsitteiden ongelmallisuus, erimitallisuus
ja erityisesti Suomeen liittyvät ongelmat. On tärkeätä pitää huoli,
että tässä erityisesti suurten maiden
ja niiden isojen pankkien kriisiä ei nyt niin tulosteta,
että me otamme kapeamman taloudellisen autonomian kuin
Venäjän vallan aikana sivutuotteena. Tässä oma
reagointikyky on varmistettava.
Haluan vain sen todeta, että kun eräässä vaihtoehdossa
esimerkiksi pohditaan lainanotolle luvanhakua komissiosta, niin
Suomi ei sellaisessa järjestelmässä voi
olla. Me näemme nyt jo IMOn rikkipäästöasioiden
yhteydessä, että edellisen hallituksen virheiden
korjaamisessa — jotka ovat kohtuuttomia Suomen teollisen
perustan turvaamisen kannalta — sellaisissa asioissa joudumme keskustelemaan
hyvin yksinämme. Eli hallituksen pitää myös
laajentaa nyt kyllä keskusteluagendaa, kaikkien Suomen
kansallisten etujen pitää olla näissä asioissa
paremmin pöydällä, ettei sallita tällaista
liikaa sektoroitumista.
Puhemies! Ihan vaan lyhyesti vielä muutama näkökulma.
Meillä on edelleen vastaamatta jo silloin 2010 kesällä esitetty
näkökulma väistyvistä takaajista.
Siellä luetellaan Maltaa, Kyprosta, Irlantia, Portugalia,
Espanjaa, Italiaa, pitkä liuta. Niin kuin silloin jo kesäkuussa
2010 tästä totesin, niin ei siellä kohta
montaa maata ole. Taisin inhottavasti kysyä, kumpiko takaa
viimeiseksi toisensa: Saksa Suomen vai Suomi Saksan. Tämä lista
näyttäytyi jo silloin kesäkuussa 2010
just sellaisena kuin se on, ja sitten ongelmana on se, että maat,
joilla on jopa suurempia intressejä euroalueella kuin Suomella,
vähintään samanlaisia, Ruotsi, Iso-Britannia,
istuvat katsomossa. Tässä suhteessa pitäisi
myös löytää tavat sitouttaa
paremmin ne tämän järjestelyn osalta.
Puhemies! Henkilökohtaisena arvionani kyllä totean,
että paniikissa kun on tehty, niin paniikista seuraa aina
vaikeita ja raskaita laskuja ja seuraamuksia. Kreikan vastikkeettomat
lainat toukokuulta 2010 maksavat meille erittäin paljon. Miljardi
jos on jo maksettu, niin se voi olla se 70 prosenttia. Puhutaan
niin mittavista summista, että onhan niillä valtiontalouden
kestävyyteen vaikutus, onhan niillä vaikutus siihen,
miten me tässä vaikeassa tilanteessa selviämme,
ihan niin kuin pelkäsimme ja siksi vastustimme.
Toinen on tämä Euroopan rahoitusvakausväline.
Sehän oli tekemällä tehty moraalikatokat-taus,
josta jo silloin näki, että siinä eivät
palaset olleet kohdallaan. Meidän hallituksemme, silloinen,
esitti eduskunnalle, että hallituksen esityksestä,
perusteluista, te löydätte, että on epätodennäköistä,
että näitä takauksia tarvitaan. Jokainen nyt
kuitenkin näki, missä mennään.
Näillä perusteilla nämä televisiossakin
mustan valkoiseksi puhuneet entisetkin asiantuntijat, Sixten Korkmanit
ja kaikki, pitivät epätodennäköisinä näitä. Nyt
he antavat sitten uusia neuvoja.
Kaiken kaikkiaan ERVV:n osalta käsitykseni on, että sillä ei
ole rahaa, eikä enää rahaa, reagoida.
EVM tarvittaisiin tietysti nopeasti, ja toisaalta sitten myöskin
Italian mutta erityisesti myös Ranskan osalta lähestytään
varmasti myöskin uusia vaikeita seuraamuksia tässä järjestelyssä.
