6) Hallituksen esitys eduskunnalle keskinäistä oikeusapua
rikosasioissa koskevan eurooppalaisen yleissopimuksen toisen lisäpöytäkirjan
hyväksymisestä sekä laiksi kansainvälisestä oikeusavusta
rikosasioissa annetun lain muuttamisesta ja eräiksi muiksi
laeiksi
Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta
hyväksyisi Strasbourgissa marraskuussa 2001 tehdyn keskinäistä oikeusapua
koskevan eurooppalaisen yleissopimuksen toisen lisäpöytäkirjan
sekä lisäpöytäkirjan nojalla
annettavat varaumat ja selityksen.
Toisen lisäpöytäkirjan tarkoituksena
on tehostaa ja helpottaa Euroopan neuvoston jäsenvaltioiden
välistä yhteistyötä kansainvälisessä oikeusavussa
rikosasioissa. Toinen lisäpöytäkirja
täydentää Euroopan neuvoston voimassa
olevia yleissopimuksia, erityisesti vuonna 1959 tehtyä eurooppalaista
yleissopimusta keskinäisestä oikeusavusta rikosasioissa.
Esitykseen sisältyy myös lakiehdotus toisen lisäpöytäkirjan
lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten
voimaansaattamisesta ja lisäpöytäkirjan
soveltamisesta. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan samanaikaisesti
kuin toinen lisäpöytäkirja tulee Suomen
osalta voimaan. Lain voimaantulosta säädettäisiin
valtioneuvoston asetuksella.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kansainvälisestä oikeusavusta
rikosasioissa annettua lakia. Lakia ehdotetaan muutettavaksi siltä osin
kuin on katsottu tarpeelliseksi, että mainitun lain säännökset
saatetaan vastaamaan toisen lisäpöytäkirjan
määräyksiä.
Kansainvälisellä rikosoikeusavulla tarkoitetaan
eri valtioiden toisilleen antamaa apua valtioiden rajat ylittävien
rikosasioiden käsittelyssä. Toinen lisäpöytäkirja
sisältää määräyksiä muun muassa
yhteydenpitojärjestyksestä oikeusviranomaisten
välillä, todistajien kuulemisesta video- tai puhelinkokouksen
avulla, oikeudenkäyntiasiakirjojen tiedoksiannosta postitse
sekä rajat ylittävästä tarkkailusta,
valvotuista läpilaskuista, peitetutkinnasta ja yhteisistä tutkintaryhmistä. Esityksessä
ehdotetaan,
että Suomi tekisi muun muassa poissulkevan varauman rajat
ylittävää tarkkailua ja valvottua läpilaskua
koskeviin määräyksiin sekä osittaisen
varauman peitetutkintaa koskevaan määräykseen.
Lakivaliokunta on mietinnössään käsitellyt etupäässä ehdotettujen
varaumien tarkoituksenmukaisuutta ja suhdetta kansalliseen lainsäädäntöön.
Erityisesti valiokunnan kuulemisissa nousi esille tapa, jolla vieraan
valtion virkamiehelle annetaan valtuus suorittaa Suomessa peitetutkintaa.
Vieraan valtion toimivaltaisella virkamiehellä olisi oikeus
suorittaa peitetutkintaa ainoastaan peitetoiminnan tai valeoston
toteuttamisesta vastaavan suomalaisen poliisimiehen välittömässä valvonnassa.
Rajoituksen tarpeellisuus liittyy siihen, että kyse voi
olla minkä tahansa valtion toimivaltaisesta virkamiehestä,
joka voi tulla hyvin erilaisesta oikeuskulttuurista kuin Suomi.
Hallituksen esityksen perusteluissa välittömän
valvonnan toteuttamismuotoja mainitaan kaksi. Ensimmäinen
olisi fyysinen läsnäolo, eli suomalainen poliisimies
olisi fyysisesti samassa tilassa kuin vieraan valtion virkamies.
Toiseksi valvonta voitaisiin toteuttaa myös uuden pakkokeinolain
10 luvun 38 §:n mukaisesti varustamalla vieraan
valtion virkamies kuuntelun ja katselun mahdollistavalla teknisellä laitteella.
Vieraan valtion virkamies olisi tiukemmassa valvonnassa kuin suomalainen
peitemies tai valeostaja.
