6) Laki tuloverolain 22 §:n muuttamisesta
Leea Hiltunen /skl:
Arvoisa rouva puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen, jolla korjattaisiin
epäkohta, joka on jäänyt voimaan, kun
kiinteistöverolain 12 a §:n muuttamisen yhteydessä jätettiin
määrittelemättä riittävällä tarkkuudella tuloverolain
22 §:n tarkoittamat yleishyödylliset yhteisöt.
Tämä on aiheuttanut tulkintavaikeuksia erityisesti
verohallinnolle määritellä alennetun kiinteistöveron
piiriin kuuluvat yleishyödylliset yhteisöt.
Kiinteistöverolakiahan on uudistettu 98. Tällöin
13 a § sai seuraavan sisällön: "Poiketen
siitä, mitä 11 §:ssä kiinteistöveroprosentin
alarajasta säädetään, kunnanvaltuusto
voi määrätä tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetun
yleishyödyllisen yhteisön omistaman rakennuksen
ja sen maapohjan kiinteistöveroprosentin edellä säädettyä alhaisemmaksi,
jos kiinteistöllä sijaitseva rakennus on pääasiallisesti
yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä.
Tässä pykälässä tarkoitetun
kiinteistön kiinteistöveroprosentiksi voidaan
määrätä myös 0,00."
Kysymys on siis siitä, että jos kunnanvaltuusto
päättää käyttää hyväksi
tätä lakikohtaa ja määrää yleishyödylliselle
yhteisölle oman veroprosentin, verohallinnon tehtävänä on
tutkia, mitkä yhteisöt ja niiden omistamat kiinteistöt ovat
edellä mainitun pykälän täyttäviä.
Tätä veroprosenttia sovelletaan sitten kaikkiin
verohallinnon tulkinnan mukaisiin, kunnassa oleviin 22 pykälän
tarkoittamiin yleishyödyllisiin yhteisöihin.
Käytäntöhän on ollut, että vuoden
99 loppuun saakka yleishyödyllisen yhteisön veroprosentti koski
ainoastaan yhdistys- ja seurojentaloja, jos rakennus oli pääasiallisesti
yleisessä ja yleishyödyllisessä käytössä.
Vuoden 2000 alusta laki siis muuttui koskemaan kaikkia tuloverolain
22 §:ssä tarkoitettuja yleishyödyllisen
yhteisön omistamia rakennuksia ja maapohjia. Lain sanamuoto
ja sen tulkinta siitä, mitkä kaikki luetaan yleishyödyllisiksi
yhteisöiksi, jäi kuitenkin joiltain osin kovin
epäselväksi. Tuloverolain 22 §:ssä yhteisö on
yleishyödyllinen — se on siis siellä määritelty — jos
"se toimii yksinomaan ja välittömästi
yleiseksi hyväksi aineellisessa, henkisessä, siveellisessä tai
yhteiskunnallisessa mielessä; sen toiminta ei kohdistu
vain rajoitettuihin henkilöpiireihin; se ei tuota toiminnallaan
siihen osalliselle taloudellista etua osinkona, voitto-osuutena
taikka kohtuullista suurempana palkkana tai muuna hyvityksenä".
Siis nämä kolme eri kohtaa on määritelty
tuossa pykälässä, milloin yhteisö on
yleishyödyllinen.
Pykälässä annetaan esimerkkejä edellä vaaditut
ehdot täyttävistä yhteisöistä.
Esimerkkiluettelon mukaan yleishyödyllisinä yhteisöinä voidaan
pitää muun muassa maatalouskeskusta, maatalous-
ja maamiesseuraa, työväenyhdistystä,
työmarkkinajärjestöä, nuoriso-
tai urheiluseuraa, näihin rinnastettavaa vapaaehtoiseen
kansalaistyöhön perustuvaa, harrastus- ja vapaa-ajantoimintaa
edistävää yhdistystä, puoluerekisteriin merkittyä puoluetta
sekä sen jäsen-, paikallis-, rinnakkais- tai apuyhdistystä,
niin myös muuta yhteisöä, jonka tarkoituksena
on valtiollisiin asioihin vaikuttaminen tai sosiaalisen toiminnan harjoittaminen
taikka tieteen tai taiteen tukeminen.
