3) Hallituksen esitys laeiksi televisio- ja radiotoiminnasta
annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
sekä tekijänoikeuslain 25 b ja 48 §:n
muuttamisesta
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tausta tälle esitykselle, jossa
ehdotetaan muutettavaksi televisio- ja radiotoiminnasta annettua
lakia sekä lakia tekijänoikeuksista, on EU:n niin
sanottu av-direktiivi. Direktiivi ehdotetaan pantavaksi täytäntöön pääasiassa
sellaisenaan, missä muodossa se on.
Valiokunta on tarkastellut hallituksen esitystä erityisesti
tuotesijoittelun hyväksyttävyyden kannalta. Tässä yhteydessä on
keskitytty lasten oikeuksien ja suojelun sekä toisaalta
toimituksellisen riippumattomuuden toteuttamisen arviointiin. Valiokunta
on kiinnittänyt huomiota myös lyhyiden uutisotteiden
määrittelyyn ja niiden lähteen ilmoittamiseen.
Valiokunnan enemmistö on pitänyt sinänsä kannatettavana
ehdotettua tuotesijoittelusääntelyä,
jolla pyritään mahdollistamaan uusia tapoja ohjelmien
rahoittamiseen ja näin edistämään mahdollisuuksia
tehdä monipuolisia ja korkeatasoisia suomalaisia ohjelmia.
Arviomme mukaan ehdotettu sääntely selkeyttää nykyistä hyvin
epäselvää käytäntöä ja
asettaa kotimaiset toimijat entistä tasavertaisempaan asemaan
suhteessa kansainvälisiin kilpailijoihin.
Valiokunta on tiedostanut, että tuotesijoittelusta
muodostuu käytännössä helposti
piilomainontaa lasten näkökulmasta katsoen. Sivistysvaliokunta
on lausunnossaan kiinnittänyt asiaan erityistä huomiota.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää tuotesijoittelun
ehdotettua täyskieltoa lasten ohjelmissa välttämättömänä.
Valiokunnan enemmistö ei ole kuitenkaan katsonut mahdolliseksi
rajoittaa tuotesijoittelua hallituksen esityksessä ehdotettua
laajemmin. Tuotesijoittelusääntelyä sovelletaan
sekä lineaariseen televisiotoimintaan että tilausohjelmapalveluihin, ja
tilausohjelmapalveluissa katsojat valitsevat itse katseluaikansa
tänä päivänä ja tässä ajassa. Viikonloppuisin
ja päiväsaikaan lähetettävillä tai uusittavilla
ruoka-, sisustus- ja erilaisilla teemaohjelmilla on televisioyhtiöille
käytännössä suuri taloudellinen
merkitys. Tämän vuoksi emme ole voineet kannattaa
ehdotusta tuotesijoittelun kieltämisestä alakouluikäisten
katseluaikaan esitettävissä ohjelmissa. Tällainen
kielto heikentäisi osaltaan ja ehkä merkittävältäkin
osaltaan kotimaisten toimijoiden mahdollisuuksia kilpailla ulkomaista
tarjontaa vastaan.
Valiokunta korostaa kuitenkin tuotesijoittelun osalta alan yhteisten
käytännesääntöjen merkitystä ja
kriittisen katsojapalautteen huomioon ottamista. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä vireillä olevaa kuvaohjelmalain
kokonaisuudistusta, jonka puitteissa tulee laaja-alaisesti selvittää ja harmonisoida
palvelujen tuottajien vastuu sekä myös velvoitteet
sekä tekniset ratkaisut lasten suojelemiseksi haitallisilta
aineistoilta riippumatta aineiston teknisestä lähetystavasta.
Valiokunnan saaman tiedon mukaan tämä uudistyö on
edennyt huomattavasti, ja sen tuleekin edetä mahdollisimman
nopealla aikataululla. Esityksen käsittelyssä on
tuotu esiin huoli piilomainonnan lisääntymisestä,
kun rajanveto sallittuun tuotesijoitteluun on vaikeaa. Lisäksi
on arvioitu mainoksen ja toimituksellisen aineiston rajan hämärtyvän
ja sananvapaudelle tärkeän journalistisen riippumattomuuden
vaarantuvan, kun uudet kaupalliset elementit voivat vaikuttaa ohjelmien
sisältöön.
Valiokunnan enemmistö on korostanut esityksen perustelujen
mukaisesti, että tuotesijoittelu on sallittu vain, jos
se sopii luontevasti ohjelmien toimitukselliseen sisältöön
ja tuotteen näyttäminen perustuu aitoon toimitukselliseen
tarpeeseen.
Esitys sisältää myös velvoitteen
ilmoittaa tuotesijoittelusta. Lyhyiden uutisotteiden osalta valiokunta
on korostanut, että niitä saa käyttää uutislähetyksissä vasta,
kun uutisoitava tapahtuma on päättynyt. Niitä ei
saa myöskään käyttää lyhyisiin
otteisiin perustuvien uusien tilattavien liiketoimintamallien luomiseen.
Otteiden pituuden tulee riippua niiden uutisarvosta ja uutisoinnin tarkoituksen
toteuttamisesta. Jatkossa korostuvat televisioyhtiöiden
keskinäiset säännöt hyväksyttävien
lyhyiden uutisotteiden käytännön määrittelyssä.
Valiokunta on pitänyt välttämättömänä lähteen
ilmoittamisvelvollisuutta, sillä asiantuntijaselvityksen
mukaan otettaessa nykytekniikalla ote toisen lähettäjäyhtiön
signaalista lähteen ilmoittaminen ei voi olla käytännössä mahdotonta,
muuten kuin esimerkiksi lyhyen teknisen ongelman johdosta. Saamansa
selvityksen perusteella valiokunta on todennut, että lyhyiden
uutisotteiden osalta sarjamuotoisessa urheilussa kukin ottelu on
yksi säännöksessä tarkoitettu
tapahtuma.
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunta on mietinnössään
korostanut uudistuksen seurannan ja valvonnan merkitystä ja
valvovien viranomaisten resurssien riittävyyttä.
Samoin valiokunta on korostanut kansalaisten suoraa palautetta sekä alan
toimijoille että valvontaviranomaisille. Kansalaisille
tulee tarjota toimivat ja yksinkertaiset mahdollisuudet valittaa
valvoville viranomaisille havaitsemistaan ongelmista ja epäkohdista.
Valiokunta on ehdottanut aatteellista mainontaa koskevan säännöksen
täsmentämistä siten, että se
koskisi kaikkea aatteellista ja yhteiskunnallista mainontaa, myös
poliittista mainontaa, kuten perustuslakivaliokunta oli omassa lausunnossaan
esittänyt. Samalla on selkeytetty säännöksen
suhdetta kaupallisen mainonnan sääntelyyn.