Saadun selvityksen mukaan vaatimus välittömästä valvonnasta
fyysisenä läsnäolona samassa tilassa
tarkoittaa käytännössä sitä,
että operaatioon tulisi soluttaa ulkomaisen peitehenkilön
lisäksi myös suomalainen peitehenkilö valvomaan
tämän toimintaa. Kahden peitehenkilön saaminen
samalle jutulle ei kuitenkaan käytännössä voi
onnistua. Toisaalta kuuntelun ja katselun mahdollistavien elektronisten
laitteiden mukana pitäminen voi paljastaa peitehenkilön
epäluuloisessa ja koko ajan varuillaan olevassa seurassa.
Saadun selvityksen ja eri suuntiin vaikuttavien näkökohtien
punninnan perusteella edellytys valvonnan välittömyydestä on
lakivaliokunnan mukaan syytä säilyttää pykälässä,
mutta sille ei kuitenkaan ole perusteltua asettaa niin korkeita vaatimuksia
kuin hallituksen esityksen perusteluissa esitetään.
Valiokunta katsoo, että valvonta voi olla välitöntä myös
silloin, kun ulkomaalaisen peitemiehen toiminta on hyvin tiiviisti
suomalaisten virkamiesten seurannassa siten, että viranomaiset
voivat tarvittaessa puuttua tilanteen etenemiseen. Tämä tarkoittaa,
että ulkomaalainen peitemies voi olla lyhyitä aikoja
ilman fyysiseen tilaan tai teknisiin varusteisiin perustuvaa valvontaa,
jos tällainen valvonta ei ole mahdollista. Tällöin
ulkomaalaisen virkamiehen on välittömästi
raportoitava tilanteesta suomalaiselle poliisille. Kyse olisi siten
toiminnan tiiviistä seurannasta.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja ehdottaa, että lakiehdotukset
hyväksytään muuttamattomina. — Valiokunnan
mietintö on yksimielinen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihmiset, tavara ja tieto liikkuvat nykyään
yhä joustavammin valtioiden rajojen yli. Myöskään
rikollisuus ei tunne valtioiden rajoja, ja hyvin usein kansainvälisten
rikosvyyhtien selvittelyssä tarvitaan useamman valtion
resursseja ja mukanaoloa.
Lakivaliokunta, kuten edellä kuultiin, pitää tätä esitystä erittäin
tarpeellisena. Sopimuksen toisen lisäpöytäkirjan
voimaantulo helpottaa Suomen esitutkinta- ja syyttäjäviranomaisten mahdollisuuksia
saada rikosoikeusapua niistä valtioista, jotka myös
ovat lisäpöytäkirjan osapuolia. Tarvitaankin
yhä tehokkaampaa yhteistyötä rikosten
ehkäisyssä ja esitutkinnassa sekä selvittelyssä.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa kävi ilmi, että kansainväliset
oikeusapupyynnöt ovat käräjäoikeuksissa
nykypäivinä melko yleisiä ja säännökset,
jotka yksinkertaistaisivat toimintaa, ovat kannatettavia. Lausunnoissa
korostettiin myös sitä, että esimerkiksi
videoneuvottelun käyttäminen rikosasian vastaajan
kuulemisessa tuomioistuimessa tai rikoksesta epäillyn kuulemisessa
esitutkinnassa tulee asianmukaisesti hyödyntää.
Sen lisäksi, että se lyhentää rikosprosessin
kestoa, se voi tuoda myös taloudellisia säästöjä.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on jälleen hyvä, ja muun muassa kansainväliset
tutkintaryhmät ja valvottu läpilaskuhan ovat jo
nykypäivää poliisitoiminnassa, ja tämä esitys
tuo tiettyä lisäarvoa tähän
näin.
Minä keskityn tuohon peitetutkintaan, mistä valiokunnan
puheenjohtaja Holmlund jo ansiokkaasti puhui. Sehän tarkoittaa
sitä, että esimerkiksi suomalaisen rikollisjärjestön
tiloihin tilataan ulkomainen poliisimies tekemään
joku toimenpide, esimerkiksi tietyn aselastin kaupasta sopiminen.
Tässä esityksessä oli aika paha lapsus
nimenomaan tästä välittömästä valvonnasta
puhuttaessa, minkä edustaja Holmlund tuossa otti esille. Sehän
ei todellakaan toteudu, kuten tässä edellytettiin,
että tänne rikollisjärjestön
tiloihin menee tämän ulkomaisen poliisimiehen
lisäksi suomalainen poliisimies. Ei todellakaan onnistu.
