5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi lapsen huollosta ja
tapaamisoikeudesta annetun lain, riita-asioiden sovittelusta ja
sovinnon vahvistamisesta yleisissä tuomioistuimissa annetun
lain 5 ja 10 §:n sekä sosiaalihuoltolain
17 §:n muuttamisesta
Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käräjäoikeuksissa
käsitellään vuosittain tuhansia lapsen
huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevia asioita, joista merkittävä osa
on riitaisia. Huoltoriidat ovat raskaita niiden osapuolina oleville
vanhemmille ja riski riidan keskellä elävien lasten
kehitykselle ja hyvinvoinnille. Huoltoriidat tulevat myös
yhteiskunnalle kalliiksi, sillä saman eroperheen asioita käsitellään
tavallisesti useissa eri viranomaisissa.
Osassa käräjäoikeuksia on vuoden
2011 alusta lähtien kokeiltu huoltoriitojen tuomioistuinsovittelua,
jossa tuomarin apuna on toiminut eroperhetyöskentelyyn
perehtynyt psykologi tai sosiaalityöntekijä ja
jossa asiantuntija-avun käyttäminen on ollut vanhemmille
maksutonta. Hallituksen esityksessä on kyse menettelyn
valtakunnallistamisesta.
Lakivaliokunta kannattaa huoltoriitojen asiantuntija-avusteisen
tuomioistuinsovittelun vakinaistamista ja laajentamista koko maahan,
sillä kokemukset kokeilusta ovat hyvin myönteisiä. Tuomareiden
ja asiantuntija-avustajien moniammatillinen yhteistyö on
tehostanut huoltoriitojen sovittelua ja parantanut sen laatua. Sovittelu
on ollut myös tuloksellista ja oikeudenkäyntiä nopeampaa.
Lisäksi sovintojen lisääntyminen on vähentänyt
sosiaalitoimelle tehtäviä selvityspyyntöjä ja
siten helpottanut sosiaalitoimen työtilannetta.
Asiantuntijapalveluiden laadun turvaamiseksi ehdotetaan, että asiantuntija-avustajien
pätevyysvaatimuksista säädettäisiin
laissa. Valiokunta pitää perusteltuna psykologin,
lastenpsykiatrin tai sosiaalityöntekijän peruskoulutuksen
asettamista pätevyysvaatimukseksi, sillä tuomioistuinsovittelussa
käsiteltävät lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta
koskevat riidat ovat usein hyvin vaikeita ja edellyttävät
siten asiantuntija-avustajalta vankkaa ja korkeatasoista ammattitaitoa.
Valiokunta puoltaa myös muun soveltuvan ylemmän
korkeakoulututkinnon hyväksymistä pätevyysvaatimukseksi
asiantuntija-avustajien saatavuuden turvaamiseksi. Myös
edellytykset täydennys- ja lisäkoulutuksesta sekä kokemuksesta
eroperheiden kanssa työskentelystä ovat kannatettavia.
Valiokunnan mukaan keskeistä on huolehtia myös
siitä, että käräjäoikeuksissa
on saatavissa asiantuntija-avustajapalveluita sekä suomen
että ruotsin kielellä niin, että yksityishenkilön
kielelliset oikeudet voidaan turvata kielilain mukaisesti. Valiokunta
ehdottaa tämän turvaamiseksi muutosta 1. lakiehdotukseen.
Esityksessä ehdotetaan, että huoltoriitojen tuomioistuinsovittelussa
tarvittavien asiantuntija-avustajien järjestäminen
säädetään käräjäoikeuden
hallinnollisen kanslian sijaintikunnan velvoitteeksi. Tavoitteena
on turvata kaikille vanhemmille asuinpaikasta riippumatta mahdollisuus
samantasoisiin asiantuntijapalveluihin huoltoriitojen sovittelussa.
Järjestämisvastuussa olevan kunnan ei tarvitse
itse tuottaa palveluita, vaan se voi järjestää ne
tarkoituksenmukaisella tavalla. Lisäksi ehdotetaan, että valtio
maksaa kunnille korvauksen asiantuntijapalveluiden järjestämisestä.
Esityksen mukaan valtio maksaa myös asiantuntija-avustajan
käyttämisen huoltoriitojen tuomioistuinsovittelussa.
Tarkoitus on turvata se, että asiantuntijapalvelut ovat
tasavertaisesti kaikkien vanhempien käytettävissä näiden
taloudellisesta asemasta riippumatta. Valiokunnalla ei ole huomauttamista
näihin ehdotuksiin.
Kysymys lapsen osallisuudesta huoltoriitojen sovittelussa on
herättänyt runsaasti keskustelua esityksen valiokuntakäsittelyssä.
Nykylainsäädäntö lähtee
nimittäin siitä, että lapsi ei ole asianosainen
lapsen huoltoa, asumista ja tapaamisoikeutta koskevissa asioissa.
Tämä johtuu siitä, että on pidetty
lapsen edun mukaisena, ettei hän joudu mukaan vanhempiensa
väliseen huoltoriitaan. Huoltoriidan osapuolia ovat siten
lapsen vanhemmat, joilla on ratkaisuvalta ja -vastuu lasta koskevissa
asioissa. Tämä koskee myös huoltoriidan
tuomioistuinsovittelua. Nykysäännösten
perusteella tilanne on näin ollen se, että vanhempien
ollessa yhtä mieltä lapsensa asioiden järjestämisestä tuomioistuin
voi yleensä luottaa vanhempiin eikä lasta kuulla.
Sen sijaan lasta kuullaan, jos vanhemmat ovat lapsen asioiden järjestämisestä riitaisia.
Toisaalta lakivaliokunta on katsonut, ettei lapsen kuulemisen
kynnyksen ole sovittelumenettelyssä tarpeen olla aivan
yhtä korkealla kuin oikeudenkäynnissä.
Harkittaessa lapsen kuulemista tulee kuitenkin joka tapauksessa
ottaa huomioon paitsi lapsen oikeus tulla kuulluksi myös
lapsen ikä ja kehitystaso sekä lapsen muut oikeudet, kuten
oikeus suojeluun. Myös sovittelun ja lapsen kuulemisen
tarkoitus tulee ottaa huomioon.
Asiaa harkittuaan lakivaliokunta on päätynyt siihen,
ettei lapsen asemaa ja kuulemista koskevia säännöksiä ole
tämän esityksen yhteydessä aiheellista
muuttaa. Jatkossa on kuitenkin perusteltua arvioida erikseen, onko
lapsen asemaa ja kuulemista koskevaa lainsäädäntöä ja
käytäntöjä tarpeen kehittää.
Arvioinnissa tulisi ottaa huomioon paitsi huoltoriitojen oikeudenkäynnit
ja tuomioistuinsovittelu, myös muut lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta
koskevat viranomaismenettelyt.