Tähän valiokunnan mietintöön
on lisäksi liitetty vastalause, joka varmaan tulee myös
esitellyksi.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esitteli
hallituksen esityksen varsin seikkaperäisesti, joten keskityn ainoastaan
tähän meidän vastalauseeseemme ja sen
taustoihin.
Käsittelyssä oleva hallituksen esitys perustuu EU-komission
ehdotukseen televisio ilman rajoja -direktiivin muuttamiseksi
ja sovittamiseksi kansalliseen lainsäädäntöön.
Se on niin sanottu minimidirektiivi, eli jäsenvaltiot voivat
soveltaa myös sitä yksityiskohtaisempaa sääntelyä.
Direktiivi kieltää piilomainonnan mutta sallii
tuotesijoittelun. Ikävä kyllä direktiivissä ei
kuitenkaan esitetä keinoja, joilla nämä voitaisiin
uskottavasti erottaa toisistaan. Hallitus pyrkii esityksessään
luomaan raameja ja rajoja mainonnalle ja tuotesijoittelulle, mutta
käytännössä näiden
rajaaminen on yhtä kuin veteen piirretty viiva.
Laki sallisi tuotesijoittelun elokuvissa, tv-elokuvissa, sarjoissa,
urheiluohjelmissa ja kevyissä viihdeohjelmissa eli myös
muun muassa ajankohtaismakasiineissa, ja se koskee kaupallisia kanavia.
Myös tarpeiston ja palkintojen antaminen on tuotesijoittelua,
jos ne ovat merkittävän arvokkaita. Jos ne taas
eivät ole merkittävän arvokkaita, kyseessä ei
ole tuotesijoittelu. Käsitteistön tulkinnanvaraisuutta
kuvaa hyvin lain perusteluosan määritelmä,
jonka mukaan "vertailukohtia tarpeiston ja palkintojen arvolle ovat
ohjelman tuotantokustannukset sekä alalla yleisesti noudatettu
käytäntö sekä se, minkälaisen
merkityksen yksittäiset tarpeistoesineet tai palkinnot ohjelmassa
saavat".
Lisäksi lain mukaan muuta kuin merkittävän arvokasta
tarpeistoa ja palkintoja voi sijoittaa myös lastenohjelmiin
sekä uutis- ja ajankohtaislähetyksiin. Käytännössä on
kuitenkin hyvin vaikea erotella, mikä lopulta on tuotesijoittelua
ja mikä on tarpeistoa. Tämä vesittää tuotesijoittelun
täyskiellon lastenohjelmissa.
Sivistysvaliokunta on yksimielisessä lausunnossaan
esittänyt, että tuotesijoittelu voitaisiin kieltää alakouluikäisten
katseluaikaan esitettävissä ohjelmissa. Käytännössä tämä on
kuitenkin vaikeaa, jollei mahdotonta. Esimerkiksi kevyttä viihdettä,
urheilua ja monia ensiesityksensä illalla saaneita ohjelmia
esitetään myöhemmin uusintoina päiväsaikaan
iltapäivällä eli juuri lasten yleiseen
katseluaikaan. Tämä altistaa lapset käytännössä mainonnalle,
jota he eivät ikänsä vuoksi kykene tunnistamaan
ja erottamaan ohjelmasisällöistä. Tähän
on ottanut asiantuntijakuulemisten perusteella voimakkaasti ja pitkään perustellen
kantaa myös sivistysvaliokunta lausunnossaan.
Toisena erityisen huolestuttavana rajapinnan hämärtymisenä pidän
lain asiantuntijakuulemisissa esitettyä huolta, että mainoksen
ja toimituksellisen aineiston raja saattaa hämärtyä.
Tämän on arvioitu johtavan median itsesäätelyn
edellytysten heikkenemiseen ja jopa poistumiseen kokonaan aikaa
myöten näiltä osin. Tuotesijoittelun
sallimisella on pelätty olevan vaikutuksia myös
journalistiseen riippumattomuuteen, koska ehdotus sallisi kaupallisten
elementtien lisääntymisen ohjelmien sisällä.
Vaarana on, että rahalla saisi myös näkökulmaa.
Lain toteutumista olisikin valvottava todella tarkasti. Miten
mahtanee onnistua, kun Viestintävirasto, jonka tehtävänä on
valvoa lainsäädäntöä,
on jo todennut, että valvonnan kannalta vastikkeellisuuden
liittäminen tuotesijoittelun määritelmään
saattaa muodostua hyvin ongelmalliseksi. Vastikkeellisuus voi toteutua
lukuisilla eri tavoilla ja erilaisissa sopimussuhteissa. Käytännön
valvontatyössä riittävän näytön
hankkiminen tuotesijoittelun vastikkeellisuudesta on erittäin
haastavaa ja usein täysin mahdotonta. Näin toteaa
siis tätä lakia valvova viranomainen.
Nykyinenkään tilanne ei ole neitseellinen, mutta
hyväksymällä tämä laki
sellaisenaan ei tilanne todellakaan selkeydy vaan hämärtyy
edelleen. Lain hyväksymisellä nykyiset, osin hyvin villitkin
käytännöt laillistetaan. Suunta on täysin väärä.
Mielestämme tarve suojella lapsia mainonnalta, jota
he eivät ikänsä vuoksi kykene mainonnaksi
erottamaan, on huomioitava esitettyä paremmin. Tuotesijoittelun
sallimisella saattaisi olla vaikutuksia myös journalistiseen
riippumattomuuteen. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa hallitus on
ilmoittanut, ettei se tule sallimaan vastikkeellista tuotesijoittelua
direktiivissä tarkoitetulla tavalla.
Edellä kerrotuista syistä olemme jättäneet
hallituksen esitykseen vastalauseen. Esitän, että lakiesitys
hyväksyttäisiin vastalauseen mukaisena.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten ed. Martti Korhonen omassa esittelypuheenvuorossaan
totesi, niin valiokunta on kyllä tarkastellut tuotesijoittelun
hyväksyttävyyttä erityisesti sekä lasten
oikeuksien ja suojelun kannalta että myös toimituksellisen
riippumattomuuden näkökulmasta. Kuten mietinnössäkin
olemme todenneet, niin tuotesijoittelu on tärkeää,
jotta voidaan mahdollistaa ohjelmien uudet rahoitusmuodot ja tukea
korkealaatuista ja monipuolista kotimaista av-sisältöjen
tuotantoa. Hyvällä ohjelmatarjonnalla vastataan
myös kysyntään ja kansainväliseen
kilpailuun entistä paremmin. Myös jatkuvalla valvonnalla
piilomainontaan voidaan puuttua tehokkaasti.