Eli on pakko kyllä sanoa, että saksalaista talouskeskustelua
on syytä kyllä seurata tarkemmin. Me olimme valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtaja Sasin kanssa käymässä tässä hiljan
Berliinissä, erittäin tärkeä matka,
ja monta kertaa tuli mieleen viime kaudella, että olisi
ollut hyvä, kun Berliinin koneet olisi löydetty
paremmin. Nyt on hyvä, että yhteys Wolfgang Schäubleen
on tiivistynyt ja myöskin Saksan ja Suomen poliittinen kanssakäyminen
tältä osin analyysimielessä tiivistynyt,
koska nyt on sillä tavalla, että jos Angela Merkelin
2008 lokakuussa esittämä uhkakuva siitä,
että Saksalla ja Euroopalla on edessä 20-luvun
lopun kaltainen tilanne, alkaa niin kuin entistä konkreettisemmin
näkyä tulevaisuuden vaikeana ajanjaksona taloudellisesti
ja poliittisesti ja yhteiskunnallisesti, niin kyllä nyt
tässä yhteydessä Suomen on valvottava
ehdottomasti etunsa, ja juuri tämän hallituksen
mukanaan tuomien vakuuksien ja kriittisen asennoitumisen kanssa kansallinen
etu on ensisijaisesti Suomen hallituksen ja budjettivallan kautta
eduskunnan varmistettava.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ajattelin puhua kahdesta asiasta: ERVV:n
kapasiteetin laajentamisesta ja myös Suomen takausvastuiden
kasvattamisesta.
Ensinnä on todettava, että meillä on
hallituksen esitys, jossa on ensimmäistä kertaa
käyty analyyttisesti läpi ERVV:hen liittyviä erinäisiä vaihtoehtoisia
jatkotoimenpiteitä ja myös niitä riskejä,
joita ERVV:hen liittyy. Paljon on puhuttu siitä, pitäisikö ERVV:n
kapasiteettia laajentaa. Oletuksena on ollut
esimerkiksi se, että ERVV:n käytettävissä oleva
tukikapasiteetti on 250 miljardia, ja jos se vivutettaisiin nelinkertaiseksi,
1 000 miljardiin, niin mitä siitä seuraisi? Olisiko
tilanne parempi?
Ajattelin enemmänkin tarkastella sitä, kenen edun
mukaista vivuttaminen itse asiassa on. Hallituksen esityksessä on
itse asiassa käsitelty tätä erittäin
konkreettisesti ja asianmukaisesti. Täällä käydään
läpi, että jos vivutettaisiin nelinkertaiseksi
250 miljardin euron rahasumma, niin se tarkoittaisi sitä,
että takaajat kantavat vivutettuun varainhankintaan liittyvistä tappioista
ensimmäiset 25 prosenttia. Se tarkoittaa sitä,
että nämä takaajat ovat pääsääntöisesti
valtioita ja veronmaksajia. Se tarkoittaa sitä, että muut
rahoitusinstanssit itse asiassa pääsevät
huomattavasti helpommalla. Vivutuksen kohdalla käy myös
niin, että kyseenomaista apua saavan valtion todennäköisyyttä joutua
velkasaneeraukseen ei lisätä, mutta sen sijaan
ERVV:n ja sen takaajien odotettua tappiota vivutus lisää merkittävästi,
koska velkasaneerauksen toteutuessa ERVV ja sen takaajat katkaisevat
tappioita ennen muita sijoittajia.
Tässä on esimerkkinä käyty
läpi myös se, että oletetaan, että 1 000
miljardilla on tuettu. Se tarkoittaisi sitä, että ERVV:n
tappio olisi 250 miljardia euroa, josta itse asiassa takaajavaltiot
maksaisivat kaiken. Tältä osin voidaan todeta,
että vivutukseen liittyvät pohdinnat eivät
ole veronmaksajien mukaisia, vaan ne ovat ennen kaikkea sijoittajien
etujen mukaisia. Toivonkin, että meillä vakaasti
harkitaan, että vivutuksesta puhumisesta luovutaan.
Toinen näkökulma liittyy takausvastuiden mahdolliseen
kasvattamiseen, jota on myöskin tarkasteltu hallituksen
esityksessä erinomaisesti. Tältä pohjalta
voi todeta, että on erinomainen asia, että Suomi
on ollut tiukkana siitä, että eduskunnasta tulee
saada aina erillinen hyväksyntä takausten kasvattamiseksi.
Tällä hallituksen esityksellä olemme
korkojen ja muiden ja ylitakausten osalta päättämässä 14
miljardin kapasiteetista, mutta täällä on
käyty läpi pari tapausta. Oletetaan, että koko
440 miljardia euron kapasiteetti päätetäänkin
aktivoida samanaikaisesti. Se tarkoittaisi sitä, että Suomen
kokonaisvastuu olisikin 18,2 miljardia. Tältä osin
puhutaan 4 miljardin lisäsummasta, joka on varmastikin
Suomen eduskunnan tehtävä päättää.