Silloin ei toteudu mikään. Myös mitään
kuuntelulaitteita, teknistä kuuntelua, tälle ulkomaiselle poliisimiehelle
ei voida laittaa hänen turvallisuuttaan vaarantamatta.
Tuntuu, että tässä on pikemminkin ajateltu
ulkomaisia B-luokan poliisisarjoja, kun tätä esitystä on
kirjoitettu. Todellinen elämä ei mene näin.
Ja mikään kännykän kautta tapahtuva
kuuntelu ei toteudu, koska kännykät jätetään
aina narikkaan, kun tehdään jotain kovia diilejä.
Eli siinä mielessä oli täysin perusteltua
muuttaa tämä välitön valvonta
näissä perusteluissa tämmöiseksi
intensiiviseksi valvonnaksi, elikkä tämän
suomalaisen kutsuma ulkomainen poliisimies heti sen jälkeen,
kun hän on hetken aikaa ollut siellä tilassa ja
tehnyt ne toimenpiteet, raportoi, mitä siellä tapahtui.
Toki suomalaisilla viranomaisilla on mahdollisuus mennä sinne
tilaan keskeyttämään tämä toiminta,
jos tarvetta siihen on.
Tällaisena tämä esitys minun mielestäni
on aivan toteutumiskelpoinen ja hyvä.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Muuttuva maailma, muuttuva rikollisuus — tämä on
tosiasia, jota ei voi paeta. Valitettavasti tuntuu myös
siltä, että rikolliset ovat nopeampia muuttujia
kuin demokraattisesti hallitut yhteiskunnat. Lainsäätäjän
ja laillisuusvalvojien on oltava uskottavia, jotta rikoksesta kiinni
jääminen toimii ennalta ehkäisevästi
eli lainkuuliaisuus säilyy. Uudet rikollisuuden lajit,
tunnetut ja tuntemattomat teknologiat, ovat kiristäneet
rikollisten kiinni saamista entisestään. Ei ole
lainkaan varmaa enää nykyään,
että uusin ja paras teknologia tai niiden sovellus on ensimmäisenä yhteiseksi
hyväksi tarkoitetun toiminnan käytössä. Valitettavasti
nämä ovat useimmiten ensimmäisinä rikollisuuden
keinovalikoimissa, etenkin kun puhutaan kansainvälisestä,
rajat ylittävästä järjestäytyneestä rikollisuudesta.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevat muutokset
ovat osa tätä loputonta taistelua. Se antaa demokraattisen
yhteiskuntajärjestyksen hyväksynnän keinoille
ja työmenetelmille, joita toki voidaan myös kritisoida
loputtomasti. Tietoturva ja ihmisoikeudet on aina huomioitava, mutta
ne eivät saa olla liikaa kampittamassa rikoksien torjuntaa
tai niiden selvittämistä. Lakivaliokunta hyväksyy
muutokset ja selvitykset muuttamattomina ja yksimielisesti. Tämä kertoo
maailmasta ja sen nykytilasta, joka osaltaan koetaan hallitsemattomaksi.
Ilmassa on liian paljon isoja kysymysmerkkejä useimmiten
vailla vastauksia. Tältä pohjalta on perusteltua
lisätä ammattilaisten työkaluja työkalupakissa.
Silti voidaan epäillä, tehdäänkö vieläkin
liian vähän ja liian myöhään.
Arvoisa puhemies! Rajojen yli tapahtuva valvonta, valvottu läpilasku
ja peitetoiminta muodostavat laillisuusvalvojien näkökulmasta
laillisen perustan valvojien työhön taistelussa
rikoksia ja rikollista oman edun tavoittelua vastaan, joita johdetaan
monikansallisten pörssiyhtiöiden tehokkuudesta
tunnetuilla johtamis- ja laadunvarmistusopeilla. Tästä taistelusta
ja sen onnistumisesta hyödymme me veronmaksajat ja lakia kunnioittavat
kansalaiset. Siksi valiokunta hyväksyi nämä esitykset
valiokunnassa. Lainsäädännön
toimivuutta tulee kuitenkin seurata tarkoin, jottei säädöksiin
jää rikollisten mentäviä aukkoja.
Kokonaisuudessaan hallituksen esitys on hyvä ja tarpeellinen.
Yleiskeskustelu päättyi.