Nyt seurakunnat ja uskonnolliset yhdyskunnat ovat jääneet
tästä pykälästä ulkopuolelle,
siis tästä esimerkistä pois, vaikka niiden
toiminta kaikilta osin vastaakin yleishyödylliselle yhteisölle
asetettuja kriteerejä. Siis seurakunnat toimivat yleiseksi
hyväksi erityisesti sosiaalisessa ja henkisessä mielessä,
mutta useimmiten myös aineellisessa ja yhteiskuntaa hyödyttävässä mielessä sekä olemalla
toiminnaltaan kaikille avointa ja voittoa tuottamatonta. Seurakunnat
ja uskonnolliset yhteisöt ovat usein mukana yhteistyössä muun
muassa kunnallisten ja muiden yleishyödyllisten yhdistysten
kanssa erilaisissa muun muassa köyhyyttä torjuvissa,
päihderiippuvaisten hoitoa edistävissä ja
lasten tervettä kasvua ja kehitystä tukevissa
projekteissa. Nykyisen lain sanamuoto ei tee tarpeeksi selväksi
seurakuntien ja uskonnollisten yhdyskuntien asemaa suhteessa alennettuun
kiinteistöveroprosenttiin, vaikka uskonkin olleen aikoinaan
lain laatijoiden tarkoituksena sisällyttää nimenomaan
seurakunnat ja vastaavat näihin lakeihin.
Tätä uudistusta on nyt sovellettu kiinteistöverotuksessa
ensimmäistä kertaa viime vuonna, ja eri kunnissa
lakia on nyt tulkittu ja luettu hyvin eri tavoin. Kunnanvaltuustot
päättävät tietysti suvereenisti
kuntakohtaisesti, käyttävätkö tätä tilaisuutta
määrätä erikseen huojennettu
verokanta yleishyödylliselle yhteisölle vai eivät.
Mutta verohallinnon kanta tuloverolain 22 §:n tulkinnasta on
siis mielestäni kovin ahdas, ja verohallinto on hyväksynyt
hyvin niukasti muunlaisia kuin pykälän esimerkkiluettelossa
mainittuja yhteisöjä yleishyödyllisiin
piireihin. Tällaista tietoa eri kunnista on tullut, kun
kunnat ovat joutuneet verohallinnolta lausuntoa kysymään.
Oikeustila, mikä nyt vallitsee, on siis kaikkien sidosryhmien
kannalta mielestäni epäselvä ja omiaan
synnyttämään tarpeettomia prosesseja,
ja sen takia toivon, että nyt tämä asia
avattaisiin uudelleen ja korjattaisiin tämä epäkohta.
Olen kovin iloinen siitä, että täällä on
myös ed. Pehr Lövin aloite liittyen kiinteistöverolain
13 a §:n muuttamiseen. Toivon lakialoitteelle nopeaa käsittelyä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Pehr Löv /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Jag försöker
också med en lagmotion korrigera det här felet
genom att komplettera fastighetsskattelagens 13 a § med
samma målsättning som ledamot L. Hiltunen, så vi
har samma ändring för ögonen.
Puhemies! Minäkin haluan lakialoitteella korjata puutetta
ja osaltani yritän tehdä sen kiinteistöverolain
13 a §:n muuttamisella, vähän eri tavalla
kuin ed. L. Hiltunen, mutta aihe ja muutos oikeaan suuntaan on ihan
sama.
I fastighetsskattelagens 11 § bestäms om
den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen. Enligt 13 a §,
som fogades till lagen i samband med behandlingen i riksdagen och
tillämpades första gången år
2000, kan kommunfullmäktige avvika från den undre
gräns som bestäms i 11 § när
den bestämmer fastighetsskatteprocenten för den byggnad
och mark som ägs av ett i 22 § inkomstskattelagen
avsett allmännyttigt samfund, om byggnaden på fastigheten
huvudsakligen är i allmänt eller allmännyttigt
bruk. Fastighetsskatteprocenten för en byggnad som avses
i denna paragraf kan också bestämmas vara 0,0
procent.
I motiveringstexten till statsutskottets betänkande
17/1998 rd nämns som ett problem att bestämmelsen
exempelvis inte tidigare tilllämpats på religiösa
samfunds eller idrottsföreningars hus. Lagrummet täckte
sålunda bara en del av de samfund som ingår i
begreppet allmännyttiga samfund enligt 22 § inkomstskattelagen.