Lisäksi täällä käydään
läpi tilannetta, että oletetaan esimerkiksi, että Italia
ja Espanja hyväksyttäisiin väistyviksi
takaajiksi, jolloin Suomen takausosuus nousisi nykyisestä 1,9248
prosentista noin 2,83 prosenttiin. Se tarkoittaisi sitä,
että Suomen kokonaisvastuu olisi 20,1 miljardia, mikä tarkoittaa
sitä, että Suomen verotulot ja maksutuotot ovat
runsas 40 miljardia euroa. On ehdottomasti tärkeätä,
että Suomen eduskunta päättää näin
merkittävistä rahasummista myös jatkossa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Suomen
valtio velkaantuu tällä hetkellä kovaa
vauhtia, sellaisen 7—8 miljardia euroa vuodessa. Kuitenkin
me suomalaiset olemme hoitaneet asiamme huomattavan paljon paremmin
kuin useimmat muut Euroopan maat ja ratkaisevasti paljon paremmin kuin
esimerkiksi Kreikka tai Portugali tai Irlanti, sanoisin myös
kuin Italia tai Espanja. Meillä suomalaisilla ei myöskään
ole valtavan suuria suoria saatavia näistä kriisimaista.
Kysymys kuuluukin, miksi me suomalaiset päättäjät,
edellinen hallitus ja nykyinen hallitus, edellinen eduskunta ja
nykyinen eduskunta, otamme suomalaisten veronmaksajien piikkiin takausten
muodossa tai Kreikan osalta suoraan lainan muodossa vastuita, joihin
tarve on syntynyt siitä, että monet Euroopan maat
ovat hoitaneet julkista talouttaan tai pankkisektoriaan erinomaisen
huonosti. (Kauko Tuupainen: Hyvä kysymys!) Tämä on
mielestäni se peruskysymys, miksi me ERVV:n tai EVM:n muodossa
tai muutoin otamme suomalaisten veronmaksajien piikkiin sellaisia
vastuita, joihin tarpeet ovat syntyneet sen seurauksena, että monet
muut maat ovat hoitaneet asiansa huonosti ja joka tapauksessa huonommin
kuin suomalaiset ja rikkoen niitä yhteisiä sopimuksia,
joita esimerkiksi euroalueeseen mentäessä on solmittu.
Miksi me tällaisia vastuita otamme? Ensinnäkään
sitähän eivät edellytä eurosopimukset. Päinvastoin,
niissähän on lähdetty siitä,
että me emme vastaa toistemme veloista. Sitä ei
mielestäni edellytä myöskään
solidaarisuus, vaikka tiedän, että esimerkiksi
Ranskassa ja Saksassa puhutaan paljon solidaarisuudesta. En ainakaan
itse koe, että Suomi olisi missään vaiheessa
sen enempää unioniin kuin rahaliittoonkaan liittyessään
päättänyt mennä osaksi jotain
sellaista solidaarisuutta, jossa muiden mokia korjataan ja korvataan
suomalaisten kustannuksella.
Miksi sitten? Ainoa syy mielestäni ottaa näitä vastuita
suomalaisten veronmaksajien piikkiin on pyrkimys suojella ja varjella
Suomen omaa etua. Tämä ajattelu perustuu luonnollisesti
siihen, että jos tämän velkakriisin hallitseminen
ei onnistu ja jos tämä velkakriisi täysin
hallitsemattomasti vyöryy yli koko Euroopan, niin silloin Suomen
oma talous ja sen seurauksena työllisyys ja sen seurauksena
verotulot ja sen seurauksena hyvinvointipalveluiden rahoitusmahdollisuudet
ja yleensäkin hyvinvointivaltion rahoitusmahdollisuudet
ratkaisevasti heikentyvät.
Jos tämä velkakriisi hallitsemattomasti vyöryy
yli koko Euroopan, siitä seuraavat taloudelliset menetykset
Suomelle ja suomalaisille ovat suuremmat kuin ne menetykset, jotka
tällä tietoa ovat tulossa niistä vastuista,
joita pyrkiessämme patoamaan tätä velkakriisiä olemme
ottaneet. No, nyt kysytään, kuinka pitkälle
olemme valmiita näitä vastuita ottamaan, ja täällä eduskunnassakin
vaaditaan, totta kai, että piikki pannaan kiinni, tai sanotaan,
että ei voida hintaan mihin hyvänsä lähteä Euroopan
velkakriisiä patoamaan.