Lopuksi valiokunta kiinnittää vakavaa huolta perheasioiden
sovitteluun ja kunnallisten eropalveluiden tilaan, sillä useat
valiokunnan kuulemat asiantuntijat ovat tuoneet esiin, että kyseiset
palvelut ovat riittämättömät
ja puutteelliset. Tilanne on ongelmallinen, koska perheasioiden
sovittelun ja kunnallisten eropalvelujen tulisi olla eroperheiden
auttamiseksi ensisijaisia. Tuomioistuinsovittelun ei siten tule
korvata varhaisemman vaiheen kunnallisia eropalveluita. Valiokunta
kiirehtiikin toimenpiteisiin ryhtymistä kunnallisten eropalvelujen
parantamiseksi.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Esitys riita-asioiden sovittelun laajentamisesta koko
maahan on tervetullut, ja ne tulokset, mitä kokeilusta
on aikaisemmin saatu, ovat olleet myönteisiä.
Näin ollen esitys on oikein hyvä ja mietintö ansaitsee
kiitoksen.
Valitettavasti noin puolet avioliitoista päättyy eroon,
ja olikohan noin 10 prosenttia näistä erotapauksista
sellaisia, joissa sitten syntyy enemmän murheita ja keskusteltavaa
siitä, miten lastenhoito järjestetään
jatkossa.
Vuonna 2012 jätettiin kaksi lakialoitetta. Edustajakollega
Eerola aloitteessaan käsitteli vieraannuttamiskieltoja.
Omassa aloitteessani oli tapaamisoikeussopimukseen liittyvä muutosehdotus
rikoslakiin. Lakivaliokunta käsitteli niitä erinomaisen
kiitettävän perusteellisesti ja kuuli paljon asiantuntijoita.
Sen työn tuloksena valiokunta lähetti sitten oikeusministeriöön
ja sosiaali- ja terveysministeriöön kirjeen, jossa
kehotettiin seuraamaan tilannetta ja ryhtymään
tarvittaviin toimenpiteisiin sen suhteen, että niissä tapauksissa,
missä sovittelu ei oikein toimi, tarkastellaan lakia.
Nyt tämä käsiteltävä asia
on yksi askel oikeaan suuntaan, mutta täytyy muistaa, että tämäkään
malli ei ratkaise sellaisia tapauksia, missä tilanne on
pahasti tulehtunut, kriisiytynyt, jossa osapuolet eivät
edes halua minkäänlaista sovittelua ja ratkaisua
yhdessä tehdä ja hoitaa asioita sivistyneesti.
Siinä suhteessa tulemme hyvin tarkkaan vielä seuraamaan,
miten nämä lakialoitteemme ministeriössä käsitellään
ja johtavatko ne joihinkin toimenpiteisiin.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on hyvin perusteltu ja tulee tarpeeseen. Huoltajuusriidoissa useimmiten viranomaisten
silmissä on ollut tämmöinen sukupuolisesti
valikoitunut asetelma, että mies on ollut lähestulkoon
lähtökohtaisesti rikollinen ja äidin
asema on siihen nähden ollut huomattavan paljon vahvempi,
ja tämän asetelman jalkoihin on jäänyt
sitten lapsen etu. Ennen kuin tilanne pääsee äärimmäisen
pahaksi, vuosien riidoiksi, mahdollisuus kokeilla tuomioistuimen
sovintomenettelyä on kyllä paikallaan.
Tähän liittyy kyllä se, mikä varmaan
on totta aika monessa kunnassa, että perheneuvolat ja sosiaalityöntekijät
ovat työllä kuormitettuja niin, että he
eivät kykene aina antamaan sitä apua ja varsinkaan
ennakoivaa apua, ennen kuin tilanne pääsee kriisiytymään
niin pahasti. Lapsen edun määritteleminen, samaten
kuin lapsen tahdon määritteleminen, on äärimmäisen
vaikea asia, ja kun tässä on mukana osapuolet
ja sitten on lapset, niin se, että näillä auttavilla
henkilöillä on riittävät ja
oikeaan osuneet ammattipätevyysvaatimukset henkilökohtaisten
kykyjen lisäksi, on äärimmäisen
tärkeä asia.
Kun ajatellaan, että aika usein moniongelmaiset perheet
ovat pienituloisia perheitä, siellä on hyvin monentyyppisiä ongelmia,
niin niiden ongelmien ratkomiseksi pitää olla
saatavilla myöskin semmoista apua, josta itse ei joudu
suoraan maksamaan, vaan että yhteiskunta tulee välittämään
siihen, jolloin ne kustannukset kaikilla osapuolilla ovat lopulta
pienempiä.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on erinomainen, erinomaisen
hyvä.
Käräjäoikeuksissa käsitellään
vuosittain tuhansia lasten huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevia
asioita, ja merkittävä osa niistä on
riitaisia. Huoltoriidat ovat raskaita vanhemmille, lapsesta puhumattakaan.
Siinä vaiheessa kun lapsen huoltoriidat käräjäoikeuteen
päätyvät, on prosessi jo pitkällä.
Valtaosa perheistä sopii asiansa keskenään
tarvitsematta niihin oikeudellista apua. Pahimmillaan huoltoriidat
voivat vahingoittaa lapsen kehitystä ja hyvinvointia. Sen
lisäksi riidat tulevat meille kalliiksi, sillä saman
eroperheen asioita käsitellään tavallisesti
useissa eri viranomaisissa, ja silti vain noin puolet huoltoriidoista
päätyy sovintoon. Sovittelu siis säästää julkisia
varoja, sillä se vähentää kalliita
oikeudenkäyntejä. Hallitus esittää,
että lasten huoltoriitojen asiantuntija-avusteinen sovittelu
laajennetaan käyttöön koko maahan. Tämä on
erinomainen esitys.
Arvoisa puhemies! Kysymys lapsen osallisuudesta on herättänyt
laajalti keskustelua. Nykylainsäädäntö perustuu
siihen lähtökohtaan, että lapsi ei ole
asianosainen lapsen huoltoa, asumista ja tapaamisoikeutta koskevissa
asioissa. On pidetty lapsen edun mukaisena, ettei lapsi joudu keskelle
huoltoriitaa.
Onko kuitenkin niin, että lasta pitää kuulla
lähes poikkeuksetta? Muun muassa lapsiasiavaltuutettu ja
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ovat kiinnittäneet huomiota
siihen, että lapsinäkökulmaa ei ole otettu
hallituksen esityksessä tarpeeksi huomioon. Lapsen edun
määrittelemiseksi tulee aina ottaa selvää lapsen
mielipiteestä. Lapsen mielipiteen ja oman näkemyksen
selvittäminen ei tarkoita aina samaa kuin lapsen kuuleminen
tuomioistuimessa. Se voisi tapahtua myös edustajan kautta,
esimerkiksi sovitteluprosessissa toimivan asiantuntija-avustajan
välityksellä. Asiantuntijat ja osaavat työntekijät
pystyvät myös tulkitsemaan hyvin pientä lasta.