Utskottet föreslog att i 13 a § fastighetsskattelagen
alla de allmännyttiga samfund som avses i 22 § inkomstskattelagen
jämställs med varandra och att bestämmelsen
avser hela fastigheten. Likaså anges i texten att allmännyttigheten
måste undersökas separat för varje klients
vidkommande.
Enligt 22 § inkomstskattelagen är ett samfund allmännyttigt
då det verkar enbart och omedelbart till allmän
fördel i materiell, andlig, sedlig eller samhällelig
bemärkelse, och dess verksamhet inte enbart är
begränsad till personkategorier och det inte genom sin
verksamhet bereder dem som är delaktiga i samfundet ekonomisk
förmån i form av dividend eller vinstandel eller
i form av sådan lön eller annan gottgörelse
som är större än skäligt.
I inkomstskattelagens 22 § 2 mom. finns en förteckning över
allmännyttiga samfund. Förteckningen är
en exempelförteckning vilket innebär att även
andra samfund än de som nämns i förteckningen
kan vara allmännyttiga. Dock verkar fastighetsskattelagens
13 a § förutsätta att samfundet nämns
i exempelförteckningen för att kunna anses vara
ett allmännyttigt samfund. I 22 § inkomstskattelagen
nämns inte religionssamfund som exempel. I 21 § samma
lag bestäms om delvis skattefria samfund som betalar skatt
till kommunen och församlingen enligt den inkomstskatteprocent
som nämns i 24 §. I 21 § nämns igen
den evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkosamfundet och andra
religionssamfund samt deras församlingar.
Puhemies! Kiinteistöverolain 11 §:ssä on
säädetty yleinen kiinteistöveroprosentti.
Lakiin eduskuntakäsittelyn yhteydessä lisätyn,
ensimmäisen kerran vuonna 2000 sovelletun 13 a §:n mukaan
kunnanvaltuusto voi poiketa 11 §:ssä säädetystä alarajasta
tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetun yleishyödyllisen
yhteisön omistaman rakennuksen ja sen maapohjan kiinteistöveroprosenttia
määrätessään, jos kiinteistöllä sijaitseva rakennus
on pääasiallisesti yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä.
Tässä pykälässä tarkoitetun
rakennuksen kiinteistöveroprosentiksi voidaan määrätä 0,00
prosenttia.
Valtiovarainvaliokunnan mietinnön n:o 17/1998
vp perustelutekstissä mainitaan ongelmana se, ettei säännöstöä ole
aiemmin sovellettu esimerkiksi uskonnollisten yhteisöjen
tai urheiluseurojen taloihin. Lain kohta kattoi siis ainoastaan
osan yhteisöistä, jotka sisältyvät
tuloverolain 22 §:n mukaiseen yleishyödyllisten
yhteisöjen käsitteeseen. Valiokunta ehdotti, että kiinteistöverolain
13 §:ssä kaikki tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetut
yleishyödylliset yhteisöt saatetaan keskenään
samaan asemaan ja että säännös
koskee koko kiinteistöä. Samoin tekstissä ilmaistaan,
että yleishyödyllisyys jouduttaisiin tutkimaan
kunkin asiakkaan kohdalla erikseen.
Talman! Enligt skattestyrelsens brev av den 9 oktober 1999
till skatteverken och -byråerna kommer befrielse från
fastighetsskatt inte att tilllämpas på religiösa
samfund. I beskattningspraxis hade man redan innan inkomstskattelagen trädde
ikraft ansett att församlingarna och religionssamfunden
inte är allmännyttiga samfund.
I inkomstskattelagen avses med religionssamfund sådana
trossamfund som är inregistrerade enligt religionsfrihetslagen.
Enligt befolkningsregistercentralens statistik uppgår antalet
såsom religiösa klassade samfund endast till 40—45. Andra
religionssamfund är idéella föreningar
och endast på dessa tillämpas de bestämmelser
i 22 § inkomstskattelagen som gäller allmännyttiga samfund.
Skattskyldigheten för de samfund som avses i 22 § inkomstskattelagen
bestäms från fall till fall i samband med beskattningen,
men enligt 13 a § fastighetsskattelagen har fullmäktige
rätt att avvika från den allmänna skatteprocentsatsen om
det är fråga om en sådan skattskyldig
som avses i lagen. Därför är det klart
att det har betydelse för beskattningen av samfundet hur
samfundet är registrerat.
