1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rikoslain, pakkokeinolain
10 luvun 7 §:n ja poliisilain 5 luvun 9 §:n
muuttamisesta
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, värderade talman! Eduskunnalle annettu
hallituksen esitys 19/2013 koskee kolmea toisiinsa liittyvää aihepiiriä:
sananvapausrikoksia, vainoamista ja häirintäviestintää.
Ensin muutama sana sananvapausrikoksista. Sananvapausrikoksia
eli yksityiselämää loukkaavaa tiedon
levittämistä ja kunnianloukkausta koskevia säännöksiä ehdotetaan
muutettavaksi niin, että niiden soveltaminen olisi linjassa
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännön
kanssa. Suomi on saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta lukuisia
tuomioita, joissa Suomen on katsottu sananvapautta, yksityiselämän
suojaa ja kunnian suojaa koskeneissa oikeusjutuissa loukanneen
Euroopan ihmisoikeussopimuksessa turvattua sanan- ja ilmaisunvapautta.
Ihmisoikeustuomioistuin on lisäksi pitänyt vankeusrangaistuksen
uhkaa sananvapauden kanssa yhteensopivana vain poikkeuksellisissa
tilanteissa.
Värderade talman! Europadomstolen har i flera domar
ansett att Finland, i ärenden som gällt yttrandefriheten
och skyddet för privatliv och ära, har kränkt
den yttrandefrihet som tryggas i den europeiska människorättskonventionen.
Europadomstolen har dessutom konstaterat att hot om fängelsestraff
endast i exceptionella situationer är förenligt
med yttrandefriheten.
Sananvapausrikoksia koskeva sääntely ja lainkäyttötoiminta
edellyttävät punnintaa sananvapauden, yksityisyyden
ja kunnian suojan välillä. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on korostanut, että yleistä kiinnostusta herättävään
keskusteluun puuttumiselle tulee olla painavat perusteet. Ihmisoikeustuomioistuimen
oikeuskäytännön huomioon ottamiseksi
yksityiselämää loukkaavaa tiedon levittämistä ja
kunnianloukkausta koskevaan säännökseen
lisättäisiin rangaistavuutta rajoittava uusi lauseke:
"Rikoksena ei pidettäisi yleiseltä kannalta merkittävän
asian käsittelemiseksi esitettyä ilmaisua, jos
sen esittäminen, huomioon ottaen sen sisältö,
toisten oikeudet ja muut olosuhteet, ei selvästi ylitä sitä,
mitä voidaan pitää hyväksyttävänä."
Esitys korostaa sananvapautta perusoikeutena ja kaventaa jonkin
verran rangaistavuuden aluetta.
Ihmisoikeustuomioistuin on siis lisäksi pitänyt
vankeusrangaistuksen uhkaa sananvapauden kanssa yhteensopivana vain
poikkeuksellisissa tilanteissa. Tässä yhteydessä ihmisoikeustuomioistuin
on myös kiinnittänyt huomiota median tehtävään
sananvapauden toteuttamisessa. Tämän huomioon
ottamiseksi sananvapausrikoksia koskevaa sääntelyä on
uudistettu siten, että yksityiselämää loukkaavaa
tiedon levittämistä koskeva rangaistussäännös
ehdotetaan kunnianloukkauksen tavoin jaettavaksi perusmuotoiseen
ja törkeään tekomuotoon. Ihmisoikeustuomioistuimen
vankeusuhkaa koskevan linjan huomioon ottamiseksi yksityiselämää loukkaavan
tiedon levittämisen ja kunnianloukkauksen perustekomuodoissa
olisi sakkorangaistuksen ja törkeissä tekomuodoissa
törkeän kunnianloukkauksen nykyasteikon mukainen
rangaistusuhka: sakkoa tai vankeutta enintään
kaksi vuotta.
Törkeän kunnianloukkauksen tunnusmerkistössä ei
enää nimenomaisesti mainittaisi teon tekemistä joukkotiedotusvälinettä käyttämällä
tai muuten
toimittamalla tieto tai vihjaus lukuisten ihmisten saataville. Kunnianloukkausrikokset
ja yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämistä koskevat
rikokset olisivat asianomistajarikoksia kuten nykyisinkin. Valtakunnansyyttäjä voi
kuitenkin jatkossakin antaa määräyksen
syytteen nostamisesta, jos rikos on tapahtunut joukkotiedotusvälinettä käyttäen
ja erittäin tärkeä yleinen etu vaatii
syytteen nostamista.
Värderade talman! Enligt propositionen ska det till
strafflagen fogas en ny straffbestämmelse om olaga förföljelse.
Europarådets konvention om förebyggande och bekämpning
av våld mot kvinnor och våld i hemmet förutsätter
att förföljelse kriminaliseras. Trots att skyldigheterna
enligt konventionen redan till en stor del uppfylls, bland annat
genom straffbestämmelserna om olaga hot och brott mot besöksförbud,
finns det skäl att komplettera regleringen med en bestämmelse om
förföljelse.
Esityksen mukaan rikoslakiin lisättäisiin
uusi vainoamista koskeva rangaistussäännös.
Vainoamisen kriminalisointia edellyttää naisiin
kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemistä ja
torjumista koskeva Euroopan neuvoston yleissopimus. Vaikka muun
muassa laitonta uhkaamista ja lähestymiskiellon rikkomista
koskevat rangaistussäännökset jo suurelta
osin kattavat yleissopimuksen velvoitteet, sääntely
on syytä täydentää vainoamista
koskevalla säännöksellä. Vainoamiseen
syyllistyisi henkilö, joka toistuvasti uhkaa, seuraa, tarkkailee,
ottaa yhteyttä tai muulla näihin rinnastettavalla
tavalla oikeudettomasti vainoaa toista niin, että se on
omiaan aiheuttamaan vainotussa pelkoa tai ahdistusta. Rikoksesta
voitaisiin tuomita sakkoa tai enintään kaksi vuotta
vankeutta. Vainoaminen olisi virallisen syytteen alainen rikos.
Sitten muutama sana häirintäviestinnästä.
Rikoslakiin lisättäisiin myös uusi viestintärauhan rikkomista
koskeva rangaistussäännös, joka kattaisi
lähtökohtaisesti kaikilla viestintävälineillä tapahtuvan
häirinnän. Viestintärauhan rikkomiseen
syyllistyisi se, joka häirintätarkoituksessa toistuvasti
lähettää toiselle viestejä tai
soittaa niin, että teko on omiaan aiheuttamaan hänelle huomattavaa
häiriötä tai haittaa. Teko olisi asianomistajarikos,
jonka rangaistuksena olisi sakkoa tai enintään
kuusi kuukautta vankeutta. Säännös laajentaisi
häirintäviestinnän rangaistavuutta kotirauhaa
häiritsevästä puhelin- ja matkapuhelinhäirinnästä muihinkin
viestintävälineisiin, eikä rangaistavuus
olisi enää sidottu siihen, että puhelu
tai viesti vastaanotetaan kotirauhan piirissä.
Pakkokeinolakiin ja poliisilakiin ehdotetaan tehtäväksi
esityksen aiheuttamat teknisluontoiset muutokset, ja esityksen mukaan
tavoitteena on, että uudet rikoslain säännökset
tulisivat voimaan vuoden 2014 alusta.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää hallitusta
ja etenkin oikeusministeri Henrikssonia siitä, että tämä rikoslain
muutosesitys on nyt täällä eduskunnassa
käsittelyssä.
Jokaisella ihmisellä tulisi olla oikeus elää ilman
pelkoa. Ihmisen fyysinen ja psyykkinen koskemattomuus on jokaisen
kansalaisen perusoikeus. Ikävä kyllä tämä perusoikeus
ei ole kaikille itsestäänselvyys, ja siksi meidän
tulee lainsäätäjinä tehdä kaikkemme,
että tilanne korjaantuu. Perhe- ja lähisuhdeväkivalta
on erityisen suomalainen ilmiö. Sitä ei pidä kuitenkaan
millään tasolla hyväksyä tai
vähätellä sen yleisyyden vuoksi. Myös
Euroopan neuvoston tasolla on kiinnitetty huomiota etenkin naisiin
kohdistuvan väkivallan poistamiseen, ja Suomeltakin edellytetään
toimia muun muassa niin sanotun Istanbulin sopimuksen hyväksymiseksi.