Minun mielestäni järkevää on
toimia velkakriisin patoamiseksi niin pitkälle kuin arvioimme,
että se on Suomen kansallisen edun ja suomalaisten edun
mukaista. Jos arvioimme, että jokin ratkaisu ei ole suomalaisten
edun mukaista, siinä vaiheessa tuohon ratkaisuun meidän
ei ole syytä lähteä mukaan. Tämä tarkoittaa
mielestäni sitä, että kaikkia eri vaiheita
ja eri askeleita tässä eurokriisin hallitsemispyrkimyksessä pitää tarkastella
hyvin kriittisesti, mutta samalla pitää tiedostaa,
että on parempi, jos onnistumme tämän kriisin
patoamaan, kuin jos se täysin hallitsemattomasti leviäisi
koko Euroopan alueella.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Ministeri Urpilainen nosti esille seikan,
joka tarvitsee hieman lisähuomiota. Hän sanoi,
että paperit puuttuvat, jolloin tietoa ei ole jaettavissa
eteenpäin. Tämä papereiden puuttuminen
on toistunut kokouksesta toiseen, ja vähintään
suomenkielistä versiota on jouduttu odottamaan liiankin
kanssa. Kysymys kuuluu siis: olemmeko me jo nyt antaneet EU:lle
liikaa valtaa, ja kuljettaako EU meitä talutushihnassa
vauhdilla, johon me emme pysty reagoimaan, ja olemmeko matkalla
kohti liittovaltiota?
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on erinomainen asia, että tämä epäselvä laki
täsmentyy ja kokonaisvastuumme määrä hahmottuu
edes vähän selvemmin. Vastuiden kasvattaminen
7,9 miljardista noin 14 miljardiin on muuttunut nyt hallituksen
esimerkkilaskelmissa 7,5 vuoden maturiteetilla, 4 prosentin korolla
18,2 miljardiin, ja jos esimerkiksi Italia ja Espanja siirtyisivät
niin sanotuiksi väistyviksi takaajiksi, vastuumme nousisivat
noin 20,1 miljardiin. Sitten näissä erityisen äärimmäisissä,
ehkä epätodennäköisissä tapauksissa
tämä äärimmäisen tilanteen
vastuu olisi noin 30 miljardia. Tämä olisi jo
17 prosenttia bruttokansantuotteesta.
Täällä on otettu esille useampaan
kertaan myöskin Suomen vaatimat vakuudet. Tämän keskustelun
perusteella minä ymmärrän, että myöskään
takauksia ei anneta ilman vastavakuuksia. Jos näin on,
niin tämä ERVV:n vivuttaminen tekee mahdottomaksi
Suomen ja Kreikan välille tehdyn vakuusmallin käyttämisen
jatkossa. Tämä ERVV:n vivuttaminen tarkoittaa
sitä, niin kuin edustaja Lauslahti kuvasi, että kun
vivuttamalla nostetaan 3—5-kertaiseksi rahastoa, valtion
osuus menee ensin päältä pois. Tämä Suomen
ja Kreikan vakuusmallihan perustui siihen, että velkajärjestelytilanteessa
menetys olisi 40 prosenttia. Kun käytetään
vivutusta, menetys on 100 prosenttia, ja sen vuoksi myöskään
ainakaan tämän mallin mukainen vakuusjärjestely
ei jatkossa toimi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Toreilla ja turuilla on tässä viimeisten
parin vuoden aikana esitetty erilaisia arvioita Suomen vastuista,
siitä, kuinka — lainausmerkeissä tai
ilman — paljon rahaa syydetään Kreikkaan
ja kaikkien muitten hulttiomaitten ja eurooppalaisen rahoitusjärjestelmänkin
pelastamiseen. Tänään täällä muun
muassa edustaja Pietari Jääskeläinen
kyseli valtiovarainministeriltä, onko se nyt se 50 miljoonaa,
jota Helsingin Sanomat esittää, vai jotain muuta.
(Kauko Tuupainen: Miljardia!) — Miljardia, anteeksi. (Kauko
Tuupainen: On se vähän enemmänkin!)
Suomen eduskunnalle on toimitettu 13.12.2011 valtiovarainministeriön
muistio, joka on tänään jaettu tarkastusvaliokunnallekin.
Siinä on yksiselitteisesti eritelty näitten vastuitten
suuruus. Muistiossa todetaan, että Suomella on suoria kahdenvälisiä lainasaatavia
1 164 miljoonaa ja niihin liittyviä sitoumuksia
960 miljoonaa eli yhteensä 2 miljardia. Sen lisäksi
tämä ERVV:n varainhankinnan kokonaismäärä,
josta nyt tänäänkin on näitten
korkojen osalta täsmennyksenä ollut puhe, on yhteensä 18,2
miljardia. Yhteensä se tekee 20,8 miljardia. Sen lisäksi
IMF:lle on välillisiä vastuita ehkä noin
1,8 miljardia ja Suomen Pankin taseessa 3,6 miljardia eli yhteensä 5,4
miljardia ja yksityissektorilla 5,6 miljardia. Eli voisi kai ironisesti
todeta, että eihän tässä ole
kuin 30 miljardin vastuista kyse.
Arvoisa puhemies! Miten tähän sitten pitäisi suhtautua?