Det måste anses oskäligt att inkomstskattelagen
likställer andra religionssamfund med den evangelisk-lutherska
kyrkan och ortodoxa kyrkosamfundet bland annat eftersom de förstnämnda
saknar beskattningsrätt. Religiösa samfund fyller
en viktig funktion som allmännyttiga samfund genom att
de verkar till allmän fördel i andlig och samhällelig
bemärkelse. Eftersom fastighetsskattelagen verkar förutsätta
att ett allmännyttigt samfund nämns i exempelförteckningen föreslås
att detta klargörs genom att religiösa samfund
infogas i en exempelförteckning över allmännyttiga
samfund. Ingrepp i 22 § inkomstskattelagen skulle få långtgående
verkningar på andra lagar. Därför föreslås
att exempelförteckningen infogas i 13 a § fastighetsskattelagen. Ändringen
skulle inte beröra evangelisk-lutherska kyrkan
och ortodoxa kyrkosamfundet eftersom de har beskattningsrätt.
I och med lagändringen skall både religiösa samfund
och religiösa föreningar kunna komma i åtnjutande
av skattelättnaden, och skillnaden i registreringsformen
skall ej längre vara avgörande. Skattskyldigheten
skulle fortfarande avgöras från fall till fall.
Puhemies! On pidettävä kohtuuttomana, että tuloverolaissa
rinnastetaan muut uskonnolliset yhteisöt evankelisluterilaiseen
kirkkoon ja ortodoksiseen kirkkokuntaan muun muassa sen vuoksi,
että ensiksi mainituilla ei ole verotusoikeutta. Uskonnolliset
yhteisöt täyttävät tärkeän tehtävän
yleishyödyllisinä yhteisöinä toimimalla yhteiseksi
hyväksi hengellisessä ja yhteiskunnallisessa mielessä.
Koska kiinteistöverolaki näyttää edellyttävän
yleishyödyllisen yhteisön mainitsemista esimerkkiluettelossa,
asiaa ehdotetaan selkeytettäväksi liittämällä uskonnolliset yhteisöt
yleishyödyllisten yhteisöjen esimerkkiluetteloon.
Puuttuminen tuloverolain 22 §:ään aiheuttaisi
pitkälle meneviä vaikutuksia muihin lakeihin,
minkä vuoksi esimerkkiluettelo ehdotetaan liitettäväksi
kiinteistöverolain 13 a §:ään. Muutos
ei koskisi evankelisluterilaista kirkkoa eikä ortodoksista
kirkkokuntaa, koska niillä on verotusoikeus.
Lain muutoksen myötä sekä uskonnolliset
yhteisöt että uskonnolliset yhdistykset voisivat päästä verohelpotuksen
piiriin eikä rekisteröimismuodon ero olisi enää ratkaiseva.
Verovelvollisuus ratkaistaisiin edelleen tapauskohtaisesti.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edustajat L. Hiltunen ja Löv
ovat tehneet vähän samaan suuntaan olevan aloitteen.
Minusta tässä ne oleelliset ongelmakohdat ovat
tulleet esiin, ja niin kuin tekstissä lukee, on niitä vaikeuksia
ollut, että verottaja on tulkinnut toisella tavalla, kuin
aikoinaan tästä laista, kun sitä Lipposen
ykköshallituksen aikaan käsiteltiin, täällä puhuttiin.
Se on ilmeisesti pelkästään verottajan
tulkinta, ed. Löv on siinä mielessä oikeassa.
Silloin aikanaan, kun kiinteistöverolaki oli käsittelyssä, ainakin
itselleni jäi se mielikuva, että eduskunnan tahto
on sen suuntainen, jotta samassa yhteydessä, jos vapautetaan
yleensä kunnassa yleishyödyllisiä yhteisöjä kiinteistöverosta,
mukaan tulevat uskonnolliset yhteisöt. Sen sijaan suhtautumisesta
luterilaiseen ja ortodoksiseen kirkkokuntaan minulla on se mielikuva,
jotta koska niillä on verotusoikeus, varainhankinta niillä on
turvattu ja silloin verotuksen kautta niille tulee myös
maksuvaraa. Muistaakseni rauniokirkot on vapautettu verosta.