Arvoisa puhemies! Liian moni kärsii henkisestä väkivallasta,
joka pitkittyessään aiheuttaa uhrille hirvittävää tuskaa,
kärsimystä sekä häpeän
tunnetta. Ulkopuolisten on vaikea asiaan puuttua, sillä nämä ovat
asioita, joista halutaan vaieta. Ilmiölle on annettu nimi,
vainoaminen, ja englanniksi puhutaan stalkingista. Vainoamisella
tarkoitetaan tarkoituksenmukaista, toiseen henkilöön
kohdistuvaa, toistuvaa ei-toivottua käyttäytymistä,
joka aiheuttaa pelkoa tai ahdistusta. Vainoamiseen syyllistyy useimmiten
parisuhteen päättymisen jälkeen entinen
puoliso, joka saattaa piinata puolisoaan ja jopa lapsiaan mitä hirveimmillä tavoilla
vuosikausien ajan. Pahimmillaan vainoaminen päättyy
uhrin väkivaltaiseen kuolemaan.
Rikoslakiin tullaan tässä hallituksen esityksessä lisäämään
uusi vainoamista koskeva rangaistussäännös.
Aikaisemmin Suomessa toisen ihmisen vainoamista ei ole lailla kielletty,
mutta tällä merkittävällä muutoksella
pääsemme samalle viivalle useimpien eurooppalaisten
maiden kanssa. Hallituksen esityksen mukaan vainoamisesta voitaisiin
tuomita sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta.
Vainoaminen tehdään lisäksi virallisen
syytteen alaiseksi rikokseksi. Tämä helpottaa
uhrin tilannetta, sillä jatkossa hänen ei tarvitse
yksin jaksaa olla aloitteellinen asioiden selvittelyssä,
vaan viranomaiset hoitavat tutkinnan ja jatkokäsittelyn.
Arvoisa puhemies! Tein asiasta lakialoitteen vuonna 2011, ja
sen allekirjoitti yli puolet tämän eduskunnan
kansanedustajista. Kansanedustajien tahto tämän
ilmiön kitkemiseksi suomalaisesta yhteiskunnasta on selvä,
ja siksikin on hyvä, että oikeusministeri on halunnut
kuunnella edustajia ja korjata tämän epäkohdan.
Tämä uudistus tuo toivoa paremmasta kymmenilletuhansille suomalaisille
naisille ja miehille, jotka kärsivät vainoamisesta.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että vainoaminen saatetaan
rikoslain piiriin ja koskemattomuus, niin fyysinen kuin myös henkinen,
tullaan turvaamaan tai takaamaan — tapahtuuko sitten niin,
mutta toivottavasti — suomalaisille ihmisille, niin miehille
kuin naisille.
Naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämisen ohjelma
tehtiin sosiaali- ja terveysministeriön aloitteesta vuonna
2010 ja tässä julkaisussa luvattiin myös
tutkia muun muassa lähestymiskiellon toimivuutta Suomessa.
Lähestymiskielto ei ole yksin onnistunut estämään
näitä vainoamistapauksia ja sitä tuskaa
ja kärsimystä, mitä siitä on muun
muassa naisille aiheutunut. Lisäksi luvattiin tehdä tutkimus
tästä itse vainoamisesta, stalkingista, millä tavalla
näitä kokemuksia naiset ovat kokeneet ja kuinka
he ovat saaneet apua suomalaisessa oikeusjärjestelmässä.
Kysyisinkin arvon ministeriltä, missä vaiheessa
nämä tutkimukset ovat. Onko meille tulossa tietoa
nyt vielä tämän lain tueksi, millä tavalla
Suomessa tämän asian puitteissa voidaan?
Ja edustaja Pauliina Viitamiehelle suuri kiitos tästä hyvästä lakialoitteesta
ja onnea sille, että se on näin pitkällä.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Vainoaminen jo sanana on erittäin
ruma ja tekona vielä rumempi, ja on erinomainen asia, että siihen
ollaan myöskin lainsäädännön
puitteissa puuttumassa. Maailma näköjään
muuttuu entistä raaemmaksi, ja varmasti tämä lakiesitys
on erittäin tarpeellinen. Tekniikka on yksi asia, eli tekniikan
kehittymisen myötä on entistä helpompi
vainota ja häiritä joko naisia tai yleensä lajikumppaneita,
on se vainon kohde sitten kuka tahansa.
Minun mielestäni on sillä tavalla erittäin
surullista, että tällaisia uusia lakeja pitää säätää sen takia,
että me emme osaa tai halua elää lähimmäistemme
kanssa suhteellisen rauhassa ainakin. Ja valitettavasti — siis
tämä on niin kuin aivan absurdia, kun joutuu sanomaan,
että "valitettavasti" — tällaista lakia
pitää kannattaa. Kun tämän lähtökohta
on se, että elettäisiin suurin piirteinkin sovussa,
niin ei näy vain toteutuvan edes tällaisessa valtiossa
kuin Suomessa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Muistan, kun tätä lähellä olevaa
lakia tässä salissa käsittelimme vuonna
2009 ja silloin oikeusministeriöstä tiukasti viestitettiin,
että kyllä häirinnän pitää tapahtua
tekstiviestein sellaiseen aikaan, että vastaanottaja on
kotona. Eli se oli tiukka keskustelu, joka käytiin salissa,
ja sen jälkeen vielä keskustelimme siitä pitkään
lakivaliokunnassakin, ja muistan, kuinka tässä salissa
hyvin monet kansanedustajat silloin olivat sitä mieltä, että kyllä tuo
tekstiviestihäirintä on ihan yhtä häiritsevää,
tapahtuu se sitten kotona ollessa, työpaikalla ollessa
tai missä tahansa.
Pidän erittäin myönteisenä,
että nyt oikeusministeriössä uuden ministerin
myötä on tässä herätty
ja tartuttu toimeen. Myös edustaja Viitamiehen lakialoite
vauhditti tätä. Pidän erittäin
myönteisenä, että nyt tämä häirintä ei
ole enää sidottu siihen, onko vastaanottaja kotona
ja tietääkö lähettäjä vastaanottajan
olevan kotona. Se oli minun mielestäni täysin
kohtuuton vaade, joka tuossa aiemmassa lainsäädännössä vuonna
2009 tehtiin.
Pidän myönteisenä sitä,
että vainoaminen noin yleisestikin tuodaan lain tasolla
rangaistavaksi teoksi. Mutta oikeastaan yksi asia tässä lainsäädännössä minua
mietityttää, ja kysyisin oikeusministeri Henrikssonilta:
Minkä takia sananvapausrikosten seuraamuksia tässä esityksessä nyt halutaan
lieventää, sitä, että hyökätään
toista vastaan sitten sanallisesti taikka muulla vastaavalla keinolla?
Minkä takia te esitätte, että tätä rangaistusseuraamusta
nyt lievennetään?
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan pöytäkirjoista
löytyy keskustelu, johon edustaja Heinonen viittasi. Siinä keskustelussa
kerrottiin, että tämä uudistus, joka
nyt tänään on käsittelyssä,
pitää valmistella kokonaan. Sitä ennen
jo kiirehdittiin esille tullutta korkeimman oikeuden äänestyspäätöksen
johdosta tehtyä pikauudistusta siitä, että kun
korkein oikeus yhden tuomarin enemmistöllä päätti,
että tekstiviestein ei voida häiritä kotirauhaa,
niin saman tien muutettiin, että kyllä tekstiviesteillä voi
häiritä kotirauhaa ja se on rikos yhtä lailla
kuin muu kotirauhan rikkominen. Kuten eduskunnan pöytäkirjoista
yksiselitteisesti löytyy, jo tuolloin oikeusministeriö linjasi,
että tänään käsiteltävä laki — näimme
Henrikssoninkin nyökkäävän — on
siis edellisen ministerin liikkeelle laittama valmisteluasia, joten
se, miten Heinonen asioita kuvaa, ei pidä paikkaansa.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä se pitää paikkansa,
juuri tällä tavalla salissa ja lakivaliokunnassa
tuo keskustelu käytiin. Silloin oli halukkuutta, että tekstiviestihäirintä voisi
tapahtua myös päiväaikaan eikä se
olisi sidottu siihen, että vastaanottajan pitää olla
kotona ja myös lähettäjän pitää tietää vastaanottajan
olevan kotona. Olihan se jo ihan maalaisjärjellä ajateltuna
aivan älytön tilanne vaatia tällaisia
pykäliä siihen. Häirintä saattaa tapahtua
töissä ollessa, autossa ollessa, ihan missä tilanteessa
tahansa. Minun mielestäni nyt mennään
oikeaan suuntaan. Jos silloin olisi ollut halua, varmasti se olisi
voitu muuttaa jo 2009 lainsäädännössäkin
tähän muotoon, että häirintä voi
tapahtua päiväaikaan eikä ole sidottu
kotirauhan piirissä olemiseen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja puhujalistaan.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelen tässä puheessani
lyhyesti vainoamista. Hienoa, että hallitus on tehnyt tällaisen esityksen.
Jälleen oikeusministeriltä hyvää työtä,
ja lisäksi tästähän on lakialoitteitakin
tehty, nekin ovat ihan paikallaan.