Ed. Karhu otti esiin sivistysvaliokunnan lausunnon ja sen, että lapsia
tulee suojella mainonnalta, jota he eivät ikänsä vuoksi
pysty tunnistamaan mainonnaksi. Tämä on täysin
selvää, että piilomainonnan vaarat on
tunnistettava. Pienten lasten medialukutaitoihin ei voi luottaa,
joten heidän altistumistaan piilomainonnalle on pyrittävä estämään
mahdollisimman tehokkaasti. Tuotesijoittelua ei kuitenkaan voida
kieltää lasten televisionkatseluaikaan, koska
muun muassa tilauspalveluissa katsoja valitsee itse katseluaikansa.
Valiokunta vieraili erään teleoperaattorin
luona tutustumassa uusiin median viihdepalveluihin, ja pystymme
varsin hyvin toteamaan sen, että tilauspalvelut ovat täällä,
tätä päivää, ja monissa
lapsiperheissä varsin käytettyjä. Lisäksi monilla
tähän katseluaikaan esitettävillä ohjelmilla
on myös merkittävä taloudellinen merkitys ohjelmien
tarjoajille, joten tällainen kielto heikentäisi
näiden kilpailuasemaa suhteessa ulkomaiseen tarjontaan.
Lasten joutumista piilomainonnan kohteeksi estetäänkin
parhaiten yhteisten käytännesääntöjen
ja kriittisen katsojapalautteen kautta. On aivan selvää,
että mainostajien ja ohjelmantuottajien vastuuta tulee
korostaa, ja tiedämme, että valmistelussa olevan
kuvaohjelmalain kokonaisuudistuksen myötä tähän
voidaan puuttua. Voimassa olevan lain 23 §:ssä on
säädetty mainonnan eettisistä periaatteista
ja alaikäisille suunnatusta mainonnasta. Myös
kuluttajansuojalaki sisältää säännökset
markkinoinnin eettisistä periaatteista, joten tyhjän
päällä ei olla eikä jäädä jatkossakaan
tyhjän päälle.
On myös syytä muistuttaa, että lasten
suojeleminen median haitallisilta sisällöiltä on
paitsi audiovisuaalisen alan toimijoiden myös vanhempien
vastuulla. Sääntelyn tulee kuitenkin rajata haitallisimpia
mediasisältöjä lähtökohtaisesti
pois lasten ulottuvilta sekä antaa vanhemmille välineitä vastuunsa
kantamiseen.
Ed. Karhu otti myös esiin mainoksen ja toimituksellisen
aineiston rajan hämäryyden. Valiokunta tunnustaa
mietinnössään, että rajanveto
on vaikeaa, mutta uskoo valvonnalla ja yhteisten käytänteiden
syntymisellä pystyttävän vaikuttamaan
sääntelyn luomiin käytäntöihin.
Seurantaa ja valvontaa ei tule väheksyä, ja tarvittavia
uudistuksia varmasti tehdään kuvaohjelmalakiin.
Tuotantoyhteistyötä esiintyy jo nyt ohjelmatarjonnan
osalta, ja aivan varmasti uusi sääntely selkeyttää epäselviä käytänteitä.
Valiokunta on myös huomioinut piilomainonnan mahdollisuuden
ja vaatii, että sallittujen tuotesijoittelusääntöjen
noudattamista valvotaan.
Arvoisa rouva puhemies! Lopuksi totean, että vastalauseen
esittäjien kanssa olen samaa mieltä siitä,
että journalistinen riippumattomuus on kallisarvoista ja
siitä on pidettävä huolta.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä lastensuojelu
jää nyt semmoiseksi hyvän tahdon lausumaksi,
jos tämä laki menee tässä muodossa
läpi. Siinä mielessä olen pahoillani,
että liikenne- ja viestintävaliokunta ei ottanut
tätä sivistysvaliokunnan näkökulmaa
voimakkaammin huomioon. Tässä esimerkiksi sivistysvaliokunta
tiedostaa, he toteavat omassa yksimielisessä kannanotossaan,
että he tiedostavat, että lasten kannalta tuotesijoittelusta
tulee käytännössä helposti piilomainontaa, ja
nostavat esiin sen, että asiantuntijalausuntojen mukaan
tavanomaisenkin mainonnan tunnistaminen ja erottaminen ohjelmasisällöstä on
etenkin alle 8-vuotiaalle mutta myös monille alakouluikäisille
vaikeaa ja vasta noin 12-vuotiaalla on kyky ymmärtää kriittisesti,
mikäli häntä on opastettu eli tämmöistä mediakoulutusta
on ollut. Eli me puhumme nyt aika iäkkäistä,
voisi sanoa, lapsista, ei enää mistään
pikkulapsista, jotka eivät kykene erottamaan tätä mainontaa.
Siksi kyllä tästä täytyisi ottaa
paljon tiukempi ote ja hylätä tämä tuotesijoittelumahdollisuus,
koska se on käytännössä lasten
näkökulmasta piilomainontaa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Virolaisen puheenvuoroa kuunnellessa tuli
mieleen entisen pääministerin ja puhemiehen Paavo
Lipposen toteamus täällä eräässä debatissa:
"Tämä on niin vaekeeta, vaekeeta, vaekeeta!" Kyllä kun
oikein rupeaa pyörittämään asiaa,
niin ensin on niin niin lasten asialla ja niin piilomainontaa vastaan
ja kantaa koko maaliman tuskan mukanaan ja sitten seuraavalla hetkellä kilipailu
männöö eelle ja sinne meni kaikki hyvät
periaatteet.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kaikissa ohjelmissa on nyt tulevaisuudessa
varmasti mahdollisuus, etenkin ulkoa ostetuissa ohjelmissa, toteuttaa
vaikuttamista, kutsutaanko sitä tuotesijoitteluksi, piilomainonnaksi,
indoktrinaatioksi, miksi halutaan. Ongelmana varmasti on se, että vastalauseessakin
tuodut hyvät ajatukset eivät välttämättä toteudu
niin, että niillä voidaan koko kenttää hallita
tässä sisällön tuotannossa ja
siinä, mitä katsotaan eri kodeissa. Tuossa mielessä tämä kilpailun
mukaantulo ja sille alistuminen on kyllä tietysti ongelmallista,
ja tässä on kysymys kaiken kaikkiaan median luonteeseen
liittyvästä ongelmasta.