Sen lisäksi, mitä tässä on
käyty keskustelua, jatkoa ajatellen, jos kiinteistöverolakiin
saadaan muutoksia, niin kuin odotan, pitäisi tehdä sillä tavalla,
jotta tehdään tämä lailla valtakunnalliseksi,
ei sillä tavalla, jotta tässä on jonkin
tyyppinen näennäisdemokratian maku ja tämä on
kunnissa kiistakapula. Nimittäin jos on yleishyödyllinen yhteisö,
se pitää koko Suomen alueella vapauttaa sillä edellytyksellä,
jotta uskonnolliset yhteisöt ovat mukana, kiinteistöverosta,
eikä sillä tavalla kuin tällä hetkellä,
että kun kiertää maakuntaa, niin joissakin
kunnissa vähän katsotaan, jotta minkäs
lajin taloja siellä on ja sitten tehdään poliittinen
kädenväännön paikka.
Perusajatus koko tässä jutussa on se, jotta
kun harrastetaan yhteiskunnallista, yleishyödyllistä toimintaa,
se on se lähtökohta eikä se, että asia viedään
poliittiseen kädenvääntöön
kunnissa. Tässä sitä ei esitetä,
mutta tämä siinä vaiheessa evästykseksi,
kun uudelleen tämä laki on auki. Miksei myös
näiden lakialoitteiden käsittelyn osalta, kun
valiokunnassa toivon mukaan enemmistön tahdon mukaisesti
nämä otetaan käsittelyyn, otettaisiin
sitten asiantuntijoita siihen ja kuunneltaisiin vähän
lausuntoja siltäkin pohjalta, mitä tarkoittaa,
jos tehtäisiinkin tasa-arvoinen lainsäädäntö koko
Suomeen ja hoidettaisiin kertalaakista homma kuntoon.
Luetteloon pitäisi muuten lisätä kyläyhdistykset.
Siinä ei kai liene ollut hirveän paljon ongelmia
kunnissa, mutta kuulemma joissakin kunnissa on väännetty
kättä, kun on kyläyhdistyksien taloja
liian monta ja muita ei siellä olekaan. Sitten on äänestetty
siitä, myönnetäänkö vapautus vai
ei. Jos kunta on tehnyt semmoisen päätöksen,
jotta kyläyhdistyksellä toimitila on ja kunta on
vapauttanut sen verosta, verottaja ei ilmeisesti niissä tapauksissa
ole iskenyt hanttiin vaan on myös sen hyväksynyt.
Ainoana on tämä uskonnollisten yhteisöjen
osalta.
Bjarne Kallis /skl:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä on paikallaan kerrata
vähän, mitä on tapahtunut ja miksi on
näin tapahtunut. Kun kiinteistöverolakia vuonna
1998 muutettiin, haluttiin, että kaikki yleishyödylliset
yhteisöt tulisivat samaan asemaan kuin maamiesseurat, työväenyhdistykset
ja nuorisojärjestöt, joille kunta saattoi myöntää kokonaan
verovapauden. Verojaostossa ja valtiovarainvaliokunnassa laadittiin
tietenkin mietintö.
Kun mietintö vuonna 1998 tuli suureen saliin, niin
ensimmäisessä käsittelyssä,
toisessa käsittelyssä kuin kolmannessakin käsittelyssä todettiin varsin
selkeästi, mikä on lainsäätäjän
tahto. Miksi sitä korostettiin? Jo siitä yksinkertaisesta
syystä, että oli pientä pelkoa, että lain
käyttäjä, Verohallitus, veroviranomainen,
ei muotoilun perusteella pääse riittävään
selvyyteen siitä, mitä lainsäätäjä on
tarkoittanut. Verojaoston lähes kaikki jäsenet
käyttivät tässä salissa puheenvuoron, joissa
korostettiin, että nollaveroluokkaan pitää myöskin
uskonnollisten yhteisöjen päästä,
ja mainittiin vapaat seurakunnat ja muut uskonnolliset yhteisöt.
Näin todettiin SDP:n puheenvuorossa, näin todettiin
vasemmistoliiton puheenvuorossa, näin todettiin kokoomuksen,
keskustan ja kristillisen liiton puheenvuoroissa. Lainsäätäjän
selkeä tahto on tämä.
Lakimuutos hyväksyttiin. Tuli vuosi 1999, johon ed.
Löv viittasi, ja Verohallitukselta lähti ohje
Kuntaliitolle ja edelleen kunnallisille verotoimistoille siitä,
mitä lainmuutoksella tarkoitetaan. Se ohje oli varsin epäselvä.