Heti alkuun täytyy sanoa, että ongelmat eivät pelkästään
tällä lailla valitettavasti ratkea, mutta tämä on
hyvä täydentämään asioita.
Se kannattaa pitää mielessä, että ei
pidä uskoa tämän lain kaikkivoipaisuuteen
ja näiden pykälien kaikkivoipaisuuteen. Ne, jotka
haluavat pahaa toiselle ihmiselle, ne tekevät sen, on meillä sitten
vainoamispykälä, on meillä lähestymiskielto
tai ihan mikä tahansa muu, he tekevät julmia väkivaltatekoja.
Ei pidä nyt puhua pelkästään
naisista uhreina, vaan yhtä lailla miehet voivat olla tämän
tulevan vainoamisen uhreina — väitän,
että aika paljoltikin.
Ihan käytännön tasolla ongelmana
on ollut pari asiaa, mitkä nyt tässä vainoamisessa
esitetään kriminalisoitaviksi. Täällä puhutaan,
että "vainoamiseen syyllistyisi se, joka toistuvasti uhkaa,
seuraa, tarkkailee, ottaa yhteyttä tai muuten näihin
rinnastettavalla tavalla oikeudettomasti vainoaa toista" jne. Tässä ovat
nämä sanat "seuraa" ja "tarkkailee" olleet niitä ongelmatapauksia,
kun ne ovat tapahtuneet julkisella paikalla. Vaikkakin vainoaja
on määrätty lähestymiskieltoon,
hän on siitä huolimatta saattanut vaikka parinsadan
metrin päässä seurata tätä uhriaan
julkisella paikalla, ja ei ole voinut mitään tehdä,
koska se ei ole ollut mitenkään kriminalisoitua.
Toki poliisilain perusteella on tietyissä uhkatapauksissa
pystytty puuttumaan, mutta valitettavasti se on muuten täysin
laillista toimintaa ja näin on voinut tehdä. Se
on nyt hienoa, että nimenomaan tällaiset tekomuodot
saadaan tässä oikeudenvastaisessa toiminnassa
loppumaan. Ja mikä parasta, tämä rikoshan
esityksen mukaan on virallisen syytteen alainen ja rangaistusmaksimi
on kaksi vuotta, jolloin poliisilla on myös mahdollisuus käyttää pakkokeinoja
tämmöisen rikollisen toiminnan jatkamisen estämiseksi.
Se on hyvä, koska usein tällaiset ihmiset eivät
hyväntahtoiseen puheeseen usko.
Arvoisa herra puhemies! Ihan käytännön
tasolta, miten on näyttäytynyt tällainen
vainoaminen, johon poliisi ei ole pystynyt aikaisemmin puuttumaan:
Ei mikään tieteellinen tutkimus vaan ihan käytännön
esimerkki on ollut se, että niin sanottu vainoaja on yleensä,
voi sanoa, hyvin älykäs, oppinut, koulutettu ihminen.
Hän tietää lainsäädökset,
hän osaa käyttää pykäliä hyväkseen.
Ja vaikka maallikko olen, niin voin sanoa, että edellisessä työssäni
olen havainnut tietynlaisia itsekkään narsistisen
persoonallisuuden viitteitä tällaisissa ihmisissä.
He käyttävät hyväkseen lain
suomia aukkoja, kuten aikaisemminkin mainitsin, saattavat seurata
uhriaan joidenkin satojen metrien päässä tai
saattavat seistä uhrin asunnon ulkopuolella julkisella
paikalla, julkisella kadulla, jolloin siihen ei ole millään
tavalla voitu puuttua. Nyt siihen voidaan.
Heidän, ketkä tunkeutuvat uhrin kotiin tai soittavat
hänelle uhkaavia puheluja tai muuten uhkailevat, tekonsa
on tähänkin asti nykyisten rikoslain säädösten
mukaan pystytty katkaisemaan ja myös tuomitsemaan, koska
on paljon rikosnimikkeitä, joilla pystytään
puuttumaan tällaiseen toimintaan. Muun muassa laiton uhkaus on
hyvin yleinen ja myös kotirauhan rikkominen, joilla on
pystytty puuttumaan, ja useimmiten alkoholisoituneet — no,
miehet etupäässä — ovat tällä tavalla
jääneet kiinni. Mutta kun kyse on ihmisestä,
joka ei ole alkoholisoitunut vaan hyvinkin älykäs,
tuntee lain, niin hän on useimmiten pystynyt käyttämään
näitä pykäliä hyväkseen
ja saattanut pahimmillaan tehdä suomeksi sanottuna helvetin
tämän uhrin elämästä,
jatkuvan pelon alla elämisen. Ja mitä viittasin
sukupuolikysymykseen, niin epäilisin, että myös
naiset saattavat olla hyvin paljon tämmöisen vainoamisen
tekijöinä nimenomaan, mitenkään
väheksymättä, lievemmissä tekomuodoissa
eli seuraamisessa ja tarkkailussa. Aika näyttää,
kuinka tältä osin tulee käymään.
Kaiken kaikkiaan pidän erittäin tervetulleena tätä hallituksen
esitystä vainoamisen osalta. Kuten alussa sanoin, se tulee
täydentämään nykyistä lainsäädäntöä,
mutta ei pidä uskoa missään tapauksessa
tämän lainsäädännön
kaikkivoipaisuuteen, mutta hyvä lisä.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on todella
tarpeellinen ja kauan odotettukin, sillä tiedän
itsekin ihmisiä, joita on kiusattu ja vainottu niin paljon,
että ovat kokeneet jopa mielenterveytensä kärsineen.
Tähän asti he ovat olleet vailla oikeusturvaa.
Kysymys on psyykkisestä väkivallasta, ja kaikenlaisen
väkivallan käytön tulee olla laissa kielletty. Kiitos
edustaja Viitamiehelle asian esille ottamisesta lakialoitteen muodossa.
Puhemies! Myös muut yksityisyydensuojaa selkeyttävät
muutokset tässä lakiesityksessä ovat tarpeellisia,
sillä sosiaalisen median ja sähköpostiviestinnän
pelisäännöt eivät ole vielä vakiintuneet,
ja toivottavasti tämä laki antaa selkeitä pelisääntöjä myös
siellä käytävään viestintään.
Esimerkiksi sähköpostien ja sosiaalisen median kautta
voidaan ihmisiä häiritä vähintään
yhtä paljon kuin puhelimella.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakiesitys nyt merkitsee todellakin kolmea
muutoskokonaisuutta nykyiseen rikoslakiin elikkä sananvapauteen
liittyvien rikosten tunnusmerkistöjen muuttaminen ja sitten
viestintärauhan rikkominen ja kolmanneksi tämä enemmänkin
nyt esille tullut vainoamisen kriminalisointi.
Näiden muutosten perusteiksi esitetään
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntöä,
ja kuten tiedetään, Suomi on saanut tältä tuomioistuimelta
monia langettavia tuomioita etenkin näistä liian
pitkistä oikeudenkäyntiprosesseista. No, tuomiot
on ehkä annettu kuitenkin ihan aiheesta, vaikkakin niistä voisi
käydä omat pitkät keskustelunsa erikseen.
On kuitenkin syytä pohtia, kuinka suuresti ihmisoikeustuomioistuimen
oikeuskäytännön tulee vaikuttaa siihen,
millaisia muutoksia itsenäisen Suomen eduskunta tekee rikoslakinsa
yksittäisiin rangaistusasteikkoihin.
Tämä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on kiinnittänyt
huomiota, että Suomessa voi saada vankeutta kunnianloukkauksen
seurauksena. EIT:n mielestä kyse on sananvapauden loukkaamisesta.
Käytännössä tätä vankeusrangaistusta
ei Suomessa ole juurikaan kuitenkaan käytetty. Niitä on
vissiin ollut kaksi tuomiota, ja kai niissäkin on tuomittu
ehdolliseen vankeusrangaistukseen. En ole ihan varma.
Sinällään ymmärrän,
että vankeudesta halutaan luopua kunnianloukkauksen seurauksena. Euroopan
ihmisoikeussopimukseen on sitouduttu useissa maissa, ja on kyse
sellaisista maista, joissa vankilaan joutuminen mielipiteiden vuoksi
on ollut arkipäivää vielä jokunen
vuosikymmen sitten.
Nämä lähes kaikki kunnianloukkaustuomiot ovat
todellakin Suomessa olleet sakkoja. Kuitenkin on olemassa vaara,
että vankeuden poistaminen asteikolta tulkitaan kannanotoksi,
että tarve rangaista kunnianloukkauksesta on vähäisempi ja
että tämä näkyy myös
rikoksesta tuomittujen sakkorangaistusten suuruudessa. Elikkä tätä osa-aluetta
ei minun mielestäni ole otettu tässä huomioon.