Anne-Mari Virolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin erottaa tässä idealismin
ja realismin. Me emme voi sulkea silmiämme siltä,
mihin mediamaailmassa ollaan menossa, ja jos me haluamme antaa mahdollisuuksia
suomalaiselle sisältötuotannolle, kun taistelemme
monikansallisten yhtiöiden sisältötuotantoa
vastaan, niin tämä on yksi mahdollinen keino.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jaan kyllä tämän
vastalauseen esittäjien huolen siitä, että piilomainontaa
ei lapsille saisi esittää, mutta tämä lakihan
kohdistuu siis kaupalliseen viestintään, eli Yleisradiosta
säädetään omalla lailla, ja
nimenomaan tilausverkkoihin, tietoverkkoihin, jotka tilataan kortin kautta.
Tosiasia on tällä hetkellä maailmalla
se, että piilomainontaa joka tapauksessa on kansainvälisissä ohjelmissa,
niin kuin täällä on todettu. Mutta tällä lailla
minun mielestäni joka tapauksessa on menty sillä tavalla
eteenpäin, että säätelyä on määritelty
tässä, ehkä ei riittävästi,
mutta minun mielestäni suunta on siinä mielessä oikea.
Jäsenvaltiothan saavat kansallisesti nyt tiukentaa tätä — niin
kuin täällä todettiin, tämä on
minimidirektiivi — jos näyttää,
että tämä ei tule täyttämään
edellytyksiä sille, että journalistinen aineisto
ja mainosaineisto sekoitetaan toisiinsa tai että lapset
selvästi kärsivät tästä ja
eivät tietenkään ole riittävän
kehittyneitä voidakseen arvioida tätä vaikutusta.
Vielä sanon sen, että kuvaohjelmalaissa, joka on
nyt tulossa, jossa suuresti käsitellään
myös radiota, internetiä, mobiili-tv:tä tv:n
lisäksi, siellä täytyy tähän
asiaan palata, jos tässä ilmenee epäkohtia.
Tämä on ilman muuta selvää,
että ei tähän asiaan voi kevyesti suhtautua,
tämä on vakava asia, ja siinä mielessä ymmärrän
myös vastalauseen esittäjienkin näkökulmia.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aikamoista, voi sanoa, hurskastelua on, että kun
direktiivi kieltää piilomainonnan mutta sallii
tuotesijoittelun, kukaan ei oikein pysty sanomaan, kumpi on kumpaa
ja mikä on mitä. Eli tässä nyt
säädetään sitten lailla asiasta, josta
voidaan olla ihan mitä mieltä vaan, ja silloin
tuntuisi varmemmalta olla kiellon kannalla.
Mutta oikeastaan pyysin puheenvuoron ed. Tiusasen periaatteellisen
näkökulman jälkeen, kun hän
totesi, että ei koko kenttää voi hallita. Onko
sitten niin, ed. Tiusanen, ettei tarvitse yrittääkään
sen jälkeen? Ja mitä sitten, jos tämä viedään
johonkin muuhun keskusteluun, vaikkapa ilmastokeskusteluun, jossa
aina sanotaan, että yksikin rikka on tärkeä?
Jotkut sanovat, että jos kaikki eivät osallistu,
kenenkään ei kannata tehdä mitään,
ja vastapelurit sanovat, että jonkun täytyy yrittää.
Janne Seurujärvi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kaikki varmasti kannatamme tietoyhteiskuntakehitystä tässä
salissa,
ja liikenne- ja viestintävaliokunnassa, jossa asioita käsitellään,
toivotaan tietysti tämän kehityksen myös
jatkuvan ja niin, että Suomi pysyy siinä kehityksessä mukana.
Me kohtaamme myös tässä kehityksessä tilanteita
niin kuin nyt, jossa ollaan tietyllä tavalla vedenjakajalla.
On hyviä puolia ja on huonoja puolia tässä asiassa. Varmasti
nämä molemmat puolet ovat aivan totta, joita on
tuotu esille.
Itse kuitenkin tähän nyt mainittuun tuotesijoitteluun
suhtaudun sillä tavalla pragmaattisesti, että meillä jo
tänä päivänä valitettavasti
löytyy, ei kylläkään virallisesti
lainsäädännön kautta tuotesijoittelun,
vaan piilomainonnan kautta nämä samat ilmiöt,
jotka nyt tuotesijoittelulla tuodaan esiin, ja sillä tavalla
poistetaan tämä piilomainonnan osuus, joka minun
mielestäni tuo paljon rehellisemmäksi tämän
toiminnan. Nämä alan yhteiset pelisäännöt,
itsesääntely ja kriittinen katsojapalaute, uskon
paljon näiden varaan tämän asian osalta.
Nämä käytännöt tulevat
muovautumaan ajan oloon, ja tämä varmasti tulee
sitten tuomaan tietynlaisen toimintatavan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Virolaiselle ystävällisesti
ja vähän muillekin, että omistan 95-prosenttisesti
tv-sisällöntuotantoyhtiön. Olen lukemattomia
kertoja keskustellut tuottajiemme ja käsikirjoittajiemme
kanssa, ja sen ed. Virolaisen esittämän näkökulman
eettisemmän linjan mukaisesti voi aivan hyvin toimia. Dokumenttituotannossakin
homma on hoidettavissa, kun vaan pysyy kaidalla tiellä.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jaan ehdottomasti ed. Karhun näkökulman
tuosta ilmastonmuutoskysymyksestä. Totean vain sen, että yleensä tämä on niin
infiltroitunut toiminta tämä ala, josta nyt keskustellaan,
että siellä on sekä piilomainonta-indoktrinaatiota
että sitten tätä tuotesijoittelua. Ja niin
kuin olemme todenneet, niiden välillä on varsin
veteen piirretty raja. On tutkittu myös yhdysvaltalaisia
ja muitakin elokuvia ihan 1930-, 1940-, 1950-luvulta, ja ne ovat
olleet täynnä vastaavanlaista sijoittelua. Tämä on
nyt niin totuttu asia. Ymmärrän tuon teidän
ajatuksenne, että jollakin tavalla pitäisi yrittää hillitä,
ja sille tietysti myöskin kaikki ymmärrys.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Onko niin, että jos tapahtuu jotain
ei-toivottavaa, niin sitten me hyväksymme sen, esimerkiksi
ei-toivottavaa lasten näkökulmasta? Me hyväksymme
sen, koska emme muuta voi. Jää hieman tällainen
mielikuva.