Lapsen oikeus ilmaista omat näkemyksensä itseään
koskevissa asioissa ja saada nämä näkemyksensä huomioiduiksi
ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti on yksi lapsen
oikeuksien yleissopimuksen perusperiaatteista. Erikseen on arvioitava
tapauskohtaisesti lapsen iän ja kehitystason perusteella,
miten mielipide tulee huomioida. On myös tärkeää,
että sovitteluprosessista tiedotetaan lapselle hänen
ikänsä ja kehitystasonsa huomioon ottaen.
Lapsen itsensä kuuleminen ja mielipiteen selvittäminen
on tärkeää. Usein viitataan ikään,
ja vasta 12-vuotiasta pidetään tarpeeksi kypsänä ilmaisemaan
mielipiteensä. 12 vuotta täyttäneelle lapselle
on annettu asianosaisen asema ja oikeus käyttää puheoikeutta
huoltajansa ohella. Myös tätä nuorempien
lasten mielipiteitä voidaan selvittää,
eikä ikä saisi olla este mielipiteen selvittämiselle.
Mielipiteen selvittämiselle on muitakin keinoja kuin vain
mielipiteen ilmaisemisen vastaanottaminen. Lasta voidaan kuunnella
ja katsella ja käyttää myös
välillisiä keinoja, kuten esimerkiksi kerätä tietoja
lapsen läheisiltä ihmisiltä, päiväkodista,
koulusta tai seurata lapsen leikkejä ja toimintoja sekä tutkia
piirustuksia. Osaavat ja asiantuntevat työntekijät
varmasti löytävät keinot kuulla myös
pienempiä lapsia.
Arvoisa puhemies! Vuosi sitten meitä kaikkia järkytti
tapaus Eerika. 8-vuotiaan Eerikan kuolemantapaukseen liittyi lapsen
huoltoa ja tapaamisoikeutta koskeva päätöksenteko.
Kuolemaan johtaneita tapahtumia selvittänyt tutkintaryhmä on todennut,
että lapsen kuuleminen itseään koskevassa
asiassa jäi toissijaiseksi. Kuulemisessa ja pahoinpitelyyn
liittyvien signaalien tunnistamisessa ja tutkimisessa oli havaittavissa
vakavia puutteita. Eerikan kuulemista ei toteutettu asianmukaisesti
ja monipuolisesti, vaan lapsen näkökulma välittyi
pääosin aikuisten kertoman perusteella.
Edellä sanotusta huolimatta valiokunta ei kuitenkaan
pidä tarpeellisena, että lakiin otettaisiin erityissäännöksiä lapsen
kuulemiseen liittyen. Valiokunta kuitenkin katsoo, että jatkossa
on aiheellista arvioida erikseen, onko lapsen asemaa ja kuulemista
koskevaa lainsäädäntöä ja
käytäntöjä tarpeen kehittää.
Pidänkin tärkeänä, että oikeusministeriö ottaa
asiasta kopin ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi: Kuulemisessa tuotiin
esiin myös se, että riittävä miesnäkökulma
olisi turvattuna näissä vanhempien välisissä sovitteluissa
tai käräjillä. On tärkeää,
että miehiä on riittävästi toimijoina,
jotta isän näkökulma tulisi mahdollisimman
yhdenvertaisesti huomioiduksi ja kuulluksi. Tähän
tuleekin kiinnittää jatkossa huomiota.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Vanhempien erotessa valtaosassa tapauksista
lapsen huoltoa, tapaamisoikeutta ja elatusta koskevista järjestelyistä sovitaan
vanhempien kesken sovinnossa. Osassa tapauksista vanhemmat eivät
kuitenkaan pääse sopimukseen, ja tällöin
riita voi päätyä tuomioistuimen ratkaistavaksi.
Tuomioistuimessa riitainen huoltajuuskiista voidaan käsitellä joko
oikeudenkäynnissä tai sovittelussa. Sovittelun
tavoitteena on auttaa vanhempia löytämään
riitaansa sovinnollinen, lapsen edun mukainen ratkaisu.
Osassa käräjäoikeuksista on kokeiltu
huoltoriitojen tuomioistuinsovittelua, jossa tuomarin apuna on käytetty
eroperhetyöskentelyyn perehtynyttä asiantuntijaa.
Kokemukset tästä toiminnasta ovat olleet erittäin
myönteisiä sekä vanhempien että myöskin
sosiaalitoimen näkökulmasta. Esimerkiksi erilaisten
selvityspyyntöjen vähentyminen on helpottanut
sosiaalitoimen työtilannetta.
Tässä laissa on tavoitteena vakinaistaa ja
laajentaa koko maahan kokeilussa saadut hyvät kokemukset.
Esityksen mukaan valtio maksaa kunnille korvauksen asiantuntijapalveluiden
järjestämisestä ja näin taataan,
että asiantuntijapalvelut ovat kaikkien vanhempien käytettävissä heidän
taloudellisesta asemastaan riippumatta.
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta on mietinnössään
puuttunut myös perheasioiden sovitteluun ja eropalvelujen
puutteisiin. Olen valiokunnan tavoin erittäin huolissani
näiden palvelujen puutteesta kunnissa. Vaikka nyt käsiteltävä laki huoltoriitojen
sovittelusta on hyvä ja kannatettava, niin tässäkin
asiassa ennaltaehkäisy ja varhainen tuki olisivat sekä perheiden
että yhteiskunnan kannalta ensisijaisia. Monet erot olisivat
oikea-aikaisella tuella kenties ennalta ehkäistävissä,
ja myös erotapauksissa oikea-aikainen ohjaus ja tuki todennäköisesti
estäisi tilanteen ajautumisen oikeuden ratkaistavaksi.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä laki riita-asioiden
sovittelusta tuomioistuimissa lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta
koskien on kannatettava lakiesitys. Puhuessamme tästä sovittelumallista
on muistettava, että yli 90 prosenttia vanhemmista sopii
erotilanteessa lapsen huollosta ja tapaamisesta joko keskenään
tai lastenvalvojan kanssa tehtävällä sopimuksella. Kaikki
vanhemmat eivät kuitenkaan vaikeassakaan tilanteessa turvaudu
tarjolla oleviin eroperheille suunnattuihin neuvonta- ja sovittelupalveluihin.
Tuomioistuimeen päätyykin vaikein osa huoltokiistoista.
Ainoastaan siis noin 5—10 prosenttia eropareista riitaantuu
niin, että tarvitaan tuomioistuimen päätöstä lasten
huollosta.
5 tai 10 prosenttiakin on liikaa, kun kyseessä on samaan
aikaan lapsille raskas ja epävarmuutta elämään
tuova prosessi. Lapsi elää vanhempien parisuhteen
päättymisessä kriisin keskellä. Usein
näissä kaikkein vaikeimmissa huoltoriidoissa lapsen
tarve turvaan ja vakaaseen elinympäristöön
unohtuu vanhemmilta. Tätä tilannetta pahentaa
vielä oikeusprosessi, jossa vanhemmat ovat napit vastakkain
etsien toinen toisistaan syytä kykenemättömyyteen
huolehtia lapsesta.