Me vähennämme kyseisen tuomion määrää,
eli asteikko sinänsä heikkenee. Tämä pitäisi minun
mielestäni valiokuntakeskustelussa ottaa vielä esille:
se, pitäisikö tätä ottaa enemmän
esille.
Mielestäni erityisesti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
ennakkotapaukset tulisi huomioida siten silloin, kun katsotaan,
onko teko ylipäänsä rikos vai ei: onko
kunnianloukkaussyytteen tarkoittamassa teossa sittenkin kyse vain
perustuslain ja monien kansainvälisten sopimusten takaamasta
perusoikeudesta sananvapauteen, vai onko menty sen ylitse?
Minä olisin hyvin pidättyväinen lähtemään
tekemään lievennyksiä meidän
jo ennestään kautta linjan hyvin lievistä rangaistuksistamme,
eli minkälaisia tuomioita annetaan rikoslakimme mukaisesti,
olletikin kun vankeusrangaistuksetkin myönnetään
etupäässä ehdollisina eikä ehdottomiakaan
tarvitse istua koko tuomittua aikaa.
Tästä vainoamisesta, mikä tänään
tuntuu olevan enemmän päivän teemana
keskusteluissa, omalta osaltani kyllä tuon esille, että minä pidän, niin
kuin moni muukin tässä salissa pitää,
tehtyä esitystä hyvänä ja tälle
hetkelle tarpeellisena, koska tekniikka kehittyy koko ajan kovaa
vauhtia.
Sitten erityisen hyvänä minä pidän
sitä, että se on virallisen syytteen alainen rikos
eikä ainoastaan asianomistajarikos, sillä jos
tässä olisi kyse asianomistajarikoksesta, niin
henkilöt, aviopuolisot, entiset aviopuolisot, lähiväkivallan
kohteeksi joutuneet henkilöt, eivät välttämättä uskaltaisi
viedä tätä asiaa ollenkaan eteenpäin.
Mutta jos se on virallisen syytteen alainen, niin asia menee sitten
eteenpäin eikä tämä kyseinen
kohteeksi joutunut henkilö ehkä joudu enää kärsimään siitä tilanteesta
niin paljon eikä joudu vetäytymään
tästä asiasta.
Ei muuta kuin toivon, että asia saadaan käsiteltyä esitetyssä muodossa
eteenpäin.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Maijala suhtautui sinänsä ymmärtävästi
siihen, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännön
valossa meillä käytännössä tämän
esityksen mukaan lievennetään näitä sananvapausrikoksia, siis
näitä törkeitä kunnianloukkausrikoksia
ja niistä tulevia seuraamuksia.
Minä osaltani toivon, että lakivaliokunta
tätä asiaa aika tarkkaan harkitsee, koska en näe,
että nykyisessä yhteiskunnassa ihmisen maine ja kunnia
olisi jotenkin vähemmän tärkeä oikeushyve
kuin vaikkapa 20 vuotta sitten. Päinvastoin nykyinen mediailmasto
ja ennen kaikkea sosiaalinen media ovat luoneet lukuisia uusia mahdollisuuksia
tärvellä ihmisten mainetta ja kunniaa erilaisilla
valheellisilla väitteillä ja valheellisilla solvauksilla
ja herjauksilla. Eli osaltani toivon, että lakivaliokunta
aika tarkkaan tätä kohtaa hallituksen esityksestä miettii.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Puhujalistaan.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Yhdenkään yksilön
ei tule kokea tunnetta vainoamisesta. Tässä salissa
on käyty paljon keskusteluja ihmisoikeuksien toteutumisesta
niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Erityisesti haluamme parantaa
naisten ja lasten asemaa. Me emme hyväksy vainoamista missään
maailman kolkassa, eikä meidän tule hyväksyä sitä Suomessakaan.
Siksi tämä hallituksen esitys on erittäin kannatettava.
Kiitän myös edustaja Viitamiestä hänen
tekemästään lakialoitteesta, jota käsittelimme
täällä salissa aiemmin. Meidän
tulee antaa selkeä viesti, että tuomitsemme vainoamisen, sillä se
on rikos ihmisyyttä ja ihmisarvoa vastaan. Suomessa vainosta
kärsivät naiset, miehet ja lapset. Vainon kohteeksi
joutuu maassamme arviolta 100 000 henkilöä vuodessa.
Jokainen heistä on liikaa.
Arvoisa puhemies! Vainoamisen keinot ovat moninaiset. Todellakin
vain mielikuvitus on rajana, kun vainoaja saa uhrinsa pelkäämään
oman tai läheistensä turvallisuuden, jopa hengen
puolesta piinaten ja pelotellen. Vaino voi myös muuttua
sanoista väkivallanteoiksi, jos sitä ei riittävän
ajoissa lopeteta. Riski on sitä suurempi, mitä kauemmin
vainoaminen kestää. Uhri voidaan jättää hetkellisesti
rauhaan, jos vainoaja löytää uuden mielenkiinnon
kohteen itselleen, mutta varsin usein vainoaja palaa piinaamaan
aiempaa uhriaan. Uhri elääkin jatkuvassa stressitilassa
odottaen, mitä seuraavaksi tuleman pitää. Vainoamisen
uhrin pelko voikin olla kaikkivoipaisen lamaannuttava, sellaista
pelkoa, jolloin ihminen pelkää jo omaa varjoaankin.
Uhri voi eristäytyä, ja lopulta tällainen
pelko voi johtaa mielenterveysongelmiin, työkyvyttömyyteen
ja pahimmillaan jopa itsemurhaan. Pelkääminen
voi aiheuttaa siis erittäin vakavia psyykkisiä ja
fyysisiä oireita vainoamisen uhrille.
Arvoisa puhemies! Hyvin usein vainoaminen alkaa parisuhteen
kariuduttua. Entinen puoliso ottaa jopa elämäntehtäväkseen
kostaa kariutuneen parisuhteen toiselle osapuolelle. Uhriksi usein
valikoituu paitsi entinen puoliso myös mahdolliset yhteiset
lapset sekä uhrin muukin lähipiiri. Erityisen
järkyttävää onkin se, että vainon
kohteeksi valikoituvat täysin syyttömät
ja puolustuskyvyttömät henkilöt. Tiedetään,
että vaino voi aiheuttaa elinikäiset traumat,
ja lapsen mahdollisuudet puuttua tällaiseen toimintaan ovat
aikuistakin heikommat. Viranomaisavun saanti voi olla miltei mahdotonta
näiden tilanteiden lopettamiseksi. Vainoamisen problematiikkaa
ja mekanismeja ei vielä tunnisteta riittävästi eri
viranomaistahoilla.
Suomessa on mahdollista hakea lähestymiskieltoa, mutta
lähestymiskieltoa on helppo myös rikkoa, ja näin
aivan liian usein tapahtuukin. Lähestymiskiellolla tai
kotirauhan rikkomisesta aiheutuvilla sanktioilla ei voidakaan riittävän
tehokkaasti puuttua vainoamiseen, ja tältä osin lainsäädäntömme
vaatiikin ehdottomasti täydennystä. Hyvä,
että näin on nyt tapahtumassa.
Vainoamisesta aiheutuu myös koko yhteiskunnan tasolla
valtavia kustannuksia esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen
osalta. Aivan liian suuri osa jää ilman näitä palveluita,
vaikka he niitä kipeästi tarvitsisivatkin. Osa
puolestaan ei edes uskalla hakea apua, koska voi pelätä avun hakemisen
seurauksia tai kokea syyllisyyttä ja häpeääkin.
On myös huomioitava, että tilanteet, joissa vaino
johtuu henkilön ammatista tai työtehtävistä,
ovat arkipäivää monella sektorilla. Tämä on
siis myös työhyvinvointi- ja työturvallisuuskysymys.
Arvoisa puhemies! Vainoamisen kriminalisointi on todettu aiemmin
toimivaksi monissa maissa. Lainmuutoksen edut ovat yksiselitteisiä. Ne
tehostavat osaltaan lähestymiskiellon antamaa suojaa ja
viestittävät myös ennalta ehkäisevästi
koko yhteiskunnalle vainoamisen tuomittavuudesta. Vainoamisen kriminalisointi
on yksi merkittävä askel kohti pelon lopettamista
yhteiskunnassamme, ja tästä annan suuresti kiitosta hallituksen
esitykselle.
Jokaisella ihmisellä tulee olla oikeus elää ilman
vainoa ja pelkoa. Jokaisen ihmisen fyysinen ja psyykkinen koskemattomuus
on sellainen perusoikeus, joka tulee turvata myös meillä Suomessa.
Ikävä kyllä tämä perusoikeus
ei vain valitettavasti kaikille ole itsestäänselvyys,
mutta uskon, että tällä hallituksen esityksellä on
otettu suuri harppaus oikeaan suuntaan.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Oikeusministeriö on tehnyt
loistavaa työtä, ja käsissä on
hallitusohjelman mukainen esitys kaikin osin. Hallitusohjelmassa
nimenomaisesti lukee, että sananvapausrikoksia koskevaan
lainsäädäntöön tehdään
tarpeelliset tarkistukset Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännön pohjalta.