Mielestäni tämmöisiä ei-toivottavia
asioita vastaan pitäisi kyetä tässä talossa
nyt vähintään taistelemaan. Jos sitä sitten
yritetään viedä muille aloille ja miettiä,
että maassa tapahtuu jotain muuta ei-toivottavaa, jota
me pyrimme karsimaan, mikä on vaikeaa, niin onko se vastaus,
että me hyväksymme sen. Nyt sanotaan sitten, että kotimainen
ohjelmatuotanto lisääntyy sitä mukaa
kuin tätä tuotesijoittelua ohjelmissa sallitaan,
niin kyllä näen erittäin suurena vaarana
yhtälössä todella tämän
näkökulman, että se raha, joka sitä tuotetta
sinne ohjelmaan ostaa, alkaa vaikuttaa myös näkökulmaan,
josta se ohjelma kertoo.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä alkuun heti kannatan
ed. Karhun aiemmin tekemää esitystä,
että tämä laki hyväksytään
vastalauseemme mukaisena. Näitä argumentteja,
joita tässä on jo aikaisemmin tuotu esille, myöskin kannatan.
Itse sanon omasta televisionkatselustani esimerkkinä,
että olen aiemmin ollut aika sokea huomaamaan tuotesijoittelua
tai piilomainontaa. Sen verran katson tv-ohjelmia, että on
niin kuin kyllästynyt siitä eikä seuraa,
mitä siellä missäkin kohtaa on yritetty
mainostaa. Mutta nyt tällä hetkellä sitten,
kun on ollut tämä kokeilu — missä tv-ruutuun
tulee teksti, että tämä ohjelma sisältää tuotesijoittelua — niin
annapas olla, kyllä olen aika tarkkaan alkanut sitten katsella,
mitä niitä tuotteita se ohjelma sitten lopulta
sisältää, ja ehkä sitten saattaa
tämmöinen ohjelman viesti mennä siinä kohtaa
ohi. Pelkona on vähän se, että kun tässä piilomainonta
tai tuotesijoittelu nyt ikään kuin vapautetaan,
niin se muuttuu entistä räikeämmäksi
ja alkaa vaikuttaa ohjelmien sisältöihin, ja myöskin — niin
kuin tässä aikaisemmin tuli esille — asiaohjelmien
sisällöt tulevat sekoittumaan mainontaan ja journalismin
objektiivisuus ja uskottavuus katoaa. Myöskin tämä lastensuojelullinen
näkökulma on tietysti erittäin tärkeä,
että lapset, jotka eivät sitten nuoren ikänsä takia
pysty erottamaan sitä mainontaa, altistuvat tälle
toiminnalle, ja siinä mielessä tämä meidän
tekemämme vastalause on kyllä täysin
aiheellinen.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Tuotesijoittelua on toteutettu jo pitkän
aikaa esimerkiksi amerikkalaisessa televisiossa ja erityisesti filmeissä.
Epäilen, että moni yritys on joutunut maksamaan
ison tukun rahoja siitä, että yhtiön tuotteet
ovat ilmestyneet elokuviin ja televisiosarjoihin — ja tietysti
samalla tuottaneet, toivottavasti.
Viime aikoina kotimaiset yksityiset tv-yhtiöt ovat
omaksuneet käytännön, jossa ne tekstillä tuovat
ilmi sen, että tässä tilanteessa on nyt
tuotesijoittelua. Pidän hyvänä, että markkinoilta
rahoituksensa hakeville tv-yhtiöille sallitaan vapaaehtoisia
tapoja mainostamiseen. Sen sijaan jaan sivistysvaliokunnan kanssa
huolen tuotesijoittelun sallimisesta lastenohjelmissa. Ongelma on
siinä, että alle kouluikäisille ja ala-asteikäisille
lapsille ei ole aivan selvää, mitä tuotesijoittelulla
tarkoitetaan. Alle kouluikäiset lapset eivät osaa
lukea teksti-ilmoituksia tuotesijoittelusta tai, kun jo osaavat
lukea, eivät ymmärrä, mistä tuotesijoittelussa
on kysymys.
Arvoisa puhemies! Jo nykyisellään lapsille suunnatut
mainoskampanjat, etenkin joulun alla, ovat varsin härskejä.
Lapsille suunnattuihin mainoksiin liittyy myös lupauksia,
joita ei myytävissä tuotteissa läheskään
aina ole. Jotain rajaa tarvitaan alle kouluikäisille ja
alle kymmenvuotiaille lapsille suunnattuihin mainoksiin.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä peräänkuulutan
realismia eli sitä maailmaa, missä me tällä hetkellä elämme.
Jos tuotesijoittelu kokonaan kiellettäisiin, ei kovin monta kansainvälistä ohjelmaa
voitaisi ajaa näillä maksukanavilla. Kannattaisi
nyt muistaa se, että tämä ei koske koko
tv-ohjelmistoa. Se, mikä tässä nyt on
kipupiste, on se, että me olemme samaa mieltä liikenne-
ja viestintävaliokunnassa siitä, että tuotesijoittelun
pitää olla täyskiellossa lastenohjelmissa.
Mutta kun tulee näitä tilausohjelmia, jotain Disney-kanavaa
tai muuta, niitä voidaan tilata milloin vaan. Silloin meidän
lapsemme voivat niitä nähdä, ja me emme
voi rajata sitä, että ne eivät olisi
siihen aikaan, kun lapset niitä katsovat. Tämä on
erittäin ongelmallinen asia. Mutta joka tapauksessa minun
mielestäni tähän asiaan pitää palata
kuvaohjelmalaissa, ei niin, että me nonsaleerattaisiin
nämä ongelmat. Tässä on hyviä pointteja,
myös tuossa vastalauseessa, tähän asiaan.
Mutta tämä on vaan se maailman todellisuus tällä hetkellä,
ja onpa siellä suomalaisiakin tuotteita noissa ollut.
Mitä ed. Pulliainen tuossa puhui, niin hän
sanoi, että kun tehdään dokumenttia,
käydään vaikka eräretkellä tuolla
Lapissa, niin joku vene tai kajakki siellä on kuitenkin
ja siinä merkki näkyy. Sen myönnän,
että sitten se on vaarallista, jos säännöllisesti
ohjelmassa puffataan jotakin tuotetta tai merkkiä, jolloin
alkaa selvästi olla sillä tavalla kaupallinen
vastikkeellisuus kyseessä.
Joka tapauksessa haluan tähän asiaan ehdottomasti
suhtautua vakavasti. En millään tavalla aliarvioi
sitä, koska 12-vuotiaalla lapsella ei ole vielä kriittistä ymmärrystä mainosten
houkuttelevuuteen, ja tässä mielessä me
emme elä neitseellisessä ympäristössä enää.