Viime marraskuussa, samoihin aikoihin kuin tämä muistio
ilmestyi, tuli kuluneeksi 40 vuotta muistini mukaan siitä,
kun olen edustaja Zyskowiczin kanssa ensimmäisen kerran
debatoinut samassa huoneessa. Se oli tuolla Pieksämäellä Teiniliiton
liittokokouksessa, ja puhemieskin taisi olla paikalla. On todettava,
että olen tässä välillä kerinnyt
olla edustaja Zyskowiczin kanssa aika monta kertaa, voimallisestikin
joskus, eri mieltä asioista, mutta hänen tänään
käyttämästään puheenvuorosta
olen täsmälleen samaa mieltä. Juuri tästä on
kysymys, kun olen itse harkinnut sitä, miksi olen ollut
valmis tukemaan tämän hallituksen toimia tässä asiassa.
Kysymys on siitä muistikuvasta, joka silloin vuosien
2008 ja 2009 vaihteessa tässäkin salissa nousi
esiin: kun siihen saakka Suomen valtion nettovelka oli miinusmerkkinen — eli
siis Suomella oli enemmän saatavia kuin velkoja — niin kolmessa
neljässä vuodessa on siirrytty aivan uuteen tilanteeseen.
Mistä se johtuu? Se johtuu siitä, että amerikkalais-
ja eurooppalaispankkiirienkin ahneuden seurauksena kansainvälinen
rahoitusjärjestelmä ajautui kriisiin, joka ajoi
maailmantalouden kriisiin. Kuka kärsi eniten sen seurauksena?
Suomi, Suomen vientiteollisuus ja sitä kautta Suomen valtion
ja myöskin kuntien tulot. Suomi oli siihen täysin
syytön, mutta se tapahtui juuri sen vuoksi, että rahoitusjärjestelmä,
johon me emme globaalilla tasolla pysty yksin vaikuttamaan, toimi
niin kuin toimi, tapahtui mitä tapahtui. Ja se muistikuva
minun verkkokalvoillani ja aivoissani aiheuttaa sen, että on
pakko tehdä juuri sitä harkintaa, jota edustaja
Zyskowicz kuvasi.
Mutta toisaalta, kun sitten pohtii ironisesti, niin 20 miljardia
tuntuukin yhtäkkiä siltä, että ikään
kuin se olisi pieni raha. Kun täällä edustaja Zyskowiczin
kanssa olimme eri mieltä viime syksynä työmarkkinatuen
tarveharkinnasta, pitäisikö se poistaa vai ei,
niin sen poistaminenhan on ollut pitkälti kiinni — yhteisestä tahtoa
siihen näyttäisi laajalti olevan — siitä,
kun se nyt maksaa 26 miljoonaa. Se on justiin tuhannesosa siitä 26
miljardista, joka tässä ikään
kuin nyt on kirjautunut vastuiksemme.
Silloin joutuu kysymään sen kysymyksen, jonka
edustaja Pekkarinen täällä nosti esiin:
millä tavalla me arvioimme näitä hyötyjä ja
kustannuksia, joita tästä koko prosessista syntyy.
Minusta siihen meidän pitäisi suunnata tätä keskustelua
sillä tavalla, että mahdollisimman rehellisesti
ilman erityistä poliittista intomielisyyttä pyrkisimme
arvioimaan, mitkä ovat ne todelliset uhat ja kustannukset,
jotka syntyvät, toimimme niin tai näin, ja toisaalta,
mitä hyötyä on siitä, että teemme
esimerkiksi niitä ratkaisuja, joita on nyt tehty. Pyrimme
tekemään tämän siinä määrin kuin
mahdollista, välittömät ja välilliset
kustannukset huomioon ottaen, ja puhtaasti kustannus—hyöty-analyyttisesti
arvioimaan, mikä se tilanne on. Siinä vaiheessa,
kun alkaa selkeästi näyttää erilaisine
odotusarvoineenkin, että olemme menossa pakkasen puolelle,
niin tämä peli pitää katkaista,
ottaa se riski, että kenties olemme omalta osaltamme vaarantamassa
myöskin Euroopan ja maailman rahoitusjärjestelmiä ja
sitä kautta omia vientimahdollisuuksiammekin. Mutta jossain
vaiheessa se arvio on tehtävä, ja alamme voimakkaasti
lähestyä sitä hetkeä, joten
oikeastaan nyt tässä vaiheessa nostaisin tunnuksen, että "eteenpäin
edustaja Zyskowiczin viitoittamaa tietä".
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä edustaja
E. Virtanen puhui muistikuvista. Minun muistikuvani ovat pikkusen
erilaisia siitä, mitä ne puheet olivat, mutta
oliko se sitten sitä poliittista intomielisyyttä,
mistä myös oli puhetta?
On hyvä, että tähän lainsäädännölliseen
tilanteeseen on saatu korjaus ja siihen on vastuullisesti puututtu.