Näin ovat siis hallituspuolueet sopineet. Niin ikään
hallituspuolueet sopivat, että tällä vaalikaudella
saatetaan se viime kaudella aloitettu työ loppuun, jolla
tämä vainoaminen kriminalisoidaan, ja nimenomaan
valmistellaan se tavalla, joka tulee sitten oikeasti toimimaan tuomioistuimessa.
Edustaja Tolvanen puhui viisaita juuri siitä, että yksi
palanen ei yksin tässä onnea tee, mutta me tarvitsemme
monia työkaluja, ja saattaa olla, että vaikka
näitä tuomioita ei tulisikaan monta, niin niillä on
tosiasiassa suurempi, ohjaavampi vaikutus kuin mikä on
se määrä sitten lopulta nostettuja syytteitä tai
tuomittuja tuomioita, joka ehkä parin kolmen vuoden päästä nähdään.
Mutta rikkana rokassa osana siinä taistelussa, joka
liittyy lähisuhdeväkivaltaan mutta joka liittyy
myös työpaikkoihin, oli tärkeätä,
että tämä valmisteltiin huolella. Jos
teillä on mahdollisuus käydä katsomassa
sen työryhmän esitystä, siinä esitettyjä aika
isoja pohdintoja ja vaikeuksia sekä lausuntokierroksella
tullutta palautetta ja sen jälkeen ministerin hyvin tehtyä lopputyötä,
niin näette kuinka monimutkainen lainsäädännöllinen vyyhti
aukeaa siitä, kun ihmiset alkavat kriminalisoida semmoista
käsitettä kun vaino.
On helppo olla sitä mieltä, ja siitä viime
vaalikaudellakin kaikki olivat samaa mieltä, että tähän
on löydyttävä ratkaisu, että meillä on
olemassa niin ahdistavia, pelottavia, ihmisten omaan itsemääräämisoikeuteen
kajoavia tapoja kiusata ihmistä uudella tavalla, että se
tarvitsee oman suojansa ja oman pykälänsä.
Mutta millä tavalla se kirjoitetaan rikosoikeuteen niin,
että se täyttää sitten länsimaisen
rikosoikeuden tarkkarajaisuuden kriteerit?
Sen takia se täytyi valmistella nyt tällä tavalla huolella
niin kuin nyt on tehty, ja minä olen todella tyytyväinen,
että tämä työ on näin
nopeassa vauhdissa jo tässä. Keskimäärin
rikoslain pykälien avaaminen, niiden pohjustaminen on Suomessa
kuitenkin yleensä kestänyt 10—15 vuotta
jopa, se keskiarvo on 10—15. Meillä on tilanteita, että 40
vuotta ovat eri komiteat istuneet ennen kuin asiat ovat muuttuneet.
Siihen nähden sekä lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten
rangaistusasteikkojen nostaminen, joka jo tapahtui, että ihan
loppusuoralla oleva kaikkien seksuaalirikosten rangaistusasteiden tarkistaminen —
uskallan,
katson ministeriä, sanoa, että tämä hanke — on
kaikki kuitenkin 4—5 vuodessa siitä, kun on katsottu,
että on tarve muuttaa asioita, saatu jo siihen pisteeseen,
että eduskunta ne hyväksyy ja ne ovat voimassa. Tämä on
suomalaisessa rikosoikeuden valmistelussa huolellista, mutta samaan
aikaan huomattavasti nopeampaa toimintaa kuin aikaisemmin. Ministerille
kiitokset!
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministerille ja hallitukselle tästä esityksestä,
joka turvaa oikeudettomassa tilanteessa oleville suojaa tulevaisuudessa.
Ja kun meillä tänään oli Euroopan
neuvoston korkea-arvoisia vieraita täällä myöskin
istunnossa paikalla, on hienoa, että hallituksen esityksessä oli
näin laajalti huomioitu Euroopan neuvoston naisiin kohdistuvan
ja perheväkivallan ehkäisemistä, torjumista
koskevan yleissopimuksen hyväksyminen.
Jatkossa toivon tietysti, että tämäkin
esitys sitten osaltaan edesauttaa Istanbulin sopimuksen ratifioimista
Suomen eduskunnassa. Näin ollen on ihan hyvä,
että puhutaan laajemminkin perheväkivallasta.
Tietysti laajempi konteksti ovat ne uudet henkisen väkivallan
muodot vainoamisen muodossa, yhteydessä. Kun nyt tietojärjestelmien
välityksellä tapahtuvat loukkaukset ovat yleistyneet
ja laajentuneet, on tärkeää saattaa lainsäädäntö ajan
tasalle.
On aivan totta, niin kuin edustaja Kärnä sanoi, että on
surullista, että tällainen laki täytyy
säätää, sillä niin
kuin kai vanha sanonta kuuluu, laki on järjen vastakohta.
Mutta toivon, että tämä osaltaan sitten
myös lisää valistusta peruskouluissa,
siellä, missä nuoriso kasvaa, ja kansalaisten
medialukutaitoa, koska monenlaista uutta on sosiaalisessa mediassa
esimerkiksi, niin kuin moneen kertaan on todettu.
Mutta vielä olisin kysynyt ministeriltä sosiaali-
ja terveydenhuollon henkilöstön asemasta tässä lainsäädännössä.
Oliko tässä valmistelussa jotain erityistä siihen
liittyen?
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Vainoaminen liittyy melkein aina parisuhteen kariutumiseen,
ja on pakko sanoa, että vainoamisen uhrit eivät
ole saaneet Suomessa riittävästi apua. Apu on
ollut monesti hyvin satunnaista, ja erityisesti lapset ovat kärsineet
niistä tilanteista, ja siinä mielessä on
todella tärkeätä, että tämä laki
on meillä nyt täällä käsittelyssä.
Viranomaisten ei ole helppo ollut puuttua näihin tilanteisiin
nimenomaan sen takia, että lainsäädäntöä ei
ole oikeastaan ollut olemassa. Erityisen tärkeää on
se, että tämä rikos on virallisen syytteen
alainen, koska uskon, että se auttaa asioitten esille ottamista
mutta myös sitten niiden selvittelyä, ja uskon
ja toivon, että tällä lailla on myös
ennalta ehkäisevä vaikutus. Tietoisuus siitä,
että vainoaminen on rikos ja siitä joutuu vastuuseen,
ehkä laittaa miettimään niitä henkilöitä, jotka
ajattelevat ryhtyä vainoajiksi. Eli siinä mielessä tämä on
todella tärkeä asia.
Ensi- ja turvakotien liitto on järjestönä vaatinut
pitkään sitä, että nimenomaan
vainoamiseen liittyvää lainsäädäntöä tarkennetaan
ja sitä tiukennetaan, ja nimenomaan sen takia, että liitto
on tehnyt paljon työtä naisten kanssa, jotka ovat
joutuneet vainoamisen kohteeksi. Tässä yhteydessä voin
välittää liiton terveiset ja kiitokset
ministerille ja myös edustaja Viitamiehelle siitä,
että tämä laki on nyt hyvässä vauhdissa
menossa eteenpäin.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
tärkeä ja odotettu esitys, ja tällä on erittäin
suuri vaikutus moniin naisiin mutta nyttemmin yhä useammin
myös moniin miehiin. On ollut korkea aika, että tämä laki
saadaan oikealle tolalle, häirintä ja vainoaminen
pitää saada kuriin. Ja kuten edustaja Heinonen
totesi, tämä häirintälaki jäi
kyllä viime kaudella vielä keskeneräiseksi.
Tässä edellä käytiin hieman
debattia siitä, miten asia oli, mutta muistan itse lakivaliokunnassa istuneena,
että käytiin keskustelua muun muassa siitä,
miten hotellissa tapahtuva tekstiviestihäirintä luetaan,
onko se kotirauhan piiriin kuuluvaa vai ei. Nyt nämä epäselvyydet
näiltä osin poistuvat, ja on hyvä, että tämä esitys
on nyt saatu tähän vaiheeseen.
Itse olen sitä mieltä, että tässä nyt,
kun tätä asiaa valiokunnassa pohditaan — edelleenkin,
kun tämä terminologia ja määrittely,
mitä tuossa edustaja Braxkin totesi, on erittäin
haasteellista — olisi hyvä, että jos
epäkohtia ilmenee, näitä sanamuotoja
ja pykäliä voidaan vielä entrata oikeusministerin
kanssa yhdessä sen osalta, jos on tarpeen, jotta laista
saataisiin kerralla hyvä ja perusteltu.