Siinä annettiin ymmärtää, että nollaveroluokkaan
kuuluvat luterilainen kirkko, ortodoksikirkko, kaikki uskonnolliset
yhteisöt ja jopa kuntayhtymät. Tämä pelästytti
kunnanvaltuustoja niin, että nollapäätös tehtiin
varsin harvassa valtuustossa. Se johti siihen, että tästä talosta
meni, sanoisinko, moitteet Verohallitukselle. Eihän ollut
lainsäätäjän tarkoitus, että kuntayhtymät
tulisivat nollaveroluokkaan, eikä ollut tarkoitus, että valtionkirkko, jolla
on verotusoikeus, tulisi nollaluokkaan.
Verohallitukselta lähti uusi kirje Kuntaliitolle, jossa
todettiin, että ulkopuolelle jäävät
uskonnolliset yhteisöt. Tämän ohjeen
tarkka ja ahdas tulkinta johtaa siihen, että uskonnonvapauslain mukaan
rekisteröity uskonnollinen yhteisö ei pääse
nollakerhoon, mutta kylläkin yhdistyslain mukaan perustettu
uskonnollinen yhteisö. Tämä voi sitten
johtaa siihen, että esimerkiksi samassa korttelissa toimiva
vapaaseurakunta ei pääse nollapiiriin, koska se
on perustettu uskonnonvapauslain mukaan, mutta kylläkin
helluntaiseurakunta, joka on perustettu yhdistyslain perusteella.
En ole tavannut Verohallituksessa enkä valtiovarainministeriön
vero-osastossa henkilöä, joka pitäisi
tätä tulkintaa oikeudenmukaisena, vaan jokainen
on sanonut, että eihän se näin voi olla. Lain
pitää olla selkeä, ja pitää käsitellä niin
helluntaiseurakuntia kuin vapaaseurakuntia samalla tavalla. Se taas
on johtanut siihen, että eräissä kunnissa
on ollut jonkin verran liberaali tulkinta, jossakin toisessa kunnassa
on ollut ankarampi tulkinta. Kun olen ollut yhteydessä Verohallitukseen
ja vero-osastoon, on annettu ymmärtää,
että katsotaan, minkälaisen ratkaisun muutoksenhakuviranomainen
tekee näissä tapauksissa.
Asia on kiireinen, aivan niin kuin edustajat L. Hiltunen, Löv
ja E. Lahtela ovat todenneet. Me verojaostossa olemme tähän
asiaan puuttuneet. Pari viikkoa sitten oli keskustelua. Kun tapasimme
vero-osaston, tämä asia oli esillä ja
annettiin selkeästi ymmärtää,
että tähän pitää saada
muutos. On yhdentekevää, hyväksytäänkö muutos muuttamalla
tuloverolakia ed. L. Hiltusen esittämällä tavalla
vai muutetaanko kiinteistöverolakia ed. Lövin
esittämällä tavalla. Molemmat johtavat
kyllä samaan ratkaisuun. On todella välttämätöntä,
että lainsäätäjän tahto,
joka on todella selkeästi käynyt ilmi, myöskin
käytännössä toteutuu.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävänä olevat
lakialoitteet n:ot 29 ja 31/2001 vp ovat saaneet kannatusta
käytetyissä puheenvuoroissa. Aivan erityisesti äskeisessä puheenvuorossa
ed. Kallis hyvin asiantuntevasti valotti kysymyksen taustaa.
Oma tarkastelukulmani on lähinnä kunnallisen
luottamushenkilön tarkastelunäkökulma
asiaan, kun kaupunginhallituksessa omalla kotipaikkakunnallanikin
olemme joutuneet tarkastelemaan ja käsittelemään
uskonnollisten yhteisöjen anomuksia saada vapautusta kiinteistöverosta.
Henkilökohtaisesti koen, että molemmat aloitteet
ovat kannattamisen arvoiset. Toivon niille menestystä.
Tällöin vältyttäisiin vaikeilta
keskusteluilta, joita kunnallisissa päätäntäelimissä joudutaan
käymään. Kun kuntien talous on kireä,
silloin on hyvin ymmärrettävää,
että kunnat ottavat rahaa sieltä, mistä sitä minkäkinlaisen
veromuodon kautta on saatavissa. Se tuntuu toisaalta hyvin ikävältä.