On hyvä, että tuomioistuimessa on ymmärretty,
että nämä riidat eivät pääty
tuomioistuimen päätökselläkään,
vaan katkeruus jää elämään
riidan hävinneeseen vanhempaan. Kun katkeruus elää vanhemmassa
ja riita jättää pahat jäljet
vanhempien keskinäisiin suhteisiin, tuntee lapsi sen väistämättä myös
omassa elämässään pahan olon aiheuttajana.
Tästä on lapsia pyrittävä suojaamaan.
Tämän vuoksi sovittelulla haetaan vanhempien itsensä tekemää ratkaisua.
Tämä tarkoittaa usein sitä, että molemmat
joutuvat joustamaan omissa vaatimuksissaan lapsen edun nimissä.
Tavoitteena on myös osoittaa lapsen etu, joka ei aina ole
vanhemman oman edun mukainen ratkaisu. Sovintotyöskentely
ymmärretään siis keskeiseksi tavaksi
ehkäistä huoltoriitojen pitkittymistä ja
vaikeutumista. Kokeilujakson sovittelukokemukset kolmelta vuodelta
ovatkin olleet hyvin myönteisiä.
Samassa yhteydessä on aikaisempien puheenvuorojen tapaan
todettava, että eropalvelut kunnissa vaihtelevat Suomessa
merkittävästi ja ovat monessa kaupungissa täysin
riittämättömät. Sovittelua kaivataan
jo paljon varhaisemmassa vaiheessa, ja ratkaisun löytyminen
heti eron alkuvaiheessa olisi koko perheen kannalta inhimillisempääkin.
Suuntauksena voi myös olla se, että vanhemmat
hakeutuvat jatkossa suoraan tuomioistuimiin saadakseen sovittelua
riitaansa. Näin ei saa olla.
Ero on aina vakava kriisi kaikille, myös lapsille.
Tässä kriisissä perheet tarvitsevat tukea
selvitäkseen mahdollisimman pienillä vaurioilla. Eron
ilmiöstä on uskallettava rehellisesti puhua, jotta
tärkein tavoite, lapsen etu, kirkastuu meille kaikille.
Lapsen etu on vanhempien keskinäinen sopu.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edellä on kuultu hyviä puheenvuoroja,
kuten äskeinen edustaja Salosen puheenvuoro, johon on erittäin
helppo yhtyä.
On erittäin surullista, että aivan liian usein
lapset joutuvat pitkäaikaiskärsijöiksi
vanhempiensa välienselvittelyssä. Jo maalaisjärki
kertoo meille kaikille, että vanhempien riitely ja sen
pitkittyminen eron jälkeen on erittäin suuri riski
lapsen hyvinvoinnille. Suomalainen palvelujärjestelmähän
tarjoaa vanhemmille useita eri mahdollisuuksia ratkaista lapsen
asiat sovinnollisesti. On kuitenkin ihan liian usein havaittavissa
sitä, että vanhemmat jäävät
erimielisiksi ja hakevat ratkaisua nimenomaan sieltä tuomioistuimesta.
Lapsiystävällisen sovittelun vakinaistaminen ja
laajentaminen koko maahan onkin siis erittäin kannatettavaa.
Kaikkien näiden kehujen keskellä on kuitenkin
tiedostettava myös se, että kaikkiin tapauksiin
tämäkään malli ei valitettavasti
toimi mutta tuo varmasti monen lapsen elämään
kaivattua rauhaa ja vakautta. Erittäin tärkeää olisi
huolehtia perheiden ja eroperheiden riittävistä ennalta ehkäisevistä palveluista
ja varhaisen tuen riittävyydestä, kuten täällä edustaja
Mäkisalo-Ropponenkin omassa puheenvuorossaan jo totesi.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä laissa on saatu
maaliin säännökset, jotka on kirjattu
jo hallitusohjelmaan. Tässä kehyksessä on
hyvä huomioida, että erotilanteissa kaikista lasten
huoltajuuteen liittyvistä tapauksista 90 prosenttia saadaan
sovittua vanhempien kesken ilman vaikeaa riitautumista. Tämä laki kohdistuu
siis tuohon pieneen 10 prosenttiin.
Nykylainsäädäntö perustuu
siihen lähtökohtaan, että lapsi ei ole
asianosainen lapsen huoltoa, asumista ja tapaamisoikeutta koskevissa
asioissa. Nykyiset säännökset kuitenkin
mahdollistavat lapsen kuulemisen huoltoriidan tuomioistuinsovittelussa,
etenkin mitä varttuneemmista lapsista on kyse. Tämän
vuoksi lakivaliokunta ei pitänyt tarpeellisena, että tässä yhteydessä lakiin otettaisiin
vielä erityissäännöksiä asiasta.
Haluan kuitenkin painottaa, että lapsen oma näkemys
tulisi ottaa aina huomioon. Jo pienikin lapsi kykenee viestimään
tarpeistaan ja toiveistaan. Tämän näkemyksen
toivat esille asiantuntijakuulemisissa muun maussa Mannerheimin Lastensuojeluliitto
sekä lapsiasiavaltuutettu. Lisäksi fyysiseen tilaan,
jossa lasta asiasta kuullaan, on kiinnitettävä huomiota,
jottei kolkko toimistorakennus pelota lasta ja aiheuta lapselle
ylimääräistä jännitystä.
Lapsi tarvitsee kodinomaisen ympäristön, jossa
pienikin lapsi voi tarvittaessa leikin ja toiminnan ohessa rentoutuneena tuoda
esiin kantojaan. Tärkeintä on, että lapsi huomioidaan
omaan ikätasoonsa suhteutettuna.
Mielestäni lapsen edun huomioiminen ja vaaliminen on
yksi meidän päätehtävistämme
huoltajuusasioissa. On pystyttävä tunnustamaan
tosiasiat ja tositilanteet, joissa aikuiset ovat epäonnistuneet
syystä tai toisesta yhteisessä taipaleessaan ja
päätyneet eroon. Lapset ovat asiaan syyttömiä,
ja tämän vuoksi lapsi ei saa joutua erotilanteessa
riitakapulaksi. Valitettavasti aikuiset eivät aina hyvästä yrityksestäkään
huolimatta kykene pitämään lasta huoltajuusriitojen
ulkopuolella. Tämän vuoksi asiasta on tärkeää säätää laissa.
Lapsuutta on suojeltava ja huoltajuusriidoissa on päästävä ratkaisuihin
nimenomaisesti lapsen edun vuoksi.