Eri maissa vainoamisen sääntely perustuu erilaisille
lähtökohdille. Toisissa on laadittu suoraan erillinen
laki, toisissa taas on vanhoja lakeja entrattu ja tehty kokoelma
laeista. Tässä on myös yksi haaste tämän
lainsäädännön osalta: pitää varautua
jatkossakin siihen, että vielä täydennetään,
ajantasaistetaan ja uudistetaan näitä lakeja, ja
miettiä sitten mahdollisesti tulevaisuudessa, pitäisikö näistäkin
muotoilla joku aivan oma lakikokonaisuutensa vainoamiseen liittyen.
Mutta kiitokset ministeriölle siitä, että asia
on ripeästi valmisteltu ja tässä mennään
iso askel eteenpäin.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Lähisuhde- ja perheväkivalta,
erityisesti naisiin ja lapsiin kohdistuva väkivalta, on
yhä järkyttävän yleistä ja
raakaa. Me kaikki tiedämme, että se aiheuttaa
vakavia fyysisiä ja psyykkisiä vaurioita erittäin
monille tuhansille ihmisille koko elämän ajaksi.
Meidän pitää muistaa myös, että jo perheväkivallan
näkeminen aiheuttaa valtavan traumaattisia tilanteita koko
loppuelämäksi monille lapsille. Sekin kannattaa
meidän muistaa, että joka vuosi naisia ja lapsia
kuolee perhe- ja lähisuhdeväkivallan seurauksena.
Vaikka työtä väkivallan kitkemiseksi
toki on vuosien mittaan yritettykin tehdä, haluan kuitenkin
muistuttaa tässäkin, että monissa monissa kunnissa
ei ole vielä minkäänlaisia työkaluja
tai ehkäisyohjelmia lähisuhde- ja perheväkivallan kitkemiseksi.
Mielestäni pitäisi kiirehtiä myös
sitä, että koko peruspalvelujärjestelmässä,
koko -verkossa, väkivallan uhka ja sen mahdollisuus otettaisiin
puheeksi ja olisi olemassa hyviä käytäntöjä ja
työkaluja, joilla näihin asioihin voitaisiin puuttua.
Vainoaminen, josta nyt tänä päivänä erityisesti
puhutaan — kiitän siitä, että vainoaminen
tehdään nyt rangaistavaksi. Se on erinomainen
asia. Voimme vain kuvitella, miltä tuntuu ihmisestä, minkälainen
elämänlaatu on ihmisellä, joka vuosikausia
joutuu eriasteisen vainon kohteeksi. Elämällä ei
ole kyllä varmaan välillä minkäänlaista arvoa
tälle ihmiselle, ainakin hän ajattelee niin. Tämä on
erinomaista, että tätä asiaa tässä nyt nostetaan
esille ja tehdään rangaistavaksi.
Vielä haluaisin sanoa, että en pidä kyllä yhtään
järkevänä sitä, että näitä turvakotipaikkoja, joita
meillä asukaslukuun nähden on erittäin
vähän — ja meitä on huomautettukin
siitä — on nyt täällä pääkaupunkiseudulla
muun muassa suljettu. Kyllä meidän pitää tämäntyyppistä ennalta ehkäisevää työtä myös
voida tehdä. Siellä voidaan myös raakaa
väkivaltaa ennalta ehkäistä, jos meillä on
riittävästi matalan kynnyksen turvakotipaikkoja.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on suurimmilta osin oikein
erinomainen. Jos se tulee voimaan, ei enää tapahdu sellaista,
kuten muutama vuosi sitten kävi eräässä kaakkoissuomalaisessa
kaupungissa. Kyseessä olevan kaupungin johtaja ilmoitti
kaupunginhallituksen kokouksessa kirjeestä, jota kutsui tappouhkaukseksi.
Hän myös mainitsi henkilön nimen, joka
väitetyn kirjeen mukamas oli lähettänyt.
Asia levisi alueen joukkotiedotusvälineisiin siten, että väitetyn
uhkauksen tehneen henkilöllisyys paljastui. Kun myöhemmin
mainittua kirjettä on asiakirjapyyntönä kysytty,
ei sitä sieltä kaupungilta kuitenkaan ole löytynyt.
Hallituksen esitys korjaa käsitykseni mukaan tilannetta, eikä vastaavaa
ainakaan toivottavasti enää pääse syntymään.
Myös vainoamisen määrittely ja kriminalisointi
on äkkipäätä tarkastellen oikein
hyvä edistys. Lähemmin tarkasteltuna se kuitenkin
sisältää yhden porsaanreiän,
johon toivon, että valmistelussa puututaan. Tämä liittyy
lähinnä minun ja edustaja Kiurun tekemiin vieraannuttamisaloitteisiin.
Elikkä valitettavan usein, kun isä ja äiti
eroavat, pyrkii toinen vanhemmista estämään
niin sanotun etävanhemman tapaamiset ja yhteydenpidon muualle
muuttaneisiin lapsiinsa. Toivon todella, että tulevaisuudessa
ei vainoamiseksi tulkittaisi sellaista toimintaa, jossa lapsistaan
eroon pakotettu, eroon joutunut, vanhempi koettaa pitää yhteyttä rakkaimpiinsa.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva hallituksen
esitys on erittäin tervetullut täsmennys rikoslakiimme.
Kiitos edustaja Viitamiehelle aloitteesta ja kiitos ministerille ja
hallitukselle asian nopeasta eteenpäinviemisestä.
Jo pitkään on ollut tiedossa, että yhteiskunnassamme
on ilmiö nimeltä vainoaminen, johon ei ole kyetty
nykyisen lainsäädännön puitteissa kunnolla
puuttumaan. Suomessa on ihmisiä, jotka joutuvat jatkuvasti
elämään pelon ilmapiirissä.
Pääasiassa he ovat naisia ja lapsia. Naiset joutuvat
usein vainoamisen kohteeksi päättyneen parisuhteen
tai avioliiton myötä. Vainoamisen kohteeksi joutuneiden
entiset puolisot tarkkailevat, kontrolloivat, soittavat, lähettävät
tekstiviestejä häiritsevissä määrin.
On väärin, että ihmiset joutuvat pelkäämään
omassa kodissaan ja/tai omassa arjessaan yleensä.
Teknologian kehitys on tuonut häiriköinnille uusia
välineitä, joten on tärkeää senkin
takia saattaa myös lainsäädäntö ajan
tasalle. Rikoslakiin lisättäisiin uusi viestintärauhan
rikkomista koskeva rangaistussäännös.
Viestintärauhan rikkomiseen syyllistyisi se, joka häirintätarkoituksessa
toistuvasti lähettää viestejä tai
soittaa toiselle siten, että teko on omiaan aiheuttamaan huomattavaa
häiriötä tai haittaa. Näillä muutoksilla
huomioitaisiin myös muut viestintävälineet kuin
puhelin ja matkapuhelin eikä rangaistavuus olisi sidottu
siihen, että häirintä tapahtuisi kotirauhan
piirissä. Myös tekstiviestin lähettäminen huomioidaan.
Lisäksi viestintärauhan rikkominen olisi asianomistajarikos,
vainoaminen olisi virallisen syytteen alainen rikos.
Arvoisa puhemies! Suomi allekirjoitti ensimmäisten
joukossa Euroopan neuvoston yleissopimuksen naisiin kohdistuvan
väkivallan kitkemisestä. Mitä olemme
tuon asian eteen oikeasti tehneet kaiken kaikkiaan? Jotta väkivalta
aidosti suomalaisissa perheissä vähenee ja osoitamme, että väkivalta
ja alistaminen eivät ole hyväksyttäviä,
on lainsäädännön konkreettisesti
suojeltava uhria. Nyt monet pelkäävät
ja ahdistuvat yksinään ja kokevat, ettei tilanteeseen
voi saada apua. On lasten kannalta erittäin haitallista
joutua kasvamaan ilmapiirissä, jossa toinen vanhempi alistaa
tai ahdistaa toista, ja se, että joutuu pelkäämään
omassa kodissaan, on aivan kohtuutonta.
On ymmärrettävä perheväkivallan
dynamiikkaa, jotta siihen osataan puuttua. On tyypillistä, että parisuhteessa
tai avioliitossa väkivaltaisesti käyttäytynyt
puoliso jatkaa eron jälkeen toisen elämään
puuttumista ja seurailua häiritsevällä tavalla.
Suhteessa alistettu ja nujerrettu uhri on voimaton ja yksin ongelman
kanssa juuri, kun hänen pitäisi aloittaa uusi
elämä ilman väkivallan pelkoa.
Vainoaminen on usein perheväkivallan jatkumo. Valmiiksi
peloteltu ja alistettu ei välttämättä jaksa
ja uskalla vaatia itselleen apua ja turvaa, eikä nykyinen
lainsäädäntö ole siihen tarjonnut riittäviä keinojakaan.