Sen takia kannatan niin ed. Leea Hiltusen kuin ed. Pehr Lövin
lakialoitetta, joiden kautta päädyttäisiin
tulokseltaan samaan asiaan. Toivon, että asianomaisessa
valiokuntatyöskentelyssä löydettäisiin
tähän sopivat ratkaisut.
Mielelläni liittäisin tähän
myös ed. Esa Lahtelan esille tuoman näkemyksen
erilaisten kyläseurojen ja kylätoimikuntienkin
taloista samaan kysymykseen. Monella maaseudun kylällä entiset kyläkoulut
ovat siirtyneet tai saattaisivat hyvällä menestyksellä siirtyä kylän
yhteiseen käyttöön kylätoimikunnille,
kyläseuroille, kyläyhdistyksille, millä nimellä ne
tunnetaankin eri paikkakunnilla, jos kylätoimikunnilla
olisi mahdollisuus ylläpitää noita kiinteistöjä.
Tällöin olisi hyvin selkeää,
jos lainsäädännöllä voitaisiin
antaa vapaus kiinteistöverosta. Silloin kunnallisessa päätännässä käytäntö olisi
yhtenäinen. Ennen kaikkea päätäntä olisi
helppoa silloin kunnallisissa hallintoelimissä, kun olisi
laki, joka määrittelisi käytännön.
Arvoisa herra puhemies! Toivon molemmille lakialoitteille myönteistä jatkokäsittelyä
ja
vielä sillä lisäyksellä, että kyläseurojen
ja kylätoimikuntien kiinteistöt liitettäisiin
verovapaitten kiinteistöjen joukkoon.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On sanomattakin selvää,
että yhdyn kaikkeen siihen, mitä tämän
asian yhteydessä täällä on sanottu.
On aivan erinomainen näkökohta olemassa se, että vaikka
kriittisesti olen kuunnellut, sanaakaan näistä puheenvuoroista
en pois ottaisi. Mutta ettei jäisi aivan tyhjän
päälle tämä sama sanominen,
niin itsekin lisäisin tarkennuksen pykälätekstiin,
kun tämä lakipykälä varmaan
tältä osin käsitellään.
Käsitelläänpä tätä asiaa
kumman aloitteen kannalta tahansa, niin toivoisin, että sinne
yksi kohta ja näkemys lisättäisiin, että otettaisiin
mukaan, kun luetellaan yleishyödyllisiä yhdistyksiä,
myös metsästysseura tai vastaavaa toimintaa harjoittava
yhdistys. Erityisesti maaseudulla on metsästysmajoja, vanhoja
seurantaloja, joita omistavat metsästysseurat jne. Nekin
tekevät omalta osaltaan arvokasta kulttuurityötä suomalaisen
maaseudun ja perinnetyön eteen.
Herra puhemies! Muuta lisättävää minulla
tähän asiaan ei ole.
Leea Hiltunen /skl:
Arvoisa herra puhemies! Ihan tähän viimeiseen
puheenvuoroon: Ymmärsin, että metsästysseurat
ovat nyt jo oikeutetut tähän, mikäli
vain kunnissa anomuksia tehdään ja päädytään
ratkaisuun, että vapautus myönnetään joko
nollaprosenttiin tai pienempään prosenttiin. (Välihuuto) — Anteeksi,
ei se prosentti ilmeisesti pienempi kuin nolla voi olla, mutta jos
vaikka sitten vähän yli nollan.
Vielä halusin todeta sen, mikä tuli jo ed.
Oinosen puheenvuorossa, että nyt pikaisesti arvioitaisiin
mahdollisuus tehdä lakipykälien tarkennus joko
kiinteistöverolain 13 a §:ään
tai tuloverolain 22 §:ään, koska käytännöt
ovat niin kirjavat kunnissa, niin kuin ed. Kallis erittäin
ansiokkaassa puheenvuorossaan toi käytäntöä esille
ja myöskin sitä, miten valiokunnassa asioita on
tutkittu ja selvitetty, mutta vielä ei lopullista ratkaisua
ole kuitenkaan pystytty tekemään. Sitten eivät
eri kunnat eivätkä erilaiset uskonnolliset yhteisöt,
seurakunnat, jotka tähän olisivat oikeutetut,
olisi eriarvoisessa asemassa eri puolilla Suomea. Kannatan myöskin
sitä, että kyläseurat ja kylätoimikunnat
otetaan käsittelyyn mukaan.
Keskustelu päättyy.