Täällä valtiovarainministeri Urpilainen
puhui myös kriisiryhmästä, ja on tietenkin vain,
voisi sanoa, lillukanvarsia, että meillä täällä Suomessa
on kriisiryhmä. Eihän tämä rahoituskriisi
sillä laukea, että meillä on oma kriisiryhmä,
vaan kyllä Euroopan unionin on itsessään
tartuttava asiaan ja annettava toiminnastaan vahva signaali siitä,
että se noudattaa kaikkien jäsenmaittensa kanssa
sopimiaan sääntöjä. Eli synnin
taakka on todella suuri, niin kuin edustaja Pekkarinen sanoi. Euroopan
unioni murentaa itse, ikävä kyllä, arvovaltaansa
alueellaan tällä toiminnallaan.
On tuotava esiin vahva signaali siitä, että julkinen
talous vahvistuu, ja siitä, että rahalla pelanneet
valtiot saadaan noudattamaan budjettikuria, harmaan talouden valvontaa
tehostetaan ja markkinavoimien vastuuta tästä ongelmasta
saadaan myös kasvatettua. Täällä puhutaan
siitä, että ERVV on liian heikko, sillä ei
ole rahaa, tarvitaan EVM. Entä sitten? Mitä sitten
seuraavaksi tarvitaan? Toiminnan täytyy myös muuttua.
Suomen kaltainen pieni talous, niin kuin täällä puhutaan:
me olemme pieni ehkä siinä, mutta kyllä me
olemme myös suuri. Me olemme hoitaneet Talous- ja rahaliiton
sopimuksia, me olemme pitäneet budjettikuria, eli kyllä meillä tulisi olla
myös kanttia sanoa EU:ssa se iso asia elikkä "kuria".
Meillä on liian paljon ilmassa konditionaalin käyttöä ja
todennäköisyyslaskentaa — ehkä täällä oli
edustaja Rajamäellä epätodennäköisyyslaskentaa.
Missä on se takuu, että Euroopan unionin säännöt
todella pidetään ja ne alkavat toimia? Täällä on
puhuttu kyllä ansiokkaasti kansallisen hyvinvointimme suojelusta.
Edustaja Rajamäki on kaivannut Berliinin-konetta, mutta
mistä me saamme sen varmuuden, sen selkeän viestin,
että Euroopan unioni toimii ja pitää sääntönsä?
Pertti Virtanen /ps:
Puhemies! Kollegat! — Avataas tämäkin
lunttilappu vielä täältä.
Tässä on tosiaan tämmöinen
"mitäs jos" -pohdinta siitä, kun on ollut täällä eduskunnassa
ennenkin. Kun paikalla oleva puhemies on muuten toivonut, että oppositio
olisi enemmän lakien valmistelussa ja muutenkin valmisteluissa
mukana, niin missäköhän se on näkynyt?
Nimittäin kun on nyt paljon uusia kansanedustajia ja jotkut teistä ovat
ymmärtäneet tämän selityksen,
että tämä on kiireessä valmisteltu,
niin nyt meidän hyväpalkkaisia virkamiehiä ja
hallitusta pitäisi ymmärtää siinä,
että kun oli niin kauhea kiire, niin tuli, niin kuin valtiovarainministeri
sanoi, erittäin tärkeässä asiassa
tämmöinen moka.
Minä kysyn vaan sitä, että mitäs
jos. Nimittäin missä se oppositio on ollut valmistelussa mukana?
Paitsi jos puhemieskin fiksuna on tarkoittanut koko ajan kepua — anteeksi,
keskustapuoluetta — koska keskustapuolueellahan on siellä koneistossa
virkamiehet, jotka ovat valmistelleet tätä huonosti.
Samatenhan sen kuulee keskustan skitsofreenisista selityksistä koko
ajan, että tajutaan, että menee pieleen, mutta
kun on niin iso vastuu itsellä, niin halutaan pestä kaikennäköisillä sanankäänteillä
kädet
tästä asiasta.
Niin, arvoisat uudet kansanedustajat ja muutkin, kokoomus—vihreät—RKP—äärioikeisto-yhteistyö
aikoinaan
kärjisti asian niin, että tästä lähtien
ei kukaan pääse, mediakaan, sekaantumaan, vaikka
silloinkin oli jo siis hallituksessa samat porukat, jotka omistavat
meidän median melkein kokonaan — muistakaa sekin — ja
Vanhasen Matti, entinen pääministeri ja kaikennäköistä,
sanoi aikoinaan, että keskeneräisiä lakiasioita
ei paljasteta eikä tuoda esiin eikä niistä keskustella.