Nyt tällä muutoksella puutumme selkeästi
sellaisiin pienempiin epäkohtiin, jotka ovat osa suurempaa
kuvaa ja joilla on kuitenkin suuri merkitys väkivaltaisesta
parisuhteesta irtautuneille. Tämä on tärkeä osa
prosessia, jolla kitketään naisiin kohdistuvaa
väkivaltaa.
Arvoisa puhemies! Seuraavaksi jään ministeriltä odottamaan
esitystä seksin oston kriminalisoimiseksi.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oikeusministeri Henriksson on jatkanut tehokasta
ja hyvää tyyliänsä tuomalla
myöskin tämän hallituksen esityksen tänne
lähetekeskusteluun. Kiitos myöskin edustaja Viitamiehelle. Tämä on
todella loistava aloite.
1.1.2011 lievä pahoinpitely säädettiin
virallisen syytteen alaiseksi silloin, kun se kohdistuu perheväkivallanomaisesti
läheiseen henkilöön, eli se jo pikkusen
auttoi tätä tilannetta, että pystyttiin
rikosilmoituksia laatimaan noista perheväkivaltatapauksista,
nimenomaan lievistä sellaisista.
Tässä vainoamisen suhteen puhutaan tekomuodoista
ja tunnusmerkistöstä, uhkaamisesta, seuraamisesta,
tarkkailemisesta, yhteyden ottamisesta. Varmaankin sitten myöhäisemmässä vaiheessa
päästään sisälle näihin,
mitä kaikkia nämä tulevat sitten tarkoittamaan.
Tässä esityksessä on myöskin
hyvää se, että se on virallisen syytteen
alainen rikos, jolloin pakkokeinot ovat käytössä,
niin kuin täällä on todettu, muun muassa
edustaja Tolvanen totesi, jolloin ei tarvitse, kun tilanne tulee
päälle, lähteä poliisilain puolelta
etsimään pykäliä esimerkiksi kiinniottoon,
kun epäillään, että rikos uusiutui
tai tehdään rikos.
Kaiken kaikkiaan kiitos oikeusministerille ja edustaja Viitamiehelle.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Lakiehdotuksessa ollaan todellakin tärkeällä asialla.
Niin kuin edustaja Mattila äsken totesi, muistutti
vanhasta sanonnasta, laki on terveen järjen vastakohta.
Oikeastaan tämmöinen lakiesitys on jouduttu antamaan
sen vuoksi, että aikuiset ihmiset eivät ole aikuisia,
ja yhtäältä tämä lakiehdotus
muistuttaa ihmisestä sen, että ihmisessä on todellakin
voimakkaana pimeä puoli. Ei ole tietenkään
hyväksi, että se ihmisessä oleva pimeä pääsee
valloilleen, ja näin ollen on syytä olettaa ja
toivoa, että tällä lailla on ennalta
ehkäisevä vaikutus, joka siis sillä tavoin
myös hillitsee sitä ihmisessä olevaa
pimeää. Voin vain kuvitella, minkälaista
tragiikkaa on se, kun joutuu vuosia olemaan vainon ja kiusaamisen
kohteena ja kun uhreja on useita, ei pelkästään
se primääriuhri vaan myös hänen
lähipiirinsä, erityisesti heikoimmassa asemassa
olevat, kuten lapset, jotka joutuvat vuosia kasvamaan tällaisessa
ympäristössä. Pahimmillaan tämä kierre
sitten jatkuu, eli kiusaamisesta ja vainoamisesta tulee opittu elämän
malli. Täytyy myös toivoa, että tämä laki
ei jäisi kuolleeksi kirjaimeksi vaan että niille
ihmisille, viranomaisille, jotka näiden asioitten kanssa
sitten joutuvat työssään askaroimaan,
on resursseja ja koulutusta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Toivon todellakin, että tämä laki
menee tässä salissa läpi ja tämä tulee
hyväksyttyä.
Yksi, mistä tässä ei ole vielä puhuttu,
mihin tämä toivon mukaan tulee vaikuttamaan, on
koulukiusaaminen, työpaikkakiusaaminen, opiskeluaikainen
kiusaaminen. Nämä ihmiset joutuvat myöskin
vainon kohteeksi, ja olisi erittäin toivottavaa, että siinä vaiheessa,
kun laki on voimassa, näille tahoille tiedotettaisiin tästä erittäin
voimallisesti ja myöskin alemmille koululuokille ihan pienestä pitäen.
Mitä minä olen kouluissa kiertänyt ja
puhunut koulukiusaamisesta, niin kyllä se vain niin on,
että 13—14-vuotiaat pojat oikein hätkähtävät,
kun kuulevat, että tämmöinen toisen töniminen
tai toisen potkiminen on pahoinpitely ja se on säädetty
rikoslaissa. Eli lapsille on myöskin hyvä kertoa
asioita, jotka ovat rikoslain alaisia asioita, että se
ei ole vain niin, että tönäistään
ja toinen kaatuu ja lyö päänsä,
vaan että siitä saattaa olla seuraamuksia ja on
seuraamuksia ja siihen löytyy se lainkohta.
Olen todella iloinen, että tämmöinen
laki on saatu aikaiseksi, vaikka tietysti vielä iloisempi olisin,
jos tällaista lakia ei missään koskaan
tarvittaisi, mutta kuten edustaja Kivelä sanoi, niin ihmisillä on
se pimeä puoli, ja silloin jos se pääsee
voitolle, niin se valitettavasti teettää pahaa jälkeä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Seuraavaksi ministeri Henriksson, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Kiitoksia hyvästä keskustelusta
ja hyvästä, hienosta palautteesta. Jos ensin yritän
vastata niihin kysymyksiin, jotka ovat koskeneet sananvapaussäännöksiä.
Muutama edustaja esitti kysymyksen siitä, miksi lähdetään
lieventämään sananvapausrikosten seuraamuksia.
Tämähän johtuu juuri siitä, että Suomi
on saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta lukuisia tuomioita,
joissa Suomen on katsottu sananvapautta, yksityiselämän
suojaa ja kunnian suojaa koskeneissa oikeusjutuissa loukanneen Euroopan
ihmisoikeussopimuksessa turvattua sanan- ja ilmaisunvapautta. Sen
takia katsottiin jo hallitusneuvotteluissa, että tämä on sellainen
asia, että tämä meidän pitää korjata. Sen
takia se asia on nyt tässä ja tässä muodossa.
Mutta todettakoon nyt vielä se, että edelleen meillä säilyy
myös törkeä tekomuoto. Elikkä törkeä kunnianloukkaus
tai yksityisyydensuojan alaisen tiedon levittäminen toisesta
voi olla myös törkeänä sellainen
rikos, josta voidaan tuomita vankeuteen, ja myös näissä tapauksissa
on mahdollista, että valtakunnansyyttäjä voi
myös nostaa kanteen. Elikkä mielestäni
me olemme löytäneet tämmöisen
tasapainon tässä esityksessä ja sen olemme
myös pyrkineet saavuttamaan. Sitten tietysti on niin, että oikeuskäytäntö näyttää,
miten
tässä todellisuudessa käy. Vielä voi
todeta sen, että erittäin harvassa tapauksessa
nykylainsäädännön nojalla ollaan
ylipäänsä tuomittu vankeusrangaistuksiin,
kun on ollut kyse sananvapausrikoksista.
Sitten tästä vainoamisesta. Minä luulen,
että me kaikki tässä salissa olemme yhtä mieltä siitä, että ihmisiin
kohdistuvaa väkivaltaa, olipa se sitten fyysistä tai
psyykkistä väkivaltaa, meidän ei tule
hyväksyä. Meillä on suuri ongelma vielä Suomessa
sen kanssa, että naisiin kohdistuva väkivalta
on meillä sellainen asia, josta meillä on vähän
vaikea puhua, mutta me tiedämme, että se on asia,
mistä meidän on pakko puhua, ja meidän on
myös uskallettava puhua ja uskallettava puuttua, ja puuttua
voi monella tavalla.
Niin kuin tässä onkin sanottu, niin tietenkään se,
että lainsäädäntöön
tulee yksi pykälä lisää, ei automaattisesti
tätä ongelmaa ratkaise, mutta se on kuitenkin
selvä osoitus siitä, että Suomen eduskunta
ei hyväksy vainoamista. Sen takia tämä on
merkittävä lainsäädäntömuutos,
se on merkittävä osoitus siitä, että tällä tavalla
myös haluamme nyt saada aikaiseksi lainsäädännön, joka
on vedenpitävä. Niin kuin edustaja Tolvanen esitti,
on olemassa sellaisia tapauksia, joissa on tuomittu lähestymiskieltoon
mutta joissa henkilö on kuitenkin voinut seistä toisen
henkilön talon ulkopuolella ja ehkä olla siellä monta
päivää viikossa jne. eikä olla
siihen voitu puuttua. Nyt tämän lainsäädäntömuutoksen
nojalla siihen pysytään puuttumaan, ja se on mielestäni
erittäin hyvä ja tervetullut uudistus.