Arvoisa puhemies! Pienoista huolta aiheutuu sovittelun luottamuksellisuudesta
sovittelijan ja sovittelijan avustajan osalta, sillä sen
on todettu olevan heikompi kuin esimerkiksi lääkäreillä. Salassapitovelvollisuus
voi syrjäytyä siksi, että muualla laissa
säädetään toisin. Lisäksi
todistamiskielto tulee sovellettavaksi vain riita-asian oikeudenkäynnissä,
ei rikosasioissa. Näillä näkökohdilla
saattaa olla niin kielteisiä kuin myönteisiäkin
vaikutuksia sovittelun suosioon keinovalikoimien joukossa. Tämän
vuoksi on syytä seurata asiaa lain voimaantulon jälkeen
ja tarvittaessa reagoida nopeasti.
Arvoisa puhemies! Kyseisen lain käyttöön
ottamiseen on liittynyt huolta resurssien riittävyydestä.
Nyt valiokuntakuulemisissa viesti oli selkeä. Käsitys
perheasioiden sovittelun ja kunnallisten eropalveluiden tilasta
oli yhtenevä: kyseiset palvelut ovat nykyisellään
riittämättömiä. Tähän
asiaan tulee erityisesti jatkossa kiinnittää huomiota.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun lapsen huollosta ja tapaamisesta tulee
vanhempien kesken ristiriitaa ja riitaa, niin on hyvä, että tuomioistuinkäsittelyn
ohella on olemassa vaihtoehtoja, jotka ovat niin sanottuja pehmeämpiä keinoja
kuin perinteinen oikeudenkäynti.
Hallituksen esitys sovittelumenettelyn laajentamisesta valtakunnalliseksi
on erittäin tervetullut ja hyvä esitys, jota mielihyvin
voin olla tukemassa. Siinä vanhemmat nimenomaan sopivat keskenään
lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta, mikä luo ehkä pitkäjänteisemmän
ratkaisun lapsen huollolle ja tapaamiselle.
On silti syytä muistaa, kuten esimerkiksi edustaja
Pelkonen täällä toi esiin, että tämä menettely ei
sovi kaikkiin tapauksiin. Jos perheessä on esimerkiksi
todennettua perheväkivaltaa, uhkailua tai painostamista
tai jos perheen osapuolilla on vakavia mielenterveyden ongelmia,
niin silloin tällainen sovittelumenettely ei ole oikea
tapa ratkoa lapsen asioita ja lapsen etua, ei edes asiantuntija-avusteisena,
vaan silloin on muita keinoja syytä käyttää.
Lapsen kuulemisesta on täällä myös
hyviä puheenvuoroja käytetty. Lasta on toki syytä silloin kuulla,
kun lapsen oma ikä, kasvu ja kehitys ovat sen mukaisia,
että kuulemiselle on perusteet, mutta on syytä huomata
sekin, että lapsen edun on tässä syytä olla
se kärki. Lasta ei saa painostaa tai käyttää hyväksi
mieleisensä ratkaisun saavuttamiseksi tässä sovittelumenettelyssä.
Haluaisin, puhemies, kiinnittää huomiota myös
siihen, että hallitus on sopinut, että turvakodit
siirretään valtion hoidettaviksi. Joskus lapsen
ja tapaavan vanhemman välille tarvitaan tukea, ja turvakodit
ovat järjestäneet näitä niin
sanottuja tuettuja ja valvottuja tapaamisia. Ne ovat kuitenkin tähän
saakka olleet kuntakohtaisia. Toivon, että nyt, kun valtio
ottaa vastattavakseen turvakotitoiminnasta, myös nämä tapaamisjärjestelyt
voitaisiin tehdä valtakunnallisiksi.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on antanut poikkeuksellisen
hyvän esityksen lapsiystävällisen sovittelun
laajentamisesta valtakunnalliseksi toiminnaksi. Tämähän
on ollut kokeilussa vuoden 2011 alusta tietyissä tuomioistuimissa,
ja siitä on saatu loistavia kokemuksia, joskin
vain pieni osa näistä riidoista onneksi joutuu
tämmöiseen tuomioistuinkäsittelyyn, koska
useimmiten vanhemmat pystyvät nämä sopimaan.
Mutta ne tapaukset, mitkä tulevat tuomioistuimiin ja tässä tapauksessa
ennen tuomioistuinkäsittelyä tähän
sovitteluun, ovat usein vaikeita. Onneksi niistä osa kuitenkin
on sellaisia, joissa vanhemmat ovat järkeviä ja
pääsevät sopuun. Valitettavasti pieneen osaan
liittyy sitten alkoholi- ja mielenterveysongelmia, perheväkivaltaa,
ja ne eivät tänne kuulu, ja valitettavan monessa
tapauksessa on, voi sanoa, luonnehäiriöisiä vanhempia,
jotka nimenomaan haluavat riidellä riidan vuoksi eivätkä ajattele
lapsen etua. Mutta kuitenkin tämä on hyvä asia.
Nostan tästä esiin muutaman asian. Miesnäkökulma:
Nythän tilanne on, että sovittelijoista valtaosa
on naisia, joukossa on vain muutama mies. Valitettavasti monet isät
kokevat, ehkä perusteettakin, epäoikeudenmukaisuutta
tässä herkässä tilanteessa,
ja he kokevat, että se miesnäkökulma jää täysin
näkemättä siellä. Eli tämän
vuoksi olisi tärkeätä, että myös
miehiä saataisiin tähän toimintaan mukaan,
ja sitä ennen, kun ei saada, valmentavan koulutuksen pitää lähteä myös
siitä näkökulmasta, että siinä huomioidaan
miehen näkemys. Esimerkiksi parisuhde- ja perheväkivaltaa
on käsiteltävä nykypäivän
oppien mukaan laajasti eikä vain perinteisten oppien mukaan. Mutta
totta kai kaiken lähtökohta, että myös
miehet osallistuvat sovitteluun, on se, mistä pitää pitää kiinni,
ja sitä pitää kehittää tässä hyvässä systeemissä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä ovat lakivaliokunnan
edustajat ihan ansiokkaasti käsitelleet yksityiskohtaisesti
tätä hyvää lakiehdotusta ja
mietintöä. Puhun enemmänkin tällaiselta
periaatteellisemmalta kannalta.
On todella aika surullista, että niin ihana asia kuin
parisuhteen muodostaminen ja vielä sen jälkeen
sitten lapsen tai lapsien tekeminen usein sitten päätyy
riitaisaan eroon ja pitkittyneisiin oikeudenkäynteihin.
Se on silloin aina tappio niin molemmille vanhemmille kuin erityisesti
lapselle, siitä kärsivät kaikki osapuolet,
siitä eivät kärsi edes ainoastaan vanhemmat
ja lapsi, vaan siitä kärsivät isovanhemmat,
ja se vaikutus ulottuu hyvin pitkälle.