Huom.! Eli tehtiin tämmöinen sensuurijärjestelmä Suomeen
muutama vuosi sitten, että oppositiota ei oteta oikeastaan
ollenkaan mukaan mihinkään — siinä mielessä puhemieheltä loistava
toive, että otettaisiin mukaan — ja alettiin tehdä lakeja
tuolla ihan salassa, niin kuin virkamieskoneistolla, joka on siis
täynnä demareita, kokoomusta, vasemmistoa ja keskustalaisia.
Nyt tällä logiikalla, legendaarisella psykologis-kaivautumis-analyyttisella
logiikalla, minä päädyin siihen, että tämä on
tahallinen juttu. Aivan kuten edustaja Saarakkalakin tuolla jo sanoi siitä,
että tässä kytkettiin kaksi erittäin
tärkeätä asiaa yhteen, tehtiin eduskunta
voimattomaksi ja aseettomaksi äänestämään
tästä uudestaan kokonaisuutena, ja nyt täällä selitellään — vanhin
ikinä oleva juttu — että tämä on
virkamiesten virhe, syytetään heitä ja
pannaan sinne, vaikka meillä on tämmöinen
ketkuiluhallitusrintama ollut jo pitkän aikaa, johon nyt
on toki päässyt mukaan myös vasemmistovoimia
ja joka on oppinut uudella tavalla, koska mediankin omistaa, käsittelemään
kansaa, kansalaisia ja tiedottamaan näistä asioista.
Minulla on tästä hyvin selkeä kuva,
koska ei mediassa ole näkynyt, että perussuomalaiset
ovat olleet koko ajan oikeassa, muutkin perussuomalaiset siis kuin
ainoastaan puheenjohtaja, koska mediassahan ei ole ketään
muuta perussuomalaista pitkään aikaan näkynyt,
eikä näkynyt paljon sitten mediavaaleissakaan — tai
mikä mediavaali, presidentinvaalit ne olivat, mutta kuitenkin — (Naurua)
muuta kuin syytettyjen penkissä.
Eli perussuomalaiset ovat sanoneet tämän jutun
alusta lähtien, että Kreikka on pistettävä velkasaneeraukseen,
kuriin ja kaikkea näin. Nyt enemmän ja enemmän äänenpainot
ovat sinne suuntaan. Sen takia — minä en nyt halua
tästä jankuttaa, vaan kysyn taas — oliko
tämä sitten kokoomuksen ja RKP:n, rikkaitten äärioikeiston,
juoni siinä, että nyt kun Kreikalle maksettiin vuosi
näitä katteettomia ja vakuudettomia ja vastuuttomia
lainoja, niin joku sai ne rahat, koska niitä ei ole missään?
Ups, ne hävisivät! Pukki kaalimaan vartijana,
voisi... Tai no, kuka on tämä pukki? Onko se nyt
EU-komissio tai mikä pankki siellä, mutta tosiasiassahan
tragedia, kreikkalainen tragedia, tulee Kreikasta: "tragi", "trag", tarkoittaa ’pukkia’
ja
odia ’pukkilaulu’.
Tässä on tämmöinen iloinen
pukkihyppely ollut menossa: hypätään
aina toisen yli ja hämätään
sitten taas median kautta ja jatketaan samaa linjaa, kunnes lopulta
poliittiset tahot demokraattisissa maissa huomaavat, että tässä hämätään vaan
koko ajan, että Kreikka menee oikeasti konkurssiin ja sitten
ei voi enää maksaa niille rahoittajille ja, voisiko
sanoa, suurpääoman äärisiiville ja
pankeille, jotka ovat tässä eniten mukana. Eli tässä on
aivan tämmöinen, voisi sanoa, alkeissosiaalipsykologinen
hämäys olemassa, jos lakkaa uskomasta valtiovarainministerin
viattomia ja kauniita kasvoja hädissään
siitä, että virkamiehet ovat nyt hänen
maineensakin turmelleet.
Oikeastaan ei minulla sen kummempaa. Voisin minä vielä tässä pari
huomiota sanoa.