Tässä on myös kysytty sitä,
minkälaisia tutkimuksia on vireillä. Oli kyse
naisiin kohdistuvan väkivallan ohjelmasta ja siihen liittyvistä tutkimuksista.
Osa niistä kuuluu sosiaali- ja terveysministeriön
toimialaan. Itse tiedän, että Oikeuspoliittinen
tutkimuslaitos vuosittain tekee väkivaltatutkimuksia, joissa
ylipäänsä kartoitetaan sitä,
mitä meidän yhteiskunnassa tapahtuu, minkälaisia
väkivaltarikoksia on eri puolilla Suomea, ja niitä tilastoidaan.
Mutta tämä on asia, mitä pystymme selvittämään
varmasti sosiaali- ja terveysministeriön ja ministerien
kanssa, missä vaiheessa olemme tämän
tutkimustiedon kanssa.
Sanottakoon vielä se, että tietenkään
emme olisi katsoneet, että vainoaminen olisi kriminalisoitava,
ellemme näkisi myös, että on olemassa selvä tarve,
ja se tulee myös tästä Istanbul-sopimuksesta,
joka on ollut myös tässä keskustelussa puheenaiheena.
Elikkä olen tiedustellut myös ulkoministeriöstä,
missä vaiheessa olemme tämän ratifioinnin
kanssa, ja siinä tilanne on se, että se on työryhmävaiheessa.
Suomellahan on tarkoitus saada se ratifioitua, ja tietysti tilanne
on se, että meidän pitää saada
myös ne muut maat Euroopassa nyt mukaan, koska tarvitaan
kymmenen maata, jotta se astuisi sitten voimaan. Sen eteen on tehtävä työtä,
se on tärkeätä.
Oliko vielä joku asia, mihin jäi vastaamatta? Kaiken
kaikkiaan voi sanoa sen, että asenteet ovat erittäin
keskeisessä roolissa. Meidän jokaisen on kunnioitettava
toistemme ihmisarvoa, ja jokaisen kuuluisi myös miettiä,
millä tavalla omalla käyttäytymisellä voi
myötävaikuttaa siihen, että yhteiskunnassamme
voidaan hyvin. Jos kaikki olisi hyvin, niin tällaista lainsäädäntöä ei tarvittaisi,
mutta uskon, että myös tällä ennalta ehkäisevällä vaikutuksella
voidaan saada aikaiseksi jotain. Tämä on askel
kohti oikeata suuntaa, ja tällä tavalla voidaan
myös hyvinvointia edistää maassamme.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten ministerikin ansiokkaasti sanoi, tämä ennaltaehkäisypuoli
tältä osin on se tärkein asia.
Nykyisen lainsäädännön mukaan
on jo pystytty puuttumaan pahoinpitelyihin, kotirauhan häiritsemiseen,
laittomiin uhkauksiin, mutta kuten puheessani käsittelin,
tämmöiset vainoajat, jotka seuraavat ja tarkkailevat,
ovat usein hyvin tietoisia lain sisällöstä ja älykkäitä ihmisiä,
ja väitän, että tämä ennalta
ehkäisevä momentti on tässä se tärkein.
Ehkä he lopettavat sen toimintansa, ja sitten, jos eivät
lopeta, niin poliisilla on mahdollisuus käyttää tehokkaita
pakkokeinoja, ja sehän on ihan loistava asia.
Edustaja Eerolalle sanoisin — kun hän oli huolissaan
siitä, tehdäänkö perättömiä rikosilmoituksia
tällaisesta vainoamisesta — että aivan varmaan
tehdään, kaikista rikostyypeistä tehdään
perättömiä rikosilmoituksia, mutta tässähän
suoritetaan normaali esitutkinta ja syyteharkinta. Sehän
on täällä mainittu, että "oikeudettomasti
ottaa yhteyttä" esimerkiksi, ja jos on lapsen huoltoa ja
tapaamista koskeva asia, niin silloinhan siihen on oikeutus.
Voin lyödä vetoa, että jotkut kansalaiset
tekevät erilaisia viranomaisia, muun muassa poliisia ja
verottajaa, vastaan rikosilmoituksen vainoamisesta. Poliisi tekee
virkatoimiaan, niin se on kansalaisten mielestä vainoamista,
verottaja tekee virkatoimiaan, niin se on vainoamista, mutta onhan
niihinkin oikeutus olemassa. Tämä ei ole mitenkään
kaukaa haettua. Kun lähestymiskieltolaki tuli voimaan,
niin silloin erään järjestäytyneen
rikollisjengin johtajistoon kuuluva haki lähestymiskieltoa
poliisia kohtaan, kun poliisi oli tehnyt kotietsintöjä heidän
kerhon päämajassa ja kotona.
Kyllähän lakia pyritään
käyttämään väärin, mutta
siinä tehdään tehokas esitutkinta ja
syyteharkinta ja sen jälkeen vasta katsotaan, ovatko ne rikoksia
vai eivät. Mutta kaiken kaikkiaan tämä käsiteltävä asia
on hyvin kannatettava.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Minä haluan myös osaltani
kiittää kollegoita siitä, että ensinnäkin
suuri joukko teistä allekirjoitti sen tekemäni
aloitteen, ja toisaalta tästä lähetekeskustelusta.
Tämä on ollut erittäin rakentavaa, hyvää,
ja kaikki olemme yksimielisiä siitä, että tämä hallituksen
esitys on aiheellinen ja paikallaan, ja siksi onkin merkittävää,
että lakivaliokunta sitten nopeasti tämän
asian tullee käsittelemään ja laki tulee
voimaan ensi vuoden alusta. Harvoin olemme näin yksimielisiä tässä salissa olleet.
Kiitos ministerille.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että hallitus jatkaa
työtään lähisuhdeväkivallan
kitkemiseksi. Vainoaminen liittyy monissa tapauksissa nimenomaan
lähisuhdeväkivaltaan. On myöskin tärkeää,
että julkinen huomio — kuten ministerikin sanoi,
kyse on paljon asenteista — kiinnittyy tähän
vakavaan, meillä vaiettuun ongelmaan, ja kaikilla näillä esityksillä ja
keskusteluilla täällä salissa on aivan
varmasti merkitystä sille, että väkivaltakulttuuria
kaiken kaikkiaan kyseenalaistetaan jatkossa.
Se, mitä meidän pitää jatkossa
edelleen kehittää, on se, miten kunnissa tarjotaan
apua niin vainoamisen kuin lähisuhdeväkivallan
uhreille. Kaikkiin kuntiin pitäisi saada ylipäätänsä edes tämä lähisuhdeväkivallan,
perheväkivallan vastainen suunnitelma siitä, miten
päästään kehittämään
näitä tärkeitä palveluja.
Mutta yksi asia myös, missä olemme esimerkiksi
naapurimaatamme Ruotsia paljon jäljessä, on lapsen
asema, lapsen etu väkivaltatilanteessa. Silloin kun hän
joutuu todistamaan tai elämään ehkä pitkäänkin
lähisuhdeväkivallan keskellä, niin miten
lapsen asemaa tässä voitaisiin huomioida ja hänen
etujaan valvoa niin, että kehitys ei vaarantuisi? Mielellään,
jos ministeri jossain vaiheessa ehtisi tähän ottaa
kantaa, kuulisin myös vastauksen.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä antaa tässä tukeni
edustaja Eerolan kannanotolle, että tätä hallituksen
esitystä ei annettaisi kuitenkaan käyttää hyväksi
niissä tilanteissa, joissa kyse on vanhemman halusta pitää yhteyttä eron
jälkeen lapsiinsa. On aivan totta, että näissä kompleksisissa
tapaamisriidoissa myös aivan liian usein kaikki keinot
ovat sallittuja ja pahimmillaan hyväkin asia kääntyy
itseään vastaan, kuten nyt pahin skenaario olisi
tämän hallituksen esityksen osalta tietyiltä osin.
Eräänlaista lähisuhdeväkivaltaa
on myös se, että tapaamiset etävanhemman
ja lapsen välillä estetään,
ja usein näissä tapauksissa kyse on nimenomaan
isän ja lapsen välisen suhteen jatkuvuudesta.
Kyse ei siis ole ainoastaan naisiin kohdistuvasta väkivallasta.
Osaltani toivon, että eri viranomaistahoja riittävästi
tästä niin sanotun väärinkäytön
mahdollisuudesta valistetaan, jotta näin ei pääsisi
tapahtumaan, ja uskon ja toivonkin, että ministeri tämän varmasti
tiedostaa.
Keskustelu päättyi.