Sanotaan nyt niin, että en ole koskaan ollut edes kauhean
innostunut tuotesijoittelusta, mutta kun se kerran on olemassa näillä kaupallisilla
kanavilla — se on myös Yleisradion kanavilla,
mutta siitähän tässä nyt ei
ole kysekään — siinä mielessä minä en
voi tätä muuta kuin olla hyväksymässä tällä erää. Asiaan
palataan siinä vaiheessa, jos se on korjattavissa.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä aika
heikoilla ollaan, kun joudutaan luottamaan pelkästään
alan itsesäätelyyn. Viestintävirasto
on ilmoittanut ongelmat valvonnan suhteen. Ei ole tarkkarajaista, miten
he sitä pystyvät valvomaan, ja heidän
perustelunsa ovat aivan selvät. Oikeastaan tuntuu siltä,
että ainoa aito valvoja tälle tulee olemaan kilpailija,
joka näkee tuotettaan puffattavan liikaa, kuten ed. Alatalo
tässä totesi. Sen vuoksi mielestäni olemme
tekemässä nyt aika kestämätöntä lainsäädäntöä.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Voisi helposti kuvitella, kun katsoo
salia, että tämä on pieni ja vähäpätöinen
asia, mutta kyllä tässä on todistettu
puhujien toimesta tämän asian merkittävyys
monissa suomalaisissa kodeissa ja etenkin perheissä, joissa
lapset ovat television katsojia. Siltä osin pidän
hyvin tärkeänä, että tätä keskustelua
täällä käydään,
ja sitä käytiin jo valiokunnassa ja sitä tullaan
tietysti käymään kuvaohjelmalain kokonaisuudistuksen yhteydessä.
Tämä olkoon jo esikeskustelua siihen liittyen.
Valiokunnan puheenjohtaja hyvin asianmukaisesti kävi
läpi tämän valiokuntakäsittelyn
ja tämän lain sisällön. En mene
siihen. Poimin täältä vain nämä muutamat
kohdat, jotka liittyvät tuotesijoitteluun, jonka osalta
tämä keskustelu on täälläkin
tänään käyty.
Ensinnäkin täytyy tietoyhteiskuntakehityksestä todeta
se tosiasia, että sitä junaa ei pysty pysäyttämään.
Me voimme toki kansallisella lainsäädännöllä vaikuttaa
erilaisiin asioihin, mutta käytännössä tietoyhteiskunta
on globaali, maailmanlaajuinen, ja tänä päivänä verkoissa
bitit kulkevat yli kansallisten rajojen ja kansallisen sääntelyn.
Tämä näkyi hyvin ed. Virolaisen mainitsemassa
operaattorivierailussa, jossa nykyteknologiaa esiteltiin valiokunnan
jäsenille. Siinä kyllä tämä tilausohjelma
ohjaa sen toimintamallin kautta jo käytännössä.
Mahdollisuus tällaiseen sääntelyyn on
käytännössä mahdotonta. Eli
siinä mielessä tietoyhteiskuntakehitys on jo vienyt
tämän mahdollisuuden. Se on vain todettava fakta. Itse
asiassa vastalauseen tekijöiden vastalauseessa todetaan
tämä sama asia, todetaan alakoululaisten katseluaikaan
esitettävien ohjelmien kieltämisestä,
että käytännössä tämä on
kuitenkin vaikeaa, jollei mahdotonta. Siis se on käytännön fakta,
joka tässä on myös todettu.
Olemmeko me kuluttajat, katsojat, sitten täysin kaupallisten
kanavien armoilla ja kaikki kritiikittömästi nieleviä,
tätä en usko. Mielestäni tänä päivänä tietoyhteiskuntakehitys
on päinvastoin vienyt siihen suuntaan, että kriittisyys
on kasvanut, ja siksi uskon, että katsojakriittisyys ja katsojapalaute
tässäkin asiassa tulee olemaan paras ohjain.
Mitä tulee lapsiin, lasten oikeuksiin ja lasten suojeluun,
se on erittäin tärkeä ja keskeinen asia. Siinä lainsäätäjän
täytyy tehdä kaikki voitava, mutta muistutan kyllä perheiden
ja vanhempien vastuusta myös television katsomisessa. Sitä ei voida
ulkoistaa tässäkään tapauksessa
lainsäätäjälle eikä kenellekään
ulkopuoliselle toimijalle. Itse olen enemmän huolissani
kahden lapsen isänä siitä, minkälaista
ohjelmaa tulee televisiosta lasten katsomisaikaan. Olen suorastaan
järkyttynyt siitä, että aamulla ensimmäisenä,
kun jonkun lastenohjelmakanavan avaa ja neljävuotias tytär alkaa
sitä lastenohjelmaa katsoa, siellä ammutaan aseilla,
raketeilla ja lasereilla ja muilla. Eli ehkä enemmänkin
huolta pitäisi kiinnittää siihen, minkälaista
ohjelmaa tulee.
Tässä tapauksessa kun puhutaan tuotesijoit- telusta,
niin käytännössä tuodaan esille
nyt minun mielestäni piilomainontana jo suurimmaksi osaksi
esiintyvää vastaavaa tuotesijoittelua. Tämän
kokeilun, joka televisiossa on ollut, olen itse kokenut positiivisena.
Se on tietysti ollut hämmentävää,
mutta se käytännössä kertoo
ja avaa sitten sen tuotesijoittelun ja vie piilomainonnalta mahdollisuuden.
Edelleen alan itsesääntely, pelisäännöt
ja kriittinen katsojapalaute ovat mielestäni se kolmiyhteys,
joka tulevaisuudessa on keskeisessä roolissa, ja toki lainsäätäjät
sitten tämän kokeilun kautta arvioivat tilannetta
ja kuvaohjelmalain kokonaisuudistuksen yhteydessä vielä tekevät
johtopäätökset myös tämän
lainsäädännön jälkeen.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten tuossa esittelypuheenvuorossani sanoin, niin
maailmahan ei varmasti pysähdy tähän
eikä tämä korjaa kaikkea eikä ehkä kaikilta
osin toimi selkeyttävänäkään;
tämä mediakenttä on muuttunut niin rajusti.
Mutta ennen kuin ed. Laxell lähtee pois, niin haluan nyt
selvästi kumminkin sanoa, että liikenne- ja viestintävaliokunta
pitää tuotesijoitteluun ehdotettua täyskieltoa
lastenohjelmissa välttämättömänä,
että tulee selville, mitä tässä nyt
päätetään: lastenohjelmissa
se on kiellettyä. Siinä ei ole mitään
epäselvää.
Mutta se, mitä sivistysvaliokunta sitten esitti, elikkä että pantaisiin
aikarajoja, milloin ei saisi tällaisia ohjelmia lähettää,
se on tänä päivänä vaan
mahdottomuus toteuttaa. Niin kuin tässä vastalauseen
esittelijä ed. Karhukin totesi, niin me vaan nyt elämme
sellaisessa maailmassa, että se aika, se juna, meni jo.