Kun muun muassa tasa-arvoasiain neuvottelukunnan miesjaostoa
vedän puheenjohtajana, ja tämä koskee
kaikkia meitä, jotka olemme jollain tavalla mukana tasa-arvopolitiikan
siellä miespuolella: kyllä ne yhteydenotot ovat
valtavia ja se tuska ja huoli, mitä monet isät
tuovat esiin siinä, että eivät omasta
mielestään saa tasapuolista kohtelua, eivät
sosiaalitoimistoissa, eivät välttämättä oikeudenkäynneissäkään,
ja mitä siellä takana on? Itse asiassa siellä takana
on vuosisatojen perimä meidän korvien välissä,
ja meillä on kuitenkin sitä ajattelua edelleen,
ja sen takia meidän pitää muistaa katsoa
näitä yhteiskunnallisia uudistuksia tällaisten
sukupuolittuneiden rakenteiden ja roolimallien purkamisenkin näkövinkkelistä.
Vanhemmuutta pitää jakaa tasaisemmin, työelämää pitää jakaa
tasaisemmin, ja mainitsen tässä lopuksi esimerkiksi
tämän mallin 6+6+6. Tällaiset
rakenteelliset uudistukset tekevät sukupuolten, isien ja äitien,
kesken yhteiskunnasta tasa-arvoisemman, ja ne poistavat pikkuhiljaa niitä huolia,
joita nyt on liian paljon vielä muun muassa näiden
eroriitojen taustalla.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Lähtökohtaisesti tämä lakialoite
on erittäin hyvä, ja se on hyvä, että tässä sanotaan,
että "asiantuntija-avustajalla tulee olla psykologin, lastenpsykiatrian
erikoislääkärin tai sosiaalityöntekijän peruskoulutus
taikka muu soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, tehtävän
hoitamisessa edellytettävä täydennys-
ja lisäkoulutus, kokemusta työskentelystä eroperheiden
kanssa sekä riittävä suomen tai ruotsin
kielen taito".
Tässä on yhdessä kappaleessa sekä hyvää että huonoa.
Se on hyvä, että vaaditaan koulutusta: koulutusta
tarvitaan lastensuojelussa ja koulutusta tarvitaan sosiaalityön
puolella. Meillä Pohjanmaan rannikolla tällä hetkellä 68
prosenttia sosiaalipuolen työntekijöistä on
vailla alan koulutusta. Näitä ihmisiä on
myös lastensuojelun puolella, ja se on hyvä, että nyt
siihen vaaditaan se koulutus. Ongelma on tietysti se, miten valvonta
tulee toimimaan.
Sitten tässä kappaleessa tuo viimeinen, mitä vaaditaan:
riittävä suomen tai ruotsin kielen taito. Ymmärrän
tai-sanan käytön sen takia, että ei sanota
ja/tai, koska se estäisi ammattilaisten palkkaamista,
koska toinen kotimainen kieli on aika monelle vaikea. Mutta varsinkin
ruotsinkielisellä Pohjanmaalla tämä tuo
myös sellaisia tilanteita, että ammattilaisella
on riittävä ruotsin kielen taito mutta ei riittävää suomen
kielen taitoa, jotta näitä asioita voitaisiin
käsitellä. Tämä on ehkä vähän
vaikeaa mieltää, mutta näin se vain tuolla
ruotsinkielisellä puolella on.
Mehän tiedämme kaikki, että lapset
ovat varsin lojaaleja vanhemmilleen, ja hyvä näin.
Mutta näissä asioissa täytyy työntekijän
olla se, joka erottaa vääränlaisen lojaalisuuden
oikeanlaisesta lojaalisuudesta. Työntekijän täytyy
myös pystyä erottamaan sellainen asia, että syyllistetään
vaikkapa perheen isää sen takia, että hänellä on
tapana ottaa lauantaisin muutama kalja saunan jälkeen,
ja helposti sanotaan, että "se on täysjuoppo",
vaikka hän olisi ollut erittäin hyvä isä ja
siitä huolimatta huolehtinut esimerkiksi lasten harrastuksista,
kuljettanut viikon siellä ja näin toisin. Nämä pitää ottaa
huomioon.
Ja sitten yksi tärkeä asia, mitä tietenkään
tässäkään ei vielä tule,
ja se saattaakin olla lainsäätäjällekin
semmoinen kohta, mihin emme pääse kunnolla puuttumaan:
lapsen oikeus isovanhempiinsa. On erittäin traagista, erittäin
säälittävää ja jopa
itkettävää, että sen jälkeen
kun tulee ero, niin jos ero on perin riitaisa, käy hyvin
herkästi sillä tavalla, että osa isovanhemmista
liukuu pois lapsen elämästä, eivät
omasta halustaan vaan siitä syystä, että vanhemmat
eivät pääse sopimukseen siitä,
miten tämä lapsi voisi tavata kaikkia isovanhempiaan.
Tämä on minun mielestäni semmoinen asia,
joka meidän täytyy myös ottaa esille
ja uskaltaa ottaa esille. Jos kaikki aikuiset muistaisivat yhden
asian, elämä olisi lasten kohdalla paljon parempi.
Se on se, että yhdelläkään lapsella
ei ole koskaan liikaa aikuisia, rakastavia ihmisiä ympärillään.
Jokainen aikuinen, rakastava ihminen jokaiselle lapselle on tärkeä,
ja siitä kannattaa pitää kiinni.
Mutta kaikkinensa tämä lakialoite on erittäin hyvä,
ja on erittäin hyvä, että nostetaan esille
nimenomaisesti lastensuojelun henkilökunnan ja näiden
avustajien koulutus, koska koulutus on tässä a
ja o. Tosin tiedämme, että kirjanoppineisuus ei
yksistään riitä. Toivottavasti myöskin
on sitten niitä sosiaalisia taitoja hoitaa sitä tointa.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Vierastin vähän esitykseen
jäävää pätevyysvaatimusta
"muu soveltuva ylempi korkeakoulututkinto", koska katson, että nimenomaisesti
tähän tehtävään vaaditaan
joko psykologin, lastenpsykiatrian erikoislääkärin
tai sosiaalityöntekijän koulutus, jonka lisäksi
tehtävään pitää saada
vielä täydennys- ja lisäkoulutusta
ja pitää olla kokemusta työskentelystä eroperheiden
kanssa. Lisäksi katsoisin tärkeänä,
että myös lastensuojelun osaamista olisi asiantuntija-avustajalla.
Ymmärrän tämän huolen miesnäkökulman puutteesta.
Haluaisin kuitenkin huomauttaa, että koulutukseen, esimerkiksi
sosiaalityöntekijän koulutukseen, hakee valtaosaltaan
naisia. Valintaprosessissa keskeistä minusta on henkilön
pätevyys, ei niinkään sukupuoli, sillä pätevä työntekijä ymmärtää lapsen
tarpeen sekä äitiin että isään.
Välillä minusta tuntuu — minäkin
itse tasa-arvon vahvana puolestapuhujana — että me keskitymme
ehkä liikaa tasa-arvokysymykseen, kun kyseessä pitäisi
olla erityisesti se lapsen etu. Meidän tulisi myös
luottaa nykyistä enemmän erityisesti oikeuslaitoksen
tasapuolisuuteen mutta myös esimerkiksi sosiaalityöntekijöiden
ammattitaitoon siinä, että he ymmärtävät äidin
ja isän, molempien, merkityksen lapselle.