Vielä liittyen siihen, miten aloitin tämän
asian: Kun puhemies on toivonut oppositiota valmisteluun, niin kiinnostavaa
on ollut havaita, kun olen Ylen hallintoneuvostossa — meillä on
tänään kokous — että Ylellä,
jossa muuten on samat porukat, SDP, kokoomus ja keskusta ja muuta,
ei ole mitään muuta oppositiota. Vaikka perussuomalaiset
ovat suurin oppositiopuolue, arvoisa puhemies — myös
puheita antaessa voi huomioida kyselytunnilla joskus, että perussuomalaiset
ovat suurin oppositiopuolue — niin keskusta onkin nyt yhtäkkiä harmiton
kaveri, kun se on vastuussa näistä. Se on koukussa
tässä jutussa, kun se on mennyt nämä EU-jutut
hyväksymään niin pitkälle. Kaikki
haluavat, mediat ja muut vastaavat, keskustan tämmöisenä oikeana kesytettynä oppositiona,
joka näennäisesti rehentelee, takaisin. Sen takia
tämä kohdistuu ikävällä tavalla
monelta suunnalta perussuomalaisten loistavaan huumoriin ja kykyyn
nähdä tulevaisuuteen muittenkin kohdalla kuin
siis pelkästään, arvoisa puhemies, kun
tulevaisuusvaliokunnan jäsenenä tämän
totean.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun aikoinaan tämä asia
perustuslakivaliokunnan kautta tuli uuteen valmisteluun, niin todettiin,
että oikeustilaa on selvennettävä. Nythän
käytännössä näin on
tämän kansainvälisen oikeustilan osalta,
eli Suomea velvoittaa jo tämä kansainvälinen
sopimus, joka käsiteltiin yhtä aikaa täällä tämän
lakiesityksen kanssa syksyllä jo alkujaan, joka lakiesitys
oli, sen mietinnön pohjalta, joka tänne tuotiin,
virheellinen, tai ainakin monet, jotka olivat tätä mietintöä olleet
laatimassa, sanoivat, etteivät olleetkaan ymmärtäneet, mitä siinä luki.
Tältä osin voi jopa puhua siitä,
että oikeustila täällä Suomen
valtion sisällä muuttuu, eli aiempi oikeustila
ei käsittänyt näitä korkokuluja
tähän päälle. Nyt ne sitten
tulevat. Tätä prosessia tuolla valiokunnissa seuranneena
en kyllä yhtään jaksa antaa minkäänmoisia
kiitoksia hallituspuolueitten eri edustajille. Se oli täyttä kiirettä.
Siellä ne reaktiot, mitä tuli sitten siihen, kun
kritisoitiin, kyllä ne olivat vähän yliolkaisia.
Se nyt tästä vielä puuttuu, että suurimpia
väärintekijöitä tässä ruvettaisiin
kiittelemään. Toivottavasti ne kiitokset, mitä on
annettu, vielä tämän keskustelun aikana
vedetään takaisin ja palataan taas ruotuun ja
rehelliselle asialinjalle.
Mitä sitten tulee, arvoisa puhemies, tähän
jatkoon, nythän meillä on EVM-sopimus tulossa tänne
käsittelyyn, toivon mukaan pian. Sitähän on
keittiön kautta tässä istuntotauolla
viety eteenpäin samoin kuin talousunionisopimusta, joka
perustuslain näkökulmasta on varmasti Lissabonin
sopimukseen, ehkä eurojäsenyyteen verrattava asiakirja,
ja siinä asiantuntijoilta on myös tullut mielenkiintoisia
lausuntoja. Me perussuomalaiset tulemme kyllä perustuslakivaliokunnassa
huolehtimaan, että asiantuntijoilta pyydetään myös
näitten hallituksen lisäselvitysten jälkeen lisälausuntoja.
Ei todellakaan riitä se, että kerrotaan, että ei
tässä EU:n tuomioistuimelle mitään lisää olekaan
tulossa. Aivan toisensuuntaista viestiä on tullut kyllä niiltä ihmisiltä,
jotka työkseen ovat vuosikymmeniä näitä asioita
pohtineet. Kyllä tämä kissa on nostettava
pöydälle.
Täällä on myös käytävä se
keskustelu siitä, mitä tässä halutaan.
Se on tullut selväksi, että vasemmistoliitolle
ja kokoomukselle ainakin riittää, jos ikään
kuin luotetaan siihen, että talous järjestyy,
vaikka itsenäisyys olisi siitä hintana. Minä en
lähtisi ollenkaan edes luottamaan siihen, että tässä talous
ja Suomen vientiteollisuus rupeavat kukoistamaan, vaikka nämä hyväksyttäisiin.
Tässä voi käydä niin, että ne
jatkavat edelleen matalaliitoa — kaikki merkit viittaavat siihen,
että tämä ei paranna niitä — ja
lisäksi menee oma päätösvalta.
Mielenkiintoinen kevät on tulossa, ja todella toivon
nyt sitten, että ei enää tällä lailla
jälkijättöisesti näihin asioihin
paneuduta. Koetetaan nyt olla vähän nöyrempiä,
kun on tällaista päässyt tapahtumaan,
tämmöinen häpeällinen tilanne,
että eduskunta käsittelee lakiesitystä,
joka oikeastaan kansainvälisellä tasolla jo velvoittaa
Suomea, ja täällä muka nyt sitten päätetään
siitä uudestaan.
Keskustelu päättyi.