Ei sille voi mitään. Ohjelmasisältöjä on
saatavissa mihin kellonaikaan tahansa, elikkä se ei korjaudu
sillä.
Korjaako tämä esitys sitten epäselvää käytäntöä,
mikä meillä tällä hetkellä on?
Tekee se selvät pelisäännöt
joiltakin osin sille, ei se varmasti täysin sitä korjaa.
En oikein siihen usko, koska tämä tilanne muuttuu
itse asiassa, ei voi ehkä ihan sanoa, päivittäin
mutta melkoisen nopealla aikataululla. Operaattorit tuovat koko
ajan uutta tilalle tähän päivään,
ja meillä on tällä hetkellä jo tämä mediakenttä pirstaloitunut
niin moneen osaan, että eihän esimerkiksi nettiä valvo
enää kukaan. Jos me puhumme tästä kuvaohjelmapalvelulaista
ja sen kokonaisuudistuksesta, se on todella merkittävä,
ja siinä pitää käydä koko
tämä mediakenttä ja sisältötuotanto
läpi ja katsoa, mihin saadaan niitä reuna-alueita
sitten vietyä ja mahdollisesti tilannetta hallintaan. Mutta
todella vaativa toiminta-alue, toimintakenttä, ja ymmärrän
huolen ja olen samaa mieltä lastenohjelmien ja lapsien
osalta kyllä hyvin pitkälle näistä.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tosiaan tässä me olemme
olleet realismin edessä, ja nimenomaan olemassa oleva mediamaailma
muuttuu todella voimakkaasti. Minun mielestäni tässä kuitenkin
on lähdetty säätelemään
jollain tavalla, ja seuraava hallitushan vaan voi vaikka tiukentaa,
koska direktiivihän ei sitä estä. Se
on ihan poliittisesta tahdosta kiinni.
Mutta sanoisin myös sen, että oli hyvä ratkaisu,
että lastenohjelmat on suojattu, mutta todellakin näen
omassa perheessäni, että kun tilataan kortin kautta
elokuvia ja ohjelmia mihin aikaan vaan, niin valvominen on erittäin
vaikeaa. Ja todella, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Martti
Korhonen tuossa sanoi, niin internetin valvonta on vielä vaikeampaa;
siellä on todella paljon tuotesijoittelua ja mainosmaailmaa,
ja niin sanottu kuvaohjelmalaki tulee olemaan todella haasteellinen
siinä, millä me voimme rajata sitä maailmaa,
joka kulkee jo omaa vauhtiaan.
Sanon sen, että jos Viestintävirasto on tässä ollut
kielteinen ja kriittinen, niin kyllä heiltä tulee
myös edellyttää, että he puuttuvat
tuotesijoittelun yliheittoihin, ja lasten suojeleminen median haitoilta
on heidänkin osaltaan välttämätöntä. Itse
mainoksen ja toimituksellisen aineiston valvonta on minullekin vanhana
journalistikoulutuksen saaneena kova kysymys, ja esimerkiksi näissä autojen
esittelyissä ja ruokaohjelmissa ja näissä mennään
koko ajan siinä rajapinnalla, milloin ollaan mainonnan
puolella.
Vielä lopuksi sanon sen, että kyllä vastuuta
on myös perheissä, mitä lapset saavat
katsoa ja milloinka se netti laitetaan myös kiinni. Mediakasvatusta
tulee vahvistaa myös kouluissa, ettei uskota kaikkea sitä,
mitä tuolta tuutista tulee, ja voidaan selvästi
näyttää, että vaikka siellä olisi kuinka
suomalainen tuote tuotesijoitettuna, tämä on nyt
selvää mainontaa.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on kyllä erittäin
epätarkka perusteluitaan myöten, eli tulkinnanvaraa
on hyvin paljon. Siellä on pyritty luomaan niitä määritelmiä,
mutta ne eivät kyllä ole käytännön
elämässä toimivia tai ne ovat niin väljiä,
että niiden väliin mahtuu kaikki mahdollinen.
Esimerkiksi laki sallii muun kuin merkittävän
arvokkaan tarpeiston ja palkinnot, ja niitä voidaan sijoittaa
myös lastenohjelmiin sekä uutis- ja ajankohtaislähetyksiin.
Tekisi mieli sanoa, että määritelkää tarpeisto,
määritelkää tuote, joka voidaan
sijoittaa. Eli se raja on kyllä ihan veteen piirretty viiva.
Tässä tämä Viestintäviraston
rooli kyllä vaikeaksi menee, jos he joutuvat hankkimaan
näyttöä siitä, onko se tuotesijoittelu
vastikkeellista vai ei, kun se vastike on voitu antaa lukuisilla
eri tavoilla tai erilaisissa sopimuksissa. Eli, miten ihmeellä he
sen selvittävät ihan aidossa käytännön
elämässä?
Sitten totean tähän loppuun vielä,
että kyllä kriittinen katsoja totta kai huomaa,
mutta hän tarvitsee äärettömän
paljon tietoa, yleissivistystä, tietääkseen,
milloin häneen yritetään vaikuttaa tai
vaikutetaan. En nyt puhu mistään ihan hömppäohjelmista
vaan tämmöisistä makasiiniohjelmista,
joiden niidenkin määritelmässä oli,
minkälaisella otteella ne on tehty, ovatko ne sellaisia,
että niihin saa laittaa tuotesijoittelua vai ei. Tässä on
todella suuri vaara, että käy kuten eräät kriittiset
asiantuntijat valiokunnassa totesivat, että rahalla aletaan
ostaa myös näkökulmaa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ei ollut aivan ongelmaton
perusoikeuksien kannalta. Tämähän oli
perustuslakivaliokunnassa lausunnolla. Perusongelma oli se, että oli
rinnastettu ihan kaupallinen mainonta ja poliittinen mainonta ja
lähtökohta oli sama. Sitten oli tehty tiettyjä poikkeuksia
poliittisen mainonnan osalta.
Kuitenkin lähtökohta on se, että poliittinen viestintä on
sananvapauden ydintä ja siihen pitää suhtautua
erittäin suurella kunnioituksella. Perustuslakivaliokunta
lausunnossaan viittasi myöskin Euroopan ihmisoikeussopimuksen
10 artiklaan, ja meillä on oikeuskäytäntöä myöskin Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen osalta koskien poliittista mainontaa.