Tämän lisäksi muutamalla sanalla
haluaisin vielä sanoa tästä lapsen kuulemisesta.
On tärkeää, että lapsi pääsee
ilmaisemaan ajatuksiaan, ja sen takia kuuleminen on tärkeää,
mutta päätöstä ei missään
nimessä saa laittaa lapsen tehtäväksi. Lapsi
ei saa myöskään joutua riidan välikappaleeksi.
Sellaisia tilanteita on vältettävä. Sen
takia pidänkin hyvänä, että erikseen
selvitetään kokonaisuudessaan lasten kuulemista,
ja tämän lisätyöryhmän
pohjalta voimme sitten tarkentaa ohjeita lapsen kuulemisessa.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan korostaa tässä,
ettei tule väärinkäsityksiä:
Kun edustaja Salonen tässä otti esiin tämän,
ettei sosiaaliviranomainen toimisi tasapuolisesti, niin tätä en
suinkaan tarkoita. Tarkoitan sitä, että kun isä menee
herkässä mielentilassa tällaiseen sovitteluun
ja kaikki muut osapuolet ovat naisia ja asenteethan aikaisemmin
etenkin ovat olleet sitä, että lapset menevät
aina äidille, niin joku sanaton viesti saattaa jo sen isän
lannistaa heti siinä ovella, kun tänne tilanteeseen
mennään. Tätä tarkoitan, että siellä siinä mielessä pitäisi
olla miehiä. Minä olen kanssa samaa mieltä, että se
työntekijän pätevyys ratkaisee, mutta
joissain asioissa myös se viesti, joka sieltä tulee,
on se ensimmäinen viesti, joka sitten lannistaa tai masentaa
ihmisiä, tai saattaa tuntua näistä ihmisistä,
että tulee väärä lopputulos,
puolueellinen, vaikka näin ei olisi.
Ihan lyhykäisyydessään sitten lapsen
kuulemisesta. Minun mielestäni meidän yhteiskunnassamme
hieman liikaa aristellaan lapsen kuulemista. Esimerkiksi rikosprosessissa,
jos lapsen epäillään joutuneen vaikka
perheen sisäisen pahoinpitelyn tai seksuaalisen hyväksikäytön
uhriksi, häntä pääsääntöisesti
aina kuullaan. Sen tekevät asiantuntijat turvatuissa olosuhteissa.
Heidät on siihen koulutettu, ja he osaavat lukea sitä lasta
muutenkin kuin sen perusteella, mitä hän kertoo — lähinnä sen
perusteella, miten hän sen kertoo. Siinä mielessä olisi
tärkeää tähän sovitteluunkin
laajentaa tämä lapsen kuuleminen joka tapauksessa
mukaan, ei siten, että vanhemmat ovat siinä mukana,
eikä tietenkään sitten, jos lapsen kehitystaso
ei tätä salli tai se on vahingollista lapselle.
Mutta voi sanoa, että lapsen suusta usein se totuus tulee,
ja saattaa lapsen suusta tulla myös hänen oma
etunsa, mikä helpottaa sitten tämän sovittelun
etenemistä ja saa ehkä vanhemmatkin tai ainakin
toisen vanhemman ymmärtämään sen,
mikä se lapsen todellinen etu on. Eli tässä mielessä lapsen
kuulemista minun mielestäni tässä sovitteluasiassakin
tulee ehdottomasti kehittää.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Jos mennään vielä näihin
pätevyysvaatimuksiin, niin nehän ovat todella
kovat tässä. Meillä esimerkiksi lastenpsykiatreista
on pula, koulupsykologeista on pula, ja jos me vaadimme, että tämä on
näin tiukka, niin saattaa olla, että tämä laki
vesittyy. Siksi kysyinkin äsken, miten sitä valvotaan,
että tämä systeemi tulee toimimaan.
Mutta mitä tarvittaisiin ilman muuta, jotta tämä laki
toimisi mahdollisimman hyvin: Me tarvitsisimme lisää maisterikoulutusta.
Me tarvitsisimme koulutusta muun muassa Pohjanmaalle, me tarvitsisimme
kouluttajia sosiaalityöntekijöille. Nyt meillä on
pulaa myös heistä, ja sen takia meillä ei
ole tarpeeksi koulutuksen saaneita sosiaalityöntekijöitä.
Ensin pitää kouluttaa opettajat, sen jälkeen
pitää kouluttaa nämä ihmiset tälle
alalle. Tämä systeemi on tämmöinen
aika moninainen, mutta on erittäin hyvä, että tämä asia
on edes noussut agendalle, koska varmasti lapsen etu kasvaa tämän
lakiesityksen myötä.
Lapsen kuulemisesta sen verran, että se on minun mielestäni
aina tärkeää, ja se on juuri se kohta,
missä tarvittaisiin sitä psykologin tai psykiatrin
silmää katsomaan, mitä lapsi puhuu, koska
tosiasia on se, että lapset ovat lojaaleja vanhemmilleen,
siitä me emme pääse yhtään
mihinkään. Mutta kyllä sieltä ne
oikeatkin asiat tulevat. Hyvin usein, kun lapset ovat lojaaleja,
lapset kertovat sillä omalla karulla pienellä tavallaan
sen, että ei isä ole minulle paha eikä äiti
ole minulle paha, vaikka siellä kotona olisi minkälaisia
riitoja ollut, vaikka kotona olisi ollut jopa väkivaltaa isän
ja äidin välillä. Sen väkivallan
ei välttämättä ole tarvinnut
kohdistua lapseen.
Nämä ovat vaikeita asioita ratkaista siinä tilanteessa,
kun puhutaan, kuka saa lasta tavata ja missä saa lasta
tavata, mutta kun näissä päästäisiinkin
siihen, että ei olisi kysymys sen isän oikeudesta
eikä sen äidin oikeudesta vaan olisi kysymys sen
lapsen oikeudesta, lapsen oikeudesta kumpaankin vanhempaansa ja
lapsen oikeudesta kaikkiin isovanhempiinsa. Se on äärimmäisen tärkeä asia,
koska se vie lasta eteenpäin ja se antaa lapselle hyvää kasvupohjaa
tulevaisuuteen.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti muutamia kommentteja
vielä tähän hallituksen esitykseen liittyen.
Ensinnäkin nyt on mielestäni syytä muistaa
se, että tämä laki ei millään
tavalla estä lapsen kuulemista. Lapsen kuuleminen on aina
mahdollista, ja siihen ei tämäkään
laki millään tavalla estettä tuo, ja
se on tietysti äärimmäisen tärkeää.