Perustuslakivaliokunta lähti siitä ja laittoi
myöskin perustuslakikynnyksen taakse sen, että tämä poliittinen
mainonta pitää erottaa sieltä omaksi
tyypikseen ja lähteä siitä, että se
lähtökohtaisesti on sallittua, sille ei aseteta
rajoituksia, mutta sitten tietyillä perusteilla sille voidaan
asettaa rajoituksia. Täytyy sanoa, että tältä osin
oli erittäin hyvä, että tämä 31 § tässä laissa
on kirjoitettu uuteen muotoon ja tosiaan nyt poliittinen mainonta
ja kaupallinen mainonta erotetaan keskenään.
Täytyy edelleen vielä korostaa sitä,
että mitä tähän poliittiseen
mainontaan tulee, niin siellä täytyy olla erityisen
painavia perusteita, jotta voidaan ihan ajallisen sijoittelun tai
muunkin osalta asettaa sille rajoituksia, koska lähtökohta on
se, että poliittisen viestinnän pitää olla
mahdollista kaikkialla, kaikkina ajankohtina ja kaikille kansalaisryhmille.
Mikko Alatalo /kesk:
Puhemies! Nyt täytyy sanoa perustuslakivaliokunnan
puheenjohtajalle, että tässä liikutaan
todella hyllyvällä suolla, koska esimerkiksi ihan
normaaleissa viihdeohjelmissa, joissa poliitikot vierailevat, on
myös ikään kuin poliittista mainontaa
tavallaan, koska retoriikka voi olla sitä. Tässä on
ihan samasta asiasta kysymys, että olemassa oleva maailma
on muuttunut. Politiikkaohjelmat eivät ole enää erikseen,
vaan poliitikot ovat myös viihdeohjelmissa mukana, he ovat
kaapelikanavilla, he ovat internetissä, ja erittäin
vaikeasti valvottava on se, missä vaiheessa esimerkiksi
lähdetään suosimaan jotain tiettyä poliittista
suuntausta.
Mikael Jungner oli vierailulla Tampereella keskustan lehtimiesten
paneelissa. Kysyin häneltä, millä tähtäimellä esimerkiksi
objektiivisuutta noudatetaan. Jos siellä tehdään
tuppilautaohjelma pääministeristä, pitäisikö siellä olla
myös toisaalta ohjelma sitten siitä, miten tärkeää yhteiskunnallista
työtä nuorisosäätiö tekee?
Tässä nimenomaan Jungner vastasi, että ei
voi enää lähteä sekuntikello
kädessä mittaamaan, niin kuin ennen vanhaan ohjelmaneuvostot
mittasivat, miten poliittinen puolueettomuus toteutuu. Eli meidän
täytyy luottaa siihen, että mediassa osataan toimia.
Aika paljon tässä myös tätä itsekontrollia ja
tämmöistä hallintaa täytyy olla.
Kaikkea ei voi kirjata ihan täydellisesti lakiin.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Mitä perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja tuossa totesi, niin näinhän se on,
ja tästä syystähän selkeytettiin
näitä tekstejä, että tulee selvästi
ja selkeästi sanottua se, mitä myös tahdotaan.
Mutta tästä tuotesijoittelusta vielä,
että kyllähän tässä on
ongelmia. Ei sitä kukaan kiellä eikä kannata
kieltääkään, että näitä tämä pitää sisällään.
Mutta toisaalta, pitäähän tässä myös
nähdä se, että tämä myös
vie asioita eteenpäin, että nyt tulee velvollisuus
ilmoittaa tuotesijoittelusta. Aikuisten ihmisten kohdalla on joku
sanonut, että se lisää medialukutaitoa.
No, en minä tiedä, lisääkö se
tai vähentääkö se. Nyt kun koeluonteisesti
on ilmoitettu, tai on ollut käytössä palkki, jossa
lukee, että tähän ohjelmaan on pantu
tuotesijoittelua, ja olen yrittänyt sitä katsoa,
niin ehkä ed. Asell on huomattavan paljon tarkempisilmäinen
kuin minä, mutta en minä nyt niin hirveästi ole
kyllä pystynyt sieltä niitä erottamaan,
vaikka olen oikein niin kuin yrittänyt sitä varten
katsoa sitä.
Tällä tuotesijoittelulla ja tällä ilmoitusvelvollisuudella
on myös toinenkin puoli tietenkin olemassa. Tämä keskustelu
oikeastaan ei ole ollenkaan nyt käynyt läpi sitä,
antaako tämä nyt sitten mahdollisuuksia. Tätähän
on perusteltu hyvin pitkälle sillä, että tämä antaa
kotimaiselle tuotannolle lisää mahdollisuuksia,
mikä minusta on sinänsä tämmöisellä kielialueella
oma itseisarvonsa, jos se sen tekee. Olen vähän
skeptinen, vaikuttaako se ja minkä verran se vaikuttaa.
Kyllä kai siinä käy niin, että joku
ottaa sitä rahaa sieltä välistä eikä se
hirveästi ehkä siihen tuo, mutta jos tässä kansainvälisessä kilpailussa
tämä meidän osaamisemme elokuvanteossa
ja dokumenttien teossa ja niin edelleen halutaan säilyttää,
niin jostakin pitää vaan löytyä se
rahoitus. Ja jos tämä edesauttaa sitä asiaa,
niin se on tietenkin ihan se positiivinen puoli, jonka tästä voi
hakea, joka tuo sitä lisäarvoa. Mutta kuten sanottu,
niin kyllä tähän aukkokohtia jää hyvin
paljon ja tämä kuvaohjelmalaki tulee olemaan todella
merkittävä lainsäädäntö,
johon liittyy sitten koko tämä mediakenttä.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on puheenvuoroissa
viety asiaa suuntaan jos toiseen, positiiviseen ja negatiiviseen
suuntaan, että mitä tästä seuraa.
Ehkä kuitenkin kannattaa lähteä nyt liikkeelle
siitä, että suomalaisessa mediaympäristössä ei
kuitenkaan kovin voimakkaisiin ääriliikkeisiin
ole totuttu ja tuskin tämänkään
lainsäädännön kautta tullaan
tottumaan. Edelleen alan itsesääntely meillä kuitenkin
on olemassa, toimii. Katsojakriittisyys on Suomessa kohtuullisen
hyvällä tasolla. Tämä seuranta
ja valvonta, jota muun muassa liikenne- ja viestintävaliokunta
on tämän lain yhteydessä korostanut,
tulee hoitaa asianmukaisesti niin, että kun sitten kokonaisuudistusta
tullaan lainsäädäntöön
tekemään, niin tarvittavat mahdolliset muutokset
voidaan sitä kautta sitten vielä tehdä,
mikäli siihen on tämän lain osalta tarvetta.
Yleiskeskustelu päättyi.