Minä pidän kuitenkin sitä aika hyvänä,
että tässä on nimenomaan korkealle tasolle
asetettu asiantuntija-avustajan koulutus- ja pätevyysvaatimukset
ja myös lisäkoulutustarve on selkeästi otettu
huomioon. Siinä tilanteessa pitäisin aika selvänä sitä,
että asiantuntija pystyy arvioimaan sen lapsen kuulemisen
todellisen tarpeen ja erityisesti sen, että lapsi ei joudu
tilanteeseen, jossa hänen kuulemisensa voisi vahingoittaa
häntä itseään.
On kuitenkin tärkeää, että tätä kokonaisuutta arvioidaan.
Niin kuin totesin jo tuossa omassa esittelypuheenvuorossani ja moni
muukin on täällä todennut, valiokunnassa
pidimme tärkeänä myös sitä,
että katsotaan tämä koko lapsen huoltajuuteen
ja erotilanteisiin liittyvä kokonaisuus ja lapsen kuuleminen
eri vaiheissa. Sehän vaihtelee tällä hetkellä jonkin
verran.
Sitten ehkä ihan muutamiin kommentteihin. Edustaja
Tolppanen puuttui tähän suomen tai ruotsin kielen
taitoon, ja valiokuntahan esittää, että 17 b §:ssä lukisi
niin, että kaksikielisissä tuomiopiireissä "kunnan
on huolehdittava siitä, että käräjäoikeuden
käytettävissä on asiantuntijapalveluita
sekä suomen että ruotsin kielellä". Eli tämä on
luonnollisesti se, mitä tässä tarkoitetaan, eli
ruotsinkieliset perheet saisivat ruotsinkielistä asiantuntija-apua
ja suomenkieliset suomenkielistä. Tämä on
tietysti äärimmäisen tärkeä asia,
ei se, että osaa jompaakumpaa ja toista vähemmän hyvin.
Se on ilman muuta tietysti koko tämän sovitteluprosessin
kannalta oleellista, että osataan juuri sitä kieltä,
mitä tarvitaan.
Sen sijaan ehkä vähemmän on noussut
esille se kysymys, että meillä on aika paljon
monikulttuurisia perheitä ja niiden osalta on erittäin
suuria haasteita. Matkan varrella kuitenkin varmasti tähänkin
tullaan löytämään hyviä keinoja:
kulttuurin tuntemus, sellaisten kielten osaaminen, joita aika vähän
kuitenkin puhutaan. Tulkin kautta toimiva sovittelutoiminta ei välttämättä ole yhtä
tehokasta.
Mutta tämä on varmasti asia, mitä tulevaisuudessa
tässäkin salissa vielä tullaan miettimään.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on kuultu erinomaisia
puheenvuoroja, ja mielelläni vielä vähän
jatkan tästä. Sovittelutilanne on erittäin
herkkä kaikkien osapuolten kannalta. Tilanteessa olevilta
ammattilaisilta vaaditaan poikkeuksellista kykyä aistia
sitä tunnelmaa ja myötäelää ihmisten
tuntoja — kuitenkin niin, että eivät
mene mukaan erilaisiin roolipeleihin. Täytyy muistaa, että esimerkiksi
itku on tietyllä tapaa manipulatiivinen keino, aggressiivinen keino,
jos sitä käytetään väärin,
ja on tapauksia, joissa sitä käytetään
puolin ja toisin. En syyllistä tässä nyt
mitään sukupuolta, mutta tilanteet ovat vaativia.
Erilaiset viestit, eleet, mikroilmeet voivat ratkaista hyvin paljon
siitä, miten se tilanne lähtee sovittelussa kehittymään.
Sen jälkeen, kun lakialoitteeni tein vuonna 2012, olen
saanut varmasti satoja viestejä ja erilaisia tarinoita,
yhtenä esimerkkinä esimerkiksi tilanne, jossa
ex-puolisot, menevät siihen tilanteeseen, läsnä on
vain naisia ja paikalle saapuva nainen kätellään,
pyydetään istumaan — ja mitä miehelle
tehdään? Miehelle osoitetaan penkkiä, että istu
sinä siinä, toivottamatta tervetulleeksi, kättelemättä.
Kyllähän tämä lähtökohtatilanne on
silloin suoraan sanoen tuhoon tuomittu.
Nyt tuli vähän semmoinen spontaani ajatus, että voisiko
jopa — minä en kiintiöistä pidä,
mutta kun esimerkiksi kaupunginhallituksissa, kunnan toimielimissä pitää tasa-arvonäkökulma
huomioida,
että vähintään 40 prosenttia
on molempia sukupuolia, miehiä tai naisia, toista sitten enimmillään
60 — tämmöisessä tilanteessa
sitten huomioida tällaiset asiat. Tietysti se menee lisänormien
puolelle ja vähän vaikeiksi menevät nämä tilanteet,
mutta näin.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! No, omalta osaltani haluan kiittää hallitusta
siitä, että tämä kokeiluna liikkeelle
lähtenyt toiminto ollaan nyt vakinaistamassa. Tässä valiokunta
on osaltaan tehnyt mietinnön osalta hyvää työtä siinä,
että tämä asia on perattu ja nämä ongelmakohdat
on hyvin huolellisesti punnittu. Olen erittäin vakuuttunut
siitä, että tämä on suunta,
jota yhteiskunta kaipaa. Asiat saadaan ripeästi eteenpäin,
ja sen sovittelutyön kokemukset ovat erittäin
kannustavia.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä vielä muutama
sana tähän sukupuolikysymykseen. Valiokunta kuuli
tästä asiasta ja pohti myös aika tarkkaan
tätä näkökulmaa. On tietysti
aika vaikeaa ja ehkä mahdotontakin ajatella, että meillä olisi
jotkut kiintiöt. Lähtökohdan pitäisi
olla se, että kunnat pystyisivät tarjoamaan myös
vaativia palveluita siten, että esimerkiksi sosiaalityöntekijöitä,
jotka tekevät työtä lastensuojelun parissa,
toimisi työpareina miespuolinen ja naispuolinen yhtä aikaa.
Omassa kotikaupungissani tästä on erinomaisen
hyviä kokemuksia. Siksi olisi erittäin suotavaa,
että pystyttäisiin löytämään
tasapaino tähän välille.
Ehkä on syytä vielä todeta pienenä yksityiskohtana,
että valiokunnan kaksi ensimmäistä kuultavien
porukkaa tai kokonaisuutta olivat kaikki naisia. Valiokunnan pöydässäkin
pohdimme, onko tilanne tosiaan se, että näin naisista
väkeä on asiantuntijoina tämän
asian tiimoilta. Kuitenkin täytyy sanoa, että ainakin
itselleni jäi kuulemisesta sellainen tunne, että vilpittömästi
pyritään lähtemään
siitä, että tasavertaisesti kohdellaan sekä miehiä että naisia,
mutta uskon, että helpommin miehille jää tässä prosessissa
sellainen tunne, että heitä ei välttämättä kuulla.
Sekin on tietysti tärkeä signaali, joka pitää ottaa
huomioon silloin, kun pohdimme, minkä tyyppistä palvelua
pystytään järjestämään
erotilanteessa.
Yleiskeskustelu päättyi.